Söderberg & Partners expanderar i Norden

Försäkringsnytt

Söderberg & Partners expanderar i Norden

18 maj · 2015

Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet utvecklas starkt, vilket medför att bolagets kunder får allt bättre villkor. Nyligen förvärvade bolaget helt eller delvis två svenska bolag. Och strax innan dess tog Söderberg & Partners steget till Danmark och Norge.

Från 2008 till 2015 har Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet växt från i princip noll till en omsättning på drygt 200 miljoner kronor, fördelat på cirka 20 000 kunder.

– Det är riktigt roligt att allt fler kunder upptäcker fördelarna med analysdriven rådgivning. Genom vår nordiska expansion kommer vi att stå ännu starkare inför framtiden, berättar Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkringar på Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners har på de tio år som gått sedan bolaget grundades växt till att bli Sveriges största fristående försäkringsrådgivare. Tidigare i år etablerade sig bolaget i Danmark och Norge.

I Norge sker etableringen genom att bolaget förvärvade 51 procent av Norwegian Broker och Norwegian Claims, landets största inhemska förmedlare. I Danmark ingick Söderberg & Partners ett partnerskap med landets största inhemska försäkringsförmedlare, Dahlberg. I Finland har Söderberg & Partners, Norwegian Broker och danska Dahlberg startat ett gemensamt företag.

I samband med dessa förvärv tog Söderberg & Partners in TA Associates som ny minoritetsägare.

– Planen är att med vår befintliga affärsmodell som grund etablera oss i fler länder. Till att börja med siktar vi på den nordiska marknaden. Genom att finnas i fler länder får vi större volymer och kan skapa bättre försäkringar för våra kunder, berättar Tomas Ohlin.

Spjutspetskompetens inom sakförsäkring

I mars förvärvade Söderberg & Partners ett minoritetsägande i företaget Arén & Partners, Allians Försäkringsmäklare AB. Bolaget är branschledare inom gruppsakförsäkringar och företagets grundare, Åke och Lotta Arén, fortsätter att driva företaget.

– Förvärvet är ett led i vår satsning på gruppsakförsäkringar. Inom gruppförsäkring är system, processer och administration viktiga faktorer. Här finns stora synergier som kommer att göra oss marknadsledande inom området, berättar Tomas Ohlin.

Förvärvet av Factor Insurance Brokers sakförsäkringsverksamhet var också ett steg i Söderberg & Partners expansion inom sakförsäkring. Affären omfattade nio personer från Factor och deras kunduppdrag.

– I takt med att vi blir en större organisation så kan vi leverera bättre produkter till alla våra kunder. Det beror på att det finns omfattande skalfördelar i försäkringsbranschen. Ju större aktör du är, desto bättre förhandlingsläge gentemot försäkringsbolagen har du, säger Tomas Ohlin och fortsätter.

– Men det räcker inte att erbjuda bra villkor, man måste förstå kundernas behov för att kunna erbjuda rätt lösningar. Just därför finns våra rådgivare ute hos våra kunder istället för att behöva fokusera på administration där systemen gör jobbet.

Vad täcker egentligen en bilförsäkring?

16 september · 2020

Vet du vad som gäller vid stöld av din bil eller dess utrustning? Vi har tagit fram de vanligaste försäkringsmissarna och de viktigaste åtgärderna du kan vidta för att minimera riskerna för bilstöld.

I en bilförsäkring (hel eller halv) finns det en stöldförsäkring som ersätter skador vid stöld av bilens utrustning eller vid tillgrepp av bilen. En förutsättning för att stöldskyddet ska gälla är att bilen ska vara låst när man lämnar den. Låskravet är en naturlig del av försäkringen, men i och med den tekniska utvecklingen kan frågor uppkomma när bilen faktiskt anses som låst. Idag låses de flesta bilar genom en fjärrnyckel eller nyckellösa system. Dessa fjärrsystem har en baksida då kriminella, genom störningsutrustning, kan se till att bilen förblir olåst eller låsa upp den. Om det här inträffar kan bilägaren tro att bilen låsts utan att den faktiskt är det. Det finns dock vissa åtgärder man kan göra för att minimera riskerna.

