Mäta och tävla sig till nöjda kunder

30 december · 2015

Ber om ursäkt för lite skryt, men vi är bäst igen! När SKI (Svenskt kvalitetsindex) mäter nöjdheten hos kunderna i förmedlarbranschen så kommer Söderberg & Partners bäst ut, för fjärde året i rad. Det är vi givetvis tacksamma, stolta och glada för. Extra glada är vi för att det återigen visar sig att den som är kund hos en förmedlare istället för direkt hos ett produktbolag också är nöjdare. Detta är kanske inte så intressant läsning för en utomstående, men kanske kan det vara intressant med ett resonemang kring vad det är som gör att vi har nöjda kunder. Det är såklart många olika parametrar. Kompetens, transparens, friståendet, duktiga och trevliga rådgivare mm. Men jag vill diskutera en speciell faktor som jag tror är bidragande- det är att vi mäter och tävlar.

Jag erkänner, jag är en tävlingsmänniska av rang. Jag kommer alltid bry mig om att vinna, hata att förlora och en silvermedalj är inte mycket värt. Det gäller oavsett om jag springer i motionsspåret med sambon, spelar TP med vänner eller mäts på det jag gör på jobbet. Och på Söderberg & Partners är jag inte ensam om detta, tävlingsinstinkten. Vi mäter i princip allt vi gör. Både internt och externt. Det gör att vi har stenkoll och det triggar. Står man framför kollegor får man betyg på sin insats, gör vi ett kundevent vet vi på 20 mätpunkter vad som var bra eller dåligt, varje rådgivare mäts på årets insats men också på rådgivningsmötena. För en utomstående kan det låta hemskt, prestationsångesten knackar på direkt. MEN det finns en extremt viktig faktor för att detta ska vara möjligt. Det är att kulturen tillåter misstag. Att få försöka igen. Att be om hjälp och snabbt få den. Vi vet att ingen är fulländad, hela poängen med att mäta är inte att se hur bra jag är utan hur mycket bättre jag kan bli. Och blir man bättre så kommer belöningen i högre betyg.

Det är då extra roligt, för en tävlingsmänniska, att jobba på ett företag som tar hem mycket priser. Som SKI, att hamna topp 10 på Universums mätning om Sveriges bästa Arbetsgivare och att vi i år hade klättrat till en tredjeplacering när Veckans Affärer utser Sveriges Superföretag. Men vi ger oss inte förrän vi är Sveriges bästa Arbetsgivare i alla kategorier, förrän vi är högst upp på listan av Sveriges Superföretag och tar hem högst nöjdhet i HELA sparbranschen. Och vägen dit handlar om att hela tiden göra allting bättre, och nyckeln till det är förstås att mäta. Och att rusta människor hos Söderberg & Partners för att klara av att bli betygsatta, se det som något utvecklande och positivt.

Slutsatsen: arbeta med företagskulturen så att den är tolerant för misstag, har nära till att hjälpa och att fira framgångar när det går bra. Då frodas bra tävlingsmänniskor som också har den viktiga egenskapen ödmjukhet. Magi skapas- då lyckas man bättre än andra.

Kunden är det viktigaste vi har och för dig kära kund så ska vi mäta och tävla, för målet är att du ska vara nöjdare 2016 än vad du var 2015.

Med det så önskar jag er ett fantastiskt 2016!

Hälsningar,

Louise

Framtidsfullmakt - vad är det egentligen?

3 juli · 2017

När vi möter klienter i vårt dagliga arbete så får vi inte sällan frågan och oron kring vad som händer med deras tillgångar om de själva inte förmår att bestämma över dem. Att inte längre kunna förfoga över sina tillgångar kan ofta handla om att man blir sjuk eller skadad, inom juridiken kallas detta för att man förlorar sin rättshandlingsförmåga.

Fram tills nu har det varit godmanssystemet som har trätt in och en god man, ofta utan personlig koppling till den drabbade, har tagit beslut kring tillgångarna och dess användning. För att komma undan systemet har många upprättat en s.k. generalfullmakt till varandra men även denna har sina brister och är inte juridiskt sett att se som bindande efter att fullmaktsgivaren inte längre har rättshandlingsförmåga.

Nu, den 1 juli 2017, kom äntligen ett alternativ och för många lösningen då den nya lagen ”Lag (2017:310) om framtidsfullmakter” trädde i kraft. Vi ska här sammanfatta det viktigaste och förklara mer om detta och hur vi gärna hjälper er!

Vad innebär en framtidsfullmakt?

En framtidsfullmakt är en fullmakt som man skriver för att ge en annan person fullmakt att ta hand om personliga och ekonomiska angelägenheter när fullmaktsgivaren (den som skriver fullmakten) inte längre har möjlighet, p.g.a. exempelvis sjukdom.

Det är fullmaktsgivaren som bestämmer när fullmakten ska träda i kraft vilket kan villkoras med exempelvis sjukdom men också att saken om fullmaktens giltighet kan prövas i domstol för att undvika att fullmakten används otillbörligen.

Fullmaktshavaren (den som fullmaktsgivaren utser i sin fullmakt) har en plikt att vara lojal och samråda med fullmaktsgivaren. Fullmaktsgivaren utser även en särskild granskare som kan begära en redovisning av hur tillgångarna använts. Om fullmaktshavaren missbrukar sitt förtroende kan granskaren agera mot fullmaktshavaren.

Vem kan upprätta en framtidsfullmakt och vilka villkor måste den uppfylla?

Den som är 18 år med rättshandlingsförmåga kan upprätta en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt måste vara skriftlig  och när fullmaktsgivaren skriver under fullmakten ska två vittnen vara närvarande och skriva under.

Framtidsfullmakten ska innehålla information om fullmaktsgivaren, vem/vilka som utses som fullmaktshavare, vad fullmakten omfattar och vilka övriga villkor som gäller för fullmakten.

Eftersom villkoren i dessa fall är olika från person till person är det viktigt att ta juridisk rådgivning vid upprättandet av fullmakten så att man inte glömmer viktiga villkor och att fullmakten blir tydlig.

Vem behöver en framtidsfullmakt?

Vi anser att nu när möjligheten ges till alla så finns det inga hinder för någon att upprätta en framtidsfullmakt och därmed bestämma vem som ska ha hand om ens tillgångar!

Kontakta oss gärna på; familjejuridik@soderbergpartners.se för att få veta mer och för att boka in en tid för rådgivning kring framtidsfullmakter och andra juridiska spörsmål.

Sara Axelsson

Affärsområdeschef för den familjerättsliga rådgivningen

Vi måste lära oss av Silicon Valley - del 6

4 maj · 2017

I Sofokles drama Antigone sägs det att “Imorgon är imorgon, framtida problem har framtida lösningar och vi måste fokusera på det som sker idag”. Aldrig har Sofokles resonemang känts mer inaktuellt! Idag är imorgon och framtida problem löste vi helst igår. Alla vill vara innovatörer, men vad är egentligen innovation och varför har det kommit att bli så viktigt för oss?

Låt oss börja med ’vad’: Innovation som substantiv är idéer till förändring eller förnyelse av produkter, tjänster eller processer som leder till ett ökat värdeskapande.

Vi kan vidare kategorisera innovation som inkrementell, radikal eller disruptiv – där förändringen i samma ordning stegvis blir mer komplex. Den första kategorin kan innebära förändring i pris eller distribution, den andra förändrar våra förväntningar på hur något ska vara och den tredje är sådan att när den introduceras så förändras också status quo. Den sista typen, disruptiv innovation, är den som på kort tid strömmat ur Silicon Valley och som orsakat stor oro i styrelserum världen över.

Idag etablerar sig allt fler globala företag i Silicon Valley för att dra nytta av dalens unika tillgångar; närvaro av teknologijättar (Google, Apple, Facebook m.fl.), tillförsel av human kapital från toppuniversitet (Stanford m.fl.) och ett överflöd av riskkapital i kombination med en extremt konkurrenspräglad men samtidigt samarbetsdriven kultur som hyllar både risktagande och misslyckanden.

Detta ekosystem ger Silicon Valley vad akademiker inom internationell ekonomi och handel kallar en komparativ fördel gällande innovation, det vill säga en lägre marginalkostnad för ”produktionen” av innovation. En stor del av denna komparativa fördel kan härledas till det faktum att innovation smittar! Företag som etablerar sig i dalen blir en del av dess ekosystem och nya branschöverskridande samarbeten skapar lösningar och betjänar marknader på sätt som är utom räckhåll för den enskilda aktören som står utanför.

Innovation har även blivit nördarnas revansch (på riktigt den här gången!). Filmen som myntade uttrycket hade premiär för drygt 30 år sedan, men genomslaget drog ut på tiden. Idag verkar dock antalet skimrande internetsuccéer där grundarna kan sola sig i strålglansen vara oändligt och allting bygger i grunden på den amerikanska framgångssagan. Unga och kreativa idealister kan med hjälp av intelligens och envishet komma att tjäna mer än både VDar och bankirer. Den stora frågan är hur länge ideologin kan hålla emot de frestelser i form av pengar, makt och fame som lockar dagens IT-miljardärer.

Mitt i denna hype har dock syftet med innovation hamnat i skymundan, nämligen ökat värdeskapande. Idag råder en skenande inflation i innovation – allt är innovativt oavsett vilket värde som idéerna tillför. Innovation har kommit att bli ett självändamål och ett mått på framgång, trots att det som i slutändan borde räknas inte är hur många förändringar som genomförs, utan vilken effekt de haft.

Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

19 april · 2017

Under 2017 går flera av Europas största länder till val, bland annat går Frankrike till valurnorna redan i helgen och i Storbritannien vankas det nyval. Om man tror att marknaden i olika länder kommer att reagera kraftigt på politiska händelser kan man positionera sig för detta. Men hur gör man? Nedan listar jag några saker som kan vara bra att tänka på om man vill, eller inte vill, exponera sig mot ett enskilt europeiskt land.

1. Hitta en landsfond

I Sverige finns det många valbara Sverigefonder men färre fonder med exponering mot enskilda europeiska länder. Möjligheten att hitta en landsfond som enbart investerar i ett europeiskt land är störst om man väljer fonder på ett stort fondtorg så som Avanza, Nordnet, Swedbank eller S&P Depå. Men även där är utbuden av europeiska landsfonder begränsade, exempelvis finns det endast en valbar Frankrikefond på den svenska marknaden och en handfull Storbritannienfonder.

Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

[Twittra detta]

Om man vill investera i ett specifikt europeiskt land har man därför två val; att välja bland de fåtalet landspecifika fonder som finns, eller att investera i en Europafond som har en högre koncentration mot det specifika landet.

2. När det inte finns landsfonder

Alla europeiska regionsfonder har gemensamt att de investerar i flera olika europeiska länder, men hur mycket de investerar i dessa länder kan skilja sig åt. Om man vill, eller inte vill, exponera sig mot en enskild marknads reaktion på de kommande politiska valen i Europa kan man välja en Europafond som antingen har mer eller mindre exponering mot ett enskilt land. En bred Europafond kan därmed fungera som ett alternativ till en landsfond, i de fall då en landsfond för det specifika landet inte finns tillgänglig.

Tabellen nedan visar ett axplock av de mest koncentrerade Europafonderna just nu.

3. Eurolandfonder för annan exponering

Om man som sparare vill undvika exponering mot exempelvis Storbritannien kan Eurolandfonder vara att föredra. Med Euroland avses länder som har Euro som valuta, därmed inkluderas varken Sverige eller Storbritannien. Eurolandfonder tenderar istället ha en stor exponering mot framförallt Frankrike och Tyskland, men även Nederländerna, Spanien och Italien har en större andel i Eurolandfonder än i Europafonder.

4. Alternativ: sitt lugnt i båten

De långsiktiga konsekvenserna av politiska val är inte alltid så stora. Om man är en långsiktig investerare och marknaden börjar åka bergochdalbana på grund av politiska händelser så gör man istället bäst i att följa Olof’s 5 råd.

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande