”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

Almedalsseminarium

”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

5 juli · 2018

- Pensionsspararnas underutnyttjade makt som bolagsägare och formerna för att öka deras engagemang var huvudfrågorna under Söderberg & Partners årliga Almedalsseminarium.

”Idag är det 85 procent av svenska folket som använder sin Pensionsmakt till att rösta blankt”, sa Gustaf Rentzhog, koncern-vd för Söderberg & Partners, i inledningen av seminariet. Just 85 procent av svenska befolkningen uppger nämligen att de har begränsad eller mycket begränsad kunskap om vad deras pensionskapital investeras i för verksamheter och bolag, enligt en undersökning som Novus genomförde på uppdrag av Söderberg & Partners under våren.

Undersökningen var delvis en uppföljning av den undersökning som Söderberg & Partners lät Novus genomföra vintern 2016 och som ligger till grund för rapporten Pensionsmakt som presenterades under förra årets Almedalsseminarium. Resultatet av årets undersökning både bekräftade och förstärkte bilden som 2016 års undersökning visade att svenska folket tycker att det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart, att det finns stora kunskapsbrister hos dagens pensionssparare kring vilka företag och verksamheter som deras pengar investeras i, och att spararnas definition av ”hållbarhet” är ytterst individuell och skiljer sig mellan olika sparare och mellan sparare och förvaltare.

Stor potential i att använda pensionskapital för att driva hållbarhetsfrågor

Den övergripande frågeställningen för årets seminarium var ”Hur aktiverar vi svenska pensionssparare som de bolagsägare och makthavare de är?” och de som diskuterade frågan tillsammans med Gustaf Rentzhog var Mattias Goldman, vd för Tankesmedjan Fores, Gunnar Wetterberg, historiker och samhällsdebattör, och Jakob König, projektledare för Fair Finance Guide på Sveriges Konsumenter.

Mattias Goldman konstaterade bland annat att allmänhetens engagemang och kunskap kring små symboliska hållbarhetsfrågor – som till exempel ändrade matvanor och mer återanvändbara produkter - har fått genomslag, men att de stora, avgörande frågorna fortfarande inte vunnit tillräckligt stort gehör. Här är pensionskapitalets makt ett område med oerhört stor potential enligt Mattias Goldman.

Jakob König från Sveriges Konsumenter och Fair Finance Guide menade att rådgivarbranschen generellt har ett väldigt stort ansvar för att hjälpa konsumenterna välja rätt typ av hållbart sparande och engagera sig i vad deras pengar investeras i.

Gunnar Wettergren, som bland annat skrivit boken Medelklassens guldägg – Från SPP till Alecta 1917-2017, sympatiserade med grundtanken kring Pensionsmakt-initiativet. Han blickade dessutom tillbaka i tiden till när grunden för det svenska tjänstepensionssystemet lades och konstaterade att den ursprungliga tanken med förvaltningen och placeringen av pensionerna inte byggde på aktier, utan andra typer av instrument som skulle ge pensionsspararna en starkare relation och större inflytande över verksamheterna som pengarna investerades i. I samband med skiftet till aktier försvann delvis denna tanke, men det är fullt möjligt att återetablera den i dagens aktiebaserade placeringsstruktur för pensionerna.

Vad händer när spararna får rösta om hur deras pensionsmakt ska användas?

Under våren lät Söderberg & Partners även Novus fråga det svenska folket om vilken partiledare och politiskt parti som de helst skulle anförtro sitt pensionssparande åt? Ulf Kristersson och Moderaterna hamnade i topp i både frågorna, och mer information om undersökningen och resultatet finns att läsa här.

Att ha ett pensionssparande idag innebär nämligen en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som makten att välja politiker till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar för att påverka frågor som förändrar samhället. Vi ville därför applicera politiska figurer, partier, och ideologier på pensionsförvaltningsfrågan för att se hur gensvaret från allmänheten blev.

Vi genomförde även ytterligare en undersökning parallellt med den ovannämnda, där vi delvis vände på premissen för frågeställningen genom att inrätta beslutsfattandet kring pensionsförvaltning och hållbart sparande i ett politiskt/demokratiskt beslutssystem för att se hur människor väljer och sorterar val baserat på värderingar. Vi paketerade helt enkelt om de största pensionsbolagens och fondbolagens hållbarhetsarbete till ”Partiprogram” där bolagens syn på hållbarhet presenterades kort tillsammans med de påverkansdialoger som de driver och vill fortsätta driva om de får förtroende att förvalta de svarandes pensionspengar. Bolagens namn anonymiserades och ordningen i vilken partiprogrammen presenterades slumpades.

Hållbarhetsfrågor i spararnas närmiljö viktigast

Resultatet av undersökningen presenterades under seminariet, och några av de tydligaste slutsatserna som drogs av resultatet var att de pensionsbolag som fick högst ”väljarstöd” var de bolag som drev påverkansfrågor som – utöver miljömässig hållbarhet – även främjade frågor kopplade till social och ekonomisk hållbarhet. Det var dock en relativt jämn fördelning i stöd mellan de olika alternativen - av 10 olika alternativ fick det vinnande alternativet 17 procent av rösterna och de två alternativ som fick lägst stöd fick 3 procent vardera.

I undersökningen fick respondenterna även rösta på ett antal ”partiprogram” för sparalternativ som inte finns tillgängliga på marknaden idag. Dessa alternativ baserades på de olika påverkansprofiler som presenterades i rapporten Pensionsmakt och erbjöd bland annat respondenterna att rikta sitt pensionskapital mot investeringar som främjar jobb och välfärd i Sverige, eller som främjar mänskliga rättigheter och jämställdhet. Av de nya alternativen fick alternativet som främjade jobb och välfärd i Sverige störst stöd, vilket ytterligare pekar mot att svenskarna vill påverka sin närmiljö genom sina pensionspengar. När vi tittade på det sammanvägda resultatet av befintliga och nya alternativ är den gemensamma nämnaren för de alternativ som placerar sig i topp att de erbjuder en möjlighet att även påverka hjärtefrågor i spararnas närmiljö.

De övriga paneldeltagarnas reaktioner på resultatet var bland annat att den relativt jämna spridningen mellan de olika befintliga alternativen visar att det krävs mycket arbete från både pensionsbolagen och alla övriga inblandade parter i att definiera vad pensionspengarna faktiskt används till att påverka, och att göra detta tydligare och enklare för pensionssparare att ta till sig och utvärdera inför att de ska fatta beslut om sin pension.

Söderberg & Partners kommer att fortsätta driva och utveckla frågan om Pensionsmakt och spararnas engagemang i sin pension, och det framkom många intressanta tankar och idéer under årets seminarium som vi kommer att ta med oss i detta arbete.

Du kan se en videoupptagning av hela seminariet här

Ny rapport: Så hållbara är de svenska fondförsäkringsbolagen

12 februari · 2020

Fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att höja kvalitén i fondlistan men är inte lika benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete, visar ny rapport från Söderberg & Partners

Sedan 2014 har Söderberg & Partners granskat och betygsatt finansiella produkters hållbarhet. Detta är den sjätte analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar. Denna hållbarhetsanalys belyser vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor; hur de väljer in fonder utifrån hållbarhet, på vilket sätt de påverkar förvaltare att ta utökat ansvar och bidrar till en mer hållbar finansbransch, och i vilken utsträckning de underlättar för sparare att välja hållbara fonder.

- Vi ser att fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att utveckla fondlistan, men är mindre benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete. Däremot har nästan alla fondförsäkringsbolag ett hållbarare fondutbud jämfört med förgående år, säger Lingyi Lu, ESG-ansvarig på Söderberg & Partners.

Analysen omfattar 14 svenska fondförsäkringsbolag. Fyra bolag får betyget grönt ljus, fyra får rött ljus och resterande är gula. Inget bolag har fått höjt totalbetyg. Detta betyder inte att bolagen har stått stilla och inte utvecklat sitt hållbarhetsarbete. Tvärtom, de flesta fortsätter att påverka hållbarhetsarbetet hos fondbolagen och tar in fler hållbara fonder att erbjuda spararna. Inom respektive perspektiv har flera bolag fått höjt eller sänkt betyg. Denna jämna kamp visar på att även de allra bästa fortsätter att utvecklas och utfallet har blivit att alla, relativt varandra, ligger på samma nivå som tidigare.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett fondförsäkringsbolag med grönt betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete, samt har en tydlig utvärderingsmodell så att hållbarhet kan antas spela en avgörande roll för vilken fond som väljs in. Detta får genomslag i utbudet bestående av en stor andel fonder som uppnår hög hållbarhetsstandard. Bolaget har regelbundna avstämningar med fondförvaltare eller fondbolag för att diskutera hållbarhetsarbetet och förbättringsområden, samt är engagerad och drivande i flera samarbeten på ett sätt som kan antas kräva betydande resurser. Bolaget hjälper också spararen att ta hänsyn till hållbarhet i sitt fondval, genom att till exempel erbjuda hållbarhetsselektering i fondlistan och kommunicerar transparent om vilket hållbarhetsarbetet som bedrivs i fondförsäkringsbolaget.

Ett fondförsäkringsbolag med gult betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete och har vissa definierade lägstanivåer för vilka fonder som kan tas in på fondplattformen. Bolaget följer upp fondernas hållbarhetsnivå löpande, men i de flesta fallen inte lika systematiserat eller frekvent som ett bolag med grönt betyg. Bolaget bedriver påverkansarbete i viss utsträckning, exempelvis genom att uppmuntra samarbetspartners att skriva under PRI eller rapportera enligt Hållbarhetsprofilen, och deltar i ett flertal branschsamarbeten för hållbara investeringar. Bolaget erbjuder också spararna möjlighet till hållbarhetsselektering, samt information om hållbarhetsarbetet i fondförsäkringen. Utbudets hållbarhetsnivå är lägre relativt ett bolag med grönt betyg.

Ett fondförsäkringsbolag med rött betyg har inga eller väldigt låga hållbarhetskrav för att ta in fonder på fondplattformen. Bolaget saknar en strukturerad process för att följa upp fondernas hållbarhetsnivå och bedriver inget proaktivt påverkansarbete i någon betydande omfattning. Bolaget kan vara bra på att presentera hållbarhetsinformation på fondlistan men kommunicerar sällan om sitt eget hållbarhetsarbete. Jämfört med andra fondförsäkringsbolag erbjuder ett rött bolag inte heller det mest hållbara fondutbudet relativt totalt utbud. Hållbara fonder avser nischade miljöfonder, eko-märkta fonder, gröna obligationer och fonder med högt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fonder.

Söderberg & Partners förvärvar del i Linné Kapitalförvaltning

7 februari · 2020

Tar en minoritetspost och förstärker bolaget med tre nya förvaltare

Söderberg & Partners har förvärvat en andel på strax under 10 procent i Linné Kapitalförvaltning, som erbjuder kapitalförvaltning och pensionsrådgivning till privatpersoner och entreprenörer.

- Vi har följt Linné Kapitalförvaltnings utveckling under en längre tid och imponerats av deras förmåga att bygga en framgångsrik verksamhet som präglas av transparent och kundanpassad rådgivning med stor personlig omtanke. Söderberg & Partners delar verkligen denna värdegrund och vi ser fram emot att få vara med och bidra till Linné Kapitalförvaltnings fortsatta utveckling, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Daniel Eriksson, vd för Linné Kapitalförvaltning, är också väldigt positiv till det nya samarbetet:

- Vi har alltid sett Söderberg & Partners som en stark och spännande kraft inom branschen med mycket driv och framåtanda, det är därför oerhört glädjande och värdefullt att få in deras kompetens och kunnande till oss. Genom vårt samarbete kommer vi att få resurser och hjälp att utveckla Linné Kapitalförvaltning samtidigt som vi kan behålla vår autonomi och vårt oberoende som bolag, säger Daniel Eriksson.

I samband med förvärvet ansluter förvaltarna Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson från Söderberg & Partners Wealth Management till Linné Kapitalförvaltning, där de kommer att förstärka bolagets befintliga förvaltarteam.

- Genom Magnus, Jonas och Erik får vi tre väldigt kompetenta och skickliga förvaltare med starka track records och lång erfarenhet av att arbeta inom boutique-verksamheter. Vi är övertygade om att våra kunder kommer att uppskatta det värde som dessa tillskott tillför, säger Daniel Eriksson.

Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson tillträder sina nya tjänster på Linné Kapitalförvaltning i slutet av Q1 2020. Linné Kapitalförvaltning kommer att fortsätta vara oberoende och bedriva sin verksamhet under sitt befintliga varumärke och tillstånd.

Söderberg & Partners Securities AB byter namn – blir Wealth Management

22 januari · 2020

Söderberg & Partners byter namn på det koncernbolag som erbjuder kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning till privatpersoner, entreprenörer och institutioner. Bolaget hette tidigare Söderberg & Partners Securities AB, men från och med årsskiftet är namnet ändrat till Söderberg & Partners Wealth Management AB.

Namnbytet sker för att tydliggöra bolagets verksamhet och erbjudande, samt underlätta orienteringen mellan Söderberg & Partners förmögenhetsrådgivning och koncernens övriga affärsområden.

- Vi har sett en fantastisk utveckling av vår kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning de senaste åren. Verksamheten har vuxit starkt och i Prosperas årliga ranking av private banking-aktörer har vi lyckats befästa vår position som ett av Sveriges absolut främsta företag inom förmögenhetsrådgivning. Satsningen fortsätter under 2020, och för att ge verksamheten bästa möjliga förutsättningar att fortsätta växa och utvecklas byter vi namn och tydliggör erbjudandet, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

Utöver det nya namnet tilldelas Söderberg & Partners Wealth Management en egen logotyp inom ramarna för Söderberg & Partners befintliga varumärkesstruktur. Läs mer om Söderberg & Partners Wealth Management här.