Titta efter låssignal och känn efter att bilen blivit låst

För att undvika att signalen från bilnyckeln störs av kriminella bör du vara noga med att titta efter bilens ljussignal samt att fysiskt kontrollera att dörrarna blivit låsta. Om du inte gör dessa åtgärder finns det risk att försäkringsersättning vid stöld sätts ner eller nekas.

Har din bil ett nyckellöst system? Förvara nyckeldosan på ett säkert sätt

Allt fler moderna bilar utrustas med Keyless Go system. Systemet gör att du inte behöver trycka på någon knapp för att öppna bilen, utan nyckeldosan sänder ut signaler till bilen som uppfattar när du närmar dig.

Även detta utnyttjar kriminella för att göra inbrott eller stjäla bilen. I regel går det till så att två tjuvar samarbetar. Den ena ser till att ta sig nära nyckeldosan för att fånga upp signalen, exempelvis genom att följa bilägaren i mataffären eller ställa sig vid husdörren där nyckeldosan kanske hänger i hallen. Med hjälp av teknisk utrustning förstärker tjuven signalen från dosan och skickar den vidare till en medhjälpare som står i närheten av bilen. Medhjälparen kan sedan enkelt avaktivera lås och startspärr för att antingen stjäla innehållet eller köra i väg med bilen. I den här situationen har bilen alltså varit låst, men trots detta finns det en risk att försäkringsbolagen inte ersätter stölden. Detta eftersom försäkringsbolagen kan anse att inbrottet skett med hjälp av en nyckel utan yttre påverkan.

För att skydda dig kan du använda ett nyckelfodral som är signalskyddande eller lägga nyckeldosan i en plåtburk eller i aluminiumfolie. Dessa åtgärder försvagar signalen och gör det svårare för tjuvar att komma åt den.

Förvara inte mobil, dator och golfutrustning i bilen

Datorer, mobiler, navigationsutrustning och golfbag lämnas ofta kvar i bilen. Sådan personlig egendom skyddas endast i undantagsfall av försäkringen eftersom det utgör stöldbegärlig egendom, samt att det inte anses tillhöra bilens fasta utrustning. Vissa försäkringar ger dock ersättning när man reser utanför hemorten och egendomen inte lämnats utan uppsyn under längre tid än ett dygn. Ersättningen för dessa föremål är dock relativt låg, så undvik att lämna värdesaker i bilen, även om den är låst och larmad.

Skyddsutrustning för lägre självrisk

Idag är många bilar utrustade med spårsändare eller annan skyddsutrustning som ratt- och fälglås. Förutom att en spårsändare kan hjälpa till att hitta en stulen bil innebär även skyddsutrustningen en fördel ur försäkringssynpunkt. Ofta medför det nämligen en lägre, eller helt eliminerad självrisk. Kontakta ditt försäkringsbolag för att höra vad som gäller enligt din försäkring. Hos försäkringsbolaget kan du även få hjälp att köpa skyddsutrustning och höra vilka spårsändare de godkänner.

Sammanfattning – viktiga punkter för att minimera risken för stölder:

• Kontrollera alltid att din bil blir låst när du parkerar den
  • Förvara nycklar och nyckeldosor på ett säkert sätt för att undvika signalförstärkning
  • Lämna inte personlig egendom i bilen, särskilt inte synligt
  • Fundera över att utrusta bilen med spårsändare eller annan skyddsutrustning

Vill du veta mer om bilförsäkringar eller har du andra frågor om sakförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så påverkas du som försäkringstagare av en åtstramad försäkringsmarknad

16 september · 2020

Den rådande coronapandemin har sedan en tid tillbaka börjat påverka försäkringsgivarnas riskaptit. Pandemins ekonomiska konsekvenser visar sig nu både på lokal och global försäkringsmarknad. Så påverkar det dig som försäkringstagare.

Coronavirusets påverkan på försäkringsgivarnas resultat liknas vid de som 11 september-attackerna och de stora orkanerna som till exempel Rita, Wilma och Gudrun haft. Redan innan årsskiftet 2019/20 kunde sakförsäkringsförmedlarna känna av att vissa försäkringsformer hårdnat. Nu är det dock ännu tydligare hur försäkringsbolagen tagit steg bort från marknaden, och för vissa kunder går det inte ens att teckna en försäkring.

Premiehöjningar och försämringar av villkor

Söderberg & Partners sakförsäkringsförmedlare ser markanta premiehöjningar och genomgripande försämring av villkoren för egendoms- och avbrottsförsäkring, ansvarsförsäkring, vd- och styrelseansvarsförsäkring, förmögenhetsbrottsförsäkring och konsultansvarsförsäkring.

Gemensamt för de olika försäkringsformerna är olika typer av epidemiundantag som gör att försäkringsgivarna inte ger skydd för skador som uppstått till följd av t.ex. ett virus. Här har försäkringsbolagen under våren redan haft många skador, främst när det kommer till oönskade stillestånd/avbrottsersättningar i vissa branscher.

Man kan även se en rädsla för kommande krav vad gäller s.k. finansiella försäkringar såsom vd-och styrelseansvar och förmögenhetsbrottsförsäkring. För vd- och styrelseansvarsförsäkringen fruktar man krav mot personer i företagsledningar, att de inte har vidtagit rätt åtgärder i verksamheten under pandemin. Det har redan initierats sådana processer i USA. Vad gäller förmögenhetsbrottsförsäkringen har den sedan länge varit skadedrabbad och här görs, förutom undantag för vissa typer av förmögenhetsbrott, konkursundantag och begränsningar i kapacitet för vissa risker.

Sammanfattningsvis måste du som försäkringstagare, inför kommande förnyelser och nyteckningar, förbereda dig på;

• Längre förnyelseprocesser och upphandlingar
  • Större krav på information om risken som skall försäkras
  • Villkorsinskränkningar och att delar av verksamheten kanske inte går att försäkra
  • Betydande premiehöjningar/rate-höjningar
  • Svårigheter att köpa högre försäkringsbelopp för vissa risker

Vi förbereder och hjälper er i en åtstramad försäkringsmarknad

Som försäkringstagare kan man förbereda sig genom att ha kontroll på sina risker och förse marknaden med detaljerad information, såsom finansiella data, riskbesiktningar, företagsbeskrivningar och säkerhetsrutiner.

Söderberg & Partners industriförmedlare följer utvecklingen på försäkringsmarknaderna mycket noggrant och kan hjälpa er att navigera genom den hårda sakförsäkringsmarknaden och vara behjälpliga i att ta fram informationsunderlag som försäkringsbolagen accepterar.

Vill du veta mer om den åtstramade försäkringsmarknaden? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Semestertider – Cyberbrottens högtid

8 juni · 2020

Semestertiderna närmar sig. Företag ändrar sina rutiner och har sommarpersonal på plats. Ordinarie personal läser jobbmejl från mobiltelefonen och använder sig av öppna WiFi-nätverk. Allt detta medför stora risker för nätfiske, bluffakturor och att bli hackad. Undvik att gå i cyberfällan genom att säkerställa ditt företags riskhantering inför semestern.

Se upp för nätfiske när du läser mejlen

Under semestern är det vanligt att anställda ser över företagsmejlen i mobilen. Det ökar cyberbrottslingarnas möjlighet att genom mejl med bifogade dokument eller manipulerade länkar komma åt känslig information eller få åtkomst till företagets datasystem. Om man i solstolen ögnar igenom företagsmejlen är det lätt att missa signaler som annars skulle väcka misstanke. Det här beror ofta på att man lägger mindre tid än normalt på varje mejl samt att det är svårare att kontrollera avsändaradresser och länkar i mobilen än på datorn.

Det faktum att mejlen ses över allt mer sällan under semestern kan också innebära att man vid en snabb överblick vidarebefordrar något som framstår som relevant till en kollega på arbetsplatsen. Din vidarebefordran kan då uppfattas som en försäkran om innehållet, vilket gör att en annars uppmärksam kollega riskerar att föra in en skadlig programkod i företagets nätverk. Att vidarebefordra mejl på det här sättet medför särskilda risker eftersom en skadlig programkod i regel gör mer skada på arbetsdatorn än på mobilen.

Bluffakturor och vd-bedrägerier ökar under sommaren

Under sommaren använder sig företag ofta utav oerfaren semesterpersonal. Cyberbrottslingar kan utnyttja detta genom att skicka fakturor på tjänster eller varor ditt företag aldrig beställt. En annan typ av bedrägeri som ökar på sommaren är vd-bedrägerier där förövaren skickar falska mejl under vd-namnet och ber anställda på företaget att föra över stora summor pengar till ett angivet konto. För att minimera riskerna kring bluffakturor och andra cyberbedrägerier är det viktigt att göra semesterpersonalen medveten om den här typen av bedrägerier och att skapa rutiner för hur man hanterar misstänkta fall. Bristande kunskaper inom cybersäkerhet är ofta företagets svagaste punk men kan undvikas genom att ge alla nyanställda en grundläggande utbildning i dessa frågor.

Färre personer och nya ansikten på arbetsplatsen

Att färre personer från den ordinarie arbetsstyrkan befinner sig på arbetsplatsen samtidigt som semesterpersonal fyller företagets kontor medför också risker. Under denna tid blir det enklare för utomstående att obemärkt ta sig in på arbetsplatsen för att på olika sätt få åtkomst till företagets nätverk. För att undvika detta bör man se över rutinerna kring vilka som kan ta sig in på företagets kontor under sommarmånaderna samt lösenordskydda samtliga datorer och mobiler noga.

Öppna WiFi-anslutningar innebär en risk

På semestern är det bekvämt att ansluta sig till caféets eller hotellets WiFi-nätverk, men det kan medföra stora risker. Sådana öppna nätverk är enkla att hacka och i värsta fall kan de helt kontrolleras av hackaren som då kan komma åt mejl, lösenord, bankuppgifter och annan känslig information. Om du inte har något annat alternativ än ett öppet WiFi så bör du undersöka att det faktiskt är hotellets WiFi-nätverk du loggar in på samt undvika nätshopping, bankappar och hemsidor som kräver lösenord. Tänk även på att det är säkrare att surfa via din mobiloperatör än via WiFi eftersom mobilsurfen är krypterad.

6 tips för att minimera riskerna under semestern:

1. Se upp för mejl som innehåller många stavfel och som har en udda disposition. Skicka aldrig vidare sådana mejl till kollegor.

2. Var vaksam över mejl som innehåller en uppmaning för dig att göra något, särskilt om det anges en viss tidsfrist du måste hinna med.

3. Undvik att koppla upp jobbdator eller jobbmobil till ett okänt öppet WiFi-nätverk.

4. Skapa backup för alla dina enheter så att du har en kopia av all viktig information om din mobil eller dator skulle bli stulen eller förstöras under semestern.

5. Se till att hålla företagets datorer uppdaterade med ett starkt antivirusskydd.

6. Säkerställ att datorerna har en hårddiskkryptering och stäng av dem innan du går på semester.

Vill du kunna luta dig tillbaka i solstolen och känna dig trygg med att ditt företag har ett bra cyberskydd i semestertider? Vi på Söderberg & Partners hjälper dig gärna att se över ditt försäkringsskydd kopplat till cyberrisker. Hör av dig till din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.