Ny rapport: Så hållbara är Sveriges pensionsbolag 2020

27 nov. 2020
- Länsförsäkringar klättrar på betygsskalan och AMF tappar i årets analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete

Idag släpper Söderberg & Partners för sjunde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen omfattar 12 av de svenska pensionsbolagen och syftet med rapporten är att hjälpa pensionsspararna kunna välja det mest hållbara alternativet.

Länsförsäkringar klättrar – AMF tappar

I årets resultat har två pensionsbolag fått förändrat hållbarhetsbetyg. I årets betygsättning har AMF fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och Länsförsäkringar Gamla har fått ett höjt betyg från gult till grönt. I övrigt är totalbetygen för de resterande bolagen oförändrade

Fokus på ränteinvesteringar och Covid-19

Årets rapport innehåller fördjupningskapitel om hur hållbarhetsarbetet ser ut i ränteinvesteringar, och hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsförvaltning.

- Räntor utgör en majoritet av pensionsbolagens portföljer och är således en avgörande del i pensionskapitalets totala hållbarhetsnivå. Resultatet från årets analys visar att graden av hållbarhetsintegrering i förvaltningen beror på vilken typ av räntebärande investering det handlar om. Några pensionsbolag integrerar hållbarhet lika frekvent i företagsobligationer som i aktier då hållbarhetsstrategier kan tillämpas på samma sätt. Hållbarhetsintegrering i statsobligationer är däremot mindre vanligt, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys på Söderberg & Partners.

Gällande frågan om hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsstrategier, visade det sig att det inledningsvis fanns en minskning i antalet påverkansdialoger.

- Efter att den mest turbulenta tiden var över upplevde de istället att de fanns mer tid över till möten och att det varit ett större fokus på sociala frågor, såsom hur de har hanterat sina medarbetare. Pensionsbolagens grundinställning till påverkansarbetet är för de flesta oförändrad, medan vissa tycker detta lett till att de fått en mer fördjupad och närmare kontakt med deras innehav vilket lett att de fått ett bättre påverkansarbete som kommer fortlöpa även efter krisen, säger Lingyi Lu.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus