Vi har ett resultat – 3:12-utredningens förslag offentliggjort

4 november · 2016

Sedan våren 2014 har 3:12 Utredningen arbetat med hur skattebestämmelserna kan ändras för att inte ”straffbeskatta” den som lämnar över företaget till närstående jämfört med den som säljer till utomstående. Men mest uppmärksamhet fick nog Utredningens tilläggsuppdrag att även lämna förslag på hur de s.k. 3:12 bestämmelserna kan ändras för att öka uttaget av skatt. Och nu sitter vi här med Utredningens förslag. Några av Utredningens förslag kan sammanfattas enligt följande.

Gynnande vid generationsskiften

Den skattetrappa vi har idag med stegen 20 procent (gränsbeloppet), 57 procents marginalskatt (samma skatt som för lön) och 30 procent (den ordinära kapitalskatten) ändras till en trappa med stegen 25 procent (gränsbeloppet) ), 57 procents marginalskatt (samma skatt som för lön) och 25 procent (den ordinära för onoterade aktier). Var ägaren befinner sig bland inkomstskikten och har för sparat gränsbelopp kommer nog avgöra ägarens uppfattning om nyttan med förslaget. För den aktieägare utan nämnvärt gränsbelopp men med betydande bolagsvinster att kunna ta i utdelning kan det bli fråga om en skattesänkning medan det för de med stora gränsbelopp som täcker vad som bolaget kan lämna i utdelning får kännas vid en skattehöjning. Förslaget för sannolikt med sig att de som har sparade gränsbelopp kommer att försöka utnyttja dessa innan skatten går upp från 20 till 25 procent.

Den skattesats om 25 procent som gäller idag för onoterade aktier som inte ska 3:12 beskattas föreslås vara kvar och allmänt sett kan det nog ses som en fördel att skillnaden mellan aktiv – passiv mildras på nivåerna över det lönebeskattade utrymmet.

Förenklingsregeln föreslås vidare att sänkas från 2,75 till 1,75 inkomstbasbelopp.

För den som räknar på gränsbeloppet med stöd av löneunderlaget blir det flera förändringar om Utredningens förslag blir lag, ägarandel om minst 4 procent slopas, inte 50 procent av lönekostnaden från första kronan utan en trappa med 10, 25 och 50 procent. Även den särskilda definitionen av dotterföretag som gällt något år att ett bolag enbart kan vara dotterbolag åt ett bolag tas bort.

Ett gynnande förslag vid generationsskiften är att Utredningen föreslår att en aktie inte ska 3:12 beskattas enbart på grund av att någon annan närstående än aktieägarens make varit verksam i betydande omfattning i ett annat fåmansföretag som bedriver samma eller likartad verksamhet. Om detta blir verklighet och de olika villkor som kommer att ställas för att ”generationsskiftesundantaget” ska få tillämpas uppfylls ser det ut att kunna lösa problemet för vissa som idag sitter fast i 3:12 beskattningen på grund av ”samma eller likartad”.

Slår hårt mot bolag med mindre bolagsvinster

Så vad tycker vi då? Jo att konsekvensen av förslagen slår hårdast mot de med mindre ägarandelar eller mindre bolagen med inte så stora bolagsvinster och det inte blir lika kännbart eller leder till sänkt skatt för de med betydande ägarandelar i bolag med bra nivå på bolagsvinsten. Och det kan ju var och en tycka vad de vill om … att framgångsrikt risktagande genom entreprenörskap gynnas är positivt men alla bolag startas ju inte som fullvuxna vinstgeneratorer varför det är nedslående att Utredningens förändringsförslag slår hårdast mot de som är beredda att ta risken att driva eget men ännu inte byggt ett nytt Ericsson eller H&M.

Framtidsfullmakt - vad är det egentligen?

3 juli · 2017

När vi möter klienter i vårt dagliga arbete så får vi inte sällan frågan och oron kring vad som händer med deras tillgångar om de själva inte förmår att bestämma över dem. Att inte längre kunna förfoga över sina tillgångar kan ofta handla om att man blir sjuk eller skadad, inom juridiken kallas detta för att man förlorar sin rättshandlingsförmåga.

Fram tills nu har det varit godmanssystemet som har trätt in och en god man, ofta utan personlig koppling till den drabbade, har tagit beslut kring tillgångarna och dess användning. För att komma undan systemet har många upprättat en s.k. generalfullmakt till varandra men även denna har sina brister och är inte juridiskt sett att se som bindande efter att fullmaktsgivaren inte längre har rättshandlingsförmåga.

Nu, den 1 juli 2017, kom äntligen ett alternativ och för många lösningen då den nya lagen ”Lag (2017:310) om framtidsfullmakter” trädde i kraft. Vi ska här sammanfatta det viktigaste och förklara mer om detta och hur vi gärna hjälper er!

Vad innebär en framtidsfullmakt?

En framtidsfullmakt är en fullmakt som man skriver för att ge en annan person fullmakt att ta hand om personliga och ekonomiska angelägenheter när fullmaktsgivaren (den som skriver fullmakten) inte längre har möjlighet, p.g.a. exempelvis sjukdom.

Det är fullmaktsgivaren som bestämmer när fullmakten ska träda i kraft vilket kan villkoras med exempelvis sjukdom men också att saken om fullmaktens giltighet kan prövas i domstol för att undvika att fullmakten används otillbörligen.

Fullmaktshavaren (den som fullmaktsgivaren utser i sin fullmakt) har en plikt att vara lojal och samråda med fullmaktsgivaren. Fullmaktsgivaren utser även en särskild granskare som kan begära en redovisning av hur tillgångarna använts. Om fullmaktshavaren missbrukar sitt förtroende kan granskaren agera mot fullmaktshavaren.

Vem kan upprätta en framtidsfullmakt och vilka villkor måste den uppfylla?

Den som är 18 år med rättshandlingsförmåga kan upprätta en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt måste vara skriftlig  och när fullmaktsgivaren skriver under fullmakten ska två vittnen vara närvarande och skriva under.

Framtidsfullmakten ska innehålla information om fullmaktsgivaren, vem/vilka som utses som fullmaktshavare, vad fullmakten omfattar och vilka övriga villkor som gäller för fullmakten.

Eftersom villkoren i dessa fall är olika från person till person är det viktigt att ta juridisk rådgivning vid upprättandet av fullmakten så att man inte glömmer viktiga villkor och att fullmakten blir tydlig.

Vem behöver en framtidsfullmakt?

Vi anser att nu när möjligheten ges till alla så finns det inga hinder för någon att upprätta en framtidsfullmakt och därmed bestämma vem som ska ha hand om ens tillgångar!

Kontakta oss gärna på; familjejuridik@soderbergpartners.se för att få veta mer och för att boka in en tid för rådgivning kring framtidsfullmakter och andra juridiska spörsmål.

Sara Axelsson

Affärsområdeschef för den familjerättsliga rådgivningen

Vi måste lära oss av Silicon Valley - del 6

4 maj · 2017

I Sofokles drama Antigone sägs det att “Imorgon är imorgon, framtida problem har framtida lösningar och vi måste fokusera på det som sker idag”. Aldrig har Sofokles resonemang känts mer inaktuellt! Idag är imorgon och framtida problem löste vi helst igår. Alla vill vara innovatörer, men vad är egentligen innovation och varför har det kommit att bli så viktigt för oss?

Låt oss börja med ’vad’: Innovation som substantiv är idéer till förändring eller förnyelse av produkter, tjänster eller processer som leder till ett ökat värdeskapande.

Vi kan vidare kategorisera innovation som inkrementell, radikal eller disruptiv – där förändringen i samma ordning stegvis blir mer komplex. Den första kategorin kan innebära förändring i pris eller distribution, den andra förändrar våra förväntningar på hur något ska vara och den tredje är sådan att när den introduceras så förändras också status quo. Den sista typen, disruptiv innovation, är den som på kort tid strömmat ur Silicon Valley och som orsakat stor oro i styrelserum världen över.

Idag etablerar sig allt fler globala företag i Silicon Valley för att dra nytta av dalens unika tillgångar; närvaro av teknologijättar (Google, Apple, Facebook m.fl.), tillförsel av human kapital från toppuniversitet (Stanford m.fl.) och ett överflöd av riskkapital i kombination med en extremt konkurrenspräglad men samtidigt samarbetsdriven kultur som hyllar både risktagande och misslyckanden.

Detta ekosystem ger Silicon Valley vad akademiker inom internationell ekonomi och handel kallar en komparativ fördel gällande innovation, det vill säga en lägre marginalkostnad för ”produktionen” av innovation. En stor del av denna komparativa fördel kan härledas till det faktum att innovation smittar! Företag som etablerar sig i dalen blir en del av dess ekosystem och nya branschöverskridande samarbeten skapar lösningar och betjänar marknader på sätt som är utom räckhåll för den enskilda aktören som står utanför.

Innovation har även blivit nördarnas revansch (på riktigt den här gången!). Filmen som myntade uttrycket hade premiär för drygt 30 år sedan, men genomslaget drog ut på tiden. Idag verkar dock antalet skimrande internetsuccéer där grundarna kan sola sig i strålglansen vara oändligt och allting bygger i grunden på den amerikanska framgångssagan. Unga och kreativa idealister kan med hjälp av intelligens och envishet komma att tjäna mer än både VDar och bankirer. Den stora frågan är hur länge ideologin kan hålla emot de frestelser i form av pengar, makt och fame som lockar dagens IT-miljardärer.

Mitt i denna hype har dock syftet med innovation hamnat i skymundan, nämligen ökat värdeskapande. Idag råder en skenande inflation i innovation – allt är innovativt oavsett vilket värde som idéerna tillför. Innovation har kommit att bli ett självändamål och ett mått på framgång, trots att det som i slutändan borde räknas inte är hur många förändringar som genomförs, utan vilken effekt de haft.

Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

19 april · 2017

Under 2017 går flera av Europas största länder till val, bland annat går Frankrike till valurnorna redan i helgen och i Storbritannien vankas det nyval. Om man tror att marknaden i olika länder kommer att reagera kraftigt på politiska händelser kan man positionera sig för detta. Men hur gör man? Nedan listar jag några saker som kan vara bra att tänka på om man vill, eller inte vill, exponera sig mot ett enskilt europeiskt land.

1. Hitta en landsfond

I Sverige finns det många valbara Sverigefonder men färre fonder med exponering mot enskilda europeiska länder. Möjligheten att hitta en landsfond som enbart investerar i ett europeiskt land är störst om man väljer fonder på ett stort fondtorg så som Avanza, Nordnet, Swedbank eller S&P Depå. Men även där är utbuden av europeiska landsfonder begränsade, exempelvis finns det endast en valbar Frankrikefond på den svenska marknaden och en handfull Storbritannienfonder.

Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

[Twittra detta]

Om man vill investera i ett specifikt europeiskt land har man därför två val; att välja bland de fåtalet landspecifika fonder som finns, eller att investera i en Europafond som har en högre koncentration mot det specifika landet.

2. När det inte finns landsfonder

Alla europeiska regionsfonder har gemensamt att de investerar i flera olika europeiska länder, men hur mycket de investerar i dessa länder kan skilja sig åt. Om man vill, eller inte vill, exponera sig mot en enskild marknads reaktion på de kommande politiska valen i Europa kan man välja en Europafond som antingen har mer eller mindre exponering mot ett enskilt land. En bred Europafond kan därmed fungera som ett alternativ till en landsfond, i de fall då en landsfond för det specifika landet inte finns tillgänglig.

Tabellen nedan visar ett axplock av de mest koncentrerade Europafonderna just nu.

3. Eurolandfonder för annan exponering

Om man som sparare vill undvika exponering mot exempelvis Storbritannien kan Eurolandfonder vara att föredra. Med Euroland avses länder som har Euro som valuta, därmed inkluderas varken Sverige eller Storbritannien. Eurolandfonder tenderar istället ha en stor exponering mot framförallt Frankrike och Tyskland, men även Nederländerna, Spanien och Italien har en större andel i Eurolandfonder än i Europafonder.

4. Alternativ: sitt lugnt i båten

De långsiktiga konsekvenserna av politiska val är inte alltid så stora. Om man är en långsiktig investerare och marknaden börjar åka bergochdalbana på grund av politiska händelser så gör man istället bäst i att följa Olof’s 5 råd.

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande