Skip to main content Skip to main navigation

Inför årsskiftet 2017/2018

2017/2018

Inför årsskiftet

Nu börjar det bli dags att planera inför deklarationen 2018 – beskattningsår 2017. Det finns en hel del att tänka på vad gäller inkomst av tjänst, kapital och näringsverksamhet. I inkomstslaget tjänst och kapital gäller kontantprincipen vilket innebär att inkomster skall beskattas det år de uppkommer. Därför ska fysiska personer som vill planera sin skatt göra det före årsskiftet.

18 december · 2017

Kvittning av vinster och förluster

Ett av de effektivaste sätten är att se över sin aktiedepå och realisera eventuella vinster och/eller förluster i syfte att på bästa möjliga sätt jämna ut resultatet av årets värdepappersförsäljningar. Alla vinster och förluster är inte fullt kvittningsbara mot varandra så det gäller att välja rätt värdepapper att avyttra. Förluster som inte kan kvittas kvoteras till 70 procent innan avdrag får göras i inkomstslaget kapital. Kvittning får ske mellan vinster och förluster på både onoterade och marknadsnoterade aktier men tänk på att det först sker en kvotering till 5/6 på en förlust på onoterade aktier innan den kvittas.

Vill du egentligen behålla en aktie med en orealiserad vinst eller förlust kan du först sälja aktien för att sedan köpa tillbaka den igen. Ett annat alternativ är att föra över innehavet till sitt eget investeringssparkonto (ISK), då en sådan överföring skattemässigt hanteras som en försäljning.

Även eventuella vinster och förluster på fastigheter och bostadsrätter bör ingå i årsskiftesplaneringen. Vinster på försäljning av privatbostadsfastighet och privatbostadsrätt kvoteras till 22/30 innan de kan kvittas mot övriga förluster. Förluster på försäljning av privatbostadsfastighet och privatbostadsrätt är bara kvittningsbara till 50 procent mot andra kapitalvinster.

Uppskov

Det finns primärt två typer av uppskov som man kan använda sig av när man planerar sin skatt. Det vanligaste är uppskov med vinsten vid en tidigare fastighet- eller bostadsrättsförsäljning. Det uppskovet framgår oftast i specifikationen till Inkomstdeklarationen och man kan när som helst återföra det uppskovet till beskattning om man t.ex. har förluster på aktier m.m. som inte kan kvittas mot några andra vinster. Minsta belopp som kan återföras till beskattning är 20 000 kr per år. Uppskovet kvoteras till 22/30 och kvittas mot t.ex. 70 procent av förlust på marknadsnoterade aktier. Uppskovet återförs i inkomstdeklarationen som man lämnar våren 2018.

Man kan även ha kvar gamla uppskov på vissa aktiebyten som skedde mellan 1999 och 2001. De vanligaste aktiebytena var AstraZeneca, Pharmacia och ABB. Även dessa uppskov kan man när som helst återföra frivilligt om man behöver ta fram vinster för att kvitta bort förluster.

Skattereduktion vid underskott av kapital

Om det efter all kvittning ändå finns kvar ett totalt underskott i inkomstslaget kapital ger detta en reduktion mot kommunal och statlig inkomstskatt samt mot kommunal fastighetsavgift och statlig fastighetsskatt. Kapitalunderskott som understiger 100 000 kr ger en reduktion med 30 procent medan den del som överstiger 100 000 kr endast ger en reduktion med 21 procent. OBS. Tänk på att man måste ha betalat skatt för att erhålla skattereduktion.

Rot- & rut-avdrag

För att få skattereduktion för beskattningsår 2017 för rot- och rutarbete krävs att arbetet är utfört och betalat under 2017. Om arbetet är utfört kan man alltså styra, med hjälp av betalningen, vilket år underlaget för skattereduktion skall hänföra sig till. Tänk på att reglerna försämrades 2016 genom att rotavdrag endast medges med 30 procent av arbetskostnaderna och att skattereduktion för rut-tjänster är begränsad till 25 000 kr för dem som inte har fyllt 65 år. Enligt samma princip som ovan så måste man ha betalat skatt för att erhålla skattereduktion. Man kan alltså hamna i en situation där det är fördelaktigt att realisera vinster i syfte att ”rädda” sina rot- och rutavdrag. Om det ändå saknas inkomster för att erhålla rot- eller rutavdrag kan avdraget flyttas mellan t.ex. makar om båda är ägare till fastigheten/bostaden ifråga.

Fåmansföretagare

Att ta ut rätt lön från ett fåmansföretag är viktigt. Det styr inte bara inkomstskatten och de sociala förmånerna. Löneuttaget har också betydelse för hur stor kapitalbeskattad utdelning man kan ta ut nästa år till lägre skattesats (20 %) på sina kvalificerade andelar. För att få använda det s.k. lönebaserade utrymmet för utdelning skall den som äger kvalificerade andelar ta ut en lön under 2017 som inte understiger det lägsta av;

369 000 kr ökat med 5 procent av den kontanta lönesumman i företaget
eller
590 400 kr

Det räcker att en person i närståendekretsen uppfyller kravet för löneuttag för att kunna använda det lönebaserade utrymmet.
Det finns även andra inkomstnivåer som man bör ta hänsyn till om man själv har möjlighet att styra storleken på sin inkomst. Det rör sig dels om brytpunkterna för statlig skatt och dels om de inkomstnivåer som ger maximala pensionsrätter eller maximal sjukpenning. Tabellen nedan visar några av de viktigaste nivåerna;

 

Inkomstnivåer 2017

 
Skattefri inkomst 18 951 kr
Maximal sjukpenning 336 000 kr
Maximal föräldrapenning 448 000 kr
Maximal pensionsrätt 496 305 kr
   
Statlig skatt - brytpunkt 1 452 100 kr
Brytpunkt 1, 65 år och äldre 478 100 kr
Statlig skatt - brytpunkt 2 651 700 kr
Brytpunkt 2, 65 år och äldre 670 600 kr


Skatt på investeringssparkonto (ISK) och kapitalförsäkring

Statslåneräntan per den 30 november 2016 fastställdes till 0,27 %. Det innebär att skatten för sparformerna ISK och kapitalförsäkring blir 0,375 % för beskattningsåret 2017.
Statslåneräntan per den 30 november 2017 fastställdes till 0,49 %. Det innebär att skatten för sparformerna ISK och kapitalförsäkring blir 0,447 % för beskattningsåret 2018.

Slopat avdrag för förvaltningsavgifter

Avdragsrätten för förvaltningsutgifter i kapital är slopad från 2016.
Transaktionsutgifter anses dock inte vara en förvaltningsutgift. Courtage och liknande utgifter, kopplade till förvärv, förbättring eller försäljning av vissa tillgångar, är därmed inte förvaltningsutgifter. De får, liksom tidigare, dras av vid beräkningen av kapitalvinsten. Inte heller sådana utgifter som utdelningsersättningar och blankningspremier ska ses som förvaltningsutgifter. Detta då de får anses vara sådana utgifter som har ett direkt samband med en viss inkomst eller en viss kapitalvinstberäkning.

Nyheter på skatteområdet – 2018

I budgetpropositionen för 2018 föreslås en del förändringar på skatteområdet. Några av de viktigaste förändringarna är;

  • Höjd beskattning av sparande på investeringssparkonto och i kapitalförsäkring
  • Sänkt skatt för pensionärer
  • Lättnader i beskattningen av personaloptioner

De nya bestämmelserna bör träda i kraft den 1 januari 2018 och tillämpas första gången för beskattningsåret som börjar efter den 31 december 2017.

Utöver de förändringsförslag som anges ovan så har regeringen aviserat om ett antal kommande reformer. Några av dem är;

  • Nya skatteregler för företagssektorn
  • Möjlighet att påföra skattetillägg vid frivillig rättelse
  • Slopad skattefrihet för privata hälso- och sjukförsäkringar
  • Skatteverket har i slutet av november lämnat ett förslag på utflyttningsbeskattning innebärande att personer som avser att bosätta sig utomlands kommer att bli beskattade för kapitalvinster oavsett om kapitaltillgången är realiserad eller inte. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2020* och är nu lämnat på remiss av Finansdepartementet.

* Med tanke på förslagets omfattning och relativt långa period innan det ska träda ikraft föreligger emellertid, enligt vår bedömning, en risk att det börjar träda ikraft tidigare genom en så kallad stopplagstiftning.

Kontakta oss

Kontakta gärna din rådgivare (eller vår Skatteavdelning direkt) och boka in ett möte om du har frågor eller funderingar kring olika typer av skattefrågor. Vi har stor erfarenhet av alla typer av värdepappersrelaterade transaktioner samt har djupgående kunskap kring såväl fastighetsaffärer som hantering av utdelningar m.m. från fåmansföretag.

Kent Andersson
Skattechef
Maila Kent
08-505 351 04

Pernilla Ask Nordström
Deklaratoinsspecialist
Maila Pernilla
08-505 351 68

Är goda råd verkligen dyra?

17 november · 2020

Varför ska jag betala för juridisk rådgivning när jag kan skriva ut avtal gratis från nätet? Det är en vanlig fråga som vi får eftersom det fullkomligt blomstrar av juridiska råd och billiga avtalsmallar på nätet. Vi lever dessutom i en tid där allt ska gå fort och hjärnan söker efter snabba genvägar. Att söka fram kunskap på nätet och ladda ner färdiga avtalsmallar kan dock få förödande konsekvenser.

Ny HD-dom öppnar upp för fler familjerättsliga tvister

I juli 2020 meddelade Högsta Domstolen (HD) en dom i ett mål som kommer att ha stor betydelse framöver. Målet handlade om huruvida ett bodelningsavtal mellan två makar, där den ena blev kraftigt förfördelad, skulle förklaras ogiltigt eller inte. Avtalet hade makarna laddat ner från nätet i samband med sin skilsmässa.

Det står visserligen två makar fritt att genom ett bodelningsavtal vid skilsmässa fördela egendom mellan sig så som de önskar, och de kan inte med stöd av Äktenskapsbalkens regler jämka eller förklara avtalet ogiltigt. I den aktuella domen ansåg HD att bodelningsavtalet utgjorde en kraftig skev delning, men det var inte denna i sig som medförde jämkning utan omständigheterna vid avtalets ingående. HD ansåg att den förfördelade maken inte hade varit vid sina sinnes fulla bruk vid avtalets ingående och därför ansågs bodelningsavtalet oskäligt och jämkades genom en analog tillämpning av § 36 Avtalslagen.

Domen öppnar upp för fler fall där den förfördelade parten kan åberopa att hen befann sig i psykisk obalans eller inte förstod sig på (det från nätet nedladdade) avtalets innebörd. Utan tjänsteanteckningar från en av bägge parter anlitad jurist blir invändningen svår att motbevisa då det blir ord mot ord.

Varför juridisk rådgivning?

Ett avtals hållbarhet prövas ofta inte förrän det uppstår en tvist, och det kan ta många år innan man t.ex. skiljer sig eller dör, och då gäller det att avtalet som tidigare skrivits håller. Väljer du att skriva ett eget avtal kanske du förstår avtalets text, men förstår du de juridiska konsekvenserna? Har du tänkt rätt i alla led och tagit höjd för det oförutsedda? Känner du till vad lagen, aktuell domstolspraxis och gällande doktrin säger? Vet du om att internationella lagar och förordningar i vissa fall tillämpas?

Bodelningstvisten ovan pågick i 5 år och kostade drygt 300.000 kronor i rättegångskostnader. En konsekvens av att man upprättat ett eget familjejuridiskt avtal utan kunskap i ämnet. Hade paret tagit hjälp av en jurist, som de vid tillfället kanske tyckte var en onödig kostnad, hade de sannolikt sluppit en dyr och mångårig familjetvist.

5 fördelar med juridisk rådgivning:

  • Du får en personlig kontakt med en lösningsorienterad jurist med specialistkunskap
  • Erfarna jurister med mångårig erfarenhet säkrar kvalitén i rådgivning och avtalsskrivning
  • Skräddarsydd rådgivning anpassad efter dina behov
  • Minskad risk för framtida tvist
  • Du får ett heltäckande juridiskt skydd för dig, ditt bolag och din familj

Söderberg & Partners Familjerätt

På Söderberg & Partners har vi erfarna jurister som är specialiserade inom ekonomisk familjerätt, arvsrätt och förmögenhetsrätt. Vi går igenom din familjesituation och ser över eventuella behov av juridiska dokument – i syfte att ge dig ett långsiktigt skydd och ett tryggare liv.

För tredje året i rad blev Söderberg & Partners Familjerätt utsedd av Sveriges Private Banking-kunder till Sveriges bästa juristtjänst*. Önskar du en familjerättslig genomgång med våra erfarna jurister eller behöver hjälp med upprättande av avtal? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

*Kantor Sifo Prospera 2020.

Kontakt

5 tips för ett hållbart ledarskap

17 november · 2020

För att kunna bygga välmående företag med starka varumärken krävs en tydlig företagskultur där medarbetarna känner sig engagerade, motiverade och trygga. En viktig faktor för att uppnå det är ett hållbart ledarskap som skapar bästa förutsättningar för att driva verksamheten framåt. Både för organisationens resultat och medarbetarens välmående. Nedan kommer fem handfasta tips på hur du kan utveckla och arbeta med ett hållbart ledarskap.

1. Ha en positiv attityd

Negativa människor skapar ofta negativ stress. Genom att vara positiv i ditt bemötande med medarbetare och kollegor är chansen stor att du smittar av dig på dem och får en positiv respons tillbaka. I ett hållbart ledarskap bör man alltid lägga fokus på positiv feedback. Den negativa feedbacken, om den absolut måste förekomma, bör alltid vara konstruktiv. Att få höra positiv feedback kan lyfta en person till nya höjder medan den negativa feedbacken verkligen kan ha motsatt effekt.

2. Sluta chefa, börja leda

Forskning visar att många chefer lägger 75–90 % av sin tid på operativ verksamhet och 10–25 % åt att leda. Den viktigaste uppgiften som ledare är att se till att andra lyckas. För att det ska hända behövs troligtvis att vi kommunicerar mer, vilket är en viktig egenskap i det hållbara ledarskapet. Ledarskap handlar om att uppmärksamma andras och egna känslor och beteenden och använda den kunskapen klokt, för att nå gemensamma mål. Kommunikation handlar minst lika mycket om att lyssna som om att tala. Det aktiva lyssnandet är en mycket viktig del av det hållbara ledarskapet. Detta innebär att du lyssnar med fokus på den eller de individer du har framför dig. Du svävar inte iväg och börjar tänka på annat eller riktar fokus mot dig själv. Som chef behöver du lita på medarbetarens beslut och självständighet. Se på misstag som möjligheter till lärande, då kommer vinsterna av sig självt. Medarbetaren växer, relationen blir starkare, vilket bidrar till ökad trivsel och ökad produktivitet. Tid och engagemang betalar sig många gånger om och skapar en positiv spiral som ökar förtroendekapitalet i teamet.

3. Etablera en tydlig vision

Sikta mot stjärnorna. Men hur ser er stjärna ut? Det gäller att vara tydlig som ledare för att missförstånd och förvirring inte skall uppstå om vad som skall göras och hur. Genom att sätta tydliga mål och vision på pränt skapas ett djupare syfte med ert arbete. Hur ser er framtid ut? Hur tar ni er dit? Och varför? För att lyckas med detta behövs förmågan att entusiasmera i nuet och uthållighet över tid för att leda hållbart i förändring.

4. Sätt realistiska mål

Se till att målen som ni sätter är realistiska. Gör en plan för varje mål och prioritera tid och insatser.
Ställ dig själv frågan om du investerar din tid rätt. Gör du rätt prioriteringar? Får du rätt utväxling på det du gör? Kanske deltar du i möten eller gör fel prioriteringar av arbetssysslor som inte direkt leder till måluppfyllelse. Se till att era mål är mätbara, konkreta och realistiska.

5. Skapa kultur med teamkänsla

Uppmärksamma och beröm prestationer. Att ge positiv förstärkning skapar teamkänsla. Fokusera på de beteenden som du vill se mer av och undvik att kritisera och straffa oönskade beteenden, vilket i längden bara leder till stress och ohälsa både för mottagen och för avsändaren. Det är en konst att se till att alla talanger och färdigheter som finns i teamet utnyttjas. Att uppmuntra självständighet och personligt ledarskap skapar handlingskraftiga team. Se allas olikheter som styrkor. Skapa trygghet och en kultur där medarbetare vill och kan dela med sig av kunskaper och erfarenheter, detta kommer göra alla i teamet till vinnare. Odla värderingar och premiera dem. Det är värdefullt att reflektera kring vad som fungerar eller inte fungerar, analysera och vidta åtgärder. Det är viktigt att låta medarbetarna få chansen att anonymt berätta hur de uppfattar ledarskapet och organisationen. Det hållbara ledarskapet kräver att man tar sig tiden att reflektera över hur arbetsplatsen fungerar, och fundera på om det finns något som kan förbättras eller förändras för att optimera organisationen och ledarskapet mer hållbart.

Är du intresserade av att identifiera hur hållbart ledarskap fungerar i ditt företag? Med Human Financial Wellness kan vi visa hur mycket produktiviteten i ert bolag kan öka genom rätt investeringar i personal och hållbart ledarskap. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Kontakt

Så påverkas försäkringsmarknadens skaderesultat av pandemin

17 november · 2020

Just nu är vi inne i en historisk förändring av försäkringsmarknaden i världen. I början av hösten gick Lloyds of London, den viktigaste försäkringsmarknaden i Europa, ut med att den förväntade skademassan till följd av pandemin förväntas bli uppåt 4 miljarder GBP. Så vad kan vi förvänta oss inför årsskiftets försäkringsförnyelser? Hur skall vi agera när något inte går att försäkra?

Vilken typ av skador har man sett mest av?

Framförallt så är det avbrottsskador som återfinns i alla branscher, men främst inom hotell-, restaurang- och eventbranschen samt alla näringsgrenar som kan kopplas till dessa branscher. Man kan även se skador inom alla typer av tillverkande industri världen över som inte haft tillräckligt med personal, fått leva med hårda restriktioner och har haft kunder som inte kunnat leverera slutprodukten till slutkund.

Till saken hör att det bara är en bråkdel av de här försäkringstagarna som har haft en försäkring som omfattar s.k. epidemiavbrott. Just nu pågår ett stort antal processer på grund av att försäkringstagare anser att egendomsförsäkringen borde omfattas av avbrott till följd av covid-19, utan ett tillägg för epidemiavbrott. Detta innebär att totalskadan, dvs det avbrott som inte ersätts ur försäkringar och förlusten hos försäkringstagarna är långt mycket större än vad vi vet idag.

Andra försäkringsformer där vi ur ett globalt perspektiv ser ett stort antal skador är;

  • Arbetsskadeförsäkring. Främst inom Life Science-sektorn.
  • Cyberförsäkring. Stressade organisationer har inte prioriterat säkerhetsarbete och det stora antalet hemarbetande som innebär en risk.
  • Vd- och styrelseansvarsförsäkring. Krav riktas mot företagsledningar för att de inte vidtagit nödvändiga åtgärder för att skydda sina anställda och därmed äventyrat bl.a. aktieägarnas intressen.
  • Tjänstereseförsäkringen.
  • Ansvars- och produktansvarsförsäkringen. Krav på grund av att man inte iakttagit länders restriktioner och därmed varit vållande till smittspridning.
  • Transportförsäkringen. Olika typer av krav såsom avbrott och kontamination m.m.

Försäkringsgivarna garanterar en viss summa pengar i händelse av skador hos försäkringstagarna vilket driver premiekostnader. Försäkringsbolagen är därför mycket noga med att bedöma de risker man kommer att ställas inför framöver – och därmed hur mycket premier man kommer att behöva ta ut inför framtida behov. För att minska effekterna av dessa faktorer krävs det att mer arbete läggs ner vid varje försäkringsförnyelse. Både av oss som försäkringsförmedlare, försäkringsgivare, och av er som kund.

Andra faktorer som påverkar försäkringsmarknaden är;

  • Förändring av Ogden-räntan. Ogdens diskonteringsränta är en beräkning som används för att bestämma hur mycket pengar försäkringsföretag ska betala som ersättning till personer som har fått livsförändrande skador så att de täcker alla deras förutspådda framtida förluster. Det överenskomna avräkningsbeloppet syftar till att återspegla den sökandes framtida inkomstförlust samt täcka eventuella vårdkostnader.
  • Låga räntor. Historiskt sett har vi de lägsta/negativa räntorna över hela världen.
  • Solvens II. Försäkringsgivare behöver mer pengar i sina reserver vilket leder till mindre pengar för investeringar.
  • Allvarliga förluster de senaste åren från orkansäsonger, bränder i USA/ Australien och stora jordbävningar.

Det här innebär också att alla måste börja tänka på risk i en vidare bemärkelse eftersom stora delar av företagens risker inte kommer kunna gå att försäkra. Arbetet med företagens kontinuitetsplanering (Business Continuity Management) och riskidentifiering/riskkvantifiering och alternativ risktransferering kommer därför få en mycket viktig roll i framtiden. 

En annan viktig insats på denna marknad är skadeförebyggande arbete samt kvalificerat skadestöd. Söderberg & Partners industriförmedlare har mångårig erfarenhet av det här arbetet och kan hjälpa er med motståndskraft och värdering av risker som inte går att försäkra. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Kontakt

Kontakta oss