Ny strategirapport: “Climbing the wall of worry”

17 sep. 2020
Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport. Utöver en sammanfattning av bolagets marknadssyn och uppdaterade betyg i den taktiska allokeringsindikatorn innehåller rapporten även fördjupande fokusdelar om USA-valet, hälsovårdssektorn, och digitala valutor.

Summering av marknadssyn​

Rapporten fastslår att det rent konjunkturellt finns mycket som talar för att det andra kvartalet 2020 var lågpunkten, men att styrkan de närmsta månaderna är beroende av förnyade och förlängda stödpaket för att inte tappa momentum. Hanteringen av smittspridningen och ett kommande vaccin är också viktiga faktorer, inte minst när det handlar om konsumentförtroendet, vilket fortfarande är pressat.

I närtid finns en rad osäkerhetsmoment att hantera förutom coronapandemin, som presidentval i USA, att Brexit närmar sig, samt maktbalansen och handelskonflikten mellan USA och Kina. Finansmarknaderna har höga förhoppningar på kommande år med unisont positiva prognoser, vilket är en stor risk i sig. Samtidigt går det inte att bortse från att klimatet för risktillgångar, tack vare penning- och finanspolitiken, är mycket gynnsamt. Titeln ”Climbing the wall of worry” ger därför en sammanfattande och beskrivande bild av utsikterna. ​

Förändrade betyg - risker och möjligheter på räntemarknaden

De betygsförändringar som görs i rapportens taktiska allokeringsindikator rör uteslutande räntor.

Vid ingången av året rekommenderade vi försiktighet vad gäller investeringar på räntemarknaden och att fokus borde ligga på att bevara kapital. Kreditspreadarna var historiskt låga samtidigt som den ekonomiska aktiviteten försvagades under senare delen av 2019. Efter turbulensen i februari och mars, då kreditspreadarna steg till de högsta nivåerna sedan finanskrisen, valde vi att bli mer positiva till investeringar i high yield och då framför allt till den asiatiska marknaden som uppvisade störst potential i våra ögon. ​

Sedan dess har centralbankernas stimulanser, med bland annat kraftigt utökade tillgångsköpsprogram, fått kreditspreadarna att gå ihop ordentligt. I dagsläget har kreditspreadarna för företagsobligationer med bättre rating, så kallad investment grade, mer än halverats från i våras och erbjuder inte längre samma möjligheter till riktigt god avkastning framöver. ​Vi sänker därför betyget på investment grade från gult till orange.

Då den ekonomiska återhämtningen väntas fortgå samt att de globala konkurserna inte längre stiger är vi fortsatt mer positiva till investeringar i företagsobligationer med sämre rating, så kallad high yield. Sedan i våras har kreditspreadarna inom high yield även halverats, men erbjuder trots det aptitliga förräntningstakter som dessutom ligger klart högre än vid årsskiftet. Betyget för high yield höjs därför från gult till ljusgrönt.

Vidare sänks betyget för korträntor från ljusgrönt till gult och realränteobligationer höjs från orange till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus