Jag vet inte om det är en bubbla – det vet inte du heller

18 mars · 2015

Efter den starka inledningen på börsåret är det många som funderar på om det är en bubbla som byggs upp eller ej. Bland annat den välkände ekonomen Nouriel Roubini (”Dr Doom”) varnar för att det som håller på att byggas upp är ”the mother of all asset bubbles”. En välkänd svensk affärstidning ”bubbeltestade” aktiemarknaden och i sociala medier är den eventuella bubblan ett dagligt tema. Många uppmärksammar att det är 15 år sedan den stora nedgången år 2000 inleddes och längden på denna cykel pekar onekligen på att vi bör närma oss en avmattningsfas, åtminstone för den amerikanska konjunkturen och därmed också börscykeln. Vad är det då som skiljer en stark aktiemarknad från en bubbla? Tydliga kännetecken är en högre värdering än historiskt snitt, en brant uppgångsfas som avviker från långsiktig trend och alltmer euforiska investerare med ökad aktivitet bland småsparare. Utseendet på börsgrafen visar ofta en parabolisk utveckling mot slutet och ett brant fall därefter. En graf över tulpanlöksboomen år 1634-1637 är skrämmande lik den japanska börsbubblan på 80-talet eller teknologibubblan åren 1998-2003. De klassiska indikatorerna finns på plats även idag: värderingen på aktiemarknaden är långt högre än de senaste tio åren, årets inledning går endast att jämföra med 1999 och jag har senast i veckan på lunchrestaurangen fått frågan vilken aktie man ska köpa.

Ofta börjar en bubbla med någon ny form av beteende hos investerare, där man uppfattar ett visst mönster. Det kan vara en ”supercykel” drivet av stark efterfrågan från tillväxtmarknader, en ny teknologi som ökar produktiviteten, demografiska förändringar som gynnar sparandet eller annat som motiverar allt högre vinster för börsbolagen i närmast oändlig framtid. När fenomenet övertar nyhetsrapporteringen och entusiasmen tilltar övergår investerares känslor till girighet och i ett slutskede mer eller mindre till illusion där varje nedgång skapar köplägen. Det är självklart svårt att avgöra var vi befinner oss idag, men CNN:s ”fear and greed-index” ger en viss vägledning. Den pekar idag på ”greed”, dvs. girighet och det skulle i så fall innebära att vi är långt mer än halvvägs i uppgångsfasen.

Grunden till denna eventuella bubbla ligger i lågräntemiljön. Finansiering blir allt billigare och sparare blir stressade över nollräntan på kontot. Redan för drygt ett år sedan pratades det om TINA (”there is no alternative”) till aktiemarknaden. Problemet är att dagens billiga pengar inte går till realekonomin (vilket är tanken med alla stimulanser) utan hjälper till att blåsa upp värdet på tillgångsklasser. Konsumtionen, åtminstone i USA och Sverige, ligger fortsatt på en hög nivå, men det finns gott om utrymme för att köpa obligationer, aktier och bostäder, som nu alla är tillgångar som avkastar långt över normal trend. Onekligen ser det ut som att vi ska ha låga räntor under relativt lång tid på grund av den överkapacitet som finns och den digitaliserings/automatiserings- och demografiska trend som pågår. Även centralbanker håller med och justerar ned långsiktiga ränteantaganden. Men jämförelsetalen kommer att förändras, inflationstrenden kommer någon gång att vända och värdepappersmarknader kommer att ha prisat in det nya ”mönstret”. Jag säger inte att vi har en bubbla (ingen vet förrän vi har sett en ordentlig nedgångsfas), men onekligen finns ett antal varningstecken. Samtidigt ska också noteras att det till skillnad från tidigare bubblor finns en rad skillnader, vilket i och för sig inte är ovanligt att mönstret är annorlunda. Fokus i bubblan 1999 låg på en enda sektor och antaganden om teknologibolagens framtida vinstmöjligheter var alldeles för optimistiska. Idag skapar både relativt nya IT- och bioteknikbolag redan goda vinster och det är många sektorer som gynnas av låga räntor och fallande oljepris. Det mest sunda efter den starka inledningen på året är en tydlig rekyl och det brett istället för en enskild sektor. Då kan det finnas fortsatt potential på aktiemarknaden kvar och jag ser det då inte som omöjligt att vi kan fortsätta den branta uppgångsfasen ytterligare ett tag till.

PS. Se kommentar om Riksbankens räntesänkning här. DS.

Blogg

Hållbarhet inom globala försäkringsprogram och riskingenjörstjänster

19 juni · 2019

När du som köpare av riskingenjörstjänster ser över era leverantörer, utvärderar du då försäkringsbolagens hållbarhetsarbete?

