Motorpoolen går på högvarv

Försäkringsnytt

Motorpoolen går på högvarv

2 november · 2015

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool får allt fler kunder. Bara under 2015 har fler än 50 företag med större motorflottor anslutit sig till Motorpoolen och många fler har anmält intresse.

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool startade 2009 och har sedan dess växt kraftigt. Idag har Motorpoolen flera hundra kunder och fler strömmar ständigt till.

– Vi har tagit fram ett bra erbjudande som våra kunder verkligen uppskattar. I utvecklingsarbetet utgår vi till 100% från kundernas önskemål, säger Robert Karlsson som är affärsutvecklare på Söderberg & Partners.

Genom Motorpoolen erbjuds de kunder hos Söderberg & Partners som arbetar aktivt med sitt riskförebyggande arbete en unik försäkringslösning.

– Det ska löna sig att arbeta riskförebyggande och därför kan Motorpoolen erbjuda kunder med en bra skadehistorik en konkurrenskraftig premie på en försäkringsomfattning motsvarande den de har idag. Som en del av Motorpoolen erbjuds kunderna kostnadsfri tillgång till skadeförebyggande rådgivning och en årlig skadeanalys som visar vad kunderna ska fokusera på för att minska skadorna, berättar Robert Karlsson.

Målet var redan från start att man genom att skapa en pool kunna dra nytta av fördelarna med att köpa försäkring tillsammans.

– Vi har definitivt lyckats med målsättningen. Ju fler medlemmar motorpoolen får, desto större möjligheter får vi att göra villkoren ännu bättre, säger Robert Karlsson.

Enklare för kunderna
Ett annat mål med Motorpoolen är att förenkla för kunderna. Exempelvis behöver förändring av oregistrerade fordon endast rapporteras in i samband med den årsvisa förnyelsen. En annan fördel är att man får en bättre likviditet genom att enbart betala för de fordon som man äger vid det nya försäkringsårets start. På så sätt slipper man ligga ute med premie under ett helt år.

Snabb och effektiv service
För att kunderna ska vara trygga i att de ständigt är försäkrad i en marknadsledande försäkringslösning konkurrensutsätter Söderberg & Partners Motorpoolen regelbundet. I detta arbete utvärderas hela marknaden för motorförsäkringar avseende villkor, pris och service. Med detta arbetssätt säkerställer Söderberg & Partners att kunderna i Motorpoolen alltid har en försäkringslösning av högsta kvalitet

– Kunderna ska ha den bästa försäkringslösningen på marknaden. Därför gör vi såväl en kvalitetssäkring med nuvarande försäkringsgivare och via konkurrensutsättning av hela konceptet, avslutar Robert Karlsson.

Motorpoolen

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool är en gruppupphandlad motorförsäkringslösning som erbjuder en bättre motorförsäkring med förmåner som till exempel: årlig skadeanalys, kontinuerlig kvalitetssäkring och marknadsledande försäkringsvillkor.

Motorpoolens kunder får ta del av:

•    Kraften och erfarenheten i Söderberg & Partners unika Motorförsäkringslösning
•    Samarbete mellan Söderberg & Partners och Länsförsäkringar; två marknadsledande aktörer
•    Kontinuerlig kvalitetssäkring av försäkringsvillkor och försäkringspremier
•    Årlig skadeanalys
•    Hjälp med ert skadeförebyggande arbete
•    Ett av marknadens bästa villkor
•    Omfattande försäkringsskydd till en bra premie

Blogg

Hållbarhet inom globala försäkringsprogram och riskingenjörstjänster

19 juni · 2019

När du som köpare av riskingenjörstjänster ser över era leverantörer, utvärderar du då försäkringsbolagens hållbarhetsarbete?

Söderberg & Partners sakförsäkringar analyserar löpande olika försäkringsbolag och lösningar för att alltid veta vad som passar just din verksamhet bäst. I den här bloggen kommer jag att fokusera på frågor gällande företagsförsäkringar inom industrisegmentet.

I april 2019 släppte Söderberg & Partners rapporten Hållbara sakförsäkringar om sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete, där vi analyserar hållbarhet i skadereglering och upphandling av leverantörer.

Nu tar vi ytterligare ett steg i vårt utvärderingsarbete och tittar specifikt på riskingenjörstjänster. Inom storindustrisegmentet har det sedan gammalt varit vanligt att köpa t.ex. riskbesiktningar av företagets anläggningar av en leverantör i Sverige och sedan låta svenska riskingenjörer besöka de olika dotterbolagen runtom i världen. Ett av de huvudsakliga skälen till detta är att man från Risk Managements sida har kunnat sätta en koncerngemensam standard och få en bättre central kontroll över sina anläggningsrisker. Detta är något som utmärker den svenska försäkringsmarknaden inom storindustrisegmentet.

Under hösten kommer Söderberg & Partners ur både ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv titta på hur en traditionellt upphandlad riskingenjörstjänst skiljer sig från en där man använder sig av lokala riskingenjörer som arbetar efter en centralt styrd riskmanagementpolicy. Vi tittar på utsläpp, resekostnader, hållbarhet i skadehantering, skadeförebyggande arbete och regelefterlevnad. Redan nu har vi preliminära resultat som pekar mot stora, positiva hållbarhets- och kostnadseffekter.

I höst kommer vi också som standard att införa ett hållbarhetskriterium i våra offertutvärderingar samt i vår rådgivningsdokumentation till våra kunder inom industrisegmentet. Håll utkik efter mer information om detta i min blogg – fortsättning följer!

Vill du veta mer om hållbara industriförsäkringar och riskingenjörstjänster? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så fungerar en VD- och styrelseansvars­försäkring

19 juni · 2019

Det finns höga förväntningar och krav på ett företags VD och bolagsstyrelse. De som begår misstag eller agerar felaktigt på dessa positioner kan utkrävas ett personligt betalningsansvar, och det är därför många företag tecknar en VD- och styrelseansvarsförsäkring. Men, hur fungerar försäkringen egentligen?

Företag har idag ett stort antal lagar och regler som de måste följa i sin verksamhetsutövning, och det är företagets VD och styrelse som tillsammans har ansvaret för att detta sker på ett korrekt sätt. Detta innebär också ett personligt ansvar, där individernas privata ekonomi kan sättas på spel vid eventuella fel. Med en VD- och styrelseansvarsförsäkring (VDS) skyddas företagsföreträdarna i de fall krav riktas mot dem, oavsett om kraven är berättigande eller helt ogrundade. Krav kan framställas av företaget självt, aktieägare och andra intressenter, borgenärer och anställda. I korthet täcker en VDS-försäkring en fastställd skadestånds- eller betalningsskyldighet samt försvarskostnader.

Fakta om VD- och styrelseansvars­försäkringar

• Så gott som alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige tecknar sedan länge VD- och styrelseansvarsförsäkring. Det är numera mycket vanligt att även små och medelstora företag och organisationer tecknar denna typ av försäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag, men grundtanken med detta skydd är att skydda den försäkrade personen mot de finansiella följderna av ersättningskrav baserade på faktiskt eller påstått fel eller försummelse vid utförandet av uppdraget som kan åläggas ledande befattningshavare i företaget personligen.
  • Försäkringen omfattar den försäkrades personliga skadestånds- och/eller betalningsskyldighet liksom ombudskostnader för försvar i rättsprocesser.

Hård granskning ökar efterfrågan

Idag granskar allmänheten, media och investerare företagens verksamhet på ett helt annat sätt än tidigare. I Sverige har vi dessutom stränga regler för bolagsföreträdare, vilket innebär att även små misstag eller okunskap kan leda till förödande ekonomiska konsekvenser. På grund av stränga regler och krav är VDS-försäkringar något som efterfrågas allt mer.

Försäkringen kan tecknas och betalas av företag för att skydda personer i företagsledningen mot skadeståndsskyldighet och betalningsansvar. Dessa typer av ansvar faller direkt på de personer som företräder företaget och omfattas inte av företagets vanliga ansvarsförsäkringar.

Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk som är dyrt att utreda och försvara. Detta trots att anspråken i flesta fall inte leder till fällande dom. Det kan vara fråga om ogrundade anspråk, vilket kan innebära att man blir tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VDS-försäkring ger skydd för denna typ av risk.

