Månadsutblick | Juni 2020

Månadsutblick juni

1 juni · 2020

Stressade investerare lämnar bänken

Stressade investerare kastas in och ut ur börsen. Just nu verkar många som suttit vid sidlinjen kapitulera och ge sig in i matchen igen. För de med stålnerver finns det möjligheter att utnyttja svängningarna. Men för de allra flesta är det bättre att tänka långsiktigt och följa sin plan.

Parallellt med coronakrisen har det blivit kraftigt ökat fokus på hållbara investeringar. Och dessa visade sig ha bättre motståndskraft under börsfallet.

Ladda ner månadsutblicken som PDF

MARKNADSKOMMENTAR

Stressade investerare lämnar avbytarbänken

Den snabba börsuppgången överraskar många som valt en försiktig linje efter börsraset. I takt med att börsen fortsätter stiga stressas nu investerare att överge avbytarbänken och ge sig in i matchen igen.

Många kliar sig i huvudet och undrar om börsen fått fnatt. Under andra halvan av maj steg Stockholmsbörsen med tio procent. Detta trots en fortsatt rekordsnabbt stigande arbetslöshet och förväntat kraftigt BNP-fall under innevarande kvartal.

Den som prickade botten 23 mars har gjort en remarkabel resa. Stockholmsbörsen har sedan dess stigit med 33 procent. Från årets början är dock börsen fortfarande ned ca sex procent. Världsindex har ökat med 18 procent från botten och från årets början är tappet ca 10 procent.

När en börskrasch slår till, som i detta fall, snabbt och utan förvarning stressas många investerare att hastigt ta ned risken genom att öka likviditeten och köpa försäkringar (säljoptioner) för att skydda portföljen.

Koncensus fick fel, igen

Den processen kan ske olika fort beroende på hur scenariot ser ut, men i detta fall verkar de flesta tagit i rejält från början. Koncensussynen har därefter varit att detta kommer bli ett utdraget förlopp med långtgående följder. Därför bör också börsen få svårt att återhämta sig på ett bra tag.

Men det blir ju sällan så som koncensus förväntar sig, snarare tvärtom. Efter att många ställt sig vid sidan om i väntan på nya bottnar, började istället nyhetsflödet vända och bli något mer positivt.

Samtidigt har världens centralbanker och regeringar pumpat in enorma mängder likviditet i marknaderna. Stimulanserna i samband med finanskrisen bleknar i jämförelse. Och någonstans ska pengarna ta vägen. Med extremlågt ränteläge kan man snart bara få vettig avkastning genom att ta hög kreditrisk på räntemarknaden (high yield) eller köpa aktier.

Desperata pessimister börjar köpa aktier igen

Alla de som ställde sig utanför börsen med en rejäl dos likviditet i portföljen verkar nu bli allt mer stressade. När börsen stiger mer eller mindre varje dag kapitulerar till slut pessimisterna och börjar köpa igen. Den processen kan pågå ett tag till. Men ett scenario kan vara att när det börjar ebba ut samtidigt som det börjar spekuleras i hur svaga rapporterna för andra kvartalet faktiskt blir kan börsen börja försvagas igen under juni och början på juli.

Snabb omsvängning i investerarnas känsloläge

imageluxgn.png

Det amerikanska Fear & Greed index, som med sju indikatorer mäter känsloläget på börsen, visar upp en snabb återhämtning efter paniken i mars. Nu börjar många istället få panik över att de missar börsuppgången...

Oro inför rapporter kan ge köpläge

Blir det så kan det, innan rapporterna, vara ett bra tillfälle att komma in på börsen igen, för de som fortfarande har likviditet som ska investeras. För när rapporterna väl är på bordet försvinner åtminstone den oron och börsen kan lyfta igen, detta nästan oavsett rapportutfallet. Undantaget är de bolag som försvagats så mycket att de behöver göra nyemission. Risken är dock att det leder till överoptimism inför tredje kvartalets rapporter…

Börssvängningarna är inte över, men för den tålmodige spelar det mindre roll. Stay safe, tvätta händerna, köp kvalitet och investera långsiktigt.

Mikael Westin

Chef Portfolio Solutions, redaktör för Månadsutblicken

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

I nöden prövas investeringsfilosofin

Aktiemarknaden har historiskt givit en betydande meravkastning över en riskfri ränta. Men då krävs det att man är långsiktig och orkar bära risken även i turbulenta tider.

Kriser är ett återkommande inslag och alla är unika på sitt sätt. För corona började det som en hälsokris men det utvecklades snabbt till en ekonomisk och finansiell kris.

De stora kortsiktiga slag vi sett på börsen är dock en del av risken med att investera i aktier, som över tid ska kompen-seras genom en högre avkastning. Och historiskt har långsik-tiga aktieinvesterare fått bra betalt för att bära denna risk.

