Så lyckas du med ditt generationsskifte

Blogg

Så lyckas du med ditt generationsskifte

19 juni · 2019

Var tydlig med dina avsikter, involvera alla inblandade och se till att ha gott om tid. Lyckas du med det har du nyckeln till ett smidigt generationsskifte.

Ett generationsskifte innebär ofta en överlåtelse av ett företag, familjegård eller skogsfastighet från en generation till en annan inom familjen, till närstående eller anställda. Syftet med ett generationsskifte är att överföra kunskap och ägande på ett praktiskt och ekonomiskt fördelaktigt sätt.

Ägarskiften är ett mycket komplext ärende då en mängd faktorer påverkar skiftet. Frågor som behöver besvaras är till exempel hur företaget eller gården ska värderas, överlåtelsen finansieras och syskonen kompenseras. I min blogg kommer jag att ge råd om hur du bäst genomför ett lyckat generationsskifte.

Först och främst innebär det en stor personlig och känslomässig omställning för ägaren, vilket gör det lätt att skjuta skiftet framför sig. Mitt råd är att sitta ner med familjen och gärna tillsammans med en utomstående expert och öppet diskutera vem eller vilka som är intresserade av att ta över företaget eller gården och hur och när detta ska ske rent praktiskt.

Hur ska överlåtelsen ske och vilka avtal behövs?

En överlåtelse av ett företag eller en familjegård kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom köp, gåva, arv eller testamente. Vad som är bäst beror på omständigheter i det enskilda fallet.

Eftersom vi inte har arvs- och gåvoskatt i Sverige så kan det vara skattemässigt fördelaktigt att skriva över fastigheter och aktier i familjeföretaget på sina barn såsom förskott på framtida arv. Överlåtaren betalar ingen kapitalvinstskatt och mottagaren slipper betala stämpelskatt. Dock slipper inte gåvotagaren undan skatten, den skjuts bara på framtiden. Mottagaren övertar överlåtarens anskaffningsvärde. I gåvobrevet kan villkor skrivas in, till exempel att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom, att överlåtaren förbehåller sig nyttjanderätt till fastigheten, att egendomen inte får pantsättas, intecknas eller avyttras utan samtycke etc.

Om det är flera personer som ska överta egendomen, rekommenderar jag att aktieägaravtal eller samäganderättsavtal med hembudsklausul och bestämmelser kring värderingsprinciper skrivs in, för att undvika framtida konflikter.

Många tycker att samägande är komplicerat eftersom de nya ägarna kan ha olika ekonomiska förutsättningar, intressen och ambitioner. Och vad händer om exempelvis en av delägarna skiljer sig och egendomen plötsligt ingår i en bodelning där det saknas medel att köpa ut den äkta hälften? Jag tycker dock inte att man ska göra generationsskiften svårare än vad det borde vara. Familjeägda företag som skiftas internt överlever längre och presterar bättre enligt all forskning, se till exempel det familjeägda bolaget Spendrups som har överlevt många generationsskiften och stått pall för konjunktursvängningar genom ett drygt sekel. De har nu nått fjärde generationen och är mer lönsamma än någonsin.

Varför behövs ett avtal?

Att relevanta avtal upprättas är en förutsättning för genomförande av ett ägarskifte. Oavsett om det gäller ett överlåtelseavtal, ett äktenskapsförord, en revers eller ett arrendeavtal, kräver det en mycket god juridisk kompetens både inom familjerätt, bolagsrätt och skatterätt. På Söderberg & Partners har vi kompetens inom alla relevanta rättsområden och en lång erfarenhet av generationsskiften och att arbeta med entreprenörer.

Hur ska syskon kompenseras?

Om det finns syskon som inte ska bli delägare i familjens företag eller gård behöver man hitta sätt att kompensera dessa. Det finns möjlighet för överlåtaren att ta emot viss betalning av den som ska överta egendomen utan att detta utlöser beskattning. På så sätt kan föräldrarna få betalt för del av den överlåtna egendomen som de därefter kan kompensera syskonen med. Eftersom föräldrarna själva kanske måste leva på pengarna de får är kompensationens storlek viktig.

Likvärdiga villkor vid generationsskifte i fåmansföretag

Då familjeföretag är en central del av svensk ekonomi och står för ett stabilt och långsiktigt ägande har nu riksdagen antagit regeringens förslag att det ska vara samma skatt vid en överlåtelse av ett fåmansföretag, som ofta är familjeföretag, till en närstående som till en utomstående. Det här underlättar för att företag kan fortsätta drivas inom familjen när den äldre generationen lämnar över familjeföretaget till sina barn.

Med dagens regler kan en försäljning av ett fåmansföretag till en närstående medföra högre beskattning än om företaget säljs till en utomstående person. Detta kommer nu att rättas till i och med den nya lagen som träder i kraft den 1 juli i sommar.

Har du några frågor eller funderingar gällande generationsskifte? Om du önskar rådgivning kring eller hjälp med upprättande av juridiska handlingar är du välkommen att kontakta våra jurister via formulär nedan.

Vad är viktigt att tänka på när man skriver testamente?

21 september · 2021

Oavsett om du lever själv, med en partner, i en kärnfamilj eller i en särkullfamilj är det viktigt att skriva ett testamente där du anger vem eller vilka som ska ärva dig. Det är din möjlighet att säkerställa att det du lämnar efter dig fördelas enligt din vilja. Det menar Söderberg & Partners familjerättsjurist Kristina Myhre som förklarar varför du alltid bör upprätta ett testamente.

Fördelar med att skriva ett testamente

Det finns många fördelar med att skriva ett testamente utöver att fördela sina tillgångar. Du kan förordna om att arvet ska vara mottagarens enskilda egendom, vilket innebär att arvet inte ska bodelas om dina arvtagare skiljer sig i framtiden. Du kan även förordna om att personer eller organisationer som annars inte skulle ha ärvt dig får göra det. Testamentet kan också innehålla dina tankar om begravning samt önskemål om vårdnadshavare om du efterlämnar omyndiga barn.

- I ett testamente kan du skjuta upp åldern för när barn och barnbarn ska kunna förfoga över sitt arv. Du kanske tycker att 25 år är mer lämpligt är 18 år. Du kan även hålla en eventuell expartner borta från arvet som ska tillfalla era gemensamma omyndiga barn, säger Kristina Myhre.

När du dör tillämpas arvslagen i det land där du bor. Som utlandsboende svensk medborgare kan du genom ett testamente istället välja att svensk arvslag ska gälla.

Viktigt att tänka på när du skriver ett testamente

Det är av avgörande vikt att du förstår innebörden av ditt testamentariska förordnande samt att formuleringarna är korrekta och att testamentet uppfyller formkraven.

- När ett testamente ska tolkas görs detta bokstavligt. Du lever inte längre och varken dina efterlevande eller domstolen kan eller får göra fria tolkningar över vad de uppfattar som skäligt och rättvist, säger Kristina Myhre.

Idag skiljer vi oss, gifter om oss och skaffar fler barn med nya partners i en större utsträckning än tidigare generationer, vilket gör det svårt att förutse vad som gäller rent rättsligt och kan skapa osämja och arvstvister bland våra efterlevande. Detta är ännu en anledning till varför du alltid bör ha ett uppdaterat testamente på plats.

Vanliga myter

Det finns en stor och utbredd okunskap kring vad som gäller enligt lag om du inte har skrivit ett testamente. Till exempel myten att gifta par alltid ärver (åtminstone hälften av) varandras kvarlåtenskap eller att barnen ärver ens enskilda egendom som man fått genom gåva eller arv när man dör.

4 tips till dig som vill skriva ett testamente

1. Fundera igenom hur du vill fördela kvarlåtenskapen efter dig. Vem/vilka ska ärva dig? Sannolikt varierar detta under en livstid. Därför bör testamentet vara ett levande dokument som du ser över när din familjesituation förändras.

2. Anlita en familjerättsjurist som kan fungera som en diskussionspartner och förklara lagens innebörd och hjälpa till att upprätta ett tydligt, korrekt och välformulerat testamente som uppfyller formkraven och motsvarar din yttersta vilja.

3. Vid mer komplexa generationsskiften av släktägda gårdar och företag så bör du starta i god tid, kommunicera med berörda och ta professionell hjälp av sakkunniga jurister, skatteexperter och värderingsmän.

4. Kom ihåg att ditt testamente ska återspegla din vilja. Följ ditt hjärta, din magkänsla och inre kompass av rättvisa. Låt dig inte påverkas för mycket av vad alla andra tycker och vill. Detta är ditt arv och din sista vilja. Låt dock dina arvtagare veta att du har upprättat ett testamente och vart det finns förvarat.

Vill du ha hjälp att upprätta ett testamente?

Eller har frågor om arvsrätt? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Överlåtelse av bostad inom familjen - hur fungerar det?

15 juni · 2021

Att överlåta en bostad inom familjen kanske inte låter så svårt, men reglerna skiljer sig åt om det avser en fastighet eller bostadsrätt. Kristina Myhre, chef för familjejuridik på Söderberg & Partners, reder ut skillnaden och förklarar närmare vad som är viktigt att tänka på och vilka skatteeffekter överlåtelsen kan få.

– Det är inte helt ovanligt att familjemedlemmar äger en fastighet gemensamt som de efter en tid vill överlåta till varandra, eller att en förälder vill överlåta en bostadsrätt till sitt barn. Överlåtelsen kan ha inslag av både gåva och försäljning, och reglerna skiljer sig åt om det avser en fastighet eller en bostadsrätt, säger Kristina Myhre.

Reglerna för fastighet

Vid överlåtelse av fastighet gäller helhetsprincipen. Det innebär att överlåtelsen antingen ses som en försäljning eller som en gåva rent skatterättsligt – beroende på hur stor ersättningen är i förhållande till fastighetens taxeringsvärde.

För att överlåtelsen rent skatterättsligt ska anses som en gåva måste ersättningen vara lägre än överlåtelseårets taxeringsvärde. Då utlöses ingen vinstskatt. Gåvomottagaren övertar givarens anskaffningsvärde och kan inte tillgodoräkna sig den ersättning som erlagts. Vanligtvis betalar man ingen stämpelskatt (lagfartskostnad) vid fastighetsöverlåtelser genom arv eller gåva. Detta förutsätter dock att eventuell ersättning för fastigheten understiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde året innan det år som lagfart beviljas.

Om fastigheten i stället överlåts till ett pris som överstiger taxeringsvärdet så anses hela överlåtelsen skatterättsligt som ett köp. Anskaffningsvärdet på fastigheten motsvarar då köpeskillingen. Överlåtaren beskattas då för mellanskillnaden mellan överlåtelsepriset och sitt eget anskaffningsvärde.

Reglerna för bostadsrätt

Om du överlåter en bostadsrätt helt utan ersättning räknas det som en gåva och utlöser ingen skatteplikt. Gåvotagaren övertar gåvogivarens anskaffningsvärde i sin helhet. Överlåter du bostadsrätten mot en ersättning som understiger marknadsvärdet så finns det inslag av både försäljning och gåva i transaktionen och detta kallas blandat fång. För bostadsrätter gäller då den så kallade delningsprincipen. Till den del ersättningen motsvarar marknadsvärdet på den överlåtna bostadsrätten anses denna del ha sålts och mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och ersättningen utgör en gåva.

Räkneexempel

Bengt överlåter en bostadsrätt till sin dotter Lisa för 1 miljon kronor. Marknadsvärdet på bostadsrätten är vid överlåtelsetillfället 2 miljoner kronor. Bengts anskaffningsvärde är 1 miljon. Bengt vill sälja bostadsrätten till sin dotter Lisa för samma pris som han köpte den för och därmed ge dottern ett förmånligt pris, samtidigt som han hoppas slippa betala kapitalvinstskatt då han säljer bostadsrätten för samma pris som han köpte den för.

Den så kallade delningsprincipen innebär dock att Bengt anses ha sålt hälften av bostadsrätten för 1 miljon (= marknadsmässigt pris för 50 % av bostadsrätten) och den andra halvan av bostadsrätten anses han ha överlåtit till Lisa som gåva.

Då Bengt endast anses ha sålt halva bostadsrätten får han, vid inkomstbeskattningen, endast räkna med hälften av sitt anskaffningsvärde, 500 000 kronor, och kommer därmed att redovisa en vinst vid försäljning av 50 % av bostadsrätten med 500 000 kronor (1 000 000 – 500 000) som han ska betala 22 % vinstskatt på ( =110 000 kronor).

Då detta utgör ett s.k. blandat fång kommer Lisa att få två anskaffningsvärden på bostadsrätten. 50 % har hon köpt för 1 miljon kronor och 50 % har hon fått i gåva av sin far Bengt och övertar därmed hans anskaffningsvärde på denna del; 500 000 kronor. Lisas totala anskaffningsvärde blir alltså 1,5 miljon kronor.

Viktigt att tänka på

För att en överlåtelse av en bostadsrätt i sin helhet ska ses som en gåva får transaktionen aldrig ske mot betalning. Observera att om den nya ägaren övertar ansvaret för lån som den gamla ägaren hade på bostadsrätten ses även detta som en betalning.

Vill du veta mer om överlåtelse av fastighet och bostadsrätt?

Vill du veta mer, eller funderar på att överlåta en bostad till en familjemedlem? Kontakta våra erfarna jurister inom skatt och juridik genom att fylla i formuläret nedan – så hjälper vi dig.

Dags att börja spara till barnen? – Tänk på detta!

15 februari · 2021

När dina barn eller barnbarn har fyllt 18 år får de själva bestämma över all egendom som de har fått genom gåvor, månadssparande och arv. 18 år kan för många kännas för tidigt då tonåringar gärna spendera sina pengar på resor och konsumtion. Med särskild förvaltning kan du undvika att pengarna går till fel saker och hjälpa dina barn eller barnbarn till en trygg start i vuxenlivet.

Varför särskild förvaltning?

Med särskild förvaltning kan du som sparar åt dina barn eller barnbarn bestämma att pengarna betalas ut när barnet fyller 25 år istället för 18, eller ännu senare om så önskas. Fram till dess portioneras pengar ut under kontrollerade former till ändamål som du bestämt, såsom körkort, studier och eller köp av bostad. På så sätt kan du känna dig trygg att sparpengarna går till rätt saker och att och dina barn eller barnbarn får en trygg start i vuxenlivet.

Vad innebär särskild förvaltning?

Syftet med särskild förvaltning är att trygga dina barns eller barnbarns framtid genom att överlåta kapital med särskilda villkor. Särskild förvaltning förordnas genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande i försäkring. Vid förordnandet anges vem som ska vara särskild förvaltare, hur länge förvaltningen ska pågå och vilka villkor som ska gälla. Förälder får inte vara särskild förvaltare till omyndigt barn och får heller inte ha något medbestämmande vid förvaltningen enligt Föräldrabalken 12:1.

Genom att förordna om särskild förvaltning behöver du inte ta hänsyn till Föräldrabalkens regler om förmyndarkontroll. Detta innebär bland annat att om sparandet överstiger 8 prisbasbelopp (386 400 kronor) så slipper du inhämta överförmyndarens samtycke vid placering av kapitalet och du slipper den årliga redovisningen. Som frånskild kanske man föredrar att en extern part förvaltar sitt barns pengar framför den andra föräldern, och mor- och farförälder kanske vill försäkra sig om att pengarna man överlåter förvaltas professionellt och tillfaller barnen enligt sina önskemål utan föräldrarnas inblandning.

Vi hjälper dig med förvaltning och säkerställer att villkoren efterlevs

Söderberg & Partners Family Office erbjuder särskild förvaltning till alla våra kunder. Hos oss förvaltas kapitalet diskretionärt av Söderberg & Partners kapitalförvaltning och våra jurister säkerställer att villkoren du ställt upp i gåvobrev och/eller testamente efterlevs. Vill du veta mer om särskild förvaltning eller önskar vår hjälp med upprättande av gåvobrev eller testamente? Fyll i kontaktformulär nedan så återkommer våra erfarna familjerättsjurister till dig.