Månadsutblick | April 2020

MARKNADSKOMMENTAR

Statliga stöd ger tröst till lamslagen värld

Kampen mot coronaviruset har intensifierats, men trots det fortsätter smittspridningen som en löpeld. Dödssiffran stiger och kostnaderna för smittskyddsåtgärderna skenar. Mars går till historien som en mörk månad, humanitärt och ekonomiskt.

Osäkerheten och den ekonomiska tvärniten är påtaglig vart vi än vänder oss och det återspeglas även på de finansiella marknaderna världen över. Den uteblivna avtalsförlängningen i OPEC + och efterföljande oljepriskrig mellan Saudiarabien och Ryssland kom som lök på laxen och den hastiga dryga halveringen av oljepriset har knappast ökat på riskviljan på börsen.

Fram till för några dagar sedan såg mars månad ut att gå till historien som den näst sämsta börsmånaden någonsin, endast överträffad av september 1931, under den stora depressionen. Centralbankernas plötsliga räntesänkningar och närmast obegränsade vilja att pumpa in mer pengar i systemen gav klen tröst när såväl utbud som efterfrågan brakade samman.

Världen lamslogs och gömställen lyste med sin frånvaro

Som så ofta när mattan rycks undan sköljde reaktionerna som en tsunami över de finansiella marknaderna och inte ens guld stod emot när placerare tog till flykten. Som grafen till höger visar straffades framförallt aktiemarknader där råvaruprodu­center och banker dominerar börserna, som Latinamerika och Östeuropa. Bolag med mindre konjunkturkänslig försäljning, som i högre grad kan stå emot virusets konsekvenser och oljeprisfall, höll emot bättre, exempelvis dagligvarubolag och hä lsovårdsbolag.

Finanspolitiska stimulanser göt olja på vågorna

Under månadens sista vecka ljusnade tongångarna och det i samband med att den amerikanska kongressen enades om ett massivt finanspolitiskt stödpaket på ofattbara 2 000 miljarder dollar som formellt undertecknades i helgen av presidenten. Paketet innebär bland annat utvidgad arbets­löshetsersättning, direktutbetalning av pengar till låginkomst­tagare samt stöd till småföretagare och sjukhus.

Börsutveckling regioner (1-27 mars)

Sannolikt kortvarig effekt på börshumöret

Faktum kvarstår dock att smittspridningen i västvärlden fort­farande är utom kontroll. En skrämmande första inblick i hur allvarliga och långtgående konsekvenserna kan komma att bli om världen fortsätter att vara lamslagen fick vi i torsdags, i form av antalet nyanmälda arbetslösa i USA Siffran på över tre miljoner nyanmälningar under en enda vecka visar inte bara på hur hastig och kraftig den ekonomiska inbroms­ningen har varit, utan också på att världen riskerar en djup och utdragen lågkonjunktur som kan bli mycket svår att komma ur om vi inte snabbt kan återgå till vardagen.

På kort sikt är både stimulanser från centralbanker och finanspolitiska stödpaket kritiska åtgärder för att den globala ekonomin ska kunna undvika en allvarlig kollaps, men de kan inte hindra smittan. Så länge smittspridningen är utom kontroll och världen befinner sig i baklås är risken för fortsatta svängningar på börsen påtaglig. Det är inte över än, även om börsen tenderar att ligga steget före.

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Osäkerhet och rädsla skapar möjligheter

I samband med årets första månadsutblick bedömde vi att 2020 skulle bjuda på en slagig utveckling på börsen. Men utfallet i mars blev mer dramatiskt än vad vi kunnat föreställa oss. Vi började året med en viss undervikt av aktier men har efter nuvarande turbulens höjt betyget till neutral och köpt aktier i portföljerna.

Den försiktiga positioneringen vid ingången av den stora rekylen nedåt under mars på aktiemarknaderna visade sig vara ett bra utgångsläge. Dramatiken och storheten i rörelserna visar också att marknaden inte alls förutsåg händelseutvecklingen kring virusspridningen.

Många har sannolikt adderat mer risk successivt under den långa uppgångsperioden som varit och förbisett det faktum att aktiekurser kan falla i pris. Coronavirusutbrottet blev en så kallad "svart svan", en händelse ingen har räknat med.

Vi har tidigare kommunicerat att vi antingen ville se signaler om en förbättrad makroekonomisk utveckling, alternativt en rekyl i prissättningen för att addera mer risk till portföljerna.

Rekylen i börskurserna blev stor och vi har därför höjt betyget till neutral och köpt aktier till portföljerna. Förändringen innebär att vi nu bedömer att en återgång till den långsiktiga neutralvikten i aktier i portföljen är lämplig.

