Månadsutblick | Maj 2021

Medvinden fortsätter på världens börser men vad skulle kunna hejda uppgången och få börserna på fall i den muntra och aktiemarknadsmässigt positiva miljö som råder? Samtidigt genomgår världen ett enormt teknikskifte och strukturella förändringar sker i konsumtionstrender. Det skapar goda förutsättningar för framtidsinriktade tematiska investeringar.

MARKNADS­KOMMENTAR

Fortsatt medvind på börsen

I takt med att nu även den tröga makrostatistiken, framför allt i USA, kommer in på rekordnivåer så fortsätter världens börser mot nya all-time high.

April månad fortsatt på det första kvartalets inslagna väg och börsuppgången var stark, särskilt i Sverige. I anslutning till sin 100:ade dag som president annonserade Biden den tredje delen i sitt BBB-program (The Build Back Better Agenda). Denna tredje del, American Families Plan, var tydligt inriktad mot ökat socialt skyddsnät och förbättringar för den minst bemedlade delen av befolkningen. Precis som utlovat i valrörelsen skall denna tredje del finansieras med höjda skatter för den rikaste delen av befolkningen, men inte ens förslaget om en dubblering av reavinstskatten skrämde aktiemarknaden i någon större utsträckning.

Bolagsrapporterna för årets första kvartal rullas i skrivande stund ut och det är generellt högt ställda förväntningar som bolagen dessutom överträffar ordentligt hittills. Den oro som tidigare funnits om att högre inköpskostnader skulle leda till sämre marginaler är inget vi ser tecken på än, men kanske kommer det längre fram under året, särskilt om man ska tro de signaler som ges från världens inköpschefsindex. Ser man till några av de mest tongivande amerikanska IT-jättarna Alphabet (Google), Amazon, Apple, Facebook och Microsoft så visade dessa bolag sammantaget en omsättningstillväxt på hela 41 procent jämfört med ifjol, samtidigt som vinsterna steg med fantastiska 105 procent. Det är inte bara de världsledande IT-bolagen som vittnar om en stark utveckling utan det gäller generellt brett över de flesta branscherna, möjligtvis fastigheter undantaget.

Vad kan få börsen på fall?

I denna muntra och aktiemarknadsmässigt positiva miljö, vad kan möjligtvis hejda uppgången och få börserna på fall? Bland de mer kända riskerna, även om de inte tillskrivs den högsta sannolikheten, är en eskalering av de geopolitiska riskerna och då framför allt mellan Kina och Taiwan. Den som trodde att USA skulle ändra utrikespolitisk riktning mot Kina med en ny president vid rodret har fått tänka om och Biden tillsammans med andra bundsförvanter har tydligt givit sitt stöd åt Taiwan. I teorin ska prisförändringar i börsindex spegla konfliktens påverkan på global BNP. I praktiken blir dock ofta rörelserna kortsiktigt oproportionerligt stora. Om vi skulle få se en eskalering av konflikten, med efterföljande börsfall, ser vi det närmare som ett bra tillfälle att öka på sin aktieexponering.

Geopolitiskt Risk Index (GPR)
USA och Kina (genomsnitt)

Förhöjda geopolitiska risker mellan USA och Kina.

En annan och mer konkret risk är centralbankernas agerande framöver. I takt med att konjunkturen förbättras så ökar marknadens oro för att centralbankerna, och då främst amerikanska Fed, ska minska med sina penningpolitiska stimulanser. En minskning av Feds stödköp av obligationer är ofrånkomlig vid någon tidpunkt framöver, men i den centralbanksdopade värld vi nu lever i blir förstås varje andetag om minskade stödköp en källa till oro. Än så länge är kommunikationen från Fed att detta inte leder till högre inflation men ju bättre makrostatistik vi nu får in, desto större blir trycket på Fed att ändra inriktning på sin penningpolitik.

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Framtidens globala megatrender

Världen genomgår nu ett enormt teknikskifte som präglas av en väldig innovationskraft. Samtidigt ser vi strukturella förändringar i konsumtionstrender. Dessa faktorer utgör en bra grogrund för framtidsinriktade tematiska investeringar.

Vi kommer att få se en robust tillväxt ge stöd åt ekonomin i närtid, men är den tilltagande inflationen att räkna med på längre sikt? De strukturella utmaningar som har hämmat ekonomin och som i ett historiskt perspektiv har hållit nere den ekonomiska tillväxten på låga nivåer är fortsatt rådande. Vi bevittnar ett enormt skuldberg som har utökats kraftigt det senaste året. Samtidigt ser vi en alltmer åldrande befolkning i den utvecklade världen och Kina och likaledes ett teknikskifte som präglas av en enorm innovationskraft. Dessa faktorer utgör en bra grogrund för framtidsinriktade tematiska investeringar, såsom till exempel disruptiv teknik och konsumenttrender.

Imponerande vinsttillväxt bland IT-bolagen

Numera är det mycket mer än endast datorer och telefoner som är uppkopplade mot internet. Även sensorer i bilar, elmätare, klockor, lås och maskiner med mera berörs. Fenomenet kallas för sakernas internet och man räknar med att 5,5 miljoner nya prylar kopplas upp mot nätet varje dag.   Alla uppkopplade saker genererar stora mängder data, vilket ställer höga krav på lagringslösningar och analysverktyg.

Tekniksektorn har visserligen fått en högre värdering de senaste åren, men det gäller även världsindex i stort. Jämförelserna med IT-bubblan runt millennieskiftet haltar, då de ledande teknikbolagen idag präglas av starka balansräkningar och en imponerande vinstutveckling. När vi nu sett 40 procent av de amerikanska bolagen rapporterat kan vi konstatera att IT-sektorn återigen är i topp med ett utfall där hela 97 procent av bolagen har slagit estimaten.

Sällanköpsektorn kan gynnas av stigande konsumtion

Innevarande kvartal kan medföra den största tillväxtökningen för personlig konsumtion i modern tid.

Konsumenttrender gynnas av återöppnandet av ekonomin

Avkastningen inom sektorn sällanköpsvaror har noggrant följt tillväxten för personliga konsumtionsutgifter de senaste decennierna. PCE (personal consumption expenditures) används för att mäta inflation men speglar också om konsumtionen gör sin del för att öka den ekonomiska tillväxten. Ekonomer räknar med att det pågående kvartalet, kommer att medföra den största tillväxtökningen för personlig konsumtion i modern tid. På lång sikt rekommenderar vi konsumenttrender som drar nytta av den växande medelklassen, konsumentbeteenden bland millennials samt utbredningen av den digitala konsumtionen. Den växande medelklassen går framåt med kraft, inte minst med tanke på den starka tillströmningen av unga asiater. Redan idag är millennials den generation som har de högsta inkomsterna och de kommer att stärka greppet ytterligare framöver. Att handla digitalt såväl som hållbart, kommer att sätta tonen för den globala konsumtionen alltmer i framtiden.

Vid frågor om de globala megatrenderna välkomnas du ta kontakt med din rådgivare.

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Bättre möjligheter på utländsk räntemarknad

I dessa tider med rådande lågräntemiljö händer det sällan något intressant på räntemarknaden, och tur är väl kanske det. Men i takt med att även amerikanska räntor sänkts till noll så har det faktiskt hänt en del på räntemarknaden som skapar lite möjligheter.

Sedan i somras har obligationsräntorna stigit en hel, och då framför allt i USA. Räntan på investeringar i företagsobligationer med bättre rating, så kallad Investment Grade, har stigit till 2,2 procent i dollartermer vilket är klart högre än räntan på svenska motsvarigheter. Tidigare har dock problemet varit att kostnaden för att valutasäkra tillbaka dollarräntan till svenska kronor har varit hög och ätit upp mervärdet av att investera i amerikanska räntepapper. Men i och med att styrräntorna i både USA och Sverige nu är i princip noll så har även den årliga kostnaden för att valutasäkra dollar till kronor sjunkit drastiskt, från ca 3,2 procent i slutet av 2018 till dagens kostnad om 0,4 procent. Det får till följd att man idag får den högsta valutasäkrade räntan från amerikanska företagsobligationer (Investment Grade) på nära fem år. Då bortser vi från krisperioden i fjol då räntan steg kraftigt på grund av kraftigt stigande kreditspreadar.

Det finns därför gott fog för att ersätta exponering mot svenska och nordiska företagsobligationer med mer amerikanska eller globala motsvarigheter. Man får helt enkelt bättre betalt för risken.

Årlig kostnad att valutasäkra dollar till kronor

Eftersom styrräntorna i både USA och Sverige nu är i princip noll så har även den årliga kostnaden för att valutasäkra dollar till kronor sjunkit drastiskt, från ca 3,2 procent i slutet av 2018 till dagens kostnad om 0,4 procent.

Vilka bra fonder ger utländsk ränteexponering?

Att tänka på vid investeringar i utländska räntefonder är att fonden är valutasäkrad till svenska kronor, annars kommer en stor del av risken i investeringen att utgöras av valutakursrisk, det vill säga hur den svenska kronan presterar i förhållande till dollar, euro etc.

Vi rekommenderar främst följande två fonder vid investeringar i globala företagsobligationer med Investment Grade-rating: Legg Mason WA Short Duration Blue Chip Bond Fund samt PIMCO Global Investment Grade Credit ESG Fund. Båda finns valutasäkrade till svenska kronor och investerar en övervägande del av sitt kapital mot den amerikanska marknaden för företagsobligationer med Investment Grade-rating. PIMCO:s fond har en högre ränterisk (längre duration) varför den är mer känslig för stigande räntor, varför Legg Masons fond bör väljas om man vill minska just den risken.