Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

7 mars · 2018

Skandia, Vanguard och Swedbank Robur vinnare i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2017 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets livförsäkringsbolag”, ”Årets fondbolag”, ”Årets fondförsäkringsbolag”, och ”Årets hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets livförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia utses till Årets livförsäkringsbolag då de fortsätter att leverera en bra och stabil riskjusterad avkastning. Bolaget är finansiellt starkt och har en intressant diversifierad portfölj. Skandia ligger dessutom i framkant med sitt hållbarhetsarbete som belönats med grönt hållbarhetsbetyg.

Årets fondbolag 2017 - Vanguard

Det fondbolag som under 2017 hade störst andel gröna fondbetyg är Vanguard Asset Management med 80 procent gröna fondbetyg. Därefter följer AMF Fonder med 70 procent och sedan Lannebo Fonder med 63 procent. Alliance Bernstein och Janus Henderson hamnar på fjärde och femte plats.

Årets fondförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2017. Bolaget har höga betyg inom både fondselektering och utbud under 2017, och de har även stärkt sin position relativt övriga bolag under året. Skandia har dessutom fått ett grönt hållbarhetsbetyg tack vare ett genomtänkt sätt att utvärdera och följa upp fonders hållbarhetsarbete.

Årets hållbara aktör 2017 – Swedbank Robur

Swedbank Robur utses till Årets hållbara aktör. Swedbank Robur förstår vikten av att ”är man stor och stark, måste man också vara snäll”. De påverkar bolag att bli bättre inom hållbarhet både genom att göra sin röst hörd på bolagsstämmor och i styrelserummen. Swedbank bedriver även ett utmärkande arbete i valberedningar, som bedöms ha en stor möjlighet att göra skillnad.

- Det är tydligt att vi ser en bransch i förändring, det är både spännande och roligt. Vi har både hållbarhetsområdet, som fortsätter att växa, och en debatt om aktiv eller passiv förvaltning som är mer nyanserad än tidigare. En annan intressant trend är att många fondförsäkringsbolag ser över sitt utbud och erbjudande ur ett bredare perspektiv, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

24 november · 2021

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

Tel: 076- 149 50 05

Försäkringsbranschens bästa skadereglering och service prisad

22 november · 2021

If, Dina Försäkringar, och Moderna Försäkringar i topp när Söderberg & Partners medarbetare rankat Sveriges bästa försäkringsbolag utifrån skadereglering och service.

Söderberg & Partners har låtit sina medarbetare betygsätta de svenska sakförsäkringsbolagens skadehantering och servicenivåer för att identifiera vilka bolag som presterar bäst inom dessa områden. De bolag som kom bäst ut i respektive kategori är:

• Årets skadereglerare: If
  • Årets mäklardisk: Dina Försäkringar
  • Årets förmedlarpris: Moderna Försäkringar

Viktiga men ofta förbisedda områden

Syftet med rankingen och utmärkelserna är att uppmärksamma dessa områden av försäkringsbolagens verksamhet som ofta hamnar i skymundan bakom försäkringsvillkor och premier. Det är dock minst lika viktigt att försäkringsbolagen har en kompetent, professionell och effektiv skadehantering när skadan väl inträffat samt en bra kommunikation med sina kunder för en bra helhetsupplevelse.

- Det är stort för oss att för första gången dela ut priser till de försäkringsbolag som fått bäst utfall i vår ranking kring nöjdhet inom skadereglering och mäklarservice. Ett mycket viktigt och värdefullt verktyg för oss i vår rådgivning till våra kunder när vi skall ge rekommendationer om val av leverantör, säger Olle Barrling, tillväxt- och affärsutvecklingschef för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet.

Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Stor spricka mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen

18 november · 2021

- Över hälften av svenskarna har som mål att få mer än 71 procent av sin lön i pension, men det är bara 17 procent som faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå det, visar en ny rapport från Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners släpper idag rapporten ”Pensionssprickan”, som bland annat innehåller resultatet av en undersökning Novus gjort på uppdrag av Söderberg & Partners kring hur stor pension svenskarna har som mål att få, jämfört med hur stor pension de faktiskt förväntar sig att få. Resultatet visar att sprickan mellan mål och förväntningar i vissa fall är alarmerande stor, och syftet med rapporten är att sätta ljus på utmaningen och lyfta frågan om vad som kan göras på samhällsnivå och på individnivå för att sprickan ska minska.

Låga förväntningar på att nå pensionsmålen

Av undersökningen framkommer det bland annat att mer än varannan svensk (59 procent) har som mål att få 71 procent eller mer av sin lön när de går i pension. På frågan om vad de förväntar sig att få ut svarar dock endast 17 procent att de faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå detta.

Bryter man ner svarsgrupperna i ytterligare nivåer visar det sig dessutom att nästan en tredjedel av svenskarna (28 procent) har som mål att få så mycket som 81 procent eller mer av sin lön i pension. En nivå som dessvärre endast 3 procent räknar med att kunna uppnå, vilket ytterligare förstärker bilden av en spricka mellan mål och förväntningar på pensionen.

- Det är verkligen oroväckande att sprickan mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen är så pass stor. Det vilar ett stort eget ansvar på individer idag att själva ta hand om sitt pensionssparande, och i ett system som bygger på individuellt ansvar för pensionen måste det finnas en tro hos kollektivet på att deras engagemang och deras ansträngningar faktiskt kan hjälpa dem nå sina mål. Utan det riskerar en viktig nyckelkomponent i systemet att sättas ur spel, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Du kan ta del av hela rapporten ”Pensionssprickan” här.