Skilj på mikro och makro – tänk på helheten!

16 maj · 2016

Att skilja på stort och smått, att skilja på grundläggande och övergripande förutsättningar och att avgöra vad som påverkar helheten är något som bör tas hänsyn till oavsett beslut, men vid investeringar är det av högsta prioritet. Oavsett om man fokuserar på ett regionval, en specifik sektor eller en enskild aktie så måste man först reda ut ett par antaganden innan man går vidare i analysen. Det kan låta självklart, men ofta är det redan här man tar felbeslut och precis som i min senaste blogg om geopolitik så förstoras ofta olika teman, sätter sig på investerarkollektivets näthinnor och bidrar till att fokus förflyttas från det som är mest väsentligt. Ett annat angreppssätt är att i varje läge följa en tydlig process, men det minskar å andra sidan redan i ett tidigt skede flexibiliteten och urvalet.

För att förtydliga ovan vill jag ge några exempel. Många marknadsaktörer, inklusive vi själva, har under de senaste åren rekommenderat att investera på den europeiska aktiemarknaden. Min bedömning är att det fortfarande är en bra idé, men varför har den europeiska aktiemarknaden och de europeiska börsbolagens vinster hittills inte lyft när ekonomin faktiskt har vänt upp? En stor del av förklaringen går att finna i den av lågräntemiljön drabbade banksektorn, som står för cirka en femtedel av ett europeiskt börsindex. I den europeiska ekonomin väger den dock endast 5 procent. Detsamma gäller den kinesiska avmattningen. I Europa har börsbolagen en försäljningsexponering mot Kina på cirka 6 procent medan exponeringen för ekonomin som helhet endast är 1 procent. Men även på mikronivå är det lätt fokusera på fel saker. Den ryska aktiemarknaden anser många vara billig med ett P/E-tal kring 7 medan exempelvis den indiska är dyr med ett P/E-tal på 17. Även om man betänker de aktuella vinstprognoserna är det lätt att glömma bort sektorsammansättningen, en historisk jämförelse av tidigare nyckeltal, politiska risker, potential för reformer och mycket annat. För enskilda aktier är helheten minst lika viktig. Ett bolag som Assa Abloy uppskattas av marknaden för att det är lätt att prognostisera och tillväxten är god, men det innebär också att aktien handlas till en tydlig värderingspremie.

Enligt mig är det viktiga att fokusera på vad som för tillfället driver en tillgångsklass, region, sektor eller aktie. Det gäller både makro och mikro. Ett land som länge har setts som en industrination kan i en lågräntemiljö drivas till att bli mer konsumtionsberoende. Dyra aktiemarknader kan bli dyrare när räntan är låg. En aktie kan stiga till följd av fundamentala faktorer, men också enbart av förändrat investerarsentiment. Ibland räcker det att hitta specifika investeringstillfällen utifrån fundamental eller kvantitativ analys, men för att konstruera en portfölj behövs ofta något mer. Det kan låta något klyschigt, men att finna röda tråden och se på helheten är därför en ytterst viktig ingrediens i analyser och placeringsbeslut.

Framtidsfullmakt - vad är det egentligen?

3 juli · 2017

När vi möter klienter i vårt dagliga arbete så får vi inte sällan frågan och oron kring vad som händer med deras tillgångar om de själva inte förmår att bestämma över dem. Att inte längre kunna förfoga över sina tillgångar kan ofta handla om att man blir sjuk eller skadad, inom juridiken kallas detta för att man förlorar sin rättshandlingsförmåga.

Fram tills nu har det varit godmanssystemet som har trätt in och en god man, ofta utan personlig koppling till den drabbade, har tagit beslut kring tillgångarna och dess användning. För att komma undan systemet har många upprättat en s.k. generalfullmakt till varandra men även denna har sina brister och är inte juridiskt sett att se som bindande efter att fullmaktsgivaren inte längre har rättshandlingsförmåga.

Nu, den 1 juli 2017, kom äntligen ett alternativ och för många lösningen då den nya lagen ”Lag (2017:310) om framtidsfullmakter” trädde i kraft. Vi ska här sammanfatta det viktigaste och förklara mer om detta och hur vi gärna hjälper er!

Vad innebär en framtidsfullmakt?

En framtidsfullmakt är en fullmakt som man skriver för att ge en annan person fullmakt att ta hand om personliga och ekonomiska angelägenheter när fullmaktsgivaren (den som skriver fullmakten) inte längre har möjlighet, p.g.a. exempelvis sjukdom.

Det är fullmaktsgivaren som bestämmer när fullmakten ska träda i kraft vilket kan villkoras med exempelvis sjukdom men också att saken om fullmaktens giltighet kan prövas i domstol för att undvika att fullmakten används otillbörligen.

Fullmaktshavaren (den som fullmaktsgivaren utser i sin fullmakt) har en plikt att vara lojal och samråda med fullmaktsgivaren. Fullmaktsgivaren utser även en särskild granskare som kan begära en redovisning av hur tillgångarna använts. Om fullmaktshavaren missbrukar sitt förtroende kan granskaren agera mot fullmaktshavaren.

Vem kan upprätta en framtidsfullmakt och vilka villkor måste den uppfylla?

Den som är 18 år med rättshandlingsförmåga kan upprätta en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt måste vara skriftlig  och när fullmaktsgivaren skriver under fullmakten ska två vittnen vara närvarande och skriva under.

Framtidsfullmakten ska innehålla information om fullmaktsgivaren, vem/vilka som utses som fullmaktshavare, vad fullmakten omfattar och vilka övriga villkor som gäller för fullmakten.

Eftersom villkoren i dessa fall är olika från person till person är det viktigt att ta juridisk rådgivning vid upprättandet av fullmakten så att man inte glömmer viktiga villkor och att fullmakten blir tydlig.

Vem behöver en framtidsfullmakt?

Vi anser att nu när möjligheten ges till alla så finns det inga hinder för någon att upprätta en framtidsfullmakt och därmed bestämma vem som ska ha hand om ens tillgångar!

Kontakta oss gärna på; familjejuridik@soderbergpartners.se för att få veta mer och för att boka in en tid för rådgivning kring framtidsfullmakter och andra juridiska spörsmål.

Sara Axelsson

Affärsområdeschef för den familjerättsliga rådgivningen

Vi måste lära oss av Silicon Valley - del 6

4 maj · 2017

I Sofokles drama Antigone sägs det att “Imorgon är imorgon, framtida problem har framtida lösningar och vi måste fokusera på det som sker idag”. Aldrig har Sofokles resonemang känts mer inaktuellt! Idag är imorgon och framtida problem löste vi helst igår. Alla vill vara innovatörer, men vad är egentligen innovation och varför har det kommit att bli så viktigt för oss?

Låt oss börja med ’vad’: Innovation som substantiv är idéer till förändring eller förnyelse av produkter, tjänster eller processer som leder till ett ökat värdeskapande.

Vi kan vidare kategorisera innovation som inkrementell, radikal eller disruptiv – där förändringen i samma ordning stegvis blir mer komplex. Den första kategorin kan innebära förändring i pris eller distribution, den andra förändrar våra förväntningar på hur något ska vara och den tredje är sådan att när den introduceras så förändras också status quo. Den sista typen, disruptiv innovation, är den som på kort tid strömmat ur Silicon Valley och som orsakat stor oro i styrelserum världen över.

Idag etablerar sig allt fler globala företag i Silicon Valley för att dra nytta av dalens unika tillgångar; närvaro av teknologijättar (Google, Apple, Facebook m.fl.), tillförsel av human kapital från toppuniversitet (Stanford m.fl.) och ett överflöd av riskkapital i kombination med en extremt konkurrenspräglad men samtidigt samarbetsdriven kultur som hyllar både risktagande och misslyckanden.

Detta ekosystem ger Silicon Valley vad akademiker inom internationell ekonomi och handel kallar en komparativ fördel gällande innovation, det vill säga en lägre marginalkostnad för ”produktionen” av innovation. En stor del av denna komparativa fördel kan härledas till det faktum att innovation smittar! Företag som etablerar sig i dalen blir en del av dess ekosystem och nya branschöverskridande samarbeten skapar lösningar och betjänar marknader på sätt som är utom räckhåll för den enskilda aktören som står utanför.

Innovation har även blivit nördarnas revansch (på riktigt den här gången!). Filmen som myntade uttrycket hade premiär för drygt 30 år sedan, men genomslaget drog ut på tiden. Idag verkar dock antalet skimrande internetsuccéer där grundarna kan sola sig i strålglansen vara oändligt och allting bygger i grunden på den amerikanska framgångssagan. Unga och kreativa idealister kan med hjälp av intelligens och envishet komma att tjäna mer än både VDar och bankirer. Den stora frågan är hur länge ideologin kan hålla emot de frestelser i form av pengar, makt och fame som lockar dagens IT-miljardärer.

Mitt i denna hype har dock syftet med innovation hamnat i skymundan, nämligen ökat värdeskapande. Idag råder en skenande inflation i innovation – allt är innovativt oavsett vilket värde som idéerna tillför. Innovation har kommit att bli ett självändamål och ett mått på framgång, trots att det som i slutändan borde räknas inte är hur många förändringar som genomförs, utan vilken effekt de haft.

Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

19 april · 2017

Under 2017 går flera av Europas största länder till val, bland annat går Frankrike till valurnorna redan i helgen och i Storbritannien vankas det nyval. Om man tror att marknaden i olika länder kommer att reagera kraftigt på politiska händelser kan man positionera sig för detta. Men hur gör man? Nedan listar jag några saker som kan vara bra att tänka på om man vill, eller inte vill, exponera sig mot ett enskilt europeiskt land.

1. Hitta en landsfond

I Sverige finns det många valbara Sverigefonder men färre fonder med exponering mot enskilda europeiska länder. Möjligheten att hitta en landsfond som enbart investerar i ett europeiskt land är störst om man väljer fonder på ett stort fondtorg så som Avanza, Nordnet, Swedbank eller S&P Depå. Men även där är utbuden av europeiska landsfonder begränsade, exempelvis finns det endast en valbar Frankrikefond på den svenska marknaden och en handfull Storbritannienfonder.

Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

[Twittra detta]

Om man vill investera i ett specifikt europeiskt land har man därför två val; att välja bland de fåtalet landspecifika fonder som finns, eller att investera i en Europafond som har en högre koncentration mot det specifika landet.

2. När det inte finns landsfonder

Alla europeiska regionsfonder har gemensamt att de investerar i flera olika europeiska länder, men hur mycket de investerar i dessa länder kan skilja sig åt. Om man vill, eller inte vill, exponera sig mot en enskild marknads reaktion på de kommande politiska valen i Europa kan man välja en Europafond som antingen har mer eller mindre exponering mot ett enskilt land. En bred Europafond kan därmed fungera som ett alternativ till en landsfond, i de fall då en landsfond för det specifika landet inte finns tillgänglig.

Tabellen nedan visar ett axplock av de mest koncentrerade Europafonderna just nu.

3. Eurolandfonder för annan exponering

Om man som sparare vill undvika exponering mot exempelvis Storbritannien kan Eurolandfonder vara att föredra. Med Euroland avses länder som har Euro som valuta, därmed inkluderas varken Sverige eller Storbritannien. Eurolandfonder tenderar istället ha en stor exponering mot framförallt Frankrike och Tyskland, men även Nederländerna, Spanien och Italien har en större andel i Eurolandfonder än i Europafonder.

4. Alternativ: sitt lugnt i båten

De långsiktiga konsekvenserna av politiska val är inte alltid så stora. Om man är en långsiktig investerare och marknaden börjar åka bergochdalbana på grund av politiska händelser så gör man istället bäst i att följa Olof’s 5 råd.

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande