April 2020

Månadsutblick

April 2020

Coronaviruset har fått både kredit- och aktiemarknaderna på fall och oron är stor. Men denna typ av turbulens skapar också lägen för den aktive investeraren.

MARKNADSKOMMENTAR

Statliga stöd ger tröst till lamslagen värld

Kampen mot coronaviruset har intensifierats, men trots det fortsätter smittspridningen som en löpeld. Dödssiffran stiger och kostnaderna för smittskyddsåtgärderna skenar. Mars går till historien som en mörk månad, humanitärt och ekonomiskt.

Osäkerheten och den ekonomiska tvärniten är påtaglig vart vi än vänder oss och det återspeglas även på de finansiella marknaderna världen över. Den uteblivna avtalsförlängningen i OPEC + och efterföljande oljepriskrig mellan Saudiarabien och Ryssland kom som lök på laxen och den hastiga dryga halveringen av oljepriset har knappast ökat på riskviljan på börsen.

Fram till för några dagar sedan såg mars månad ut att gå till historien som den näst sämsta börsmånaden någonsin, endast överträffad av september 1931, under den stora depressionen. Centralbankernas plötsliga räntesänkningar och närmast obegränsade vilja att pumpa in mer pengar i systemen gav klen tröst när såväl utbud som efterfrågan brakade samman.

Världen lamslogs och gömställen lyste med sin frånvaro

Som så ofta när mattan rycks undan sköljde reaktionerna som en tsunami över de finansiella marknaderna och inte ens guld stod emot när placerare tog till flykten. Som grafen till höger visar straffades framförallt aktiemarknader där råvaruprodu­center och banker dominerar börserna, som Latinamerika och Östeuropa. Bolag med mindre konjunkturkänslig försäljning, som i högre grad kan stå emot virusets konsekvenser och oljeprisfall, höll emot bättre, exempelvis dagligvarubolag och hä lsovårdsbolag.

Finanspolitiska stimulanser göt olja på vågorna

Under månadens sista vecka ljusnade tongångarna och det i samband med att den amerikanska kongressen enades om ett massivt finanspolitiskt stödpaket på ofattbara 2 000 miljarder dollar som formellt undertecknades i helgen av presidenten. Paketet innebär bland annat utvidgad arbets­löshetsersättning, direktutbetalning av pengar till låginkomst­tagare samt stöd till småföretagare och sjukhus.

Börsutveckling regioner (1-27 mars)

imagek983f.png

Sannolikt kortvarig effekt på börshumöret

Faktum kvarstår dock att smittspridningen i västvärlden fort­farande är utom kontroll. En skrämmande första inblick i hur allvarliga och långtgående konsekvenserna kan komma att bli om världen fortsätter att vara lamslagen fick vi i torsdags, i form av antalet nyanmälda arbetslösa i USA Siffran på över tre miljoner nyanmälningar under en enda vecka visar inte bara på hur hastig och kraftig den ekonomiska inbroms­ningen har varit, utan också på att världen riskerar en djup och utdragen lågkonjunktur som kan bli mycket svår att komma ur om vi inte snabbt kan återgå till vardagen.

På kort sikt är både stimulanser från centralbanker och finanspolitiska stödpaket kritiska åtgärder för att den globala ekonomin ska kunna undvika en allvarlig kollaps, men de kan inte hindra smittan. Så länge smittspridningen är utom kontroll och världen befinner sig i baklås är risken för fortsatta svängningar på börsen påtaglig. Det är inte över än, även om börsen tenderar att ligga steget före.

Linda Lyth

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Osäkerhet och rädsla skapar möjligheter

I samband med årets första månadsutblick bedömde vi att 2020 skulle bjuda på en slagig utveckling på börsen. Men utfallet i mars blev mer dramatiskt än vad vi kunnat föreställa oss. Vi började året med en viss undervikt av aktier men har efter nuvarande turbulens höjt betyget till neutral och köpt aktier i portföljerna.

