Så hittar du just dina hållbarhetsfonder

3 nov. 2016
Söderberg & Partners analystjänst för fonder – Fund Finder – har fått ytterligare en användbar funktion. Men några enkla klick kan du välja bort branscher som du inte vill investera i. Det kan handla om att hitta fonder som inte kommer att investera i företag som bryter mot internationella konventioner, placerar i fossila energislag eller vapen.

Fram tills nyligen har det varit svårt för sparare att hitta fonder som väljer att inte placera i bolag med en viss verksamhet. Men en ny tjänst i Fundfinder har löst det dilemmat.

– Såvitt jag känner till är vi ensamma om att ha denna funktion, berättar Kajsa Brundin, Hållbarhetschef på Söderberg & Partners.

Vass exkluderingsfunktion
Många fonder arbetar med exkludering av branscher och det är dessa fonder man kan hitta med den nya sökfunktionen. Det innebär att de inte köper aktier i företag som till exempel är verksamma inom vapen, fossila bränslen eller i företag som bryter mot internationella konventioner.

– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att välja de fonder som de vill ha. Det är bara att klicka i vilka kriterier man vill utesluta och sedan får man en lista på vilka fonder som passerar nålsögat, förklarar Kajsa Brundin.

Klicka, sålla bort och investera hållbart
Faktorerna som kan väljas, och som därmed exkluderas, är uppdelade i fem kategorier: Vapen, energislag, etiska, internationella konventioner samt övriga. Exempel på etiska kriterier är alkohol och tobak. FN:s konvention om mänskliga rättigheter, Riodeklarationen om miljö och utveckling och FN:s konvention om antikorruption är exempel på internationella konventioner.

Kombinera med hållbarhetsbetyg
Söderberg & Partners analyserar sedan tidigare såväl fonder som fondbolag ur ett hållbarhetsperspektiv. I den analysen används inte exkludering. Istället går Kajsa Brundin och hennes kollegor på djupet med hur fondbolagen arbetar med att välja in de mest hållbara bolagen i sina fonder istället för att välja bort, exkludera, ett antal bolag. Dessutom granskas hur fondbolagen arbetar med att påverka bolagen att utvecklas i rätt riktning.

– Forskning visar att detta är det mest effektiva sättet att få bolag att bli mer hållbara, berättar Kajsa Brundin och lägger till:

– Alla som vill använda sig av exkludering ska kunna göra det. Att kombinera de båda metoderna är bra sätt att forma sitt eget sparande.

Hitta mer information på fundfinder.soderbergpartners.se, som är en tjänst för Söderberg & Partners kunder. Obs! Du kan även logga in med mobilt bank-id.