Hållbar tjänstepension

Påverka din framtid, idag.

17 oktober · 2018

Tjänstepensionsmarknaden i Sverige omfattar idag cirka 2000 miljarder kronor. De som förvaltar våra pensionspengar är några av de största aktörerna både på den svenska marknaden och internationellt. Kapitalmarknaden har därmed stor makt att bidra till ett mer hållbart samhälle, där spararnas krav på hållbarhet är avgörande.

Söderberg & Partners har lanserat en tjänst som hjälper företag att integrera sitt hållbarhetsarbete i sin pensionspolicy och löpande utvärdera och följa upp dess resultat och effekt. Tjänsten Hållbar tjänstepension är dessutom utformad som en fristående lösning – vilket innebär att den enkelt kan implementeras och aktiveras hos både befintliga kunder, och till företag som idag inte har en kundrelation till Söderberg & Partners.

Genom att integrera hållbarhet i pensionspolicyn och arbeta strukturerat med frågan får anställda inte bara möjligheten att ta del av våra hållbarhetsanalyser, utan också verktyg att påverka hur tjänstepensionskapitalet driver en hållbar utveckling. Alla Söderberg & Partners företagskunder har som grunderbjudande möjlighet att tillsammans med sin rådgivare upprätta en så kallad hållbar pensionspolicy och även erhålla en årsvis mätning av tjänstepensionskapitalets hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys.

Hållbar tjänstepension ger möjlighet till aktiv påverkan

För den som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten Hållbar tjänstepension verktyg för kommunikation om hållbart sparande med de anställda. Det handlar bland annat om tillgång till online-utbildning och löpande information om hur förvaltarna arbetar med hållbarhetsfrågor. Det är också viktigt att engagera medarbetare med både utbildning och verktyg för att hitta bra hållbara alternativ.

Det går också att skala upp tjänsten till att även omfatta löpande stöd och rådgivning kring företagets interna, - och externa kommunikation kring hållbarhetsarbetet. Detta för att tydliggöra hur arbetsgivaren arbetar med hållbarhetsfrågor för såväl personal och leverantörer som kunder, ägare och kapitalförvaltare.

- Det som gör konceptet unikt är uppföljningen och påverkansmöjligheterna. Medan marknaden är kvar i det gamla tänket att ’välja bort’, dvs. exkludera innehav i branscher av etiska skäl, tar vi ett kliv framåt mot att aktivt påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor. Det gör vi i samarbete med företagets medarbetare i de frågor som är viktigast för dem, säger Kajsa Brundin, ansvarig för Hållbarhet och Produktanalyser på Söderberg & Partners.

För många företag är hållbarhet en högt prioriterad fråga. Företagen vill öka intresset för tjänstepensionen och medvetenheten om vilken värdefull förmån det är. I arbetet med att höja hållbarhetsnivån i de anställdas pensionslösningar kan företaget använda flera olika verktyg som Söderberg & Partners erbjuder. Medarbetare kan exempelvis guidas till hållbara val i vårt digitala rådgivningsverktyg, iRåd, för att få ut det mesta av alla delar i Hållbar tjänstepension.

Nyfiken att veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss så kan vi berätta mer om tjänsten!

Lägre pension på grund av kortare utbetalningstid?

18 april · 2019

Vi lever allt längre, vilket gör att vi borde planera för ett längre pensionärsliv. Men istället ser vi en trend där människor i ökad omfattning väljer att ta ut sina pensioner tidigare och begränsar sina uttag till 5-10 år istället för att ta ut den livsvarigt. Varför lockar snabba uttag och vad blir konsekvenserna för individen och samhället?

Vilka trender kring pensionsuttag ser vi?

Allt fler väljer att ta ut sina pensioner tidigare och snabbare utan att djupgående reflektera över hur gammal man tror sig bli och hur man ska klara sin ekonomi över tid. Paradoxen är att denna grupp väljer att ta ut tjänstepensionen under en kortare tid, samtidigt som vi lever allt längre.

Vår livslängd ökar, vilket innebär att vi har flera år att finansiera som icke yrkesarbetande i jämförelse med tidigare generationer. I och med valfriheten kring uttag av tjänstepension läggs mycket ansvar på individen och många blundar inför effekten av att vi kommer leva längre. Om du exempelvis bestämmer dig för att börja med dina uttag vid 65 och fördela uttagen över 5 år innebär det att tjänstepensionen slutar trilla in vid 70. Om du håller hälsan vid liv och blir 90 år gammal innebär det att du ska kunna försörja dig under 20 år efter att tjänstepensionen delats ut. Om pensionen tas ut under kort tid och pengarna förvaltas på egen hand gäller det att hushålla med resurserna samt beakta eventuella marginalskatteffekter.

Vilka utmaningar står den yngre befolkningen inför?

Det finns en bild bland yngre att de kommer få samma förutsättningar som de äldre pensionärerna idag. Skillnaden är att de äldre har haft förmånsbestämd tjänstepension där man omfattats av livsvariga pensioner som utbetalats oavsett hur gammal du är. För de yngre som har premiebestämd tjänstepension kommer det skilja sig kraftigt. Tänker man inte till ordentligt kring sin pension kan en kraftigt försämrad levnadsstandard vänta.

Är tidigare pensionsuttag och temporärt uttag av pensioner alltid dåligt? Det kan finnas hälsoskäl eller en total ekonomisk situation som kan innebära att det är ett bra beslut. Men i ljuset av ökad livslängd och vetskap om att vi tenderar att välja alternativ som ger närliggande tillfredställelse finns det skäl att lyfta problematiken.

Varför lockar snabb uttagstid?

• Man vill ta ut pensionen medan man har hälsan.
  • I hopp om större utbetalningar tar man ut pensionen för att själv aktivt placera pengarna.
  • Saknar man godkända förmånstagare vill man säkerställa att närstående får pengarna.
  • Akuta behov får individer att blunda för de långsiktiga konsekvenserna, vilket gör att man väljer snabb uttagstid.

Det finns olika skäl till varför man väljer att ta ut tjänstepensionen under en begränsad tid. Många tänker att man spenderar mer pengar i början av sitt pensionärsliv än när man blir äldre. Studier visar dock att kostnaden inte är märkbart lägre som äldre. På sikt kan man dessutom se att de kommer bli dyrare för de som vill ha tillgång till kvalitativ vård och service. Man ska därför inte underskatta behovet av resurser när man blir äldre om man vill hålla en viss standard.

Med den nya friheten som vi har idag är det svårt att göra en relevant bedömning av de egna behoven i framtiden. Utöver de egna privatekonomiska konsekvenserna riskerar närstående, arbetsgivare och i slutändan samhället att påverkas. Det är också orsaken till den politiskt gränsöverskridande samsynen om att ändra regelverket.

Vad händer framåt?

Framöver kan vi se nya avtalsregler om tjänstepension som lär innebära att vi inte får påbörja utbetalning av pension så tidigt som idag. Det finns incitament hos politiker att ändra regelverket så att individens beslut inte ska innebära ökad belastning på samhället. Man ser risker med att snabba uttag av tjänstepensionen kan komma att kosta staten mycket pengar i form av ekonomiskt stöd om pensionen högre upp i åldrarna inte täcker de privata behoven. Den bredpolitiska tillsatta Pensionsgruppen arbetar därför för att få till följande punkter:

• Lägsta uttagsålder kan ändras.
  • Uttagstiderna ska ses över.
  • Möjlighet att pausa utbetalningar.
  • Ökade möjligheter att tjäna in pension efter 65. Idag upphör rätt till tjänstepensionspremier i de flesta kollektiv- och frivilliga bolagsavtal vid 65 års ålder.

Vad kan vi göra under tiden?

