Kärlek och skilsmässor i EU – vad gäller?

16 september · 2019

Att skilja sig i Norden är lätt, i alla fall i jämförelse med sydeuropeiska länder. Förklaringen bottnar i att dessa länder har en katolsk tro och livsåskådning där skilsmässa är en moraliskt förkastlig synd. Även i England, Wales och på Irland är det svårt, dyrt och ovanligt med skilsmässor. I detta blogginlägg går jag igenom vad som skiljer vår syn på äktenskapet åt.

Jag sitter på min favoritrestaurang i den pittoreska badorten Alassio på italienska rivieran och samtalar med mina italienska vänner. Här har min släkt spenderat somrarna sedan 50-talet och vi bor i samma vitputsade medelhavsvilla med murar täckta av bougainvillea, omgärdad av smala branta serpentinvägar som kantas av vinrankor och olivträd. Vi talar om kärlek och giftermål, om livsval och drömmar. Som familjerättsjurist vill jag veta vad som skiljer vår syn på äktenskapet åt. Vad gäller i länder som Italien, Spanien och Frankrike jämfört med Sverige.

Att skilja sig i Europa

Huvudregeln är att du i sydeuropeiska länder endast får skilja dig om din make begått ett mycket allvarligt brott eller om ni ansökt om så kallad hemskillnad vid domstol så att ni inte behöver bo tillsammans längre. Då kan domstolen efter 3–6 års separation godkänna skilsmässan.

I England och Wales tillåts skilsmässa bara i fall där paret kan bevisa att äktenskapet brutit samman. Enligt lagen från 1973 godkänns fem skäl – otrohet, oresonligt beteende, att en partner lämnats i mer än två år, separation i två år om båda parterna går med på skilsmässan och fem år om en av parterna motsätter sig skilsmässan. På Irland var skilsmässor förbjuda till 1995. Idag behöver ett gift par leva åtskilda i fyra år innan skilsmässan kan godkännas. På Malta var skilsmässor förbjudna fram till år 2011. På Cypern måste biskopen godkänna skilsmässor och ofta krävs fem års separation innan skilsmässan kan godkännas precis som i Spanien. I Frankrike måste den part som önskar skilja sig vänta i sex år, alternativt bekänna otrohet och därmed gå miste om pengarna.

Meningen med de långa betänketiderna är att känslorna för den nya förälskelsen, som ofta ligger bakom skilsmässor, ska hinna kallna. Dessutom är det väldigt dyrt att ha en advokat- och domstolsprocess pågående i åratal. Skilsmässor i Sydeuropa är därför en klassfråga.

Vad innebär en skilsmässa i praktiken i Sydeuropa?

Hemskillnad, dvs att inte behöva bo tillsammans, som beviljas av domstol förutsätter omständigheter som gör en fortsatt samlevnad outhärdlig. Äktenskapsskillnaden upplöser makarnas gemensamma egendom (som inkluderar alla inköp som makarna gjort gemensamt eller på egen hand under äktenskapet, med undantag för personliga egendom) och förmögenhetsfonder. När en dom om äktenskapsskillnad har meddelats kan domstolen på begäran av en av parterna besluta att ett regelbundet underhåll ska utbetalas till den make som inte har tillräckliga ekonomiska resurser. Skyldigheten att betala underhåll upphör om mottagaren av underhållet gifter om sig. Makar som har skilt sig, men inte gift om sig och som är berättigade till underhåll är också berättigade till avgångsvederlag som utgår till den andra maken.

Om den f.d. maken dör är den efterlevande maken berättigad till efterlevandepension eller till att dela pensionen med andra efterlevande makar samt till arv om personen i fråga är behövande. Lagen ger också den make som beviljats underhåll möjlighet att inteckna eller ansöka om beslag av egendom som tillhör den andra maken. En make som separerat, men som inte står som ansvarig för separationen, behåller samma arvsrättigheter som makar som fortfarande lever tillsammans.

Att skilja sig i Norden

I Sverige, Finland och Danmark behöver vi inte ange något skäl till skilsmässan. Endast om det finns hemmaboende barn under 16 år eller om vi inte är överens fordras sex månaders betänketid innan skilsmässan kan fullbordas. I Danmark gäller 1 år. Enligt huvudregeln delas egendomen lika, liksom vårdnaden om barnen om inte särskilda skäl talar emot. Efter avslutat äktenskap upphör som regel försörjningsplikten mellan makarna men kvarstår för barn fram tills dessa avslutar sina gymnasiestudier.

När vi ingår äktenskap i Sverige så uppstår giftorätt, vilket är en latent framtida rätt till den andre makens egendom. Dock råder varje make över sin egen egendom och svarar för sina egna skulder under själva äktenskapet. Detta innebär att en makes äganderätt inte påverkas av äktenskapet. Du blir med andra ord inte delägare av din makes fastighet, lägenhet, konton, värdepappersportfölj eller aktiebolag för att ni gifter er. Inte heller delar du hans skulder eller kan hindra honom från att ta upp nya kontokortskrediter för att ni gifter er. Uppdelning av tillgångar och skuldernas betydelse aktualiseras först vid en bodelning med anledning av skilsmässa eller dödsfall. Med andra ord så gifter vi oss inte till pengar i Sverige. Istället skiljer vi oss till eller från pengar.

En makes enskilda egendom omfattas inte av giftorätt och ingår därför inte i bodelningen om inte makarna är överens om detta. Egendom som är enskild genom föreskrift i arv, gåva eller testamente ingår inte heller i bodelning.

Påverkar lagstiftningen antalet skilsmässor?

Mina italienska vänner både fascineras av och förfäras över av hur enkelt det är att skilja sig i Sverige. De kan inte förstå statistiken som visar att varannan svensk som gifter sig väljer att skilja sig 5–10 år senare. Sverige har högst skilsmässofrekvens i Europa efter Danmark, Lettland och Litauen. Italien har lägst skilsmässofrekvens efter Malta och Irland.

Följden av att Italien häromåret sänkte kravet på betänketid i samband med ansökan om skilsmässa från 3 år till 6 månader, förutsatt att båda makarna är överens förstås, har resulterat i att hundratusentals sextioåringar ansökt om skilsmässa. Men är det då så enkelt att folk skiljer sig mer där lagen gör det enkelt att lämna varandra? Trots Italiens lagändring så skiljer sig inte ens 1 av 1000. Att skilja sig är än idag förknippat med skuld och skam. Ännu värre för kyrkans män och de bigotta politikerna på högerkanten är dock de pågående försöken att ge Italien en lagstiftning som jämställer samboende och gifta samt att lagstiftningen även ska omfatta homosexuella par. Är Italien kanske på väg att bli ett modernt och jämställt land?

Det blir en lång lunch med intressanta samtal om så mycket mer än juridik. Samtalen har ett djup som bottnar i moraliska och etiska funderingar över hur präglade vi är av vår samtida historia, religion, kultur och miljö. Sammantaget påverkar detta våra värderingar, synen på äktenskapet och ytterst våra livsval. Det räcker således inte bara att gifta sig med den ”rätte”. Du bör även ha koll på vilka lagar och regler som gäller om kärleken tar slut.

Detta blir extra viktigt, med tanke på den nya EU-lagen om makars och sambors förmögenhetsförhållande som trädde i kraft 1 juni. Lagen innebär att om du bor i ett annat land när du gifter dig, så kommer du omfattas av detta lands lagar vid en eventuell skilsmässa. Med tanke på de stora skillnaderna gällande skilsmässor som du precis läst om ovan gäller det att ha koll, så att skilsmässan inte får konsekvenser man inte är beredd på.

Vad är viktigt att tänka på när man skriver testamente?

21 september · 2021

Oavsett om du lever själv, med en partner, i en kärnfamilj eller i en särkullfamilj är det viktigt att skriva ett testamente där du anger vem eller vilka som ska ärva dig. Det är din möjlighet att säkerställa att det du lämnar efter dig fördelas enligt din vilja. Det menar Söderberg & Partners familjerättsjurist Kristina Myhre som förklarar varför du alltid bör upprätta ett testamente.

Fördelar med att skriva ett testamente

Det finns många fördelar med att skriva ett testamente utöver att fördela sina tillgångar. Du kan förordna om att arvet ska vara mottagarens enskilda egendom, vilket innebär att arvet inte ska bodelas om dina arvtagare skiljer sig i framtiden. Du kan även förordna om att personer eller organisationer som annars inte skulle ha ärvt dig får göra det. Testamentet kan också innehålla dina tankar om begravning samt önskemål om vårdnadshavare om du efterlämnar omyndiga barn.

- I ett testamente kan du skjuta upp åldern för när barn och barnbarn ska kunna förfoga över sitt arv. Du kanske tycker att 25 år är mer lämpligt är 18 år. Du kan även hålla en eventuell expartner borta från arvet som ska tillfalla era gemensamma omyndiga barn, säger Kristina Myhre.

När du dör tillämpas arvslagen i det land där du bor. Som utlandsboende svensk medborgare kan du genom ett testamente istället välja att svensk arvslag ska gälla.

Viktigt att tänka på när du skriver ett testamente

Det är av avgörande vikt att du förstår innebörden av ditt testamentariska förordnande samt att formuleringarna är korrekta och att testamentet uppfyller formkraven.

- När ett testamente ska tolkas görs detta bokstavligt. Du lever inte längre och varken dina efterlevande eller domstolen kan eller får göra fria tolkningar över vad de uppfattar som skäligt och rättvist, säger Kristina Myhre.

Idag skiljer vi oss, gifter om oss och skaffar fler barn med nya partners i en större utsträckning än tidigare generationer, vilket gör det svårt att förutse vad som gäller rent rättsligt och kan skapa osämja och arvstvister bland våra efterlevande. Detta är ännu en anledning till varför du alltid bör ha ett uppdaterat testamente på plats.

Vanliga myter

Det finns en stor och utbredd okunskap kring vad som gäller enligt lag om du inte har skrivit ett testamente. Till exempel myten att gifta par alltid ärver (åtminstone hälften av) varandras kvarlåtenskap eller att barnen ärver ens enskilda egendom som man fått genom gåva eller arv när man dör.

4 tips till dig som vill skriva ett testamente

1. Fundera igenom hur du vill fördela kvarlåtenskapen efter dig. Vem/vilka ska ärva dig? Sannolikt varierar detta under en livstid. Därför bör testamentet vara ett levande dokument som du ser över när din familjesituation förändras.

2. Anlita en familjerättsjurist som kan fungera som en diskussionspartner och förklara lagens innebörd och hjälpa till att upprätta ett tydligt, korrekt och välformulerat testamente som uppfyller formkraven och motsvarar din yttersta vilja.

3. Vid mer komplexa generationsskiften av släktägda gårdar och företag så bör du starta i god tid, kommunicera med berörda och ta professionell hjälp av sakkunniga jurister, skatteexperter och värderingsmän.

4. Kom ihåg att ditt testamente ska återspegla din vilja. Följ ditt hjärta, din magkänsla och inre kompass av rättvisa. Låt dig inte påverkas för mycket av vad alla andra tycker och vill. Detta är ditt arv och din sista vilja. Låt dock dina arvtagare veta att du har upprättat ett testamente och vart det finns förvarat.

Vill du ha hjälp att upprätta ett testamente?

Eller har frågor om arvsrätt? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Överlåtelse av bostad inom familjen - hur fungerar det?

15 juni · 2021

Att överlåta en bostad inom familjen kanske inte låter så svårt, men reglerna skiljer sig åt om det avser en fastighet eller bostadsrätt. Kristina Myhre, chef för familjejuridik på Söderberg & Partners, reder ut skillnaden och förklarar närmare vad som är viktigt att tänka på och vilka skatteeffekter överlåtelsen kan få.

– Det är inte helt ovanligt att familjemedlemmar äger en fastighet gemensamt som de efter en tid vill överlåta till varandra, eller att en förälder vill överlåta en bostadsrätt till sitt barn. Överlåtelsen kan ha inslag av både gåva och försäljning, och reglerna skiljer sig åt om det avser en fastighet eller en bostadsrätt, säger Kristina Myhre.

Reglerna för fastighet

Vid överlåtelse av fastighet gäller helhetsprincipen. Det innebär att överlåtelsen antingen ses som en försäljning eller som en gåva rent skatterättsligt – beroende på hur stor ersättningen är i förhållande till fastighetens taxeringsvärde.

För att överlåtelsen rent skatterättsligt ska anses som en gåva måste ersättningen vara lägre än överlåtelseårets taxeringsvärde. Då utlöses ingen vinstskatt. Gåvomottagaren övertar givarens anskaffningsvärde och kan inte tillgodoräkna sig den ersättning som erlagts. Vanligtvis betalar man ingen stämpelskatt (lagfartskostnad) vid fastighetsöverlåtelser genom arv eller gåva. Detta förutsätter dock att eventuell ersättning för fastigheten understiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde året innan det år som lagfart beviljas.

Om fastigheten i stället överlåts till ett pris som överstiger taxeringsvärdet så anses hela överlåtelsen skatterättsligt som ett köp. Anskaffningsvärdet på fastigheten motsvarar då köpeskillingen. Överlåtaren beskattas då för mellanskillnaden mellan överlåtelsepriset och sitt eget anskaffningsvärde.

Reglerna för bostadsrätt

Om du överlåter en bostadsrätt helt utan ersättning räknas det som en gåva och utlöser ingen skatteplikt. Gåvotagaren övertar gåvogivarens anskaffningsvärde i sin helhet. Överlåter du bostadsrätten mot en ersättning som understiger marknadsvärdet så finns det inslag av både försäljning och gåva i transaktionen och detta kallas blandat fång. För bostadsrätter gäller då den så kallade delningsprincipen. Till den del ersättningen motsvarar marknadsvärdet på den överlåtna bostadsrätten anses denna del ha sålts och mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och ersättningen utgör en gåva.

Räkneexempel

Bengt överlåter en bostadsrätt till sin dotter Lisa för 1 miljon kronor. Marknadsvärdet på bostadsrätten är vid överlåtelsetillfället 2 miljoner kronor. Bengts anskaffningsvärde är 1 miljon. Bengt vill sälja bostadsrätten till sin dotter Lisa för samma pris som han köpte den för och därmed ge dottern ett förmånligt pris, samtidigt som han hoppas slippa betala kapitalvinstskatt då han säljer bostadsrätten för samma pris som han köpte den för.

Den så kallade delningsprincipen innebär dock att Bengt anses ha sålt hälften av bostadsrätten för 1 miljon (= marknadsmässigt pris för 50 % av bostadsrätten) och den andra halvan av bostadsrätten anses han ha överlåtit till Lisa som gåva.

Då Bengt endast anses ha sålt halva bostadsrätten får han, vid inkomstbeskattningen, endast räkna med hälften av sitt anskaffningsvärde, 500 000 kronor, och kommer därmed att redovisa en vinst vid försäljning av 50 % av bostadsrätten med 500 000 kronor (1 000 000 – 500 000) som han ska betala 22 % vinstskatt på ( =110 000 kronor).

Då detta utgör ett s.k. blandat fång kommer Lisa att få två anskaffningsvärden på bostadsrätten. 50 % har hon köpt för 1 miljon kronor och 50 % har hon fått i gåva av sin far Bengt och övertar därmed hans anskaffningsvärde på denna del; 500 000 kronor. Lisas totala anskaffningsvärde blir alltså 1,5 miljon kronor.

Viktigt att tänka på

För att en överlåtelse av en bostadsrätt i sin helhet ska ses som en gåva får transaktionen aldrig ske mot betalning. Observera att om den nya ägaren övertar ansvaret för lån som den gamla ägaren hade på bostadsrätten ses även detta som en betalning.

Vill du veta mer om överlåtelse av fastighet och bostadsrätt?

Vill du veta mer, eller funderar på att överlåta en bostad till en familjemedlem? Kontakta våra erfarna jurister inom skatt och juridik genom att fylla i formuläret nedan – så hjälper vi dig.

Dags att börja spara till barnen? – Tänk på detta!

15 februari · 2021

När dina barn eller barnbarn har fyllt 18 år får de själva bestämma över all egendom som de har fått genom gåvor, månadssparande och arv. 18 år kan för många kännas för tidigt då tonåringar gärna spendera sina pengar på resor och konsumtion. Med särskild förvaltning kan du undvika att pengarna går till fel saker och hjälpa dina barn eller barnbarn till en trygg start i vuxenlivet.

Varför särskild förvaltning?

Med särskild förvaltning kan du som sparar åt dina barn eller barnbarn bestämma att pengarna betalas ut när barnet fyller 25 år istället för 18, eller ännu senare om så önskas. Fram till dess portioneras pengar ut under kontrollerade former till ändamål som du bestämt, såsom körkort, studier och eller köp av bostad. På så sätt kan du känna dig trygg att sparpengarna går till rätt saker och att och dina barn eller barnbarn får en trygg start i vuxenlivet.

Vad innebär särskild förvaltning?

Syftet med särskild förvaltning är att trygga dina barns eller barnbarns framtid genom att överlåta kapital med särskilda villkor. Särskild förvaltning förordnas genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande i försäkring. Vid förordnandet anges vem som ska vara särskild förvaltare, hur länge förvaltningen ska pågå och vilka villkor som ska gälla. Förälder får inte vara särskild förvaltare till omyndigt barn och får heller inte ha något medbestämmande vid förvaltningen enligt Föräldrabalken 12:1.

Genom att förordna om särskild förvaltning behöver du inte ta hänsyn till Föräldrabalkens regler om förmyndarkontroll. Detta innebär bland annat att om sparandet överstiger 8 prisbasbelopp (386 400 kronor) så slipper du inhämta överförmyndarens samtycke vid placering av kapitalet och du slipper den årliga redovisningen. Som frånskild kanske man föredrar att en extern part förvaltar sitt barns pengar framför den andra föräldern, och mor- och farförälder kanske vill försäkra sig om att pengarna man överlåter förvaltas professionellt och tillfaller barnen enligt sina önskemål utan föräldrarnas inblandning.

Vi hjälper dig med förvaltning och säkerställer att villkoren efterlevs

Söderberg & Partners Family Office erbjuder särskild förvaltning till alla våra kunder. Hos oss förvaltas kapitalet diskretionärt av Söderberg & Partners kapitalförvaltning och våra jurister säkerställer att villkoren du ställt upp i gåvobrev och/eller testamente efterlevs. Vill du veta mer om särskild förvaltning eller önskar vår hjälp med upprättande av gåvobrev eller testamente? Fyll i kontaktformulär nedan så återkommer våra erfarna familjerättsjurister till dig.