Den försiktiga positioneringen vid ingången av den stora rekylen nedåt under mars på aktiemarknaderna visade sig vara ett bra utgångsläge. Dramatiken och storheten i rörelserna visar också att marknaden inte alls förutsåg händelseutvecklingen kring virusspridningen.

Många har sannolikt adderat mer risk successivt under den långa uppgångsperioden som varit och förbisett det faktum att aktiekurser kan falla i pris. Coronavirusutbrottet blev en så kallad "svart svan", en händelse ingen har räknat med.

Vi har tidigare kommunicerat att vi antingen ville se signaler om en förbättrad makroekonomisk utveckling, alternativt en rekyl i prissättningen för att addera mer risk till portföljerna.

Rekylen i börskurserna blev stor och vi har därför höjt betyget till neutral och köpt aktier till portföljerna. Förändringen innebär att vi nu bedömer att en återgång till den långsiktiga neutralvikten i aktier i portföljen är lämplig.

När vi ser ljuset i tunneln kan det på nytt vara läge att öka risktagandet i portföljerna. Vi hoppas naturligtvis att virus­bekämpningen är framgångsrik och att allt inom kort kan återgå till det normala. I nuläget bedömer vi dock inte det som det mest sannolika scenariot. Tyvärr blir kommande kvartal svaga innan begränsningarna i människors rörlighet kan lyftas.

Med det sagt har dock marknaderna en tendens att se igenom tillfällig svaghet och marknadskrafterna kommer att inom en relativ snar framtid återigen vara framåtblickande. Om virusbekämpningen inte är framgångsrik och de drastiska åtgärderna kvarstår in i nästa år har vi sannolikt en fortsatt mycket utmanande ekonomisk verklighet framför oss.

Betydande rekyl efter lång uppgångsfas

imagevvoq.png

Coronaviruset skapar stor osäkerhet på kort sikt och har därigenom även smittat finansmarknaderna. Spridningen av ett nytt virus, som för vissa riskgrupper är farligt, skapar en bred humanitär oro. Myndigheterna i flertalet av de drabbade länderna har agerat resolut och kraftiga begränsningar i människors rörlighet har verkställts.

De ekonomiska konsekvenserna är stora när delar av både tjänste- och tillverkningssektorn stängt ner verksamheten. Men när osäkerheten av de ekonomiska konsekvenserna av virusutbredningen minskar finns mycket kapital som fort­sätter jakten på avkastning och girigheten blir återigen större än rädslan som drivkraft.

Slutligen vill jag ge ett annat perspektiv för nuvarande skeende på finansmarknaderna genom att citera en av världens mest framgångsrika investerare, Warren Buffett "Var rädd när alla är giriga och var girig när alla är rädda."

Carl Christian Ottander

Chef Taktisk Allokering

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Ingenstans att gömma sig på kreditmarknaden

Räntan på framförallt sämre krediter stiger kraftigt, i takt med att många bolags finanser försvagas. Vi manar till fortsatt försiktighet i de mer riskfyllda delarna av räntemarknaden.

Likviditeten på marknaden för företagsobligationer har försämrats kraftigt de senaste veckorna. I de avsevärt mycket mer likvida dollar- och euromarknaderna beskrivs situationen som klart ansträngd medan den mindre nordiska marknaden är på gränsen till icke-fungerande.

Flera nordiska förvaltare av obligationsfonder har haft svårt med korrekt prissättning på sina obligationer vilket påverkar NAV-kurserna. Då likabehandlingsprincip gäller för alla investerare valde många att tillfälligt stänga sina fonder för handel. I nuläget har dock de flesta kunnat öppna igen.

Ränteskillnaden har ökat kraftigt

Generellt sett ökar påslaget i ränta över statens riskfria obligationer för övriga obligationsutgivare (ränteskillnaden), oavsett kreditkvalitet och marknad de befinner sig på.

Ränteskillnaden för svenska bostadsobligationer (över stats­obligationer), som normalt sett anses vara bland det säkraste som finns efter staten, har stigit med ca 0,5 procentenheter på en och en halv vecka. För svenska företagsobligationer med bättre kreditranking (s k investment grade) har ränte­skillnaden gått från 0,3 till 1,25 procentenheter. Dagens nivåer är redan i paritet med de värsta veckorna under 2011.

Stress i amerikanska högriskkrediter

För mer riskfyllda investeringar på räntemarknaden har förstås ränteskillnaden inom high yield (krediter med mycket låg kreditrating) gått isär ännu mer. Exempelvis har ränte­skillnaden för amerikansk high yield gått från ca 3,5 till över 10 procentenheter under förra veckan, en nivå som brukar tituleras "distressed" i räntemarknaden.

imagep6jdh.png

Ränteskillnaden mellan amerikanska statsobligationer och krediter med låg kvalitet, så kallade high yield-obligationer är högre nu än 2011. Inom energisektorn (oljebolag), ljusblå linje, är det extra stökigt.

För tidigt att ta mer risk inom räntor

Även om vi höjt betyget för aktier till gult så anser vi att det är för tidigt att bli positiva till att ta mer risk i räntemarknaden i dagsläget. Räntedelen ska oftast vara den försiktiga delen i en portfölj varför vi vill se mer tecken på att stimulanserna på marknaden biter ordentligt.

Att få närapå 10 procent årligen (minus kreditförluster och kostnader för valutahedge) i exempelvis den amerikanska high yield-marknaden lockar onekligen, men för närvarande fortsätter vi att vara försiktiga och fokuserar på att försöka minska den absoluta förlustrisken i räntedelen i våra kunders portföljer. Tills vidare rekommenderar vi korta räntefonder såsom t ex Nordea Likviditetsinvest och SEB Kortränta.

Mats Gunnå

Månadsutblick

Maj 2020

Kvalitetsbolagen har gynnats av turbulensen samtidigt som det fortfarande råder osäkerhet kring de cykliska bolagen. Men de asiatiska marknaderna börjar ser intressanta ut. Just nu lockar high yield-obligationer och på sikt även aktier.

MARKNADSKOMMENTAR

Kvalitetsbolag i fokus i väntan på cykliskt lyft

Börsernas kvalitetsbolag levererar och har förutsättningar att fortsätta prestera om restriktionerna kvarstår. Men förberedelserna för att sakta återstarta ekonomier runt om i världen öppnar även upp för mer cykliska bolag på sikt.

Det blev återigen en dramatisk månad på finansmarknaderna under april. Utöver en något bromsad smittspridning och försiktiga försök till nedtrappning av isoleringsåtgärder, såg vi en totalkollaps i oljepriset där producenterna tillfälligt till och med var villiga att betala för att bli av med sin olja.

Även om det överlag var positiv utveckling på börserna i april, i spåren av fallande vinstestimat och stigande kurser, spillde till slut oljemarknadens oro över på börserna. Samtidigt ökade tempot i rapportfloden, där intresset främst riktas mot bolagens framtidsutsikter, som tyvärr inte gav någon klarhet.

Trots vinsttappen under Q1 bör nedstängningseffekterna märkas fullt ut först i Q2-resultaten och en försiktig återhämtning väntas påbörjas i höst. 2020 är alltså lite av ett förlorat år men eftersom börsen är framåtblickande bygger mycket av börsstyrkan på en förhoppning om återhämtning under 2021.

Kvalitetsbolag fungerar bra i karantäntider

Så länge restriktionerna kvarstår förblir de ekonomiska effekterna omfattande men vi väntar oss att konjunkturstabila kvalitetsbolag fortsätter att leverera. I kvartalsrapporterna presenterade hälsovård-, dagligvaru- och It-bolagen en oförändrad till positiv vinstutveckling. Det är en trend som vi bedömer fortsätter så länge restriktionerna kvarstår.

Den amerikanska börsen har hittills klarat sig bra vilket kan förklaras av att den till hälften består av bolag inom IT, kommunikation och hälsovård, vilka alla gynnas i nuvarande karantänmiljö. IT-sektorn lyckades t ex både överprestera under fallet och hålla jämna steg med index under återhämtningen, i takt med att pandemin förstärkt pågående tekniktrender.

Än är det för tidigt för cykliska bolag…

Det saknas idag en hållbar hälsostrategi för att arbetare och konsumenter, ska kunna återgå till en normal aktivitet på ett säkert sätt. Men förberedelser har påbörjats för att sakta återstarta ekonomierna runt om i världen. I en miljö av stigande konkurser och arbetslöshet kommer investerare söka det säkra före det osäkra, vilken gynnar bolag med starka balansräkningar, en stabil intjäning och ett inte allt för stort konjunkturberoende. Att prognoserna för cykliska bolag fortsätter att revideras ned samtidigt som ledande indikatorer faller, indikerar att vi fortfarande har en bra bit kvar till en fullt återtagen aktivitet.

Prognos S&P 500 vinsttillväxt

Bolagsvinsterna väntas falla mest under andra och tredje kvartalet 2020.

…men när ekonomin tar fart igen kan det vara dags

Vi anser därför att det är för tidigt att vikta över till mer konjunkturkänsliga sektorer trots börsens framåtblickande egenskaper, varför vi ligger kvar med en något försiktig regions- och sektorallokering.

När rörligheten däremot börjar komma tillbaka bör cykliska bolag, som gynnas av en ökad aktivitet och en konjunkturell återhämtning, att leverera igen.

Marcus Tengvall

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Plötsligt kan du få betalt för kreditrisk

De senaste månaderna har kreditspreadarna stigit kraftigt världen över. Äntligen får den som köper riskfyllda obligationer rimlig kompensation för den högre risken i företagsobligationer.

Kreditspreaden är den extra räntekompensation över riskfria räntan en köpare av företagsobligationer får för att ta risken att bolaget går i konkurs. De riktigt riskfyllda obligationerna, som därmed har ett lågt kreditbetyg, benämns vanligen som högavkastande, eller på engelska high yield. De har också genom åren kallats junk bonds eller skräpobligationer.

Företagsobligationsfonder har fallit kraftigt

Från ett läge i början av året där kompensationen för att ta risk var rekordlåg har nu räntorna på dessa företagsobligationer gått upp till de högsta nivåerna sedan finanskrisen 2008. Då priset på en obligation går ned när räntan går upp har det inneburit att fonder som placerar i dessa obligationer fallit kraftigt i värde.

High yield i tillväxtmarknaderna ser nu intressant ut

Efter att kreditspreadarna gått isär ser vi dock nu high yield-marknaden som attraktiv ur ett värderingsperspektiv då vi där för första gången på länge får bra betalt för kreditrisken. I synnerhet gäller det obligationer på de så kallade tillväxtmarknaderna.

Tillväxtmarknaderna avseende obligationer omfattar länder i såväl Asien och Sydamerika som i Afrika och det forna Östeuropa. Många av länderna och företagen i dessa nationer har ett så lågt kreditbetyg att obligationerna betecknas som high yield.

Stor skillnad mellan regionerna

Det är lätt att se tillväxtmarknaden som en enda marknad men den skiljer sig åt på flera sätt. Majoriteten av de asiatiska länderna är exempelvis stora importörer av olja och gas medan länder som Ryssland och vissa länder i Latinamerika istället är producenter av desamma. De kollapsade oljepriserna får därmed helt olika effekt på de olika regionerna.

Vi anser därför att obligationsmarknaden i Asien är den mest intressanta. Asiatisk high yield avkastar i dagsläget mer än amerikansk och europeisk high yield med motsvarande kreditbetyg. Samtidigt förväntas konkursrisken i Asien vara på en hanterbar nivå och är mer än väl inprisad i spreadarna.

Asiatisk high yield (BB), USD

imagegme4e.png

High yield-spreaden i Asien för BB-obligationer ligger idag kring 800 punkter, dvs 8 procentenheter över riskfria räntan (100 punkter är en procentenhet).