Ofta för sent fundera på sin risknivå mitt i en krasch

Eftersom börskrascher i sig är oförutsägbara är det viktigt att i förväg sätta den risk man ”orkar” bära i stressade situationer. Mitt i turbulensen är det ofta för sent. Den som inte funderat i dessa tankebanor riskerar då att få panik när oron växer, börsen faller och risken upplevs som ohanterlig.

Många investerare fick panik i mars och minskade andelen aktier. Den kraftiga nedgången och efterföljande uppgång visar hur svårt det är att tajma dessa rörelser och tänka kallt i stressade situationer.

Därför är det nödvändigt som investerare att ha en långsiktig strategi som tar höjd för att det kan bli en stökig resa för att i slutändan få njuta av den extra premie aktier ger på lång sikt.

Svaga bolag har drabbats hårdast

Samma resonemang gäller för val av enskilda aktier. Vissa branscher drabbades extra hårt av coronakrisen såsom flyg, hotell och restaurang medan andra branscher klarat sig bättre. Generellt har dock bolag med hög finansiell risk och svaga balansräkningar drabbats hårdare.

Även om corona var omöjligt att förutspå så innebär en hög skuldsättning alltid en risk när konjunkturläget försämras. Det viktiga är dock att vara medveten om bolagets situation och att det stämmer överens med den risk man vill bära i aktien.

Investerar i starka affärsmodeller och tänker långsiktigt

Även i en väldiversifierad aktieportfölj kommer man inte undan marknadsrisken. Men centralt för filosofin i Söderberg & Partners aktieförvaltning är att leta efter bolag med fungerande affärsmodeller som över tid kan skapa en attraktiv avkastning. Därefter bygger vi en portfölj av aktier med rimlig riskspridning och investerar långsiktigt.

Stora svängningar senaste åren

imageqlrz42.png

Under senaste dryga två åren, från januari 2018 till idag, har det varit stora svängningar på börsen. Efter återhämtningen i april-maj är vi nu tillbaka på nivån från mitten av oktober förra året.

Kriser skapar möjligheter för bolag med starka finanser

Kriser innebär också möjligheter och flera av bolagen vi investerat i har visat sig stå starka under denna tid. Flera av dem har även potential att utnyttja sina starka finanser till att flytta fram sina positioner genom förvärv, ta marknadsandelar etc. Bland dessa finns exempelvis Essity och ICA.

Ingen vet hur länge pandemin kommer påverka oss och vad den får för konsekvenser på kort och lång sikt. Man ska, som alltid, vara ödmjuk inför framtiden men säkerligen kommer vi, som med andra kriser, ur denna förr eller senare eller lär oss leva med den.

Fredrik Lundqvist

Förvaltare S&P Nordiska Aktier

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Starkare defensiv med hållbara investeringar

Under kristider när det ena marknadsindexet störtdyker efter det andra, tycks hållbara investeringar prestera med bättre riskjusterad avkastning än sina traditionella motsvarigheter. Att investera hållbart är inte bara bra för miljön och samhället, utan också för din privatekonomi.

Motståndskraft är förmågan att överkomma kriser och fortsätta att utvecklas. Eftersom hållbarhet handlar om långsiktig utveckling är motståndskraft inbyggd hos hållbara bolag. Under denna period av marknadsturbulens har finansbranschen stärkts i sin övertygelse att investeringars hållbarhetsegenskaper ger en tydlig fingervisning vilka som har bäst förutsättningar att klara sig i oroliga tider.

Hållbara investeringar har övertag oavsett marknad

Generellt har hållbara investeringar genererat bättre riskjusterade resultat under det första kvartalet 2020. Om man tittar på ett urval av investeringsindex som representerar hela utbudet av hållbarhetsindex, räknar man med att hela 94 procent av dessa har presterat över index utan hållbarhetsegenskaper.

Vi ser detta övertag oavsett geografisk marknad och tillgångsslag. MSCI ”ESG Leaders” index-serien består av de 50% mest hållbara bolagen inom respektive bransch i olika geografiska regioner. Inom samtliga regioner har hållbarhetsindexet presterat bättre än motsvarande marknadsindex utan hållbarhetsfilter.

Likande fenomen ser vi på räntemarknaden. Ett grönt obligationsindex som under hela 2017 och 2018 presterat nästan identisk med motsvarande europeiska obligationsindex, har under krisen markant urskilt sig positivt från sitt riktmärke.

Hållbara investeringar har övertag

imagerzh69.png

Generellt har hållbara bolag klarat börsturbulensen bättre än börsen som helhet.

Håll oljan borta

Vi vänder blicken från bolag till fonder. Hållbara fonder förvaltas på ett sådant sätt att förvaltaren tar hänsyn till bolagens hållbarhetsegenskaper vid val av bolag, och söker välja in hållbara bolag till fonden. En del hållbara fonder har valt att avstå från investeringar i bl a oljeproducerande bolag. Detta har ytterligare förbättrat dessa fonders resultat i det nuvarande ekonomiska läget med låg efterfrågan på olja. Hållbarhetsfonder sjönk med i snitt 12,2% under början av året, medan deras riktmärken sjönk med ungefär det dubbla.

Två hållbara fonder att investera i

Slutsatsen blir att hållbara investeringar är mer motståndskraftig under kristider. Dessa har presterat bättre än investeringar utan hållbarhetsegenskaper. En del av förklaringen ligger i att hållbara fonder undviker att investera i bolag som producerar olja.

Därmed rekommenderar vi två fonder som genom grön finansiering respektive investeringar i lösningsbolag, SPP Grön Obligationsfond och RobecoSAM Smart Energy, bidrar till miljömässig hållbarhet.

Lingyi Lu

ESG-ansvarig

19 april 2021

Veckoanalys | Vecka 16

19 april · 2021

Marknaden tar stark inflation med ro

Marknaden tolkar den stigande inflationen som tillfällig vilket ledde till stigande börser under föregående vecka. Investerare verkar befarat en ännu högre siffra med tanke på att den 10-åriga statsobligationen föll. Vi anser inte att stigande inflationen i dagsläget utgör något akut hot mot aktier och behåller vår övervikt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Efter förra veckans starka inflationsdata (se mer nedan) förstärktes oron för en åtstramande penningpolitik. Aktiemarknaden har däremot tagit det hela med ro efter Feds kommunikation kring vad som klassas som tillfälligt stigande inflation. Marknadens positiva tolkning är dels att den är just tillfällig men också att stigande inflation historiskt har sammanfallit med stigande vinstmarginaler, då intäkterna tillåts öka mer än kostnaderna och att så skulle kunna vara fallet även nu. Börsen har historiskt levererat en god avkastning när inflationen varit hög – så länge tillväxten i realekonomin inte varit för låg. Vi anser inte att inflationen i sig som är farlig för börsen, utan kombinationen av en hög inflation och en mycket låg tillväxt. Den stigande inflationen i dagsläget utgör inte något akut hot mot aktier eftersom vi väntar oss en vaccindriven tillväxtboost under andra halvåret tillsammans med fortsatta stimulanser. Flera amerikanska storbanker rapporterade i veckan, som generellt var bättre på alla punkter och där återvinningarna av kreditförlusterna indikerar en tro på återhämtning av ekonomin, vilket kan ses som en positiv konjunkturindikator framåt.

Börsutveckling S&P 500 index

Makrostatistik

Oron för en åtstramande penningpolitik och stigande räntenivåer gör att arbetsmarknads- och framförallt inflationsdata hamnar i fokus. Köpstarka konsumenter med uppdämda konsumtionsbehov och näringsidkare som passar på att öka marginalerna när samhällen öppnar upp ökar risken för stigande prisnivåer. Mars inflationsstatistik kom in över förväntan på 2,6 procent i årstakt, framförallt drivet av högre tjänstepriser på transporter och hotelltjänster. Även om inflationen kan se hög ut för tillfället bör ökningen varit tillfällig på grund av baseffekter från fallande priser under starten av pandemin, flaskhalsar i industrin och höga energipriser. Värt att notera är däremot månadsförändringen på 0,6 procentenheter, den högsta på över tio år som inte påverkats av baseffekterna. Fed har däremot varit tydliga med att de kommer acceptera en period med hög inflation och viktigt för Feds respons blir hur löner och inflationsförväntningar reagerar framöver. Högre inflation drivet av ökad löneinflation förväntas ta tid och är mindre troligt i närtid. Inflationstakten i Sverige kom in i linje med marknadens och Riksbankens prognos där KPIF steg med 1,8 procent i årstakt i mars och bör inte påverka Riksbanken  räntebesked den 27:e april. Avslutningsvis fick vi amerikansk detaljhandel som steg 9,8 procent i månadstakt i mars, vilket indikerar en stigande efterfrågan av lyfta restriktioner och att hushållen är villiga att spendera hushållscheckarna.

