Tjänsteresor i fokus

Försäkringsnytt

Tjänsteresor i fokus

29 november · 2016

I dagens globaliserade värld reser många anställda allt oftare och längre bort. I och med det osäkra omvärldsläget ökar kraven på det egna företagets tjänstereseförsäkring. Då varken den vanliga företagsförsäkringen eller den anställdes hemförsäkring skyddar person eller egendom vid tjänsteresa bör alla företag ha en tjänstereseförsäkring, oavsett om man reser inom eller utanför Sveriges gränser. Söderberg & Partners följer och analyserar löpande den svenska försäkringsmarknaden och de försäkringsvillkor som erbjuds företagskunder.

Söderberg & Partners nya tjänstereseanalys har utökats till att innefatta 16 försäkringsbolag. Syftet med analysen är att belysa de avgörande skillnader som kan förekomma i försäkringsskydd mellan olika tjänstereseförsäkringar. En tjänstereseförsäkring kan köpas i form av en fristående försäkring eller som ett tillägg till företagsförsäkringen.

– När man väljer tjänstereseförsäkring till företaget är det viktigt att se över vilket behov det enskilda företaget har. Analysen visar på ett tydligt sätt skillnaderna i försäkringsskydd mellan de produkter som finns på marknaden och våra kunder kan därför med enkelhet välja försäkringsskydd efter behov, säger Lars Handell, försäkringsförmedlare på Söderberg & Partners.

Förseningsersättning, avbeställningsskydd samt ersättning vid sjukdom och olycksfall är viktiga moment där skillnader i försäkringsskyddet förekommer. Analysen belyser även var försäkringen gäller. Ett antal av de analyserade villkoren omfattar inte lokala tjänsteresor som är kortare än 50 km. I villkoren finns även särskilda krav för s.k. högriskländer. Med högriskländer avses länder där försäkringsbolagen bedömt att det finns en förhöjd risk för skada och där de därför tillämpar striktare ersättningsregler. Vilka länder som anses vara högriskländer varierar. Vissa försäkringsbolag utgår från UD:s eller Svenska Smittskyddsinstitutets listor medan andra bolag utgår från sina egna listor.

– Med tanke på det osäkra politiska läget i vår omvärld kan affärsresor vara förknippade med risker. Att ha rätt tjänstereseförsäkring innebär en trygghet både för den anställde och för arbetsgivaren, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:

• Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners, tomas.ohlin@soderbergpartners.se
  • Magnus Klinge, analytiker, Söderberg & Partners, magnus.klinge@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter. Vi bedriver verksamheter inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsdistribution, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Vi utvecklar och erbjuder även digitala verktyg för bland annat finansiell rådgivning och för löne-, och förmånshantering.

Undvik semesterfällan på påsklovet

20 februari · 2019

Ska du kombinera tjänsteresan med en privat resa? Då bör du tänka till en extra gång eftersom hemförsäkringen vanligtvis inte täcker semester i anslutning till tjänsteresa.

Högsäsongen för skidresor är igång och många väljer att tillbringa lovveckorna i skidbacken. För anställda som reser i tjänsten är det ofta lockande att planera skidsemestern i anknytning till en tjänsteresa då man ändå är ute på resande fot eller planerat sin konferens i närheten av en trevlig skidort. Om man väljer att kombinera tjänsteresan med en privat semester bör man tänka till en extra gång. Det normala är att hemförsäkringen inte täcker semester i anknytning till tjänsteresa utan endast resor som utgår från bostaden. För att undvika en sådan situation är det därför viktigt att välja en tjänstereseförsäkring som omfattar den anslutande semestern.

Är det stora skillnader i försäkringsskyddet?

Söderberg & Partners tjänstereseanalys visar att det finns stora skillnader i det försäkringsskydd som ges vid anknytande semester. De flesta tjänstereseförsäkringarna ger skydd för ett specificerat antal semesterdagar medan vissa försäkringsbolag inte täcker skada under den anknytande semestern överhuvudtaget.

Hur många dagar gäller skyddet?

Antal dagar som täcks under respektive försäkring varierar i hög utsträckning. Skyddet kan omfatta mellan 3 och 45 dagar vilket gör att valet av försäkringslösning har stor betydelse beroende på hur länge den planerade semestern pågår. Några av villkoren har ingen specificerad tidsbegränsning men begränsar skyddet på andra sätt, exempelvis genom att semestern inte får överstiga halva den förutbestämda tjänsteperioden. Ett annat villkor ger försäkringstagaren möjlighet att själv välja tidsbegränsningen vid avtalstecknande.

Tjänsteresa i Sverige eller utomlands

En viktig skillnad mellan försäkringarna är den geografiska omfattningen. En stor del av de analyserade försäkringsbolagen täcker endast anknytande semester vid tjänsteresor utanför bosättningslandet medan andra även täcker semester i bosättningslandet. Detta är viktigt att tänka på om man funderar på att semestra i de svenska fjällen och inte i alperna.

Täcker försäkringen riskfyllda aktiviteter?

En annan betydande aspekt att ha koll på är att många försäkringslösningar undantar skador som uppstår i samband med riskfyllda aktiviteter, exempelvis vid offpist-åkning. Det kan då stå den anställde dyrt om olyckan är framme och man befinner sig utanför pisten och behöver hämtas med helikopter. En del villkor ersätter dock offpist-åkningen om den sker tillsammans med en guide. Här gäller det att vara uppmärksam på exakt vad försäkringen undantar från skyddsomfattningen. Har man en försäkring som inte täcker offpist-åkning överhuvudtaget kan man på vissa ställen teckna en försäkring på plats som täcker just detta. Ett exempel på en sådan lokal försäkring är det franska Carte Neige som enkelt kan köpas på plats i turistbyråer på skidorten som ett komplement till tjänstereseförsäkringen.

Vill du skaffa en tjänstereseförsäkring eller veta mer? Kontakta oss:

Istappar och snöras ­– Vad är styrelsens ansvar?

14 december · 2018

Snö och is är för många förknippat med roliga vintersporter och ledighet. För bostadsrättsföreningar innebär vinterhalvåret hårt arbete och ansvar.

Att snön ligger vit på taken är i sig inget problem. När temperaturen däremot skiftar och snön smälter bildas tunga isblock och istappar som förr eller senare kan släppa och riskera att rasa mot marken i hög fart. Om en bil står parkerad intill fastigheten eller någon passerar förbi vid fel tidpunkt kan det bli en obehaglig överraskning. Vad har styrelsen för ansvar och vad kan de göra för att förebygga eventuella skador?

Vilket ansvar har bostadsrättsföreningen under vintern?

Hantering av det löpande underhållet av fastigheten är en av de mest tidskrävande och betydande uppgifterna för styrelsen – men sköts inte alltid som det borde. Synpunkter om brister i underhåll är ett av de vanligaste klagomålen från medlemmar i bostadsrättsföreningar.

Enligt ordningslagen ska bostadsrättsföreningen, i egenskap av fastighetsägare, röja undan snö och is som kan rasa ned och skada personer och egendom på offentlig plats.

Skulle olyckan vara framme vilar ofta ett tungt ansvar på styrelsen i bostadsrättföreningen. Styrelsens ledamöter har i många fall ett gemensamt ansvar, men föreningens ordförande kan också kan bli ensamt ansvarig om bristfälligt underhåll har orsakat skada på person eller egendom.

Som boende i en bostadsrättsförening har man möjlighet att påverka arbetet i föreningen utan att bära hela ansvaret för dess handlande. Föreningens framgång gällande underhåll och ekonomi beror till stor del på hur styrelsen sköter sitt jobb. Ett väl utfört styrelsearbete inkluderar rätt försäkringsskydd för att skydda föreningens ekonomi.

Tips på vad föreningen bör tänka på i vintertid

• Det lönar sig sällan att chansa! Teckna ett avtal om skottning av tak med en plåtslagare som är van att arbeta på tak och har rätt skyddsutrustning.

• Spärra av gångbanor och trottoarer om det finns risk för ras av istappar eller snö.

• Som fastighetsägare ansvarar man både för de som vistas på taket och de som befinner sig under det. Besiktning av taksäkerheten bör finnas med i underhållsplanen från styrelsen.

• Se till att det finns rätt egendomsförsäkring för fastigheten och bra ansvarsförsäkring för styrelsen.

Går det att försäkra sig mot ansvaret?

Det finns möjlighet att till viss del försäkra sig mot ansvaret. Det är däremot ett välkänt fenomen att flera försäkringsbolag undantar skador som uppstår genom snötryck eller snöras då vintern är en skadedrabbad årstid. I vissa fall tillämpas en särskild, extra tilltagen, självrisk.

I ordningslagen är det formulerat att snöröjning ska ske ”utan oskäligt dröjsmål”. Vissa försäkringsbolag föreskriver att snöröjning ska ske vid ”första möjliga tillfälle”. Vad detta faktiskt innebär kan upplevas som otydligt och svårt att följa eftersom snöovädret ofta slår till plötsligt och det snabbt kan ligga ett tjockt lager av snö på taken. Vid denna tidpunkt vill alla föreningar ha hjälp samtidigt och snöskottarna blir upptagna, vilket gör det svårt att fullfölja sina skyldigheter som fastighetsägare.

Det är snårigt att välja rätt när det kommer till försäkringar och det kan därför vara klokt att få professionell hjälp av rådgivare för att skräddarsy en lösning efter specifika behov. En rådgivare kan vara vägledande vid osäkerhet kring vilket skydd man bör ha eller hur långt ens ansvar som fastighetsägare stäcker sig.

Vill du veta mer om försäkringsskyddet för din bostadsrättsförening? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.

Försäkringsnytt

Rättsprocessen kring HQ Bank – ur ett försäkringsperspektiv

13 december · 2017

Den 14 december kommer domen i den utdragna rättsprocessen kring HQ Bank. Efter en friande dom i brottmålet pågår nu en process där bolaget kräver den tidigare bankledningen på över 3 miljarder kronor i skadestånd. Processer som rör styrelseansvar tar ofta lång tid och riskerar därför att bli mycket kostsamma.

Vid årsskiftet genomförde Söderberg & Partners en omfattande analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar och har därefter bevakat ett antal pågående tvister som blivit medialt uppmärksammade. Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk, som är dyra att utreda och försvara. Detta trots att anspråken många gånger inte leder till fällande dom.

- Fallet med HQ är ett exempel på när processer blir långdragna och kostsamma. Många gånger kan det vara en fråga om ogrundade anspråk och man kan därför bli tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VD- och styrelseansvarsförsäkring täcker denna typ av risk, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig hos Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar visar att flera försäkringsprodukter ersätter försvarskostnader först efter att en dom avkunnats. Beroende på vem som riktar anspråk kan därför en befattningshavare drabbas hårt ekonomiskt, då denne med personliga medel kan tvingas försvara sig mot en resursstark kravställare. Det därför av yttersta vikt att en VD- och styrelseansvarsförsäkring omfattar kostnaderna för försvar från första kronan fram till dess att domen faller.

Kortfakta om VD- och styrelseansvarsförsäkringar

• Majoriteten av alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige har en VD- och styrelseansvarsförsäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringar, men grundtanken med detta skydd är att täcka det personliga  betalningsansvaret för personer i ledande befattningar.
  • Grundelementen i försäkringen är tänkta att täcka advokatkostnader för försvar i rättsprocesser och även täcka ett skadeståndsbelopp om en fällande dom leder till skadeståndsskyldighet. Det är dock vanligast att skadeståndsbeloppet har ett tak.