Söderberg & Partners expanderar i Norden

Försäkringsnytt

Söderberg & Partners expanderar i Norden

18 maj · 2015

Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet utvecklas starkt, vilket medför att bolagets kunder får allt bättre villkor. Nyligen förvärvade bolaget helt eller delvis två svenska bolag. Och strax innan dess tog Söderberg & Partners steget till Danmark och Norge.

Från 2008 till 2015 har Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet växt från i princip noll till en omsättning på drygt 200 miljoner kronor, fördelat på cirka 20 000 kunder.

– Det är riktigt roligt att allt fler kunder upptäcker fördelarna med analysdriven rådgivning. Genom vår nordiska expansion kommer vi att stå ännu starkare inför framtiden, berättar Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkringar på Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners har på de tio år som gått sedan bolaget grundades växt till att bli Sveriges största fristående försäkringsrådgivare. Tidigare i år etablerade sig bolaget i Danmark och Norge.

I Norge sker etableringen genom att bolaget förvärvade 51 procent av Norwegian Broker och Norwegian Claims, landets största inhemska förmedlare. I Danmark ingick Söderberg & Partners ett partnerskap med landets största inhemska försäkringsförmedlare, Dahlberg. I Finland har Söderberg & Partners, Norwegian Broker och danska Dahlberg startat ett gemensamt företag.

I samband med dessa förvärv tog Söderberg & Partners in TA Associates som ny minoritetsägare.

– Planen är att med vår befintliga affärsmodell som grund etablera oss i fler länder. Till att börja med siktar vi på den nordiska marknaden. Genom att finnas i fler länder får vi större volymer och kan skapa bättre försäkringar för våra kunder, berättar Tomas Ohlin.

Spjutspetskompetens inom sakförsäkring

I mars förvärvade Söderberg & Partners ett minoritetsägande i företaget Arén & Partners, Allians Försäkringsmäklare AB. Bolaget är branschledare inom gruppsakförsäkringar och företagets grundare, Åke och Lotta Arén, fortsätter att driva företaget.

– Förvärvet är ett led i vår satsning på gruppsakförsäkringar. Inom gruppförsäkring är system, processer och administration viktiga faktorer. Här finns stora synergier som kommer att göra oss marknadsledande inom området, berättar Tomas Ohlin.

Förvärvet av Factor Insurance Brokers sakförsäkringsverksamhet var också ett steg i Söderberg & Partners expansion inom sakförsäkring. Affären omfattade nio personer från Factor och deras kunduppdrag.

– I takt med att vi blir en större organisation så kan vi leverera bättre produkter till alla våra kunder. Det beror på att det finns omfattande skalfördelar i försäkringsbranschen. Ju större aktör du är, desto bättre förhandlingsläge gentemot försäkringsbolagen har du, säger Tomas Ohlin och fortsätter.

– Men det räcker inte att erbjuda bra villkor, man måste förstå kundernas behov för att kunna erbjuda rätt lösningar. Just därför finns våra rådgivare ute hos våra kunder istället för att behöva fokusera på administration där systemen gör jobbet.

Försäkring

Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

18 april · 2019

Digitaliseringen har lett till att helt nya risker måste hanteras idag, vilket har gjort att cyberförsäkringar blivit allt viktigare för företag. Men vad täcker egentligen försäkringen och vilka risker kan man skydda sig mot?

Varför behövs en cyberförsäkring?

Den snabba tekniska utvecklingen innebär att företag stöter på helt nya risker idag. De flesta företag och organisationer är beroende av IT, vilket innebär att en cyberattack kan få allvarliga konsekvenser för verksamheten. Även om ett företag har ett basskydd i form av brandväggar och antivirusprogram så ökar antalet intrång lavinartat. Allt strängare regler ställer också höga krav på hur företag hanterar eventuella incidenter och att utbilda personal.

Vad täcker en cyberförsäkring?

Traditionella försäkringar täcker inte alltid dessa nya risker, vilket innebär att cyberförsäkring blir allt viktigare bland små såväl som stora företag. En cyberförsäkring täcker flera olika områden:

• DATAINTRÅNG En cyberförsäkring gäller om ditt företag drabbas av ett hackerintrång eller systemfel som påverkar data eller resulterar i ett avbrott av verksamheten.

• RESPONSSERVICE En viktig del som normalt ingår är en responsservice. Detta innebär att man redan vid misstanke om att ett cyberangrepp har inträffat eller pågår kan ringa ett responsnummer för att få krishjälp inom IT, Juridik och Utpressning.

• IT-STÖD Det initiala behovet är vanligen IT-stöd för att identifiera, isolera och eliminera t.ex. ett datavirus, om filer blivit krypterade eller om man är utsatt för en överbelastningsattack (Ddos-attack).

• JURIDISK HJÄLP Försäkringen erbjuder legal hjälp och ser också till att man får hjälp att rapportera i rätt tid till relevanta myndigheter. Detta är särskilt viktigt om personuppgifter eller konfidentiell information hamnat i orätta händer.

• KRISHANTERING Försäkringen ersätter kostnaden för krishantering inom PR och media för att minimera skadan av en incident.

• UTPRESSNING Försäkringen betalar också för att hantera hot mot företaget, t.ex. hot om att sprida virus, hot om att utsätta företaget för en överbelastningsattack eller hot om att kryptera eller att förstöra information.

• KRAV & UTREDNING Ett intrång kan leda till skadeståndskrav från tredje man, t.ex. om konfidentiell information har kommit i fel händer. Kostnader för detta täcks av försäkringen.

• FÖRLUST AV DATA Försäkringen gäller dels för att återskapa data som gått förlorad, men också för notifiering till privatpersoner och för kredit- och ID-övervakning. Försäkringen kan också betala dataskyddsrelaterade böter om det anses lagligt att försäkra.

• AVBROTT & MERKOSTNADER En mycket viktig del av cyberförsäkringen är också skydd för avbrott och merkostnader som kan uppkomma som följd av en cyberincident. Dels går det att få skydd för avbrott inom sitt eget nätverk, men även en incident hos en IT-leverantör som leder till ett avbrott kan inkluderas i skyddet. Misstag av personal eller en serverkrasch som leder till ett avbrott kan också omfattas i försäkringen, vilket kan få minst lika stora konsekvenser som en hackerattack.

I genomsnitt tar det cirka sex månader innan ett företag blir medvetna om ett dataintrång. Ungefär två tredjedelar av alla intrång drabbar också små- eller medelstora företag. Om man ser detta i ljuset av att kriminella också ändrar attackmönster hela tiden blir en cyberförsäkring ett bra hjälpmedel för att både hantera risk men också vara compliant med GDPR eller annan lagstiftning.

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar Söderberg & Partners dig med förslag på hur du gör företaget säkrare.

Undvik semesterfällan på påsklovet

20 februari · 2019

Ska du kombinera tjänsteresan med en privat resa? Då bör du tänka till en extra gång eftersom hemförsäkringen vanligtvis inte täcker semester i anslutning till tjänsteresa.

Högsäsongen för skidresor är igång och många väljer att tillbringa lovveckorna i skidbacken. För anställda som reser i tjänsten är det ofta lockande att planera skidsemestern i anknytning till en tjänsteresa då man ändå är ute på resande fot eller planerat sin konferens i närheten av en trevlig skidort. Om man väljer att kombinera tjänsteresan med en privat semester bör man tänka till en extra gång. Det normala är att hemförsäkringen inte täcker semester i anknytning till tjänsteresa utan endast resor som utgår från bostaden. För att undvika en sådan situation är det därför viktigt att välja en tjänstereseförsäkring som omfattar den anslutande semestern.

Är det stora skillnader i försäkringsskyddet?

Söderberg & Partners tjänstereseanalys visar att det finns stora skillnader i det försäkringsskydd som ges vid anknytande semester. De flesta tjänstereseförsäkringarna ger skydd för ett specificerat antal semesterdagar medan vissa försäkringsbolag inte täcker skada under den anknytande semestern överhuvudtaget.

Hur många dagar gäller skyddet?

Antal dagar som täcks under respektive försäkring varierar i hög utsträckning. Skyddet kan omfatta mellan 3 och 45 dagar vilket gör att valet av försäkringslösning har stor betydelse beroende på hur länge den planerade semestern pågår. Några av villkoren har ingen specificerad tidsbegränsning men begränsar skyddet på andra sätt, exempelvis genom att semestern inte får överstiga halva den förutbestämda tjänsteperioden. Ett annat villkor ger försäkringstagaren möjlighet att själv välja tidsbegränsningen vid avtalstecknande.

Tjänsteresa i Sverige eller utomlands

En viktig skillnad mellan försäkringarna är den geografiska omfattningen. En stor del av de analyserade försäkringsbolagen täcker endast anknytande semester vid tjänsteresor utanför bosättningslandet medan andra även täcker semester i bosättningslandet. Detta är viktigt att tänka på om man funderar på att semestra i de svenska fjällen och inte i alperna.

Täcker försäkringen riskfyllda aktiviteter?

En annan betydande aspekt att ha koll på är att många försäkringslösningar undantar skador som uppstår i samband med riskfyllda aktiviteter, exempelvis vid offpist-åkning. Det kan då stå den anställde dyrt om olyckan är framme och man befinner sig utanför pisten och behöver hämtas med helikopter. En del villkor ersätter dock offpist-åkningen om den sker tillsammans med en guide. Här gäller det att vara uppmärksam på exakt vad försäkringen undantar från skyddsomfattningen. Har man en försäkring som inte täcker offpist-åkning överhuvudtaget kan man på vissa ställen teckna en försäkring på plats som täcker just detta. Ett exempel på en sådan lokal försäkring är det franska Carte Neige som enkelt kan köpas på plats i turistbyråer på skidorten som ett komplement till tjänstereseförsäkringen.

Vill du skaffa en tjänstereseförsäkring eller veta mer? Kontakta oss:

Istappar och snöras ­– Vad är styrelsens ansvar?

14 december · 2018

Snö och is är för många förknippat med roliga vintersporter och ledighet. För bostadsrättsföreningar innebär vinterhalvåret hårt arbete och ansvar.

Att snön ligger vit på taken är i sig inget problem. När temperaturen däremot skiftar och snön smälter bildas tunga isblock och istappar som förr eller senare kan släppa och riskera att rasa mot marken i hög fart. Om en bil står parkerad intill fastigheten eller någon passerar förbi vid fel tidpunkt kan det bli en obehaglig överraskning. Vad har styrelsen för ansvar och vad kan de göra för att förebygga eventuella skador?

Vilket ansvar har bostadsrättsföreningen under vintern?

Hantering av det löpande underhållet av fastigheten är en av de mest tidskrävande och betydande uppgifterna för styrelsen – men sköts inte alltid som det borde. Synpunkter om brister i underhåll är ett av de vanligaste klagomålen från medlemmar i bostadsrättsföreningar.

Enligt ordningslagen ska bostadsrättsföreningen, i egenskap av fastighetsägare, röja undan snö och is som kan rasa ned och skada personer och egendom på offentlig plats.

Skulle olyckan vara framme vilar ofta ett tungt ansvar på styrelsen i bostadsrättföreningen. Styrelsens ledamöter har i många fall ett gemensamt ansvar, men föreningens ordförande kan också kan bli ensamt ansvarig om bristfälligt underhåll har orsakat skada på person eller egendom.

Som boende i en bostadsrättsförening har man möjlighet att påverka arbetet i föreningen utan att bära hela ansvaret för dess handlande. Föreningens framgång gällande underhåll och ekonomi beror till stor del på hur styrelsen sköter sitt jobb. Ett väl utfört styrelsearbete inkluderar rätt försäkringsskydd för att skydda föreningens ekonomi.

Tips på vad föreningen bör tänka på i vintertid

• Det lönar sig sällan att chansa! Teckna ett avtal om skottning av tak med en plåtslagare som är van att arbeta på tak och har rätt skyddsutrustning.

• Spärra av gångbanor och trottoarer om det finns risk för ras av istappar eller snö.

• Som fastighetsägare ansvarar man både för de som vistas på taket och de som befinner sig under det. Besiktning av taksäkerheten bör finnas med i underhållsplanen från styrelsen.

• Se till att det finns rätt egendomsförsäkring för fastigheten och bra ansvarsförsäkring för styrelsen.

Går det att försäkra sig mot ansvaret?

Det finns möjlighet att till viss del försäkra sig mot ansvaret. Det är däremot ett välkänt fenomen att flera försäkringsbolag undantar skador som uppstår genom snötryck eller snöras då vintern är en skadedrabbad årstid. I vissa fall tillämpas en särskild, extra tilltagen, självrisk.

I ordningslagen är det formulerat att snöröjning ska ske ”utan oskäligt dröjsmål”. Vissa försäkringsbolag föreskriver att snöröjning ska ske vid ”första möjliga tillfälle”. Vad detta faktiskt innebär kan upplevas som otydligt och svårt att följa eftersom snöovädret ofta slår till plötsligt och det snabbt kan ligga ett tjockt lager av snö på taken. Vid denna tidpunkt vill alla föreningar ha hjälp samtidigt och snöskottarna blir upptagna, vilket gör det svårt att fullfölja sina skyldigheter som fastighetsägare.

Det är snårigt att välja rätt när det kommer till försäkringar och det kan därför vara klokt att få professionell hjälp av rådgivare för att skräddarsy en lösning efter specifika behov. En rådgivare kan vara vägledande vid osäkerhet kring vilket skydd man bör ha eller hur långt ens ansvar som fastighetsägare stäcker sig.

Vill du veta mer om försäkringsskyddet för din bostadsrättsförening? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.