CPI

imageatvbh.png

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Rapportsäsongen för årets första kvartal är nu i full sving och innevarande vecka bjuder på ett stort antal rapporter från tongivande bolag. På global bas bedömer vi att rapporterna från de amerikanska bolagen IBM och Intel kommer att tilldra sig ett betydande investerarintresse, med koppling till bristsituationen för halvledare. För svensk del kommer bland annat rapporter från Ericsson på onsdag och Volvo på torsdag. Volvo har redan kommunicerat ett kraftig negativ påverkan under kvartalet från just halvledarbrist. I fredagens rapportflöde finner vi Essity, Stora Enso, Telia och Autoliv för att nämna några av de större bolagen. Stockholmsbörsen har i år utvecklats starkt i ett globalt relativt perspektiv, ett utslag av kompositionen av bolag med en stor andel bank och cyklisk verkstad som gynnas i rådande konjunkturförstärkning. Samtidigt bedömer vi att marknadens starka prisutveckling är en risk in i rapporterna. För en fortsatt starkare utveckling för Stockholmsbörsen relativt omvärlden bör sannolikt en majoritet av de rapporterande bolagen överträffa estimaten med god marginal och ge en fortsatt positiv bedömning om en accelererande konjunkturåterhämtning.

Regional börsutveckling
Index TR. SEK

Makrostatistik

Veckan är något lugnare på statistikfronten än den föregående. Från USA presenteras bland annat Conference Board Leading Indicators vilket är en amerikansk ekonomisk ledande indikator avsedd att förutsäga framtida ekonomisk aktivitet. Det beräknas av The Conference Board, en icke-statlig organisation, som bestämmer indexets värde utifrån värdena på tio nyckelvariabler. Dessa variabler har historiskt vänt nedåt före en lågkonjunktur och uppåt före en högkonjunktur. Det senaste utfallet var 110,5 vilket var en förbättring från föregående månad med 0,2 procent. Återhämtningen har varit stark efter kollapsen förra våren och nu är förväntansbilden en förbättring med 0,6 procent. ECB lämnar räntebesked på torsdag, inga förändringar väntas. På torsdag presenteras också statistik över försäljningsutveckling och prisutveckling på den amerikanska husmarknaden. Prisutvecklingen har varit väldigt stark och utvecklingen visade föregånde månad på en prisökning på hela 15,8 procent jämfört med året innan. Försäljningsutveckling för nya hus i USA presenteras på fredag och här förväntas volymen uppgå till 910 000 vilket kan jämföras med föregående månads antal på 775 000 hus. Veckan avslutas också med preliminära inköpschefsiffror för tillverkningsindustrin från bland annat USA, Tyskland och Storbritannien.

Ledande indikatorer i USA

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

TF Bank (kl 7.00), Note (kl 8.30)

Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), IBM

Övrigt

Ex Utdelningar: Elekta (0:90 SEK extra), Evolution (0:68 EUR). Svolder: presenterar substansvärde. Tre Kronor Property: anmälningstid i Svenska Handelsfastigheters bud väntas inledas 19 april (väntas avslutas 10 maj)

Tisdag

Rapporter

Bufab (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Byggmax (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Investor (ca kl 12.00), BE Group (kl 14.00), Profilgruppen (kl 14.00)

Utl. rapporter

Abbott Labs, Associated British Foods, Johnson & Johnson, Netflix, Procter & Gamble

Övrigt

Stämmor: Africa Oil, BE Group, Biofrigas, Bufab, Getinge, Kallebäck Property, Nordic Semiconductor, Privanet, Profilgruppen, SBF Bostad, Teqnion, Viafin Service

Onsdag

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), SHB (kl 7.00), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Bioarctic (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Platzer (kl 8.00), Sintercast (kl 8.00), Midway (kl 12.00), Beijer Electronics (kl 13.00), Karo Pharma (kl 13.00)

BHP (operativ uppdatering), Roche (försäljningssiffror), Verizon, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: AQ Group, Asarina Pharma, Capsek, DBP, Havsfrun, Industrivärden, Karo Pharma, Leading Edge Materials, Link Prop Investment, Midway, Nyfosa, Ocean Yield, Partnera, PGS, QBNK, Slottsviken Fastighet. Ex Utdelningar: Bufab (2:75 SEK), Getinge (3:00 SEK), Stolt-Nielsen (USD 0,25)

Torsdag

Rapporter

Kungsleden (kl 6.55), Axfood (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Haldex (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), EQT (ca kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Duni (kl 7.45), Thule (kl 7.45), Alimak (kl 8.00), AQ Group (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Kinnevik (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Proact (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), SKF (ca kl 8.45), Rejlers (kl 13.00), Trelleborg (ca kl 13.00), Fastpartner (kl 15.00-15.30)

Utl. rapporter

AT&T, Credit Suisse, Intel, Manpower (prel datum), Nucor, Orange (prel datum)

Övrigt

Ex Utdelningar: Cibus (0:07 EUR månadsvis), Havsfrun (1:50 SEK), Industrivärden (6:25 SEK + extra 2:00 SEK), Nyfosa (1:00 SEK extra samt 0:75 SEK i kvartalsvis ordinarie utdelning)

Fredag

Rapporter

Diös (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Lifco (kl 7.30), Saab (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Magnolia Bostad (kl 8.00), Probi (kl 8.00), Pricer (kl 8.30), Svedbergs (kl 8.30), AAK (kl 11.15), Autoliv (kl 12.00), NGS (lunchtid)