Stor skillnad på villkoren

Det finns stora skillnader mellan VDS-försäkringar från olika försäkringsbolag. Exempelvis ersätter vissa försäkringar försvarskostnader först efter att domen faller. Detta är viktigt att ha i åtanke då befattningshavaren kan drabbas hårt ekonomiskt eftersom man tvingas försvara sig med personliga medel. Det blir därför viktigt att säkerställa att försäkringen omfattar kostnaderna för försvar från första kronan oavsett om ärendet slutligt avgörs i domstol eller ej.

Om du har ytterligare frågor om VDS-försäkringar får du mer än gärna kontakta oss via formuläret nedan.

Försäkring

Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

18 april · 2019

Digitaliseringen har lett till att helt nya risker måste hanteras idag, vilket har gjort att cyberförsäkringar blivit allt viktigare för företag. Men vad täcker egentligen försäkringen och vilka risker kan man skydda sig mot?

Varför behövs en cyberförsäkring?

Den snabba tekniska utvecklingen innebär att företag stöter på helt nya risker idag. De flesta företag och organisationer är beroende av IT, vilket innebär att en cyberattack kan få allvarliga konsekvenser för verksamheten. Även om ett företag har ett basskydd i form av brandväggar och antivirusprogram så ökar antalet intrång lavinartat. Allt strängare regler ställer också höga krav på hur företag hanterar eventuella incidenter och att utbilda personal.

Vad täcker en cyberförsäkring?

Traditionella försäkringar täcker inte alltid dessa nya risker, vilket innebär att cyberförsäkring blir allt viktigare bland små såväl som stora företag. En cyberförsäkring täcker flera olika områden:

DATAINTRÅNG

En cyberförsäkring gäller om ditt företag drabbas av ett hackerintrång eller systemfel som påverkar data eller resulterar i ett avbrott av verksamheten.

RESPONSSERVICE

En viktig del som normalt ingår är en responsservice. Detta innebär att man redan vid misstanke om att ett cyberangrepp har inträffat eller pågår kan ringa ett responsnummer för att få krishjälp inom IT, Juridik och Utpressning.

IT-STÖD

Det initiala behovet är vanligen IT-stöd för att identifiera, isolera och eliminera t.ex. ett datavirus, om filer blivit krypterade eller om man är utsatt för en överbelastningsattack (Ddos-attack).

JURIDISK HJÄLP

Försäkringen erbjuder legal hjälp och ser också till att man får hjälp att rapportera i rätt tid till relevanta myndigheter. Detta är särskilt viktigt om personuppgifter eller konfidentiell information hamnat i orätta händer.

KRISHANTERING

Försäkringen ersätter kostnaden för krishantering inom PR och media för att minimera skadan av en incident.

UTPRESSNING

Försäkringen betalar också för att hantera hot mot företaget, t.ex. hot om att sprida virus, hot om att utsätta företaget för en överbelastningsattack eller hot om att kryptera eller att förstöra information.

KRAV & UTREDNING

Ett intrång kan leda till skadeståndskrav från tredje man, t.ex. om konfidentiell information har kommit i fel händer. Kostnader för detta täcks av försäkringen.

FÖRLUST AV DATA

Försäkringen gäller dels för att återskapa data som gått förlorad, men också för notifiering till privatpersoner och för kredit- och ID-övervakning. Försäkringen kan också betala dataskyddsrelaterade böter om det anses lagligt att försäkra.

AVBROTT & MERKOSTNADER

En mycket viktig del av cyberförsäkringen är också skydd för avbrott och merkostnader som kan uppkomma som följd av en cyberincident. Dels går det att få skydd för avbrott inom sitt eget nätverk, men även en incident hos en IT-leverantör som leder till ett avbrott kan inkluderas i skyddet. Misstag av personal eller en serverkrasch som leder till ett avbrott kan också omfattas i försäkringen, vilket kan få minst lika stora konsekvenser som en hackerattack.

I genomsnitt tar det cirka sex månader innan ett företag blir medvetna om ett dataintrång. Ungefär två tredjedelar av alla intrång drabbar också små- eller medelstora företag. Om man ser detta i ljuset av att kriminella också ändrar attackmönster hela tiden blir en cyberförsäkring ett bra hjälpmedel för att både hantera risk men också vara compliant med GDPR eller annan lagstiftning.

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar Söderberg & Partners dig med förslag på hur du gör företaget säkrare.