Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

7 mars · 2018

Skandia, Vanguard och Swedbank Robur vinnare i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2017 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets livförsäkringsbolag”, ”Årets fondbolag”, ”Årets fondförsäkringsbolag”, och ”Årets hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets livförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia utses till Årets livförsäkringsbolag då de fortsätter att leverera en bra och stabil riskjusterad avkastning. Bolaget är finansiellt starkt och har en intressant diversifierad portfölj. Skandia ligger dessutom i framkant med sitt hållbarhetsarbete som belönats med grönt hållbarhetsbetyg.

Årets fondbolag 2017 - Vanguard

Det fondbolag som under 2017 hade störst andel gröna fondbetyg är Vanguard Asset Management med 80 procent gröna fondbetyg. Därefter följer AMF Fonder med 70 procent och sedan Lannebo Fonder med 63 procent. Alliance Bernstein och Janus Henderson hamnar på fjärde och femte plats.

Årets fondförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2017. Bolaget har höga betyg inom både fondselektering och utbud under 2017, och de har även stärkt sin position relativt övriga bolag under året. Skandia har dessutom fått ett grönt hållbarhetsbetyg tack vare ett genomtänkt sätt att utvärdera och följa upp fonders hållbarhetsarbete.

Årets hållbara aktör 2017 – Swedbank Robur

Swedbank Robur utses till Årets hållbara aktör. Swedbank Robur förstår vikten av att ”är man stor och stark, måste man också vara snäll”. De påverkar bolag att bli bättre inom hållbarhet både genom att göra sin röst hörd på bolagsstämmor och i styrelserummen. Swedbank bedriver även ett utmärkande arbete i valberedningar, som bedöms ha en stor möjlighet att göra skillnad.

- Det är tydligt att vi ser en bransch i förändring, det är både spännande och roligt. Vi har både hållbarhetsområdet, som fortsätter att växa, och en debatt om aktiv eller passiv förvaltning som är mer nyanserad än tidigare. En annan intressant trend är att många fondförsäkringsbolag ser över sitt utbud och erbjudande ur ett bredare perspektiv, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Pressmeddelande

Ny rapport: Alternativa investeringar stor hållbarhetsutmaning för pensionsbolag

19 november · 2019

Söderberg & Partners senaste analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete visar att alternativa investeringar ökar samtidigt som hållbarhetsstyrningen släpar efter

Idag släpper Söderberg & Partners för sjätte året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Årets tema fokuserar på hur pensionsbolagen arbetar för att ta hänsyn till hållbarhet i alternativa investeringar.

Rapporten kommer bland annat fram till följande:

• Mellan år 2009 - 2018 har andelen alternativa investeringar i svenska pensionsbolag ökat med från 14 procent till 22 procent, men utvecklingen reflekteras inte i hållbarhetsarbetet.
  • Datatillgänglighet kan vara en orsak till den bristande hållbarhetsintegreringen, vilket leder till att många pensionsbolag själva undersöker och bedömer alternativa investeringar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

En övergripande slutsats är att bolagens hållbarhetsarbete kring alternativa investeringar inte håller samma kvalitet som deras hållbarhetsarbete kring traditionella tillgångsslag.

- Våra slutsatser är att pensionsbolagen tar viss hänsyn till hållbarhet vid investeringar i alternativa tillgångsslag, men att metoderna och processerna dessvärre ännu är otillräckliga för att säkerställa en gedigen genomlysning och hantering av alla potentiella hållbarhetsrisker. Med andra ord, alla gör något men ingen gör allt., säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Två bolag får höjda betyg – två sänks

I årets rapport är det två pensionsbolag som höjer sitt hållbarhetsbetyg, från rött till gult respektive från gult till grönt. Två andra pensionsbolag har fått sänkt betyg. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Vad är alternativa investeringar?

Alternativa investeringar är ett samlingsbegrepp för alla tillgångsklasser som ligger utanför de traditionella tillgångsslagen aktier och räntor. Exempel på alternativa tillgångar är hedgefonder, fastigheter och Private equity (direktinvesteringar i onoterade bolag). Genom att lägga till alternativa tillgångsslag i sin portfölj kan investeraren sprida risk och öka diversifieringen. Detta beror på att alternativa tillgångar är mer eller mindre oberoende av hur aktie- och räntemarknaderna utvecklas.

Om analysen och betygen

Analysen inkluderar de 12 pensionsbolag som omfattas av våra livbolags- och premiegarantiproduktsanalyser, uppdelat i gamla och nya kollektiv vilket resulterar i 14 betyg. Vi har använt oss av publikt tillgängligt material samt skickat ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete. I vissa fall har ett möte bokats in för att diskutera svaren. I andra fall har frågorna besvarats via mailkontakt.

De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta pensionsbolagen är påverkansarbete, ambitioner och värdeskapande inom området, samt processer för hållbara investeringar. Därför utvärderas och betygssätts pensionsbolagen i dessa perspektiv, och slutbetyget är en sammanvägning av betygen inom respektive perspektiv.

Betygen delas ut enligt Söderberg & Partners trafikljussystem med betygen grön, gul, eller röd. Betygsättningen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens hållbarhetsarbete jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre.

Du kan läsa hela rapporten här.

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för åttonde året i rad

11 november · 2019

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för åttonde året i rad.

- Vi strävar ständigt efter att infria och överträffa våra kunders förväntningar på oss. Det är – och har alltid varit - den enskilt viktigaste komponenten i vårt arbete, och det finns inget som betyder mer för oss än att våra kunder uppenbarligen tycker att vi lever upp till detta, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Försäkringsbranschen sticker ut i kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex ser en övergripande trend i att kundnöjdheten ökar generellt inom de flesta branscher de studerar. Den positiva trenden är särskilt tydlig i försäkringsbranschen, som ligger långt över den genomsnittliga kundnöjdhetsnivån i Sverige.

- Försäkringsbranschen kanske uppfattas som trist och byråkratisk, men faktum är att man genomgående får riktigt höga betyg av sina kunder. Jämfört med till exempel bankerna ligger försäkringsbranschen klart högre och flera aktörer har indexnivåer över 75 som vittnar om mycket goda kundrelationer. Man lyckas alltså förmedla viktiga värden som trygghet, stabilitet och god service, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Söderberg & Partners ökar närvaron i Nederländerna

8 oktober · 2019

Breddar den geografiska täckningen i landet genom förvärvet av försäkringsrådgivaren RIVEZ

Söderberg & Partners har förvärvat en betydande del av den nederländska försäkringsrådgivaren RIVEZ Assurantiën & Risicobeheer B.V. RIVEZ är en mångfasetterad försäkringsrådgivare som hjälper individer, företag, institutioner och kommuner med olika typer av försäkringsprodukter, riskhanteringslösningar, och andra finansiella tjänster. Bolaget grundades 1997 och har sedan dess växt till att ha 70 anställda på fem kontor i den sydöstra delen av Nederländerna.

Förvärvet är en viktig del i Söderberg & Partners arbete med att öka närvaron och den geografiska täckningen i Nederländerna, och spelar väl in i den långsiktiga planen att bygga ett starkt lokalt nätverk inom den nederländska pensions-, finans-, och försäkringsbranschen.

- Jag är väldigt glad att RIVEZ blir en del av vårt växande nätverk i Nederländerna. De är ett lysande exempel på en lokal hjälte – ett väletablerat bolag med gedigen lokal förankring och ett starkt kundfokus. Vi tror på denna typ av bolag och de spelar en viktig roll i vårt arbete med att bygga en organisation med pålitliga rådgivare som täcker hela Nederländerna, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Utöver RIVEZ består Söderberg & Partners Nederländerna idag av Floreijn, Montae, samt ett Söderberg & Partners-bolag som ansvarar för drift och utveckling av Söderberg & Partners produkter och tjänsteplattform i Nederländerna.