Hållbar tjänstepension

Påverka din framtid, idag.

17 oktober · 2018

Tjänstepensionsmarknaden i Sverige omfattar idag cirka 2000 miljarder kronor. De som förvaltar våra pensionspengar är några av de största aktörerna både på den svenska marknaden och internationellt. Kapitalmarknaden har därmed stor makt att bidra till ett mer hållbart samhälle, där spararnas krav på hållbarhet är avgörande.

Söderberg & Partners har lanserat en tjänst som hjälper företag att integrera sitt hållbarhetsarbete i sin pensionspolicy och löpande utvärdera och följa upp dess resultat och effekt. Tjänsten Hållbar tjänstepension är dessutom utformad som en fristående lösning – vilket innebär att den enkelt kan implementeras och aktiveras hos både befintliga kunder, och till företag som idag inte har en kundrelation till Söderberg & Partners.

Genom att integrera hållbarhet i pensionspolicyn och arbeta strukturerat med frågan får anställda inte bara möjligheten att ta del av våra hållbarhetsanalyser, utan också verktyg att påverka hur tjänstepensionskapitalet driver en hållbar utveckling. Alla Söderberg & Partners företagskunder har som grunderbjudande möjlighet att tillsammans med sin rådgivare upprätta en så kallad hållbar pensionspolicy och även erhålla en årsvis mätning av tjänstepensionskapitalets hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys.

Hållbar tjänstepension ger möjlighet till aktiv påverkan

För den som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten Hållbar tjänstepension verktyg för kommunikation om hållbart sparande med de anställda. Det handlar bland annat om tillgång till online-utbildning och löpande information om hur förvaltarna arbetar med hållbarhetsfrågor. Det är också viktigt att engagera medarbetare med både utbildning och verktyg för att hitta bra hållbara alternativ.

Det går också att skala upp tjänsten till att även omfatta löpande stöd och rådgivning kring företagets interna, - och externa kommunikation kring hållbarhetsarbetet. Detta för att tydliggöra hur arbetsgivaren arbetar med hållbarhetsfrågor för såväl personal och leverantörer som kunder, ägare och kapitalförvaltare.

- Det som gör konceptet unikt är uppföljningen och påverkansmöjligheterna. Medan marknaden är kvar i det gamla tänket att ’välja bort’, dvs. exkludera innehav i branscher av etiska skäl, tar vi ett kliv framåt mot att aktivt påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor. Det gör vi i samarbete med företagets medarbetare i de frågor som är viktigast för dem, säger Kajsa Brundin, ansvarig för Hållbarhet och Produktanalyser på Söderberg & Partners.

För många företag är hållbarhet en högt prioriterad fråga. Företagen vill öka intresset för tjänstepensionen och medvetenheten om vilken värdefull förmån det är. I arbetet med att höja hållbarhetsnivån i de anställdas pensionslösningar kan företaget använda flera olika verktyg som Söderberg & Partners erbjuder. Medarbetare kan exempelvis guidas till hållbara val i vårt digitala rådgivningsverktyg, iRåd, för att få ut det mesta av alla delar i Hållbar tjänstepension.

Nyfiken att veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss så kan vi berätta mer om tjänsten!

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Corona – behöver jag vara orolig för mitt pensionskapital?

20 april · 2020

Även om världen är mitt uppe i en svår period plågad av coronaviruset finns anledning till framtidshopp. Historiskt har det nämligen varit ganska vanligt med ekonomiska krascher, där börserna och därmed även pensionskapitalet återkommit starkare än före föregående kris.

Utöver allmänpensionen har många svenskar sparande via PPM och tjänstepension. Sparandet sker via fonder och försäkringsbolag. Vanligtvis i aktier, räntor och fastigheter. Så numera är våra pensioner delvis beroende av utvecklingen på världens finansmarknader, vilket kan kännas oroligt i dessa tider.

Aktiemarknaden brukar repa sig efter stökiga perioder

Även om Stockholmsbörsen har svängt extra mycket i år är det inte första gången. Under perioden 1915 – 2015 har aktiemarknaden:

• fallit rejält sju av tio decennier
  • i snitt halverats innan börserna har repat sig (Marsh, Staunton & Dimson, 2001)

Men glädjande nog har de flesta större nedgångar historiskt vänt tillbaka uppåt igen efter 18–24 månader. Sett över en längre period har aktier givit ca 3–6% mer i avkastning per år jämfört med räntor (Marsch et al., 2001).  Det har historiskt därför lönat sig att stå ut med aktiemarknadens svängningar för att få bättre avkastning till pensionen.

Räntorna är orosmolnet för pensionen

Även om aktiemarknaden åkt jojo de senaste månaderna är det troligtvis ränteläget en pensionssparare bör vara mer långsiktigt orolig för. Idag får en sparare noll procent i sitt räntesparande. Och då har vi inte räknat med prisuppgången i samhället, inflationen, som medför att man tappar en till två procent i köpkraft per år. Därmed minskar pensionskapitalet i köpkraft för varje år som det är investerat i räntor.

Att placera i räntor för att undvika aktiers berg- och dalbana kan därför vara farligare i det långa loppet än att placera i aktier.

Viktiga tumregler när det är turbulent:

• Att sätta av till pensionen löpande – försök behålla pensionsavsättningen även under sämre ekonomiska perioder som nu
  • Ha förtröstan - förmodligen kommer det långsiktigt att löna sig att spara i aktier framför räntor. Våga därför investera i aktier till din pension även när det är stormigt

Är du befintlig kund som har frågor kring ditt pensionskapital? Kontakta din rådgivare. Hör annars av dig till oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Källa: Marsh, P. R., Staunton, M., & Dimson, E. (2001). Millenium Book II: 101 years of investment returns. London Business School

Hur påverkas din tjänstepension när börsen skakar?

18 mars · 2020

I oroliga börstider dyker många frågor upp och det är inte alltid att svaren finns en ”googling bort”. Därför ser vi det mänskliga mötet och en nära dialog med kunder som vår viktigaste uppgift. Våra rådgivare är fullt upptagna med att prata med kunder och ge svar på frågor. Mattias Koch är en av våra pensionsrådgivare, nedan ger han en nulägesbild och några tips på vad man bör tänka på när det gäller sitt pensionssparande.

Jag har haft kontakt med snart ett 100-tal kunder under de senaste dagarna. Många har lyft luren redan efter ett par signaler, vilket är en stor skillnad mot vanliga dagar. De flesta sitter hemma och arbetar pga. coronautbrottet och vill gärna ha en snabb update beträffande sina placeringar.

I den långsiktiga strategin som vi kommit överens om med våra kunder, så är kraftiga börsfall något som har diskuterats. Men det finns alltid ett värde med repetition, för det är lätt att glömma, i synnerhet om oron växt i magen. För de allra flesta kunder så gäller det att hålla fast vid sin långsiktiga strategi, men för vissa kunder kan det vara aktuellt med mindre justeringar beroende på när pengarna behöver användas. Uppmaningen är att ta kontakt med din rådgivare om minnet sviker dig eller om du känner oro.

Vanligaste frågan från våra kunder just nu är vad vi tror om framtiden. Det mest troliga är en återhämtning, men risken för en djupare svacka finns såklart. Samt att återhämtningen kommer att ta längre tid ju längre länder är nedstängda.

Som vanligt är det viktigt att man med jämna mellanrum stämmer av följande:

• Vilken risk du vill ha på dina placeringar? Vid vilken nedgång blir du orolig?
  • Har placeringshorisonten ändrats?
  • Vilken buffert behövs vid oväntade händelser?
  • Vilket skydd gäller vid behov av sjukvård, vid dödsfall, långvarig sjukdom och olycksfall?
  • Vem är förmånstagare?
  • Testamente, framtidsfullmakter

Kanske ovan är något att diskutera nu när många av oss är samlade med våra familjer. Kanske kan det vara ett bra tillfälle att tänka långsiktigt och reflektera över hur man bör planera för framtiden.

Avslutningsvis, kontakta din rådgivare om du är orolig. Om du känner dig osäker på den strategi som ni under åren har diskuterat, dels avseende förvaltning men även gällande övriga händelser som sker i livet kan det vara läge att slå en pling till din rådgivare.