Tjänsteresor i fokus

Försäkringsnytt

Tjänsteresor i fokus

29 november · 2016

I dagens globaliserade värld reser många anställda allt oftare och längre bort. I och med det osäkra omvärldsläget ökar kraven på det egna företagets tjänstereseförsäkring. Då varken den vanliga företagsförsäkringen eller den anställdes hemförsäkring skyddar person eller egendom vid tjänsteresa bör alla företag ha en tjänstereseförsäkring, oavsett om man reser inom eller utanför Sveriges gränser. Söderberg & Partners följer och analyserar löpande den svenska försäkringsmarknaden och de försäkringsvillkor som erbjuds företagskunder.

Söderberg & Partners nya tjänstereseanalys har utökats till att innefatta 16 försäkringsbolag. Syftet med analysen är att belysa de avgörande skillnader som kan förekomma i försäkringsskydd mellan olika tjänstereseförsäkringar. En tjänstereseförsäkring kan köpas i form av en fristående försäkring eller som ett tillägg till företagsförsäkringen.

– När man väljer tjänstereseförsäkring till företaget är det viktigt att se över vilket behov det enskilda företaget har. Analysen visar på ett tydligt sätt skillnaderna i försäkringsskydd mellan de produkter som finns på marknaden och våra kunder kan därför med enkelhet välja försäkringsskydd efter behov, säger Lars Handell, försäkringsförmedlare på Söderberg & Partners.

Förseningsersättning, avbeställningsskydd samt ersättning vid sjukdom och olycksfall är viktiga moment där skillnader i försäkringsskyddet förekommer. Analysen belyser även var försäkringen gäller. Ett antal av de analyserade villkoren omfattar inte lokala tjänsteresor som är kortare än 50 km. I villkoren finns även särskilda krav för s.k. högriskländer. Med högriskländer avses länder där försäkringsbolagen bedömt att det finns en förhöjd risk för skada och där de därför tillämpar striktare ersättningsregler. Vilka länder som anses vara högriskländer varierar. Vissa försäkringsbolag utgår från UD:s eller Svenska Smittskyddsinstitutets listor medan andra bolag utgår från sina egna listor.

– Med tanke på det osäkra politiska läget i vår omvärld kan affärsresor vara förknippade med risker. Att ha rätt tjänstereseförsäkring innebär en trygghet både för den anställde och för arbetsgivaren, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:

• Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners, tomas.ohlin@soderbergpartners.se
  • Magnus Klinge, analytiker, Söderberg & Partners, magnus.klinge@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter. Vi bedriver verksamheter inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsdistribution, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Vi utvecklar och erbjuder även digitala verktyg för bland annat finansiell rådgivning och för löne-, och förmånshantering.

Så väljer du rätt företagsförsäkring

3 februari · 2020

När du ska teckna en försäkring märker du snabbt att det finns en djungel av olika försäkringsbolag och komplexa försäkringsvillkor att navigera sig genom. För att underlätta din beslutsprocess har vi sammanställt 5 saker att tänka på vid val av försäkring.

Se över behovet

Det är du själv som kan er verksamhet bäst. Börja med att kartlägga och värdera företagets risker utifrån ett verksamhetsperspektiv. Fundera sedan över hur eventuella risker kan leda till skador och drabba er i form av kostnader. Är det värt att försäkra sig mot risken eller kan ni göra egna avsättningar?

Bedöm priset

Försäkringsbolagen har någorlunda fria tyglar när det kommer till att sätta det pris (premie) de vill på en försäkring. När du bedömer priset av en försäkring bör du fundera över vad det kostar att betala en årspremie och ställa det mot hur stor risk det är samt vad det skulle kosta om en olycka faktiskt inträffade. Ofta är det tryggare att betala en lägre men förutsägbar summa än att riskera en stor kostnad när du minst anar det. Du kan också vara med och påverka premien genom att välja hur hög självrisk du är villig att betala i händelse av skada.

Förstå vad du köper

Var noggrann med att läsa igenom försäkringsvillkor och annan dokumentation så att du faktiskt förstår vad du köpt och vad du får för den premie du betalar. Ställ frågor om vad som ingår eller vad som undantas från försäkringen. Finns det t.ex. viktiga tillägg som är extra betydelsefulla för den verksamhet som ni bedriver?

Jämför och utvärdera

Detta är en av de viktigaste men ofta förbisedda punkterna. Innan du väljer att teckna en försäkring bör du se till att ha ett par alternativa lösningar att välja mellan. Du bör särskilt beakta premien i relation till villkor, finansiell styrka och skadeservice hos försäkringsbolagen. Försäkringskunder blir ofta kvar hos samma bolag som man tidigare valt på grund av gammal vana. Detta är något som ofta straffar sig i form av en dyrare premie än vad som vore nödvändigt.

Ta hjälp av en expert

Se till att ha ett bollplank när det dyker upp komplexa frågor kring försäkringen. Extra skönt är det med en personlig kontakt du kan ringa till och maila vid behov.

Genom att använda er av en försäkringsexpert ökar ni kvalitetssäkringen av företagets riskhantering. Ni får dessutom oftast tillgång till bättre villkor än vad som normalt erbjuds genom försäkringsbolagens standardlösningar och en lägre premie, då rådgivningsföretaget kan dra nytta av sin storlek i form av kundvolym.

Tycker du det känns krångligt att jämföra och göra ett eventuellt byte av er försäkringslösning? Det behöver det inte vara. Hos oss får du hjälp med bytet och slipper tidskrävande pappersarbete och administration. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig!

Coronaviruset – så skyddas du på tjänsteresan

30 januari · 2020

Nyheten om utbrottet av Coronaviruset i Kina och dess spridning över världen har dominerat nyhetsrapporteringen den senaste veckan. Händelsen väcker frågor om vart man kan resa på ett säkert sätt och vilket skydd man egentligen har på sin resa.

Idag har många företagare och anställda tjänstereseförsäkringar, men i den här typen av sammanhang kan det vara bra att se över sitt försäkringsskydd och vad tjänstereseförsäkringen täcker för skador.

Se över följande delar i försäkringsskyddet:

• I vilka delar av världen gäller försäkringen?
  • Vad gäller om resan är bokad och betald redan men UD avråder från att åka?
  • Vad gäller om man redan befinner sig i ett drabbat område som UD och/eller försäkringsbolaget avråder från att befinna sig i?
  • Vad händer om den resande blir sjuk under tjänsteresan och blir inlagd på sjukhus?

Många tjänstereseförsäkringar erbjuder ett skydd inom hela världen men undantar vissa länder eller delar av ett land som Utrikesdepartementet avråder från att åka till. Ska man resa till Kina är det först och främst viktigt att veta att UD sedan 26 januari 2020 avråder från resor till delar av landet. Du kan läsa mer om UD:s reseavrådan här.

Söderberg & Partners har i samarbete med ERV tagit fram PlusTjänsteresa som är en heltäckande produkt som ger ett omfattande skydd på dina resor.

Viktigt att tänka på om du står inför en tjänsteresa

Om du redan har bokat en resa där det sker en plötslig och oförutsedd händelse som medför att du inte rimligen kan genomföra resan erbjuder tjänstereseförsäkringar olika typer av ersättningar beroende på hur omfattande produkten är. Söderberg & Partners produkt PlusTjänsteresa inkluderar alltid ett omfattande avbeställningsskydd som täcker dina resekostnader samt kostnader för boende och eventuell hyrbil.

Ifall du redan befinner dig i ett område som ERV, UD eller annan myndighet råder dig att lämna ersätter PlusTjänsteresa kostnader för resan tillbaka till bosättningslandet. I evakueringsskyddet igår även kostnader för mat, boende och lokala transporter i samband med hemresan samt inköp av kläder om du evakueras utan ditt bagage.

Om du blir sjuk under tjänsteresan ersätts nödvändiga och skäliga sjukvårdskostnader i upp till ett år. Förutom rena vårdkostnader omfattar det här skyddet bland annat även mediciner, sjuktransporter, resekostnader och extrakostnader vid sjukhusvistelse. Blir du inlagd på sjukhus längre än tre dagar för en akut sjukdom täcker försäkringen även kostnader för tre närstående personers resa till dig samt deras omkostnader.

För mer information så kontakta din rådgivare på Söderberg & Partners eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Behöver ni hjälp med att se över företagets försäkringslösning? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.

Följer familjen med på tjänsteresan i vinter?

21 november · 2019

När man åker på en tjänsteresa är det inte helt ovanligt att man passar på att lägga årets skid- eller solsemester i anslutning till tjänsteresan. Som vi tidigare skrivit om täcker många hemförsäkringar inte semester i anslutning till tjänsteresa, vilket kan ställa till problem om man inte är vaksam på olika försäkringsgivares villkor.

Reser du en del i ditt arbete kan det vara praktiskt att lägga årets skidresa i anslutning till din tjänsteresa. Med vår nya försäkringslösning PlusTjänsteresa får du och din familj fullt försäkringsskydd i upp till 45 dagar om ni väljer att kombinera tjänsteresan med en privat semester.

Vad är en tjänstereseförsäkring?

En tjänstereseförsäkring ger ett skydd när du på uppdrag av din arbetsgivare åker på en resa i tjänsten. Det krävs inte ens att du lämnar staden du befinner dig i för att en resa ska utgöra en tjänsteresa, vilket gör att även kundbesök inom samma stad kan vara en tjänsteresa.

Vad är viktigt att tänka på?

Det är viktigt att försäkringen täcker de risker du utsätts för när du reser för företagets räkning, allt från borttappat bagage till olycksfall eller krissituationer bör omfattas av försäkringsskyddet. För oss är det också viktigt att mindre företag ska kunna ta del av de bästa villkoren till en bra premie. Det är därför vi på Söderberg & Partners har använt den gemensamma kraften av många små bolag för att kunna skapa en försäkringslösning med goda villkor som gäller både för dig och din familj.

Styrkor i PlusTjänsteresa

Vid en tjänsteresa är marginalerna ofta små och schemat fullspäckat, vilket gör att det inte finns utrymme för krångel. På en skidsemester har man ofta bagaget fullpackat med diverse utrustning som är oumbärlig för den stundande resan. Blir bagaget försenat, skadat, stulet eller förlorat är det viktigt att försäkringen täcker detta. Förutom att ge en hög ersättning för både personlig egendom och arbetsgivarens egendom samt ett generöst avbeställningsskydd om ni inte kan åka, erbjuder vi fördelaktiga villkor som andra aktörer inte inkluderar.

Många tjänstereseförsäkringar undantar riskaktiviteter, så som offpistskidåkning, medan andra kräver närvaro av certifierad guide för att detta ska omfattas av försäkringen. Med PlusTjänsteresa väljer du själv om du vill hålla dig till pisten eller om du vill åka offpist. Detta innebär att du kan ta med hela familjen ut i backen utan att behöva oroa dig för vart respektive familjemedlem väljer att åka.

PlusTjänsteresa erbjuder också ett trygghetspaket för mer extrema situationer som ger ersättning vid kidnappning, gisslantagning, kapning och evakuering ur krigs- och högriskområde. Skyddet gäller även ersättning för merkostnader vid karantän, naturkatastrofer och myndighetsavspärrningar.

Med vår lösning är hjälpen bara ett telefonsamtal bort och du får tillgång till flera servicekontor runt om i hela världen där personalen är skandinavisktalande och har lokalkännedom samt medicinsk expertis.

Kontinuerlig kvalitetssäkring

För att du som kund ska känna dig trygg i att du alltid är försäkrad i en riktigt bra försäkringslösning konkurrensutsätts PlusTjänsteresa löpande. I detta arbete utvärderas hela marknaden avseende villkor, pris och service. Genom detta arbetssätt säkerställer Söderberg & Partners att du som kund alltid har en försäkringslösning av högsta kvalitet.

Lösningen riktar sig till svenskbaserade företag och företagskoncerner med upp till 600 anställda. Tanken bakom konceptet är att små och medelstora företag ska kunna dra nytta av en gemensam upphandlingskraft och på så vis erhålla fördelarna med att tillhöra en stor grupp och samtidigt kunna göra val som passar det enskilda företagets behov.

Är detta något för dig och ditt företag? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.