Så skyddar du dig mot vinterns risker

Försäkringsnytt

Så skyddar du dig mot vinterns risker

14 december · 2015

Nu är vintern här och snart står julen inför dörren. Visst kan vintern vara mysig men den medför också extra risker. Här får du lite tips om hur du kan förebygga vanliga olyckor och skador som kan uppstå under vinterhalvåret

Vintern bjuder tyvärr inte bara på snö och julfirande utan även på en del förhöjda olycks- och skaderisker. Exempelvis kan halt väglag leda till skador för både fotgängare och trafikanter. Dessutom medför den mörka årstiden en större risk för viltolyckor. Skymning och snörök gör det svårare att få syn på vilt. När man väl upptäcker djuret kan stoppsträckan bli lång på grund av det hala vinterväglaget.

– Vid skymning och gryning är risken för viltolyckor allra högst. Var extra vaksam vid åkrar, kalhyggen och där viltstängsel slutar, säger Ingvar Wernvik, brandingenjör och försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners.

Ingvar konstaterar att det finns flera saker som bilister kan göra för att skydda sig själva och sina medtrafikanter när det är vinterväglag. Vid bilbyte kan det vara klokt att välja en modernare bilmodell framför en äldre eftersom nyare bilar ofta är utrustade med säkerhetsdetaljer som krockkuddar, låsningsfria bromsar och antisladdfunktioner.

– Med enkla åtgärder kan man undvika många skador. Att hålla avståndet och hastighetsbegränsningar kan ses som självklarheter, men glöms lätt bort när man har bråttom hem på kvällen. En ökad hastighet sparar marginellt med tid men höjer avsevärt risken att skadas allvarligt vid en olycka, säger Ingvar.

Viktigt med beredskap om olyckan inträffar

Det är inte enbart ute på vägarna som vintern medför förhöjda risker, även i våra hem är det viktigt att tänka på säkerheten. Husbränder förekommer i högre utsträckning kring jul. Tända ljus hör julen till, men man måste vara medveten om brandrisken.

– Ta för vana att aldrig lämna ett rum utan att släcka levande ljus. Placera inte heller ljus på tv:n eller i närheten av gardiner. Man kommer långt med att vara riskmedveten och använda sitt sunda förnuft, säger Ingvar.

Om olyckan är framme är det viktigt att ha ordentlig släckutrustning nära till hands. Alla i hushållet måste också veta hur man använder säkerhetsutrustningen i en nödsituation.

– Alla hem bör förses med handbrandsläckare och brandfiltar. Det behöver finnas brandvarnare på varje våningsplan och utrymningsvägarna måste vara fria, säger Ingvar.

Fastighetsägare bör se över försäkringsskyddet

Som fastighetsägare kan det vara en god idé att se över både försäkringsskyddet och säkerheten inför vintern. Snö som samlas på husets tak innebär en stor risk för skada. Dels kan snö och is falla ner från taket och skada personer och egendom, dels kan själva taket raseras under tyngden av snön.

– För att undvika skada genom snö på tak är det viktigt att man som fastighetsägare anlitar en behörig firma som löpande undanröjer snön. Felaktig skottning kan i sig orsaka skada. Belastningen på en viss punkt på taket kan öka om skottningen inte utförs korrekt, berättar Ingvar.

Skyddet mot skada genom snölast på tak varierar betydligt mellan olika försäkringsgivare. Vissa försäkringsgivare ersätter skada på både taket och egendom i huset upp till försäkringsbeloppet. Andra försäkringsbolag ersätter däremot bara skada på själva taket upp till ett fast belopp.

Vi kan förbättra säkerhetsmedvetandet

I allmänhet menar Ingvar att många skulle kunna bli bättre på att vidta förebyggande åtgärder för att undvika skador. Det är ofta först efter att en olycka sker som vi förbättrar vårt säkerhetstänkande.

–    Företag kan göra mycket för att höja säkerheten. Att informera om risker gör att de anställda blir mer försiktiga och tänker efter innan de vidtar en åtgärd. En säkerhetspolicy är ett bra sätt för företaget att försäkra sig om ett högt säkerhetstänk genom hela organisationen.

Om olyckan skulle inträffa är det viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd.

–    Alla privatpersoner bör ha en hemförsäkring, vilken skyddar mot t.ex. inbrott och brand i hemmet. Det är en god idé att lägga en s.k. drulleförsäkring till försäkringsskyddet. Ur drulleförsäkringen kan du få ersättning för plötsliga och oväntade skador, t.ex. om du skulle spilla kaffe över datorn. Som företagare är försäkringsbehovet ofta mer komplext. En kombinerad företagsförsäkring ger att bra grundskydd, men måste ofta kompletteras med specialförsäkringar anpassade efter bransch, avslutar Ingvar.

Söderberg & Partners hjälper gärna till med att se över era behov för att säkerställa att ni har ett optimalt skydd utifrån era förutsättningar.

Vinterfällor för bilister – hur och när gäller försäkringen?

15 februari · 2021

Vintern och det kalla klimatet med frost och snö kombinerat med mörker och minskad sikt skapar ökade risker för Sveriges bilister. Vet du när din försäkring gäller, vad som händer vid en viltolycka, och vilken roll dina vinterdäck spelar? Vi listar våra bästa tips för att minimera vinterfällorna.

Vinterdäckens påverkan på säkerhet och försäkring

I Sverige är det enligt lag krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag, och dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Det finns dock undantag som du kan läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida.

För att försäkringen ska gälla fullt ut och för att minska riskerna för skada under vinterhalvåret bör du kontrollera att dina vinterdäck uppfyller lagkraven. Det gör du genom att mäta mönsterdjupen på däcken. Mönsterdjupet på vinterdäcken ska vara minst 3 millimeter och på tunga fordon som bussar och lastbilar ska det vara minst 5 millimeter.

Det är även viktigt att säkerställa att vinterdäcken har rätt sorts märkning. Från och med den 1 juni 2019 ska däcken ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck. Tidigare skulle vinterdäcken vara märkta med M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Dessa däck får fortfarande användas som vinterdäck under en övergångsperiod fram till den 30 november 2024.

Det gäller vid dikeskörning och viltolycka

När väglaget är halt ökar riskerna för dikeskörning. För att få ersättning vid dikeskörning måste din bil ha vagnskadeförsäkring (s.k. helförsäkring) eller vagnskadegaranti. Detta gäller även vid bärgning av din bil efter dikeskörning, vilket då ersätts även om din bil inte skadats.

Även viltolyckor är vanligare under vinterhalvåret, främst på grund av mörkret och att stoppsträckan förlängs av ett halt väglag. En viktig sak att ha i åtanke är att en trafikförsäkring inte ersätter dig i samband med viltolycka. En vanlig uppfattning är att halvförsäkring med djurkollisionstillägg ger ett fullvärdigt skydd, men i regel innebär det endast en självriskreducering. För att få full ersättning vid viltolyckor är istället en helförsäkring med djurkollisionstillägg att rekommendera. Ett sådant skydd innebär att försäkringsbolaget även står för hela självrisken utöver de kostnader som redan täcks.

8 snabba tips för att minimera vinterns risker

• Använd de bästa däcken bak. De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på bilen för att minska risken för sladd vid inbromsning och i svängar. Detta gäller för både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

• Förvara dina bildäck svalt, torrt och mörkt. Då ökar kvalitén och livslängden på bildäcken.

• Säkerställ att du har rätt däcktryck. Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Vilket däcktryck din bil ska ha hittar du i bilens instruktionsbok.

• Frostskydda sprinkler och kylvätska upp till minst 25–35 minusgrader. När vätska som kylvätska och tvättvätska fryser på vintern expanderar den, vilket kan innebära att bilens rör och behållare går sönder.

• Kontrollera bilens batteri. Se över batteriets kapacitet och att det är laddat. Du kan vanligtvis nöja dig med ett batteri på 50–70 % laddning, men på vintern krävs mer av batteriet, till exempel när det gäller värme, lampor, el fönster, vindrutetorkare och liknande.

• Kontrollera vindrutetorkarna och byt till mer robusta vindrutetorkare vid behov. Vinterväder kan tära på vindrutetorkare, särskilt gamla, och halvslitna torkare med hårt gummi är inte optimalt för vinterkylan.

• Smörj bilens lås och lister. Både lås och lister blir lätt slitna och smutsiga, och genom att rengöra och smörja dem med låsolja respektive silikonfett kan du undvika att bildörrarna fryser på vintern.

• Reparera stenskott i vindrutan omgående. Det är högre sannolikhet att ett stenskott kommer att spricka i frostigt väder, vilket då innebär att hela rutan måste bytas ut.

Behöver du hjälp att se över ditt skydd?

Vi på Söderberg & Partners ser gärna över ditt försäkringsskydd och säkerställer att din försäkring är rätt anpassad för just dig. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Varför anlita en försäkringsförmedlare?

15 februari · 2021

Försäkringsförmedlare är ett gammalt yrke. Redan på 1200-talet kan man läsa från Marco Polos anteckningar om försäkringsmäkleri. I anteckningarna berättar han att den växande världsomspännande handeln underlättades betydligt om skeppslaster kunde försäkras och att man för detta ändamål anlitade mäklare för att hitta personer som var villiga att stå risken att lasten skulle komma fram till sina mottagare oskadd. Och så fungerar det än idag, bortsett från att en mängd kringtjänster och försäkringsprodukter tillkommit.

Försäkring som produkt möjliggör att man kan ta ekonomiska risker

Försäkring som produkt är ett smörjmedel för den globala ekonomin. Utan det skulle många verksamheter inte kunna växa lika snabbt, eller kanske inte startats på grund av de ekonomiska riskerna.

Försäkring som produkt är en förhållandevis abstrakt och komplex företeelse där kunden som köper direkt av producenten ofta inte har den kompetens som krävs för att förstå produktens innehåll fullt ut. Det är här vi försäkringsförmedlare kommer in i bilden. Nog om makroperspektivet och historiken.

Vad bidrar försäkringsförmedlare med?

I Sverige introducerades försäkringsförmedlare på 80-talet, och var på den tiden koncentrerad till att pressa premier och var inte ett välansett yrke. Bara för de riktigt stora kunderna gjordes djupdykningar i försäkringsvillkoren och anpassningar utformade efter kundens specifika riskexponering.

Idag, efter lagregleringar och marknadsanpassningar, arbetar försäkringsförmedlare med en mer holistisk syn på risk och ser även till det som traditionellt sett inte är försäkringsbart. Förmedlare kan idag vara med i det skadeförebyggande arbetet, till exempel hantering av avtalsrisker eller framtagandet av riskrapporter på en industris tillverkande enheter. Förmedlare kan också vara med och skräddarsy försäkringsprodukter anpassade för en speciell kundgrupp eller ta fram egna särskilda lösningar s.k. portföljprogram eller faciliteter där kunder går ihop och har volym- och villkorsfördelar genom att man upphandlar försäkringar i grupp. Detta leder ofta till att kunderna får lägre premier och förbättrade villkor jämfört med om de hade valt att köpa sin företagsförsäkring direkt från ett försäkringsbolag.

Sju fördelar med att anlita en försäkringsförmedlare

• Säkerställer att hela riskexponeringen synliggörs och att produkten som väljs är anpassad efter kundens behov
  • Är skadestöd vid skador
  • Arbetar skadeförebyggande
  • Kan sänka premiekostnader betydligt
  • Utvärderar försäkringsbolagens hållbarhetsarbete och skaderegleringsrenommé
  • Hittar kapacitet för risker som är svåra att försäkra
  • Säkerställer att specifika lagkrav följs i alla länder som kunden är verksam i

Vill du veta mer försäkringsförmedlare och hur vi kan hjälpa er?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Vi har Sveriges nöjdaste kunder – för nionde året i rad!

17 november · 2020

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för nionde året i rad. Nöjdheten hos Söderberg & Partners kunder har dessutom ökat under det senaste året jämfört med föregående år.

– Vår viktigaste uppgift är att våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med de råd och den hjälp de får av oss, och vi vill alltid infria och överträffa våra kunders förväntningar. I en bransch som rör sig mot automatiserade lösningar står vi fast vid att också erbjuda det personliga mötet, allt för att våra kunder ska ha möjlighet att välja den rådgivning som passar bäst för just deras behov. Därför är vi otroligt glada att våra kunder har sagt sitt och är nöjdast i branschen – i år igen! Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder för förtroendet, vi lovar att ödmjukt och ambitiöst förvalta det vidare, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef, Söderberg & Partners.

Hantering av covid-19 påverkar kundernas nöjdhetsbetyg

I undersökningen framgår det att förmedlarbranschens kunder är nöjdare än de som har en direktkontakt med försäkringsbolag och att försäkringsförmedlarbranschens totala kundnöjdhetsbetyg ökar jämfört med föregående år. En ökning som sannolikt delvis beror på situationen kring covid-19 och branschens position att kunna hjälpa kunderna hantera deras oro kring ekonomin och framtiden. En annan faktor som kan bidra till ökningen är att relationen mellan hållbarhet och kundnöjdhet är särskilt stark i just denna bransch.

– När vi tittar på hur covid-19 påverkat kundupplevelsen inom denna bransch ser vi bland annat att proaktivitet och information från företagen till kunderna haft en stor inverkan på nöjdheten i stort. Vi ser också i alla våra studier – oavsett bransch - att kundernas krav på hållbarhet ökar, men här är det extra tydligt att en fråga som ”bidrar till utveckling av ett bättre samhälle” starkt påverkar hur nöjda kunderna är, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Det senaste året har inneburit stora utmaningar för många människor. Det är ofta under sådana tider som behovet av hjälp och stöd är som störst. I årets undersökning bad SKI därför Sveriges försäkringsförmedlingskunder att svara på en fråga om hur de upplever att deras leverantörer hanterat turbulensen kring coronapandemin. I denna frågekategori sticker Söderberg & Partners kunder ut som klart mest nöjda med den hjälp och stöd som de fått under året.

* enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen 2020
**enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning av Sveriges private banking-aktörer för 2020