Månadsutblick | September 2020

Månadsutblick september

1 september · 2020

Stark börs - så placerar du nu

Världens börser tuffar på. Vi bedömer att det är fortsatt bra läge att äga risktillgångar såsom aktier. Men på sikt behövs bekräftelse att återhämtningen i ekonomin verkligen är på väg.

Småbolagsaktier fortsätter att utvecklas bra. För de som vill ha bred exponering mot europeiska småbolag har vi vaskat fram ett guldkorn från Fidelity.

Ladda ner månadsutblicken som PDF

MARKNADSKOMMENTAR

Börsens positiva syn behöver bekräftelse

Börserna har prisat in en återhämtning av ekonomin. För att börsen ska orka vidare under hösten måste återhämtningen snart börja synas. Ett genombrott i jakten på ett vaccin mot covid-19 kan dock stärka börsens självförtroende ytterligare.

Efter en positiv rapportsäsong där närmare 83 procent slog vinstestimaten i USA är det dags att blicka framåt. Marknadens huvudfokus kommer fortsatt att ligga på smittspridningen världen över och återöppnandet av ekonomierna. Samtidigt kommer responsen från politiker och centralbanker vara av stort intresse framgent. Storleken och paketeringen av nya stimulanser liksom en eventuell nedtrappning av stimulanser förblir av stor betydelse för marknadsutvecklingen, eftersom det har varit den främsta drivkraften för börserna hittills i år.

Förhoppningsvis var andra kvartalet botten

Sedan den 23 mars har den svaga världsekonomin förbisetts av börserna och det andra kvartalet markerar förhoppningsvis en konjunkturell lågpunkt. Höstens ekonomiska statistik kommer visa om vi har passerat den botten som flertalet ledande indikatorer tyder på.

Efter de kraftiga vinstfallen under det andra kvartalet har marknaden räknat med en återhämtning i vinsterna under det andra halvåret i år och framförallt nästa år. Börserna drivs just nu av den ultralätta penningpolitiken och förhoppningen om en kraftig återhämtning, men ju längre tid som går utan att vi ser en stabilisering av smittspridningen, realekonomin och bolagsvinsterna, desto svårare blir det för börsen att orka klättra vidare. Därför blir det viktigt att återhämtningen, som börsen prisat in, börjar synas i statistiken under hösten.

Fortsatt stort fokus på ett vaccin

Ytterligare en fråga som präglat året hittills och som kommer att bli avgörande för riskaptiten blir hur långt bort ett effektivt och säkert vaccin mot covid-19 faktiskt ligger. Marknaden har pendlat mellan hopp och förtvivlan och ett eventuellt genombrott skulle givetvis vara avgörande.

COVID-19 nya dagliga fall

Per miljon av befolkningen, 7-dagars glidande medelvärde

Börsens huvudfokus kommer fortsatt vara på smittspridningen

Tonläget mellan USA och Kina har succesivt höjts under en längre period och på senare tid har spänningarna ökat. Utvecklingen av pandemin och det kommande presidentvalet har däremot gjort att en handelsöverenskommelse har tappat i prioritet för båda parterna. Eftersom de båda supermakterna befinner sig i ett kritiskt läge rent tillväxtmässigt har vi svårt att se att någon av parterna skulle driva konflikten allt för långt, vilket marknaden verkar hålla med om.

Höstens amerikanska presidentval närmar sig

Skulle det bli en demokratisk seger i det kommande presidentvalet kan vi nog räkna med en mjukare ton och minskade spänningar med Kina. Däremot skulle en Biden-seger innebära bland annat tillbakadragna skattelättnader och en något mindre aktiemarknadsvänlig politik. I dagsläget är oddsen marginellt på Bidens sida men mycket kan hända till presidentvalet i november.

Marcus Tengvall

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Gynnsamt klimat för risktillgångar

Mitt under marknadsturbulensen i våras höjde vi rekommendationen för aktier och high yield-obligationer, då vi såg ett kraftigt förbättrat förhållande mellan risk och avkastning. Utvecklingen därefter har varit spektakulärt stark. Hur ska vi investerare förhålla oss till risktillgångar, såsom aktier, efter den starka utvecklingen i en covid-19-präglad tillvaro?

Snabba och omfattande penning- och finanspolitiska åtgärder verkställdes mycket resolut tack vare en hög krismedvetenhet och initierade en återhämtning i riskaptit och marknadsutveckling. Även om osäkerheten är stor kring virusutvecklingen framöver är det trots allt något mänskligheten kan och tvingas att förhålla sig till och metoderna för att hantera sjuka och smittspridning förbättras löpande.

Nytt normalläge även med vaccin

Enorma resurser allokeras också till att finna behandlingssätt där ett framtagande av ett vaccin kan förväntas inom en inte alltför avlägsen framtid. Någon omedelbar normalisering till situationen innan virusutbrottet förväntar vi oss dock inte utan snarare att ett delvis nytt normalläge börjar ta form.

Tekniksprånget har erhållit en turboknuff i och med arbete och tillvaro på distans vilket ger medvind för exempelvis e-handeln men stora problem för företag inom bland annat hotell-och resebranschen.

Penningpolitisk ”all in” och styrkebesked från börsbolagen

Responsen från centralbanker har varit massiv med en kommunikation att de gör allt i sin makt och lite till för att stabilisera utsikterna. Att centralbankerna finansierar skenande underskott och även köper andra finansiella tillgångar med att trycka pengar är naturligtvis oerhört stimulerande i varje fall i ett kortare perspektiv samtidigt som effekten är fortsatt mycket låga räntor och därigenom ger traditionella lågriskalternativ negativ avkastning när inflationen räknas in.

Sommarens kvartalsrapporter från börsbolagen utgjorde intressant information i flera aspekter, dels rapporterade en majoritet av börsbolagen klart starkare siffror än de genomsnittliga analytikerprognoserna och dels att de finanspolitiska stöden var en viktig delförklaring för de oväntat starka rapporterna. Analytikerna var således allt för pessimistiska.

Kursutveckling för aktier och High Yield i år

Återhämtningen på aktiemarknaden har varit både snabb och kraftig.

Samtidigt är osäkerheten kring efterfrågan fortsatt betydande. Men för att situationen ska bli sämre än under det andra kvartalet krävs sannolikt förnyade totala nedstängningar av samhällen och uteblivna finanspolitiska stödåtgärder. Vi bedömer inte att något av ovanstående är sannolikt även om det inte kan uteslutas. Därigenom finns goda förutsättningar för en förbättrad försäljnings- och vinstutveckling och också stöd för kursutvecklingen.

Finansmarknaderna var snabba på att prisa in ett återhämt-ningsscenario. Samtidigt är komplexiteten högre med en hög grad av politisk påverkan genom att finanspolitiken nu spelar en större roll än innan pandemin. Vi bedömer att fler stödpaket kommer för att stödja den ekonomiska återhämtningen. Därför är vi, givet det vi ser idag, fortsatt försiktigt positiva till risktillgångar de kommande månaderna.

Carl Christian Ottander

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

En småbolagsfond med stor bredd

I juni såg vi förbättrade förutsättningar för europeiska aktier, i synnerhet för småbolagen. Inom portföljförvaltningen ökade vi därför vår exponering och köpte Fidelity European Smaller Companies, en fond som sedan dess gått starkt och som vi fortsatt ser god potential i.

Den europeiska regionen har drabbats hårt av coronavirusets frammarsch, men också visat tecken på snabb ekonomisk återhämtning. Osäkerheten är naturligtvis fortfarande stor, men massiva stimulanser fortsätter att ge stöd. I takt med att allt fler makroekonomiska indikatorer signalerar att efterfrågan är på väg tillbaka ökar också marknadens riskaptit.

Nuvarande klimat är gynnsamt inte minst för regionens småbolag. Under långa perioder historiskt har småbolag avkastat mer än storbolag och det finns gott om anledningar till att tro att så fortsatt kommer att vara fallet.

Stark tillväxtpotential lockar

Till att börja med har mindre bolag generellt sett en bättre tillväxtpotential än storbolag eftersom de tenderar att befinna sig i ett tidigare skede i livscykeln. Det lockar alltid och inte minst idag när de globala långsiktiga tillväxtförutsättningarna är pressade.

Tillväxt fordrar dock ofta investeringar och förutsättningarna för att hålla en hög investeringstakt spelar därför en avgörande roll för den här typen av bolag. Här kan vi konstatera att dagens lågränteläge liksom den goda tillgången till kapital spelar dem i händerna och så lär förbli fallet med tanke på de signaler vi får från centralbankshåll.

Dämpade globala tillväxtförutsättningar, låga räntor och god tillgång till kapital ökar också sannolikheten för uppköp och mindre bolag är ofta föremål för sådant. Det spär på potentialen eftersom samgåenden som bekant kan synliggöra ytterligare värden.

Fidelity European Smaller Companies: Branschfördelning

imagekvovq.png

Fonden ger en bred småbolagsexponering i Europa, både sett till branscher och antal bolag.

En bred småbolagsexponering

Eftersom småbolag tenderar att bevakas av färre analytiker och därmed vara sämre genomlysta än storbolag finns fina möjligheter för initierade förvaltare.

Fidelity European Smaller Companies är ett exempel på en aktivt förvaltad europeisk småbolagsfond med stark historik. Fokus ligger på att identifiera välskötta, marknadsledande bolag som kan växa och samtidigt generera starka kassaflöden.

Fonden är ett Top Pick inom kategorin Europa småbolag och ingår i S&P:s Portföljförslag. Den ger en bra småbolagsexpo-nering i den europeiska regionen med en både bred branschsammansättning och exponering mot ett större antal bolag än många andra fonder inom samma kategori.

Linda Lyth

Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter

Orion (kl 11.00), IBM (prel datum), Manpower (prel datum)

Övrigt

Stämmor:  Endomines (extra), Seatwirl (extra), Sprint Bioscience (extra) Exklusive utdelning: - Dividend Sweden (0:25 SEK extra, andra del utav 0:50 SEK)

Tisdag

Rapporter

Billerud Korsnäs (kl 7.00), Bonava (kl 7.00), SKF (kl 7.00), Stendörren (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Cellavision (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), Alfa Laval (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Qliro (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Alimak (kl 8.00), Arise (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Nordic Waterproofing (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), Eniro (ändrat datum) (kl 8.30), Pricer (kl 8.30), Epiroc (kl 11.30), MTG (kl 14.00), Nolato (kl 14.00), Vattenfall (kl 8.00)

Utl. rapporter

Atria (kl 7.00), Telenor (kl 7.00), Oriola (kl 7.30), Wärtsilä (kl 7.30), Kone (kl 11.30), Pareto Bank, BHP (operativ uppdatering), Coca-Cola (prel datum), Lockheed Martin (prel datum), Netflix (efter USA-börsernas stängning), UBS

Onsdag

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Telia (kl 7.00), NCC (kl 7.10), Evolution (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Saab (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Thule (kl 7.45), Concentric (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Prevas (kl 8.30), Addnode (kl 10.30), Studsvik (kl 11.30)

Utl. rapporter

Alma Media (kl 7.00), SRV Yhtiöt (kl 7.30), Acerinox (prel datum), ASML, Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), Daimler, Novartis, Texas Instruments (prel datum), Verizon

Övrigt

Stämmor: Brighter, Jondetech (extra)

Rapporter

ABB (kl 7.00), BHG (kl 7.00), Fingerprint Cards (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Actic (kl 7.45), Boliden (kl 7.45), Annehem (kl 8.00), Attendo (kl 8.00), CTT (kl 8.00), ELUX PRO (kl 8.00), Karo Pharma (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Midsona (kl 8.00), Invisio (kl 8.30), VBG (kl 11.00), Trelleborg (kl 13.00), EQT m.fl

Utl. rapporter

REC Silicon (kl 7.00), TGS (kl 7.00), Huhtamäki (kl 7.30), PGS (kl 8.00), UPM-Kymmene (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 13.00)Abbott Labs, AT&T, Dow (prel datum), Freeport-Mcmoran (prel datum), Nucor (prel datum), Roche, Snap (efter USA-börsernas stängning), Twitter, Unilever, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: - Fractal (extra), Exklusive utdelning: Cibus (0:07 EUR månadsvis)

Övrigt: Tokyobörsen stängd

Fredag

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Poolia (kl 7.00), Kindred (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Medicover (kl 7.45), Bilia (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Infrea (kl 8.30), Moment Group (kl 8.30), Veoneer (kl 12.00), Fenix

Utl. rapporter

Stockmann (kl 7.00), Danske Bank (kl 7.30), Kesko (kl 8.00), Neles (ca kl 8.00), Tikkurila (kl 8.00), Norsk Hydro, American Express (ca kl 13.00), Amazon (prel datum), American Express (prel datum), Honeywell (prel datum), Intel (prel datum), Kimberly-Clark, Komatsu (prel datum), Vodafone (operativ uppdatering)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 28

12 juli · 2021

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

imagepoqd.png

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

imagezl0fb.png

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)

Ocean Yield (kl 20.00)

Tisdag

Rapporter

Bufab (kl 7.00), TF Bank (kl 7.00), Elanders (kl 7.30), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Alligator (kl 8.00), GHP (kl 8.00), JM (kl 8.00), Creades (kl 8.30), Note (kl 8.30), OEM (kl 11.00), Xano (kl 13.00), Bulten (kl 13.30), Feelgood

Utl. rapporter

Nordic Semiconductor (kl 7.00), DNB (kl 7.30), Delta Air Lines (prel datum), JP Morgan (före USA-börsernas öppning), Wells Fargo (prel datum)

Onsdag

Rapporter

Afry (kl 7.00), Eastnine (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Aligro (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Bergman & Beving (kl 7.45), Beijer Electronics (kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Proact (kl 13.00), Lammhults (kl 14.00), NAXS (ca kl 17.45)

Utl. rapporter

Gjensidige Forsikring (kl 7.00), Sats (kl 7.00), Storebrand (kl 7.30), Entra, Nattopharma, Bank of America, BNP Paribas, Citigroup, Tullow Oil (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Catena Media (extra) Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Torsdag

Rapporter

Arjo (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Camurus (kl 7.00), SEB (ca kl 7.00), Collector (kl 7.30), Coor (kl 7.30), Duni (kl 7.45), AQ Group (kl 8.00), Bactiguard (kl 8.00), Byggmax (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Nederman (kl 8.00), Orexo (kl 8.00), SBB (kl 8.00), Vitec (ca kl 8.00), Vitrolife (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Brinova (kl 9.00), BE Group (kl 12.00), Heba (kl 12.00), Rejlers (kl 12.00), Investor (kl 14.00) m.fl

Utl. rapporter

Adevinta (operativ uppdatering) (kl 7.00), Orkla (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Finnair (kl 8.00), Akastor, Aker BP, Aker Solutions, Atea, Basware, Asos, Aurora Cannabis (prel datum), Delta Air Lines (prel datum), Fast Retailing (prel datum), Morgan Stanley (prel datum)

Stämmor: Irras (extra)

Fredag

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Bravida (kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Volati (kl 7.45), Lime (kl 7.50), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Lagercrantz (kl 8.00), Mips (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Nilörn (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Semcon (kl 8.00), Svedbergs (kl 8.30), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Autoliv (kl 12.00), Midway (kl 12.00), Sweco (ca kl 12.00), AAK (kl 13.00), Atlas Copco (kl 13.30) m.fl

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), Verkkokauppa (kl 7.00), Elisa (kl 7.30), HK Scan (kl 7.30), Kemira (kl 7.30), Yara (kl 8.00), Elkem, Norske Skog, Schibsted, Topdanmark

AKTIEINDEX

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

ALLOKERING

Analytikerna bakom veckoanalysen

Månadsutblick juli

6 juli · 2021

Fjorton av de senaste femton månaderna har genererat positiv avkastning på aktiemarknaden vilket understryker kraften i denna återhämtning och nu väntar alla spänt på när centralbankerna tar sitt nästa steg. I vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender ser vi nu vatten som ett intressant investeringsalternativ. Avslutningsvis presenterar vi vår fondanalys för att skapa överavkastning på den utmanande amerikanska marknaden.

MARKNADS­KOMMENTAR

Avvaktande i väntan på Fed

Aktiemarknaderna fortsätter att treva sig uppåt till nya rekordhöjder medan alla väntar på vad, och kanske framför allt när, centralbankerna tar sitt nästa steg.

Även juni månad blev en positiv aktiemarknadsmånad och vi har nu haft positiv avkastning under årets samtliga månader hittills. Faktum är att fjorton av de senaste femton månaderna har varit positiva vilket verkligen understryker kraften i denna återhämtning. Men det är tydligt att marknaderna har tappat lite fart under senvåren och början på sommaren, uppgångarna är inte alls lika övertygande längre, något som med höjda vinstprognoser genererat något så ovanligt som fallande vinstmultiplar såsom till exempel P/E-tal (pris i förhållande till förväntad vinst). Så vad är det som är orosmolnen framöver?

Som vanligt sätter Fed takten

Att vi inte kan förvänta oss samma avkastning framöver följer alla naturlagar på marknaden. Uppgångar på nära 100 procent, vilket vi fått med oss sedan botten i mars ifjol, växer inte på träd. Men den ekonomiska återhämtningen är i full blom, i USA når vi förmodligen den högsta tillväxten för den här cykeln när räkenskaperna för det andra kvartalet summeras närmsta månaderna och inflationstakten är tillfälligt riktigt hög. Med det kommer ett ansvar från centralbankerna och då främst amerikanska Fed att åter balansera de extremt stora penningpolitiska stimulanserna. En höjning av styrräntan kan vi glömma på några år utan det är främst genom hanteringen av balansräkningen som centralbankerna kommer att agera framöver. Att trycka nya pengar (var femte dollar som fanns vid årsskiftet fanns inte ett år tidigare) för att stödköpa stats- och företagsobligationer håller inte i längden. Än så länge har Fed varit avvaktande i den frågan men under deras närmaste möten måste frågan adresseras. Förmodligen börjar de minska sin balansräkning redan under slutet av året vilket gör marknaderna lite oroliga om hur detta ska ske. Baksidan är nämligen stigande obligationsräntor och frågan är hur mycket av den varan som dagens värderingar orkar med.

Stark börsutveckling i återhämtningens spår

Sedan pandemiutbrottet har börsuppgången varit otroligt stark.

Fortsatt trevande men positiv marknad under andra halvåret

Vår bedömning är att Fed lärt sig mycket från misstagen 2013 och kommer ta det lugnt och varsamt denna gång, något som borde uppskattas av aktiemarknaden. Vidare är tillväxt- och vinstutsikterna goda vilket en relativt bra aktiemarknadsmiljö att verka i. Vi ser framför oss ett andra halvår av försiktigt stigande obligationsräntor vilket borde vara tillräckligt odramatisk för att inte i stort utmana aktiemarknaden. Eventuella börsnedgångar, vilket alltid dyker upp oavsett var i cykeln man befinner sig, betraktar vi närmare som ett bra tillfälle att öka på sin aktieexponering.

Trevlig sommar!

Mats Gunnå

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Vattenbrist – en utmaning i vardande

”Sol, vind och vatten, är det bästa som jag vet” sjöng Ted Gärdestad i den folkkära balladen. Sol och vind utmärkte sig starkt förra året. Även vattenbolagen erbjuder intressanta investeringsmöjligheter att räkna med i framtiden.

Ungefär 70 procent av jordens yta täcks av vatten, vilket motsvarar 1400 miljoner kubikkilometer. Knappt tre procent är sötvatten men endast 0,3 procent avvänds till dricksvatten. På global basis finns det ett tydligt samband mellan tillgång till rent vatten  och BNP per capita. Ungefär 70 procent av färskvattnet räknas gå till jordbruket. Vattenbrist är sedan flera år tillbaka ett av de stora globala orosmolnen enligt World Economic Forum.  Redan idag lever knappt 2,4 miljarder människor i områden med vattenbrist. Många bolag är mycket innovativa i jakten att hantera den tilltagande vattenbristen.

Spretande mattrender

De demografiska förändringarna med tillhörande urbaniseringstrender ökar strukturellt på efterfrågan mot den knappa resursen vatten. Vattenavtrycket är avsevärt större för nötkött än för gris och kyckling och i synnerhet frukt och grönsaker. Mattrenderna spretar dock åt olika håll runtom i världen. Å ena sidan har vi ett utökat intresse för kost och hälsa i den utvecklade världen som minskar på köttkonsumtionen medan tillväxtländerna går mot en mer västerländsk livsstil och de facto ökar sin köttkonsumtion.  Den ökade vattenbristen påverkar de globala ekosystemen, människors hälsa och har även stor påverkan på den tryggade livsmedelsförsörjningen. Cirka av 80 procent av sjukdomarna i tillväxtländer kan härledas till osäkert dricksvatten och spridningen av vattenburna sjukdomar.

Torkan centralt problem i halvledarbristen

Vi har under året fått se hur Taiwans värsta torka på decennier har medfört en global halvledarbrist och en ofrivilligt lägre produktion hos ett flertal stora fordonstillverkare såsom till exempel Volvo, Scania, Volkswagen och Nissan. Chipproduktionen är en väldigt vattenkrävande verksamhet och världens ledande halvledarföretag TSMC använder ca 156 000 ton vatten per dag för att den tänkta produktionen ska kunna upprätthållas.

Vattenbolag vs världsindex

Diagrammet visar utvecklingen för ett brett vattenbolagsindex i jämförelse med ett brett globalt aktieindex.

Marknaden för reparationer och övervakningar av vattenledningar växer kraftigt då många ledningar är eftersatta. Länder i Nordafrika och Mellanöstern väntas bli särskilt drabbade av vattenbrist de kommande årtiondena. 90 procent av de tre miljarder som jordens befolkning väntas öka med till och med år 2050, kommer att leva i någon  av tillväxtländerna.

Vatten som investeringstema

Vattenkraft utgör med sina reglerbara egenskaper en utmärkt reservkraft och komplement till sol- och vindenergi.  Bolag verksamma inom vattenresurser fokuserar på bevattningssystem, anläggningar för hantering av avloppsvatten samt allmännyttiga företag och leverantörer av infrastruktur. En del företag fokuserar även på vattenkvalitet och reningsteknik inom sjukhus- och laboratoriemiljöer. Vatten som tema kommer att präglas av lösningsorienterad innovation för en lång tid framöver och utgör en del i vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Effektiv marknad – en utmaning för förvaltare

USA är en maktfaktor inom många områden, inte minst inom aktiemarknaden där avkastningen på USA-börsen det senaste decenniet har utklassat andra utvecklade länders. Värdepappersfonder i dagens form föddes i USA och det finns en uppsjö kända investerare med bakgrund i landet. Med detta i beaktande borde det vara relativt enkelt att hitta bra aktiva förvaltare, eller?

Förvaltarkvalité och möjligheter att generera alfa inom en specifik marknad eller ett tillgångsslag är ett viktigt steg i vår process. Analysen kan förstås göras på många olika sätt beroende på tillgång på data och tid. För att få en snabb överblick över fonders förmåga att generera alfa inom en marknad kan en fondkategoris genomsnittliga avkastning studeras i förhållande till ett index, se graf nedan.

Grafen visar avkastningen för fonder som investerar i stora bolag utan någon specifik stiltillhörighet. Källa: Morningstar

Som grafen visar så har dessa fonder i genomsnitt missat att leverera en avkastning över index under alla år förutom tre sedan 2007. Det finns förstås brister i urvalet ovan som gör att en jämförelse inte blir helt rättvis. Till exempel är avkastningen beräknad inklusive fulla avgifter och fonderna är både aktivt och passivt förvaltade i den här kategorin.

Justerar vi för detta ser det lite ljusare ut men snittavkastningen är fortfarande sämre än index. Faktum är att över längre tidsperioder så är det endast en tredjedel av de aktiva förvaltarna som slår index.

Don’t be mean, some managers are better than the average

Varför lägga ödet i händerna på aktiva förvaltare som i genomsnitt avkastar sämre än index? Räknat efter avgifter är en passiv fonds avkastning lägre än index. Det kan även finnas andra skäl till att inte enbart välja passiva fonder, såsom obalanser på marknaden. I USA får exempelvis en investerare i en passiv fond en stor andel av sin portfölj koncentrerad till fem bolag Facebook, Apple, Amazon, Microsoft och Google (FAAMG). Även om snittavkastningen är sämre än index så finns det förvaltare som lyckas att över tid leverera en avkastning som är bättre.

Det är förstås svårt att förutse exakt vilka som kommer att lyckas och vår ambition är istället att välja förvaltare som har förutsättningar att göra det. Där blir filosofi, process och människor centrala delar av den analys som vi gör. Vi letar kompletterande förvaltarstrategier och inom kategorin Nordamerika lyfter vi fram en indexfond (SPP Aktiefond USA A SEK), en tillväxtfond MS INVF US Advantage A USD samt en värdefond (T. Rowe Price US Lg Cap Val Eq A USD).

Nader Hakimi Fard

Manager Research