”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

Almedalsseminarium

”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

5 juli · 2018

- Pensionsspararnas underutnyttjade makt som bolagsägare och formerna för att öka deras engagemang var huvudfrågorna under Söderberg & Partners årliga Almedalsseminarium.

”Idag är det 85 procent av svenska folket som använder sin Pensionsmakt till att rösta blankt”, sa Gustaf Rentzhog, koncern-vd för Söderberg & Partners, i inledningen av seminariet. Just 85 procent av svenska befolkningen uppger nämligen att de har begränsad eller mycket begränsad kunskap om vad deras pensionskapital investeras i för verksamheter och bolag, enligt en undersökning som Novus genomförde på uppdrag av Söderberg & Partners under våren.

Undersökningen var delvis en uppföljning av den undersökning som Söderberg & Partners lät Novus genomföra vintern 2016 och som ligger till grund för rapporten Pensionsmakt som presenterades under förra årets Almedalsseminarium. Resultatet av årets undersökning både bekräftade och förstärkte bilden som 2016 års undersökning visade att svenska folket tycker att det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart, att det finns stora kunskapsbrister hos dagens pensionssparare kring vilka företag och verksamheter som deras pengar investeras i, och att spararnas definition av ”hållbarhet” är ytterst individuell och skiljer sig mellan olika sparare och mellan sparare och förvaltare.

Stor potential i att använda pensionskapital för att driva hållbarhetsfrågor

Den övergripande frågeställningen för årets seminarium var ”Hur aktiverar vi svenska pensionssparare som de bolagsägare och makthavare de är?” och de som diskuterade frågan tillsammans med Gustaf Rentzhog var Mattias Goldman, vd för Tankesmedjan Fores, Gunnar Wetterberg, historiker och samhällsdebattör, och Jakob König, projektledare för Fair Finance Guide på Sveriges Konsumenter.

Mattias Goldman konstaterade bland annat att allmänhetens engagemang och kunskap kring små symboliska hållbarhetsfrågor – som till exempel ändrade matvanor och mer återanvändbara produkter - har fått genomslag, men att de stora, avgörande frågorna fortfarande inte vunnit tillräckligt stort gehör. Här är pensionskapitalets makt ett område med oerhört stor potential enligt Mattias Goldman.

Jakob König från Sveriges Konsumenter och Fair Finance Guide menade att rådgivarbranschen generellt har ett väldigt stort ansvar för att hjälpa konsumenterna välja rätt typ av hållbart sparande och engagera sig i vad deras pengar investeras i.

Gunnar Wettergren, som bland annat skrivit boken Medelklassens guldägg – Från SPP till Alecta 1917-2017, sympatiserade med grundtanken kring Pensionsmakt-initiativet. Han blickade dessutom tillbaka i tiden till när grunden för det svenska tjänstepensionssystemet lades och konstaterade att den ursprungliga tanken med förvaltningen och placeringen av pensionerna inte byggde på aktier, utan andra typer av instrument som skulle ge pensionsspararna en starkare relation och större inflytande över verksamheterna som pengarna investerades i. I samband med skiftet till aktier försvann delvis denna tanke, men det är fullt möjligt att återetablera den i dagens aktiebaserade placeringsstruktur för pensionerna.

Vad händer när spararna får rösta om hur deras pensionsmakt ska användas?

Under våren lät Söderberg & Partners även Novus fråga det svenska folket om vilken partiledare och politiskt parti som de helst skulle anförtro sitt pensionssparande åt? Ulf Kristersson och Moderaterna hamnade i topp i både frågorna, och mer information om undersökningen och resultatet finns att läsa här.

Att ha ett pensionssparande idag innebär nämligen en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som makten att välja politiker till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar för att påverka frågor som förändrar samhället. Vi ville därför applicera politiska figurer, partier, och ideologier på pensionsförvaltningsfrågan för att se hur gensvaret från allmänheten blev.

Vi genomförde även ytterligare en undersökning parallellt med den ovannämnda, där vi delvis vände på premissen för frågeställningen genom att inrätta beslutsfattandet kring pensionsförvaltning och hållbart sparande i ett politiskt/demokratiskt beslutssystem för att se hur människor väljer och sorterar val baserat på värderingar. Vi paketerade helt enkelt om de största pensionsbolagens och fondbolagens hållbarhetsarbete till ”Partiprogram” där bolagens syn på hållbarhet presenterades kort tillsammans med de påverkansdialoger som de driver och vill fortsätta driva om de får förtroende att förvalta de svarandes pensionspengar. Bolagens namn anonymiserades och ordningen i vilken partiprogrammen presenterades slumpades.

Hållbarhetsfrågor i spararnas närmiljö viktigast

Resultatet av undersökningen presenterades under seminariet, och några av de tydligaste slutsatserna som drogs av resultatet var att de pensionsbolag som fick högst ”väljarstöd” var de bolag som drev påverkansfrågor som – utöver miljömässig hållbarhet – även främjade frågor kopplade till social och ekonomisk hållbarhet. Det var dock en relativt jämn fördelning i stöd mellan de olika alternativen - av 10 olika alternativ fick det vinnande alternativet 17 procent av rösterna och de två alternativ som fick lägst stöd fick 3 procent vardera.

I undersökningen fick respondenterna även rösta på ett antal ”partiprogram” för sparalternativ som inte finns tillgängliga på marknaden idag. Dessa alternativ baserades på de olika påverkansprofiler som presenterades i rapporten Pensionsmakt och erbjöd bland annat respondenterna att rikta sitt pensionskapital mot investeringar som främjar jobb och välfärd i Sverige, eller som främjar mänskliga rättigheter och jämställdhet. Av de nya alternativen fick alternativet som främjade jobb och välfärd i Sverige störst stöd, vilket ytterligare pekar mot att svenskarna vill påverka sin närmiljö genom sina pensionspengar. När vi tittade på det sammanvägda resultatet av befintliga och nya alternativ är den gemensamma nämnaren för de alternativ som placerar sig i topp att de erbjuder en möjlighet att även påverka hjärtefrågor i spararnas närmiljö.

De övriga paneldeltagarnas reaktioner på resultatet var bland annat att den relativt jämna spridningen mellan de olika befintliga alternativen visar att det krävs mycket arbete från både pensionsbolagen och alla övriga inblandade parter i att definiera vad pensionspengarna faktiskt används till att påverka, och att göra detta tydligare och enklare för pensionssparare att ta till sig och utvärdera inför att de ska fatta beslut om sin pension.

Söderberg & Partners kommer att fortsätta driva och utveckla frågan om Pensionsmakt och spararnas engagemang i sin pension, och det framkom många intressanta tankar och idéer under årets seminarium som vi kommer att ta med oss i detta arbete.

Du kan se en videoupptagning av hela seminariet här

Pressmeddelande

Söderberg & Partners fortsätter satsning på friskvård och hälsa - förvärvar Wellnet

22 juli · 2019

- Det digitala hälsa och friskvårdsbolaget blir en del av koncernens erbjudande inom kompensation och förmåner.

Söderberg & Partners fortsätter att expandera och utveckla sitt erbjudande inom kompensation och förmåner – nu senast genom förvärvet av det digitala hälsa och friskvårdsbolaget Wellnet som stöttar sina kundföretag i deras arbete mot friskare och hälsosammare medarbetare.

- Vi är väldigt glada över att Wellnet blir en del av Söderberg & Partners! Deras stora kunnande inom friskvård och hälsa kombinerat med deras flexibla och enkla plattform bildar ett starkt komplement till vårt befintliga erbjudande inom kompensation och förmåner, säger Martin Winberg, styrelseledamot Söderberg & Partners Förmåner.

Wellnet grundades 2005 och erbjuder idag mer än 20 000 tjänster från Sveriges ledande hälso- och friskvårdsleverantörer genom deras friskvårdsplattform. En av deras grundprinciper är att en hållbar och effektiv organisation behöver välmående och starka medarbetare för att fungera, och då krävs det att arbetsgivaren tar arbetet med hälsa och friskvård på allvar.

- Wellnet arbetar med företag som tar hälsa på allvar i syfte att skapa hållbara medarbetare och ett hälsosamt varumärke. Vi är därför stolta över att få fortsätta verka och utvecklas tillsammans med S&P. Med vår gemensamma kompentens och värdegrund tar vi en unik position på marknaden, säger Ewa Skiöldebrand, VD, Wellnet

Wellnet blir i och med detta förvärv en helägd del av Söderberg & Partners-koncernen men kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under befintligt varumärke tills vidare. I samband med detta utses dessutom Ewa Skiöldebrand till ansvarig för Söderberg & Partners nya koncept S&P Hälsa – ett tvärdisciplinärt koncept som kommer att löpa genom samtliga övriga affärsområden inom Söderberg & Partners.

- Health and Wealth går hand i hand och det är även två viktiga hörnstenar inom vårt rådgivningserbjudande. Det är vår förhoppning att erfarenheterna från Wellnet och kraften i Ewa Skiöldebrand som person kommer innebära att Söderberg & Partners kan skapa lösningar som ger företag omedelbar avkastning på deras investeringar i personalens hälsa, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Pressmeddelande

Ny rapport: Aktiefonder bäst ur ett hållbarhetsperspektiv

9 juli · 2019

- Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att aktiefonder fortfarande presterar bättre inom hållbarhet än ränte-, hedge- och blandfonder.

Idag släpper Söderberg & Partners för fjärde året i rad rapporten ”Hållbara Fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn till både hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalet som investerats i fonden används för att påverka bolag i en mer hållbar riktning.

Aktiefonder hamnar i topp

I år har cirka 9% av de fonder som blivit betygsatta grönt betyg, medan ungefär 76% är gula. Det är dock aktiefonder som står för majoriteten av de gröna fonderna (ungefär 13% av aktiefonderna är gröna). Aktiefonder har goda förutsättningar att arbeta med hållbarhet och är ur ett hållbarhetsperspektiv generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. En anledning kan vara att det under lång tid har varit stort fokus på hållbarhet i just aktiefonder, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag.

I kategorin räntor så är endast 4% av fonderna gröna, 65% gula och 30% röda. Vad gäller hedgefonder har majoriteten av fonderna rött betyg, och endast 2 fonder har fått grönt betyg. Endast 2% av blandfonderna har fått grönt betyg.

- Vi ser att förvaltare av andra tillgångsslag än aktier har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både ränte-, hedge- och blandfonder. Tar vi hedgefonder som ett exempel, så var det tidigare ganska ovanligt att ta hänsyn till hållbarhet. Men trots att varje förvaltare kan ha en unik strategi och investeringsstil finns det flera möjligheter att ta hänsyn till hållbarhetsrisker och möjligheter i investeringsbesluten. Även om fler fondförvaltare har börjat ta steg mot att arbeta aktivt med hållbarhet i större delen av sitt fondutbud, är det en bit kvar innan hållbarhet genomsyrar hela fondutbudet och samtliga produkter, säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Om analysen och betygen

Årets rapport är baserad på en analys av ungefär 3100 fonders hållbarhetsarbete. Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: positivt urval (arbetssätt för att höja den övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som, utöver att välja in hållbara bolag, även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna.

Du kan läsa hela analysen här.

Söderberg & Partners rekryterar försäljningschef

8 juli · 2019

- Alexis Spanos lämnar Intrum Sverige för den nyinrättade rollen som försäljningschef för hela Söderberg & Partners-koncernen.

Söderberg & Partners har rekryterat Alexis Spanos till den helt nyinrättade tjänsten som försäljningschef för koncernen. Han har en lång och gedigen bakgrund inom försäljning av finansiella tjänster, bland annat från Intrum Sverige AB och Euler Hermes Sverige. På Intrum Sverige AB har Alexis haft flertalet roller, senaste som Commercial Director.

- Jag är väldigt glad att få in Alexis på rollen som försäljningschef för koncernen. Söderberg & Partners är under ständig tillväxt och utveckling, så är även branschen, det ska bli spännande att se hur Alexis kan bidra till att vi utvecklas ytterligare inom hela koncernen när det kommer till försäljning, säger Louise Hagsten, Head of Communication & HR på Söderberg & Partners.

Alexis Spanos har varit på Intrum Sverige AB under fem år där han haft flertalet olika roller genom åren. Både på Intrum Sverige AB och hos tidigare arbetsgivare har försäljning av tjänster stått i fokus.

- Söderberg & Partners har ett mycket starkt erbjudande och varumärke kombinerat med en bred kundbas, det känns väldigt motiverande att få bli en del av dem. Tillväxtresan har varit imponerande och bolaget befinner sig i en väldigt spännande fas där jag hoppas kunna tillföra värde i syfte att säkerställa en fortsättning på den inslagna vägen, säger Alexis Spanos.

Alexis Spanos tillträder sin nya tjänst på Söderberg & Partners i mitten av september.