Historiskt bra köpläge vid 10 procents spread

En annan intressant aspekt är dessa obligationer kan ge avsevärd avkastning vid tillfällen som dessa. Räknat vid varje månadsslut har det funnits 25 tillfällen sedan 1996 som asiatisk high yield haft kreditspreadar som överstigit 10 procentenheter. Det förekom t ex under Asienkrisen 1998-1999, IT-kraschen 2000-2001 och finanskrisen 2008-2009.

En investering i high yield-marknaden vid dessa månadsslut hade givit en genomsnittliga avkastningen på i snitt 37 procent på ett år och 55 procent på två år.

Vi ser nuvarande ränteläge som ett bra investeringstillfälle och har därför tagit in Fidelity Asian High Yield i våra diskretionärt förvaltade portföljer.

Thomas Grönqvist

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Svagare dollar kan ge stöd åt tillväxtmarknader

Tillväxtmarknader är ett samlingsbegrepp för finansiella marknader i utvecklingsländer, det vill säga i länder med låg BNP per capita, outvecklad industri och hög befolkningstillväxt. Ofta är deras förutsättningar mycket olika, men om historiska samband ska hålla finns det också gemensamma nämnare för goda avkastningsmöjligheter. De kan vara värda att hålla utkik efter!

Om vi bortser från de minst utvecklade tillväxtmarknaderna, som med ett samlingsnamn ofta benämns ”Frontier markets”, kan tillväxtmarknader grovt delas in i tre olika regioner; Asien ex. Japan som utgör omkring fyra femtedelar av ett globalt tillväxtmarknadsindex, EMEA samt Latinamerika. Nedan omnämns även Östeuropa (del av EMEA) som egen region.

imageif3y.png

Dollar - enskilt viktigaste faktorn för potentialen

Sedan årsskiftet har tillväxtmarknader gått sämre än utvecklade marknader och det finns många förklaringar till det, ingen helt fristående från de andra. I grund och botten är dock den enskilt viktigaste faktorn för potentialen på tillväxtmarknader rörelser i den amerikanska dollarn. När den ekonomiska osäkerheten i världen ökar, som i och med coronapandemin, stiger också efterfrågan på dollarn som är den primära betalvalutan i världen. Kapital letar sig då ut ur mer riskfyllda marknader som tillväxtmarknader och in i framförallt USA. När dollarn stärks blir också många bolag på tillväxtmarknader finansiellt svagare i dollartermer och då de inte sällan har lån i dollar får det en negativ effekt på vinsttillväxten. En starkare dollar hänger dessutom ofta samman med fallande råvarupriser vilket missgynnar många av bolagen i dessa regioner ytterligare.

Den amerikanska dollarn och tillväxtmarknader

imagedjbj.png

Dollarrörelser har historiskt spelat stor roll för potentialen på tillväxtmarknader.

Minskad osäkerhet kan innebära dollarförsvagning

Idag är dollarn på ett teoretiskt plan för dyr om vi exempelvis tar fasta på räntenivåer i USA jämfört med andra utvecklade länder i världen och på landets ekonomiska situation. Efter att den amerikanska centralbanken dessutom ökat mängden pengar i omlopp för att ge stöd under rådande kristider finns nu också ett stort utbud av dollar i världen. När osäkerheten avtar är vår bedömning att det finns utrymme för en dollarförsvagning. Idag har vi ett neutralt betyg på tillväxtmarknader i sin helhet och rekommenderar fonden Vontobel Sustainable EM Leaders. Inom gruppen håller vi grönt betyg på Asien ex. Japan då vi bland annat ser att många bolag gynnas av digitaliseringstrenden. Vi tycker ännu att det är för tidigt att öka exponeringen ytterligare mot tillväxtmarknader, men håller ständigt ögonen på dollarn. Dämpas den ekonomiska osäkerheten i världen ser förutsättningarna klart bättre ut för de lågt värderade tillväxtmarknaderna.

Linda Lyth