Månadsutblick | Maj 2020

Månadsutblick maj

Kvalitetsbolagen har gynnats av turbulensen samtidigt som det fortfarande råder osäkerhet kring de cykliska bolagen. Men de asiatiska marknaderna börjar ser intressanta ut. Just nu lockar high yield-obligationer och på sikt även aktier.

MARKNADSKOMMENTAR

Kvalitetsbolag i fokus i väntan på cykliskt lyft

Börsernas kvalitetsbolag levererar och har förutsättningar att fortsätta prestera om restriktionerna kvarstår. Men förberedelserna för att sakta återstarta ekonomier runt om i världen öppnar även upp för mer cykliska bolag på sikt.

Det blev återigen en dramatisk månad på finansmarknaderna under april. Utöver en något bromsad smittspridning och försiktiga försök till nedtrappning av isoleringsåtgärder, såg vi en totalkollaps i oljepriset där producenterna tillfälligt till och med var villiga att betala för att bli av med sin olja.

Även om det överlag var positiv utveckling på börserna i april, i spåren av fallande vinstestimat och stigande kurser, spillde till slut oljemarknadens oro över på börserna. Samtidigt ökade tempot i rapportfloden, där intresset främst riktas mot bolagens framtidsutsikter, som tyvärr inte gav någon klarhet.

Trots vinsttappen under Q1 bör nedstängningseffekterna märkas fullt ut först i Q2-resultaten och en försiktig återhämtning väntas påbörjas i höst. 2020 är alltså lite av ett förlorat år men eftersom börsen är framåtblickande bygger mycket av börsstyrkan på en förhoppning om återhämtning under 2021.

Kvalitetsbolag fungerar bra i karantäntider

Så länge restriktionerna kvarstår förblir de ekonomiska effekterna omfattande men vi väntar oss att konjunkturstabila kvalitetsbolag fortsätter att leverera. I kvartalsrapporterna presenterade hälsovård-, dagligvaru- och It-bolagen en oförändrad till positiv vinstutveckling. Det är en trend som vi bedömer fortsätter så länge restriktionerna kvarstår.

Den amerikanska börsen har hittills klarat sig bra vilket kan förklaras av att den till hälften består av bolag inom IT, kommunikation och hälsovård, vilka alla gynnas i nuvarande karantänmiljö. IT-sektorn lyckades t ex både överprestera under fallet och hålla jämna steg med index under återhämtningen, i takt med att pandemin förstärkt pågående tekniktrender.

Än är det för tidigt för cykliska bolag…

Det saknas idag en hållbar hälsostrategi för att arbetare och konsumenter, ska kunna återgå till en normal aktivitet på ett säkert sätt. Men förberedelser har påbörjats för att sakta återstarta ekonomierna runt om i världen. I en miljö av stigande konkurser och arbetslöshet kommer investerare söka det säkra före det osäkra, vilken gynnar bolag med starka balansräkningar, en stabil intjäning och ett inte allt för stort konjunkturberoende. Att prognoserna för cykliska bolag fortsätter att revideras ned samtidigt som ledande indikatorer faller, indikerar att vi fortfarande har en bra bit kvar till en fullt återtagen aktivitet.

Prognos S&P 500 vinsttillväxt

Bolagsvinsterna väntas falla mest under andra och tredje kvartalet 2020.

…men när ekonomin tar fart igen kan det vara dags

Vi anser därför att det är för tidigt att vikta över till mer konjunkturkänsliga sektorer trots börsens framåtblickande egenskaper, varför vi ligger kvar med en något försiktig regions- och sektorallokering.

När rörligheten däremot börjar komma tillbaka bör cykliska bolag, som gynnas av en ökad aktivitet och en konjunkturell återhämtning, att leverera igen.

Marcus Tengvall

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Plötsligt kan du få betalt för kreditrisk

De senaste månaderna har kreditspreadarna stigit kraftigt världen över. Äntligen får den som köper riskfyllda obligationer rimlig kompensation för den högre risken i företagsobligationer.

Kreditspreaden är den extra räntekompensation över riskfria räntan en köpare av företagsobligationer får för att ta risken att bolaget går i konkurs. De riktigt riskfyllda obligationerna, som därmed har ett lågt kreditbetyg, benämns vanligen som högavkastande, eller på engelska high yield. De har också genom åren kallats junk bonds eller skräpobligationer.

Företagsobligationsfonder har fallit kraftigt

Från ett läge i början av året där kompensationen för att ta risk var rekordlåg har nu räntorna på dessa företagsobligationer gått upp till de högsta nivåerna sedan finanskrisen 2008. Då priset på en obligation går ned när räntan går upp har det inneburit att fonder som placerar i dessa obligationer fallit kraftigt i värde.

High yield i tillväxtmarknaderna ser nu intressant ut

Efter att kreditspreadarna gått isär ser vi dock nu high yield-marknaden som attraktiv ur ett värderingsperspektiv då vi där för första gången på länge får bra betalt för kreditrisken. I synnerhet gäller det obligationer på de så kallade tillväxtmarknaderna.

Tillväxtmarknaderna avseende obligationer omfattar länder i såväl Asien och Sydamerika som i Afrika och det forna Östeuropa. Många av länderna och företagen i dessa nationer har ett så lågt kreditbetyg att obligationerna betecknas som high yield.

Stor skillnad mellan regionerna

Det är lätt att se tillväxtmarknaden som en enda marknad men den skiljer sig åt på flera sätt. Majoriteten av de asiatiska länderna är exempelvis stora importörer av olja och gas medan länder som Ryssland och vissa länder i Latinamerika istället är producenter av desamma. De kollapsade oljepriserna får därmed helt olika effekt på de olika regionerna.

Vi anser därför att obligationsmarknaden i Asien är den mest intressanta. Asiatisk high yield avkastar i dagsläget mer än amerikansk och europeisk high yield med motsvarande kreditbetyg. Samtidigt förväntas konkursrisken i Asien vara på en hanterbar nivå och är mer än väl inprisad i spreadarna.

Asiatisk high yield (BB), USD

imagegme4e.png

High yield-spreaden i Asien för BB-obligationer ligger idag kring 800 punkter, dvs 8 procentenheter över riskfria räntan (100 punkter är en procentenhet).

Historiskt bra köpläge vid 10 procents spread

En annan intressant aspekt är dessa obligationer kan ge avsevärd avkastning vid tillfällen som dessa. Räknat vid varje månadsslut har det funnits 25 tillfällen sedan 1996 som asiatisk high yield haft kreditspreadar som överstigit 10 procentenheter. Det förekom t ex under Asienkrisen 1998-1999, IT-kraschen 2000-2001 och finanskrisen 2008-2009.

En investering i high yield-marknaden vid dessa månadsslut hade givit en genomsnittliga avkastningen på i snitt 37 procent på ett år och 55 procent på två år.

Vi ser nuvarande ränteläge som ett bra investeringstillfälle och har därför tagit in Fidelity Asian High Yield i våra diskretionärt förvaltade portföljer.

Thomas Grönqvist

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Svagare dollar kan ge stöd åt tillväxtmarknader

Tillväxtmarknader är ett samlingsbegrepp för finansiella marknader i utvecklingsländer, det vill säga i länder med låg BNP per capita, outvecklad industri och hög befolkningstillväxt. Ofta är deras förutsättningar mycket olika, men om historiska samband ska hålla finns det också gemensamma nämnare för goda avkastningsmöjligheter. De kan vara värda att hålla utkik efter!

Om vi bortser från de minst utvecklade tillväxtmarknaderna, som med ett samlingsnamn ofta benämns ”Frontier markets”, kan tillväxtmarknader grovt delas in i tre olika regioner; Asien ex. Japan som utgör omkring fyra femtedelar av ett globalt tillväxtmarknadsindex, EMEA samt Latinamerika. Nedan omnämns även Östeuropa (del av EMEA) som egen region.

imageif3y.png

Dollar - enskilt viktigaste faktorn för potentialen

Sedan årsskiftet har tillväxtmarknader gått sämre än utvecklade marknader och det finns många förklaringar till det, ingen helt fristående från de andra. I grund och botten är dock den enskilt viktigaste faktorn för potentialen på tillväxtmarknader rörelser i den amerikanska dollarn. När den ekonomiska osäkerheten i världen ökar, som i och med coronapandemin, stiger också efterfrågan på dollarn som är den primära betalvalutan i världen. Kapital letar sig då ut ur mer riskfyllda marknader som tillväxtmarknader och in i framförallt USA. När dollarn stärks blir också många bolag på tillväxtmarknader finansiellt svagare i dollartermer och då de inte sällan har lån i dollar får det en negativ effekt på vinsttillväxten. En starkare dollar hänger dessutom ofta samman med fallande råvarupriser vilket missgynnar många av bolagen i dessa regioner ytterligare.

Den amerikanska dollarn och tillväxtmarknader

imagedjbj.png

Dollarrörelser har historiskt spelat stor roll för potentialen på tillväxtmarknader.

Minskad osäkerhet kan innebära dollarförsvagning

Idag är dollarn på ett teoretiskt plan för dyr om vi exempelvis tar fasta på räntenivåer i USA jämfört med andra utvecklade länder i världen och på landets ekonomiska situation. Efter att den amerikanska centralbanken dessutom ökat mängden pengar i omlopp för att ge stöd under rådande kristider finns nu också ett stort utbud av dollar i världen. När osäkerheten avtar är vår bedömning att det finns utrymme för en dollarförsvagning. Idag har vi ett neutralt betyg på tillväxtmarknader i sin helhet och rekommenderar fonden Vontobel Sustainable EM Leaders. Inom gruppen håller vi grönt betyg på Asien ex. Japan då vi bland annat ser att många bolag gynnas av digitaliseringstrenden. Vi tycker ännu att det är för tidigt att öka exponeringen ytterligare mot tillväxtmarknader, men håller ständigt ögonen på dollarn. Dämpas den ekonomiska osäkerheten i världen ser förutsättningarna klart bättre ut för de lågt värderade tillväxtmarknaderna.

Linda Lyth

Veckoanalys | Vecka 25

21 juni · 2021

Marknaden överraskas av Feds räntebana

Det är fullt fokus på inflation, ränteutveckling och framförallt centralbankernas agerande där marknaden spänt väntar på signaler om minskade stödåtgärder. Överraskningar kring Feds räntebana för med sig en stigande dollar, vilket bekräftar vår positiva syn på den amerikanska aktiemarknaden.

Finansiella marknader

Det är tydligt att inflationen, ränteutveckling och centralbankernas agerade är i marknadens fokus. Investerare väger konjunkturåterhämtning mot framtida nedtrappning av obligationsköpen från Fed och börserna uppvisade en avvaktande hållning inför det viktiga Fedbeskedet på onsdagen. Marknadsreaktionerna från räntebeskedet resulterade initialt i en starkare dollar, högre realräntor och fallande inflationsförväntningar. Den tidigarelagda räntehöjningen från Fed visar att de tar inflationen på större allvar än marknaden räknat med, vilket minskar risken för ett långsiktigt inflationsproblem och pressar långa inflationsförväntningarna. Vi ser det som möjligt dollarn stärks under sommaren, vilket gynnar vår regionsallokering med övervikt mot den amerikanska aktiemarknaden. Marknaden oroar sig för stigande räntor men samtidigt fortsätter tillgångsköpen ett tag till, vilket bidrar positivt och överlag ser vi miljön för aktier som gynnsam drivet av bolagens vinsttillväxt och tillväxten i likviditeten som fortsatt är hög, även om den vänt ned från höga nivåer.

Penningpolitiken är central för finansmarknaden
MSCI AC World & centralbankernas balansräkning (USA, Europa, Japan och Kina)