När vi ser ljuset i tunneln kan det på nytt vara läge att öka risktagandet i portföljerna. Vi hoppas naturligtvis att virus­bekämpningen är framgångsrik och att allt inom kort kan återgå till det normala. I nuläget bedömer vi dock inte det som det mest sannolika scenariot. Tyvärr blir kommande kvartal svaga innan begränsningarna i människors rörlighet kan lyftas.

Med det sagt har dock marknaderna en tendens att se igenom tillfällig svaghet och marknadskrafterna kommer att inom en relativ snar framtid återigen vara framåtblickande. Om virusbekämpningen inte är framgångsrik och de drastiska åtgärderna kvarstår in i nästa år har vi sannolikt en fortsatt mycket utmanande ekonomisk verklighet framför oss.

Betydande rekyl efter lång uppgångsfas

Coronaviruset skapar stor osäkerhet på kort sikt och har därigenom även smittat finansmarknaderna. Spridningen av ett nytt virus, som för vissa riskgrupper är farligt, skapar en bred humanitär oro. Myndigheterna i flertalet av de drabbade länderna har agerat resolut och kraftiga begränsningar i människors rörlighet har verkställts.

De ekonomiska konsekvenserna är stora när delar av både tjänste- och tillverkningssektorn stängt ner verksamheten. Men när osäkerheten av de ekonomiska konsekvenserna av virusutbredningen minskar finns mycket kapital som fort­sätter jakten på avkastning och girigheten blir återigen större än rädslan som drivkraft.

Slutligen vill jag ge ett annat perspektiv för nuvarande skeende på finansmarknaderna genom att citera en av världens mest framgångsrika investerare, Warren Buffett "Var rädd när alla är giriga och var girig när alla är rädda."

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Ingenstans att gömma sig på kreditmarknaden

Räntan på framförallt sämre krediter stiger kraftigt, i takt med att många bolags finanser försvagas. Vi manar till fortsatt försiktighet i de mer riskfyllda delarna av räntemarknaden.

Likviditeten på marknaden för företagsobligationer har försämrats kraftigt de senaste veckorna. I de avsevärt mycket mer likvida dollar- och euromarknaderna beskrivs situationen som klart ansträngd medan den mindre nordiska marknaden är på gränsen till icke-fungerande.

Flera nordiska förvaltare av obligationsfonder har haft svårt med korrekt prissättning på sina obligationer vilket påverkar NAV-kurserna. Då likabehandlingsprincip gäller för alla investerare valde många att tillfälligt stänga sina fonder för handel. I nuläget har dock de flesta kunnat öppna igen.

Ränteskillnaden har ökat kraftigt

Generellt sett ökar påslaget i ränta över statens riskfria obligationer för övriga obligationsutgivare (ränteskillnaden), oavsett kreditkvalitet och marknad de befinner sig på.

Ränteskillnaden för svenska bostadsobligationer (över stats­obligationer), som normalt sett anses vara bland det säkraste som finns efter staten, har stigit med ca 0,5 procentenheter på en och en halv vecka. För svenska företagsobligationer med bättre kreditranking (s k investment grade) har ränte­skillnaden gått från 0,3 till 1,25 procentenheter. Dagens nivåer är redan i paritet med de värsta veckorna under 2011.

Stress i amerikanska högriskkrediter

För mer riskfyllda investeringar på räntemarknaden har förstås ränteskillnaden inom high yield (krediter med mycket låg kreditrating) gått isär ännu mer. Exempelvis har ränte­skillnaden för amerikansk high yield gått från ca 3,5 till över 10 procentenheter under förra veckan, en nivå som brukar tituleras "distressed" i räntemarknaden.

Ränteskillnaden mellan amerikanska statsobligationer och krediter med låg kvalitet, så kallade high yield-obligationer är högre nu än 2011. Inom energisektorn (oljebolag), ljusblå linje, är det extra stökigt.

För tidigt att ta mer risk inom räntor

Även om vi höjt betyget för aktier till gult så anser vi att det är för tidigt att bli positiva till att ta mer risk i räntemarknaden i dagsläget. Räntedelen ska oftast vara den försiktiga delen i en portfölj varför vi vill se mer tecken på att stimulanserna på marknaden biter ordentligt.

Att få närapå 10 procent årligen (minus kreditförluster och kostnader för valutahedge) i exempelvis den amerikanska high yield-marknaden lockar onekligen, men för närvarande fortsätter vi att vara försiktiga och fokuserar på att försöka minska den absoluta förlustrisken i räntedelen i våra kunders portföljer. Tills vidare rekommenderar vi korta räntefonder såsom t ex Nordea Likviditetsinvest och SEB Kortränta.