Hållbar tjänstepension

Tjänstepensionsmarknaden i Sverige omfattar idag cirka 2000 miljarder kronor. De som förvaltar våra pensionspengar är några av de största aktörerna både på den svenska marknaden och internationellt. Kapitalmarknaden har därmed stor makt att bidra till ett mer hållbart samhälle, där spararnas krav på hållbarhet är avgörande.

Söderberg & Partners har lanserat en tjänst som hjälper företag att integrera sitt hållbarhetsarbete i sin pensionspolicy och löpande utvärdera och följa upp dess resultat och effekt. Tjänsten Hållbar tjänstepension är dessutom utformad som en fristående lösning – vilket innebär att den enkelt kan implementeras och aktiveras hos både befintliga kunder, och till företag som idag inte har en kundrelation till Söderberg & Partners.

Genom att integrera hållbarhet i pensionspolicyn och arbeta strukturerat med frågan får anställda inte bara möjligheten att ta del av våra hållbarhetsanalyser, utan också verktyg att påverka hur tjänstepensionskapitalet driver en hållbar utveckling. Alla Söderberg & Partners företagskunder har som grunderbjudande möjlighet att tillsammans med sin rådgivare upprätta en så kallad hållbar pensionspolicy och även erhålla en årsvis mätning av tjänstepensionskapitalets hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys.

Hållbar tjänstepension ger möjlighet till aktiv påverkan

För den som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten Hållbar tjänstepension verktyg för kommunikation om hållbart sparande med de anställda. Det handlar bland annat om tillgång till online-utbildning och löpande information om hur förvaltarna arbetar med hållbarhetsfrågor. Det är också viktigt att engagera medarbetare med både utbildning och verktyg för att hitta bra hållbara alternativ.

Det går också att skala upp tjänsten till att även omfatta löpande stöd och rådgivning kring företagets interna, - och externa kommunikation kring hållbarhetsarbetet. Detta för att tydliggöra hur arbetsgivaren arbetar med hållbarhetsfrågor för såväl personal och leverantörer som kunder, ägare och kapitalförvaltare.

- Det som gör konceptet unikt är uppföljningen och påverkansmöjligheterna. Medan marknaden är kvar i det gamla tänket att ’välja bort’, dvs. exkludera innehav i branscher av etiska skäl, tar vi ett kliv framåt mot att aktivt påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor. Det gör vi i samarbete med företagets medarbetare i de frågor som är viktigast för dem, säger Kajsa Brundin, ansvarig för Hållbarhet och Produktanalyser på Söderberg & Partners.

För många företag är hållbarhet en högt prioriterad fråga. Företagen vill öka intresset för tjänstepensionen och medvetenheten om vilken värdefull förmån det är. I arbetet med att höja hållbarhetsnivån i de anställdas pensionslösningar kan företaget använda flera olika verktyg som Söderberg & Partners erbjuder. Medarbetare kan exempelvis guidas till hållbara val i vårt digitala rådgivningsverktyg, iRåd, för att få ut det mesta av alla delar i Hållbar tjänstepension.

Nyfiken att veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss så kan vi berätta mer om tjänsten!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Valfritt