Mäta och tävla sig till nöjda kunder

30 dec. 2015
Louise Hagsten
Varumärkeschef

Ber om ursäkt för lite skryt, men vi är bäst igen! När SKI (Svenskt kvalitetsindex) mäter nöjdheten hos kunderna i förmedlarbranschen så kommer Söderberg & Partners bäst ut, för fjärde året i rad. Det är vi givetvis tacksamma, stolta och glada för. Extra glada är vi för att det återigen visar sig att den som är kund hos en förmedlare istället för direkt hos ett produktbolag också är nöjdare. Detta är kanske inte så intressant läsning för en utomstående, men kanske kan det vara intressant med ett resonemang kring vad det är som gör att vi har nöjda kunder. Det är såklart många olika parametrar. Kompetens, transparens, friståendet, duktiga och trevliga rådgivare mm. Men jag vill diskutera en speciell faktor som jag tror är bidragande- det är att vi mäter och tävlar.

Jag erkänner, jag är en tävlingsmänniska av rang. Jag kommer alltid bry mig om att vinna, hata att förlora och en silvermedalj är inte mycket värt. Det gäller oavsett om jag springer i motionsspåret med sambon, spelar TP med vänner eller mäts på det jag gör på jobbet. Och på Söderberg & Partners är jag inte ensam om detta, tävlingsinstinkten. Vi mäter i princip allt vi gör. Både internt och externt. Det gör att vi har stenkoll och det triggar. Står man framför kollegor får man betyg på sin insats, gör vi ett kundevent vet vi på 20 mätpunkter vad som var bra eller dåligt, varje rådgivare mäts på årets insats men också på rådgivningsmötena. För en utomstående kan det låta hemskt, prestationsångesten knackar på direkt. MEN det finns en extremt viktig faktor för att detta ska vara möjligt. Det är att kulturen tillåter misstag. Att få försöka igen. Att be om hjälp och snabbt få den. Vi vet att ingen är fulländad, hela poängen med att mäta är inte att se hur bra jag är utan hur mycket bättre jag kan bli. Och blir man bättre så kommer belöningen i högre betyg.

Det är då extra roligt, för en tävlingsmänniska, att jobba på ett företag som tar hem mycket priser. Som SKI, att hamna topp 10 på Universums mätning om Sveriges bästa Arbetsgivare och att vi i år hade klättrat till en tredjeplacering när Veckans Affärer utser Sveriges Superföretag. Men vi ger oss inte förrän vi är Sveriges bästa Arbetsgivare i alla kategorier, förrän vi är högst upp på listan av Sveriges Superföretag och tar hem högst nöjdhet i HELA sparbranschen. Och vägen dit handlar om att hela tiden göra allting bättre, och nyckeln till det är förstås att mäta. Och att rusta människor hos Söderberg & Partners för att klara av att bli betygsatta, se det som något utvecklande och positivt.

Slutsatsen: arbeta med företagskulturen så att den är tolerant för misstag, har nära till att hjälpa och att fira framgångar när det går bra. Då frodas bra tävlingsmänniskor som också har den viktiga egenskapen ödmjukhet. Magi skapas- då lyckas man bättre än andra.

Kunden är det viktigaste vi har och för dig kära kund så ska vi mäta och tävla, för målet är att du ska vara nöjdare 2016 än vad du var 2015.

Med det så önskar jag er ett fantastiskt 2016!

Hälsningar,

Louise