Söderberg & Partners sakförsäkringar analyserar löpande olika försäkringsbolag och lösningar för att alltid veta vad som passar just din verksamhet bäst. I den här bloggen kommer jag att fokusera på frågor gällande företagsförsäkringar inom industrisegmentet.

I april 2019 släppte Söderberg & Partners rapporten Hållbara sakförsäkringar om sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete, där vi analyserar hållbarhet i skadereglering och upphandling av leverantörer.

Nu tar vi ytterligare ett steg i vårt utvärderingsarbete och tittar specifikt på riskingenjörstjänster. Inom storindustrisegmentet har det sedan gammalt varit vanligt att köpa t.ex. riskbesiktningar av företagets anläggningar av en leverantör i Sverige och sedan låta svenska riskingenjörer besöka de olika dotterbolagen runtom i världen. Ett av de huvudsakliga skälen till detta är att man från Risk Managements sida har kunnat sätta en koncerngemensam standard och få en bättre central kontroll över sina anläggningsrisker. Detta är något som utmärker den svenska försäkringsmarknaden inom storindustrisegmentet.

Under hösten kommer Söderberg & Partners ur både ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv titta på hur en traditionellt upphandlad riskingenjörstjänst skiljer sig från en där man använder sig av lokala riskingenjörer som arbetar efter en centralt styrd riskmanagementpolicy. Vi tittar på utsläpp, resekostnader, hållbarhet i skadehantering, skadeförebyggande arbete och regelefterlevnad. Redan nu har vi preliminära resultat som pekar mot stora, positiva hållbarhets- och kostnadseffekter.

I höst kommer vi också som standard att införa ett hållbarhetskriterium i våra offertutvärderingar samt i vår rådgivningsdokumentation till våra kunder inom industrisegmentet. Håll utkik efter mer information om detta i min blogg – fortsättning följer!

Vill du veta mer om hållbara industriförsäkringar och riskingenjörstjänster? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Blogg

Ska man spara eller låna sig till sina drömmar?

19 juni · 2019

Samhället har förändrats drastiskt det senaste decenniet. Den låga räntan gör att vi lånar allt mer pengar. Företagen har hittat en nisch där det är lättare att sälja saker till oss konsumenter med abonnemang eller på kredit till en låg månadskostnad, än att ta ut priset för varan i samband med att vi köper den.

Köp idag – betala högt pris imorgon

I princip kan allt köpas på abonnemang eller via avbetalning numera och vi köper också mer prylar på detta sätt. Jag är helt övertygad om att många människor, oavsett om man har ett sparkapital eller inte, fastnar för reklamen och köper saker på avbetalning eller abonnemang på grund av att man inte ser den egentliga kostnaden. Vi som konsumenter söker enkla lösningar och vi vill gärna ha allt nu, helst igår. Betalar gör vi sen. Men vad är egentligen priset för detta beteende?

Tänk på detta innan du lånar

Med tanke på att räntan på ett sparkonto är obefintlig så är kostnaden för att betala över tid gigantisk. Här kommer 3 tips vad du ska tänka på innan du lånar:

• Ta bort abonnemanget, skippa dyra lån och köp istället sakerna kontant. Istället för att skjuta upp betalningen till en hög kostnad är det betydligt bättre och billigare att du använder ditt kapital när du ska köpa något.

• Stirra dig inte blind på den låga månadskostnaden utan ta med den totala kostnaden i köpbeslutet. Tar du pengar direkt från kontot tar du dessutom bort impulseffekten, vilket innebär att du kan spara in de pengar du annars lagt på onödiga impulsköp.

• Du kommer förmodligen ta hand om dina saker betydligt bättre om du jobbat ihop pengarna än om du lurar dig själv att sakerna bara kostar det du betalar per månad.

Spara idag – nå dina drömmar imorgon

Fundera på vad du vill göra i framtiden och hur du vill att din ekonomi ska vara. Istället för att stilla behovet för stunden, fundera över vad du har för mål på lång sikt. Hittar du motivationen för sparandet kan du ändra ditt köpbeteende. Du kanske kan gå tidigare i pension, köpa sommarstuga, göra drömresan eller hjälpa barnen med starten till ett eget boende. Priset för att skjuta upp en betalning är ofta dyrt och det som ser ut att vara gratis sker på bekostnad av att du inte kan nå dina drömmar.

Vill du nå dina drömmar och mål för framtiden? Sätt en plan för ditt sparande idag! Vill du ha hjälp på vägen mot dina mål? Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa dig.

Blogg

Så lyckas du med ditt generationsskifte

19 juni · 2019

Var tydlig med dina avsikter, involvera alla inblandade och se till att ha gott om tid. Lyckas du med det har du nyckeln till ett smidigt generationsskifte.

Ett generationsskifte innebär ofta en överlåtelse av ett företag, familjegård eller skogsfastighet från en generation till en annan inom familjen, till närstående eller anställda. Syftet med ett generationsskifte är att överföra kunskap och ägande på ett praktiskt och ekonomiskt fördelaktigt sätt.

Ägarskiften är ett mycket komplext ärende då en mängd faktorer påverkar skiftet. Frågor som behöver besvaras är till exempel hur företaget eller gården ska värderas, överlåtelsen finansieras och syskonen kompenseras. I min blogg kommer jag att ge råd om hur du bäst genomför ett lyckat generationsskifte.

Först och främst innebär det en stor personlig och känslomässig omställning för ägaren, vilket gör det lätt att skjuta skiftet framför sig. Mitt råd är att sitta ner med familjen och gärna tillsammans med en utomstående expert och öppet diskutera vem eller vilka som är intresserade av att ta över företaget eller gården och hur och när detta ska ske rent praktiskt.

Hur ska överlåtelsen ske och vilka avtal behövs?

En överlåtelse av ett företag eller en familjegård kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom köp, gåva, arv eller testamente. Vad som är bäst beror på omständigheter i det enskilda fallet.

Eftersom vi inte har arvs- och gåvoskatt i Sverige så kan det vara skattemässigt fördelaktigt att skriva över fastigheter och aktier i familjeföretaget på sina barn såsom förskott på framtida arv. Överlåtaren betalar ingen kapitalvinstskatt och mottagaren slipper betala stämpelskatt. Dock slipper inte gåvotagaren undan skatten, den skjuts bara på framtiden. Mottagaren övertar överlåtarens anskaffningsvärde. I gåvobrevet kan villkor skrivas in, till exempel att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom, att överlåtaren förbehåller sig nyttjanderätt till fastigheten, att egendomen inte får pantsättas, intecknas eller avyttras utan samtycke etc.

Om det är flera personer som ska överta egendomen, rekommenderar jag att aktieägaravtal eller samäganderättsavtal med hembudsklausul och bestämmelser kring värderingsprinciper skrivs in, för att undvika framtida konflikter.

Många tycker att samägande är komplicerat eftersom de nya ägarna kan ha olika ekonomiska förutsättningar, intressen och ambitioner. Och vad händer om exempelvis en av delägarna skiljer sig och egendomen plötsligt ingår i en bodelning där det saknas medel att köpa ut den äkta hälften? Jag tycker dock inte att man ska göra generationsskiften svårare än vad det borde vara. Familjeägda företag som skiftas internt överlever längre och presterar bättre enligt all forskning, se till exempel det familjeägda bolaget Spendrups som har överlevt många generationsskiften och stått pall för konjunktursvängningar genom ett drygt sekel. De har nu nått fjärde generationen och är mer lönsamma än någonsin.

Varför behövs ett avtal?

Att relevanta avtal upprättas är en förutsättning för genomförande av ett ägarskifte. Oavsett om det gäller ett överlåtelseavtal, ett äktenskapsförord, en revers eller ett arrendeavtal, kräver det en mycket god juridisk kompetens både inom familjerätt, bolagsrätt och skatterätt. På Söderberg & Partners har vi kompetens inom alla relevanta rättsområden och en lång erfarenhet av generationsskiften och att arbeta med entreprenörer.

Hur ska syskon kompenseras?

Om det finns syskon som inte ska bli delägare i familjens företag eller gård behöver man hitta sätt att kompensera dessa. Det finns möjlighet för överlåtaren att ta emot viss betalning av den som ska överta egendomen utan att detta utlöser beskattning. På så sätt kan föräldrarna få betalt för del av den överlåtna egendomen som de därefter kan kompensera syskonen med. Eftersom föräldrarna själva kanske måste leva på pengarna de får är kompensationens storlek viktig.

Likvärdiga villkor vid generationsskifte i fåmansföretag

Då familjeföretag är en central del av svensk ekonomi och står för ett stabilt och långsiktigt ägande har nu riksdagen antagit regeringens förslag att det ska vara samma skatt vid en överlåtelse av ett fåmansföretag, som ofta är familjeföretag, till en närstående som till en utomstående. Det här underlättar för att företag kan fortsätta drivas inom familjen när den äldre generationen lämnar över familjeföretaget till sina barn.

Med dagens regler kan en försäljning av ett fåmansföretag till en närstående medföra högre beskattning än om företaget säljs till en utomstående person. Detta kommer nu att rättas till i och med den nya lagen som träder i kraft den 1 juli i sommar.

Har du några frågor eller funderingar gällande generationsskifte? Om du önskar rådgivning kring eller hjälp med upprättande av juridiska handlingar är du välkommen att kontakta våra jurister via formulär nedan.