Hur ska du agera när börsen svänger?

18 mars · 2020

Det har minst sagt varit turbulent på börsen de senaste veckorna. Det är kanske inte så konstigt när coronautbrottet får allt större konsekvenser och det är svårt att förutspå hur stora de kommer bli på lång sikt. Land efter land stänger ner både restauranger, affärer och till och med stora industrier. Ekonomin kommer onekligen få sig en rejäl smäll och börsen likaså.

Hur långt kan börsen sjunka?

Detta är såklart svårt att svara på, men det är klart att fallen kan bli riktigt stora på börsen. Det har varit väldigt stora svängningar den senaste tiden och många har skrikit om både skräck och panik på börsen. Men då måste man tänka efter och se nyktert på vad som har hänt. Precis som det har varit svårt för både myndigheter och privatpersoner att förstå vidden av det här virusutbrottet så har det varit minst lika svårt för börsen att ta till sig all information. Framförallt att försöka förstå vilken påverkan detta har på bolagens framtida vinster. Coronautbrottet skapar osäkerhet, och osäkerhet ger dessa svängningar. Börsfallet handlar inte om panik eller skräck. Tvärtom, det är rationellt i ett läge där väldigt många frågor dyker upp, utan att få några svar.

Vad ska man göra med sitt sparande?

Sitt still i båten. Eller snarare håll fast vid din långsiktiga strategi. När det stormar så mycket som det gör just nu så är det viktigt att komma ihåg att det var just sådana här situationer som din långsiktiga strategi ska hålla för. Du har troligen funderat över vilken risk du är beredd att ta, själv eller tillsammans med din rådgivare och placerat efter det. Det känns förstås aldrig roligt att se sina besparingar tappa i värde men det är viktigt att se till att man har aktier kvar i portföljen när det väl vänder.

Trots att börsen till och från hamnar i turbulens så har man som aktiesparare tiden med sig. Att det svänger är oundvikligt och rekyler på 10–15% är mycket vanliga. Vi kommer att få se liknande ras som vi sett nu även framåt. Trots det så är perioderna med negativ avkastning på börsen tämligen få, på en sexårsperiod nästan obefintliga.

Våra analyser av börsens utveckling (globalt index) under perioden 1970 till 2019 ger bra indikationer om hur man bör tänka. Det är tydligt att oavsett vilken topp man träffat under den här perioden så är man ikapp inom sex år. Aktiemarknaden är stormig till och från, för att inte säga brutal. När det stormar som mest kan det vara bra att ta ett djupt andetag, backa några steg och ta en nykter titt på statistiken. Håll fast vid din långsiktiga strategi – du har tiden med dig.

När vänder det?

Ja, den som säger sig ha svaret på det talar inte sanning. Varken jag eller någon annan kan eller bör ge sig på den typen av förutsägelser med tanke på att det just nu dyker upp fler oroväckande frågor än vad det ges svar. Men, inom en inte allt för lång tid så kommer vi kunna få fler svar än nya frågor. Vi kommer få svar om coronautbrottet men också om hur det påverkat ekonomin. Vi kan räkna med att det snart börjar komma viktig makrostatistik, prognoser och kvartalsrapporter. Med mer information kommer också det oroliga läget på börsen att dämpas, även om den kan komma att fortsätta sjunka i takt med att kunskapen över hur stor skada som är skedd ökar. Till slut kommer börsen att vända och när det väl vänder gäller det att ha kvar sina aktier i portföljen. Jag började jobba med aktiehandel i brinnande Asienkrisen 1998 och sedan dess har aktiemarknaden klarat av både terrorattacker, it-bubblor, greklandskris och Lehman-krasch. Börsen kommer att komma tillbaka även denna gång.

Joakim Bornold

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Även om du har en plan att luta dig mot, kan det vara skönt att kunna lyfta luren och ringa din personliga rådgivare. På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

3 SNABBA MED JOAKIM BORNOLD

Ska man köpa aktier till sillen och sälja till kräftorna?

15 juni · 2021
Vad händer i världen just nu, och hur påverkar det börsen och dig? Vi tar tempen på Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, om ISK, inflation och börssommaren.

Det är mycket prat om skatten på ISK just nu, hur ser du på det?

– Just nu är det som en storm i ett vattenglas. Att införa ett tak för hur mycket kapital man får ha i ett ISK är i dagsläget inte ett konkret förslag, utan bara tankar från Socialdemokraterna. Det finns inget stöd för ett sådant förslag i riksdagen, och det känns osannolikt att det skulle bli av.

– Sedan ISK infördes för ca tio år sedan så har det varit en stor succé då det gjort det enklare för oss svenskar att spara i fonder. Det är otroligt tråkigt om man skulle begränsa den möjligheteten. Vill man uppmuntra till ett ökat sparande så skickar höjning av skatten på ISK fel signaler. Jag tror och hoppas att ett sådant förslag inte blir av.

"Vill man uppmuntra till ett ökat sparande så skickar skatten på ISK fel signaler"

Inflationsstatistiken har fått börserna att skaka till, hur orolig ska man vara för inflationsspöket?

–Det är osäkert om inflationen kommer tillbaka, och om den skulle göra det så tror jag att börsen skulle klara av det. Inflation är ju ett tecken på att ekonomin fortfarande går starkt. Det kan såklart skapa en viss turbulens på börsen, men det behöver inte innebära att den kommer att falla. Faktum är att börsen, historiskt, har kunnat gå bra under en stigande inflation.

Hur är det nu under sommaren, ska man köpa aktier till sillen och sälja till kräftorna?

– Haha, det är en vanlig fråga jag får. Med det menas att aktiemarknaden förväntas utvecklas bra under sommarmånaderna, men det finns inget historisk belägg för att sommaren skulle vara en bra period för börsen. Men i år är förutsättningarna goda, med positiva vaccinationssiffror och med en stark rapportperiod i juli, så finns det alla möjligheter för en bra börssommar.

Vill du veta mer?

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer på börsen? Lyssna på podden Veckoanalysen där Joakim Bornold och Matthias Gietzelt snabbt och enkelt förklarar vad som händer på världens finansmarknader. Nytt avsnitt släpps varje tisdag. Du hittar den där poddar finns eller här på vår hemsida. Har du andra frågor om börsen eller ditt sparande? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

JOAKIM BORNOLD

3 snabba om bolån & börsen

20 april · 2021

Vad händer i världen just nu och hur påverkar det börsen, och dig? Vi tar tempen på Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, om börsen, bolån och greentech-bolag.

Börsbolagen ska nu börja rapportera första kvartalet, vad förväntar du dig?

Jag förväntar mig att det ser väldigt bra ut - starka rapporter och positiva bolag. Det är ganska enkla jämförelsetal eftersom första kvartalet 2020 var så pass dåligt i och med en skenande coronasituation. Det är viktigt att rapporterna är optimistiska då de behöver visa att ekonomin är på en stark uppgång nu när coronapandemin är på väg att släppa.

"Det har varit vettigt att binda sina bolån, och det kvarstår”

Du har tidigare sagt att det är dags att binda bolåneräntan, är det fortfarande så?

Det har varit ett historiskt läge med låga räntor där det har varit vettigt att binda sina bolån, och det kvarstår. Du kan fortfarande få en rabatt på att binda räntan gentemot den rörliga, vilket gör att det är fortsatt attraktivt att binda sina lån. Men fönstret är på väg att stängas i och med att räntan är på väg upp igen, så om du vill binda dina bolån ska du göra det nu.

Är greentech-bolagen bara en bubbla?

Det blir ofta snabbt spekulationer kring den här typen av framtidsbolag som får uppmärksamhet på börsen, och i vissa fall skapar det en bubbelvarning. Faktum är dock att många av den här typen av bolag blir lyckosamma och växer i den för stora kostymen som värderingen gett dem. Så nej, jag tror inte att greentech-bolagen är en bubbla. Jag tror det finns många guldkorn att hämta.

Vill du veta mer?

Håll dig uppdaterad på rapportsäsongen och börsen i veckoanalysen som kommer ut varje vecka.

Att spara och investera är faktiskt inte bara en lönsam hobby, det kan vara kul och allmänbildande också. Vill du få lite bättre koll på varför din räntefond går ner eller varför aktierna stiger så finns Veckoanalysen, en podd där jag och min kollega Matthias Gietzelt, snabbt och enkelt förklarar vad som händer på världens finansmarknader. Vi släpper ett nytt avsnitt varje tisdag. Du hittar den där poddar finns eller här på vår hemsida.

Tips till dig som vill börja spara och investera

20 april · 2021

Att börja spara pengar är något som alla borde göra, men för många låter det enklare än vad det faktiskt är. Hur får man kontroll över sin ekonomi och vart börjar man? För att hjälpa dig att komma i gång med ditt sparande har Söderberg & Partners sparekonom Joakim Bornold satt ihop sina fem bästa tips.

– Blir man lyckligare av pengar? Det finns många studier som har försökt besvara den frågan och svaret är förmodligen nej. Men jag tror att man kan bli lyckligare om man känner kontroll över sin ekonomi, oavsett belopp, säger Joakim Bornold.

Joakim Bornolds 5 spartips

1. Att börja spara

Att ta första steget är förstås viktigt för att komma igång med sitt sparande, men ibland fastnar man redan där. Vart ska jag spara mina pengar – vilket konto, fonder eller aktier ska jag spara i? Innan du börjar investera dina pengar i fonder eller aktier rekommenderar jag att du först bygger upp en buffert på ett vanligt bankkonto. Vilket konto du sparar på är inte så viktigt då räntan generellt är så pass låg. Har du 10 000 kr på ett konto blir en halv procents ränta bara 35 kr efter skatt på ett år. Fokusera i stället på att få till en rutin där du regelbundet sparar. Autogiro eller banköverföring den 25:e varje månad brukar vara en bra lösning.

2. Sparmål

När du har skaffat dig en buffert är det bra att sätta mål med ditt sparande. Kanske vill du börja spara till något mer specifikt som din pension, dina barn eller till en ny bostad? Ett ISK-konto eller bankkonto kostar inget, så det går utmärkt att ha flera för att dela upp ditt sparande om du önskar.

Tänker du spara pengar till dina barn är det viktigt att fundera på om du ska spara i deras namn eller inte. Sparar du i deras namn kan de få stora summor pengar som betalas ut på deras 18-årsdag. Så kontantinsatsen som du sparat ihop till kanske i stället går till en jordenruntresa. Ett alternativ kan därför vara att spara i en kapitalförsäkring i ditt namn med barnet som förmånstagare.

3. Placering & risk

Hur ska jag då placera mitt sparande om jag vill få mina pengar att växa? Att placera dina pengar handlar om att göra en investering som du tror kommer få pengarna att öka i värde över tid. Det kan du exempelvis göra genom att investera på börsen där kan du köpa fonder och aktier.

En aktie är en direkt ägarandel av ett bolag som övertid ger en högre avkastning än en fond, men det kan också ge större nedgångar och fall från en tid till en annan. En fond är ett paket av olika aktier som ger dig indirekt tillgång till många olika bolag på samma gång och sprider därmed riskerna då du inte placerar dina pengar i ett enskilt bolag.

Hur du väljer att investera dina pengar handlar därmed om vilken risk du är villig att ta. Hur mycket kan du tänka dig att sparkapitalet minskar? Är svaret noll ska du fortsätta spara på ett bankkonto. Kan du leva med stora kast är svaret 100 % aktier. För många är dock svaret någonstans mitt emellan, och då kan sparande i fonder vara en bra lösning.

Jag rekommenderar att börja med en lite lägre risk och öka aktieandelen i takt med att sparkapitalet och självförtroendet växer.

4. Vilken fond?

Hur ska man kunna välja vilken fond man ska spara i när det finns tusentals olika? En blandfond är ofta en utmärkt start. Den ger dig en förvald fördelning mellan aktier och fonder och sköter sig själv. Det enda du behöver att tänka på är att välja en fond som passar din risknivå. Här kan du läsa mer om fonder och även se vilka olika fonder våra analytiker rekommenderar för tillfället.

När du är varmare i kläderna kan du gå vidare och kanske komplettera med en fond som investerar i något som du är intresserad av. Kanske en bransch eller ett geografiskt område? Sen kan du fortsätta och göra din egen fondportfölj om du önskar. Växer intresset är steget till att investera direkt i aktier inte långt bort. Men det kräver lite mer tid och engagemang.

5. Håll ut!

Många startar för offensivt och bränner sig, jag har själv gjort det misstaget. Det är viktigt att komma ihåg att sparande är ett maratonlopp och inget hundrametersrace. Se till att inte ta för stor risk i början och spara ett rimligt belopp. Tar man i för hårt så blir det lätt att man gör ett uppehåll i sparandet och då kanske man inte kommer i gång med det igen. Sätt upp rimliga mål som är hållbara. Ge sparandet tid, med uthållighet och avkastning så är sparmålet närmare än du tror.

Tips – så håller du koll på dina investeringar

Att spara och investera är faktiskt inte bara en lönsam hobby, det kan vara kul och allmänbildande också. Vill du få lite bättre koll på varför din räntefond går ner eller varför aktierna stiger så finns Veckoanalysen, en podd där jag och min kollega Matthias Gietzelt, snabbt och enkelt förklarar vad som händer på världens finansmarknader. Vi släpper ett nytt avsnitt varje tisdag. Du hittar den där poddar finns eller här.

Har du frågor eller vill du ha hjälp att investera dina pengar?

Har du sparat ihop eller kanske ärvt en större summa pengar kan vi hjälpa dig att placera och förvalta ditt kapital. Fyll i formuläret nedan så kommer en rådgivare att kontakta dig för ett förutsättningslöst möte.