Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

7 mars · 2018

Skandia, Vanguard och Swedbank Robur vinnare i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2017 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets livförsäkringsbolag”, ”Årets fondbolag”, ”Årets fondförsäkringsbolag”, och ”Årets hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets livförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia utses till Årets livförsäkringsbolag då de fortsätter att leverera en bra och stabil riskjusterad avkastning. Bolaget är finansiellt starkt och har en intressant diversifierad portfölj. Skandia ligger dessutom i framkant med sitt hållbarhetsarbete som belönats med grönt hållbarhetsbetyg.

Årets fondbolag 2017 - Vanguard

Det fondbolag som under 2017 hade störst andel gröna fondbetyg är Vanguard Asset Management med 80 procent gröna fondbetyg. Därefter följer AMF Fonder med 70 procent och sedan Lannebo Fonder med 63 procent. Alliance Bernstein och Janus Henderson hamnar på fjärde och femte plats.

Årets fondförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2017. Bolaget har höga betyg inom både fondselektering och utbud under 2017, och de har även stärkt sin position relativt övriga bolag under året. Skandia har dessutom fått ett grönt hållbarhetsbetyg tack vare ett genomtänkt sätt att utvärdera och följa upp fonders hållbarhetsarbete.

Årets hållbara aktör 2017 – Swedbank Robur

Swedbank Robur utses till Årets hållbara aktör. Swedbank Robur förstår vikten av att ”är man stor och stark, måste man också vara snäll”. De påverkar bolag att bli bättre inom hållbarhet både genom att göra sin röst hörd på bolagsstämmor och i styrelserummen. Swedbank bedriver även ett utmärkande arbete i valberedningar, som bedöms ha en stor möjlighet att göra skillnad.

- Det är tydligt att vi ser en bransch i förändring, det är både spännande och roligt. Vi har både hållbarhetsområdet, som fortsätter att växa, och en debatt om aktiv eller passiv förvaltning som är mer nyanserad än tidigare. En annan intressant trend är att många fondförsäkringsbolag ser över sitt utbud och erbjudande ur ett bredare perspektiv, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Pressmeddelande

Söderberg & Partners och Wassum blir ett inom rådgivning till institutionella kapitalägare

13 november · 2018

Wassum och Söderberg & Partners går samman och bildar Wassum/Söderberg & Partners Institutional Advisors. Därmed bildas en av norra Europas största aktörer inom fondförmedling och institutionell rådgivning.

Wassum och Söderberg & Partners går samman inom rådgivning till institutionella kapitalägare och blir därmed en av norra Europas största aktörer inom segmentet. Syftet med samgåendet är att samordna och dra fördel av såväl de resurser som den kompetens som finns i de respektive organisationerna och tillsammans ska de båda aktörerna ge kunderna ett ännu bättre erbjudande.

- Jag är oerhört glad att vi nu går samman med Wassum på detta område, de har ett gott renommé och en lång erfarenhet i branschen. Med våra gemensamma krafter kan vi utveckla och förädla de tjänster vi har idag och erbjuda vår kompetens i en större geografisk spridning. Våra verksamheter kompletterar varandra på flera plan, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef på Söderberg & Partners.

För Wassum, som har byggt upp sin verksamhet i 22 år, är Söderberg & Partners en naturlig samarbetspartner. Det finns en tydlig samsyn på transparens, långsiktighet och hur de ska förstärka mervärdet för kunden. I början sker dock inga större förändringar.

- Alla kunder fortsätter att erhålla de tjänster de har idag, men på sikt får de ett ännu starkare erbjudande, säger Gustaf Rentzhog.

Wassum och Söderberg & Partners samordnar successivt resurserna för att utnyttja kraften i samgåendet och den gemensamma inköpsvolymen om 300 miljarder. Contento Wassum Academy/Learnify berörs inte av affären.

- För oss är detta den absolut bästa lösningen för vår verksamhet gentemot institutionella kunder och vi är övertygade om att samgåendet kommer att ge en positiv utveckling för både kunder och medarbetare, säger Ulf Källum, styrelseordförande i moderbolaget Wassum Investment Network som i och med affären ändrar namn till Montibus AB.

För ytterligare information:

Charlotte Näsström Morén, tf informationschef, tel: 072-715 70 50

Jan Bernhard Waage, VD Wassum, tel: 070-586 56 11

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjunde året i rad

12 november · 2018

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjunde året i rad. Det framgår av den årliga undersökning som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) publicerade idag.

I årets SKI-undersökning om hur kunderna upplever den kvalitet som leverantörer inom försäkringsdistribution erbjuder, får Söderberg & Partners det högsta betyget. För sjunde året i rad.

- Vi är oerhört stolta och glada över att återigen få detta fina betyg. Det är ju det enskilt viktigaste omdömet vi kan få. Jag och hela vår organisation gläds över att våra kunder i så hög grad uppskattar och värdesätter vår kompetens och service.  Men vi lutar oss inte tillbaka, helt nöjda är vi inte förrän alla våra kunder ger oss högsta betyg. Så vi strävar mot ett ännu bättre resultat för 2019, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Enligt undersökningen värnar försäkringsbranschen i större utsträckning än många andra branscher om sina kunder och har betydligt bättre resultat än exempelvis bank- och telekombranscherna, vars resultat presenterades tidigare under hösten.

Av undersökningen framgår även att de kunder som i en personlig kontakt fått direkt rådgivning generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen.

Du kan läsa mer om undersökningen här

För mer information:
Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Charlotte

Mobil: 072- 715 70 50

Pressmeddelande

Söderberg & Partners först med att klimatkompensera för alla sina medarbetare

10 oktober · 2018

FN uppmanar till fördubblade ansträngningar för att hålla nere den globala uppvärmningen. Samtidigt meddelas att William D. Nordhaus får Nobels ekonomipris för att ha integrerat klimatförändringar i långsiktig makroekonomisk analys. Söderberg & Partners vill möta den allt viktigare frågan om framtidens klimat och valde alldeles nyligen, som det första företaget i svenskt näringsliv, att se till att medarbetarna inte enbart är klimatvänliga  i arbetet – de klimatkompenserar även för samtliga medarbetare på hemmaplan och på fritiden i övrigt. Nu utmanar de fler att följa efter.

Söderberg & Partners utgår från FN:s statistik som visar en genomsnittspersons klimatpåverkan. Utifrån denna har Söderberg & Partners valt att ha goda marginaler – de har dubblat klimatkompensationen per medarbetare utifrån statistiken. Certifieringen sker enligt “We Don’t Have Time Climate Friendly Employees™”.

- Det är glädjande och jag är stolt när nu alla medarbetare på Söderberg & Partners i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Spanien och Luxemburg - nästan 1900 personer - är klimatvänliga. Vi har arbetat i flera år med hållbarhetsanalyser och att integrera hållbarhet i våra råd. Vår svenska verksamhet är ISO-certifierad i miljö sedan 2016 och nu tog vi ett strategiskt beslut att satsa ännu mer, säger Kajsa Brundin som är chef för produktanalyser och hållbarhet på Söderberg & Partners.

Syftet med We Don’t Have Time är att bygga världens största sociala nätverk kring klimatfrågan för att få makthavarna att förstå att vi inte har tid att vänta. De har hittat ett unikt sätt att inte bara klimatkompensera för människors livsstil utan även samtidigt ta bort en betydande mängd av de utsläppsrätter från marknaden som hotar klimatet - och samtidigt visa att detta går hand i hand med ekonomisk utveckling.

"Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år."

Genom att stötta Söderberg & Partners i målet att göra sina medarbetare klimatvänliga kommer We Don’t Have Time årligen att köpa klimateffektiva projekt för Söderberg & Partners motsvarande minst 27 000 ton CO2 och annullera de utsläppsrätter som erhålls från marknaden.

- Syftet är att både göra direkt klimatnytta och driva på den frivilliga klimatkompensationen och i förlängningen driva upp marknadspriset i handeln med utsläppsrätter. Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år. Förutom Söderberg & Partners tjänsteresor kommer en betydande klimatpåverkan till stor del från medarbetarnas privata livsstil vilket vi nu tar höjd för, säger Mårten Thorslund, marknadschef och hållbarhetsansvarig på We Don’t Have Time.

Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, uppmanar nu fler aktörer i branschen att följa efter.

- Vi ville ta ett större grepp än enbart våra kontors klimatpåverkan och därför valde vi att fokusera på våra medarbetare ur ett bredare perspektiv. Medarbetarna blir inte enbart klimatvänliga i sitt arbete utan vi kompenserar även för deras hem och fritid. Förhoppningen är att vår klimatcertifiering inspirerar alla i företaget att även ta egna initiativ för att minska sin totala klimatpåverkan. Inte minst hoppas jag att fler aktörer inspireras att följa oss, säger Gustaf Rentzhog.

Mer information om hur beräkningar gjorts finns på We Don't Have Times hemsida

För mer information: