Skilj på mikro och makro – tänk på helheten!

16 maj 2016
Matthias Gietzelt
Chef för Investment Management

Att skilja på stort och smått, att skilja på grundläggande och övergripande förutsättningar och att avgöra vad som påverkar helheten är något som bör tas hänsyn till oavsett beslut, men vid investeringar är det av högsta prioritet. Oavsett om man fokuserar på ett regionval, en specifik sektor eller en enskild aktie så måste man först reda ut ett par antaganden innan man går vidare i analysen. Det kan låta självklart, men ofta är det redan här man tar felbeslut och precis som i min senaste blogg om geopolitik så förstoras ofta olika teman, sätter sig på investerarkollektivets näthinnor och bidrar till att fokus förflyttas från det som är mest väsentligt. Ett annat angreppssätt är att i varje läge följa en tydlig process, men det minskar å andra sidan redan i ett tidigt skede flexibiliteten och urvalet.

För att förtydliga ovan vill jag ge några exempel. Många marknadsaktörer, inklusive vi själva, har under de senaste åren rekommenderat att investera på den europeiska aktiemarknaden. Min bedömning är att det fortfarande är en bra idé, men varför har den europeiska aktiemarknaden och de europeiska börsbolagens vinster hittills inte lyft när ekonomin faktiskt har vänt upp? En stor del av förklaringen går att finna i den av lågräntemiljön drabbade banksektorn, som står för cirka en femtedel av ett europeiskt börsindex. I den europeiska ekonomin väger den dock endast 5 procent. Detsamma gäller den kinesiska avmattningen. I Europa har börsbolagen en försäljningsexponering mot Kina på cirka 6 procent medan exponeringen för ekonomin som helhet endast är 1 procent. Men även på mikronivå är det lätt fokusera på fel saker. Den ryska aktiemarknaden anser många vara billig med ett P/E-tal kring 7 medan exempelvis den indiska är dyr med ett P/E-tal på 17. Även om man betänker de aktuella vinstprognoserna är det lätt att glömma bort sektorsammansättningen, en historisk jämförelse av tidigare nyckeltal, politiska risker, potential för reformer och mycket annat. För enskilda aktier är helheten minst lika viktig. Ett bolag som Assa Abloy uppskattas av marknaden för att det är lätt att prognostisera och tillväxten är god, men det innebär också att aktien handlas till en tydlig värderingspremie.

Enligt mig är det viktiga att fokusera på vad som för tillfället driver en tillgångsklass, region, sektor eller aktie. Det gäller både makro och mikro. Ett land som länge har setts som en industrination kan i en lågräntemiljö drivas till att bli mer konsumtionsberoende. Dyra aktiemarknader kan bli dyrare när räntan är låg. En aktie kan stiga till följd av fundamentala faktorer, men också enbart av förändrat investerarsentiment. Ibland räcker det att hitta specifika investeringstillfällen utifrån fundamental eller kvantitativ analys, men för att konstruera en portfölj behövs ofta något mer. Det kan låta något klyschigt, men att finna röda tråden och se på helheten är därför en ytterst viktig ingrediens i analyser och placeringsbeslut.