Månadsutblick | Juli 2021

Månadsutblick juli

6 juli · 2021

Fjorton av de senaste femton månaderna har genererat positiv avkastning på aktiemarknaden vilket understryker kraften i denna återhämtning och nu väntar alla spänt på när centralbankerna tar sitt nästa steg. I vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender ser vi nu vatten som ett intressant investeringsalternativ. Avslutningsvis presenterar vi vår fondanalys för att skapa överavkastning på den utmanande amerikanska marknaden.

MARKNADS­KOMMENTAR

Avvaktande i väntan på Fed

Aktiemarknaderna fortsätter att treva sig uppåt till nya rekordhöjder medan alla väntar på vad, och kanske framför allt när, centralbankerna tar sitt nästa steg.

Även juni månad blev en positiv aktiemarknadsmånad och vi har nu haft positiv avkastning under årets samtliga månader hittills. Faktum är att fjorton av de senaste femton månaderna har varit positiva vilket verkligen understryker kraften i denna återhämtning. Men det är tydligt att marknaderna har tappat lite fart under senvåren och början på sommaren, uppgångarna är inte alls lika övertygande längre, något som med höjda vinstprognoser genererat något så ovanligt som fallande vinstmultiplar såsom till exempel P/E-tal (pris i förhållande till förväntad vinst). Så vad är det som är orosmolnen framöver?

Som vanligt sätter Fed takten

Att vi inte kan förvänta oss samma avkastning framöver följer alla naturlagar på marknaden. Uppgångar på nära 100 procent, vilket vi fått med oss sedan botten i mars ifjol, växer inte på träd. Men den ekonomiska återhämtningen är i full blom, i USA når vi förmodligen den högsta tillväxten för den här cykeln när räkenskaperna för det andra kvartalet summeras närmsta månaderna och inflationstakten är tillfälligt riktigt hög. Med det kommer ett ansvar från centralbankerna och då främst amerikanska Fed att åter balansera de extremt stora penningpolitiska stimulanserna. En höjning av styrräntan kan vi glömma på några år utan det är främst genom hanteringen av balansräkningen som centralbankerna kommer att agera framöver. Att trycka nya pengar (var femte dollar som fanns vid årsskiftet fanns inte ett år tidigare) för att stödköpa stats- och företagsobligationer håller inte i längden. Än så länge har Fed varit avvaktande i den frågan men under deras närmaste möten måste frågan adresseras. Förmodligen börjar de minska sin balansräkning redan under slutet av året vilket gör marknaderna lite oroliga om hur detta ska ske. Baksidan är nämligen stigande obligationsräntor och frågan är hur mycket av den varan som dagens värderingar orkar med.

Stark börsutveckling i återhämtningens spår

Sedan pandemiutbrottet har börsuppgången varit otroligt stark.

Fortsatt trevande men positiv marknad under andra halvåret

Vår bedömning är att Fed lärt sig mycket från misstagen 2013 och kommer ta det lugnt och varsamt denna gång, något som borde uppskattas av aktiemarknaden. Vidare är tillväxt- och vinstutsikterna goda vilket en relativt bra aktiemarknadsmiljö att verka i. Vi ser framför oss ett andra halvår av försiktigt stigande obligationsräntor vilket borde vara tillräckligt odramatisk för att inte i stort utmana aktiemarknaden. Eventuella börsnedgångar, vilket alltid dyker upp oavsett var i cykeln man befinner sig, betraktar vi närmare som ett bra tillfälle att öka på sin aktieexponering.

Trevlig sommar!

Mats Gunnå

Investeringsstrateg

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Vattenbrist – en utmaning i vardande

”Sol, vind och vatten, är det bästa som jag vet” sjöng Ted Gärdestad i den folkkära balladen. Sol och vind utmärkte sig starkt förra året. Även vattenbolagen erbjuder intressanta investeringsmöjligheter att räkna med i framtiden.

Ungefär 70 procent av jordens yta täcks av vatten, vilket motsvarar 1400 miljoner kubikkilometer. Knappt tre procent är sötvatten men endast 0,3 procent avvänds till dricksvatten. På global basis finns det ett tydligt samband mellan tillgång till rent vatten  och BNP per capita. Ungefär 70 procent av färskvattnet räknas gå till jordbruket. Vattenbrist är sedan flera år tillbaka ett av de stora globala orosmolnen enligt World Economic Forum.  Redan idag lever knappt 2,4 miljarder människor i områden med vattenbrist. Många bolag är mycket innovativa i jakten att hantera den tilltagande vattenbristen.

Spretande mattrender

De demografiska förändringarna med tillhörande urbaniseringstrender ökar strukturellt på efterfrågan mot den knappa resursen vatten. Vattenavtrycket är avsevärt större för nötkött än för gris och kyckling och i synnerhet frukt och grönsaker. Mattrenderna spretar dock åt olika håll runtom i världen. Å ena sidan har vi ett utökat intresse för kost och hälsa i den utvecklade världen som minskar på köttkonsumtionen medan tillväxtländerna går mot en mer västerländsk livsstil och de facto ökar sin köttkonsumtion.  Den ökade vattenbristen påverkar de globala ekosystemen, människors hälsa och har även stor påverkan på den tryggade livsmedelsförsörjningen. Cirka av 80 procent av sjukdomarna i tillväxtländer kan härledas till osäkert dricksvatten och spridningen av vattenburna sjukdomar.

Torkan centralt problem i halvledarbristen

Vi har under året fått se hur Taiwans värsta torka på decennier har medfört en global halvledarbrist och en ofrivilligt lägre produktion hos ett flertal stora fordonstillverkare såsom till exempel Volvo, Scania, Volkswagen och Nissan. Chipproduktionen är en väldigt vattenkrävande verksamhet och världens ledande halvledarföretag TSMC använder ca 156 000 ton vatten per dag för att den tänkta produktionen ska kunna upprätthållas.

Vattenbolag vs världsindex

Diagrammet visar utvecklingen för ett brett vattenbolagsindex i jämförelse med ett brett globalt aktieindex.

Marknaden för reparationer och övervakningar av vattenledningar växer kraftigt då många ledningar är eftersatta. Länder i Nordafrika och Mellanöstern väntas bli särskilt drabbade av vattenbrist de kommande årtiondena. 90 procent av de tre miljarder som jordens befolkning väntas öka med till och med år 2050, kommer att leva i någon  av tillväxtländerna.

Vatten som investeringstema

Vattenkraft utgör med sina reglerbara egenskaper en utmärkt reservkraft och komplement till sol- och vindenergi.  Bolag verksamma inom vattenresurser fokuserar på bevattningssystem, anläggningar för hantering av avloppsvatten samt allmännyttiga företag och leverantörer av infrastruktur. En del företag fokuserar även på vattenkvalitet och reningsteknik inom sjukhus- och laboratoriemiljöer. Vatten som tema kommer att präglas av lösningsorienterad innovation för en lång tid framöver och utgör en del i vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Effektiv marknad – en utmaning för förvaltare

USA är en maktfaktor inom många områden, inte minst inom aktiemarknaden där avkastningen på USA-börsen det senaste decenniet har utklassat andra utvecklade länders. Värdepappersfonder i dagens form föddes i USA och det finns en uppsjö kända investerare med bakgrund i landet. Med detta i beaktande borde det vara relativt enkelt att hitta bra aktiva förvaltare, eller?

Förvaltarkvalité och möjligheter att generera alfa inom en specifik marknad eller ett tillgångsslag är ett viktigt steg i vår process. Analysen kan förstås göras på många olika sätt beroende på tillgång på data och tid. För att få en snabb överblick över fonders förmåga att generera alfa inom en marknad kan en fondkategoris genomsnittliga avkastning studeras i förhållande till ett index, se graf nedan.

Grafen visar avkastningen för fonder som investerar i stora bolag utan någon specifik stiltillhörighet. Källa: Morningstar

Som grafen visar så har dessa fonder i genomsnitt missat att leverera en avkastning över index under alla år förutom tre sedan 2007. Det finns förstås brister i urvalet ovan som gör att en jämförelse inte blir helt rättvis. Till exempel är avkastningen beräknad inklusive fulla avgifter och fonderna är både aktivt och passivt förvaltade i den här kategorin.

Justerar vi för detta ser det lite ljusare ut men snittavkastningen är fortfarande sämre än index. Faktum är att över längre tidsperioder så är det endast en tredjedel av de aktiva förvaltarna som slår index.

Don’t be mean, some managers are better than the average

Varför lägga ödet i händerna på aktiva förvaltare som i genomsnitt avkastar sämre än index? Räknat efter avgifter är en passiv fonds avkastning lägre än index. Det kan även finnas andra skäl till att inte enbart välja passiva fonder, såsom obalanser på marknaden. I USA får exempelvis en investerare i en passiv fond en stor andel av sin portfölj koncentrerad till fem bolag Facebook, Apple, Amazon, Microsoft och Google (FAAMG). Även om snittavkastningen är sämre än index så finns det förvaltare som lyckas att över tid leverera en avkastning som är bättre.

Det är förstås svårt att förutse exakt vilka som kommer att lyckas och vår ambition är istället att välja förvaltare som har förutsättningar att göra det. Där blir filosofi, process och människor centrala delar av den analys som vi gör. Vi letar kompletterande förvaltarstrategier och inom kategorin Nordamerika lyfter vi fram en indexfond (SPP Aktiefond USA A SEK), en tillväxtfond MS INVF US Advantage A USD samt en värdefond (T. Rowe Price US Lg Cap Val Eq A USD).

Nader Hakimi Fard

Manager Research

Veckoanalys | Vecka 3

17 januari · 2022

Fokusskifte från makro till rapportsäsongen

Likt årets första vecka så präglades marknaden under föregående vecka av nyheter om hur centralbankerna, och då framför allt amerikanska Fed, har för avsikt att hantera den höga inflationstakten. Det sammanföll med att det under veckan även presenterades inflationssiffror för december för bland annat USA och Sverige. Dessutom inleddes rapportsäsongen för Q4 i USA, där storbankerna var bland de första ut.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Aktiemarknaden har under veckan gett uttryck för en oro kopplad till ovissheten om centralbankernas kommande agerande för att hantera inflationen, och effekten detta agerande kommer ha på ekonomin. Marknaden har stundtals skiftat om rejält, både under och mellan dagarna. Dessa rörelser har som sagt i hög grad varit kopplade till centralbanksrelaterade nyheter. Förra veckan rörde det sig om utfrågningen i senaten av Powell under tisdagen och Brainard under torsdagen, som hölls för att bekräfta nomineringen av dem som ordförande respektive vice ordförande för Fed. Allt mer tyder nu på att Fed kommer höja den amerikanska reporäntan redan i mars, vilket snart är fullt inprisat av marknaden. Utöver ränteoro fick vi även ta del av inledningen av den amerikanska rapportsäsongen för Q4. Fyra stora finansinstitutioner, JP Morgan, Citi, Wells Fargo och Blackrock, presenterade sina kvartalsrapporter under fredagen, och samtliga dessa överträffade vinstförväntningarna. Trots detta möttes rapporterna dock av ett ljummet mottagande. Även halvledarproducenten TSMC slog vinstförväntningarna, och presenterade dessutom en rekordvinst, vilket togs emot väl.

En räntehöjning i mars blir allt mer aktuell

Makrostatistik

Veckan bjöd på mycket intressant makrostatistik, och inleddes med NFIB, en sentimentsmätning för amerikanska småbolag, under tisdagen. Utfallet estimerades till 98,7 mot förra månadens 98,4, men landade på 98,9 och överträffade förväntningarna. Under onsdagen fick vi ta del av amerikansk inflationsdata. Inflationen kom in på höga men väntade 7,0 procent, medan kärninflationen var marginellt högre än estimaten på 5,5 procent jämfört med väntade 5,4 procent för december. För november låg siffrorna på 6,8 respektive 4,9 procent. Under fredagen följde svensk inflation där KPIF kom in på 4,1 procent och KPIF exklusive energi på 1,7% för december. Motsvarande siffror för november var 3,6 respektive 1,9 procent. Detta indikerar att det fortsatt var de kraftigt stigande energipriserna som drev den svenska inflationen. Fredagen bjöd även på tyska BNP-estimat, som indikerar en tillväxt på väntade 2,7%. Den fullspäckade makrofredagen tog inte slut där, utan vi fick dessutom ta del av amerikanska försäljningssiffror för detaljhandeln, som kom in långt under estimaten. Väntat var att försäljningen i detaljhandeln skulle vara oförändrad, men istället sjönk den 1,9 procent från november till december. Det här ska dock ses i ljuset av ett år med väldigt tillväxt inom detaljhandeln, i och med att försäljningen under året ökade med över 19 procent jämfört med 2020.

Högsta inflatonen på många år
Mycket beror dock på den kraftiga ökningen av energipriserna

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Finansmarknaderna uppvisar en slagig tendens när de nya förutsättningarna kring främst amerikansk penningpolitik nu ska beaktas. Den amerikanska centralbanken, Fed, har kommunicerat att krisstöden ska avvecklas i en relativt rask takt och stimulanserna har onekligen inneburit ett betydande bidrag till den höga riskaptiten de senaste åren. Förbättrad sysselsättning och högt inflationstryck är samtidigt signaler på en stark ekonomisk utveckling och vi bedömer att stigande vinster för börsbolagen, likt det historiska mönstret, kan kompensera för ett stigande ränteläge och ge stöd för aktiemarknaderna ytterligare en tid. Efter en period av makrofokuserade marknader är vi dock i inledningen av en ny rapportperiod med ett dominerande bolagsspecifikt nyhetsflöde. Har den starka konjunkturen och företagens intjäningsförmåga återigen underskattats av marknadsaktörerna? Eller har fortsatta störningar i leveranskedjorna och prisökningar drabbat marginalerna i större utsträckning än befarat? Vi bedömer att den underliggande efterfrågesituationen är generellt fortsatt mycket stark för börsbolagen. Vi ser med spänning fram mot den intensiva rapportperioden med en försiktigt positiv syn på börsbolagens leveransförmåga och utsikter.

Första räntehöjningen inga problem för aktiemarknaden
Problem för börsen brukar snarare uppstå mot slutet av en räntehöjningsperiod

Makrostatistik

Veckan är något mindre omfattande beträffande makrostatistik än den föregående men på tisdag presenterar tyska ZEW sin månatliga sentimentsindikator. Marknadens estimat är att indexet över framtidsutsikterna stiger till 32,7 från föregående månads 29,9. Nulägesbilden förväntas samtidigt försvagas något till -7,5 från föregående månads mätning på -7,4. Tisdagen bjuder också på amerikansk husprisstatistik från NAHB samt räntebesked från Bank of Japan. Den japanska centralbanken förväntas stå fast vid en styrränta på –0,1 procent. Mer amerikansk husprisstatistik för december presenteras på onsdag och torsdag i form av bygglov, husstarter samt omsättningen beträffande befintliga bostäder. Veckan avslutas med detaljhandelsstatistik från bland annat Storbritannien och Kanada på fredag.

ZEW-index

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Real Fastigheter (extra), Scape Technologies (extra), Xintela (extra)

USA-börserna stängda

Tisdag

Utl. rapporter

Bank of America (kl 12.45), Goldman Sachs (ca kl 13.30)

Stämmor: Atvexa

Onsdag

EQT (ca kl 7.00)

Utl. rapporter

Morgan Stanley (ca kl 13.30), Alcoa (efter USA-börsernas stängning) (ca kl 23.00), ASML, BHP (operativ uppdatering), Procter & Gamble (före USA-börsernas öppning)

Torsdag

Aligro (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Sandvik (ca kl 8.00)

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering), Netflix (efter USA-börsernas stängning)

Fredag

Investor (ca kl 8.15)

Övrigt

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 2

10 januari · 2022

Händelserik start på det nya året

Årets första vecka bjöd både på stora marknadsrörelser och anmärkningsvärd makrostatistik. Vi fick se fallande börser och stigande räntor, bland annat påverkat av protokollet från Feds decembermöte. Dessutom presenterades högintressant data över amerikansk sysselsättning.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Det tomterally som många marknadsdeltagare spekulerat i och önskat sig inföll till sist, och många aktieindex nådde nya högstanivåer under mellandagarna, vilket toppade ett väldigt bra börsår runt om i världen. Veckans och tillika årets första handelsdag tog vid där det föregående året slutade och bland annat Stockholmsbörsen och det amerikanska aktieindexet S&P 500 stängde måndagen på nya toppnivåer. Optimismen på aktiemarknaden minskade dock i samband med att minutes, mötesprotokollet för Federal Open Market Committees decembermöte, släpptes under onsdagen. Federal Open Market Committee är den gren av den av den amerikanska centralbanken Fed som avgör penningpolitikens riktning, och protokollet visade att en minskning av Feds balansräkning kan bli en realitet redan till sommaren. I samband med att det presenterades föll den amerikanska börsen rejält, och värst var det för teknik och tillväxtinriktade Nasdaqbörsen, som föll med 3,3 procent under onsdagen. Samtidigt har vi sett kraftigt stigande räntor under veckan, där den amerikanska tioåriga statsobligationsräntan till exempel stigit från 1,5 procent till över 1,7 procent. På bolagsfronten fick Apple anledning att fira under måndagen då det blev det första börsnoterade bolaget att nå en värdering på 3 biljoner, alltså 3 000 miljarder dollar.

Apple först att nå den eftertraktade gränsen
Passerade momentärt 3000 miljarder dollar i måndags

imagei7zi.png

Makrostatistik

Första makroveckan för året inleddes med inköpschefsindex för tillverkningsindustrin från ett flertal länder där statistiken generellt sett toppade under våren och tidig sommar. Sedan dess har de  sjunkit mot mer normala, om än fortsatt höga, nivåer och veckans data var inget undantag. Försvagningen härrör främst från delindex över bland annat leveranstider och kan därför ses som positivt, då det visar på minskade flaskhalsproblem. I Kina däremot, som under ett tag legat runt gränsen mellan kontraktion och expansion, steg det inofficiella Caixin-indexet mer än väntat från 49,9 till 50,9 och indikerar nu tillväxt. Vidare presenterades data för inflationstakten inom Eurozonen som förväntades sjunka något men istället fortsatte stiga, dock i en lägre takt än vi upplevt tidigare under hösten. Till sist kom veckans kanske mest intressanta statistik, den amerikanska sysselsättningen. Dessvärre var den, likt förra månaden, en besvikelse när förändringen i antal anställda kom in på 199 000 mot väntade 400 000. Samtidigt sjönk andelen arbetslösa från 4,2 procent till 3,9 procent vilket bekräftar obalans på den amerikanska arbetsmarknaden och ger ytterligare grund till de senaste svängningarna bland Fed-ledamöterna mot det mer hökaktiga hållet. Marknaden prisar nu in 70 procent sannolikhet för en räntehöjning redan i mars vilket bidragit till de stigande räntorna.

Amerikansk arbetslöshet fortsätter att falla

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Årets inledning på finansmarknaderna har präglats av den mer hökaktiga kommunikationen från amerikanska Fed, samt den omfattande smittspridningen av omikronvarianten och geopolitisk osäkerhet beträffande Ukraina och Kazakstan. Centralbankernas agerande är och förblir sannolikt en av de viktigaste faktorerna för marknadsutvecklingen och i ett scenario med kraftigt högre räntor kan effekterna bli omfattande för finansiella tillgångar. Den snabbt förbättrade sysselsättningen och det höga inflationstrycket, signaler på en stark ekonomisk utveckling, är samtidigt anledningen till att Fed signalerar snabbare åtstramningar. Detta vittnar också om att deras tidigare antaganden om utvecklingen har varit i underkant. Samtidigt är en god konjunkturell utveckling naturligtvis positivt för efterfrågan för börsbolagen och vi ser också tidiga signaler på att den svåra situationen med komponentbrist och långa ledtider generellt förbättras. Räntor har rört sig uppåt och samtidigt har främst tillväxtorienterade aktier rekylerat. Givet en fortsatt stark ekonomisk utveckling bör ränteläget generellt stiga från nuvarande låga nivåer och vi bedömer att aktiemarknaderna trots detta bör utvecklas positivt i en högkonjunktur, vilket sammantaget gör att vi behåller vår positiva marknadssyn. Under året bedömer vi dock att ränteoro i perioder i hög grad kommer att påverka priserna på finansiella tillgångar.

US Government 10 year

image4xklc.png

Makrostatistik

Veckan är relativt omfattande beträffande makrostatistik, även om den huvudsakligen är amerikansk. I morgon, tisdag, presenteras NFIB, en sentimentsmätning för de amerikanska småbolagen. Månadens utfall estimeras till 98,7 vilket skulle vara något bättre än föregående månads utfall på 98,4. Onsdagen bjuder på inflationsstatistik, CPI, från USA där den höga årstakten i november på 6,8 procent väntas öka ytterligare och nu estimeras uppgå till 7,1 procent i december. Kärninflationen bedöms samtidigt stiga från 4,9 till 5,4 procent. Beige Book, Feds sammanställning över regional ekonomisk aktivitet, publiceras också på onsdag. Veckan avslutas med brittisk och amerikansk statistik över industriproduktion, det första tyska estimatet för BNP-utvecklingen för 2021 samt amerikansk detaljhandelsstatistik. Den amerikanska detaljhandeln bedöms uppvisa en oförändrad tillväxt under månaden.

Återhämtning i industriproduktionen

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Stämmor: Concejo (extra)

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:12 SEK, andra del utav totalt 6:25 SEK)

Tisdag

Onsdag

Dustin (kl 8.00)

Övrigt

Stämmor: Fastator, Karolinska Development (extra)

Torsdag

Övrigt

Stämmor: Instalco (extra), Rizzo, Scandinavian Medical Solutions, Wise Group (extra)

Fredag

Citigroup, Wells Fargo

Stämmor: Abliva (extra)

AKTIEINDEX

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

ALLOKERING

Analytikerna bakom veckoanalysen

Månadsutblick januari

7 januari · 2022

Börserna gick urstarkt under fjolåret. Med minskade stimulanser från världens centralbanker och regeringar räknar vår chefsstrateg Carl Christian Ottander med att årets börsutveckling blir mer normaliserad. Vår Nordiska aktieportfölj avslutade året starkt, där bl a budet på ICA hjälpte till. Om året bjuder på liknande överraskningar återstår att se men Fredrik Lundqvist, som förvaltar portföljen, ser stor långsiktig potential i ABB och NENT. Vi tar in en ny spännande hedgefond i vårt utbud. Candriam har öppnat en SEK-klass för oss i sin framgångsrika marknads-neutrala aktiehedgefond. Trots låg marknadsexponering har fonden haft en imponerande avkastning.

MARKNADS­KOMMENTAR

Efter stimulansrallyt väntas lugnare börs

Året och månaden avslutades med julrally på aktiemarknaderna då osäkerheten kring den nya virusvarianten, omikron, minskat något. När stimulanserna nu skalas ned väntas en lugnare börs framöver.

Månaden inleddes med ett tydligt riskavert marknadsklimat där osäkerheten var påtaglig kring karaktären för den nya virusvarianten, omikron. Den amerikanska centralbanken bytte också fot kring hur de ser på den höga inflationstakten och kommunicerade en snabbare nedtrappning av tillgångsköpsprogrammet än tidigare samt tre räntehöjningar under 2022.

Reaktionerna på räntemarknaden var dock initialt mycket begränsade på beskedet men efter en viss turbulens kan nu en viss dragning uppåt för räntorna konstateras.

Omikron smittsam men verkar ge mildare symptom

Pandemin och smittspridningen utvecklas tyvärr i helt fel riktning och flertalet länder inför nya restriktioner för att begränsa smittspridningen. Kunskapen om den nya virusvarianten, omikron, har dock ökat och de slutsatser som kan konstateras i nuläget är att den är mycket smittsam men att fallen med allvarliga symptom är begränsat.

Befintliga vaccin ger också ett skydd och från vaccinforskningen är kommunikationen övertygade om att det inom kort kommer att kunna distribuera vaccin anpassat till den nya varianten.

Lugnare utveckling när penningkranarna skruvas åt

Efter den starka återhämtningen efter pandemiutbrottet under våren 2020 , delvis drivet av enorma penning- och finanspolitiska stimulanser och uppdämda behov, är nu en lugnare utveckling att vänta.

Stimulanserna skalas tillbaka och räntenivåerna bör stiga, om än från låga nivåer. Konjunkturutsikterna är samtidigt goda där investeringstakten för exempelvis energiomställning kommer att vara hög i flera år framåt men vinstutvecklingen blir av allt att döma lägre kommande år efter 2021 års fenomenala utveckling.

Fantastisk utveckling för globala aktier under 2021

imageh8gsa.png

En positiv avslutning på ett starkt börsår där världsindex steg med cirka 30 procent i svenska kronor.

Signaler om kinesiska stimulanser ger hopp inför 2022

Den kinesiska inbromsningen har varit påtaglig under året. Nedslaget mot tidigare oreglerade sektorer och den krisande fastighetsutvecklaren Evergrande under andra halvåret fick stora återverkningar på tillväxtmarknaderna.

Den kinesiska kredittillväxten har samtidigt fallit tillbaka till en takt där de kinesiska myndigheterna historiskt har börjat stimulera ekonomin igen. De senaste månaderna har också kreditvillkoren förbättrats även om det tar tid för stimulanserna att ge synbar ekonomisk effekt.

Inför 2022 saknas det inte risker för marknadsutvecklingen men vi bedömer samtidigt att förutsättningarna är goda för fortsatt vinsttillväxt i bolagen. Stramare penningpolitik i USA, en pandemi som inte är över samt inflationsdrivande flaskhalsproblematik ställs mot en stark konjunktur, lättare penningpolitik i Kina och låga, om än stigande, räntor. Därtill finns en rad geopolitiska spänningar som kan utvecklas till det sämre. Därmed är det upplagt för ett händelserikt år i ett marknadsperspektiv, med goda taktiska möjligheter.

Carl Christian Ottander

Chief Equity Strategist

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

NENT väntas skapa stora värden över tid

2021 var ett ovanligt år för Stockholmsbörsen i den meningen att korrektionerna var få och börsen aldrig var nere på minus. Våra portföljinnehav fortsätter utvecklas väl och vissa av innehaven står inför stora förändringar under det kommande året.

2021 blev ett ytterligare starkt börsår med en uppgång på 39 procent för Stockholmsbörsen. Fram till och med augusti var utvecklingen relativt odramatisk medan september och andra halvan av november bjöd på nedgångar på cirka tio procent.

Dessa rörelser spelar dock mindre roll för den långsiktige investeraren och tittar vi tillbaka tre år har Stockholmsbörsen avkastat cirka 115 procent, inklusive utdelningar! Det är lätt att fokusera på de kortsiktiga rörelserna medan chanserna till avkastning ökar dramatiskt om man bortser från dessa och istället höjer blicken.

Utvecklingen av innehaven i Nordiska enskilda aktier hade stor spridning där Nibe, Latour och Novo Nordisk utvecklades mycket starkt medan Nordic Entertainment Group (NENT), Securitas och BHG Group utvecklades svagast.

Som vanligt bjöd året på överraskningar. I portföljen överraskade budet på ICA Gruppen värt 107 Mdr SEK, då bud av denna storlek är tämligen ovanliga. Överraskningar kommer säkert under 2022 också, men flera positiva och spännande förändringar i portföljbolagen har redan annonserats.

ABB fortsätter transformeras

ABB, ett av våra större innehav i portföljen, fortsätter ”förändringsresan” som påbörjades för några år sedan. Bolaget har bland annat decentraliserat organisationen, vilket innefattar beslutsfattande och ansvar, samtidigt som icke-strategiska verksamheter har sålts. Underpresterande verksamheter ska även prioritera lönsamhet framöver för att i nästa steg fokusera på tillväxt. Vår syn är att denna ”resa” är långt ifrån färdig och att mycket av arbetet återstår. Vi upplever därmed en fortsatt god potential i ABB.

Bolagets nästa stora steg är noteringen av divisionen E-mobility (laddinfrastruktur) som kommer tydliggöra värden som finns i koncernen och som samtidigt kommer skapa förutsättningar för fortsatt fokusering och tillväxt.

Totalt antal Viaplay-abonnenter

imagek4sbb.png

Under perioden Q4 2019 till Q3 2021 har antalet Viaplay-abonnenter ökat med 59 procent.

NENT - på väg att bli en internationell streamingspelare

Streamingbolaget NENT har under 2021 etablerat sig i fem nya länder, däribland USA, och ska under inledningen av 2022 lanseras i Nederländerna och i Storbritannien mot slutet av året. Bolaget uppsatta mål är att nå 2,2 miljoner Viaplay-abonnenter utanför Norden i år och uppemot 6 miljoner användare år 2025.

Hittills har bolaget lyckats uppnå sina mål och vi bedömer att bolaget har goda förutsättningar att fortsätta göra det, mycket tack vare affärsmodellens relativt höga skalbarhet och satsning på innehåll, inte minst inom sport.

NENT hade en svagt positiv utveckling under fjolåret, men vår tro är fortsatt att bolaget kan nå sina långsiktigt mycket ambitiösa mål och därmed skapa stora värden över tid. Vi väljer därför att höja blicken.

Fredrik Lundqvist

Förvaltare Nordiska Aktier

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Stabil hedgefond med bra avkastning

Det finns många hedgefonder att välja mellan men det är bara ett fåtal som vi bedömer har förutsätt-ningar att leverera bra avkastning. Candriams marknadsneutrala aktiehedgefond tillhör denna exklusiva skara, och vi har nu gjort den tillgänglig för S&Ps kunder.

I slutet av 2021 lanserade Candriam (Conviction AND Responsibility in Asset Management) en fondandelsklass i svenska kronor av hedgefonden Absolute Return Equity Market Neutral. Som namnet indikerar följer fonden en strategi som kallas aktiemarknadsneutral. Det innebär att fonden har förutsättningar att skapa positiv avkastning på börsen även under stökiga perioder.

När vi analyserar denna typ av hedgefonder börjar vi ofta med att kolla på fondens historiska nettoexponering, med det menar vi summan av aktier som fonden har köpt minus aktier fonden har sålt uttryckt som andel av fondens totala tillgångar.

En hög siffra indikerar att historisk avkastning kommer från aktierisk, och att fonden då kan få svårt i nedgångar. En låg siffra är därmed bättre. Bilden nedan visar nettoexponeringen i blått, och vi ser att fonden har sedan oktober 2020 legat under tio procent i nettoexponering mot aktiemarknaden.

Två kompetterade strategier

Förvaltarens ambition är att utnyttja prisavvikelser som uppstår på grund av stora flöden, huvudsakligen från indexfonder, när aktier inkluderas eller exkluderas i globala aktieindex. Teamet fokuserar på statistisk data och försöker identifiera vilka aktier och när förändringar kommer att leda till felprissättningar på kort och medellång sikt. Detta görs på två olika sätt:

”Index Rebalancing” siktar på att identifiera indexförändringar i stora index som kan komma att generera stora flöden från passiva fonder. Fonden tar då en position i en aktie som kommer in i index innan förändringar sker. Sedan reverseras det till en negativ position efter indexreba-lanseringen (säljer fler aktier än vad fonden tidigare köpt).

”Relative value” baseras på samma logik, men identifierar aktier som brukar samvariera men vars pris har börjat avvika mot varandra. Köpta och negativa positioner kombineras och hålls tills skillnaden i pris mellan aktierna har normaliserats.

imagem661b.png

Nettoexponeringen, blå linje, har legat kring tio procent sen start. Trots det har avkastningen varit mycket god.

Bra långsiktig avkastning

Strategin lanserades i UCITS i början på 2019 och hade en tuff start som delvis berodde på extraordinärt mycket ”buy backs”. Fonden återhämtade sig under andra halvan av året. Därefter har den uppvisat en stabil och attraktiv avkastning.

Nedan är årsavkastning for euroandelsklassen:
2019 :    + 0,5 %
2020:  + 14,3 %
2021:    + 12,1 %

Fondens risk väntas vara relativt låg. Förväntad årlig volatilitet är mellan 5-8 procent (som jämförelse ligger en vanlig aktiefond normalt kring 15-25 procent).

Per Johannessen

Analytiker Manager Research