Så skyddar du dig mot vinterns risker

Försäkringsnytt

Så skyddar du dig mot vinterns risker

14 december · 2015

Nu är vintern här och snart står julen inför dörren. Visst kan vintern vara mysig men den medför också extra risker. Här får du lite tips om hur du kan förebygga vanliga olyckor och skador som kan uppstå under vinterhalvåret

Vintern bjuder tyvärr inte bara på snö och julfirande utan även på en del förhöjda olycks- och skaderisker. Exempelvis kan halt väglag leda till skador för både fotgängare och trafikanter. Dessutom medför den mörka årstiden en större risk för viltolyckor. Skymning och snörök gör det svårare att få syn på vilt. När man väl upptäcker djuret kan stoppsträckan bli lång på grund av det hala vinterväglaget.

– Vid skymning och gryning är risken för viltolyckor allra högst. Var extra vaksam vid åkrar, kalhyggen och där viltstängsel slutar, säger Ingvar Wernvik, brandingenjör och försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners.

Ingvar konstaterar att det finns flera saker som bilister kan göra för att skydda sig själva och sina medtrafikanter när det är vinterväglag. Vid bilbyte kan det vara klokt att välja en modernare bilmodell framför en äldre eftersom nyare bilar ofta är utrustade med säkerhetsdetaljer som krockkuddar, låsningsfria bromsar och antisladdfunktioner.

– Med enkla åtgärder kan man undvika många skador. Att hålla avståndet och hastighetsbegränsningar kan ses som självklarheter, men glöms lätt bort när man har bråttom hem på kvällen. En ökad hastighet sparar marginellt med tid men höjer avsevärt risken att skadas allvarligt vid en olycka, säger Ingvar.

Viktigt med beredskap om olyckan inträffar

Det är inte enbart ute på vägarna som vintern medför förhöjda risker, även i våra hem är det viktigt att tänka på säkerheten. Husbränder förekommer i högre utsträckning kring jul. Tända ljus hör julen till, men man måste vara medveten om brandrisken.

– Ta för vana att aldrig lämna ett rum utan att släcka levande ljus. Placera inte heller ljus på tv:n eller i närheten av gardiner. Man kommer långt med att vara riskmedveten och använda sitt sunda förnuft, säger Ingvar.

Om olyckan är framme är det viktigt att ha ordentlig släckutrustning nära till hands. Alla i hushållet måste också veta hur man använder säkerhetsutrustningen i en nödsituation.

– Alla hem bör förses med handbrandsläckare och brandfiltar. Det behöver finnas brandvarnare på varje våningsplan och utrymningsvägarna måste vara fria, säger Ingvar.

Fastighetsägare bör se över försäkringsskyddet

Som fastighetsägare kan det vara en god idé att se över både försäkringsskyddet och säkerheten inför vintern. Snö som samlas på husets tak innebär en stor risk för skada. Dels kan snö och is falla ner från taket och skada personer och egendom, dels kan själva taket raseras under tyngden av snön.

– För att undvika skada genom snö på tak är det viktigt att man som fastighetsägare anlitar en behörig firma som löpande undanröjer snön. Felaktig skottning kan i sig orsaka skada. Belastningen på en viss punkt på taket kan öka om skottningen inte utförs korrekt, berättar Ingvar.

Skyddet mot skada genom snölast på tak varierar betydligt mellan olika försäkringsgivare. Vissa försäkringsgivare ersätter skada på både taket och egendom i huset upp till försäkringsbeloppet. Andra försäkringsbolag ersätter däremot bara skada på själva taket upp till ett fast belopp.

Vi kan förbättra säkerhetsmedvetandet

I allmänhet menar Ingvar att många skulle kunna bli bättre på att vidta förebyggande åtgärder för att undvika skador. Det är ofta först efter att en olycka sker som vi förbättrar vårt säkerhetstänkande.

–    Företag kan göra mycket för att höja säkerheten. Att informera om risker gör att de anställda blir mer försiktiga och tänker efter innan de vidtar en åtgärd. En säkerhetspolicy är ett bra sätt för företaget att försäkra sig om ett högt säkerhetstänk genom hela organisationen.

Om olyckan skulle inträffa är det viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd.

–    Alla privatpersoner bör ha en hemförsäkring, vilken skyddar mot t.ex. inbrott och brand i hemmet. Det är en god idé att lägga en s.k. drulleförsäkring till försäkringsskyddet. Ur drulleförsäkringen kan du få ersättning för plötsliga och oväntade skador, t.ex. om du skulle spilla kaffe över datorn. Som företagare är försäkringsbehovet ofta mer komplext. En kombinerad företagsförsäkring ger att bra grundskydd, men måste ofta kompletteras med specialförsäkringar anpassade efter bransch, avslutar Ingvar.

Söderberg & Partners hjälper gärna till med att se över era behov för att säkerställa att ni har ett optimalt skydd utifrån era förutsättningar.

Vad täcker egentligen en bilförsäkring?

16 september · 2020

Vet du vad som gäller vid stöld av din bil eller dess utrustning? Vi har tagit fram de vanligaste försäkringsmissarna och de viktigaste åtgärderna du kan vidta för att minimera riskerna för bilstöld.

I en bilförsäkring (hel eller halv) finns det en stöldförsäkring som ersätter skador vid stöld av bilens utrustning eller vid tillgrepp av bilen. En förutsättning för att stöldskyddet ska gälla är att bilen ska vara låst när man lämnar den. Låskravet är en naturlig del av försäkringen, men i och med den tekniska utvecklingen kan frågor uppkomma när bilen faktiskt anses som låst. Idag låses de flesta bilar genom en fjärrnyckel eller nyckellösa system. Dessa fjärrsystem har en baksida då kriminella, genom störningsutrustning, kan se till att bilen förblir olåst eller låsa upp den. Om det här inträffar kan bilägaren tro att bilen låsts utan att den faktiskt är det. Det finns dock vissa åtgärder man kan göra för att minimera riskerna.

Titta efter låssignal och känn efter att bilen blivit låst

För att undvika att signalen från bilnyckeln störs av kriminella bör du vara noga med att titta efter bilens ljussignal samt att fysiskt kontrollera att dörrarna blivit låsta. Om du inte gör dessa åtgärder finns det risk att försäkringsersättning vid stöld sätts ner eller nekas.

Har din bil ett nyckellöst system? Förvara nyckeldosan på ett säkert sätt

Allt fler moderna bilar utrustas med Keyless Go system. Systemet gör att du inte behöver trycka på någon knapp för att öppna bilen, utan nyckeldosan sänder ut signaler till bilen som uppfattar när du närmar dig.

Även detta utnyttjar kriminella för att göra inbrott eller stjäla bilen. I regel går det till så att två tjuvar samarbetar. Den ena ser till att ta sig nära nyckeldosan för att fånga upp signalen, exempelvis genom att följa bilägaren i mataffären eller ställa sig vid husdörren där nyckeldosan kanske hänger i hallen. Med hjälp av teknisk utrustning förstärker tjuven signalen från dosan och skickar den vidare till en medhjälpare som står i närheten av bilen. Medhjälparen kan sedan enkelt avaktivera lås och startspärr för att antingen stjäla innehållet eller köra i väg med bilen. I den här situationen har bilen alltså varit låst, men trots detta finns det en risk att försäkringsbolagen inte ersätter stölden. Detta eftersom försäkringsbolagen kan anse att inbrottet skett med hjälp av en nyckel utan yttre påverkan.

För att skydda dig kan du använda ett nyckelfodral som är signalskyddande eller lägga nyckeldosan i en plåtburk eller i aluminiumfolie. Dessa åtgärder försvagar signalen och gör det svårare för tjuvar att komma åt den.

Förvara inte mobil, dator och golfutrustning i bilen

Datorer, mobiler, navigationsutrustning och golfbag lämnas ofta kvar i bilen. Sådan personlig egendom skyddas endast i undantagsfall av försäkringen eftersom det utgör stöldbegärlig egendom, samt att det inte anses tillhöra bilens fasta utrustning. Vissa försäkringar ger dock ersättning när man reser utanför hemorten och egendomen inte lämnats utan uppsyn under längre tid än ett dygn. Ersättningen för dessa föremål är dock relativt låg, så undvik att lämna värdesaker i bilen, även om den är låst och larmad.

Skyddsutrustning för lägre självrisk

Idag är många bilar utrustade med spårsändare eller annan skyddsutrustning som ratt- och fälglås. Förutom att en spårsändare kan hjälpa till att hitta en stulen bil innebär även skyddsutrustningen en fördel ur försäkringssynpunkt. Ofta medför det nämligen en lägre, eller helt eliminerad självrisk. Kontakta ditt försäkringsbolag för att höra vad som gäller enligt din försäkring. Hos försäkringsbolaget kan du även få hjälp att köpa skyddsutrustning och höra vilka spårsändare de godkänner.