Makrostatistik

Veckans stora makrohändelse var centralbanksbeskedet från Fed där huvudfrågan förblir när Fed ska påbörja att minska sina obligationsköp. Fed vill dra ner på köpen men först när ekonomin har återhämtat sig väsentligt mer och även om Fedchefen inte nämnde explicit att de närmar sig nedtrappningen så ligger finansmarknaden steget före och är förberedd på att en åtstramning är inom räckhåll. Inflationsuppgången ses fortfarande som tillfällig medan Fed har blivit ännu mer optimistisk om tillväxtutsikterna. Arbetsmarknaden rör sig i rätt riktning men sysselsättningen är fortfarande för svag för Fed, vilket gör att vi bibehåller vår vy om att åtstramningen kommer påbörjas runt årsskiftet 2021/2022 men kommuniceras tidigare (troligtvis vid årsmötet i Jackson Hole). Överraskningen kom istället i Feds ”dot plot” där 11 ledamöter nu tror på två räntehöjningar 2023, vilket är upp från fem vid förra mötet. Även Norges Bank lämnade styrräntan oförändrad, på 0 procent, men preciserade samtidigt att styrräntan sannolikt kommer att höjas i september. Inflationstakten (HIKP) i euroområdet steg i linje med förväntningarna till 2,0 procent i maj jämfört med 1,6 procent i april. Under veckan fick vi också statistik från detaljhandeln och industrin i USA som både visade på en odramatisk men logisk tillväxtinbromsning. Svenska bostadspriser steg med 1,4 procent i maj vilket är en uppgång på 18 procent det senaste året.

Fed:s implicita styrränteprognos

imagexokis.png

Finansiella marknader

Finansmarknadens fokus på nyanser i centralbankernas kommunikation är, vilket vi också betonat under en längre tid, betydande. Efter en tillsynes något hökaktig förändring i räntebanan från Fed har dock räntorna fallit något i längre löptider samtidigt som dollarn stärkts. En tolkning kan vara att genom signalen visa marknaden att Fed förväntar sig en stark ekonomisk utveckling kommande år vilket skulle kunna minska risken för överhettning. Räntekurvan har flackat, då kortare löptider stigit och långa fallit, vilket medförde kurspress för banksektorn. Samtidigt är reaktionerna relativt begränsade och det är förhastat att dra långtgående slutsatser utifrån dessa. Trots viss slagighet i kursutveckling och ränterörelser bedömer vi att trenden uppåt är intakt på aktiemarknaderna även om naturligtvis riskerna ökar efter en längre uppgångsfas med understöd av ultralätt penningpolitik. Det bolagsspecifika informationsflödet är dock just nu begränsat inför rapportperioden som börjar i mitten av juli och vi bedömer därför att makrodrivna nyheter även de kommande veckorna blir styrande för kursutvecklingen på de globala aktiemarknaderna. Lokalt här i Sverige stormar det på den politiska arenan, med regeringskris och ett potentiellt extraval som väntar. I nuläget bedömer vi dock att den politiska turbulensen ger begränsat avtryck på finansmarknaderna, som i hög grad har en internationell koppling.

Nasdaq mot nya höjder?
Trots viss ränteoro visar tillväxtbolag styrka

x1000

imagevost.png

Makrostatistik

Veckan är något mindre intensiv än den föregående beträffande makrostatistisk rapportering. Imorgon, tisdag, presenteras dock amerikansk statistik över utvecklingen på husmarknaden. Prisutveckling, medianpris och försäljningsutveckling för befintliga bostäder är av vikt för den amerikanska konsumenten och därigenom hela ekonomin. Onsdagen bjuder på preliminära inköpschefsindex från en rad tongivande länder i Europa samt även från USA. Försäljnings –och prisutveckling för nybyggda hus i USA presenteras också samma dag och en högre aktivitet än föregående månad väntas. Utvecklingen på den amerikanska husmarknaden har, likt den svenska, varit oerhört stark under pandemin. Ett behov av större boyta och fokus på hemmet har varit starka drivkrafter bakom den stora efterfrågan på större bostäder. I USA och även i Sverige har nyproduktionen av framförallt småhus varit låg under en längre tid och när efterfrågan ökade snabbt blev det en betydande obalans. Pandemin och de olika åtgärderna som följde i spåren har skapat en lång rad obalanser vilket nu spiller över i bristsituationer, flaskhalsar och en i iallafall temporärt högre inflation i flertalet ekonomier. På torsdag presenteras tyska IFO-index, som förväntas stiga till 103,6 vilket kan jämföras med 102,9 föregående månad. Veckan avslutas med amerikansk inflationsstatistik, PCE – deflator, samt konsumentförtroendemätningen Michiganindex som förväntas stiga till 86,8 från föregående månads 86,4.

USA: Försäljning nya samt befintliga hem
(Antal, miljoner)

image5f1ba.png

Övrigt

Stämmor: Tobii (extra), Sens (extra)

Stämmor: Skistar (extra)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Stämmor: Rizzo (extra), Studsvik

Exklusive utdelning: Vitec (0:41 SEK kvartalsvis)

RNB (kl 7.00)

Utl. rapporter

Fedex

Övrigt

Stämmor: Lundin Gold, Nordic Waterproofing (extra)

Exklusive utdelning: Studsvik (1:00 SEK)

Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen stängd

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 24

14 juni · 2021

Begränsade marknadsreaktioner på hög inflation

Högre inflation än väntat i USA fick delvis motsatt förväntad effekt, med fallande räntor i längre löptider och positivbörsutveckling. ECB kommunicerade en fortsatt stimulativ penningpolitik och Biden-administrationens infrastrukturpaket möter politiskt motstånd men nya alternativa lösningar är att vänta.

Finansiella marknader

Föregående vecka blev en relativt beskedlig tillställning på finansmarknaderna. Stockholmsbörsen handlades stabilt kring  nya rekordnivåer men tillväxt- och teknikinriktade Nasdaq uppvisade en tydligt starkare utveckling. Räntemarknaderna var också lugna trots en något högre inflationstakt i USA än förväntat och långa räntor föll tillbaka något under veckan. I spåren av något fallande räntor ökade intresset på nytt för tillväxtinriktade bolag samtidigt som exempelvis banksektorn på global bas rekylerade. Ett visst marknadsfokus riktades också till den politiska utvecklingen kring Biden-administrationens betydande infrastrukturpaket, där motståndet i kongressen nu leder till nya förslag och kompromisser för att kunna besluta om denna ytterligare stora finanspolitiska stimulans för den amerikanska ekonomin. Utvecklingen för kryptovalutor fortsätter att karaktäriseras av tvära kast, men fick visst stöd i veckan då El Salvador beslutat att Bitcoin nu är ett officiellt betalningsmedel i landet. De senaste månaderna har framförallt de kinesiska myndigheterna kraftfullt reglerat och förbjudit användning och produktion och det råder onekligen starkt delade meningar om framtidsutsikterna för de extremt volatila kryptovalutorna.

Amerikansk statsobligation 2 och 10 år

Makrostatistik

Veckan bjöd på en rad viktig statistik och centralbanksbesked, men marknadsreaktionerna var i de flesta fallen modesta. I tisdags presenterades tyska ZEW-indexet, vilket är en sentimentsindikator bland tyska marknadsaktörer. Utfallet var något svagare än väntat beträffande framtidsutsikterna, dock visade sentimentet över nuläget en kraftig förbättring. Amerikanskt småföretagarindex, NFIB, uppvisade samlat en något svagare bild än förväntningarna men var väldigt nära utfallet föregående månad. ECB lämnade som väntat ränta och tillgångsköpsprogram oförändrade. Kommunikationen är fortsatt väldigt ”duvaktig” även om centralbanken höjde prognoserna för både tillväxt och inflation. ECB förväntar sig nu att ekonomierna i Euroområdet ska uppvisa en tillväxt på över 4,5 procent både i år och nästkommande år. De ser också det nuvarande högre inflationstrycket som tillfälligt, ett budskap eller slutsats som marknaderna onekligen nu har tagit till sig då torsdagens amerikanska inflationsstatistik på nytt överraskade på uppsidan. Till skillnad från föregående tillfällen utlöstes ingen omedelbar inflationsoro med stigande räntor och marknadsturbulens. Centralbankerna, både Fed och ECB, har kommunicerat tydligt att de ser inflationstrycket som övergående med hänvisning till en kombination av baseffekter och nuvarande öppningsfas i ekonomierna.

Amerikansk inflation
CPI

imagedwx0g.png

Finansiella marknader

Marknadens oro för nedjusterade stimulanser från den amerikanska centralbanken Fed har mildrats, men detta fortsätter icke desto mindre att vara en viktig faktor för marknadsutsikterna framgent. Vi befinner oss i en säsongsmässigt svagare period för aktier, men utsikterna under resterande del av året förblir ljusa tack vare stark ekonomisk återhämtning och försiktig centralbankspolitik. Under den mest semesterbetonade delen av sommaren tenderar volymerna att gå ner varför också rörelserna i enskilda papper kan bli större. Om en dryg månad är det dags för en ny rapportsäsong och efter fortsatt uppskruvade vinstförväntningar, men mer dämpade marknadsrörelser, är värderingarna nu lägre än snittet det senaste året. Strax efter årsskiftet var exempelvis det globala P/E-talet 19,7 jämfört med dagens 18,7. För USA var P/E-multipeln 22,9 men är idag 21,7. I ett längre perspektiv är vinstmultiplarna fortfarande höga och generellt högre än både fem- och tioårssnittet. I relation till ränteläget, som mest sannolikt förblir lågt under en överskådlig framtid, kan vi ändock konstatera att det idag finns bättre fundamentalt stöd till kursnivåerna och trendriktningen ger anledning till fortsatt optimism.

Höga värderinar rel. historiskt snitt, men fallande
P/E (12m framåtblickande)

Makrostatistik

Veckan inleds idag måndag med industriproduktionssiffror för april månad från eurozonen. Under mars var den årliga tillväxttakten i industriproduktionen i regionen den högsta någonsin, men ändå lägre än väntat och månad över månad var tillväxten nära noll, bland annat tyngd av den låga produktionen av varaktiga konsumentvaror. Industriproduktionsstatistik får vi även imorgon tisdag från USA, men tisdagens viktigaste makrostatistik blir detaljhandeln under maj månad från samma land. Här väntas en tillbakagång om 0,4 procent månad över månad. På onsdag får vi bland annat ta del av ett räntebesked från FED och därefter i vanlig ordning en pressträff med centralbankschefen Jerome Powell. Förväntningarna ligger på en oförändrad styrränta, men marknaden bevakar noga kommunikationen kring ledamöternas bedömning av den ekonomiska situationen och eventuellt minskade stödköp senare i år. Inflationsökningen tillskrivs av majoriteten av ledamöterna i första hand ett antal mer tillfälliga faktorer och även om arbetsmarknaden rör sig i rätt riktning är sysselsättningen fortsatt låg. Avslutningsvis bjuds vi under torsdagen på ytterligare amerikanska statistik, i form av maj månads ledande indikatorer och Philadelphia Fed index för juni.

Fed:s implicita styrränteprognos

Hongkongbörsen stängd

Stämmor: Empir (extra), G5 Entertainment

Kapitalmarknadsdag: Equinor

Övrigt

Exklusive utdelning: G5 Entertainment (6:25 SEK)

Skistar (kl 7.30)

Stämmor: Infront

Kapitalmarknadsdag: Alimak

Övrigt

Stämmor: Artificial Solutions, Azelio (extra)

7 juni 2021

Veckoanalys | Vecka 23

7 juni · 2021

Stockholmsbörsen nådde ny rekordnivå

Under föregående vecka syntes uppgångar på många aktiemarknader. OECD skruvade upp sina tillväxtprognoser och G7-länderna enades om en global minimiskatt.

Finansiella marknader

En lugn vecka på finansmarknaderna är lagd till handlingarna. Stockholmsbörsen nådde nya rekordnivåer och många andra utvecklade marknader stängde lätt upp. OECD höjde sin globala tillväxtprognos till 5,8 procent från tidigare 5,6 procent för innevarande år. Den ekonomiska samarbetsorganisationen menar att den globala återhämtningen fortsätter i takt med ökad vaccination, även om utvecklingen är ojämn och osäkerheten stor. Till andra betydande nyheter under veckan kom i lördags beskedet att G7-länderna efter år av diskussioner nu har enats om att förbinda sig till en global minimiskatt för företag om 15 procent. Syftet med skatten är att förhindra stora multinationella företag att flytta sina vinster till länder med de lägsta bolagsskatterna. Många teknikjättar som Google, Facebook, Apple och Amazon kan tvingas betala avsevärt mer i skatt men beskedet var samtidigt förhållandevis väntat, även om det har rått en oenighet bland annat kring vilken nivå som är lämplig.

OMXSPI inklusive utdelningar

Makrostatistik

Som brukligt vid månadsskifte offentliggjordes en hel del inköpschefstatistik, bland annat svenska Silf/Swedbank, kinesiska Caixin och amerikanska ISM. Utfallet pekade på ett tydligt pristryck uppåt och en fortsatt god återhämtning med övergripande höga noteringar, om än lägre i Kina än i USA och Sverige. Vi fick också preliminära inflationssiffror från eurozonen för maj månad som visade en årlig prisökningstakt om 2,0 procent, att jämföra med marknadsestimatet om 1,9 procent. Kärninflationen låg på 0,9 procent mot förra månadens 0,7 procent. Veckan avslutades med detaljhandelsstatistik från eurozonen och den amerikanska sysselsättningsrapporten. Detaljhandeln föll mer än väntat, främst drivet av större nationer som Frankrike och Tyskland till följd av nedstängningar. Sysselsättningsrapporten från USA kom in svagare än väntat då den visade att antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i landet ökade med 559 000 personer mot prognostiserade 650 000. Samtidigt sjönk arbetslösheten något mer än vad marknaden väntat sig, till 5,8 procent från föregående månads 6,1 procent.

ISM och världsindex

Finansiella marknader

Vi upplever just nu en urstark makrobild och tillväxtutsikterna ser starka ut åtminstone närmaste året. Samtidigt har haft vi en lika stark aktiemarknad det senaste året, men vad händer om makrobilden börjar svalna av? Historisk har vi sett en stark korrelation mellan förändringstakten i olika makroindikatorer som ISM (inköpschefsindex) och börsen. En ISM-siffra över 50 indikerar en ökad ekonomisk aktivitet jämfört med månaden innan och ett tal under 50 antyder avmattning. Frågan som blir intressant är vad som sker med börsen om ISM, som idag står i 61,2 faller tillbaka till 50 under de närmaste tolv månaderna givet det starka sambandet. Ett fall i ISM till 50 är till att börja med svårt att hitta belägg för historiskt i en återhämtningsfas, då måste vi förmodligen tillbaka mot recession igen. Baserat på historiska korrelationer så finns det dock stöd för dagens nivåer på MSCI AC World, även om vi ser det som osannolikt att ISM skulle falla tillbaka till 50-nivån inom de kommande tolv månaderna. Slutsatsen är att börsen orkar med mindre bra makro under de närmsta tolv månaderna.

Börsen orkar hålla uppe trots försvagad makro

imagec67oe.png

Makrostatistik

Inflationen fortsätter att vara det i särklass viktigaste för finansmarknaderna just nu. I veckan får vi inflationsstatistik från USA, Kina och Sverige samtidigt som ECB och Kanadas centralbank presenterar sina räntebesked. Efter april månads skyhöga CPI i USA på 4,2 procent i årstakt, högt över förväntansbilden, är den stora frågan huruvida den är övergående eller om Fed och marknaderna måste börja ställa in sig på en ny miljö med högre inflationstal. Baseffekter och pandemirelaterade komponentbrister ligger bakom den höga inflationstakten och vi bedömer att den faller tillbaka när konsumtions- och produktionsmönster normaliseras igen. Marknaden väntar sig en amerikansk inflationstakt i maj på 4,6 procent i årstakt. Vi väntar oss att ECB fortsätter med nollränta och det råder inget tvivel om att de vill avveckla sitt stödköpsprogrammen PEPP men problem med vaccineringen begränsar både tillväxt och inflationsutsikterna vilket gör det nödvändigt att den stimulativa penningpolitiken förlängs. Då den kanadensiska centralbanken i april meddelande att stödköpen kommer att minska och att de räknar med att åter höja styrräntan under slutet av 2022, väntar vi oss inga större nyheter vid detta möte. För svenskt vidkommande ligger förväntansbilden för inflationen på 2 procent i årstakt.

Högsta inflationen på över tio år
Övergående eller inte?

Övrigt

Kapitalmarknadsdag: Elekta (kl 14.00 – 16.45)