Månadsutblick | September 2020

Månadsutblick september

1 september · 2020

Stark börs - så placerar du nu

Världens börser tuffar på. Vi bedömer att det är fortsatt bra läge att äga risktillgångar såsom aktier. Men på sikt behövs bekräftelse att återhämtningen i ekonomin verkligen är på väg.

Småbolagsaktier fortsätter att utvecklas bra. För de som vill ha bred exponering mot europeiska småbolag har vi vaskat fram ett guldkorn från Fidelity.

Ladda ner månadsutblicken som PDF

MARKNADSKOMMENTAR

Börsens positiva syn behöver bekräftelse

Börserna har prisat in en återhämtning av ekonomin. För att börsen ska orka vidare under hösten måste återhämtningen snart börja synas. Ett genombrott i jakten på ett vaccin mot covid-19 kan dock stärka börsens självförtroende ytterligare.

Efter en positiv rapportsäsong där närmare 83 procent slog vinstestimaten i USA är det dags att blicka framåt. Marknadens huvudfokus kommer fortsatt att ligga på smittspridningen världen över och återöppnandet av ekonomierna. Samtidigt kommer responsen från politiker och centralbanker vara av stort intresse framgent. Storleken och paketeringen av nya stimulanser liksom en eventuell nedtrappning av stimulanser förblir av stor betydelse för marknadsutvecklingen, eftersom det har varit den främsta drivkraften för börserna hittills i år.

Förhoppningsvis var andra kvartalet botten

Sedan den 23 mars har den svaga världsekonomin förbisetts av börserna och det andra kvartalet markerar förhoppningsvis en konjunkturell lågpunkt. Höstens ekonomiska statistik kommer visa om vi har passerat den botten som flertalet ledande indikatorer tyder på.

Efter de kraftiga vinstfallen under det andra kvartalet har marknaden räknat med en återhämtning i vinsterna under det andra halvåret i år och framförallt nästa år. Börserna drivs just nu av den ultralätta penningpolitiken och förhoppningen om en kraftig återhämtning, men ju längre tid som går utan att vi ser en stabilisering av smittspridningen, realekonomin och bolagsvinsterna, desto svårare blir det för börsen att orka klättra vidare. Därför blir det viktigt att återhämtningen, som börsen prisat in, börjar synas i statistiken under hösten.

Fortsatt stort fokus på ett vaccin

Ytterligare en fråga som präglat året hittills och som kommer att bli avgörande för riskaptiten blir hur långt bort ett effektivt och säkert vaccin mot covid-19 faktiskt ligger. Marknaden har pendlat mellan hopp och förtvivlan och ett eventuellt genombrott skulle givetvis vara avgörande.

COVID-19 nya dagliga fall

Per miljon av befolkningen, 7-dagars glidande medelvärde

Börsens huvudfokus kommer fortsatt vara på smittspridningen

Tonläget mellan USA och Kina har succesivt höjts under en längre period och på senare tid har spänningarna ökat. Utvecklingen av pandemin och det kommande presidentvalet har däremot gjort att en handelsöverenskommelse har tappat i prioritet för båda parterna. Eftersom de båda supermakterna befinner sig i ett kritiskt läge rent tillväxtmässigt har vi svårt att se att någon av parterna skulle driva konflikten allt för långt, vilket marknaden verkar hålla med om.

Höstens amerikanska presidentval närmar sig

Skulle det bli en demokratisk seger i det kommande presidentvalet kan vi nog räkna med en mjukare ton och minskade spänningar med Kina. Däremot skulle en Biden-seger innebära bland annat tillbakadragna skattelättnader och en något mindre aktiemarknadsvänlig politik. I dagsläget är oddsen marginellt på Bidens sida men mycket kan hända till presidentvalet i november.

Marcus Tengvall

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Gynnsamt klimat för risktillgångar

Mitt under marknadsturbulensen i våras höjde vi rekommendationen för aktier och high yield-obligationer, då vi såg ett kraftigt förbättrat förhållande mellan risk och avkastning. Utvecklingen därefter har varit spektakulärt stark. Hur ska vi investerare förhålla oss till risktillgångar, såsom aktier, efter den starka utvecklingen i en covid-19-präglad tillvaro?

Snabba och omfattande penning- och finanspolitiska åtgärder verkställdes mycket resolut tack vare en hög krismedvetenhet och initierade en återhämtning i riskaptit och marknadsutveckling. Även om osäkerheten är stor kring virusutvecklingen framöver är det trots allt något mänskligheten kan och tvingas att förhålla sig till och metoderna för att hantera sjuka och smittspridning förbättras löpande.

Nytt normalläge även med vaccin

Enorma resurser allokeras också till att finna behandlingssätt där ett framtagande av ett vaccin kan förväntas inom en inte alltför avlägsen framtid. Någon omedelbar normalisering till situationen innan virusutbrottet förväntar vi oss dock inte utan snarare att ett delvis nytt normalläge börjar ta form.

Tekniksprånget har erhållit en turboknuff i och med arbete och tillvaro på distans vilket ger medvind för exempelvis e-handeln men stora problem för företag inom bland annat hotell-och resebranschen.

Penningpolitisk ”all in” och styrkebesked från börsbolagen

Responsen från centralbanker har varit massiv med en kommunikation att de gör allt i sin makt och lite till för att stabilisera utsikterna. Att centralbankerna finansierar skenande underskott och även köper andra finansiella tillgångar med att trycka pengar är naturligtvis oerhört stimulerande i varje fall i ett kortare perspektiv samtidigt som effekten är fortsatt mycket låga räntor och därigenom ger traditionella lågriskalternativ negativ avkastning när inflationen räknas in.

Sommarens kvartalsrapporter från börsbolagen utgjorde intressant information i flera aspekter, dels rapporterade en majoritet av börsbolagen klart starkare siffror än de genomsnittliga analytikerprognoserna och dels att de finanspolitiska stöden var en viktig delförklaring för de oväntat starka rapporterna. Analytikerna var således allt för pessimistiska.

Kursutveckling för aktier och High Yield i år

Återhämtningen på aktiemarknaden har varit både snabb och kraftig.

Samtidigt är osäkerheten kring efterfrågan fortsatt betydande. Men för att situationen ska bli sämre än under det andra kvartalet krävs sannolikt förnyade totala nedstängningar av samhällen och uteblivna finanspolitiska stödåtgärder. Vi bedömer inte att något av ovanstående är sannolikt även om det inte kan uteslutas. Därigenom finns goda förutsättningar för en förbättrad försäljnings- och vinstutveckling och också stöd för kursutvecklingen.

Finansmarknaderna var snabba på att prisa in ett återhämt-ningsscenario. Samtidigt är komplexiteten högre med en hög grad av politisk påverkan genom att finanspolitiken nu spelar en större roll än innan pandemin. Vi bedömer att fler stödpaket kommer för att stödja den ekonomiska återhämtningen. Därför är vi, givet det vi ser idag, fortsatt försiktigt positiva till risktillgångar de kommande månaderna.

Carl Christian Ottander

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

En småbolagsfond med stor bredd

I juni såg vi förbättrade förutsättningar för europeiska aktier, i synnerhet för småbolagen. Inom portföljförvaltningen ökade vi därför vår exponering och köpte Fidelity European Smaller Companies, en fond som sedan dess gått starkt och som vi fortsatt ser god potential i.

Den europeiska regionen har drabbats hårt av coronavirusets frammarsch, men också visat tecken på snabb ekonomisk återhämtning. Osäkerheten är naturligtvis fortfarande stor, men massiva stimulanser fortsätter att ge stöd. I takt med att allt fler makroekonomiska indikatorer signalerar att efterfrågan är på väg tillbaka ökar också marknadens riskaptit.

Nuvarande klimat är gynnsamt inte minst för regionens småbolag. Under långa perioder historiskt har småbolag avkastat mer än storbolag och det finns gott om anledningar till att tro att så fortsatt kommer att vara fallet.

Stark tillväxtpotential lockar

Till att börja med har mindre bolag generellt sett en bättre tillväxtpotential än storbolag eftersom de tenderar att befinna sig i ett tidigare skede i livscykeln. Det lockar alltid och inte minst idag när de globala långsiktiga tillväxtförutsättningarna är pressade.

Tillväxt fordrar dock ofta investeringar och förutsättningarna för att hålla en hög investeringstakt spelar därför en avgörande roll för den här typen av bolag. Här kan vi konstatera att dagens lågränteläge liksom den goda tillgången till kapital spelar dem i händerna och så lär förbli fallet med tanke på de signaler vi får från centralbankshåll.

Dämpade globala tillväxtförutsättningar, låga räntor och god tillgång till kapital ökar också sannolikheten för uppköp och mindre bolag är ofta föremål för sådant. Det spär på potentialen eftersom samgåenden som bekant kan synliggöra ytterligare värden.

Fidelity European Smaller Companies: Branschfördelning

imagekvovq.png

Fonden ger en bred småbolagsexponering i Europa, både sett till branscher och antal bolag.

En bred småbolagsexponering

Eftersom småbolag tenderar att bevakas av färre analytiker och därmed vara sämre genomlysta än storbolag finns fina möjligheter för initierade förvaltare.

Fidelity European Smaller Companies är ett exempel på en aktivt förvaltad europeisk småbolagsfond med stark historik. Fokus ligger på att identifiera välskötta, marknadsledande bolag som kan växa och samtidigt generera starka kassaflöden.

Fonden är ett Top Pick inom kategorin Europa småbolag och ingår i S&P:s Portföljförslag. Den ger en bra småbolagsexpo-nering i den europeiska regionen med en både bred branschsammansättning och exponering mot ett större antal bolag än många andra fonder inom samma kategori.

Linda Lyth

Veckoanalys | Vecka 42

18 oktober · 2021

Amerikanska banker draglok för börsen

Föregående vecka uppvisade ett glatt börshumör där torsdagen bjöd på den största uppgången för den amerikanska börsen sedan i mars, där bland annat kvartalsrapporter från bankerna överträffade förväntningarna och agerade draglok. Vi fick även ta del av både nordisk och amerikansk inflationsdata, samt IMF:s prognos för de globala tillväxtutsikterna. Under veckan drar den svenska rapportsäsongen igång på allvar där Sandvik är först ut bland de större bolagen.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Efter en svajig inledning på hösten klättrade börsen uppåt under veckan och återhämtade sig något. Detta drevs på av att antalet nya arbetssökande i USA sjönk till årslägsta och att USA:s producentpriser ökade mindre än väntat, samtidigt som de amerikanska bankerna överlag överträffade förväntningarna. Framför allt levererade bankernas investment banking-avdelningar rekordsiffror, vilket visar på en hög förvärvsaktivitet i marknaden. Den tioåriga amerikanska statsobligationsräntan föll något under veckan, och även detta gynnade börsen i allmänhet, och tillväxtbolagen i synnerhet. Som ett kvarliggande orosmoln har dock oljepriserna fortsatt uppåt och börjar nu närma sig de högsta noteringarna på sju år. Under veckan presenterades även protokollet från FED:s septembermöte som visar att de överväger att inleda sin minskning av tillgångsköpen under nästa månad. Minskningen skulle utgöras av 10 miljarder dollar i statsobligationer och 5 miljarder dollar i bostadsobligationer per månad, vilket är i linje med vår tidigare bedömning.

Globalt börsindex
Stark inledning på rapportsäsongen lyfte börserna

imageoawv.png

Makrostatistik

Ur makrosynpunkt har marknadens fokus framför allt legat på inflationssiffrorna, med bland annat amerikansk KPI som rapporterades i onsdags och svensk KPI som kom i torsdags. Den amerikanska inflationen steg i september till 5,4 procent på årsbasis jämfört med 5,3 procent i augusti, vilket var marginellt högre än förväntningarna om 5,3 procent även i september. Kärninflationen, justerat för mat och energipriser kom dock in på väntade 4,0 procent, vilket tydligt visar vilken effekt de höga energipriserna i dagsläget har. För svensk del kom KPIF, som mäter inflation med fast ränta och är det mått Riksbanken använder sig av, in på 2,8 procent vilket är högre än föregående månads 2,4 procent men lägre än förväntningarna om 3,0. Detta är den högsta svenska inflationen sedan oktober 2008, men även här ser vi en stor påverkan av de höga energipriserna. KPIF exklusive energi landade i september på 1,5 procent. Utöver inflationssiffror bjöds vi i tisdags på IMF:s World Economic Outlook, som kommunicerar IMF:s syn på utsikterna för den globala tillväxten. Den globala tillväxten väntas landa på 5,9 procent 2021, vilket är en nedrevidering från tidigare prognostiserade 6,0 procent, men fortfarande en hög siffra. Den globala prognosen för 2022 ligger kvar på 4,9 procent. Utsikterna för USA:s tillväxt 2021 togs ned från 7,0 till 6,0 procent, vilket sker till följd av något mer deppiga konsumenter, stigande energipriser och problem med stimulanspaketen.

Amerikansk inflation
CPI

imageq91gc.png

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Sandvik är ett av de första OMXS30-bolagen att rapportera och bland de 10 största verkstadsbolagen är förväntansbilden en total resultattillväxt på drygt 30 procent i år, cirka 10 procent under 2022 och 2023, vilket skulle räcka långt om det förverkligas. Tillfälliga flaskhalsar som påverkar årets kvartal kan accepteras men alltför försiktiga framåtblickande kommentarer kommer tas emot negativt. Vi befinner oss i ett starkt konjunkturläge där efterfrågan generellt är stark just nu vilket väntas bli tydligt i orderingången för byggbolagens rapporter. Vi får även svenska bankrapporter där marknaden knappast lär ha överseende med negativa överraskningar efter årets starka kursutveckling. Intressant blir att se hur mycket överskottskapital de har och hur det ska distribueras. SEB har tidigare sagt att återköp ska prioriteras och Nordea, som redan delat ut 7,3 kronor per aktie efter utdelningsrestriktionerna drogs tillbaka, har fått godkänt av ECB att göra återköp på drygt 20 miljarder kronor. Ett kvartal av stigande långräntor har gynnat bankerna, vars marginaler förbättras men det motsatta gäller för fastighetsbolagen som också rapporterar i veckan. För tillväxtbolagen spelar värdering allt större roll när räntorna stiger, varför högt värderade tillväxtbolag måste leverera en fortsatt fin tillväxt under Q3 och framförallt i utsikterna för kommande kvartal. Annars är risken stor att marknaden kan bli besviken och värderingsmultiplarna pressas.

Värdering sektorer Sverige
P/E (12m framåtblickande)

Makrostatistik

Under natten till måndag fick vi viktig statistik från Kina i form av BNP-siffror för det tredje kvartalet, industriproduktion och detaljhandelssiffror för september. Minskade investeringar i fastigheter och stigande energipriser, vilket tvingat produktion att stänga ned, pressade BNP som växte med 4,9 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det kan sättas i relation till 7,9 procent under det andra kvartalet och analytikernas förväntningar på 5,2 procent. Inbromsningen i industriproduktionen för september visar att avmattningen tilltog under det tredje kvartalet. Samtidigt fortsätter dock detaljhandeln öka i god takt i september med 16,4 procent i årstakt. Data över industriproduktionen i USA får vi även ta del av under måndagen där förväntansbilden indikerar en försiktig förbättring jämfört med föregående månad, trots industrins leverantörsproblem och stigande kostnader för insatsvaror. Vi väntar oss att komponentbristen och flaskhalsproblemen kommer att bestå en bra bit in i 2022, vilket gör att produktiviteten inom industrin riskerar att fortsatt hamna under press. Signaler om framtiden inom industrin får vi även ta del av i form av preliminära inköpschefsindex för USA, Eurozonen, Japan och Australien under veckan. Efter förra veckans inflationsfokus följs den upp av septemberstatistik från Eurozonen som väntas komma in på 3,4 procent i årstakt. Europas energiförsörjningskris med skenande energipriser bör inte fullt ut vara representerade i septembers siffror. Veckan bjuder även på arbetslöshetssiffror från Sverige för september.

Industriproduktion
Flaskhalsar inom industrin dämpar produktiviteten

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

TF Bank (kl 7.00), Avanza (kl 7.45), Sandvik (kl 11.30), Investor (ca kl 12.00)

Philips

Övrigt

Exklusive utdelning: Sectra (första dag för handel utan rätt till inlösenprogram 0:90 SEK/aktie efter split)

Tisdag

Ericsson (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Castellum (kl 8.00),

Utl. rapporter

Basware (kl 7.45), Entra, BHP (operativ uppdatering), Johnson & Johnson, Netflix, Procter & Gamble

Onsdag

Rapporter

SEB (ca kl 7.00), Fabege (kl 7.30), Husqvarna (ca kl 7.30), Getinge (kl 8.00), Kinnevik (kl 8.00),

Utl. rapporter

Elisa (kl 7.30), Orion (kl 11.00), Gjensidige Forsikring, Nattopharma, REC Silicon, Yara, IBM (prel datum), Roche (försäljningssiffror), Tesla (efter USA-börsernas stängning), Verizon

Torsdag

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), ABB (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Volvo (kl 7.20), 0), Lime (kl 7.50), Atlas Copco (kl 12.00)

Utl. rapporter

Barclays (kl 8.00), AT&T (före USA-börsernas öppning), Freeport-Mcmoran, Goodyear (prel datum), Intel, Nucor, Snap, Unilever (operativ uppdatering)

Övrigt

Stämmor: Kinnevik (extra), SHB (extra)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Fredag

Rapporter

Essity (kl 7.00), Knowit (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Saab (kl 7.30), Boliden (kl 7.45), Volati (kl 7.45), Wallenstam (kl 8.00), Autoliv (kl 12.00), Holmen (lunchtid)

Utl. rapporter

American Express, Honeywell, Whirlpool (före USA-börsens öppning)

Övrigt

Stämmor: Odd Molly (extra)

