Juli 2020

Sommar 2020

1 juli · 2020

Stark utveckling för småbolagen

Sommaren är historiskt en svag period på börsen men med successivt förbättrade konjunkturutsikter bedömer vi att en investerare bör behålla sin aktieexponering.

Den som valt att investera i småbolagsaktier har fått en klart bättre utveckling än i börsen som helhet. Det gäller särskilt investerare på Stockholmsbörsen. Vi ger förslag på en bra småbolagsfond.

Månadsutblick Sommar sträcker sig ända fram till augusti. Nästa Utblick kommer 1 september. Trevlig sommar!

Ladda ner månadsutblicken som PDF

Sommaren är kort

Vi står nu inför sommaren och vid dessa tillfällen diskuteras ofta den blygsamma avkastning som historiskt erhållits under denna period. Efter ett minst sagt turbulent halvår går vi nu in i en ny sommarperiod med en förhoppning om en fortsatt ekonomisk återhämtning.

Vi står nu inför sommarn och inte sällan diskuteras den underavkastning investerare historiskt erhållit under denna period. Den gamla börsdevisen ”Sell in May and go away” påstås vara ett flera hundra år gammalt uttryck som härstammar från slutet av 1600-talets England.

Det sägs att förmögna investerare i London sålde sina aktier över sommarmånaderna eftersom de inte kunde övervaka sina positioner under semestern. Säljtrycket resulterade ofta i en svag börsutveckling under denna period och konsekvensen var att man råddes att hålla sig borta. Även om finansmarknaderna ser fundamentalt annorlunda ut idag, har uttrycket fortfarande relevans.

Defensiv kvalitet har fungerat bäst under sommaren

Den avkastning som historiskt erhållits på börsen under sommaren ger fog för den oro som finns på sina håll då börsutvecklingen i genomsnitt varit negativ i tre av de fem sommarmånaderna*.

Sektorsvis kan vi urskilja ett mönster där stabila och mer defensiva kvalitetsbolag utvecklats bättre än de mer konjunkturkänsliga. Naturligt har även de större bolagen presterat bättre än de mindre bolagen då sommaren oftast förknippats med ett lägre risktagande.

Tunnare handel gör marknaden extra känslig

En potentiell förklaring till denna svaga utveckling kan vara att handelsvolymerna på börsen minskar under sommaren vilket gör marknaden extra känslig för politiska och ekonomiska nyheter. Det i sig kan leda till flockbeteende och minskad marknadsexponering inför sommaren.

Vanligtvis är det också runt sommarperioden som många investerare inser att bolagens helårsprognoser inte kommer att infrias.

Genomsnittlig månadsavkastning 1996-01-31 - 2018-05-31

OMXSPI inklusive utdelningar

image2d5f.png

Genomsnittsavkastningen har ofta varit svag under sommaren.

Konjunkturen ser ljusare ut

Säsongsmönstret kan säkerligen påverka börshumöret även denna sommar men vi går trots allt mot ljusare tider rent konjunkturellt, även om det kommer att ta tid.

Med nedskruvade vinstprognoser ser aktier dyra ut och värderas i dagsläget kring It-bubblans nivåer sett till p/e-tal. Samtidigt agerar världen synkront med kraftfulla finans- och penningpolitiska lättnader för att återta förlorad tillväxt efter vårens nedstängningsperiod. På grund av de massiva stimulanserna kan vi därför acceptera en högre värdering. Med det sagt är relativvärderingsargumentet, att aktier är det enda alternativet eftersom att räntemarknaden ger begränsad avkastning, trots allt relevant även om vi befinner oss i en mycket svag tillväxtmiljö.

Sommaren är trots allt kort och ska ni iväg på semester behöver ni inte nödvändigtvis agera likt 1600-talets Londonbor. Behåll er portföljfördelning och se fram emot den fortsatta återhämtningen i höst.

* Sommarmånaderna definieras som perioden 30/4 – 30/9.

Marcus Tengvall

Goda förutsättningar för småbolag

Småbolag har under långa perioder historiskt avkastat mer än storbolag. Karaktärsdragen hos de mindre börsbolagen gör dem intressanta även i nuvarande ekonomiska klimat och vår bästa bedömning är att de har förutsättningar att fortsätta överprestera den breda marknaden. Därför har vi valt att öka exponeringen mot småbolag i portföljerna.

Den ekonomiska återhämtningen ser ut att få fotfäste och riskaptiten på finansiella marknader har ökat. Bland annat innebär det bättre förutsättningar för småbolag och i portföljerna har vi därför valt att öka exponeringen mot den typen av bolag, i både Europa och Asien.

Definitionen av småbolag kan variera, men generellt kategoriseras ett bolag som smått om marknadsvärdet ligger mellan 300 miljoner och två miljarder dollar. Det betyder i sin tur att det i Sverige finns bolag som nationellt klassas som stora, men med internationella mått mätt är småbolag.

Det har gjorts många studier på hur småbolag avkastat relativt större bolag och resultatbilden är entydig - småbolag har över tid givit en bättre relativavkastning. Ofta bygger studierna på långa tidsserier varför det såklart finns anledning att inte dra alltför generella slutsatser i ett kortare perspektiv, men vi ser idag en rad anledningar till att vara investerad i småbolag.

Många lockande karaktärsdrag

Till småbolagens fördel talar till att börja med att de många gånger har en stor andel av sin försäljning på sin hemmamarknad och inte är lika beroende av den internationella exportmarknaden. Premisserna styrs med andra ord i högre grad av ekonomiska förutsättningar regionalt än globalt. Idag visar både Europa och Asien på ekonomisk återhämtning vilket i stor utsträckning kommer kunna gynna småbolagen i regionerna.

Vidare befinner sig småbolag allt som oftast tidigare i livscykeln än storbolag och har en högre investeringstakt och potentiell försäljningstillväxt. Tillgången till billigt kapital är idag god och vi väntar oss att rådande lågräntemiljön kommer kunna bestå under lång tid vilket understödjer småbolagens möjligheter att investera för att växa.

Europeiska småbolag - god relativavkastning över tid

Procentuell förändring å/å, MSCI Europa småbolag rel. storbolag

Europeiska småbolag har under långa perioder historiskt gått starkt i relation till större bolag, en trend vi väntar oss fortsätter.

Småbolag är även mål för uppköp. Ytterligare värden kan synliggöras när industriella köpare tillgodogör sig synergier och därför är de också beredda att betala en premie mot aktuell börskurs. Dessutom är mindre bolag ofta sämre genomlysta än större eftersom färre antal analytiker bevakar dem. Det skapar möjligheter för den initierade investeraren.

Ett litet varningens finger är förstås att beroendet av enskilda kunder eller personer i företagsledningen tenderar att vara större i mindre bolag och att likviditeten i småbolagsaktier inte sällan är skral. Det kan framförallt innebära problem i en nedåtgående marknad. Understödd av omfattande pennings- och finanspolitiska stimulanser bedömer vi dock att riskviljan på börsen har förutsättningar att förbli god samtidigt som den ekonomiska återhämtningen kan fortgå. Det kommer ta lång tid innan vi står där vi stod innan coronakrisen bröt ut, men aktiemarknaden springer som alltid i förväg och längs vägen kan det löna sig med småbolag.

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Svenska småbolag bäst i klassen

Historiskt har de svenska småbolagen legat i toppskiktet bland världens börser. Hög innovationskraft, stabila institutioner och decentraliserade organisationer ger bra grogrund för fortsatt stark utveckling.

Som Linda skriver i föregående artikel om småbolagen generellt så finns det flera anledningar till att småbolagen över tid kan väntas ge bättre avkastning på börsen än de stora bolagen. Så har också skett. Världsindex för småbolag har utvecklats starkt jämför med världsindex generellt, 473 procent mot 370 procent under de senaste 18 åren.

Svenska småbolag sticker ut

Men svenska småbolag sticker ändå ut i detta sammanhang. Den som enbart investerat i svenska småbolag under samma period har fått en fantastisk utveckling på sin portfölj, 1 150 procent. En investerad hundralapp har alltså ökat till 1 250 kr under denna period av gulfkrig, finanskrasch, eurokris och coronaepidemi.

Orsaken till att just svenska småbolag utvecklats så starkt är flera. Men några som brukar lyftas fram är en stark innova-tionskraft med hög entreprenöriell förmåga, stabila regelverk med starka institutioner som motverkar korruption och decentraliserade företagsstrukturer som minskar byråkratin.

Starkt kluster inom digitala branscher

Dessutom har svenska bolag en lång historik av att ge sig ut i världen för att tidigt konkurrera på en global marknad. Sverige har på senare tid lyckats få fram ett antal duktiga bolag i olika digitala branscher som lyckats slå igenom internationellt inom t ex streamad musik, digitala betalningar, spelutveckling, gambling m fl vilket också ger en bra grogrund för många mindre bolag i dessa sektorer.

En duktig förvaltare kan höja avkastningen ytterligare

Den fantastiska utvecklingen ovan är vad börsens småbolag som helhet har levererat. Men när det gäller småbolagsfonder har en duktig förvaltare större möjligheter än vanligt att ge överavkastning genom att aktivt välja ut de bästa bolagen.

Småbolag är bättre, svenska småbolag är bäst

imagei5zl7.png

Småbolag generellt har slagit världsindex med över 100 procent-enheter sedan 2002, vilket är nästan i paritet med de stora bolagen på Stockholmsbörsen. Men svenska småbolag spelar i en helt annan division, upp över 1 150 procent.

Stark historik i vår rekommenderade småbolagsfond

Vi rekommenderar C Worldwide Sweden Small Cap bland de svenska småbolagsfonderna. Fonden har en lagom storlek för att vara en småbolagsfond, ca fem miljarder. Fonden förvaltas med ett temaperspektiv och exempel på teman just nu är digitalisering och hälsovård.

Huvudansvarige förvaltaren, Henrik Söderberg, har förvaltat fonden sedan start för tio år sedan och han har gjort det bra. I snitt har fondens avkastning slagit småbolagsindex med lite drygt fyra procentenheter per år. Med ränta på ränta blir det mycket pengar på tio år.

Mikael Westin

Chef Portfolio Solutions, redaktör för Månadsutblicken

Juni 2020

1 juni · 2020

Stressade investerare lämnar bänken

Stressade investerare kastas in och ut ur börsen. Just nu verkar många som suttit vid sidlinjen kapitulera och ge sig in i matchen igen. För de med stålnerver finns det möjligheter att utnyttja svängningarna. Men för de allra flesta är det bättre att tänka långsiktigt och följa sin plan.

Parallellt med coronakrisen har det blivit kraftigt ökat fokus på hållbara investeringar. Och dessa visade sig ha bättre motståndskraft under börsfallet.

Ladda ner månadsutblicken som PDF

Stressade investerare lämnar avbytarbänken

Den snabba börsuppgången överraskar många som valt en försiktig linje efter börsraset. I takt med att börsen fortsätter stiga stressas nu investerare att överge avbytarbänken och ge sig in i matchen igen.

Många kliar sig i huvudet och undrar om börsen fått fnatt. Under andra halvan av maj steg Stockholmsbörsen med tio procent. Detta trots en fortsatt rekordsnabbt stigande arbetslöshet och förväntat kraftigt BNP-fall under innevarande kvartal.

Den som prickade botten 23 mars har gjort en remarkabel resa. Stockholmsbörsen har sedan dess stigit med 33 procent. Från årets början är dock börsen fortfarande ned ca sex procent. Världsindex har ökat med 18 procent från botten och från årets början är tappet ca 10 procent.

När en börskrasch slår till, som i detta fall, snabbt och utan förvarning stressas många investerare att hastigt ta ned risken genom att öka likviditeten och köpa försäkringar (säljoptioner) för att skydda portföljen.

Koncensus fick fel, igen

Den processen kan ske olika fort beroende på hur scenariot ser ut, men i detta fall verkar de flesta tagit i rejält från början. Koncensussynen har därefter varit att detta kommer bli ett utdraget förlopp med långtgående följder. Därför bör också börsen få svårt att återhämta sig på ett bra tag.

Men det blir ju sällan så som koncensus förväntar sig, snarare tvärtom. Efter att många ställt sig vid sidan om i väntan på nya bottnar, började istället nyhetsflödet vända och bli något mer positivt.

Samtidigt har världens centralbanker och regeringar pumpat in enorma mängder likviditet i marknaderna. Stimulanserna i samband med finanskrisen bleknar i jämförelse. Och någonstans ska pengarna ta vägen. Med extremlågt ränteläge kan man snart bara få vettig avkastning genom att ta hög kreditrisk på räntemarknaden (high yield) eller köpa aktier.

Desperata pessimister börjar köpa aktier igen

Alla de som ställde sig utanför börsen med en rejäl dos likviditet i portföljen verkar nu bli allt mer stressade. När börsen stiger mer eller mindre varje dag kapitulerar till slut pessimisterna och börjar köpa igen. Den processen kan pågå ett tag till. Men ett scenario kan vara att när det börjar ebba ut samtidigt som det börjar spekuleras i hur svaga rapporterna för andra kvartalet faktiskt blir kan börsen börja försvagas igen under juni och början på juli.

Snabb omsvängning i investerarnas känsloläge

imageluxgn.png

Det amerikanska Fear & Greed index, som med sju indikatorer mäter känsloläget på börsen, visar upp en snabb återhämtning efter paniken i mars. Nu börjar många istället få panik över att de missar börsuppgången...

Oro inför rapporter kan ge köpläge

Blir det så kan det, innan rapporterna, vara ett bra tillfälle att komma in på börsen igen, för de som fortfarande har likviditet som ska investeras. För när rapporterna väl är på bordet försvinner åtminstone den oron och börsen kan lyfta igen, detta nästan oavsett rapportutfallet. Undantaget är de bolag som försvagats så mycket att de behöver göra nyemission. Risken är dock att det leder till överoptimism inför tredje kvartalets rapporter…

Börssvängningarna är inte över, men för den tålmodige spelar det mindre roll. Stay safe, tvätta händerna, köp kvalitet och investera långsiktigt.

Mikael Westin

Chef Portfolio Solutions, redaktör för Månadsutblicken

I nöden prövas investeringsfilosofin

Aktiemarknaden har historiskt givit en betydande meravkastning över en riskfri ränta. Men då krävs det att man är långsiktig och orkar bära risken även i turbulenta tider.

Kriser är ett återkommande inslag och alla är unika på sitt sätt. För corona började det som en hälsokris men det utvecklades snabbt till en ekonomisk och finansiell kris.

De stora kortsiktiga slag vi sett på börsen är dock en del av risken med att investera i aktier, som över tid ska kompen-seras genom en högre avkastning. Och historiskt har långsik-tiga aktieinvesterare fått bra betalt för att bära denna risk.

Ofta för sent fundera på sin risknivå mitt i en krasch

Eftersom börskrascher i sig är oförutsägbara är det viktigt att i förväg sätta den risk man ”orkar” bära i stressade situationer. Mitt i turbulensen är det ofta för sent. Den som inte funderat i dessa tankebanor riskerar då att få panik när oron växer, börsen faller och risken upplevs som ohanterlig.

Många investerare fick panik i mars och minskade andelen aktier. Den kraftiga nedgången och efterföljande uppgång visar hur svårt det är att tajma dessa rörelser och tänka kallt i stressade situationer.

Därför är det nödvändigt som investerare att ha en långsiktig strategi som tar höjd för att det kan bli en stökig resa för att i slutändan få njuta av den extra premie aktier ger på lång sikt.

Svaga bolag har drabbats hårdast

Samma resonemang gäller för val av enskilda aktier. Vissa branscher drabbades extra hårt av coronakrisen såsom flyg, hotell och restaurang medan andra branscher klarat sig bättre. Generellt har dock bolag med hög finansiell risk och svaga balansräkningar drabbats hårdare.

Även om corona var omöjligt att förutspå så innebär en hög skuldsättning alltid en risk när konjunkturläget försämras. Det viktiga är dock att vara medveten om bolagets situation och att det stämmer överens med den risk man vill bära i aktien.

Investerar i starka affärsmodeller och tänker långsiktigt

Även i en väldiversifierad aktieportfölj kommer man inte undan marknadsrisken. Men centralt för filosofin i Söderberg & Partners aktieförvaltning är att leta efter bolag med fungerande affärsmodeller som över tid kan skapa en attraktiv avkastning. Därefter bygger vi en portfölj av aktier med rimlig riskspridning och investerar långsiktigt.

Stora svängningar senaste åren

imageqlrz42.png

Under senaste dryga två åren, från januari 2018 till idag, har det varit stora svängningar på börsen. Efter återhämtningen i april-maj är vi nu tillbaka på nivån från mitten av oktober förra året.

Kriser skapar möjligheter för bolag med starka finanser

Kriser innebär också möjligheter och flera av bolagen vi investerat i har visat sig stå starka under denna tid. Flera av dem har även potential att utnyttja sina starka finanser till att flytta fram sina positioner genom förvärv, ta marknadsandelar etc. Bland dessa finns exempelvis Essity och ICA.

Ingen vet hur länge pandemin kommer påverka oss och vad den får för konsekvenser på kort och lång sikt. Man ska, som alltid, vara ödmjuk inför framtiden men säkerligen kommer vi, som med andra kriser, ur denna förr eller senare eller lär oss leva med den.

Fredrik Lundqvist

Förvaltare S&P Nordiska Aktier

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Starkare defensiv med hållbara investeringar

Under kristider när det ena marknadsindexet störtdyker efter det andra, tycks hållbara investeringar prestera med bättre riskjusterad avkastning än sina traditionella motsvarigheter. Att investera hållbart är inte bara bra för miljön och samhället, utan också för din privatekonomi.

Motståndskraft är förmågan att överkomma kriser och fortsätta att utvecklas. Eftersom hållbarhet handlar om långsiktig utveckling är motståndskraft inbyggd hos hållbara bolag. Under denna period av marknadsturbulens har finansbranschen stärkts i sin övertygelse att investeringars hållbarhetsegenskaper ger en tydlig fingervisning vilka som har bäst förutsättningar att klara sig i oroliga tider.

Hållbara investeringar har övertag oavsett marknad

Generellt har hållbara investeringar genererat bättre riskjusterade resultat under det första kvartalet 2020. Om man tittar på ett urval av investeringsindex som representerar hela utbudet av hållbarhetsindex, räknar man med att hela 94 procent av dessa har presterat över index utan hållbarhetsegenskaper.

Vi ser detta övertag oavsett geografisk marknad och tillgångsslag. MSCI ”ESG Leaders” index-serien består av de 50% mest hållbara bolagen inom respektive bransch i olika geografiska regioner. Inom samtliga regioner har hållbarhetsindexet presterat bättre än motsvarande marknadsindex utan hållbarhetsfilter.

Likande fenomen ser vi på räntemarknaden. Ett grönt obligationsindex som under hela 2017 och 2018 presterat nästan identisk med motsvarande europeiska obligationsindex, har under krisen markant urskilt sig positivt från sitt riktmärke.

Hållbara investeringar har övertag

imagerzh69.png

Generellt har hållbara bolag klarat börsturbulensen bättre än börsen som helhet.

Håll oljan borta

Vi vänder blicken från bolag till fonder. Hållbara fonder förvaltas på ett sådant sätt att förvaltaren tar hänsyn till bolagens hållbarhetsegenskaper vid val av bolag, och söker välja in hållbara bolag till fonden. En del hållbara fonder har valt att avstå från investeringar i bl a oljeproducerande bolag. Detta har ytterligare förbättrat dessa fonders resultat i det nuvarande ekonomiska läget med låg efterfrågan på olja. Hållbarhetsfonder sjönk med i snitt 12,2% under början av året, medan deras riktmärken sjönk med ungefär det dubbla.

Två hållbara fonder att investera i

Slutsatsen blir att hållbara investeringar är mer motståndskraftig under kristider. Dessa har presterat bättre än investeringar utan hållbarhetsegenskaper. En del av förklaringen ligger i att hållbara fonder undviker att investera i bolag som producerar olja.

Därmed rekommenderar vi två fonder som genom grön finansiering respektive investeringar i lösningsbolag, SPP Grön Obligationsfond och RobecoSAM Smart Energy, bidrar till miljömässig hållbarhet.

Lingyi Lu

ESG-ansvarig

Maj 2020

Kvalitetsbolagen har gynnats av turbulensen samtidigt som det fortfarande råder osäkerhet kring de cykliska bolagen. Men de asiatiska marknaderna börjar ser intressanta ut. Just nu lockar high yield-obligationer och på sikt även aktier.

MARKNADSKOMMENTAR

Kvalitetsbolag i fokus i väntan på cykliskt lyft

Börsernas kvalitetsbolag levererar och har förutsättningar att fortsätta prestera om restriktionerna kvarstår. Men förberedelserna för att sakta återstarta ekonomier runt om i världen öppnar även upp för mer cykliska bolag på sikt.

Det blev återigen en dramatisk månad på finansmarknaderna under april. Utöver en något bromsad smittspridning och försiktiga försök till nedtrappning av isoleringsåtgärder, såg vi en totalkollaps i oljepriset där producenterna tillfälligt till och med var villiga att betala för att bli av med sin olja.

Även om det överlag var positiv utveckling på börserna i april, i spåren av fallande vinstestimat och stigande kurser, spillde till slut oljemarknadens oro över på börserna. Samtidigt ökade tempot i rapportfloden, där intresset främst riktas mot bolagens framtidsutsikter, som tyvärr inte gav någon klarhet.

Trots vinsttappen under Q1 bör nedstängningseffekterna märkas fullt ut först i Q2-resultaten och en försiktig återhämtning väntas påbörjas i höst. 2020 är alltså lite av ett förlorat år men eftersom börsen är framåtblickande bygger mycket av börsstyrkan på en förhoppning om återhämtning under 2021.

Kvalitetsbolag fungerar bra i karantäntider

Så länge restriktionerna kvarstår förblir de ekonomiska effekterna omfattande men vi väntar oss att konjunkturstabila kvalitetsbolag fortsätter att leverera. I kvartalsrapporterna presenterade hälsovård-, dagligvaru- och It-bolagen en oförändrad till positiv vinstutveckling. Det är en trend som vi bedömer fortsätter så länge restriktionerna kvarstår.

Den amerikanska börsen har hittills klarat sig bra vilket kan förklaras av att den till hälften består av bolag inom IT, kommunikation och hälsovård, vilka alla gynnas i nuvarande karantänmiljö. IT-sektorn lyckades t ex både överprestera under fallet och hålla jämna steg med index under återhämtningen, i takt med att pandemin förstärkt pågående tekniktrender.

Än är det för tidigt för cykliska bolag…

Det saknas idag en hållbar hälsostrategi för att arbetare och konsumenter, ska kunna återgå till en normal aktivitet på ett säkert sätt. Men förberedelser har påbörjats för att sakta återstarta ekonomierna runt om i världen. I en miljö av stigande konkurser och arbetslöshet kommer investerare söka det säkra före det osäkra, vilken gynnar bolag med starka balansräkningar, en stabil intjäning och ett inte allt för stort konjunkturberoende. Att prognoserna för cykliska bolag fortsätter att revideras ned samtidigt som ledande indikatorer faller, indikerar att vi fortfarande har en bra bit kvar till en fullt återtagen aktivitet.

Prognos S&P 500 vinsttillväxt

Bolagsvinsterna väntas falla mest under andra och tredje kvartalet 2020.

…men när ekonomin tar fart igen kan det vara dags

Vi anser därför att det är för tidigt att vikta över till mer konjunkturkänsliga sektorer trots börsens framåtblickande egenskaper, varför vi ligger kvar med en något försiktig regions- och sektorallokering.

När rörligheten däremot börjar komma tillbaka bör cykliska bolag, som gynnas av en ökad aktivitet och en konjunkturell återhämtning, att leverera igen.

Marcus Tengvall

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Plötsligt kan du få betalt för kreditrisk

De senaste månaderna har kreditspreadarna stigit kraftigt världen över. Äntligen får den som köper riskfyllda obligationer rimlig kompensation för den högre risken i företagsobligationer.

Kreditspreaden är den extra räntekompensation över riskfria räntan en köpare av företagsobligationer får för att ta risken att bolaget går i konkurs. De riktigt riskfyllda obligationerna, som därmed har ett lågt kreditbetyg, benämns vanligen som högavkastande, eller på engelska high yield. De har också genom åren kallats junk bonds eller skräpobligationer.

Företagsobligationsfonder har fallit kraftigt

Från ett läge i början av året där kompensationen för att ta risk var rekordlåg har nu räntorna på dessa företagsobligationer gått upp till de högsta nivåerna sedan finanskrisen 2008. Då priset på en obligation går ned när räntan går upp har det inneburit att fonder som placerar i dessa obligationer fallit kraftigt i värde.

High yield i tillväxtmarknaderna ser nu intressant ut

Efter att kreditspreadarna gått isär ser vi dock nu high yield-marknaden som attraktiv ur ett värderingsperspektiv då vi där för första gången på länge får bra betalt för kreditrisken. I synnerhet gäller det obligationer på de så kallade tillväxtmarknaderna.

Tillväxtmarknaderna avseende obligationer omfattar länder i såväl Asien och Sydamerika som i Afrika och det forna Östeuropa. Många av länderna och företagen i dessa nationer har ett så lågt kreditbetyg att obligationerna betecknas som high yield.

Stor skillnad mellan regionerna

Det är lätt att se tillväxtmarknaden som en enda marknad men den skiljer sig åt på flera sätt. Majoriteten av de asiatiska länderna är exempelvis stora importörer av olja och gas medan länder som Ryssland och vissa länder i Latinamerika istället är producenter av desamma. De kollapsade oljepriserna får därmed helt olika effekt på de olika regionerna.

Vi anser därför att obligationsmarknaden i Asien är den mest intressanta. Asiatisk high yield avkastar i dagsläget mer än amerikansk och europeisk high yield med motsvarande kreditbetyg. Samtidigt förväntas konkursrisken i Asien vara på en hanterbar nivå och är mer än väl inprisad i spreadarna.

Asiatisk high yield (BB), USD

imagegme4e.png

High yield-spreaden i Asien för BB-obligationer ligger idag kring 800 punkter, dvs 8 procentenheter över riskfria räntan (100 punkter är en procentenhet).

Historiskt bra köpläge vid 10 procents spread

En annan intressant aspekt är dessa obligationer kan ge avsevärd avkastning vid tillfällen som dessa. Räknat vid varje månadsslut har det funnits 25 tillfällen sedan 1996 som asiatisk high yield haft kreditspreadar som överstigit 10 procentenheter. Det förekom t ex under Asienkrisen 1998-1999, IT-kraschen 2000-2001 och finanskrisen 2008-2009.

En investering i high yield-marknaden vid dessa månadsslut hade givit en genomsnittliga avkastningen på i snitt 37 procent på ett år och 55 procent på två år.

Vi ser nuvarande ränteläge som ett bra investeringstillfälle och har därför tagit in Fidelity Asian High Yield i våra diskretionärt förvaltade portföljer.

Thomas Grönqvist

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Svagare dollar kan ge stöd åt tillväxtmarknader

Tillväxtmarknader är ett samlingsbegrepp för finansiella marknader i utvecklingsländer, det vill säga i länder med låg BNP per capita, outvecklad industri och hög befolkningstillväxt. Ofta är deras förutsättningar mycket olika, men om historiska samband ska hålla finns det också gemensamma nämnare för goda avkastningsmöjligheter. De kan vara värda att hålla utkik efter!

Om vi bortser från de minst utvecklade tillväxtmarknaderna, som med ett samlingsnamn ofta benämns ”Frontier markets”, kan tillväxtmarknader grovt delas in i tre olika regioner; Asien ex. Japan som utgör omkring fyra femtedelar av ett globalt tillväxtmarknadsindex, EMEA samt Latinamerika. Nedan omnämns även Östeuropa (del av EMEA) som egen region.

imageif3y.png

Dollar - enskilt viktigaste faktorn för potentialen

Sedan årsskiftet har tillväxtmarknader gått sämre än utvecklade marknader och det finns många förklaringar till det, ingen helt fristående från de andra. I grund och botten är dock den enskilt viktigaste faktorn för potentialen på tillväxtmarknader rörelser i den amerikanska dollarn. När den ekonomiska osäkerheten i världen ökar, som i och med coronapandemin, stiger också efterfrågan på dollarn som är den primära betalvalutan i världen. Kapital letar sig då ut ur mer riskfyllda marknader som tillväxtmarknader och in i framförallt USA. När dollarn stärks blir också många bolag på tillväxtmarknader finansiellt svagare i dollartermer och då de inte sällan har lån i dollar får det en negativ effekt på vinsttillväxten. En starkare dollar hänger dessutom ofta samman med fallande råvarupriser vilket missgynnar många av bolagen i dessa regioner ytterligare.

Den amerikanska dollarn och tillväxtmarknader

imagedjbj.png

Dollarrörelser har historiskt spelat stor roll för potentialen på tillväxtmarknader.

Minskad osäkerhet kan innebära dollarförsvagning

Idag är dollarn på ett teoretiskt plan för dyr om vi exempelvis tar fasta på räntenivåer i USA jämfört med andra utvecklade länder i världen och på landets ekonomiska situation. Efter att den amerikanska centralbanken dessutom ökat mängden pengar i omlopp för att ge stöd under rådande kristider finns nu också ett stort utbud av dollar i världen. När osäkerheten avtar är vår bedömning att det finns utrymme för en dollarförsvagning. Idag har vi ett neutralt betyg på tillväxtmarknader i sin helhet och rekommenderar fonden Vontobel Sustainable EM Leaders. Inom gruppen håller vi grönt betyg på Asien ex. Japan då vi bland annat ser att många bolag gynnas av digitaliseringstrenden. Vi tycker ännu att det är för tidigt att öka exponeringen ytterligare mot tillväxtmarknader, men håller ständigt ögonen på dollarn. Dämpas den ekonomiska osäkerheten i världen ser förutsättningarna klart bättre ut för de lågt värderade tillväxtmarknaderna.

April 2020

Coronaviruset har fått både kredit- och aktiemarknaderna på fall och oron är stor. Men denna typ av turbulens skapar också lägen för den aktive investeraren.

MARKNADSKOMMENTAR

Statliga stöd ger tröst till lamslagen värld

Kampen mot coronaviruset har intensifierats, men trots det fortsätter smittspridningen som en löpeld. Dödssiffran stiger och kostnaderna för smittskyddsåtgärderna skenar. Mars går till historien som en mörk månad, humanitärt och ekonomiskt.

Osäkerheten och den ekonomiska tvärniten är påtaglig vart vi än vänder oss och det återspeglas även på de finansiella marknaderna världen över. Den uteblivna avtalsförlängningen i OPEC + och efterföljande oljepriskrig mellan Saudiarabien och Ryssland kom som lök på laxen och den hastiga dryga halveringen av oljepriset har knappast ökat på riskviljan på börsen.

Fram till för några dagar sedan såg mars månad ut att gå till historien som den näst sämsta börsmånaden någonsin, endast överträffad av september 1931, under den stora depressionen. Centralbankernas plötsliga räntesänkningar och närmast obegränsade vilja att pumpa in mer pengar i systemen gav klen tröst när såväl utbud som efterfrågan brakade samman.

Världen lamslogs och gömställen lyste med sin frånvaro

Som så ofta när mattan rycks undan sköljde reaktionerna som en tsunami över de finansiella marknaderna och inte ens guld stod emot när placerare tog till flykten. Som grafen till höger visar straffades framförallt aktiemarknader där råvaruprodu­center och banker dominerar börserna, som Latinamerika och Östeuropa. Bolag med mindre konjunkturkänslig försäljning, som i högre grad kan stå emot virusets konsekvenser och oljeprisfall, höll emot bättre, exempelvis dagligvarubolag och hä lsovårdsbolag.

Finanspolitiska stimulanser göt olja på vågorna

Under månadens sista vecka ljusnade tongångarna och det i samband med att den amerikanska kongressen enades om ett massivt finanspolitiskt stödpaket på ofattbara 2 000 miljarder dollar som formellt undertecknades i helgen av presidenten. Paketet innebär bland annat utvidgad arbets­löshetsersättning, direktutbetalning av pengar till låginkomst­tagare samt stöd till småföretagare och sjukhus.

Börsutveckling regioner (1-27 mars)

imagek983f.png

Sannolikt kortvarig effekt på börshumöret

Faktum kvarstår dock att smittspridningen i västvärlden fort­farande är utom kontroll. En skrämmande första inblick i hur allvarliga och långtgående konsekvenserna kan komma att bli om världen fortsätter att vara lamslagen fick vi i torsdags, i form av antalet nyanmälda arbetslösa i USA Siffran på över tre miljoner nyanmälningar under en enda vecka visar inte bara på hur hastig och kraftig den ekonomiska inbroms­ningen har varit, utan också på att världen riskerar en djup och utdragen lågkonjunktur som kan bli mycket svår att komma ur om vi inte snabbt kan återgå till vardagen.

På kort sikt är både stimulanser från centralbanker och finanspolitiska stödpaket kritiska åtgärder för att den globala ekonomin ska kunna undvika en allvarlig kollaps, men de kan inte hindra smittan. Så länge smittspridningen är utom kontroll och världen befinner sig i baklås är risken för fortsatta svängningar på börsen påtaglig. Det är inte över än, även om börsen tenderar att ligga steget före.

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Osäkerhet och rädsla skapar möjligheter

I samband med årets första månadsutblick bedömde vi att 2020 skulle bjuda på en slagig utveckling på börsen. Men utfallet i mars blev mer dramatiskt än vad vi kunnat föreställa oss. Vi började året med en viss undervikt av aktier men har efter nuvarande turbulens höjt betyget till neutral och köpt aktier i portföljerna.

Den försiktiga positioneringen vid ingången av den stora rekylen nedåt under mars på aktiemarknaderna visade sig vara ett bra utgångsläge. Dramatiken och storheten i rörelserna visar också att marknaden inte alls förutsåg händelseutvecklingen kring virusspridningen.

Många har sannolikt adderat mer risk successivt under den långa uppgångsperioden som varit och förbisett det faktum att aktiekurser kan falla i pris. Coronavirusutbrottet blev en så kallad "svart svan", en händelse ingen har räknat med.

Vi har tidigare kommunicerat att vi antingen ville se signaler om en förbättrad makroekonomisk utveckling, alternativt en rekyl i prissättningen för att addera mer risk till portföljerna.

Rekylen i börskurserna blev stor och vi har därför höjt betyget till neutral och köpt aktier till portföljerna. Förändringen innebär att vi nu bedömer att en återgång till den långsiktiga neutralvikten i aktier i portföljen är lämplig.

När vi ser ljuset i tunneln kan det på nytt vara läge att öka risktagandet i portföljerna. Vi hoppas naturligtvis att virus­bekämpningen är framgångsrik och att allt inom kort kan återgå till det normala. I nuläget bedömer vi dock inte det som det mest sannolika scenariot. Tyvärr blir kommande kvartal svaga innan begränsningarna i människors rörlighet kan lyftas.

Med det sagt har dock marknaderna en tendens att se igenom tillfällig svaghet och marknadskrafterna kommer att inom en relativ snar framtid återigen vara framåtblickande. Om virusbekämpningen inte är framgångsrik och de drastiska åtgärderna kvarstår in i nästa år har vi sannolikt en fortsatt mycket utmanande ekonomisk verklighet framför oss.

Betydande rekyl efter lång uppgångsfas

imagevvoq.png

Coronaviruset skapar stor osäkerhet på kort sikt och har därigenom även smittat finansmarknaderna. Spridningen av ett nytt virus, som för vissa riskgrupper är farligt, skapar en bred humanitär oro. Myndigheterna i flertalet av de drabbade länderna har agerat resolut och kraftiga begränsningar i människors rörlighet har verkställts.

De ekonomiska konsekvenserna är stora när delar av både tjänste- och tillverkningssektorn stängt ner verksamheten. Men när osäkerheten av de ekonomiska konsekvenserna av virusutbredningen minskar finns mycket kapital som fort­sätter jakten på avkastning och girigheten blir återigen större än rädslan som drivkraft.

Slutligen vill jag ge ett annat perspektiv för nuvarande skeende på finansmarknaderna genom att citera en av världens mest framgångsrika investerare, Warren Buffett "Var rädd när alla är giriga och var girig när alla är rädda."

Carl Christian Ottander

Chef Taktisk Allokering

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Ingenstans att gömma sig på kreditmarknaden

Räntan på framförallt sämre krediter stiger kraftigt, i takt med att många bolags finanser försvagas. Vi manar till fortsatt försiktighet i de mer riskfyllda delarna av räntemarknaden.

Likviditeten på marknaden för företagsobligationer har försämrats kraftigt de senaste veckorna. I de avsevärt mycket mer likvida dollar- och euromarknaderna beskrivs situationen som klart ansträngd medan den mindre nordiska marknaden är på gränsen till icke-fungerande.

Flera nordiska förvaltare av obligationsfonder har haft svårt med korrekt prissättning på sina obligationer vilket påverkar NAV-kurserna. Då likabehandlingsprincip gäller för alla investerare valde många att tillfälligt stänga sina fonder för handel. I nuläget har dock de flesta kunnat öppna igen.

Ränteskillnaden har ökat kraftigt

Generellt sett ökar påslaget i ränta över statens riskfria obligationer för övriga obligationsutgivare (ränteskillnaden), oavsett kreditkvalitet och marknad de befinner sig på.

Ränteskillnaden för svenska bostadsobligationer (över stats­obligationer), som normalt sett anses vara bland det säkraste som finns efter staten, har stigit med ca 0,5 procentenheter på en och en halv vecka. För svenska företagsobligationer med bättre kreditranking (s k investment grade) har ränte­skillnaden gått från 0,3 till 1,25 procentenheter. Dagens nivåer är redan i paritet med de värsta veckorna under 2011.

Stress i amerikanska högriskkrediter

För mer riskfyllda investeringar på räntemarknaden har förstås ränteskillnaden inom high yield (krediter med mycket låg kreditrating) gått isär ännu mer. Exempelvis har ränte­skillnaden för amerikansk high yield gått från ca 3,5 till över 10 procentenheter under förra veckan, en nivå som brukar tituleras "distressed" i räntemarknaden.

imagep6jdh.png

Ränteskillnaden mellan amerikanska statsobligationer och krediter med låg kvalitet, så kallade high yield-obligationer är högre nu än 2011. Inom energisektorn (oljebolag), ljusblå linje, är det extra stökigt.

För tidigt att ta mer risk inom räntor

Även om vi höjt betyget för aktier till gult så anser vi att det är för tidigt att bli positiva till att ta mer risk i räntemarknaden i dagsläget. Räntedelen ska oftast vara den försiktiga delen i en portfölj varför vi vill se mer tecken på att stimulanserna på marknaden biter ordentligt.

Att få närapå 10 procent årligen (minus kreditförluster och kostnader för valutahedge) i exempelvis den amerikanska high yield-marknaden lockar onekligen, men för närvarande fortsätter vi att vara försiktiga och fokuserar på att försöka minska den absoluta förlustrisken i räntedelen i våra kunders portföljer. Tills vidare rekommenderar vi korta räntefonder såsom t ex Nordea Likviditetsinvest och SEB Kortränta.

Mats Gunnå