Den förarlösa bilen – Vart leder vägen?

22 apr. 2018
I fler än hälften av EU:s medlemsländer ökar antalet dödsolyckor i trafiken. En undersökning gjord av Euro NCAP visar att 90 procent av alla olyckor orsakas av ouppmärksamma förare eller där föraren distraheras av annat under körningen. Samtidigt anser sig fyra av fem förare vara bättre bilförare än genomsnittet och nästan 10 procent säger sig vara ”i världsklass”. En studie visar att en personskada i samband med trafikolycka i snitt kostar 6,5 miljoner kronor. Det är dyrt för samhället att många överskattar sin förmåga eller är nonchalanta i trafiken!

Den förarlösa bilen sägs vara lösningen på en del av problemen som den moderna människan idag ställs inför. Genom att överlämna körningen till bilen kan föraren lägga sin tid på annat under färden utan att risken för trafikolyckor ökar. Men är det då så enkelt att den förarlösa bilen kommer att eliminera 90 procent av alla trafikolyckor och spara samhället flera miljarder kronor om året?

Säkerhetsriskerna kring mänskliga förare kontra självkörande bilar

För några veckor sedan omkom en fotgängare i Arizona efter att ha blivit påkörd av en förarlös bil. Enligt fordonstillverkaren var inte bilens säkerhetssystem aktiverat. Fokus för debatten har naturligt blivit den grundläggande säkerhetsfrågan kopplad till förarlösa bilar och flera argument har lyfts för att pausa testerna för att undvika fler olyckor.

När den mänskliga faktorn tas ur bil(d)en försvinner en del risker, men viss risk kommer vi fortsatt att behöva leva med. En etisk fråga väcks däremot till liv: är det bättre att den förarlösa bilen kör på 10 personer än att människan kör på 100? I tidningen Wired löd en rubrik: ”To make us all safer, robocars will sometimes have to kill”.

Försäkringsbranschens utmaningar och ansvar i frågan

Övergången till ett samhälle med automatiserad bilkörning kommer att ske gradvis. Vägen mot förarlösa bilar är ett maraton, inte en sprint, och detta kommer att ge oss i försäkringsbranschen tid att reagera på hur den ökande automatiseringen påverkar våra liv. Vi bär en stor del av ansvaret för frågor om ny teknik i trafiken. Storbritanniens största bilförsäkringsbolag har redan nu börjat erbjuda rabatterade försäkringslösningar som kan fungera som ett incitament för att försäkringstagare ska använda den nya teknik som finns på marknaden.

Frågan vi får ställa oss är hur pass höga olycksrisker vi är beredda att ta för att inte teknikutvecklingen ska hämmas. Hur vi ska värdera teknikens otillräcklighet i förhållande till människans ofullständighet? Räcker det att den förarlösa bilen är marginellt bättre än människan eller behöver den uppfylla nollvisionen från dag ett? Forskare anser att målet mot den förarlösa bilen helgar medlen och att få bort människor från ratten är den långsiktigt bästa lösningen.

Dagens teknik är långt ifrån fulländad men bevisligen är inte människans förhållande till bilkörning det heller.