Exklusive utdelning: Atlas Copco (3:65 SEK, halvårsvis), SHB (A-aktier i Industrivärden, motsvarande cirka 4:42 SEK per aktie i Handelsbanken)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 41

11 oktober · 2021

Skuldtaksoro i USA gav svajig börs

Börsen öppnade i oktober lika svajigt som den stängde i september, med stora dagliga rörelser. En stigande långränta och oroligheter kring skuldtaket i USA har lett till att globala börser sett rött under veckan, men en lösning under torsdagen lyfte marknaden. Fredagen levererade även amerikansk sysselsättningsdata för september månad, med enbart 194 000 nya jobb skapade, mot väntade 500 000.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Under veckan har stort fokus legat på diskussionerna kring det amerikanska skuldtaket, där USA:s finansminister Janet Yellen pratat alarmistiskt om vad ett misslyckande att möta sina obligationer från USA:s sida skulle leda till. Oron kring detta färgade börser världen över i början av veckan och späddes på av att den amerikanska tioåriga statsobligations-räntan rörde sig upp på den högsta nivån sedan i juni. Även oljepriserna ökade och nådde treårshögsta efter att OPEC kommunicerat att de står fast vid sin planerade gradvisa ökning av oljeutbudet. Många oljeimportörer hade efterfrågat en snabbare ökning av utbudet och prisökningen adderade till oron för inflationstrycket. Goda nyheter kom dock under torsdagen i form av hopp om en ökad energitillgång i Europa, efter att Rysslands president Vladimir Putin antytt att ryska Gazprom skulle kunna öka sitt gasutbud för att stävja en europeisk energikris. Vad gäller den svenska aktiemarknaden är en av de största nyheterna offentliggörandet av att Volvo Cars kommer att börsnoteras. Någon värdering är ännu inte fast-ställd, men det ryktas om att detta kan komma att bli den största börsnoteringen någonsin i Sverige.

Stigande amerikanska räntor skapar börsoro

Makrostatistik

Veckan bjöd inledningsvis på statistik om den amerikanska tillverkningsindustrins orderingång. Orderingången ökade med 1,2 procent för augusti månad, vilket är bättre än estimaten om en ökning på 1,0 procent, och ger en signal om att efterfrågan fortsatt är stark inom industrin. Därefter följde presentationer av inköpschefsindex för tjänstesektorn, där både USA och Eurozonen överträffade de redan högt ställda förväntningarna. Eurozonens tjänste-PMI kom in på 56,4 och det amerikanska på hela 61,9. Dessa siffror indikerar att tjänstesektorn kommer igång rejält nu när allt fler restriktioner släpps. Detaljhandeln i Eurozonen gav ett svagare intryck då den endast växte med 0,3 procent jämfört med föregående månad, ställt mot estimaten på 0,8 procent. Än sämre var siffrorna över den tyska industrins orderingång för augusti, som kom in hela 7,7 procent lägre än föregående månad, vilket var långt sämre än den förväntade minskningen om 2,1 procent. Detta var den största nedgången i tyska industrins orderingång sedan april 2020. Avslutningsvis presenterades statistik över amerikansk sysselsättning för september i fredags. Den visade på att 194 000 nya arbeten skapats, vilket går att jämföra med förväntningarna på 500 000 nya jobb och siffran för föregående månad på 235 000. En låg siffra till trots så var påverkan liten på både aktie- och räntemarknaden och vi bedömer inte att detta kommer att få Fed att skjuta upp sina planer på att minska tillgångsköpen i november.

Global tillväxt fortsätter mattas av till mer normala nivåer
Sammansatt inköpschefsindex

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

I och med att problemen med USA:s skuldtak skjuts på framtiden och att Europas energikris ser ut att få åtminstone en tillfällig lösning, om än från oönskat håll, så undanröjs två stora orosmoln för de finansiella marknaderna. Osäkerheten kring stigande långräntor och inflation kan dock fortsatt oroa marknaderna. Med det sagt så vidhåller vi vår syn om att den relativt höga inflationen är övergående, vilket talar för en fortsatt övervikt av aktier. Rapportsäsongen drar igång rejält under veckan där stort fokus ligger på de amerikanska bankerna som gynnas av högre räntor och snabbare lånetillväxt. Hittills har antalet vinstvarningar i Sverige varit modesta, med undantag för Nolato och Scandi Standard, där den sistnämnde visat sig ha det svårt att föra vidare kostnadsökningar ut mot kund. Kostnadsökningar som till stor del kommer prägla tredje kvartalets rapportsäsong i stort, i spåren av den pågående komponentsbristen. Huruvida det kommer att påverka bolagens marginaler, återstår givetvis att se men samtidigt är problemen välkända varför framåtblickande kommentarer kommer hamna i fokus. Vi väntar oss en fortsatt stark rapportsäsong men räknar samtidigt inte med lika breda positiva överraskningar likt tidigare kvartal. Efterfrågan är fortsatt stark, men det ansträngda läget kring komponenter innebär att högre vinster skjuts på framtiden, vilket ännu inte syns i prognoserna enligt vår bedömning.