Sammanfattning – viktiga punkter för att minimera risken för stölder:

• Kontrollera alltid att din bil blir låst när du parkerar den
  • Förvara nycklar och nyckeldosor på ett säkert sätt för att undvika signalförstärkning
  • Lämna inte personlig egendom i bilen, särskilt inte synligt
  • Fundera över att utrusta bilen med spårsändare eller annan skyddsutrustning

Vill du veta mer om bilförsäkringar eller har du andra frågor om sakförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så påverkas du som försäkringstagare av en åtstramad försäkringsmarknad

16 september · 2020

Den rådande coronapandemin har sedan en tid tillbaka börjat påverka försäkringsgivarnas riskaptit. Pandemins ekonomiska konsekvenser visar sig nu både på lokal och global försäkringsmarknad. Så påverkar det dig som försäkringstagare.

Coronavirusets påverkan på försäkringsgivarnas resultat liknas vid de som 11 september-attackerna och de stora orkanerna som till exempel Rita, Wilma och Gudrun haft. Redan innan årsskiftet 2019/20 kunde sakförsäkringsförmedlarna känna av att vissa försäkringsformer hårdnat. Nu är det dock ännu tydligare hur försäkringsbolagen tagit steg bort från marknaden, och för vissa kunder går det inte ens att teckna en försäkring.

Premiehöjningar och försämringar av villkor

Söderberg & Partners sakförsäkringsförmedlare ser markanta premiehöjningar och genomgripande försämring av villkoren för egendoms- och avbrottsförsäkring, ansvarsförsäkring, vd- och styrelseansvarsförsäkring, förmögenhetsbrottsförsäkring och konsultansvarsförsäkring.

Gemensamt för de olika försäkringsformerna är olika typer av epidemiundantag som gör att försäkringsgivarna inte ger skydd för skador som uppstått till följd av t.ex. ett virus. Här har försäkringsbolagen under våren redan haft många skador, främst när det kommer till oönskade stillestånd/avbrottsersättningar i vissa branscher.

Man kan även se en rädsla för kommande krav vad gäller s.k. finansiella försäkringar såsom vd-och styrelseansvar och förmögenhetsbrottsförsäkring. För vd- och styrelseansvarsförsäkringen fruktar man krav mot personer i företagsledningar, att de inte har vidtagit rätt åtgärder i verksamheten under pandemin. Det har redan initierats sådana processer i USA. Vad gäller förmögenhetsbrottsförsäkringen har den sedan länge varit skadedrabbad och här görs, förutom undantag för vissa typer av förmögenhetsbrott, konkursundantag och begränsningar i kapacitet för vissa risker.

Sammanfattningsvis måste du som försäkringstagare, inför kommande förnyelser och nyteckningar, förbereda dig på;

• Längre förnyelseprocesser och upphandlingar
  • Större krav på information om risken som skall försäkras
  • Villkorsinskränkningar och att delar av verksamheten kanske inte går att försäkra
  • Betydande premiehöjningar/rate-höjningar
  • Svårigheter att köpa högre försäkringsbelopp för vissa risker

Vi förbereder och hjälper er i en åtstramad försäkringsmarknad

Som försäkringstagare kan man förbereda sig genom att ha kontroll på sina risker och förse marknaden med detaljerad information, såsom finansiella data, riskbesiktningar, företagsbeskrivningar och säkerhetsrutiner.

Söderberg & Partners industriförmedlare följer utvecklingen på försäkringsmarknaderna mycket noggrant och kan hjälpa er att navigera genom den hårda sakförsäkringsmarknaden och vara behjälpliga i att ta fram informationsunderlag som försäkringsbolagen accepterar.

Vill du veta mer om den åtstramade försäkringsmarknaden? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Semestertider – Cyberbrottens högtid

8 juni · 2020

Semestertiderna närmar sig. Företag ändrar sina rutiner och har sommarpersonal på plats. Ordinarie personal läser jobbmejl från mobiltelefonen och använder sig av öppna WiFi-nätverk. Allt detta medför stora risker för nätfiske, bluffakturor och att bli hackad. Undvik att gå i cyberfällan genom att säkerställa ditt företags riskhantering inför semestern.

Se upp för nätfiske när du läser mejlen

Under semestern är det vanligt att anställda ser över företagsmejlen i mobilen. Det ökar cyberbrottslingarnas möjlighet att genom mejl med bifogade dokument eller manipulerade länkar komma åt känslig information eller få åtkomst till företagets datasystem. Om man i solstolen ögnar igenom företagsmejlen är det lätt att missa signaler som annars skulle väcka misstanke. Det här beror ofta på att man lägger mindre tid än normalt på varje mejl samt att det är svårare att kontrollera avsändaradresser och länkar i mobilen än på datorn.

Det faktum att mejlen ses över allt mer sällan under semestern kan också innebära att man vid en snabb överblick vidarebefordrar något som framstår som relevant till en kollega på arbetsplatsen. Din vidarebefordran kan då uppfattas som en försäkran om innehållet, vilket gör att en annars uppmärksam kollega riskerar att föra in en skadlig programkod i företagets nätverk. Att vidarebefordra mejl på det här sättet medför särskilda risker eftersom en skadlig programkod i regel gör mer skada på arbetsdatorn än på mobilen.

Bluffakturor och vd-bedrägerier ökar under sommaren

Under sommaren använder sig företag ofta utav oerfaren semesterpersonal. Cyberbrottslingar kan utnyttja detta genom att skicka fakturor på tjänster eller varor ditt företag aldrig beställt. En annan typ av bedrägeri som ökar på sommaren är vd-bedrägerier där förövaren skickar falska mejl under vd-namnet och ber anställda på företaget att föra över stora summor pengar till ett angivet konto. För att minimera riskerna kring bluffakturor och andra cyberbedrägerier är det viktigt att göra semesterpersonalen medveten om den här typen av bedrägerier och att skapa rutiner för hur man hanterar misstänkta fall. Bristande kunskaper inom cybersäkerhet är ofta företagets svagaste punk men kan undvikas genom att ge alla nyanställda en grundläggande utbildning i dessa frågor.

Färre personer och nya ansikten på arbetsplatsen

Att färre personer från den ordinarie arbetsstyrkan befinner sig på arbetsplatsen samtidigt som semesterpersonal fyller företagets kontor medför också risker. Under denna tid blir det enklare för utomstående att obemärkt ta sig in på arbetsplatsen för att på olika sätt få åtkomst till företagets nätverk. För att undvika detta bör man se över rutinerna kring vilka som kan ta sig in på företagets kontor under sommarmånaderna samt lösenordskydda samtliga datorer och mobiler noga.

Öppna WiFi-anslutningar innebär en risk

På semestern är det bekvämt att ansluta sig till caféets eller hotellets WiFi-nätverk, men det kan medföra stora risker. Sådana öppna nätverk är enkla att hacka och i värsta fall kan de helt kontrolleras av hackaren som då kan komma åt mejl, lösenord, bankuppgifter och annan känslig information. Om du inte har något annat alternativ än ett öppet WiFi så bör du undersöka att det faktiskt är hotellets WiFi-nätverk du loggar in på samt undvika nätshopping, bankappar och hemsidor som kräver lösenord. Tänk även på att det är säkrare att surfa via din mobiloperatör än via WiFi eftersom mobilsurfen är krypterad.

6 tips för att minimera riskerna under semestern:

1. Se upp för mejl som innehåller många stavfel och som har en udda disposition. Skicka aldrig vidare sådana mejl till kollegor.

2. Var vaksam över mejl som innehåller en uppmaning för dig att göra något, särskilt om det anges en viss tidsfrist du måste hinna med.

3. Undvik att koppla upp jobbdator eller jobbmobil till ett okänt öppet WiFi-nätverk.

4. Skapa backup för alla dina enheter så att du har en kopia av all viktig information om din mobil eller dator skulle bli stulen eller förstöras under semestern.

5. Se till att hålla företagets datorer uppdaterade med ett starkt antivirusskydd.

6. Säkerställ att datorerna har en hårddiskkryptering och stäng av dem innan du går på semester.

Vill du kunna luta dig tillbaka i solstolen och känna dig trygg med att ditt företag har ett bra cyberskydd i semestertider? Vi på Söderberg & Partners hjälper dig gärna att se över ditt försäkringsskydd kopplat till cyberrisker. Hör av dig till din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.