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Metso Outotec (kl 8.00), Yara, American Express, Daimler, Honeywell, Kimberly-Clark

Övrigt

Ex Utdelningar: Concentric (3:50 SEK), Dedicare (2:50 SEK), Holmen (7:25 SEK + extra 3:50 SEK), Kungsleden (0:70 SEK kvartalsvis), OEM (7:50 SEK), Spotlight Group (1:10 SEK + extra 0:90 SEK), Sweco (2:20 SEK), Tele2 (3:00 SEK, halvårsvis), Thule (11:50 SEK, första del utav 15:50 SEK), Trelleborg (5:00 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

12 april 2021

Veckoanalys | Vecka 15

12 april · 2021

Stark återhämtning från IT-jättarna

Efter att penningpolitiken i USA fortsätter vara stöttande och Biden tidigarelade vaccineringen nådde amerikanska börser nya rekordnivåer. IT-sektorn som pressats av rotationsoro har studsat tillbaka och visar styrka. Vi ser fortsatt potential för sektorn som gynnas av strukturella trender och ökat ESG-fokus.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Amerikanska S&P 500 stängde på nya rekordnivåer bland annat efter att Fed släppt sitt senaste protokoll där det framgår att deras stöttande politik fortlöper. Att Biden tidigarelade datumet när alla över 18 ska få tillgång till covid-vaccin till 19 april från 1 maj bidrog också till det positiva humöret. Biden presenterade även ett förslag för beskattning av multinationella techbolag där en global miniminivå för beskattning kan införas där skatteuttaget ska fördelas mellan länder baserat på företagens försäljning i respektive land. Trots nyheten har amerikanska techjättar visat styrka den senaste tiden och brutit fallande trender efter svagheten i samband med rotationen från tillväxt till värde. Under den senaste tiden har vi sett en återhämtning i relationen mellan tillväxt- och värdeaktier och flera tillväxtbolag har nått högsta nivåer även i absoluta tal. Mycket talar för att den strukturella medvinden fortsätter samtidigt som räntenivåerna mest sannolikt inte stiger lika hastigt som de gjort under årets första månader. Vi ser därför fortsatt potential för framförallt IT-sektorn som erbjuder starka vinsttillväxtförutsättningar och dessutom gynnas av ökat ESG-fokus.

Utveckling globala sektorer 1M
Ink utd. SEK

Makrostatistik

Veckan började med att Internationella valutafonden (IMF) publicerade en ny prognos för världsekonomin. Det råder fortsatt en stor osäkerhet i de globala ekonomiska utsikterna men IMF ser ljusare på framtiden och tillväxtprognoserna reviderades som väntat upp för de flesta länder, drivet av mer stimulanser och förväntningar om en vaccindriven tillväxtboost under andra halvåret. Samtidigt visade veckostatistiken i USA oväntat många nya arbetslösa vilket minskar oron för överhettning i ekonomin. Euroområdets sammanvägda index för industrin och tjänstesektorn, uppmättes till 53,2 i mars, upp från 48,8 föregående månad. Uppgången indikerar att ekonomin har klarat de senaste nedstängningarna mycket bättre än många hade förväntat sig tack vare tillväxten i tillverkningsindustrin och tecken på att social distansering och rörlighetsrestriktioner haft mindre påverkan på företag inom tjänstesektorn än de hade samma tid under föregående år. Avslutningsvis presenterades mötesanteckningar från ECB:s marsmöte där det framgår att det finns ett brett stöd för beslutet att öka takten i tillgångsköpen och att man kommer att agera för att hindra en ovälkommen och för tidig åtstramning av finansiella förhållanden.

IMF tillväxtprognoser (april 2021)

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Rapportsäsongen för årets första kvartalet står för dörren. Först ut är i vanlig ordning de amerikanska storbankerna. På onsdag kommer rapport från JP Morgan, Goldman Sachs och Wells Fargo, på torsdag Citigroup och Bank of America och på fredag Morgan Stanley. Torsdagens rapportskörd bjuder även på den amerikanska aluminiumtillverkaren Alcoas rapport. Sektorn har i likhet med amerikanska långräntor och den breda marknaden befunnit sig mer i konsolideringsläge de senaste veckorna. Bankerna är dock välkapitaliserade och gynnas av den fortsatta ekonomiska återhämtning. I sitt årliga brev till JP Morgans aktieägare skrev bankens VD och styrelseordförande Jamie Dimon att den nuvarande starka utvecklingen för den amerikanska ekonomin utan problem kan fortsätta in i 2023 med tanke på de stimulanser som görs. Vi håller ett grönt betyg på sektorn som också kan dra fördel av en låg relativvärdering.

Bank & Finans
MSCI ACWI Financials rel MSCI AC World inkl. utdelningar (SEK)

Makrostatistik

Veckan inleds med detaljhandelsstatistik från eurozonen för februari idag måndag. Förväntningarna ligger på fortsatt tillbakagång i relation till fjolårssiffrorna, om än i något mindre utsträckning än föregående månads mätning som uppvisade den svagaste noteringen sedan förra våren. På tisdag väntar svensk arbetslöshetsstatistik från AF för mars och samma dag får vi också tyska ZEW-index för april. Här ligger förväntningarna på fortsatt förbättring efter förra månaden som visade styrka och optimism inför framtiden. Från andra sidan Atlanten kommer amerikanska NFIB småföretagarindex och inflationsstatistik CPI, båda för mars. Motsvarande inflationssiffra får vi från Sverige på onsdag, samma dag som eurozonen offentliggör industriproduktionen för februari månad. Under torsdagen kommer ett helt band av intressant amerikansk makrostatistik i form av detajhandel mars, Philadilphia Fed index april, industriproduktion mars, lager osålda varor februari och NAHB husmarknadsindex april. Den kanske mest betydande datapunkten i gruppen är detaljhandeln, som är av stor betydelse för landets ekonomi då den ger viktig fingervisning avseende konsumtionen. Förnyad styrka och en tillväxt om 5,5 procent väntas efter föregående månads nedgång om 3,0 procent månad över månad.

Amerikansk detaljhandel

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Ica: publicerar månadsförsäljning i Sverige för mars kl 8.45.  SAS: trafiksiffror för mars kl 11.00

Övrigt

Stämmor: Danish Aerospace, Kesko, Pandox, Telia, Ex Utdelningar: Bakkafrost (DKK 3,65)

Tisdag

Dustin (kl 8.00)

Övrigt

Stämmor: Audientes, Avidly, Backaheden, Divio (extra), Diös, Dometic, Hoist, Indutrade, Insplorion, ISS, Orexo, Ovzon, Saab, Sanoma, Swedish Match, Oscar Properties: anmälningstid i nyemission avslutas

Onsdag

Creades (kl 8.30)

Utl. rapporter

JP Morgan (ca kl 13.00), Goldman Sachs (ca kl 13.30), Wells Fargo (ca kl 14.00)

Övrigt

Stämmor: Aker Solutions, Bayn Group (extra), Bilot, Bublar, Creades, Husqvarna, Lifeclean, Livihop (extra), Mangold, Monsenso, Offentliga Hus (extra), Remedy, Smart Eye, SSAB

Torsdag

RNB (kl 7.00), ACQ Bure

Utl. rapporter

Bank of America (ca kl 12.45), Citigroup (ca kl 14.00), Alcoa (efter USA-börsernas stängning), Delta Air Lines

Övrigt

Ex Utdelningar: Creades (3:50 SEK, kvartalsvis), Husqvarna (0:80 SEK, första del utav totalt 2:40 SEK), Mangold (17:30 SEK)

Fredag

Rapporter

Atrium Ljungberg (kl 7.30), Vitec (ca kl 8.00), Öresund (kl 8.00)

Utl. rapporter

Morgan Stanley (prel datum), Stanley Black & Decker (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Elekta (extra), Enlabs (extra), Evolution, Eyeonid (extra), Implantica, Mavshack, OXE Marine, Risk Intelligence, Urb-it

Ex Utdelningar: Beijer Ref (1:80 SEK, första del), Ica (13:00 SEK), Lundbergs (3:50 SEK), Pihlajalinna (0:20 EUR), SCA (2:00 SEK), Sydsvenska Hem (1:90 SEK kvartalsvis), Tingsvalvet (1:25 SEK)

AKTIEINDEX

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

ALLOKERING

Analytikerna bakom veckoanalysen

Månadsutblick april

7 april · 2021

Ett år sedan börsbotten i mars 2020 har utvecklingen varit minst sagt imponerande. Enligt vår bedömning kan vi se en fortsatt positiv börsutveckling så länge bolagsvinsterna fortsätter att överraska och räntorna inte stiger för mycket.

MARKNADS­KOMMENTAR

Ett år sedan börsbotten - vad händer nu?

Ett år sedan börsbotten i mars 2020 har utvecklingen varit minst sagt imponerande – med en uppgång på cirka 80 procent för världsindex. Resolut penningpolitik av enorma proportioner fick stopp på den panikartade och negativa marknadsutvecklingen.

