Hur ska du agera när börsen svänger?

18 mars · 2020

Det har minst sagt varit turbulent på börsen de senaste veckorna. Det är kanske inte så konstigt när coronautbrottet får allt större konsekvenser och det är svårt att förutspå hur stora de kommer bli på lång sikt. Land efter land stänger ner både restauranger, affärer och till och med stora industrier. Ekonomin kommer onekligen få sig en rejäl smäll och börsen likaså.

Hur långt kan börsen sjunka?

Detta är såklart svårt att svara på, men det är klart att fallen kan bli riktigt stora på börsen. Det har varit väldigt stora svängningar den senaste tiden och många har skrikit om både skräck och panik på börsen. Men då måste man tänka efter och se nyktert på vad som har hänt. Precis som det har varit svårt för både myndigheter och privatpersoner att förstå vidden av det här virusutbrottet så har det varit minst lika svårt för börsen att ta till sig all information. Framförallt att försöka förstå vilken påverkan detta har på bolagens framtida vinster. Coronautbrottet skapar osäkerhet, och osäkerhet ger dessa svängningar. Börsfallet handlar inte om panik eller skräck. Tvärtom, det är rationellt i ett läge där väldigt många frågor dyker upp, utan att få några svar.

Vad ska man göra med sitt sparande?

Sitt still i båten. Eller snarare håll fast vid din långsiktiga strategi. När det stormar så mycket som det gör just nu så är det viktigt att komma ihåg att det var just sådana här situationer som din långsiktiga strategi ska hålla för. Du har troligen funderat över vilken risk du är beredd att ta, själv eller tillsammans med din rådgivare och placerat efter det. Det känns förstås aldrig roligt att se sina besparingar tappa i värde men det är viktigt att se till att man har aktier kvar i portföljen när det väl vänder.

Trots att börsen till och från hamnar i turbulens så har man som aktiesparare tiden med sig. Att det svänger är oundvikligt och rekyler på 10–15% är mycket vanliga. Vi kommer att få se liknande ras som vi sett nu även framåt. Trots det så är perioderna med negativ avkastning på börsen tämligen få, på en sexårsperiod nästan obefintliga.

Våra analyser av börsens utveckling (globalt index) under perioden 1970 till 2019 ger bra indikationer om hur man bör tänka. Det är tydligt att oavsett vilken topp man träffat under den här perioden så är man ikapp inom sex år. Aktiemarknaden är stormig till och från, för att inte säga brutal. När det stormar som mest kan det vara bra att ta ett djupt andetag, backa några steg och ta en nykter titt på statistiken. Håll fast vid din långsiktiga strategi – du har tiden med dig.

När vänder det?

Ja, den som säger sig ha svaret på det talar inte sanning. Varken jag eller någon annan kan eller bör ge sig på den typen av förutsägelser med tanke på att det just nu dyker upp fler oroväckande frågor än vad det ges svar. Men, inom en inte allt för lång tid så kommer vi kunna få fler svar än nya frågor. Vi kommer få svar om coronautbrottet men också om hur det påverkat ekonomin. Vi kan räkna med att det snart börjar komma viktig makrostatistik, prognoser och kvartalsrapporter. Med mer information kommer också det oroliga läget på börsen att dämpas, även om den kan komma att fortsätta sjunka i takt med att kunskapen över hur stor skada som är skedd ökar. Till slut kommer börsen att vända och när det väl vänder gäller det att ha kvar sina aktier i portföljen. Jag började jobba med aktiehandel i brinnande Asienkrisen 1998 och sedan dess har aktiemarknaden klarat av både terrorattacker, it-bubblor, greklandskris och Lehman-krasch. Börsen kommer att komma tillbaka även denna gång.

Joakim Bornold

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Även om du har en plan att luta dig mot, kan det vara skönt att kunna lyfta luren och ringa din personliga rådgivare. På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

Hur semestrar man i år?

8 juni · 2020

Fjäll, skogar, ängar, hav och öppna landskap – vilken tur att vi svenskar älskar att semestra i vårt eget land nu när coronapandemin slagit till. I år blir det en ”Svemester” och det kommer att vara hög efterfrågan på aktiviteter runtom i vårt land – så se till att börja planera semestern redan nu!

I och med coronautbrottet är det många som planerar för en ”Svemester”, dvs. att semestra inom Sverige. Eftersom många tänker i samma banor börjar det bli hög tid att planera ledigheten innan allt blir uppbokat. Passa på att redan nu boka boende, camping eller båt. Eller varför inte hyra eller köpa ett tält så att det blir extra lätt och flexibelt att hitta boplats? Det blir dessutom ett äventyr att slå upp sitt naturnära boende vid en sjö, i en skog eller på sina vänners tomt.

Vad längtar vi allra mest efter just nu? Att vara aktiva utomhus! Folk är trötta på att sitta hemma och vill inget hellre än att komma ut och röra på sig. Sverige är fullt av semesteraktiviteter utomhus, allt ifrån golf, ridning, dykkurs, boule, segling, simning, cykel, fiske eller surfa kajak. Eller varför inte en midnattssolsvandring på Kungsleden, Sörmlandsleden eller besöka något annat närliggande naturreservat?

Med anledning av covid-19 så har Folkhälsomyndigheten tidigare avrått från resor som är längre bort än 1–2 timmars resa. Men den 4 juni gick Regeringen ut med att restriktionerna hävs från och med den 13 juni. Det är nu fria resor inom Sverige för den som är frisk. Skulle det vara så att du fortfarande vill undvika resor och hålla dig nära hemma – varför inte lägga lite tid på att undersöka vilka smultronställen som finns i just din närhet?

Här kommer 6 tips på vad du kan göra på semestern:

Vandra – Det är enkelt, härligt och gratis. Dessutom får man vara utomhus och kan enkelt hålla avstånd till andra människor. Vandringstrenden har ökat lavinartat i Sverige, i år med över 70 procent, enligt Svenska Turistföreningen (STF). Det enda du behöver är ett par sköna skor och en god matsäck – sedan är du redo.

Upptäck en ny stad – Passa på att besöka en liten stad i närheten som du aldrig besökt tidigare. Blunda och sätt fingret på kartan över ditt närområde och se vart du hamnar. Visby kanske de flesta har koll på men har du varit i Mariefred, Vaxholm, Trosa, Hjo, Karlskrona, Söderköping eller Strängnäs? Eller varför inte turista i din egen stad? Det är lätt att bli hemmablind för allt vackert och spännande som ligger alldeles runt knuten.

Båtluffa – Om du bor i Stockholmsområdet kan du ta Vaxholmsbåten och besöka hur många fantastiska små öar som helst. Likaså om du håller till på Västkusten där du kan uppleva den Bohuslänska skärgården.

Sov i en fyr – Tänk vad spännande att sova där fyrvaktare i århundraden bott och sett till att farkosterna kunnat åka över havet. Några tips på fyrar att besöka är Malören uppe i Kalix och runt Söderhamn finns flera fyrar. På Gotland finns också ett nytt ställe som heter Närsholmen.

Återupptäck en plats från barndomen – Res dit du var när du var liten, släktforska eller ta dig till platserna som dina mor- eller farföräldrar berättat om. Besök gamla trakter du inte sett på länge och väck gamla minnen till liv.

Njut av bad och stränder – Vad vore sommaren utan sol och bad? Att bara njuta av värmen, läsa en bok i en solstol, simma, spela strandtennis eller äta en glass eller två – semesterfeeling när den är som bäst!

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

5 råd när börsen åker berg- och dalbana

20 april · 2020

Alla pratar om coronaviruset och aktiebörsernas tvära kast där värden hoppar upp och ner 5–10 % på en dag. Det är lätt att börja fundera på vad man ska göra med sina investeringar i dessa tider. Här kommer några av mina främsta råd som jag samlat på mig under åren:

1. När ska du använda pengarna?

Hur går börsen idag? Vad ska jag köpa? Ska jag sälja nu? Kommer det gå ner mer? Alla dessa frågor som många ställer sig just nu är bra frågor, men fråga nummer 1 som du alltid behöver ha svaret på innan du tar dina investeringsbeslut är ”När ska jag använda mina pengar?”. Är det kapital som är långsiktigt, ja då kan du tänka på ett sätt. Då behöver du inte bry dig om kortsiktiga nedgångar, du kanske vågar investera och ändå riskera att åka med på en nedgång. Är det kapital som du ska använda för att köpa ett hus till hösten, då kan det vara läge att sälja och sätta slantarna på bankkontot. Innan du funderar på köp eller sälj, behöver du bestämma dig för när du ska använda dina pengar då sparhorisonten är extremt viktig.

2. Försök inte tajma marknaden

Tro inte att du kan tajma marknaden, det kan ingen. Det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att veta när börsen vänder på botten eller toppen. Antingen investerar du vid fel tidpunkt eller så investerar du inte alls vilket gör att du tappar värdefull avkastning över tid. Efter börsnedgångar brukar det dock vara ett fåtal dagar som står för en stor del av återhämningen när börsen går upp. Missar du dessa dagar så missar du också mycket avkastning. Skapa därför en långsiktig strategi och håll dig till den. Här kan en rådgivare hjälpa dig med att sätta upp en strategi utifrån dina behov och önskemål. Med en långsiktig strategi är det också mycket lättare att följa mitt nästa råd i punkt 3.

3. Agera inte känslomässigt

Det är väldigt lätt att vilja sälja när det går ner och vilja köpa mer när det går upp. Flera undersökningar visar att fondernas utveckling är bättre än den avkastning som den genomsnittlige spararen får på sina investeringar. Detta beror till stor del på att investeraren köper och säljer vid fel tillfällen för att man agerar känslomässigt, det vill säga säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Effekten av att agera känslomässigt blir att den genomsnittlige investeraren får lägre avkastning över tid än fondens avkastning som man investerar i.

4. Investera i många olika fonder

En klyscha – men du ska alltid sprida dina risker! Investera i en bred portfölj med flera olika typer av tillgångar som också finns på olika geografiska marknader. Att inte lägga alla ägg i samma korg är fortfarande ett väldigt bra råd, inte minst i dessa tider.

5. Stirra dig inte blind på fonder som gått bäst senaste tiden

Detta är ett bra råd, speciellt när det gäller räntefonder. De fonder som har gått bäst det senaste året är oftast de som går sämst nu i nedgången. Bakgrunden till det är ganska enkelt, den som tog högst risk tjänade mest i uppgången men har också förlorat mest nu när marknaden gått ner. Det finns ingen ”dagsform” på fonder som det finns på hästarna på V75.

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Då kan det vara läge att ta hjälp av en rådgivare som sätter upp en plan utifrån dina förutsättningar och önskemål. I dessa tider är det extra skönt att ha ett bra bollplank att kunna ringa till vid behov.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.