Skip to main content Skip to main navigation

Allt fler kommuner tecknar va-försäkring

Försäkringsnytt

Allt fler kommuner tecknar va-försäkring

2 november · 2015

Den nya va-försäkringen som S&P Underwriting Agency började marknadsföra i våras har fått en bra start. Hittills har fjorton kommuner tecknat försäkringen. Men det långsiktiga målet är klart högre än så.

– Vi räknar med att inom två år kommer minst 50 kommuner att ha tecknat den här försäkringen, säger Jan Hallberg på S&P Underwriting Agency.

– I dagsläget har vi ungefär 30 offerter ute hos kommunerna, fortsätter han.

Det var i maj som S&P Underwriting Agency började marknadsföra en alldeles ny försäkring som riktar sig till kommuner som drabbats av nederbördsskador. Ansvaret för dessa typer av skador omfattas nämligen inte av kommunernas vanliga ansvarsförsäkring. Inte sällan har därför stora summor betalats ut till drabbade fastighetsägare och deras försäkringsbolag.

S&P Underwriting Agency är en agentur som i detta fall företräder försäkringsgivarna Lloyd´s och Protector. De två försäkringsgivarna delar på ansvaret för eventuella ersättningar. Högsta ersättning är 50 miljoner kronor.

– Det var svårt att hitta intresserade försäkringsgivare för denna försäkring, säger Jan Hallberg, som berättar att idén till försäkringen har funnits inom Söderberg & Partners och S&P Underwriting Agency under en längre tid.

Hittills har det varit mindre och medelstora kommuner som har tecknat försäkringen, men enligt Jan Hallberg ligger offerter ute hos flera större kommuner. Geografiskt återfinns de kommuner som har tecknat försäkringen i hela Sverige.

– Det har ju de senaste åren varit en del uppmärksammade översvämningar i Sverige, säger Jan Hallberg som en förklaring till det stora intresset för försäkringen. Och även om man kan tro att risken för översvämningar är störst i södra Sverige så finns det utredningar som påvisar att risken är stor i hela Sverige.

Det som Jan Hallberg gärna vill framföra är att försäkringen inte bara täcker va-huvudmannens skadestånd enligt lagen om allmänna vattentjänster, utan också övriga kostnader som är förknippade med skadan. Till exempel omfattas kostnaden för att anlita externa tekniska konsulter för en va-utredning.

Marknadsföringen av den nya försäkringen sker i första hand genom andra förmedlare men även genom företagets informations- och nyhetsbrev till kommunerna.

 

Vad har varit svårast med att marknadsföra försäkringen?

– Det har varit svårt att få fram information om inträffade skador samt kostnaden för dessa, vilket i sin tur gjort det svårt att sätta premien. I början var det nog också så att kommunerna i första hand såg premierna som nya kostnader som måste finansieras. Men nu märker vi hur intresset för själva lösningen börjar öka, säger Jan Hallberg, som också berättar att de med tiden fått en allt bättre bild av själva marknaden samt risker och omfattningen av översvämningsskador.

S&P Underwriting Agency AB är en coverholder eller försäkringsagentur som specialiserar sig på försäkringar inom offentlig verksamhet, bygg- och fastighetsbranschen och energi (vindkraft). Bland annat erbjuder man olika typer av försäkringsgarantier och andra nischprodukter. Bolaget är en godkänd Lloyd’s coverholder sedan 2013.

8 av 10 företag utsätts för cyberangrepp – så skyddar ni er

20 april · 2021

Antalet cyberangrepp mot företag fortsätter att öka och är en högprioriterad risk att hantera. Traditionella försäkringar täcker sällan cyberskador – därför är behovet av en separat cyberförsäkring allt viktigare i dagens digitaliserade värld.

Enligt Ronnie Wallén, försäkringsförmedlare på Söderberg & Partners och specialist på cyberrisker, skapar digitaliseringen nya risker som måste hanteras av företagen och som inte täcks inom ramen för ”vanlig” försäkring. Cyberexponeringar undantas tvärtom i allt större omfattning i traditionell försäkring och cyber har seglat upp som den risk som företag är mest oroliga över jämte avbrott i verksamheten*.

– Cyberangrepp är ett snabbt växande problem och antalet attacker fortsätter att öka i frekvens och omfattning. Åtta av tio bolag i Sverige utsattes för ett cyberangrepp under 2020 enligt PwC-rapporten ”Nordic Cyber Crime Survey”. I samma rapport förutspåddes också att cyberkriminalitet kommer gå om den globala droghandeln i omsättning under 2021, säger Ronnie Wallén.

Vad omfattar en cyberförsäkring?

En cyberförsäkring skyddar ett företag vid en cyberincident. Det försäkrade ”objektet” är företagets IT-infrastruktur och även fel och misstag som personalen gör som kan leda till cyberskador. Skydd ges till exempel för kostnader till följd av ett hackerintrång och en bred försäkring kan även erbjuda skydd vid systemkrascher. Några grundbultar i de flesta cyberförsäkringar är att ersätta kostnader för; 

  • Krishantering: Primärt IT, juridik, PR och utpressning.
  • Skador mot bolaget självt. Det kan till exempel handla om återskapande av data, avbrott i verksamheten och merkostnader.
  • Skador mot tredje man. Det innebär skadeståndskrav kopplat till personuppgifter, konfidentiell information och notifiering.

Allt fler försäkringsbolag erbjuder även gratis tjänster till sina kunder, t.ex. utbildningsmoduler eller annan form av information eller rabatterade tjänster.

En stor fördel med de flesta cyberförsäkringar är att den är responsstyrd och ger tillgång till en panel av experter som bistår med krishantering redan vid misstanke om ett intrång. Som kund kan du ringa ett krisnummer dygnet runt och få hjälp med bland annat IT, juridik, PR och utpressning. Ofta finns det också någon som koordinerar arbetet mellan panelmedlemmarna. Det är företagets nätverk som försäkras vilket också kan inkludera outsourcade miljöer för vissa delar av skyddet. Försäkringen kan täcka skador som inträffar (till exempel avbrott), upptäcks (hackerintrång), eller gälla för krav som framställs mot företaget (skadeståndskrav, ransomware-krav).

Vem skulle attackera oss och varför?

I rapporten Cybersäkerhet i Sverige från 2020 sammanfattar MSB hot, metoder, brister och beroenden och konstaterar att cyberattackerna är mångfacetterade. MSB skriver att det bland annat är statliga aktörer med hög uthållighet och med politiska eller militära incitament som ligger bakom många attacker. Den andra falangen är attacker från kriminella aktörer som primärt drivs av ekonomiska intressen. I vissa fall har en attack också en ideologisk bakgrund.

- Företag som har drabbats hårt är många och ett antal av dessa har vi kunnat läsa om i media, till exempel Maersk, Norsk Hydro, Addtech, Mekonomen, Synsam och Gunnebo. Det är dock inte bara stora bolag som är i farozonen, två tredjedelar som drabbas är faktiskt små- eller medelstora företag, säger Ronnie Wallén.

Med andra ord kan alla företag vara i riskzonen. Utgångspunkten bör vara att om man sitter på information som är värd mycket för företaget – är den av värde för kriminella. Det är viktigt att kunna svara på frågan ”Hur skulle ett avbrott eller förlust av data påverka ert företags intäkter, och vilket ansvar kan ett intrång medföra till tredje man?”

Vilka trender och skadetyper ser vi inom cyberbrotten?

TrueSec skriver i rapporten Threat Intelligence Report 2021 att trenden för cyberbrott domineras av organiserad brottslighet, från statliga aktörer och av mindre sofistikerade aktörer. Kriminella aktörer drivs av pengar och är ofta innovativa och sofistikerade. De lägger ned stora resurser och tid på att identifiera och stjäla kritisk och känslig data, för att sedan framställa krav på ransomware.

De skadetyper som har dominerar är enligt TrueSec ransomware-attacker, dataintrång kopplat till ransomware och någon form av ”transaction hijacking”, till exempel hackad email och stöld av data. Även dataintrång i syfte att kartlägga miljöer finns med på listan såväl som hackerattacker i syfte att använda någons nätverk, exempelvis genom att skicka spam eller virus. Pandemin har också gjort att väldigt många arbetar hemifrån vilket har skapat nya säkerhetsutmaningar då företag snabbt tvingats sätta upp nya plattformar för detta. TrueSec konstaterar i sin rapport att antalet attacker kopplat till covid-19 ökade lavinartat under sommaren 2020.

- Inte sällan följs intrånget av ett avbrott i verksamheten och ett behov av att återskapa IT-miljöer och information – om det ens är möjligt. Oavsett konsekvenserna kan det bli kostsamt att hantera. Avbrott i verksamheten är det som kostat absolut mest pengar, och inte själva ransomware-kraven, säger Ronnie Wallén.

Vem ska teckna en cyberförsäkring?

Idag tecknar företag inom alla branscher cyberförsäkring, men detta grundas i olika behov och riskscenarion. Det är därför unikt för varje företag hur just deras situation ser ut.

Det är viktigt att komma ihåg att en cyberförsäkring inte är tänkt att ersätta det grundjobb som förväntas göras hos ett företag, det bör i stället ses som ett katastrofskydd och som komplement till det löpande och cykliska säkerhetsarbetet. Allt fler företag ställer också kontraktskrav på att även en cyberförsäkring ska upprätthållas. Med andra ord måste detta ses över från legalt perspektiv.

Söderberg & Partners hjälper er att säkerställa ert cyberskydd

Söderberg & Partners analysavdelning granskar löpande försäkringsvillkor allt eftersom produkten utvecklas. Cyberförsäkringars omfattning kan skilja sig åt mycket och då det är en ”ung” produkt och då även en snabb villkorsutveckling.

Om ni inte har koll på ert cyberskydd eller har frågor om cyberförsäkring – kontakta Söderberg & Partners försäkringsförmedlare, så hjälper vi er! Fyll i formuläret nedan så kommer vi återkomma till er för fortsatt dialog.

 

*Allianz Risk Barometer från 2020

**AIG Cyber Claims Report

Kontakt

Vinterfällor för bilister – hur och när gäller försäkringen?

15 februari · 2021

Vintern och det kalla klimatet med frost och snö kombinerat med mörker och minskad sikt skapar ökade risker för Sveriges bilister. Vet du när din försäkring gäller, vad som händer vid en viltolycka, och vilken roll dina vinterdäck spelar? Vi listar våra bästa tips för att minimera vinterfällorna.

Vinterdäckens påverkan på säkerhet och försäkring

I Sverige är det enligt lag krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag, och dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Det finns dock undantag som du kan läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida.

För att försäkringen ska gälla fullt ut och för att minska riskerna för skada under vinterhalvåret bör du kontrollera att dina vinterdäck uppfyller lagkraven. Det gör du genom att mäta mönsterdjupen på däcken. Mönsterdjupet på vinterdäcken ska vara minst 3 millimeter och på tunga fordon som bussar och lastbilar ska det vara minst 5 millimeter.

Det är även viktigt att säkerställa att vinterdäcken har rätt sorts märkning. Från och med den 1 juni 2019 ska däcken ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck. Tidigare skulle vinterdäcken vara märkta med M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Dessa däck får fortfarande användas som vinterdäck under en övergångsperiod fram till den 30 november 2024.

Det gäller vid dikeskörning och viltolycka

När väglaget är halt ökar riskerna för dikeskörning. För att få ersättning vid dikeskörning måste din bil ha vagnskadeförsäkring (s.k. helförsäkring) eller vagnskadegaranti. Detta gäller även vid bärgning av din bil efter dikeskörning, vilket då ersätts även om din bil inte skadats.  

Även viltolyckor är vanligare under vinterhalvåret, främst på grund av mörkret och att stoppsträckan förlängs av ett halt väglag. En viktig sak att ha i åtanke är att en trafikförsäkring inte ersätter dig i samband med viltolycka. En vanlig uppfattning är att halvförsäkring med djurkollisionstillägg ger ett fullvärdigt skydd, men i regel innebär det endast en självriskreducering. För att få full ersättning vid viltolyckor är istället en helförsäkring med djurkollisionstillägg att rekommendera. Ett sådant skydd innebär att försäkringsbolaget även står för hela självrisken utöver de kostnader som redan täcks.


8 snabba tips för att minimera vinterns risker

  • Använd de bästa däcken bak. De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på bilen för att minska risken för sladd vid inbromsning och i svängar. Detta gäller för både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

  • Förvara dina bildäck svalt, torrt och mörkt. Då ökar kvalitén och livslängden på bildäcken.

  • Säkerställ att du har rätt däcktryck. Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Vilket däcktryck din bil ska ha hittar du i bilens instruktionsbok.

  • Frostskydda sprinkler och kylvätska upp till minst 25–35 minusgrader. När vätska som kylvätska och tvättvätska fryser på vintern expanderar den, vilket kan innebära att bilens rör och behållare går sönder.

  • Kontrollera bilens batteri. Se över batteriets kapacitet och att det är laddat. Du kan vanligtvis nöja dig med ett batteri på 50–70 % laddning, men på vintern krävs mer av batteriet, till exempel när det gäller värme, lampor, el fönster, vindrutetorkare och liknande.

  • Kontrollera vindrutetorkarna och byt till mer robusta vindrutetorkare vid behov. Vinterväder kan tära på vindrutetorkare, särskilt gamla, och halvslitna torkare med hårt gummi är inte optimalt för vinterkylan.

  • Smörj bilens lås och lister. Både lås och lister blir lätt slitna och smutsiga, och genom att rengöra och smörja dem med låsolja respektive silikonfett kan du undvika att bildörrarna fryser på vintern.

  • Reparera stenskott i vindrutan omgående. Det är högre sannolikhet att ett stenskott kommer att spricka i frostigt väder, vilket då innebär att hela rutan måste bytas ut.

Behöver du hjälp att se över ditt skydd?

Vi på Söderberg & Partners ser gärna över ditt försäkringsskydd och säkerställer att din försäkring är rätt anpassad för just dig. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Kontakt

Varför anlita en försäkringsförmedlare?

15 februari · 2021

Försäkringsförmedlare är ett gammalt yrke. Redan på 1200-talet kan man läsa från Marco Polos anteckningar om försäkringsmäkleri. I anteckningarna berättar han att den växande världsomspännande handeln underlättades betydligt om skeppslaster kunde försäkras och att man för detta ändamål anlitade mäklare för att hitta personer som var villiga att stå risken att lasten skulle komma fram till sina mottagare oskadd. Och så fungerar det än idag, bortsett från att en mängd kringtjänster och försäkringsprodukter tillkommit.

Försäkring som produkt möjliggör att man kan ta ekonomiska risker

Försäkring som produkt är ett smörjmedel för den globala ekonomin. Utan det skulle många verksamheter inte kunna växa lika snabbt, eller kanske inte startats på grund av de ekonomiska riskerna.

Försäkring som produkt är en förhållandevis abstrakt och komplex företeelse där kunden som köper direkt av producenten ofta inte har den kompetens som krävs för att förstå produktens innehåll fullt ut. Det är här vi försäkringsförmedlare kommer in i bilden. Nog om makroperspektivet och historiken.

Vad bidrar försäkringsförmedlare med?

I Sverige introducerades försäkringsförmedlare på 80-talet, och var på den tiden koncentrerad till att pressa premier och var inte ett välansett yrke. Bara för de riktigt stora kunderna gjordes djupdykningar i försäkringsvillkoren och anpassningar utformade efter kundens specifika riskexponering.

Idag, efter lagregleringar och marknadsanpassningar, arbetar försäkringsförmedlare med en mer holistisk syn på risk och ser även till det som traditionellt sett inte är försäkringsbart. Förmedlare kan idag vara med i det skadeförebyggande arbetet, till exempel hantering av avtalsrisker eller framtagandet av riskrapporter på en industris tillverkande enheter. Förmedlare kan också vara med och skräddarsy försäkringsprodukter anpassade för en speciell kundgrupp eller ta fram egna särskilda lösningar s.k. portföljprogram eller faciliteter där kunder går ihop och har volym- och villkorsfördelar genom att man upphandlar försäkringar i grupp. Detta leder ofta till att kunderna får lägre premier och förbättrade villkor jämfört med om de hade valt att köpa sin företagsförsäkring direkt från ett försäkringsbolag.

 

Sju fördelar med att anlita en försäkringsförmedlare

  • Säkerställer att hela riskexponeringen synliggörs och att produkten som väljs är anpassad efter kundens behov
  • Är skadestöd vid skador
  • Arbetar skadeförebyggande
  • Kan sänka premiekostnader betydligt
  • Utvärderar försäkringsbolagens hållbarhetsarbete och skaderegleringsrenommé
  • Hittar kapacitet för risker som är svåra att försäkra
  • Säkerställer att specifika lagkrav följs i alla länder som kunden är verksam i

Vill du veta mer försäkringsförmedlare och hur vi kan hjälpa er?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Kontakt

Kontakta oss