”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

Almedalsseminarium

”85 procent av svenskarna röstar blankt med sin Pensionsmakt”

5 juli · 2018

- Pensionsspararnas underutnyttjade makt som bolagsägare och formerna för att öka deras engagemang var huvudfrågorna under Söderberg & Partners årliga Almedalsseminarium.

”Idag är det 85 procent av svenska folket som använder sin Pensionsmakt till att rösta blankt”, sa Gustaf Rentzhog, koncern-vd för Söderberg & Partners, i inledningen av seminariet. Just 85 procent av svenska befolkningen uppger nämligen att de har begränsad eller mycket begränsad kunskap om vad deras pensionskapital investeras i för verksamheter och bolag, enligt en undersökning som Novus genomförde på uppdrag av Söderberg & Partners under våren.

Undersökningen var delvis en uppföljning av den undersökning som Söderberg & Partners lät Novus genomföra vintern 2016 och som ligger till grund för rapporten Pensionsmakt som presenterades under förra årets Almedalsseminarium. Resultatet av årets undersökning både bekräftade och förstärkte bilden som 2016 års undersökning visade att svenska folket tycker att det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart, att det finns stora kunskapsbrister hos dagens pensionssparare kring vilka företag och verksamheter som deras pengar investeras i, och att spararnas definition av ”hållbarhet” är ytterst individuell och skiljer sig mellan olika sparare och mellan sparare och förvaltare.

Stor potential i att använda pensionskapital för att driva hållbarhetsfrågor

Den övergripande frågeställningen för årets seminarium var ”Hur aktiverar vi svenska pensionssparare som de bolagsägare och makthavare de är?” och de som diskuterade frågan tillsammans med Gustaf Rentzhog var Mattias Goldman, vd för Tankesmedjan Fores, Gunnar Wetterberg, historiker och samhällsdebattör, och Jakob König, projektledare för Fair Finance Guide på Sveriges Konsumenter.

Mattias Goldman konstaterade bland annat att allmänhetens engagemang och kunskap kring små symboliska hållbarhetsfrågor – som till exempel ändrade matvanor och mer återanvändbara produkter - har fått genomslag, men att de stora, avgörande frågorna fortfarande inte vunnit tillräckligt stort gehör. Här är pensionskapitalets makt ett område med oerhört stor potential enligt Mattias Goldman.

Jakob König från Sveriges Konsumenter och Fair Finance Guide menade att rådgivarbranschen generellt har ett väldigt stort ansvar för att hjälpa konsumenterna välja rätt typ av hållbart sparande och engagera sig i vad deras pengar investeras i.

Gunnar Wettergren, som bland annat skrivit boken Medelklassens guldägg – Från SPP till Alecta 1917-2017, sympatiserade med grundtanken kring Pensionsmakt-initiativet. Han blickade dessutom tillbaka i tiden till när grunden för det svenska tjänstepensionssystemet lades och konstaterade att den ursprungliga tanken med förvaltningen och placeringen av pensionerna inte byggde på aktier, utan andra typer av instrument som skulle ge pensionsspararna en starkare relation och större inflytande över verksamheterna som pengarna investerades i. I samband med skiftet till aktier försvann delvis denna tanke, men det är fullt möjligt att återetablera den i dagens aktiebaserade placeringsstruktur för pensionerna.

Vad händer när spararna får rösta om hur deras pensionsmakt ska användas?

Under våren lät Söderberg & Partners även Novus fråga det svenska folket om vilken partiledare och politiskt parti som de helst skulle anförtro sitt pensionssparande åt? Ulf Kristersson och Moderaterna hamnade i topp i både frågorna, och mer information om undersökningen och resultatet finns att läsa här.

Att ha ett pensionssparande idag innebär nämligen en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som makten att välja politiker till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar för att påverka frågor som förändrar samhället. Vi ville därför applicera politiska figurer, partier, och ideologier på pensionsförvaltningsfrågan för att se hur gensvaret från allmänheten blev.

Vi genomförde även ytterligare en undersökning parallellt med den ovannämnda, där vi delvis vände på premissen för frågeställningen genom att inrätta beslutsfattandet kring pensionsförvaltning och hållbart sparande i ett politiskt/demokratiskt beslutssystem för att se hur människor väljer och sorterar val baserat på värderingar. Vi paketerade helt enkelt om de största pensionsbolagens och fondbolagens hållbarhetsarbete till ”Partiprogram” där bolagens syn på hållbarhet presenterades kort tillsammans med de påverkansdialoger som de driver och vill fortsätta driva om de får förtroende att förvalta de svarandes pensionspengar. Bolagens namn anonymiserades och ordningen i vilken partiprogrammen presenterades slumpades.

Hållbarhetsfrågor i spararnas närmiljö viktigast

Resultatet av undersökningen presenterades under seminariet, och några av de tydligaste slutsatserna som drogs av resultatet var att de pensionsbolag som fick högst ”väljarstöd” var de bolag som drev påverkansfrågor som – utöver miljömässig hållbarhet – även främjade frågor kopplade till social och ekonomisk hållbarhet. Det var dock en relativt jämn fördelning i stöd mellan de olika alternativen - av 10 olika alternativ fick det vinnande alternativet 17 procent av rösterna och de två alternativ som fick lägst stöd fick 3 procent vardera.

I undersökningen fick respondenterna även rösta på ett antal ”partiprogram” för sparalternativ som inte finns tillgängliga på marknaden idag. Dessa alternativ baserades på de olika påverkansprofiler som presenterades i rapporten Pensionsmakt och erbjöd bland annat respondenterna att rikta sitt pensionskapital mot investeringar som främjar jobb och välfärd i Sverige, eller som främjar mänskliga rättigheter och jämställdhet. Av de nya alternativen fick alternativet som främjade jobb och välfärd i Sverige störst stöd, vilket ytterligare pekar mot att svenskarna vill påverka sin närmiljö genom sina pensionspengar. När vi tittade på det sammanvägda resultatet av befintliga och nya alternativ är den gemensamma nämnaren för de alternativ som placerar sig i topp att de erbjuder en möjlighet att även påverka hjärtefrågor i spararnas närmiljö.

De övriga paneldeltagarnas reaktioner på resultatet var bland annat att den relativt jämna spridningen mellan de olika befintliga alternativen visar att det krävs mycket arbete från både pensionsbolagen och alla övriga inblandade parter i att definiera vad pensionspengarna faktiskt används till att påverka, och att göra detta tydligare och enklare för pensionssparare att ta till sig och utvärdera inför att de ska fatta beslut om sin pension.

Söderberg & Partners kommer att fortsätta driva och utveckla frågan om Pensionsmakt och spararnas engagemang i sin pension, och det framkom många intressanta tankar och idéer under årets seminarium som vi kommer att ta med oss i detta arbete.

Du kan se en videoupptagning av hela seminariet här

Söderberg & Partners invests in APC Forsikringsmæglere A/S

7 maj · 2020

Söderberg & Partners, a Nordic market leader in pension advice and corporate insurance services, is today announcing their acquisition of a substantial minority shareholding in the founder-led pension broker APC Forsikringsmæglere A/S. APC founder and CEO Peter Lindblad will remain as the majority shareholder.

APC Forsikringsmæglere A/S is the largest B2C pension broker in Denmark and one of the leading fintech developers in the industry, a position that Söderberg & Partners hopes to help APC strengthen even further through cooperation around fintech development capabilities.

Gustaf Rentzhog, founder and CEO of Söderberg & Partners, says:

- We are very excited to invest in APC Forsikringsmæglere A/S. Their strong position in the Danish B2C pension broker market is built on local presence across the country where the clients actually live, work, and subsequentially retire. That strong connection to the clients is a fundamental value in our firm and something we look for in all companies we choose to invest in.

Gustaf Rentzhog continues:

- Söderberg & Partners is one of the leading players in the Nordic corporate pension market. Adding one of the leading players in the Danish consumer pension market to our investment portfolio broadens and supplement our business group in a very valuable way.

Peter Lindblad, Founder and CEO of APC Forsikringsmæglere A/S, says,

- I am extremely pleased to welcome Söderberg & Partners as a significant shareholder to support APC moving to the next growth phase. This enhances not only the position of, and possibilities for, APC, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers

For more information, please contact:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Information, Söderberg & Partners Group
Email Rasmus
Mobile: +46 76-149 50 05

Peter Lindblad, CEO and founder, APC Forsikringsmæglere A/S
pld@apc.dk
Mobile: +45 21 39 02 70

Brief Facts about Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.nl.