När de panikartade marknadsreaktionerna för den stora osäkerheten som pandemiutbrottet innebar sansade sig började finansmarknaderna fungera mer normalt och fokuserade på framtida vinster och tillväxt i bolag och för ekonomierna igen. Detta medförde en betydande skillnad eller ett gap mellan finansmarknadernas utveckling jämfört med det ekonomiska nuläget, vilket också ifrågasattes av många. Drevs marknadsutvecklingen bara av centralbankernas stimulanser, låga räntor och nytryckta pengar, och hade prissättningen av finansiella tillgångar helt frikopplats från den reala ekonomiska utvecklingen?

Vad kan driva fortsatt uppgång?

Finansmarknadernas framåtblickande natur, givet normala omständigheter; har trots allt visat sig effektiv även under pandemin. De mest drakoniska nedstängningseffekterna var övergående och delvis tack vare de kinesiska framgångarna med att stimulera ekonomin i ett tidigt skede fortsatte hjulen att snurra i den globala ekonomin. Krismedvetenheten var total och även om vissa sektorer och branscher drabbats mycket hårt har mänskligheten i någon mån anpassat sig till den nya verkligheten. Finanspolitiken stöttar och stimulerar till investeringar och delar av stödpaketen öronmärks för klimat- och energiomställning. Vi bedömer i dagsläget att konjunkturcykeln bottnade under sommaren 2020 och att en återhämtning därefter tagit vid. Styrkan i återhämtningen har i hög grad underskattats och tillväxt och vinster i bolagen har överträffat prognoserna med råge det senaste året. Sparkvoterna för både hushåll och företag har under pandemin stigit rejält vilket innebär att det finns betydande resurser för att öka konsumtionen igen när tillvaron successivt normaliseras. De kvarvarande stimulanserna i kombination med uppdämda konsumtions- och investeringsbehov kan innebära att styrkan fortsatt underskattas även det kommande året, vilket bör ge förnyat stöd till kursutvecklingen. Samtidigt finns en baksida på den potentiellt mycket starka efterfrågesituationen. Brist på insatsråvaror, halvledare och transportkapacitet är redan ett faktum för många företag och försvårar och fördyrar produktionen.

BNP-utvecklingen bedöms bli mycket stark i år

Börsutvecklingen har tagit fasta på de goda utsikterna för en återhämtning i ekonomin.

Snart inte längre bara ett finansmarknadsfenomen

På global bas ser återhämtningen ut att bli ojämn, mycket på grund av varierande framgångar i vaccinationsprogrammen. I takt med att ekonomierna öppnar upp och konsumenter och företag har större möjlighet uttrycka sin köpkraft ser vi också att den starka utvecklingen inte längre bara blir ett finansmarknadsfenomen. Den ekonomiska aktiviteten blir av allt att döma mycket stark de kommande året men förutsätter självklart att vaccinprogrammen är framgångsrika. Enligt vår bedömning bör vi se en fortsatt positiv aktiemarknadsutveckling så länge bolagsvinsterna fortsätter att överraska och inte ränteläget förändras dramatiskt på uppsidan, något centralbankerna vid upprepade tillfällen kommunicerat inte kommer att ske.

Carl Christian Ottander

Investeringsstrateg

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Globala aktier

Stigande långräntor är på allas läppar och årets första rapportsäsong står för dörren. Det saknas inte orosmoln, men globala aktier har mer att ge. Cyklisk tillväxt är fortsatt att föredra.

Optimismen på aktiemarknaden har varit stor under inledningen av året, mycket tack vare vaccinutrullning, nya omfattande stimulanser i USA och fortsatt duvaktiga centralbanker. I spåren av en snabb ränteuppgång har vi dock de senaste veckorna kunnat bevittna en något ökad osäkerhet och när vi nu närmar vi oss rapportsäsongen är förväntningarna dessutom högt ställda. I ett kortare perspektiv kan oron mycket väl hålla i sig, men vi ser fortsatt goda skäl att bibehålla ett ljusgrönt betyg på aktier som tillgångsslag, med en horisont på upp emot ett år. Den ekonomiska återhämtningen fortgår, räntorna kommer att förbli låga och stimulanserna kommer av allt att döma ligga kvar. Det är ett gynnsamt läge för risktillgångar som aktier.

Fortsatt goda förutsättningar i USA och på tillväxtmarknader

Marknader vi förespråkar är sådana med starka underliggande ekonomiska tillväxtförutsättningar som USA och tillväxtmarknader, främst de asiatiska. Tillväxtmarknader gynnas av en god riskaptit samt en global ekonomisk stabilisering där Kina leder återhämtningen. USA har visserligen drabbats mycket hårt av pandemin, men landet har också satt in enorma stimulanser, finanspolitiskt motsvarande omkring en fjärdedel av BNP. Det kombinerat med stor handlingskraft vad gäller vaccinutrullning ger ett robust stöd för ekonomisk återhämtning.

I dessa regioner är dessutom sektorsammansättningen gynnsam givet rådande klimat. IT-sektorn uppvisar god lönsamhet med möjlighet till hög tillväxttakt oavsett konjunkturläge, tack vare en påskyndad digitalisering. Bank & Finans främjas av att långräntorna stiger mer än korträntorna och av att de ekonomiska hjulen snurrar snabbare, bland annat tack vare mindre kreditförluster. Dessutom är många banker välkapitaliserade varför det finns goda förutsättningar för en attraktiv aktieåterbäring. En ekonomisk välmående konsument talar för fortsatt potential inom Sällanköpsvaror, en sektor som kan se tydlig efterfrågeökning när väl restriktionerna släpper. Onlinehandeln växer lavinartat vilket övergripande kan kompensera en svag butiksförsäljning till följd av coronaviruset.

Världsindex
MSCI ACWI (inkl. utdelninger, SEK)

Stor optimism under årets första kvartal.

Risk för förnyad svaghet i Europa

I samband med lanseringen av nya kunderbjudandet sänkte vi vårt betyg för Europa till orange. Regionen har avkastat mycket nära världsindex det senaste halvåret i kronor räknat, men är hårt drabbad av en tredje virusvåg, begränsad vaccintillgång och problematisk vaccindistribution. Vi ser en påtaglig risk för en allt tydligare divergens i ekonomisk återhämtning mellan USA och Europa, till Europas nackdel och ett europeiskt aktieindex har dessutom en mindre fördelaktig sektorkomposition baserat på rådande klimat, där till exempel dagligvarubolag väger tungt.

Linda Lyth

Investeringsstrateg

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Nya tider kräver ny förvaltning

Lågräntemiljön har påverkat placerare under de senaste åren. En lägre förväntad avkastning och högre värderingar på risktillgångar förändrar spelplanen för all investering. Även vi på Söderberg & Partners anpassar oss genom en mer flexibel och dynamisk investeringsrådgivning och portföljförvaltning och lanserade ett nytt kunderbjudande i början på april.

Så kallade paradigmskiften sker från tid till annan och oavsett om ”det nya normala” anses bestå eller bara vara en varningssignal så är det i tider av dessa värt att se över sin förvaltningsstrategi mer än tidigare.

Vår investeringsfilosofi bygger på långsiktighet och en god riskspridning, där en väl genomarbetad process skapar möjligheter för en avkastning överstigande marknadssnittet. Men när en tillgångsklass som räntor som historiskt har gett möjlighet att allokera om till en säkrare tillgång inte längre ger en nämnvärd avkastning tvingas man att se över sitt risktagande. Detta är en av anledningarna att vi har justerat vår riskbedömning för våra kunder och efter upprättad behovsanalys rekommenderar vi nu en något ökad andel aktier i portföljernas ursprungsfördelning.

Ett mer flexibelt erbjudande

Nyheterna i vårt kunderbjudande är långt fler. För dig som kund finns nu en större flexibilitet och efter att tidigare ha haft ett något mer klassiskt förvaltningserbjudande har vi nu skapat en rad ”byggstenar” för att kunna konstruera den portfölj som bäst överensstämmer både med din risk och andra eventuella preferenser. För att underlätta dina beslut vill vi gärna föra en diskussion med dig om vad du har för målavkastning och vad detta i sin tur innebär för nedsidesrisk. Alternativen är många och oavsett om du uppskattar en mer hållbar inriktning, gärna vill följa strukturella marknadstrender via en tematisk portfölj eller öka ditt risktagande på räntemarknaden så har vi rätt portfölj för dig. Skulle din situation förändras kan byggstenarna lätt bytas ut mot andra.

Förenklad bild över Investment Managements investeringsprocess.

Ledande analys och strukturerad investeringsprocess

Söderberg & Partners satsar mer än någon annan på analys och vi har under det senaste året bland annat anställt en senior räntestrateg och satt upp ett externt analysråd med medlemmar från bland annat en av världens största investerare KKR och sjunde AP-fonden. Vi är glada över att vårt arbete uppmärksammats, bland annat med priset ”Nordic Investment Consultancy of the year” föregående år.

För att säkerställa att analysen även implementeras i våra portföljer har vi arbetat med att strukturera upp vår investeringsprocess. Den säkerställer att vi i alla lägen nyttjar den kompetens som finns hos våra specialister och följer det regelverk som är uppsatt. På så sätt kan du lita på att vi alltid agerar utifrån ditt bästa och både ser till att hitta stjärnorna samt minimerar olika intressekonflikter.

Slutligen avser vi naturligtvis även i fortsättningen vässa vårt erbjudande, oavsett om det handlar om att ytterligare pressa priset för de underliggande produkterna vi investerar i eller när vi letar nya alternativa investeringsformer. Vi hoppas du uppskattar våra ambitioner och tackar för ditt förtroende.

Matthias Gietzelt

Chef för Investment Management