Så skyddar du dig mot vinterns risker

Försäkringsnytt

Så skyddar du dig mot vinterns risker

14 december · 2015

Nu är vintern här och snart står julen inför dörren. Visst kan vintern vara mysig men den medför också extra risker. Här får du lite tips om hur du kan förebygga vanliga olyckor och skador som kan uppstå under vinterhalvåret

Vintern bjuder tyvärr inte bara på snö och julfirande utan även på en del förhöjda olycks- och skaderisker. Exempelvis kan halt väglag leda till skador för både fotgängare och trafikanter. Dessutom medför den mörka årstiden en större risk för viltolyckor. Skymning och snörök gör det svårare att få syn på vilt. När man väl upptäcker djuret kan stoppsträckan bli lång på grund av det hala vinterväglaget.

– Vid skymning och gryning är risken för viltolyckor allra högst. Var extra vaksam vid åkrar, kalhyggen och där viltstängsel slutar, säger Ingvar Wernvik, brandingenjör och försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners.

Ingvar konstaterar att det finns flera saker som bilister kan göra för att skydda sig själva och sina medtrafikanter när det är vinterväglag. Vid bilbyte kan det vara klokt att välja en modernare bilmodell framför en äldre eftersom nyare bilar ofta är utrustade med säkerhetsdetaljer som krockkuddar, låsningsfria bromsar och antisladdfunktioner.

– Med enkla åtgärder kan man undvika många skador. Att hålla avståndet och hastighetsbegränsningar kan ses som självklarheter, men glöms lätt bort när man har bråttom hem på kvällen. En ökad hastighet sparar marginellt med tid men höjer avsevärt risken att skadas allvarligt vid en olycka, säger Ingvar.

Viktigt med beredskap om olyckan inträffar

Det är inte enbart ute på vägarna som vintern medför förhöjda risker, även i våra hem är det viktigt att tänka på säkerheten. Husbränder förekommer i högre utsträckning kring jul. Tända ljus hör julen till, men man måste vara medveten om brandrisken.

– Ta för vana att aldrig lämna ett rum utan att släcka levande ljus. Placera inte heller ljus på tv:n eller i närheten av gardiner. Man kommer långt med att vara riskmedveten och använda sitt sunda förnuft, säger Ingvar.

Om olyckan är framme är det viktigt att ha ordentlig släckutrustning nära till hands. Alla i hushållet måste också veta hur man använder säkerhetsutrustningen i en nödsituation.

– Alla hem bör förses med handbrandsläckare och brandfiltar. Det behöver finnas brandvarnare på varje våningsplan och utrymningsvägarna måste vara fria, säger Ingvar.

Fastighetsägare bör se över försäkringsskyddet

Som fastighetsägare kan det vara en god idé att se över både försäkringsskyddet och säkerheten inför vintern. Snö som samlas på husets tak innebär en stor risk för skada. Dels kan snö och is falla ner från taket och skada personer och egendom, dels kan själva taket raseras under tyngden av snön.

– För att undvika skada genom snö på tak är det viktigt att man som fastighetsägare anlitar en behörig firma som löpande undanröjer snön. Felaktig skottning kan i sig orsaka skada. Belastningen på en viss punkt på taket kan öka om skottningen inte utförs korrekt, berättar Ingvar.

Skyddet mot skada genom snölast på tak varierar betydligt mellan olika försäkringsgivare. Vissa försäkringsgivare ersätter skada på både taket och egendom i huset upp till försäkringsbeloppet. Andra försäkringsbolag ersätter däremot bara skada på själva taket upp till ett fast belopp.

Vi kan förbättra säkerhetsmedvetandet

I allmänhet menar Ingvar att många skulle kunna bli bättre på att vidta förebyggande åtgärder för att undvika skador. Det är ofta först efter att en olycka sker som vi förbättrar vårt säkerhetstänkande.

–    Företag kan göra mycket för att höja säkerheten. Att informera om risker gör att de anställda blir mer försiktiga och tänker efter innan de vidtar en åtgärd. En säkerhetspolicy är ett bra sätt för företaget att försäkra sig om ett högt säkerhetstänk genom hela organisationen.

Om olyckan skulle inträffa är det viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd.

–    Alla privatpersoner bör ha en hemförsäkring, vilken skyddar mot t.ex. inbrott och brand i hemmet. Det är en god idé att lägga en s.k. drulleförsäkring till försäkringsskyddet. Ur drulleförsäkringen kan du få ersättning för plötsliga och oväntade skador, t.ex. om du skulle spilla kaffe över datorn. Som företagare är försäkringsbehovet ofta mer komplext. En kombinerad företagsförsäkring ger att bra grundskydd, men måste ofta kompletteras med specialförsäkringar anpassade efter bransch, avslutar Ingvar.

Söderberg & Partners hjälper gärna till med att se över era behov för att säkerställa att ni har ett optimalt skydd utifrån era förutsättningar.

Blogg

Hållbarhet inom globala försäkringsprogram och riskingenjörstjänster

19 juni · 2019

När du som köpare av riskingenjörstjänster ser över era leverantörer, utvärderar du då försäkringsbolagens hållbarhetsarbete?

Söderberg & Partners sakförsäkringar analyserar löpande olika försäkringsbolag och lösningar för att alltid veta vad som passar just din verksamhet bäst. I den här bloggen kommer jag att fokusera på frågor gällande företagsförsäkringar inom industrisegmentet.

I april 2019 släppte Söderberg & Partners rapporten Hållbara sakförsäkringar om sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete, där vi analyserar hållbarhet i skadereglering och upphandling av leverantörer.

Nu tar vi ytterligare ett steg i vårt utvärderingsarbete och tittar specifikt på riskingenjörstjänster. Inom storindustrisegmentet har det sedan gammalt varit vanligt att köpa t.ex. riskbesiktningar av företagets anläggningar av en leverantör i Sverige och sedan låta svenska riskingenjörer besöka de olika dotterbolagen runtom i världen. Ett av de huvudsakliga skälen till detta är att man från Risk Managements sida har kunnat sätta en koncerngemensam standard och få en bättre central kontroll över sina anläggningsrisker. Detta är något som utmärker den svenska försäkringsmarknaden inom storindustrisegmentet.

Under hösten kommer Söderberg & Partners ur både ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv titta på hur en traditionellt upphandlad riskingenjörstjänst skiljer sig från en där man använder sig av lokala riskingenjörer som arbetar efter en centralt styrd riskmanagementpolicy. Vi tittar på utsläpp, resekostnader, hållbarhet i skadehantering, skadeförebyggande arbete och regelefterlevnad. Redan nu har vi preliminära resultat som pekar mot stora, positiva hållbarhets- och kostnadseffekter.

I höst kommer vi också som standard att införa ett hållbarhetskriterium i våra offertutvärderingar samt i vår rådgivningsdokumentation till våra kunder inom industrisegmentet. Håll utkik efter mer information om detta i min blogg – fortsättning följer!

Vill du veta mer om hållbara industriförsäkringar och riskingenjörstjänster? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så fungerar en VD- och styrelseansvars­försäkring

19 juni · 2019

Det finns höga förväntningar och krav på ett företags VD och bolagsstyrelse. De som begår misstag eller agerar felaktigt på dessa positioner kan utkrävas ett personligt betalningsansvar, och det är därför många företag tecknar en VD- och styrelseansvarsförsäkring. Men, hur fungerar försäkringen egentligen?

Företag har idag ett stort antal lagar och regler som de måste följa i sin verksamhetsutövning, och det är företagets VD och styrelse som tillsammans har ansvaret för att detta sker på ett korrekt sätt. Detta innebär också ett personligt ansvar, där individernas privata ekonomi kan sättas på spel vid eventuella fel. Med en VD- och styrelseansvarsförsäkring (VDS) skyddas företagsföreträdarna i de fall krav riktas mot dem, oavsett om kraven är berättigande eller helt ogrundade. Krav kan framställas av företaget självt, aktieägare och andra intressenter, borgenärer och anställda. I korthet täcker en VDS-försäkring en fastställd skadestånds- eller betalningsskyldighet samt försvarskostnader.

Fakta om VD- och styrelseansvars­försäkringar

• Så gott som alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige tecknar sedan länge VD- och styrelseansvarsförsäkring. Det är numera mycket vanligt att även små och medelstora företag och organisationer tecknar denna typ av försäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag, men grundtanken med detta skydd är att skydda den försäkrade personen mot de finansiella följderna av ersättningskrav baserade på faktiskt eller påstått fel eller försummelse vid utförandet av uppdraget som kan åläggas ledande befattningshavare i företaget personligen.
  • Försäkringen omfattar den försäkrades personliga skadestånds- och/eller betalningsskyldighet liksom ombudskostnader för försvar i rättsprocesser.

Hård granskning ökar efterfrågan

Idag granskar allmänheten, media och investerare företagens verksamhet på ett helt annat sätt än tidigare. I Sverige har vi dessutom stränga regler för bolagsföreträdare, vilket innebär att även små misstag eller okunskap kan leda till förödande ekonomiska konsekvenser. På grund av stränga regler och krav är VDS-försäkringar något som efterfrågas allt mer.

Försäkringen kan tecknas och betalas av företag för att skydda personer i företagsledningen mot skadeståndsskyldighet och betalningsansvar. Dessa typer av ansvar faller direkt på de personer som företräder företaget och omfattas inte av företagets vanliga ansvarsförsäkringar.

Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk som är dyrt att utreda och försvara. Detta trots att anspråken i flesta fall inte leder till fällande dom. Det kan vara fråga om ogrundade anspråk, vilket kan innebära att man blir tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VDS-försäkring ger skydd för denna typ av risk.

Stor skillnad på villkoren

Det finns stora skillnader mellan VDS-försäkringar från olika försäkringsbolag. Exempelvis ersätter vissa försäkringar försvarskostnader först efter att domen faller. Detta är viktigt att ha i åtanke då befattningshavaren kan drabbas hårt ekonomiskt eftersom man tvingas försvara sig med personliga medel. Det blir därför viktigt att säkerställa att försäkringen omfattar kostnaderna för försvar från första kronan oavsett om ärendet slutligt avgörs i domstol eller ej.

Om du har ytterligare frågor om VDS-försäkringar får du mer än gärna kontakta oss via formuläret nedan.

Försäkring

Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

18 april · 2019

Digitaliseringen har lett till att helt nya risker måste hanteras idag, vilket har gjort att cyberförsäkringar blivit allt viktigare för företag. Men vad täcker egentligen försäkringen och vilka risker kan man skydda sig mot?

Varför behövs en cyberförsäkring?

Den snabba tekniska utvecklingen innebär att företag stöter på helt nya risker idag. De flesta företag och organisationer är beroende av IT, vilket innebär att en cyberattack kan få allvarliga konsekvenser för verksamheten. Även om ett företag har ett basskydd i form av brandväggar och antivirusprogram så ökar antalet intrång lavinartat. Allt strängare regler ställer också höga krav på hur företag hanterar eventuella incidenter och att utbilda personal.

Vad täcker en cyberförsäkring?

Traditionella försäkringar täcker inte alltid dessa nya risker, vilket innebär att cyberförsäkring blir allt viktigare bland små såväl som stora företag. En cyberförsäkring täcker flera olika områden:

DATAINTRÅNG

En cyberförsäkring gäller om ditt företag drabbas av ett hackerintrång eller systemfel som påverkar data eller resulterar i ett avbrott av verksamheten.

RESPONSSERVICE

En viktig del som normalt ingår är en responsservice. Detta innebär att man redan vid misstanke om att ett cyberangrepp har inträffat eller pågår kan ringa ett responsnummer för att få krishjälp inom IT, Juridik och Utpressning.

IT-STÖD

Det initiala behovet är vanligen IT-stöd för att identifiera, isolera och eliminera t.ex. ett datavirus, om filer blivit krypterade eller om man är utsatt för en överbelastningsattack (Ddos-attack).

JURIDISK HJÄLP

Försäkringen erbjuder legal hjälp och ser också till att man får hjälp att rapportera i rätt tid till relevanta myndigheter. Detta är särskilt viktigt om personuppgifter eller konfidentiell information hamnat i orätta händer.

KRISHANTERING

Försäkringen ersätter kostnaden för krishantering inom PR och media för att minimera skadan av en incident.

UTPRESSNING

Försäkringen betalar också för att hantera hot mot företaget, t.ex. hot om att sprida virus, hot om att utsätta företaget för en överbelastningsattack eller hot om att kryptera eller att förstöra information.

KRAV & UTREDNING

Ett intrång kan leda till skadeståndskrav från tredje man, t.ex. om konfidentiell information har kommit i fel händer. Kostnader för detta täcks av försäkringen.

FÖRLUST AV DATA

Försäkringen gäller dels för att återskapa data som gått förlorad, men också för notifiering till privatpersoner och för kredit- och ID-övervakning. Försäkringen kan också betala dataskyddsrelaterade böter om det anses lagligt att försäkra.

AVBROTT & MERKOSTNADER

En mycket viktig del av cyberförsäkringen är också skydd för avbrott och merkostnader som kan uppkomma som följd av en cyberincident. Dels går det att få skydd för avbrott inom sitt eget nätverk, men även en incident hos en IT-leverantör som leder till ett avbrott kan inkluderas i skyddet. Misstag av personal eller en serverkrasch som leder till ett avbrott kan också omfattas i försäkringen, vilket kan få minst lika stora konsekvenser som en hackerattack.

I genomsnitt tar det cirka sex månader innan ett företag blir medvetna om ett dataintrång. Ungefär två tredjedelar av alla intrång drabbar också små- eller medelstora företag. Om man ser detta i ljuset av att kriminella också ändrar attackmönster hela tiden blir en cyberförsäkring ett bra hjälpmedel för att både hantera risk men också vara compliant med GDPR eller annan lagstiftning.

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar Söderberg & Partners dig med förslag på hur du gör företaget säkrare.