Hur bodelas dina pensionsrättigheter vid en skilsmässa?

17 okt. 2018
Antalet skilsmässor ökar konstant och tvister i domstolen har blivit allt vanligare. En viktig fråga som de flesta inte tänker på under äktenskapet är hur dina pensionsrättigheter, såsom exempelvis tjänstepension, ska bodelas. Frågan är angelägen då du efter många år i arbetslivet ofta har byggt upp ett stort pensionskapital som du förmodligen vill behålla vid en skilsmässa.

Pensionsrättigheter består av allmän pension, tjänstepension, privat pensionsförsäkring och individuellt pensionssparande. Hur dessa rättigheter ska behandlas vid en skilsmässa mellan makar är en fråga som fått uppmärksamhet efter de pensionsreformer som ägt rum i Sverige det senaste decenniet. Då pensionsrättigheter aldrig ingår i bodelning mellan sambor kommer denna artikel enbart att handla om bodelning av pensionsrättigheter mellan makar.

Värdet av en makes pensionsrättigheter är ofta betydande, men få rättigheter ingår i en bodelning mellan makar. Huvudregeln är att rättigheter som inte kan överlåtas eller som är av personlig art, t.ex. sjukpension, undantas från bodelning.

Vilka pensionsrättigheter bodelas vid en skilsmässa?

Allmän pension

Den allmänna pensionen och premiepensionen är sådana pensionsrättigheter som aldrig ingår i en bodelning.

Tjänstepension

En tjänstepension är en pensionsförsäkring där arbetsgivaren tar på sig att betala premien för arbetstagaren. Denna kan ägas av arbetsgivaren eller privat av arbetstagaren. Om en tjänstepension ska ingå i en bodelning eller inte beror på hur tjänstepensionen är utformad samt hänger ihop med arbetstagarens rätt att förfoga över den.

Om företaget där den anställda arbetar äger försäkringen innebär det i regel att pensionsrättigheten ej går att överlåta och att den därmed inte ingår i en bodelning. I vissa fall kan dock pensionsrättigheten bodelas trots att den ägs av företaget och är oöverlåtbar. Det är själva medbestämmanderätten och inflytandet över pensionssparandet som gör att en pensionsrättighet som vanligtvis inte bodelas istället ska bodelas. Exempel på när detta kan bli aktuellt är om du har en ledande position i företaget med extra pensionsavsättning, att du har hög lön och löneväxlar eller att du är verksam i ett fåmansbolag* med rätt att själv sätta av det du vill i pensionssparande. Observera att redan utbetald tjänstepension alltid bodelas om inte parterna genom ett äktenskapsförord kommit överens om annat.

Om en arbetstagare äger sin egen tjänstepension och arbetsgivaren endast betalar för premierna, bör denna tjänstepension likställas med en privat pensionsförsäkring och därmed ingå i bodelningen.

Privat pensionssparande

Huvudregeln är att privatägda pensionsförsäkringar och individuellt pensionssparande ska ingå i bodelning. Om det med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt skulle vara oskäligt att de ingår i bodelningen ska de privata pensionsförsäkringarna dock helt eller delvis undantas från bodelningen. Makarna kan även vid bodelningstillfället komma överens om att det privata pensionssparandet inte ska ingå i bodelningen.

Vid bodelning på grund av ena makens död ska inga pensionsrättigheter ingå. Motivet bakom undantaget är att trygga den efterlevande makens pensionsbehov. Det blir därmed ingen hopslagning och uppdelning av pensionerna som det blir vid en skilsmässa utan den efterlevande maken får behålla sina egna pensionsrättigheter.

Du vet väl om att du när som helst kan kontakta din pensionsrådgivare på Söderberg & Partners för att få en överblick över ditt pensionssparande samt boka in ett rådgivningsmöte hos våra familjerättsjurister. Är du inte kund idag och vill komma i kontakt med oss kan du fylla i formuläret nedan.

* Enligt huvudregeln är ett fåmansföretag ett aktiebolag eller en ekonomisk förening där fyra eller färre delägare äger aktier som motsvarar mer än hälften av rösterna i företaget.