Månadsutblick | Juli 2020

Månadsutblick Sommar

1 juli · 2020

Stark utveckling för småbolagen

Sommaren är historiskt en svag period på börsen men med successivt förbättrade konjunkturutsikter bedömer vi att en investerare bör behålla sin aktieexponering.

Den som valt att investera i småbolagsaktier har fått en klart bättre utveckling än i börsen som helhet. Det gäller särskilt investerare på Stockholmsbörsen. Vi ger förslag på en bra småbolagsfond.

Månadsutblick Sommar sträcker sig ända fram till augusti. Nästa Utblick kommer 1 september. Trevlig sommar!

Ladda ner månadsutblicken som PDF

MARKNADSKOMMENTAR

Sommaren är kort

Vi står nu inför sommaren och vid dessa tillfällen diskuteras ofta den blygsamma avkastning som historiskt erhållits under denna period. Efter ett minst sagt turbulent halvår går vi nu in i en ny sommarperiod med en förhoppning om en fortsatt ekonomisk återhämtning.

Vi står nu inför sommarn och inte sällan diskuteras den underavkastning investerare historiskt erhållit under denna period. Den gamla börsdevisen ”Sell in May and go away” påstås vara ett flera hundra år gammalt uttryck som härstammar från slutet av 1600-talets England.

Det sägs att förmögna investerare i London sålde sina aktier över sommarmånaderna eftersom de inte kunde övervaka sina positioner under semestern. Säljtrycket resulterade ofta i en svag börsutveckling under denna period och konsekvensen var att man råddes att hålla sig borta. Även om finansmarknaderna ser fundamentalt annorlunda ut idag, har uttrycket fortfarande relevans.

Defensiv kvalitet har fungerat bäst under sommaren

Den avkastning som historiskt erhållits på börsen under sommaren ger fog för den oro som finns på sina håll då börsutvecklingen i genomsnitt varit negativ i tre av de fem sommarmånaderna*.

Sektorsvis kan vi urskilja ett mönster där stabila och mer defensiva kvalitetsbolag utvecklats bättre än de mer konjunkturkänsliga. Naturligt har även de större bolagen presterat bättre än de mindre bolagen då sommaren oftast förknippats med ett lägre risktagande.

Tunnare handel gör marknaden extra känslig

En potentiell förklaring till denna svaga utveckling kan vara att handelsvolymerna på börsen minskar under sommaren vilket gör marknaden extra känslig för politiska och ekonomiska nyheter. Det i sig kan leda till flockbeteende och minskad marknadsexponering inför sommaren.

Vanligtvis är det också runt sommarperioden som många investerare inser att bolagens helårsprognoser inte kommer att infrias.

Genomsnittlig månadsavkastning 1996-01-31 - 2018-05-31

OMXSPI inklusive utdelningar

image2d5f.png

Genomsnittsavkastningen har ofta varit svag under sommaren.

Konjunkturen ser ljusare ut

Säsongsmönstret kan säkerligen påverka börshumöret även denna sommar men vi går trots allt mot ljusare tider rent konjunkturellt, även om det kommer att ta tid.

Med nedskruvade vinstprognoser ser aktier dyra ut och värderas i dagsläget kring It-bubblans nivåer sett till p/e-tal. Samtidigt agerar världen synkront med kraftfulla finans- och penningpolitiska lättnader för att återta förlorad tillväxt efter vårens nedstängningsperiod. På grund av de massiva stimulanserna kan vi därför acceptera en högre värdering. Med det sagt är relativvärderingsargumentet, att aktier är det enda alternativet eftersom att räntemarknaden ger begränsad avkastning, trots allt relevant även om vi befinner oss i en mycket svag tillväxtmiljö.

Sommaren är trots allt kort och ska ni iväg på semester behöver ni inte nödvändigtvis agera likt 1600-talets Londonbor. Behåll er portföljfördelning och se fram emot den fortsatta återhämtningen i höst.

* Sommarmånaderna definieras som perioden 30/4 – 30/9.

Marcus Tengvall

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Goda förutsättningar för småbolag

Småbolag har under långa perioder historiskt avkastat mer än storbolag. Karaktärsdragen hos de mindre börsbolagen gör dem intressanta även i nuvarande ekonomiska klimat och vår bästa bedömning är att de har förutsättningar att fortsätta överprestera den breda marknaden. Därför har vi valt att öka exponeringen mot småbolag i portföljerna.

Den ekonomiska återhämtningen ser ut att få fotfäste och riskaptiten på finansiella marknader har ökat. Bland annat innebär det bättre förutsättningar för småbolag och i portföljerna har vi därför valt att öka exponeringen mot den typen av bolag, i både Europa och Asien.

Definitionen av småbolag kan variera, men generellt kategoriseras ett bolag som smått om marknadsvärdet ligger mellan 300 miljoner och två miljarder dollar. Det betyder i sin tur att det i Sverige finns bolag som nationellt klassas som stora, men med internationella mått mätt är småbolag.

Det har gjorts många studier på hur småbolag avkastat relativt större bolag och resultatbilden är entydig - småbolag har över tid givit en bättre relativavkastning. Ofta bygger studierna på långa tidsserier varför det såklart finns anledning att inte dra alltför generella slutsatser i ett kortare perspektiv, men vi ser idag en rad anledningar till att vara investerad i småbolag.

Många lockande karaktärsdrag

Till småbolagens fördel talar till att börja med att de många gånger har en stor andel av sin försäljning på sin hemmamarknad och inte är lika beroende av den internationella exportmarknaden. Premisserna styrs med andra ord i högre grad av ekonomiska förutsättningar regionalt än globalt. Idag visar både Europa och Asien på ekonomisk återhämtning vilket i stor utsträckning kommer kunna gynna småbolagen i regionerna.

Vidare befinner sig småbolag allt som oftast tidigare i livscykeln än storbolag och har en högre investeringstakt och potentiell försäljningstillväxt. Tillgången till billigt kapital är idag god och vi väntar oss att rådande lågräntemiljön kommer kunna bestå under lång tid vilket understödjer småbolagens möjligheter att investera för att växa.

Europeiska småbolag - god relativavkastning över tid

Procentuell förändring å/å, MSCI Europa småbolag rel. storbolag

Europeiska småbolag har under långa perioder historiskt gått starkt i relation till större bolag, en trend vi väntar oss fortsätter.

Småbolag är även mål för uppköp. Ytterligare värden kan synliggöras när industriella köpare tillgodogör sig synergier och därför är de också beredda att betala en premie mot aktuell börskurs. Dessutom är mindre bolag ofta sämre genomlysta än större eftersom färre antal analytiker bevakar dem. Det skapar möjligheter för den initierade investeraren.

Ett litet varningens finger är förstås att beroendet av enskilda kunder eller personer i företagsledningen tenderar att vara större i mindre bolag och att likviditeten i småbolagsaktier inte sällan är skral. Det kan framförallt innebära problem i en nedåtgående marknad. Understödd av omfattande pennings- och finanspolitiska stimulanser bedömer vi dock att riskviljan på börsen har förutsättningar att förbli god samtidigt som den ekonomiska återhämtningen kan fortgå. Det kommer ta lång tid innan vi står där vi stod innan coronakrisen bröt ut, men aktiemarknaden springer som alltid i förväg och längs vägen kan det löna sig med småbolag.

Linda Lyth

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Svenska småbolag bäst i klassen

Historiskt har de svenska småbolagen legat i toppskiktet bland världens börser. Hög innovationskraft, stabila institutioner och decentraliserade organisationer ger bra grogrund för fortsatt stark utveckling.

Som Linda skriver i föregående artikel om småbolagen generellt så finns det flera anledningar till att småbolagen över tid kan väntas ge bättre avkastning på börsen än de stora bolagen. Så har också skett. Världsindex för småbolag har utvecklats starkt jämför med världsindex generellt, 473 procent mot 370 procent under de senaste 18 åren.

Svenska småbolag sticker ut

Men svenska småbolag sticker ändå ut i detta sammanhang. Den som enbart investerat i svenska småbolag under samma period har fått en fantastisk utveckling på sin portfölj, 1 150 procent. En investerad hundralapp har alltså ökat till 1 250 kr under denna period av gulfkrig, finanskrasch, eurokris och coronaepidemi.

Orsaken till att just svenska småbolag utvecklats så starkt är flera. Men några som brukar lyftas fram är en stark innova-tionskraft med hög entreprenöriell förmåga, stabila regelverk med starka institutioner som motverkar korruption och decentraliserade företagsstrukturer som minskar byråkratin.

Starkt kluster inom digitala branscher

Dessutom har svenska bolag en lång historik av att ge sig ut i världen för att tidigt konkurrera på en global marknad. Sverige har på senare tid lyckats få fram ett antal duktiga bolag i olika digitala branscher som lyckats slå igenom internationellt inom t ex streamad musik, digitala betalningar, spelutveckling, gambling m fl vilket också ger en bra grogrund för många mindre bolag i dessa sektorer.

En duktig förvaltare kan höja avkastningen ytterligare

Den fantastiska utvecklingen ovan är vad börsens småbolag som helhet har levererat. Men när det gäller småbolagsfonder har en duktig förvaltare större möjligheter än vanligt att ge överavkastning genom att aktivt välja ut de bästa bolagen.

Småbolag är bättre, svenska småbolag är bäst

imagei5zl7.png

Småbolag generellt har slagit världsindex med över 100 procent-enheter sedan 2002, vilket är nästan i paritet med de stora bolagen på Stockholmsbörsen. Men svenska småbolag spelar i en helt annan division, upp över 1 150 procent.

Stark historik i vår rekommenderade småbolagsfond

Vi rekommenderar C Worldwide Sweden Small Cap bland de svenska småbolagsfonderna. Fonden har en lagom storlek för att vara en småbolagsfond, ca fem miljarder. Fonden förvaltas med ett temaperspektiv och exempel på teman just nu är digitalisering och hälsovård.

Huvudansvarige förvaltaren, Henrik Söderberg, har förvaltat fonden sedan start för tio år sedan och han har gjort det bra. I snitt har fondens avkastning slagit småbolagsindex med lite drygt fyra procentenheter per år. Med ränta på ränta blir det mycket pengar på tio år.

Mikael Westin

Chef Portfolio Solutions, redaktör för Månadsutblicken

Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter

Orion (kl 11.00), IBM (prel datum), Manpower (prel datum)

Övrigt

Stämmor:  Endomines (extra), Seatwirl (extra), Sprint Bioscience (extra) Exklusive utdelning: - Dividend Sweden (0:25 SEK extra, andra del utav 0:50 SEK)

Tisdag

Rapporter

Billerud Korsnäs (kl 7.00), Bonava (kl 7.00), SKF (kl 7.00), Stendörren (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Cellavision (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), Alfa Laval (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Qliro (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Alimak (kl 8.00), Arise (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Nordic Waterproofing (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), Eniro (ändrat datum) (kl 8.30), Pricer (kl 8.30), Epiroc (kl 11.30), MTG (kl 14.00), Nolato (kl 14.00), Vattenfall (kl 8.00)

Utl. rapporter

Atria (kl 7.00), Telenor (kl 7.00), Oriola (kl 7.30), Wärtsilä (kl 7.30), Kone (kl 11.30), Pareto Bank, BHP (operativ uppdatering), Coca-Cola (prel datum), Lockheed Martin (prel datum), Netflix (efter USA-börsernas stängning), UBS

Onsdag

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Telia (kl 7.00), NCC (kl 7.10), Evolution (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Saab (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Thule (kl 7.45), Concentric (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Prevas (kl 8.30), Addnode (kl 10.30), Studsvik (kl 11.30)

Utl. rapporter

Alma Media (kl 7.00), SRV Yhtiöt (kl 7.30), Acerinox (prel datum), ASML, Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), Daimler, Novartis, Texas Instruments (prel datum), Verizon

Övrigt

Stämmor: Brighter, Jondetech (extra)

Rapporter

ABB (kl 7.00), BHG (kl 7.00), Fingerprint Cards (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Actic (kl 7.45), Boliden (kl 7.45), Annehem (kl 8.00), Attendo (kl 8.00), CTT (kl 8.00), ELUX PRO (kl 8.00), Karo Pharma (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Midsona (kl 8.00), Invisio (kl 8.30), VBG (kl 11.00), Trelleborg (kl 13.00), EQT m.fl

Utl. rapporter

REC Silicon (kl 7.00), TGS (kl 7.00), Huhtamäki (kl 7.30), PGS (kl 8.00), UPM-Kymmene (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 13.00)Abbott Labs, AT&T, Dow (prel datum), Freeport-Mcmoran (prel datum), Nucor (prel datum), Roche, Snap (efter USA-börsernas stängning), Twitter, Unilever, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: - Fractal (extra), Exklusive utdelning: Cibus (0:07 EUR månadsvis)

Övrigt: Tokyobörsen stängd

Fredag

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Poolia (kl 7.00), Kindred (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Medicover (kl 7.45), Bilia (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Infrea (kl 8.30), Moment Group (kl 8.30), Veoneer (kl 12.00), Fenix

Utl. rapporter

Stockmann (kl 7.00), Danske Bank (kl 7.30), Kesko (kl 8.00), Neles (ca kl 8.00), Tikkurila (kl 8.00), Norsk Hydro, American Express (ca kl 13.00), Amazon (prel datum), American Express (prel datum), Honeywell (prel datum), Intel (prel datum), Kimberly-Clark, Komatsu (prel datum), Vodafone (operativ uppdatering)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 28

12 juli · 2021

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

imagepoqd.png

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

imagezl0fb.png

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)

Ocean Yield (kl 20.00)

Tisdag

Rapporter

Bufab (kl 7.00), TF Bank (kl 7.00), Elanders (kl 7.30), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Alligator (kl 8.00), GHP (kl 8.00), JM (kl 8.00), Creades (kl 8.30), Note (kl 8.30), OEM (kl 11.00), Xano (kl 13.00), Bulten (kl 13.30), Feelgood

Utl. rapporter

Nordic Semiconductor (kl 7.00), DNB (kl 7.30), Delta Air Lines (prel datum), JP Morgan (före USA-börsernas öppning), Wells Fargo (prel datum)

Onsdag

Rapporter

Afry (kl 7.00), Eastnine (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Aligro (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Bergman & Beving (kl 7.45), Beijer Electronics (kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Proact (kl 13.00), Lammhults (kl 14.00), NAXS (ca kl 17.45)

Utl. rapporter

Gjensidige Forsikring (kl 7.00), Sats (kl 7.00), Storebrand (kl 7.30), Entra, Nattopharma, Bank of America, BNP Paribas, Citigroup, Tullow Oil (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Catena Media (extra) Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Torsdag

Rapporter

Arjo (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Camurus (kl 7.00), SEB (ca kl 7.00), Collector (kl 7.30), Coor (kl 7.30), Duni (kl 7.45), AQ Group (kl 8.00), Bactiguard (kl 8.00), Byggmax (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Nederman (kl 8.00), Orexo (kl 8.00), SBB (kl 8.00), Vitec (ca kl 8.00), Vitrolife (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Brinova (kl 9.00), BE Group (kl 12.00), Heba (kl 12.00), Rejlers (kl 12.00), Investor (kl 14.00) m.fl

Utl. rapporter

Adevinta (operativ uppdatering) (kl 7.00), Orkla (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Finnair (kl 8.00), Akastor, Aker BP, Aker Solutions, Atea, Basware, Asos, Aurora Cannabis (prel datum), Delta Air Lines (prel datum), Fast Retailing (prel datum), Morgan Stanley (prel datum)

Stämmor: Irras (extra)

Fredag

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Bravida (kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Volati (kl 7.45), Lime (kl 7.50), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Lagercrantz (kl 8.00), Mips (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Nilörn (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Semcon (kl 8.00), Svedbergs (kl 8.30), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Autoliv (kl 12.00), Midway (kl 12.00), Sweco (ca kl 12.00), AAK (kl 13.00), Atlas Copco (kl 13.30) m.fl

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), Verkkokauppa (kl 7.00), Elisa (kl 7.30), HK Scan (kl 7.30), Kemira (kl 7.30), Yara (kl 8.00), Elkem, Norske Skog, Schibsted, Topdanmark

AKTIEINDEX

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

ALLOKERING

Analytikerna bakom veckoanalysen

Månadsutblick juli

6 juli · 2021

Fjorton av de senaste femton månaderna har genererat positiv avkastning på aktiemarknaden vilket understryker kraften i denna återhämtning och nu väntar alla spänt på när centralbankerna tar sitt nästa steg. I vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender ser vi nu vatten som ett intressant investeringsalternativ. Avslutningsvis presenterar vi vår fondanalys för att skapa överavkastning på den utmanande amerikanska marknaden.

MARKNADS­KOMMENTAR

Avvaktande i väntan på Fed

Aktiemarknaderna fortsätter att treva sig uppåt till nya rekordhöjder medan alla väntar på vad, och kanske framför allt när, centralbankerna tar sitt nästa steg.

Även juni månad blev en positiv aktiemarknadsmånad och vi har nu haft positiv avkastning under årets samtliga månader hittills. Faktum är att fjorton av de senaste femton månaderna har varit positiva vilket verkligen understryker kraften i denna återhämtning. Men det är tydligt att marknaderna har tappat lite fart under senvåren och början på sommaren, uppgångarna är inte alls lika övertygande längre, något som med höjda vinstprognoser genererat något så ovanligt som fallande vinstmultiplar såsom till exempel P/E-tal (pris i förhållande till förväntad vinst). Så vad är det som är orosmolnen framöver?

Som vanligt sätter Fed takten

Att vi inte kan förvänta oss samma avkastning framöver följer alla naturlagar på marknaden. Uppgångar på nära 100 procent, vilket vi fått med oss sedan botten i mars ifjol, växer inte på träd. Men den ekonomiska återhämtningen är i full blom, i USA når vi förmodligen den högsta tillväxten för den här cykeln när räkenskaperna för det andra kvartalet summeras närmsta månaderna och inflationstakten är tillfälligt riktigt hög. Med det kommer ett ansvar från centralbankerna och då främst amerikanska Fed att åter balansera de extremt stora penningpolitiska stimulanserna. En höjning av styrräntan kan vi glömma på några år utan det är främst genom hanteringen av balansräkningen som centralbankerna kommer att agera framöver. Att trycka nya pengar (var femte dollar som fanns vid årsskiftet fanns inte ett år tidigare) för att stödköpa stats- och företagsobligationer håller inte i längden. Än så länge har Fed varit avvaktande i den frågan men under deras närmaste möten måste frågan adresseras. Förmodligen börjar de minska sin balansräkning redan under slutet av året vilket gör marknaderna lite oroliga om hur detta ska ske. Baksidan är nämligen stigande obligationsräntor och frågan är hur mycket av den varan som dagens värderingar orkar med.

Stark börsutveckling i återhämtningens spår

Sedan pandemiutbrottet har börsuppgången varit otroligt stark.

Fortsatt trevande men positiv marknad under andra halvåret

Vår bedömning är att Fed lärt sig mycket från misstagen 2013 och kommer ta det lugnt och varsamt denna gång, något som borde uppskattas av aktiemarknaden. Vidare är tillväxt- och vinstutsikterna goda vilket en relativt bra aktiemarknadsmiljö att verka i. Vi ser framför oss ett andra halvår av försiktigt stigande obligationsräntor vilket borde vara tillräckligt odramatisk för att inte i stort utmana aktiemarknaden. Eventuella börsnedgångar, vilket alltid dyker upp oavsett var i cykeln man befinner sig, betraktar vi närmare som ett bra tillfälle att öka på sin aktieexponering.

Trevlig sommar!

Mats Gunnå

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Vattenbrist – en utmaning i vardande

”Sol, vind och vatten, är det bästa som jag vet” sjöng Ted Gärdestad i den folkkära balladen. Sol och vind utmärkte sig starkt förra året. Även vattenbolagen erbjuder intressanta investeringsmöjligheter att räkna med i framtiden.

Ungefär 70 procent av jordens yta täcks av vatten, vilket motsvarar 1400 miljoner kubikkilometer. Knappt tre procent är sötvatten men endast 0,3 procent avvänds till dricksvatten. På global basis finns det ett tydligt samband mellan tillgång till rent vatten  och BNP per capita. Ungefär 70 procent av färskvattnet räknas gå till jordbruket. Vattenbrist är sedan flera år tillbaka ett av de stora globala orosmolnen enligt World Economic Forum.  Redan idag lever knappt 2,4 miljarder människor i områden med vattenbrist. Många bolag är mycket innovativa i jakten att hantera den tilltagande vattenbristen.

Spretande mattrender

De demografiska förändringarna med tillhörande urbaniseringstrender ökar strukturellt på efterfrågan mot den knappa resursen vatten. Vattenavtrycket är avsevärt större för nötkött än för gris och kyckling och i synnerhet frukt och grönsaker. Mattrenderna spretar dock åt olika håll runtom i världen. Å ena sidan har vi ett utökat intresse för kost och hälsa i den utvecklade världen som minskar på köttkonsumtionen medan tillväxtländerna går mot en mer västerländsk livsstil och de facto ökar sin köttkonsumtion.  Den ökade vattenbristen påverkar de globala ekosystemen, människors hälsa och har även stor påverkan på den tryggade livsmedelsförsörjningen. Cirka av 80 procent av sjukdomarna i tillväxtländer kan härledas till osäkert dricksvatten och spridningen av vattenburna sjukdomar.

Torkan centralt problem i halvledarbristen

Vi har under året fått se hur Taiwans värsta torka på decennier har medfört en global halvledarbrist och en ofrivilligt lägre produktion hos ett flertal stora fordonstillverkare såsom till exempel Volvo, Scania, Volkswagen och Nissan. Chipproduktionen är en väldigt vattenkrävande verksamhet och världens ledande halvledarföretag TSMC använder ca 156 000 ton vatten per dag för att den tänkta produktionen ska kunna upprätthållas.

Vattenbolag vs världsindex

Diagrammet visar utvecklingen för ett brett vattenbolagsindex i jämförelse med ett brett globalt aktieindex.

Marknaden för reparationer och övervakningar av vattenledningar växer kraftigt då många ledningar är eftersatta. Länder i Nordafrika och Mellanöstern väntas bli särskilt drabbade av vattenbrist de kommande årtiondena. 90 procent av de tre miljarder som jordens befolkning väntas öka med till och med år 2050, kommer att leva i någon  av tillväxtländerna.

Vatten som investeringstema

Vattenkraft utgör med sina reglerbara egenskaper en utmärkt reservkraft och komplement till sol- och vindenergi.  Bolag verksamma inom vattenresurser fokuserar på bevattningssystem, anläggningar för hantering av avloppsvatten samt allmännyttiga företag och leverantörer av infrastruktur. En del företag fokuserar även på vattenkvalitet och reningsteknik inom sjukhus- och laboratoriemiljöer. Vatten som tema kommer att präglas av lösningsorienterad innovation för en lång tid framöver och utgör en del i vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Effektiv marknad – en utmaning för förvaltare

USA är en maktfaktor inom många områden, inte minst inom aktiemarknaden där avkastningen på USA-börsen det senaste decenniet har utklassat andra utvecklade länders. Värdepappersfonder i dagens form föddes i USA och det finns en uppsjö kända investerare med bakgrund i landet. Med detta i beaktande borde det vara relativt enkelt att hitta bra aktiva förvaltare, eller?

Förvaltarkvalité och möjligheter att generera alfa inom en specifik marknad eller ett tillgångsslag är ett viktigt steg i vår process. Analysen kan förstås göras på många olika sätt beroende på tillgång på data och tid. För att få en snabb överblick över fonders förmåga att generera alfa inom en marknad kan en fondkategoris genomsnittliga avkastning studeras i förhållande till ett index, se graf nedan.

Grafen visar avkastningen för fonder som investerar i stora bolag utan någon specifik stiltillhörighet. Källa: Morningstar

Som grafen visar så har dessa fonder i genomsnitt missat att leverera en avkastning över index under alla år förutom tre sedan 2007. Det finns förstås brister i urvalet ovan som gör att en jämförelse inte blir helt rättvis. Till exempel är avkastningen beräknad inklusive fulla avgifter och fonderna är både aktivt och passivt förvaltade i den här kategorin.

Justerar vi för detta ser det lite ljusare ut men snittavkastningen är fortfarande sämre än index. Faktum är att över längre tidsperioder så är det endast en tredjedel av de aktiva förvaltarna som slår index.

Don’t be mean, some managers are better than the average

Varför lägga ödet i händerna på aktiva förvaltare som i genomsnitt avkastar sämre än index? Räknat efter avgifter är en passiv fonds avkastning lägre än index. Det kan även finnas andra skäl till att inte enbart välja passiva fonder, såsom obalanser på marknaden. I USA får exempelvis en investerare i en passiv fond en stor andel av sin portfölj koncentrerad till fem bolag Facebook, Apple, Amazon, Microsoft och Google (FAAMG). Även om snittavkastningen är sämre än index så finns det förvaltare som lyckas att över tid leverera en avkastning som är bättre.

Det är förstås svårt att förutse exakt vilka som kommer att lyckas och vår ambition är istället att välja förvaltare som har förutsättningar att göra det. Där blir filosofi, process och människor centrala delar av den analys som vi gör. Vi letar kompletterande förvaltarstrategier och inom kategorin Nordamerika lyfter vi fram en indexfond (SPP Aktiefond USA A SEK), en tillväxtfond MS INVF US Advantage A USD samt en värdefond (T. Rowe Price US Lg Cap Val Eq A USD).

Nader Hakimi Fard

Manager Research