”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

Almedalsseminarium

”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

5 juli · 2018

- Pensionsspararnas underutnyttjade makt som bolagsägare och formerna för att öka deras engagemang var huvudfrågorna under Söderberg & Partners årliga Almedalsseminarium.

”Idag är det 85 procent av svenska folket som använder sin Pensionsmakt till att rösta blankt”, sa Gustaf Rentzhog, koncern-vd för Söderberg & Partners, i inledningen av seminariet. Just 85 procent av svenska befolkningen uppger nämligen att de har begränsad eller mycket begränsad kunskap om vad deras pensionskapital investeras i för verksamheter och bolag, enligt en undersökning som Novus genomförde på uppdrag av Söderberg & Partners under våren.

Undersökningen var delvis en uppföljning av den undersökning som Söderberg & Partners lät Novus genomföra vintern 2016 och som ligger till grund för rapporten Pensionsmakt som presenterades under förra årets Almedalsseminarium. Resultatet av årets undersökning både bekräftade och förstärkte bilden som 2016 års undersökning visade att svenska folket tycker att det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart, att det finns stora kunskapsbrister hos dagens pensionssparare kring vilka företag och verksamheter som deras pengar investeras i, och att spararnas definition av ”hållbarhet” är ytterst individuell och skiljer sig mellan olika sparare och mellan sparare och förvaltare.

Stor potential i att använda pensionskapital för att driva hållbarhetsfrågor

Den övergripande frågeställningen för årets seminarium var ”Hur aktiverar vi svenska pensionssparare som de bolagsägare och makthavare de är?” och de som diskuterade frågan tillsammans med Gustaf Rentzhog var Mattias Goldman, vd för Tankesmedjan Fores, Gunnar Wetterberg, historiker och samhällsdebattör, och Jakob König, projektledare för Fair Finance Guide på Sveriges Konsumenter.

Mattias Goldman konstaterade bland annat att allmänhetens engagemang och kunskap kring små symboliska hållbarhetsfrågor – som till exempel ändrade matvanor och mer återanvändbara produkter - har fått genomslag, men att de stora, avgörande frågorna fortfarande inte vunnit tillräckligt stort gehör. Här är pensionskapitalets makt ett område med oerhört stor potential enligt Mattias Goldman.

Jakob König från Sveriges Konsumenter och Fair Finance Guide menade att rådgivarbranschen generellt har ett väldigt stort ansvar för att hjälpa konsumenterna välja rätt typ av hållbart sparande och engagera sig i vad deras pengar investeras i.

Gunnar Wettergren, som bland annat skrivit boken Medelklassens guldägg – Från SPP till Alecta 1917-2017, sympatiserade med grundtanken kring Pensionsmakt-initiativet. Han blickade dessutom tillbaka i tiden till när grunden för det svenska tjänstepensionssystemet lades och konstaterade att den ursprungliga tanken med förvaltningen och placeringen av pensionerna inte byggde på aktier, utan andra typer av instrument som skulle ge pensionsspararna en starkare relation och större inflytande över verksamheterna som pengarna investerades i. I samband med skiftet till aktier försvann delvis denna tanke, men det är fullt möjligt att återetablera den i dagens aktiebaserade placeringsstruktur för pensionerna.

Vad händer när spararna får rösta om hur deras pensionsmakt ska användas?

Under våren lät Söderberg & Partners även Novus fråga det svenska folket om vilken partiledare och politiskt parti som de helst skulle anförtro sitt pensionssparande åt? Ulf Kristersson och Moderaterna hamnade i topp i både frågorna, och mer information om undersökningen och resultatet finns att läsa här.

Att ha ett pensionssparande idag innebär nämligen en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som makten att välja politiker till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar för att påverka frågor som förändrar samhället. Vi ville därför applicera politiska figurer, partier, och ideologier på pensionsförvaltningsfrågan för att se hur gensvaret från allmänheten blev.

Vi genomförde även ytterligare en undersökning parallellt med den ovannämnda, där vi delvis vände på premissen för frågeställningen genom att inrätta beslutsfattandet kring pensionsförvaltning och hållbart sparande i ett politiskt/demokratiskt beslutssystem för att se hur människor väljer och sorterar val baserat på värderingar. Vi paketerade helt enkelt om de största pensionsbolagens och fondbolagens hållbarhetsarbete till ”Partiprogram” där bolagens syn på hållbarhet presenterades kort tillsammans med de påverkansdialoger som de driver och vill fortsätta driva om de får förtroende att förvalta de svarandes pensionspengar. Bolagens namn anonymiserades och ordningen i vilken partiprogrammen presenterades slumpades.

Hållbarhetsfrågor i spararnas närmiljö viktigast

Resultatet av undersökningen presenterades under seminariet, och några av de tydligaste slutsatserna som drogs av resultatet var att de pensionsbolag som fick högst ”väljarstöd” var de bolag som drev påverkansfrågor som – utöver miljömässig hållbarhet – även främjade frågor kopplade till social och ekonomisk hållbarhet. Det var dock en relativt jämn fördelning i stöd mellan de olika alternativen - av 10 olika alternativ fick det vinnande alternativet 17 procent av rösterna och de två alternativ som fick lägst stöd fick 3 procent vardera.

I undersökningen fick respondenterna även rösta på ett antal ”partiprogram” för sparalternativ som inte finns tillgängliga på marknaden idag. Dessa alternativ baserades på de olika påverkansprofiler som presenterades i rapporten Pensionsmakt och erbjöd bland annat respondenterna att rikta sitt pensionskapital mot investeringar som främjar jobb och välfärd i Sverige, eller som främjar mänskliga rättigheter och jämställdhet. Av de nya alternativen fick alternativet som främjade jobb och välfärd i Sverige störst stöd, vilket ytterligare pekar mot att svenskarna vill påverka sin närmiljö genom sina pensionspengar. När vi tittade på det sammanvägda resultatet av befintliga och nya alternativ är den gemensamma nämnaren för de alternativ som placerar sig i topp att de erbjuder en möjlighet att även påverka hjärtefrågor i spararnas närmiljö.

De övriga paneldeltagarnas reaktioner på resultatet var bland annat att den relativt jämna spridningen mellan de olika befintliga alternativen visar att det krävs mycket arbete från både pensionsbolagen och alla övriga inblandade parter i att definiera vad pensionspengarna faktiskt används till att påverka, och att göra detta tydligare och enklare för pensionssparare att ta till sig och utvärdera inför att de ska fatta beslut om sin pension.

Söderberg & Partners kommer att fortsätta driva och utveckla frågan om Pensionsmakt och spararnas engagemang i sin pension, och det framkom många intressanta tankar och idéer under årets seminarium som vi kommer att ta med oss i detta arbete.

Du kan se en videoupptagning av hela seminariet här

Söderberg & Partners växer i Karlstad - Rekryterar duo från Skandia

7 december · 2020

Söderberg & Partners har rekryterat Henric Ramström och Oskar Jarnryd till sitt kontor i Karlstad. De har båda drygt 10 års erfarenhet av rådgivning från tidigare positioner på bland annat Skandia, Handelsbanken och SEB, och på Söderberg & Partners kommer de att bidra till att förstärka och utveckla erbjudandet inom tjänstepensionsrådgivning i regionen.

- Vi är väldigt glada att få hälsa Henric och Oskar välkomna till oss i Karlstad. De har båda en gedigen erfarenhet av att arbeta med rådgivning på lokal nivå och ett driv att verkligen skapa värde för sina kunder. Tillsammans med dem stärker vi vårt tjänstepensionserbjudande avsevärt i regionen och vi ser mycket fram emot att fortsätta växa i Karlstad med dem ombord, säger Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare för Söderberg & Partners i Karlstad.

De båda rådgivarna tillträder sina nya tjänster hos Söderberg & Partners i Karlstad mars 2021.

Tel: 076- 149 50 05

Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare Söderberg & Partners Karlstad

Maila Thomas

Tel: 072- 008 98 45

Pressmeddelande

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier inleder samarbete inom förmögenhetsrådgivning

3 december · 2020

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier ASA (”ABGSC”) har idag tecknat ett exklusivt samarbetsavtal med avsikten att erbjuda Söderberg & Partners Wealth Managements kunder inom förmögenhetsrådgivning möjligheter att investera direkt i kapitalmarknadstransaktioner som hanteras av ABGSC.

Genom samarbetet kommer kunder till Söderberg & Partners Wealth Management erbjudas att teckna aktier vid börsintroduktioner, i så kallade pre-IPO processer samt i onoterade bolag. Söderberg & Partners Wealth Management kommer även kunna erbjuda ABGSC:s kunder sina tjänster inom förmögenhetsrådgivning.

- Vi är mycket glada att kunna presenterar detta samarbete med Söderberg & Partners Wealth Management och ser fram emot att kunna erbjuda deras kunder nya investeringsmöjligheter. Genom detta samarbetsavtal kan vi även stärka vår egen placing power, det vill säga förmåga att matcha investerare med emittenter, ytterligare. Det är detta som gjort oss till den ledande investmentbanken i Norden där vi möjliggör för företag och kapital att växa och utvecklas, säger Jonas Ström, vd för ABGSC.

- Genom att få tillgång till ABGSC:s transaktioner kan vi erbjuda våra kunder ännu mer differentierade investeringsmöjligheter. Det breddar vårt redan starka kunderbjudande och adderar en ny investeringsform som vi tror är mycket attraktiv för vår specifika kundgrupp. ABGSC har under flera år visat att de är den ledande investmentbanken i Norden med gedigen transaktionserfarenhet, starka relationer till institutionella investerare och hög-kvalitativa tjänster inom aktieanalys. Vi samarbetar redan idag med ABGSC kring aktieanalys, och vi ser med glädje fram emot att fördjupa samarbetet ytterligare genom detta initiativ, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

ABGSC har under senare år uppmärksammat ett växande intresse för bolagets aktiemarknadstransaktioner bland förmögna privatinvesterare och family offices som förvaltar större familjeförmögenheter.

- Vi har under en tid letat efter ett bra tillfälle att få in en fot inom förmögenhetsrådgivning då vi sett ett ökat intresse att investera i våra transaktioner. Söderberg & Partners Wealth Management var den partner som passade oss bäst med tanke på bolagets påvisade förmåga att skapa kundvärde samt dess kapitalstarka kundbas, till vilka vi nu kan erbjuda investeringsmöjligheter som de annars inte skulle ha tillgång till. ABGSC och Söderberg & Partners Wealth Management är utmärkta komplement till varandra och vi ser fram emot ett långsiktigt och lukrativt samarbete, säger Jonas Ström.

Jonas Ström, VD, ABG Sundal Collier

Petter Brunnberg, kommunikationschef, ABG Sundal Collier

Ny rapport: Så hållbara är Sveriges pensionsbolag 2020

27 november · 2020

- Länsförsäkringar klättrar på betygsskalan och AMF tappar i årets analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete

Idag släpper Söderberg & Partners för sjunde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen omfattar 12 av de svenska pensionsbolagen och syftet med rapporten är att hjälpa pensionsspararna kunna välja det mest hållbara alternativet.

Länsförsäkringar klättrar – AMF tappar

I årets resultat har två pensionsbolag fått förändrat hållbarhetsbetyg. I årets betygsättning har AMF fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och Länsförsäkringar Gamla har fått ett höjt betyg från gult till grönt. I övrigt är totalbetygen för de resterande bolagen oförändrade

Fokus på ränteinvesteringar och Covid-19

Årets rapport innehåller fördjupningskapitel om hur hållbarhetsarbetet ser ut i ränteinvesteringar, och hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsförvaltning.

- Räntor utgör en majoritet av pensionsbolagens portföljer och är således en avgörande del i pensionskapitalets totala hållbarhetsnivå. Resultatet från årets analys visar att graden av hållbarhetsintegrering i förvaltningen beror på vilken typ av räntebärande investering det handlar om. Några pensionsbolag integrerar hållbarhet lika frekvent i företagsobligationer som i aktier då hållbarhetsstrategier kan tillämpas på samma sätt. Hållbarhetsintegrering i statsobligationer är däremot mindre vanligt, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys på Söderberg & Partners.

Gällande frågan om hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsstrategier, visade det sig att det inledningsvis fanns en minskning i antalet påverkansdialoger.

- Efter att den mest turbulenta tiden var över upplevde de istället att de fanns mer tid över till möten och att det varit ett större fokus på sociala frågor, såsom hur de har hanterat sina medarbetare. Pensionsbolagens grundinställning till påverkansarbetet är för de flesta oförändrad, medan vissa tycker detta lett till att de fått en mer fördjupad och närmare kontakt med deras innehav vilket lett att de fått ett bättre påverkansarbete som kommer fortlöpa även efter krisen, säger Lingyi Lu.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Tel: 076- 149 50 05