Den nya förändringen är svår att hantera och många tar beslut utan att beakta de egna privatekonomiska konsekvenserna på sikt. Fram tills vi har lärt oss hantera detta, blir rådgivning och vägledning i användandet av exempelvis digitala verktyg viktigt. Då besluten är komplexa är det svårt att enbart via digitala plattformar säkerställa att innebörd av analyser tolkas rätt av användaren, vilket innebär att behovet av personlig rådgivning ökar.

Inom Söderberg & Partners noterar vi att allt fler företag väljer att erbjuda rådgivning till medarbetare som närmar sig pension. Ur ett arbetargivarperspektiv har dessa rådgivningar två syften. Den ena är att rådgivningen kan resultera i att duktiga medarbetare utifrån ökad kunskap känner sig motiverade att fortsätta jobba och därmed stärka upp sin ekonomi som pensionär. För det andra innebär det att man ger ett stöd som innebär att övergången till ett liv som pensionär blir tryggare.

Är detta något din verksamhet behöver hjälp med? Fyll i formuläret nedan.

Har du koll på hur mycket du får i pension?

20 februari · 2019

Nu är det orangea kuvertet, som fyller 20 år i år, på väg ut till 5,9 miljoner pensionssparare. Ändå är det väldigt få personer som vet hur mycket de kommer att få i pension och vad som krävs för att få den pension som de önskar.

Det orangea kuvertet innehåller årsbesked om den allmänna pensionen från staten, dvs. inkomstpensionen och premiepensionen. Om du vill veta mer om din totala pension, inklusive tjänstepension och privata pensionsförsäkringar så finns en sammanställning på Söderberg & Partners Online.

Vi lever allt längre vilket medför att vi behöver arbeta längre eller spara mer för att pensionen ska kunna bibehållas på samma nivå som tidigare. I nedanstående exempel visar vi hur stort pensionskapital och hur stort sparande som behövs vid vissa åldrar för att kunna få en pension motsvarande 70% av slutlönen för en person som planerar att gå i pension vid 65 respektive 67 års ålder.

För en 65-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 6 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.

För en 67-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 5,5 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.

* Givet att risknivån är låg i det placerade kapitalet när pensionen betalas ut.

Beloppet ovan inkluderar den allmänna pensionen men för att nå hela vägen med en vanlig löneutveckling och normala kollektivavtalade pensionsavtal krävs ett stort eget sparande fram till pensionen. Pensionssparande avser tjänstepensionsavsättning från arbetsgivaren och eget sparande avser privat sparande av skattade medel i till exempel fonder eller ISK.

Tabellen nedan visar ungefär vilka nivåer av sparande som krävs vid vilken ålder för att ”vara på spåret” på vägen till pensionen. Exemplen är baserade på medel- till lågriskplacering under din aktiva karriär.

tabell-pension4.PNG

Tjänstepensionssparandet ovan motsvarar den vanligaste nivån inom kollektivavtalen, dvs 4,5 % av lönen. För att nå det egna sparandet krävs för ovan exempel ett privat sparande om ca 2000 kr per månad för en 65-åring eller motsvarande ca 1000 kr per månad för en 67-åring.

Allt fler kommer in senare på arbetsmarknaden och det innebär också att det sparande som krävs både via tjänstepensionen och privat behöver vara högre för att kunna behålla samma pensionsnivå som tidigare generationer. Påfrestningarna på det allmänna pensionssystemet är också stort till följd av att allt fler kommer in sent eller inte alls på arbetsmarknaden.

Det är viktigt att ha kontroll på hur pensionssituationen ser ut. Både för att veta om sparandet behöver höjas men också för att känna sig tryggare med sin situation.  Så öppna ditt orangea kuvert och titta på hur din pensionsprognos ser ut. Analysera din situation och se över ditt privata sparande och justera vid behov. Att undersöka möjligheten till löneväxling via arbetsgivaren kan också vara ett alternativ. Det viktigaste är att du är medveten om din situation och att du gjort aktiva val inför framtiden även om den känns avlägsen.

Behöver du hjälp att se över hela din situation, kontakta din rådgivare.

Vad är löneväxling och vem tjänar på det?

14 december · 2018

Löneväxling är en förmån som kan förbättra pensionen. Men vad innebär löneväxling och vem vinner på det? Vi svarar på 5 frågor om löneväxling.

Behovet av eget pensionssparande blir allt viktigare, då vi lever allt längre. Därmed sjunker också nivån på den allmänna pensionen. Samtidigt har avdragsrätten på privat pensionssparande upphört helt sedan en tid tillbaka. Sammantaget har det bidragit till att det har blivit mer fokus på pensionsfrågan och vikten av att se över sin pension. Av den anledningen väljer allt fler att löneväxla för att stärka sin egen pension – men har du koll på vad som gäller? Vi besvarar 5 frågor angående löneväxling.

Vad är löneväxling?

Löneväxling är en form av pensionssparande där din arbetsgivare kan erbjuda dig att sätta av mer pengar till din pension. Det innebär att du som anställd erbjuds att växla en del av din bruttolön till ett pensionssparande istället för att ta ut allt som lön. Med andra ord så inkomstbeskattas inte det löneväxlade beloppet när inbetalningen sker utan först när pensionen betalas ut.

Arbetsgivaren kan också betala in ytterligare ca 5,8 % till tjänstepensionsförsäkringen utöver den lön som du avstått. Anledningen till den extra avsättningen är att det är billigare för företaget att betala en pensionspremie än att betala ut lön. Oftast får du även välja hur dina premier ska placeras i s.k. traditionell förvaltning, fondförvaltning eller i depåförvaltning, beroende på hur din arbetsgivares pensionspolicy ser ut.

Vad är fördelen med löneväxling?

• Du får en pensionspremie som är ca 5,8 % större än den lön du avstår.
  • Om din marginalskatt är lägre när du lyfter pensionen gör du en inkomstskattevinst.
  • Du bygger upp ett pensionskapital som du kan lyfta när du vill efter 55 års ålder.

Vem tjänar på löneväxling?

En grundregel är att du behöver ha en ganska hög lön för att det ska vara värt att löneväxla. För att vara mer exakt behöver din bruttolön per månad, efter löneväxling, vara över 43 309 kr (under 2019). Anledningen är att om du tjänar under det beloppet förlorar du inbetalningar till den allmänna pensionen. Dessutom kan t.ex. föräldrapenning, sjukpenning och a-kassa påverkas negativt.

Det finns såklart fler aspekter för dig att tänka på. Exempel på detta är att du ska ha möjlighet att avvara summan du löneväxlar fram till din pension då pengarna är låsta fram till 55 års ålder. Pensionen kan utbetalas som tidigast från 55 års ålder och kortaste utbetalningstid är 5 år.

Hur löneväxlar jag?

För att kunna löneväxla till pension behöver du först säkerställa att din arbetsgivare erbjuder denna förmån till sina anställda. Därefter bör du sätta dig in i din arbetsgivares policy för löneväxling och vad löneväxling innebär för dig, mer i detalj.

Om du sedan väljer att löneväxla ska ett tillägg till anställningsavtalet upprättas, som reglerar löneväxlingen.

Varför behövs mer sparande till pension?

Det finns många skäl till detta, bland annat;

• Det allmänna pensionssystemet ger lägre pensionsförmåner än tidigare.
  • Många vill kunna skapa möjligheten att gå ner i arbetstid eller till och med kunna pensionera sig tidigare.
  • Önskan om personlig handlingsfrihet.
  • Avdragsrätten för privat pensionssparande upphörde helt 1 januari 2016.
  • Möjligheterna till delpension har försämrats.

Vill du ha mer information om löneväxling? Kontakta din rådgivare hos Söderberg & Partners eller kontakta oss nedan.