Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

24 november · 2021

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

Tel: 076- 149 50 05

Försäkringsbranschens bästa skadereglering och service prisad

22 november · 2021

If, Dina Försäkringar, och Moderna Försäkringar i topp när Söderberg & Partners medarbetare rankat Sveriges bästa försäkringsbolag utifrån skadereglering och service.

Söderberg & Partners har låtit sina medarbetare betygsätta de svenska sakförsäkringsbolagens skadehantering och servicenivåer för att identifiera vilka bolag som presterar bäst inom dessa områden. De bolag som kom bäst ut i respektive kategori är:

• Årets skadereglerare: If
  • Årets mäklardisk: Dina Försäkringar
  • Årets förmedlarpris: Moderna Försäkringar

Viktiga men ofta förbisedda områden

Syftet med rankingen och utmärkelserna är att uppmärksamma dessa områden av försäkringsbolagens verksamhet som ofta hamnar i skymundan bakom försäkringsvillkor och premier. Det är dock minst lika viktigt att försäkringsbolagen har en kompetent, professionell och effektiv skadehantering när skadan väl inträffat samt en bra kommunikation med sina kunder för en bra helhetsupplevelse.

- Det är stort för oss att för första gången dela ut priser till de försäkringsbolag som fått bäst utfall i vår ranking kring nöjdhet inom skadereglering och mäklarservice. Ett mycket viktigt och värdefullt verktyg för oss i vår rådgivning till våra kunder när vi skall ge rekommendationer om val av leverantör, säger Olle Barrling, tillväxt- och affärsutvecklingschef för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet.

Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Stor spricka mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen

18 november · 2021

- Över hälften av svenskarna har som mål att få mer än 71 procent av sin lön i pension, men det är bara 17 procent som faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå det, visar en ny rapport från Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners släpper idag rapporten ”Pensionssprickan”, som bland annat innehåller resultatet av en undersökning Novus gjort på uppdrag av Söderberg & Partners kring hur stor pension svenskarna har som mål att få, jämfört med hur stor pension de faktiskt förväntar sig att få. Resultatet visar att sprickan mellan mål och förväntningar i vissa fall är alarmerande stor, och syftet med rapporten är att sätta ljus på utmaningen och lyfta frågan om vad som kan göras på samhällsnivå och på individnivå för att sprickan ska minska.

Låga förväntningar på att nå pensionsmålen

Av undersökningen framkommer det bland annat att mer än varannan svensk (59 procent) har som mål att få 71 procent eller mer av sin lön när de går i pension. På frågan om vad de förväntar sig att få ut svarar dock endast 17 procent att de faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå detta.

Bryter man ner svarsgrupperna i ytterligare nivåer visar det sig dessutom att nästan en tredjedel av svenskarna (28 procent) har som mål att få så mycket som 81 procent eller mer av sin lön i pension. En nivå som dessvärre endast 3 procent räknar med att kunna uppnå, vilket ytterligare förstärker bilden av en spricka mellan mål och förväntningar på pensionen.

- Det är verkligen oroväckande att sprickan mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen är så pass stor. Det vilar ett stort eget ansvar på individer idag att själva ta hand om sitt pensionssparande, och i ett system som bygger på individuellt ansvar för pensionen måste det finnas en tro hos kollektivet på att deras engagemang och deras ansträngningar faktiskt kan hjälpa dem nå sina mål. Utan det riskerar en viktig nyckelkomponent i systemet att sättas ur spel, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Du kan ta del av hela rapporten ”Pensionssprickan” här.

Söderberg & Partners investerar i finskt portföljrapportbolag

12 november · 2021

Söderberg & Partners har förvärvat en minoritetsandel i Suomen Sijoittajapalvelut, som är moderbolag till finska portföljrapportleverantören Sijoitustutkimus, och Sijoitusakatemia som erbjuder utbildningar och kompetensutvecklingsprogram för yrkesmänniskor inom finansbranschen. Genom investeringen blir Sijoitustutkimus en del av Söderberg & Partners Wealth Managements nätverk, men båda bolagen kommer att fortsätta bedriva sina verksamheter under sina befintliga varumärken.

Sijoitustutkimus tjänster och verktyg är mycket uppskattade hos bland annat institutionella investerare, och Söderberg & Partners ser stora potentiella synergieffekter mellan Sijoitustutkimus och sitt eget erbjudande inom institutionell rådgivning.

- Sijoitustutkimus och Sijoitusakatemia har en nästintill unik position bland finska och nordiska institutionella investerare. De har väldigt högt förtroende och tillit från sina kunder och vi är väldigt glada att kunna välkomna dem in i vårt nätverk, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

För Sijoitustutkimus och Sijoitusakatemia innebär investeringen och samarbetet med Söderberg & Partners att bolagen får tillgång till en bredare uppsättning verktyg och tjänster för att ännu bättre kunna tillmötesgå deras kunders olika behov och önskemål.

- Sedan starten för drygt 17 år sedan har Sijoittajapalvelut och våra dotterbolag konstant strävat efter att leverera bästa tänkbara hjälp och resultat till våra kunder samtidigt som vi kompletterat och utvecklat vår kärnverksamhet när vi sett potentiella värden för kunderna. Vi är väldigt glada att kunna fortsätta den tradition inom Söderberg & Partners nätverk och vi omfamnar alla möjligheter som detta öppnar upp för oss att ytterligare hjälpa våra kunder, säger Kalle Kauppila, styrelseordförande för Suomen Sijoittajapalvelut.

Kalle Kauppila, styrelseordförande, Suomen Sijoittajapalvelut Oy

kalle.kauppila@sijoitustutkimus.fi