About APC Forsikringsmæglere A/S
APC Forsikringsmæglere A/S is with its 150 employees spread on five offices by far the largest and leading BtC Pension Broker in Denmark. Founded in 2007 by CEO Peter Lindblad, the business has seen consistent growth in AUM. APC is also widely known and recognized as the leading Fintech developer in the industry developing state of the art and ISAE 3000 certified comparison Fintech (IPSS) for individual clients.

Söderberg & Partners investerar i Linder & Partners

17 april · 2020

- Förvärvar en minoritetsandel i pensionsrådgivningsbolaget

Söderberg & Partners investerar i pensionsrådgivningsbolaget Linder & Partners och förvärvar en minoritetsandel. Ägarmajoriteten i Linder & Partners förblir dock hos bolagets grundare och medarbetare, och Linder & Partners kommer att fortsätta bedriva verksamheten under sitt eget varumärke och fortsätta att utveckla sitt individuella erbjudande.

- Linder & Partners är ett mycket kvalitativt och välskött bolag med en stark position på den svenska pensionsrådgivningsmarknaden. Vi är alltid på jakt efter bra och framgångsrika företag att investera i, och Linder & Partners kompletterar och breddar vår övriga bolagsportfölj mycket väl, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Linder & Partners kommer delvis att utnyttja investeringen till mer resurser för att växla upp digitaliseringen av verksamheten och utveckla nya produkter och verktyg.

- Vi är väldigt glada att få in en så pass erfaren investerare som Söderberg & Partners i vårt bolag med stor kunskap och erfarenhet inom pensionsområdet och som förstår vår affärsmodell och erbjudande, säger Magnus Linder, vd Linder & Partners,

- De har en lång historia av att backa framgångsrika företag med starka affärsmodeller – även om de delvis konkurrerar om samma kunder i vissa segment. Genom denna affär kan vi fortsätta utveckla vår verksamhet i den riktning vi själva väljer, men med en stabil investerare i ryggen, fortsätter Magnus Linder.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Rasmus

Tel: 076- 149 50 05

Magnus Linder, Vd, Linder & Partners

Maila Magnus

Söderberg & Partners sätter hållbarhetsbetyg på sakförsäkringar

6 mars · 2020

If, Länsförsäkringar och Gjensidige får alla grönt betyg i den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete

Söderberg & Partners lanserar idag den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen undersöker hur tjugo utvalda sakförsäkringsbolag verksamma i Sverige arbetar med hållbarhetsfrågor, och syftet är att hjälpa kunder som vill att välja en mer hållbar sakförsäkring.

Analysen bedömer hur sakförsäkringsbolagen tar hänsyn till hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling.

Stor variation bland de analyserade bolagen

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen gällande deras förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor. Tre bolag, Gjensidige, Länsförsäkringar Sak och If Skadeförsäkring, har fått grönt hållbarhetsbetyg och integrerar hållbarhet genomgående i sin verksamhet.

AIG, Trygg Hansa, Protector, QBE Insurance och Zurich Insurance Group tar hänsyn till hållbarhetaspekter i skadereglering och har fått ett gult betyg. Övriga bolag har relativt de gröna och gula bolagen ett mindre etablerat hållbarhetsarbete eller saknar hållbarhetshänsyn i vissa bedömningsparametrar och erhåller därför rött betyg.

- Med en hållbarhetsanalys av sakförsäkringsbolag vill vi uppmärksamma aktörerna på klimatförändringarnas påverkan på branschen och de möjligheter bolagen har för att säkerställa en hållbar och trygg framtid, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Branschen kan göra skillnad

Den totala ekonomiska kostnaden för naturkatastrofer globalt mellan 2005–2015 uppskattas till uppåt 1,3 trillioner dollar. Dessa extrema händelser är ofta svåra att förutspå, vilket medför en stor risk för sakförsäkringsbolagen. Försäkringsbranschen kan göra ett samhälle mer motståndskraftigt genom att underlätta miljöanpassningar och därigenom minimera skaderisk. Om en skada mot förmodan skulle ske kan försäkringsförmedlaren också minska skadans effekter på miljön och samhället genom att återanvända befintliga resurser till skadereparationen

Du kan läsa hela analysen här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus