Försäkringsnytt

2 november · 2015

Nu lanserar Söderberg & Partners en analys av entreprenadförsäkringsvillkor på den svenska marknaden. Den djupa analysen har integrerats i Söderberg & Partners rådgivningsplattform, som lanserades förra året, och har därmed stärkt analyskraften i plattformen ytterligare.

Söderberg & Partners lanserar entreprenadsanalys
Nu erbjuds Söderberg & Partners kunder att ta del av en fördjupad entreprenadanalys. Analysens syfte är att visa på viktiga skillnader i villkorens omfattning och därmed sätta risker, och hur väl villkoren täcker dessa, i fokus. Trots att alla de analyserade entreprenadvillkoren har samma grundomfattning, i enlighet med AB04, finns betydande skillnader mellan villkoren – skillnader som kan vara helt avgörande vid bedömningen om försäkringsersättning ska utgå för en skada eller inte.

–    Tack vare entreprenadanalysen stärker vi erbjudandet mot bygg- och anläggningsföretag ytterligare. Vi kan nu visa en detaljerad jämförelse mellan försäkringsvillkoren i upphandlingen, och utifrån kundens specifika behov gå igenom fördelar och nackdelar med de olika försäkringslösningarna, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

Omfattande ansvar
Entreprenaduppdrag är undantagna från köplagens regler och styrs istället av avtal. Vanligen används branschavtalet AB04 vid utförandeentreprenader. Enligt AB04 har entreprenören ansvar för alla skador som framkommer under entreprenad- och garantitiden. Efter garantitiden ansvarar entreprenören för väsentliga fel som beror på försummelse.

–    Enligt AB04 ansvarar entreprenören för alla skador på entreprenaden som inte beror på beställaren. I ett nyligen avgjort rättsfall kom högsta domstolen dessutom fram till att det alltid krävs vållande för att beställaren ska ses som ansvarig, något som många gånger kan vara svårt att bevisa. Entreprenörens ansvar blir därför mycket omfattande, säger Frida Nensén, analytiker på Söderberg & Partners.

Viktiga skillnader i villkoren
Reparations-, ombyggnations- och tillbyggnadsarbeten, s.k. ROT-arbeten, är vanligt förekommande inom en entreprenad. Eftersom ROT-arbeten sker på eller i anslutning till en befintlig byggnad eller anläggning är skaderisken stor. Försäkringsskyddet för skada vid ROT-arbeten varierar stort mellan de analyserade villkoren. En viktig skillnad är att några av villkoren kräver ett skriftligt avtal för att skada på beställarens befintliga egendom ska omfattas. I dessa fall måste entreprenören och beställaren skriva ett separat avtal, eftersom AB04 inte föreskriver att entreprenören ska försäkra beställarens befintliga egendom.

Att arbetet blir försenat är en reell risk för alla entreprenörer. Följden av försening blir vanligen att entreprenören får betala höga vitesbelopp till beställaren. Att undvika en sen leverans kan därför vara avgörande för entreprenörens fortsatta verksamhet. En entreprenadförsäkring kan ersätta kostnader för att vidta forceringsåtgärder i syfte att komma igång med verksamheten fortare vid skada. Exempelvis kan kostnader för övertidsarbete eller köp till överpris ersättas. Några av de analyserade villkoren erbjuder skydd för merkostnader för forceringsåtgärder i grundomfattningen medan andra erbjuder skyddet som tillägg. De högsta ersättningsbelopp som framgår är relativt låga i några av de analyserade villkoren, en god idé kan därför vara att avtala om högre försäkringsbelopp med aktuell försäkringsgivare i dessa fall.

–    Olyckan är lätt framme på arbetsplatsen. En snickare kan ha sönder ett fönster på det hus som repareras, en rörmokare kan skada en ledning och därmed orsaka en stor vattenskada eller en brand kan ödelägga stora delar av entreprenaden. För alla dessa skador svarar entreprenören, men med rätt försäkring kan man ägna sig åt arbetet utan att oroa sig över hur ekonomin ska klara en eventuell skada, avslutar Tomas Ohlin.

Snöras och istappar - vilket ansvar har bostadsrättsföreningens styrelse?

10 december · 2021

Vinterhalvåret innebär ofta hårt arbete och ansvar för bostadsrättsföreningar. Hantering av snöras och istappar är några vanliga exempel som måste hanteras på rätt sätt. Vilket ansvar har man som bostadsrättsförening och vad kan man göra för att förebygga eventuella skador?

Att snön ligger vit på taken är i sig inget problem. När temperaturen däremot skiftar och snön smälter bildas tunga isblock och istappar som förr eller senare kan släppa och riskera att falla mot marken i hög hastighet. Om en bil står parkerad intill fastigheten eller om någon går förbi vid fel tidpunkt kan det bli en farlig och obehaglig överraskning.

Vilket ansvar har bostadsrättsföreningen under vintern?

Hantering av det löpande underhållet av fastigheten är en av de mest tidskrävande och betydande uppgifterna för styrelsen – men det är inte alltid som underhållet hanteras på rätt sätt. Synpunkter om brister i underhåll är ett av de vanligaste klagomålen från medlemmar i bostadsrättsföreningar.

Enligt ordningslagen ska bostadsrättsföreningen, i egenskap av fastighetsägare, röja undan snö och is som kan rasa ned och skada personer och egendom på offentlig plats. Skulle olyckan vara framme vilar ofta ett tungt ansvar på styrelsen i bostadsrättföreningen. Styrelsens ledamöter har i många fall ett gemensamt ansvar, men föreningens ordförande kan också kan bli ensamt ansvarig om bristfälligt underhåll har orsakat skada på person eller egendom.

Föreningens framgång gällande underhåll och ekonomi beror till stor del på hur styrelsen sköter sitt jobb. Ett väl utfört styrelsearbete inkluderar att skydda föreningens ekonomi genom att ha rätt försäkringsskydd.

Tips på vad föreningen bör tänka på i vintertid

• Det lönar sig sällan att chansa! Teckna ett avtal om skottning av tak med en plåtslagare som är van att arbeta på tak och har rätt skyddsutrustning.

• Spärra av gångbanor och trottoarer om det finns risk för ras av istappar eller snö.

• Som fastighetsägare ansvarar man både för de som vistas på och under taket, därför bör en besiktning av taksäkerheten finnas med i underhållsplanen från styrelsen.

• Säkerställ att det finns rätt egendomsförsäkring för fastigheten och bra ansvarsförsäkring för styrelsen.

Går det att försäkra sig mot ansvaret?

En person- eller sakskada på grund av fallande istappar eller snö kan medföra skadeståndsansvar eller straffrättsligt ansvar. Det finns möjlighet att till viss del försäkra sig mot det skadeståndsrättsliga ansvaret genom en ansvarsförsäkring. Det är dock viktigt att tänka på att ansvarsförsäkringar ofta undantar förutsebara skador samt skador som beror på åsidosättande av lag eller föreskrift. I ordningslagen är det formulerat att snöröjning ska ske ”utan oskäligt dröjsmål”. Om man inte följer denna föreskrift finns det därmed stor risk för att ansvarsförsäkringen inte kommer gälla vid eventuell skada.

Skador på själva fastigheten och egendom däri som beror på snötryck eller snöras täcks i regel av egendomsförsäkringen. Här tillämpas ofta en extra självrisk och skyddet är beroende av att man uppnår försäkringens säkerhetsföreskrifter. Vanligtvis kräver försäkringsbolagen här att befintlig snö undanröjs löpande.

Behöver ni hjälp att se över ert skydd och ansvar?

Det kan vara svårt att välja rätt när det kommer till försäkringar. Genom att ta hjälp av en rådgivare kan ni få vägledning kring vilket skydd ni bör ha, hur långt ert ansvar som fastighetsägare sträcker sig och få en skräddarsydd lösning efter era specifika behov.

Vill du veta mer om försäkringsskyddet för din bostadsrättsförening eller har andra frågor om era försäkringar? Vi på Söderberg & Partners hjälper er gärna. kontaktformuläret så återkommer vi till dig.

Bedrägerier mot företag ökar – är ni rätt skyddade?

16 november · 2021

Under det gångna pandemiåret har antalet bedrägerier mot företag ökat kraftigt. En typ av bedrägeri som blivit allt vanligare är bedrägerier genom social manipulation där bedragaren falskeligen utger sig för att vara någon som har en relation med ditt företag, och därigenom utnyttjar en förtroenderelation. Resultatet kan bli att du eller dina kollegor för över pengar eller betalar en faktura som inte är äkta, där pengarna försvinner till bedragaren. Dessa bedrägerier blir alltmer sofistikerade och svåra att skydda sig mot då bedragarna hittar nya tillvägagångssätt för att upplevas som trovärdiga.

Olika typer av bedrägerier via social manipulation

Vd-bedrägeri
Vid vd-bedrägerier utger sig bedragaren för att vara en vd eller en annan senior befattningshavare på ditt företag. Det går ofta till så att bedragaren kontaktar en anställd på ekonomiavdelningen och begär denne att genomföra en överföring. Denna begäran kan göras per telefon eller e-post, och ofta i kombination av båda. För att undvika misstanke så är e-postadressen en kopia av den riktiga, och texten i mailet upplevs som trovärdig. Bedragaren begär vanligtvis att en större summa pengar överförs och betonar för den anställde att detta är en högst konfidentiell överföring, oftast kopplat till en hemlig transaktion som försäkringstagaren planerar att genomföra.

Leverantörsbedrägeri

Leverantörsbedrägerier går till så att bedragaren utger sig för att vara leverantör eller säljare till försäkringstagaren. Bedragaren kontaktar normalt din ekonomiavdelning för att meddela att ”leverantören” har bytt bankuppgifter och ber försäkringstagaren att ändra detta i deras system. Detta leder till att nästkommande betalningar till leverantören hamnar på bedragarens bankkonto.

Bankbedrägeri
Bedragaren kontaktar ditt företag och utger sig för att vara er bank. I ett försök att komma åt era inloggningsuppgifter till internetbanken förklarar bedragaren att de uppmärksammat osedvanlig aktivitet på era bankkonton och att de behöver er hjälp för att undersöka detta. Ofta hänvisas du till er inloggningssida där du ombeds logga in till internetbanken vilket gör att bedragaren efter inloggningen får full tillgång till ditt företags bankkonto.

Vilka försäkringar täcker dessa bedrägerier?

Generellt gäller smalare förmögenhetsbrottsförsäkringar endast för så kallade databrott eller dataintrång, när det är ett brott som tredje man begår mot ditt företag. I dessa fall omfattas inte bedrägerier via social manipulation, utan här krävs i regel en bred förmögenhetsbrottsförsäkring, även kallad kriminalitetsförsäkring. Även breda cyberförsäkringar kan skydda mot vissa typer av bedrägerier inom social manipulation.

Vid val av försäkring bör man säkerställa att försäkringen ersätter för direkt förmögenhetsförlust genom en ”bedräglig instruktion” eller liknande. Denna instruktion bör omfattas oavsett om bedragaren utger sig för att vara en vd eller annan ledande befattningshavare, bank, kund eller leverantör. I vissa fall kan försäkringar begränsas till att omfatta en viss typ av social manipulation och begränsar skyddet till elektroniska instruktioner och undantar därmed telefoninstruktioner. Därför bör instruktionen ha en bred omfattning och inkludera både instruktioner via telefon och e-post.

Söderberg & Partners kriminalitetsförsäkring

Söderberg & Partners har tillsammans med försäkringsbolaget AIG tagit fram en kriminalitetsförsäkring som har ett brett skydd för de risker som ditt företag utsätts för. Försäkringen skyddar mot alla typer av bedrägerier via social manipulation oavsett hur bedragaren går till väga för att förmå en anställd hos dig att betala pengar. Försäkringen gäller om bedragaren utger sig för att vara vd, partner, styrelseledamot, företagsrepresentant, kund, leverantör eller annan samarbetspartner.

Vad kan man göra för att undvika dessa bedrägerier?

• Informera hela företaget om dessa nya typer av bedrägerier, särskilt personalen som hanterar betalningar och har kontakt med era leverantörer.
  • Skapa en rutin där personen som tar emot betalningsinstruktioner alltid ringer tillbaka till er riktiga kontaktperson för att säkerställa dess äkthet. Om exempelvis er bank hör av sig – ring upp dem med de kontaktuppgifter ni har sedan tidigare och kontrollera att det är dem på riktigt.
  • Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon som kontaktat er. Avsluta i stället samtalet och ring upp er bank för kontroll.
  • Gör inte avsteg från dualitetsprincipen. Alla betalningar, oavsett om det är brådskande, ska godkännas av minst två personer i företaget.
  • Uppmana medarbetarna att vara uppmärksamma på e-post med dåligt språk eller fel i e-postadresser.
  • Informera era anställda om att aldrig lämna ut känslig information vid telefonsamtal från okända personer.

Har du funderingar kring kriminalitetsförsäkring eller behöver hjälp?

Vi på Söderberg & Partners ser kontinuerligt över försäkringsmarknaden på kriminalitetsområdet och har stor erfarenhet inom kriminalitetsförsäkring. Vår egen kriminalitetsprodukt ger ett brett skydd till en konkurrenskraftig premie. Om du har frågor eller funderingar så kontakta din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig för fortsatt dialog.

Översvämningar och skyfall – har du koll på ert försäkringsskydd?

27 september · 2021

En av de vanligaste naturskadorna i Sverige är översvämningar. Bara nu i somras drabbades Gävleborg och Dalarna hårt av kraftiga skyfall. Enligt SMHI regnade det upp till 160 millimeter under ett dygn medan det normala är 70–80 millimeter under hela augusti. Översvämningar som dessa medför stora skador på fastigheter och egendom, och då gäller det att vara rätt försäkrad. Hur kan man skydda sig mot översvämningar och vad täcker en företags- eller fastighetsförsäkring?

Översvämningsskador vid skyfall ingår i grundskyddet

Ersättning för översvämning vid skyfall ingår vanligen i grundskyddet för en företags- eller fastighetsförsäkring. Det innebär att du får ersättning för skador på byggnad eller däri befintlig egendom om vatten strömmat in genom dörrar, fönster, ventiler och dylikt (ej grunden) eller trängt upp ur avloppsledningen. En förutsättning är dock att skadan uppstår i samband med skyfall vilket innebär att det måste regna minst 1 mm per minut eller 50 mm per dygn.

Försäkringsbelopp och självrisk kan variera stort

Översvämningar kan medföra betydande kostnader och det är därför viktigt att man ser över försäkringsskyddets omfattning. Jämför man marknadens villkor för företags- och fastighetsförsäkringar så kan ersättningen skilja sig markant.

En del försäkringsbolag lämnar ersättning med ett så lågt belopp som 10 prisbasbelopp (476 000 kronor) vid översvämning på grund av skyfall. Bättre villkor erbjuder däremot ersättning upp till 350 prisbasbelopp (16 660 000 kronor). Även om försäkringsskyddets utformning i övrigt inte skiljer sig kan det alltså finnas stora skillnader när det kommer till hur mycket försäkringsbolagen faktiskt betalar ut.

Eftersom översvämningsskador är vanliga naturskador och kan medföra omfattande kostnader bör du därför se till att försäkringsbeloppet är tillräckligt högt. Villkor med låga ersättningsbelopp riskerar nämligen att vara otillräckligt när skadan väl är framme.

Självrisken mellan marknadens villkor kan också skilja sig åt. Flertalet bolag tillämpar vid dessa skador en förhöjd självrisk som kan innebära att försäkringen inte blir aktuell för mindre skador. Det kan därför vara bra att se över vilken självrisk som din nuvarande försäkring har.

Kontakta oss för mer information

Vill du veta mer om dessa försäkringar eller ta reda på hur just ditt företag står skyddat vid en översvämning? Kontakta din försäkringsförmedlare eller fyll i formuläret längst ner. Vi ser över din befintliga försäkring och säkerställer att ni har rätt skydd om olyckan är framme.

Tips – viktigt att tänka på inför en översvämning

1. Undersök översvämningsrisken

Ett tips är att kontakta din kommun som kan ha information om ditt område varit utsatt för översvämningar tidigare och vilka konsekvenserna blev då. Hos kommunen kan det dessutom finnas information om vattenläget och när en eventuell översvämning beräknas nå ditt område. I MSB:s översvämningsportal finns dessutom kartor över översvämningsrisker utmed svenska vattendrag och kuster.

2. Skaffa en vattenpump

Skaffa en vattenpump i god tid innan en eventuell översvämning och träna på att använda den.

3. Rensa källaren

I källaren är det i regel störst risk för översvämning och du bör därför förvara dyrbara ägodelar på andra ställen (vindsförråd).

4. Säkra golvbrunnar

Golvbrunnar kan skapa särskilda problem om de inte har backventiler. Se därför till att ha filtar och ett tungt föremål i närheten som du kan placera över brunnarna om du skulle behöva stoppa inflödet av vatten.

5. Undersök tak och rännor

För att minska riskerna för översvämning bör du rensa hängrännor, stuprör och dagvattenbrunnar. Du bör vidare kontrollera taket så att allt är i sin ordning.

6. Marken runt huset

Se till att marken runt ditt hus lutar bort från huset och att kantstenar på gatan inte saknas så att rännstensvattnet rinner in mot ditt hus.

Om vatten tränger in i fastigheten

1. Bryt strömmen eftersom vatten kan vara strömförande
  2. Torka, pumpa eller ös ut vatten så fort som möjligt