Komponentbristen skjuter högre vinster på framtiden
Vinsttillväxt kalenderår MSCI AC World

Makrostatistik

Till att börja med kommer vi få ta del av kinesisk kredittillväxt under veckan, som möjligtvis skulle kunna ge en anvisning på huruvida den senaste avmattningen i ekonomin följts av ökade stimulanser. Ett samband som historiskt talat för kinesiska aktier (graf). Marknadens fokus kommer annars kretsa kring all inflationsstatistik som presenteras under veckan, inte minst den amerikanska KPI-statistiken som annonseras på onsdag. Även om amerikansk inflation befinner sig klart över målet, samtidigt som ett beslut kring tapering väntas kommuniceras under novembermötet, så kan septembersiffran ändå ge lite mer insyn kring hur varaktig den höga inflationen rentav är. På torsdag får vi motsvarande siffra från Sverige som väntas landa på hela 3 procent. Det skulle i så fall innebära den högsta inflationstakten sedan 2009, där inte minst energi-komponenten väntas utgöra en stor del av ökningen. Något som eventuellt skulle kunna få Riksbanken att justera upp sina inflationsprognoser framöver ifall de ser risker för spridningseffekter. Veckan avslutas med amerikansk detaljhandels-statistik och konsumentförtroende, där den förstnämnda väntas fortsätta mattas av i linje med det svaga konsument-förtroendet under augusti och september. Ett svagare utfall än väntat skulle ge antydan om en allt svagare amerikansk BNP-tillväxt under tredje kvartalet då konsumtionen idag utgör uppemot 80 procent av USA:s årliga BNP.

Ökade stimulanser kan ge stöd åt kinesiska aktier

imagegg5z5.png

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Industrivärden (kl 7.30), Öresund (kl 8.00)

Torontobörsen stängd

Tisdag

Tryg (kl 7.30)

Onsdag

Creades (kl 8.30)

JP Morgan (ca kl 13.00), Asos, Delta Air Lines

Torsdag

Vitec (ca kl 8.00)

Utl. rapporter

Chr Hansen, Bank of America (kl 12.45), Wells Fargo (kl 13.00), Morgan Stanley (ca kl 13.30), Citigroup (ca kl 14.00), Alcoa (efter USA-börsernas stängning), Fast Retailing (prel datum)

Övrigt

Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Hongkongbörsen stängd

Fredag

Rapporter

Aligro (kl 7.30), Atrium Ljungberg (kl 7.30), Elanders (kl 7.30)

Utl. rapporter

Goldman Sachs (ca kl 14.30)

Övrigt

Exklusive utdelning: Chemometec (4:00 DKK), Husqvarna (1:60 SEK, andra del utav totalt 2:40 SEK)

AKTIEINDEX

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

ALLOKERING

Analytikerna bakom veckoanalysen

Månadsutblick oktober

5 oktober · 2021

September levde upp till förhandstipsen om att vara en svag börsmånad och Stockholmsbörsen föll med hela 6,2 procent. Sett till historiken går vi däremot mot en säsongsmässigt starkare period. Vår globala temaförvaltare djupdyker i halvledarbristen och blickar framåt mot vad som ligger i korten. Avslutningsvis presenterar vi ett investeringsförslag i en sektor vi tycker ser intressant ut just nu.

MARKNADS­KOMMENTAR

Börsens säsongmönster spelar roll

I septembers marknadskommentar såg vi en ökad risk för rekyl och vi manade investerare till ökad beredskap. Rekylen är nu ett faktum, men bortom alla orosmoln börjar vi skönja en säsongsmässigt starkare period för aktier.

I vår förra marknadskommentar, som vi skickade ut för en månad sedan, såg vi en ökad risk för rekyl efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång. En obruten svit som vi inte upplevt under de senaste 30 åren. När vi nu lämnar september bakom oss kan vi konstatera att sviten är bruten och att rekylen är ett faktum. Under september föll globala börser med 2,9 procent medan Stockholmsbörsen var ner 6,2 procent på månaden mätt i svenska kronor. Ser vi till data som sträcker sig ända tillbaks till år 1945 har september månad visat upp ett dystert facit sett till historiken. Säsongsmönstret ser därför ut att ha återupprepat sig även i år. Med vintern framför oss, med allt vad det innebär, kan vi dock glädjas över att vi närmar oss en säsongsmässigt starkare period. För historiskt sett har börsen över tid presterat bättre under vinterhalvåret, november till april.

Evergrande blev katalysatorn som utlöste rekylen

Efter årets starka utveckling var det inte mer än rimligt att vi kunde förvänta oss någon slags rekyl på börsen. Samtidigt gav vi oss in i en säsongsmässigt svag period för aktier (september till oktober) och alltfler mörka moln började sakteligen hopa sig på himlen. Vad historien har lärt oss är att finansmarknaderna sällan kan fokusera på flera saker på samma gång. Till en början kretsade allt kring Evergrande, för att sedan övergå i en tilltagen inflations- och ränteoro. Ett händelseförlopp som kom i spåren av att Fed tydligt signa-lerat att de ”snart” väntas minska på sina obligationsköp.  Evergrande fick med andra ord statuera exempel och blev marknadens svepskäl till att sälja av risktillgångar denna gång. Vi gör dock bedömningen att Kina kan hantera krisen för deras fastighetsutvecklare i allmänhet, och Evergrande i synnerhet. Sannolikheten att Kina ökar stimulanserna i närtid anser vi som relativt hög och mycket av faran ligger redan i prissättningen idag.

Börsens säsongsmönster spelar roll
Världsindex (MSCI AC World Total Return)

Historiskt sett har börsen över tid presterat bättre under vinterhalvåret, november till april.

Fortsatt övervikt mot tillväxtmarknader

Det har blivit lite av en perfekt storm kring de kinesiska finansmarknaderna under den senaste tiden och vi anser att oron delvis är befogad. Vi gör dock bedömningen att det långsiktiga tillväxtcaset är fortsatt intakt. Värderingsmässigt har det senaste säljtrycket medfört att många tillväxt-marknader nu handlas i linje med sina tioårssnitt vilket dessutom är klart lägre än bland utvecklade marknader. Regleringsrisken bedömer vi kvarstår och den stundande energiförsörjningskrisen motiverar en rabatt, men de långsiktiga utsikterna är fortsatt goda. Samtidigt ser vi att en tydligare avmattning i den kinesiska ekonomin kan öppna upp för nya finans- och penningpolitiska stimulanser framöver.

Vad gäller marknaderna i stort behåller vi vår övervikt mot aktier på grund av stark makro, stigande bolagsvinster och fortsatt låga räntor. Sammantaget talar det till aktiers fördel i förhållande till obligationer.

Dick Ingvarsson

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Den nya tidens olja: Halvledarna

I år har det varit mycket diskussioner om den rådande halvledarbristen. Låt oss överblicka orsakerna till den uppkomna situationen och blicka framåt mot vad som ligger i korten framöver. Vi blåser inte faran över än och ser den växande efterfrågan som en grundbult för att förstå företeelsen med den nya tidens olja.

Halvledare är något som kan ställas om från att leda ström till att vara isolerande, och vice versa. Grundämnet kisel är ett mycket vanligt halvledarmaterial och är idag ett avgörande element för tillverkning av transistorer, komponenter och microchip. Det engelska ordet för kisel är silicon vilket känns igen i Silicon Valley, världens epicenter för teknik och innovation, beläget söder om San Fransisco. Att tillverka enkla halvledare är rätt lätt. Dagens professionella halvledare är dock mycket komplicerade att tillverka och ofta placeras miljontals transistorer per kvadratmillimeter. Komplexiteten gör vallgravarna vida för nya aktörer på marknaden och det krävs gigantiska investeringar för att komma igång med en halvledarproduktion som kan konkurrera på globala villkor.  TSMC, Samsung och Intel är tre av världens största halvledartillverkare.

Halvledarbristens bakgrund

När pandemin fick sitt globala genombrott våren 2020 drog många fordonstillverkare tillbaka stora chiporder då efterfrågan bedömdes falla kraftigt. Det många då underskattade var den kraftigt ökade efterfrågan på elektronikprodukter via distansarbete och många ville förstärka sina hemmakontor. Andra aktörer övertog med andra ord den kapacitet som uppstod hos chiptillverkarna. Kort därefter visade det sig dock att det blev ett uppsving i efterfrågan på bilar, med tanke på att det ansågs vara betydligt mer coronasäkert att färdas i bil kontra att åka med kollektivtrafiken. I februari drabbades Texas av en ovanligt hård köldknäpp som gjorde flera miljoner människor strömlösa och vidare att flera personer miste livet. För chiptillverkare som NXP, Samsung och Infineon som alla har fabriker i delstaten ledde det till produktionsstörningar. När landet drabbades av sin värsta torka i modern tid och tyfonerna uteblev för första gången på 56 år, ledde det till ovanligt låga vattenreserver och stora tapp i chipproduktionen för världens ledande kretstillverkare TSMC.

Längre leveranstider är ett allt större problem

Halvledarproduktionen är otillräcklig för att möta efterfrågan.

Den nya tidens olja

Ett flertal experter beskriver halvledare som den nya tidens olja. Olja kan däremot lagras och förändras inte nämnvärt över tid. Halvledare produceras dock för särskilda ändamål och blir snabbt obsoleta. President Biden har aviserat en storslagen satsning på hemmaplan för att vända trenden med en sviktande amerikansk halvledartillverkning och samtidigt minska beroendet av asiatiska bolag. Väderfenomen, pandemieffekter och därpå följande obalanser i produktionen räcker dock inte till för att förklara halvledarbristen. Det handlar nämligen främst om en eskalerande efterfrågan som i sin tur beror på ett flertal omvälvande strukturella megatrender såsom elbilar, självkörande fordon, robotisering, automatisering, artificiell intelligens, förnybar energi och smarta städer. Dessa trender kommer att stärkas betydligt i flera decennier framöver, i en miljö som inte kan beskrivas som något annat än den mest innovativa tidsperiod som mänskligheten har skådat.  Det är några av de strukturella förändringar vi fokuserar på i förvaltningen av Global Tema.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Investeringsmöjligheter i Hälsovårdssektorn

Nyligen lyftes Hälsovårdssektorn till grönt betyg i indikatorn. Anledningen är, något förenklat, tron på en lägre tillväxttakt framöver med bättre förutsättningar för defensiva sektorer dit hälsovård räknas. Handelsbanken Hälsovård Tema är Top Pick inom sektorn.

Vaccin mot börskollaps?

Tittar vi på ett urval av händelser (bild 1) som har lett till nedgångar på världsindex står det klart att hälsovårdsindex generellt klarat sig bättre. Denna egenskap ser vi även hos fonden Handelsbanken Hälsovård Tema som har utvecklats bättre än världsindex i samtliga nedgångar förutom en. Jämfört med hälsovårdsindex har fonden klarat sig bättre eller lika bra vid hälften av tillfällena.

Är bieffekten sämre avkastning på lång sikt?

Vi har pratat om hälsovårdssektorns defensiva karaktär men även avkastningen på längre sikt har varit bra (bild 2). På tio och tre års sikt har hälsovårdsindex levererat en högre årsavkastning än världsindex men något sämre på fem års sikt. Handelsbanken Hälsovård Tema har varit bättre än både världsindex och hälsovårdsindex under samtliga tre tidsperioder.

Läkarens portföljrecept

När vi väljer en fond baseras valet på vår bedömning om det finns förutsättningar för goda resultat i framtiden. Vi menar på att det inte är en slump att Handelsbanken Hälsovård Tema har levererat goda resultat historiskt. Det beror på en rad olika faktorer:

1. Investeringsprocess; Hälsovård Tema förvaltas enligt Handelsbankens Tematiska investeringsprocess med fyra övergripande huvudteman; Demografi, Produktivitet, Livsstilar och Miljö. Varje huvudtema består i sin tur av underteman som kan variera något över tid. De underteman som fonden har direkt exponering mot är Åldrande, Digitalisering, Medicinska framsteg, Säkerhet och Reglering, Strävanden och Hälsosam livsstil. Även om dessa teman inte styr valet av bolag i fonden så leder detta till att strukturera exponeringen för att skapa en god balans i fonden.

2. Portföljkonstruktion; 60-80% av fonden investeras i bolag som bedöms ha en stabil och lönsam tillväxt, 0-30% av fonden investeras i intäktsgenererande bolag och 0-30% i utvecklingsbolag. Vi menar att denna fördelning skapar de förutsättningar som har lett till att fonden både stått emot i turbulenta tider och följt med i goda tider på börsen.

3. Förvaltare; Sist men inte minst har Hälsovård Tema förvaltats av Astrid Samuelsson sedan 2007. Astrid har en lång erfarenhet av investeringar inom sektorn och har en läkarexamen i grunden. Hennes bakgrund, långa erfarenhet och kunskap inom sektorn ger henne en klar fördel att förvalta fonden.

imagejbgzs.png

Nader Hakimi Fard