Motorpoolen går på högvarv

Försäkringsnytt

Motorpoolen går på högvarv

2 november · 2015

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool får allt fler kunder. Bara under 2015 har fler än 50 företag med större motorflottor anslutit sig till Motorpoolen och många fler har anmält intresse.

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool startade 2009 och har sedan dess växt kraftigt. Idag har Motorpoolen flera hundra kunder och fler strömmar ständigt till.

– Vi har tagit fram ett bra erbjudande som våra kunder verkligen uppskattar. I utvecklingsarbetet utgår vi till 100% från kundernas önskemål, säger Robert Karlsson som är affärsutvecklare på Söderberg & Partners.

Genom Motorpoolen erbjuds de kunder hos Söderberg & Partners som arbetar aktivt med sitt riskförebyggande arbete en unik försäkringslösning.

– Det ska löna sig att arbeta riskförebyggande och därför kan Motorpoolen erbjuda kunder med en bra skadehistorik en konkurrenskraftig premie på en försäkringsomfattning motsvarande den de har idag. Som en del av Motorpoolen erbjuds kunderna kostnadsfri tillgång till skadeförebyggande rådgivning och en årlig skadeanalys som visar vad kunderna ska fokusera på för att minska skadorna, berättar Robert Karlsson.

Målet var redan från start att man genom att skapa en pool kunna dra nytta av fördelarna med att köpa försäkring tillsammans.

– Vi har definitivt lyckats med målsättningen. Ju fler medlemmar motorpoolen får, desto större möjligheter får vi att göra villkoren ännu bättre, säger Robert Karlsson.

Enklare för kunderna
Ett annat mål med Motorpoolen är att förenkla för kunderna. Exempelvis behöver förändring av oregistrerade fordon endast rapporteras in i samband med den årsvisa förnyelsen. En annan fördel är att man får en bättre likviditet genom att enbart betala för de fordon som man äger vid det nya försäkringsårets start. På så sätt slipper man ligga ute med premie under ett helt år.

Snabb och effektiv service
För att kunderna ska vara trygga i att de ständigt är försäkrad i en marknadsledande försäkringslösning konkurrensutsätter Söderberg & Partners Motorpoolen regelbundet. I detta arbete utvärderas hela marknaden för motorförsäkringar avseende villkor, pris och service. Med detta arbetssätt säkerställer Söderberg & Partners att kunderna i Motorpoolen alltid har en försäkringslösning av högsta kvalitet

– Kunderna ska ha den bästa försäkringslösningen på marknaden. Därför gör vi såväl en kvalitetssäkring med nuvarande försäkringsgivare och via konkurrensutsättning av hela konceptet, avslutar Robert Karlsson.

Motorpoolen

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool är en gruppupphandlad motorförsäkringslösning som erbjuder en bättre motorförsäkring med förmåner som till exempel: årlig skadeanalys, kontinuerlig kvalitetssäkring och marknadsledande försäkringsvillkor.

Motorpoolens kunder får ta del av:

•    Kraften och erfarenheten i Söderberg & Partners unika Motorförsäkringslösning
•    Samarbete mellan Söderberg & Partners och Länsförsäkringar; två marknadsledande aktörer
•    Kontinuerlig kvalitetssäkring av försäkringsvillkor och försäkringspremier
•    Årlig skadeanalys
•    Hjälp med ert skadeförebyggande arbete
•    Ett av marknadens bästa villkor
•    Omfattande försäkringsskydd till en bra premie

Coronaviruset – så skyddas du på tjänsteresan

6 april · 2020

Coronaviruset har under den senaste tiden haft en stor inverkan på vårt resande. Många har fått avboka eller avbryta sina planerade resor och resebolagen har ställt in en mängd avgångar. Dessa händelser väcker frågor om vilket reseskydd man egentligen har i nuvarande situation.

Idag har många företagare och anställda tjänstereseförsäkringar, men i den här typen av sammanhang kan det vara bra att se över sitt försäkringsskydd och vad tjänstereseförsäkringen täcker för skador.

Se över följande delar i försäkringsskyddet:

• I vilka delar av världen gäller försäkringen?
  • Vad gäller om resan är bokad och betald men UD avråder från att åka?
  • Vad gäller om man redan befinner sig i ett drabbat område som UD och/eller försäkringsbolaget avråder från att befinna sig i?
  • Vad händer om den resande blir sjuk under tjänsteresan och blir inlagd på sjukhus?

Många tjänstereseförsäkringar erbjuder ett skydd inom hela världen men undantar vissa länder eller delar av ett land som Utrikesdepartementet avråder från att åka till. UD avråder sedan den 14 mars 2020 från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller till och med den 15 juni, varefter en ny bedömning kommer att göras. Du kan läsa mer om UD:s reseavrådan här. Sedan tidigare gäller även en avrådan från alla resor till Hubei-provinsen i Kina och Iran. Som resenär bör man hålla sig uppdaterad om läget i de länder man planerar att resa till. Det kan man göra på UD:s hemsida eller via appen UD Resklar.

Söderberg & Partners har i samarbete med ERV tagit fram PlusTjänsteresa som är en heltäckande produkt som ger ett omfattande skydd på dina resor. Även om du har ett omfattande grundskydd är det viktigt att hålla sig uppdaterad i den föränderliga situation som råder. Vi rekommenderar därför att alltid kontakta ditt försäkringsbolag eller din rådgivare innan du bokar en resa utomlands. Detta för att kunna uppdatera dig om hur försäkringsskyddet ser ut vid den aktuella tidpunkten och på den plats du planerar att resa till. Genom den här kontakten kan du även få värdefull information om hur försäkringsbolagets assistans på platsen fungerar för tillfället.

Viktigt att tänka på om du står inför en tjänsteresa

Om du redan bokat en resa och det sker en plötslig och oförutsedd händelse som medför att du inte rimligen kan genomföra resan erbjuder tjänstereseförsäkringar olika typer av ersättningar beroende på hur omfattande produkten är. Söderberg & Partners produkt PlusTjänsteresa inkluderar ett omfattande avbeställningsskydd. Medan många andra tjänstereseförsäkringar endast täcker avbokningar på grund av sjukdom eller olycksfall täcker PlusTjänsteresa även avbokningar som beror på UD:s avrådan.

Ifall du redan befinner dig i ett område som ERV, UD eller annan myndighet råder dig att lämna ersätter PlusTjänsteresa kostnader för resan tillbaka till bosättningslandet. I evakueringsskyddet igår även kostnader för mat, boende och lokala transporter i samband med hemresan samt inköp av kläder om du evakueras utan ditt bagage.

Om du blir sjuk under tjänsteresan ersätts nödvändiga och skäliga sjukvårdskostnader oavsett om du blir smittad av coronaviruset eller annan sjukdom. Förutom rena vårdkostnader omfattar skyddet bland annat mediciner, sjuktransporter, resekostnader och extrakostnader vid sjukhusvistelse. Blir du inlagd på sjukhus längre än tre dagar för en akut sjukdom täcker försäkringen även kostnader för tre närstående personers resa till dig samt deras omkostnader.

För mer information så kontakta din rådgivare på Söderberg & Partners eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Behöver ni hjälp med att se över företagets försäkringslösning? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.

Risk- och försäkringstjänster vid förvärv av företag

18 februari · 2020

Arbetar du med företagsförvärv? Oroar du dig för att inte hinna genomlysa målföretagets risker på ett adekvat sätt innan avtalet skrivs under? Lugn – vi har tagit fram en förenklad rapport så att du snabbt får en överblick över det tänkta förvärvsobjektets riskbild.

Inom Söderberg & Partners enhet Transactional Services hjälper vi våra kunder med olika typer av försäkringar och tjänster i samband med företagsförvärv såsom transaktionsförsäkring och due diligence-rapporter.

Behov av genomgång även vid mindre förvärv

Produkterna och tjänsterna blir oftast aktuella vid lite större och mer komplexa förvärv. Då vi även har sett ett behov av någon typ av systematisk genomgång av företags risker och försäkringar vid mindre förvärv (någonstans i spannet 20–100 MSEK) har vi tagit fram en förenklad due diligence-rapport benämnd S&P Insurance Audit. Utifrån grunddata i ett frågeformulär tar rapporten upp flera viktiga punkter.

Rapporten Insurance Audit innehåller följande delar:

• Nuvarande kostnader för risk- och försäkringstjänster
  • Uppskattade framtida kostnader för risk- och försäkringstjänster samt rekommendationer vad gäller omfattningen efter förvärvet
  • Analys av skadestatistiken
  • Kritiska punkter att ta hänsyn till vid förvärvet
  • Eventuella ”red flags”, dvs något i risk- och försäkringsbilden som kan bli förvärvskritisk. Ett exempel på detta är en skadestatistik som kan riskera att företaget hamnar i s.k. försäkringsnöd.

Få överblick över riskbilden

Med vår rapport S&P Insurance Audit är tanken att man som ansvarig för företagens förvärv ska få en snabb överblick vad gäller det tänkta förvärvsobjektets riskbild. Ofta kommer risk och försäkring i skymundan när det gäller mindre förvärv, dels för att den traditionella due diligence-processen kan var tung och tidskrävande och dels kostsam. Ett mindre förvärv kan också ha dolda risker i form av produkter med säkerhetsbrister, oförsäkrade exponeringar och försäkringsvillkor som är illa anpassade för verksamheten i fråga. Det kan också var fråga om dålig eller obefintlig hantering av ansvarsrisker i ingångna avtal eller eftersatt skadeförebyggande arbete.

Vår genomgång tar 1–3 arbetsdagar och arbetsbördan för förvärvsansvarig är betydligt mindre än vid de stora due dilligence-processerna. Viktigt att understryka är att det är en förenklad genomgång, men som kan avslöja grundläggande fel för en mindre kostnad i sammanhanget. S&P Insurance Audit säkerställer att även de mindre förvärven kvalitetssäkras vad gäller risk och försäkring.

Har du frågor om vår rapport S&P Insurance Audit eller några av våra andra förvärvsrelaterade försäkringstjänster? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig!

Så väljer du rätt företagsförsäkring

3 februari · 2020

När du ska teckna en försäkring märker du snabbt att det finns en djungel av olika försäkringsbolag och komplexa försäkringsvillkor att navigera sig genom. För att underlätta din beslutsprocess har vi sammanställt 5 saker att tänka på vid val av försäkring.

Se över behovet

Det är du själv som kan er verksamhet bäst. Börja med att kartlägga och värdera företagets risker utifrån ett verksamhetsperspektiv. Fundera sedan över hur eventuella risker kan leda till skador och drabba er i form av kostnader. Är det värt att försäkra sig mot risken eller kan ni göra egna avsättningar?

Bedöm priset

Försäkringsbolagen har någorlunda fria tyglar när det kommer till att sätta det pris (premie) de vill på en försäkring. När du bedömer priset av en försäkring bör du fundera över vad det kostar att betala en årspremie och ställa det mot hur stor risk det är samt vad det skulle kosta om en olycka faktiskt inträffade. Ofta är det tryggare att betala en lägre men förutsägbar summa än att riskera en stor kostnad när du minst anar det. Du kan också vara med och påverka premien genom att välja hur hög självrisk du är villig att betala i händelse av skada.

Förstå vad du köper

Var noggrann med att läsa igenom försäkringsvillkor och annan dokumentation så att du faktiskt förstår vad du köpt och vad du får för den premie du betalar. Ställ frågor om vad som ingår eller vad som undantas från försäkringen. Finns det t.ex. viktiga tillägg som är extra betydelsefulla för den verksamhet som ni bedriver?

Jämför och utvärdera

Detta är en av de viktigaste men ofta förbisedda punkterna. Innan du väljer att teckna en försäkring bör du se till att ha ett par alternativa lösningar att välja mellan. Du bör särskilt beakta premien i relation till villkor, finansiell styrka och skadeservice hos försäkringsbolagen. Försäkringskunder blir ofta kvar hos samma bolag som man tidigare valt på grund av gammal vana. Detta är något som ofta straffar sig i form av en dyrare premie än vad som vore nödvändigt.

Ta hjälp av en expert

Se till att ha ett bollplank när det dyker upp komplexa frågor kring försäkringen. Extra skönt är det med en personlig kontakt du kan ringa till och maila vid behov.

Genom att använda er av en försäkringsexpert ökar ni kvalitetssäkringen av företagets riskhantering. Ni får dessutom oftast tillgång till bättre villkor än vad som normalt erbjuds genom försäkringsbolagens standardlösningar och en lägre premie, då rådgivningsföretaget kan dra nytta av sin storlek i form av kundvolym.

Tycker du det känns krångligt att jämföra och göra ett eventuellt byte av er försäkringslösning? Det behöver det inte vara. Hos oss får du hjälp med bytet och slipper tidskrävande pappersarbete och administration. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig!