Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

Försäkring

Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

18 april · 2019

Digitaliseringen har lett till att helt nya risker måste hanteras idag, vilket har gjort att cyberförsäkringar blivit allt viktigare för företag. Men vad täcker egentligen försäkringen och vilka risker kan man skydda sig mot?

Varför behövs en cyberförsäkring?

Den snabba tekniska utvecklingen innebär att företag stöter på helt nya risker idag. De flesta företag och organisationer är beroende av IT, vilket innebär att en cyberattack kan få allvarliga konsekvenser för verksamheten. Även om ett företag har ett basskydd i form av brandväggar och antivirusprogram så ökar antalet intrång lavinartat. Allt strängare regler ställer också höga krav på hur företag hanterar eventuella incidenter och att utbilda personal.

Vad täcker en cyberförsäkring?

Traditionella försäkringar täcker inte alltid dessa nya risker, vilket innebär att cyberförsäkring blir allt viktigare bland små såväl som stora företag. En cyberförsäkring täcker flera olika områden:

DATAINTRÅNG

En cyberförsäkring gäller om ditt företag drabbas av ett hackerintrång eller systemfel som påverkar data eller resulterar i ett avbrott av verksamheten.

RESPONSSERVICE

En viktig del som normalt ingår är en responsservice. Detta innebär att man redan vid misstanke om att ett cyberangrepp har inträffat eller pågår kan ringa ett responsnummer för att få krishjälp inom IT, Juridik och Utpressning.

IT-STÖD

Det initiala behovet är vanligen IT-stöd för att identifiera, isolera och eliminera t.ex. ett datavirus, om filer blivit krypterade eller om man är utsatt för en överbelastningsattack (Ddos-attack).

JURIDISK HJÄLP

Försäkringen erbjuder legal hjälp och ser också till att man får hjälp att rapportera i rätt tid till relevanta myndigheter. Detta är särskilt viktigt om personuppgifter eller konfidentiell information hamnat i orätta händer.

KRISHANTERING

Försäkringen ersätter kostnaden för krishantering inom PR och media för att minimera skadan av en incident.

UTPRESSNING

Försäkringen betalar också för att hantera hot mot företaget, t.ex. hot om att sprida virus, hot om att utsätta företaget för en överbelastningsattack eller hot om att kryptera eller att förstöra information.

KRAV & UTREDNING

Ett intrång kan leda till skadeståndskrav från tredje man, t.ex. om konfidentiell information har kommit i fel händer. Kostnader för detta täcks av försäkringen.

FÖRLUST AV DATA

Försäkringen gäller dels för att återskapa data som gått förlorad, men också för notifiering till privatpersoner och för kredit- och ID-övervakning. Försäkringen kan också betala dataskyddsrelaterade böter om det anses lagligt att försäkra.

AVBROTT & MERKOSTNADER

En mycket viktig del av cyberförsäkringen är också skydd för avbrott och merkostnader som kan uppkomma som följd av en cyberincident. Dels går det att få skydd för avbrott inom sitt eget nätverk, men även en incident hos en IT-leverantör som leder till ett avbrott kan inkluderas i skyddet. Misstag av personal eller en serverkrasch som leder till ett avbrott kan också omfattas i försäkringen, vilket kan få minst lika stora konsekvenser som en hackerattack.

I genomsnitt tar det cirka sex månader innan ett företag blir medvetna om ett dataintrång. Ungefär två tredjedelar av alla intrång drabbar också små- eller medelstora företag. Om man ser detta i ljuset av att kriminella också ändrar attackmönster hela tiden blir en cyberförsäkring ett bra hjälpmedel för att både hantera risk men också vara compliant med GDPR eller annan lagstiftning.

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar Söderberg & Partners dig med förslag på hur du gör företaget säkrare.

Vi har Sveriges nöjdaste kunder – för nionde året i rad!

17 november · 2020

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för nionde året i rad. Nöjdheten hos Söderberg & Partners kunder har dessutom ökat under det senaste året jämfört med föregående år.

– Vår viktigaste uppgift är att våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med de råd och den hjälp de får av oss, och vi vill alltid infria och överträffa våra kunders förväntningar. I en bransch som rör sig mot automatiserade lösningar står vi fast vid att också erbjuda det personliga mötet, allt för att våra kunder ska ha möjlighet att välja den rådgivning som passar bäst för just deras behov. Därför är vi otroligt glada att våra kunder har sagt sitt och är nöjdast i branschen – i år igen! Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder för förtroendet, vi lovar att ödmjukt och ambitiöst förvalta det vidare, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef, Söderberg & Partners.

Hantering av covid-19 påverkar kundernas nöjdhetsbetyg

I undersökningen framgår det att förmedlarbranschens kunder är nöjdare än de som har en direktkontakt med försäkringsbolag och att försäkringsförmedlarbranschens totala kundnöjdhetsbetyg ökar jämfört med föregående år. En ökning som sannolikt delvis beror på situationen kring covid-19 och branschens position att kunna hjälpa kunderna hantera deras oro kring ekonomin och framtiden. En annan faktor som kan bidra till ökningen är att relationen mellan hållbarhet och kundnöjdhet är särskilt stark i just denna bransch.

– När vi tittar på hur covid-19 påverkat kundupplevelsen inom denna bransch ser vi bland annat att proaktivitet och information från företagen till kunderna haft en stor inverkan på nöjdheten i stort. Vi ser också i alla våra studier – oavsett bransch - att kundernas krav på hållbarhet ökar, men här är det extra tydligt att en fråga som ”bidrar till utveckling av ett bättre samhälle” starkt påverkar hur nöjda kunderna är, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Det senaste året har inneburit stora utmaningar för många människor. Det är ofta under sådana tider som behovet av hjälp och stöd är som störst. I årets undersökning bad SKI därför Sveriges försäkringsförmedlingskunder att svara på en fråga om hur de upplever att deras leverantörer hanterat turbulensen kring coronapandemin. I denna frågekategori sticker Söderberg & Partners kunder ut som klart mest nöjda med den hjälp och stöd som de fått under året.

Känner du någon som behöver vår hjälp?

Är ditt företag inte kund hos Söderberg & Partners idag? Eller känner du till ett företag eller en person som du tror skulle uppskatta vår hjälp? I så fall får du gärna fylla i kontaktuppgifter till företaget/personen nedan så kontaktar vi dem!

* enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen 2020
**enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning av Sveriges private banking-aktörer för 2020

Vilket företag vill du tipsa om?

Ökade risker för företagsledningen – så skyddar ni er

17 november · 2020

Personer i företagsledningar tar ekonomiska risker då de kan bli skadeståndsskyldiga och personligt betalningsansvariga för företagets skulder. För att minimera riskerna kan därför en vd- och styrelseförsäkring vara ett bra alternativ. Om ditt företag redan har tecknat en sådan försäkring – har ni koll på vilka risker den täcker nu under pandemin?

Företagsledningens ansvar

I ett företag har vd och styrelsemedlemmar en viktig roll i att leda affärsverksamheten. Deras positioner medför även en stor ekonomisk risk då de kan bli skadeståndsskyldiga och personligt betalningsansvariga för företagets skulder. Dessa risker aktualiseras om ledningen inte sköter företaget enligt de lagar och regler som gäller, och därigenom skadar bolaget eller andra intressenter.

Risk och riskhantering i samband med covid-19

Den pågående pandemin har slagit hårt mot företag och det ekonomiska bortfallet kan i regel inte ersättas genom företagsförsäkringar. Det finns två områden som är extra viktiga för en ledning att se över och säkerställa under en krissituation.

1. Välinformerad om företagets ekonomiska ställning
För att hantera riskerna bör företagsledningen, särskilt vid krissituationer, hålla sig välinformerad om företagets ekonomiska ställning. Det gör det möjligt att efterleva de regler som riskerar att leda till personligt betalningsansvar. Aktiebolagslagen kräver nämligen att styrelsen ska upprätta en kontrollbalansräkning när företagets ekonomi har nått en viss kritisk punkt. Annars kan det bli aktuellt att styrelsen blir personligt betalningsansvariga för de skulder som uppkommer därefter. Dessutom kan felaktiga ekonomiska beslut leda till att skadeståndsanspråk riktas mot ledningspersonerna i bolaget. Det kan handla om såväl aktiva beslut som uteblivna beslut som skadar aktieägare eller andra borgenärer.

2. Säkerställa arbetsmiljön
I krissituationen som pandemin medfört har även nya risker kring företagens arbetsmiljö uppkommit. I USA har flera arbetsrättsliga krav riktats mot företag, exempelvis har Walmart stämts för brister i tillhandahållningen av skyddsutrustning. Några liknande fall har ännu inte förekommit i Sverige än, men om och när det uppkommer, kan det leda till ekonomiska krav mot ledningen.

Enligt Arbetsmiljöverket ska arbetsgivarna nu under pandemin arbeta som vanligt med sitt systematiska arbetsmiljöarbete och riskbedömning, men ta särskild hänsyn till de speciella risker som uppstår på grund av coronaviruset. Om det till exempel finns personal som tillhör en riskgrupp måste en särskild riskbedömning göras, vilket kan leda till att man behöver justera personalens arbetssituation och dess arbetsuppgifter för att minimera riskerna. En utarbetad plan för krishanteringen av arbetsmiljön och hur man anpassar verksamheten efter rådande situation är därför viktigt.

Vd- och styrelseansvarsförsäkring minskar riskerna

De ekonomiska svårigheter som pandemin medför ökar alltså riskerna för personligt ansvar för ledningen samt skadeståndsanspråk från aktieägare, kunder, leverantörer eller andra borgenärer. En vd- och styrelseansvarsförsäkring kan i dessa fall ersätta utredningskostnader, rättegångskostnader samt det eventuella skadeståndet.

Vid upptäckt av brister i arbetsmiljön relaterat till covid-19 har Arbetsmiljöverket möjlighet att belägga företaget med en sanktionsavgift, och i undantagsfall straffrättsliga böter. Om en anställd blir smittad på arbetsplatsen kan dessutom ersättningskrav för personskada komma att aktualiseras. De vd- och styrelseansvarsförsäkringar som har bredare omfattning täcker i dessa fall kostnader för utredningen kring arbetsmiljön samt försvarskostnaderna i samband med kravet.

En annan aspekt är att ekonomiska felhandlingar eller arbetsmiljöbrister kan medföra att företaget får en negativ bild hos allmänheten. En heltäckande vd- och styrelseförsäkring omfattar styrelsens krishanteringskostnader samt möjlighet att få experthjälp från PR-konsulter för att rädda bolagets anseende i ett sådant läge.

Säkerställ ert skydd

En bra vd- och styrelseansvarsförsäkring ger ett gott skydd för vd och styrelsemedlemmar som hamnar i olika svårigheter, framförallt nu under pandemin. Har ni en försäkring sedan tidigare – säkerställ hur omfattande försäkringen är och om den skyddar mot brister avseende covid-19.

Vill du se över er befintliga vd-och ledningsförsäkring, teckna en ny försäkring, eller bara ställa några frågor? Vi hjälper er gärna! Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för vidare dialog.

Så påverkas försäkringsmarknadens skaderesultat av pandemin

17 november · 2020

Just nu är vi inne i en historisk förändring av försäkringsmarknaden i världen. I början av hösten gick Lloyds of London, den viktigaste försäkringsmarknaden i Europa, ut med att den förväntade skademassan till följd av pandemin förväntas bli uppåt 4 miljarder GBP. Så vad kan vi förvänta oss inför årsskiftets försäkringsförnyelser? Hur skall vi agera när något inte går att försäkra?

Vilken typ av skador har man sett mest av?

Framförallt så är det avbrottsskador som återfinns i alla branscher, men främst inom hotell-, restaurang- och eventbranschen samt alla näringsgrenar som kan kopplas till dessa branscher. Man kan även se skador inom alla typer av tillverkande industri världen över som inte haft tillräckligt med personal, fått leva med hårda restriktioner och har haft kunder som inte kunnat leverera slutprodukten till slutkund.

Till saken hör att det bara är en bråkdel av de här försäkringstagarna som har haft en försäkring som omfattar s.k. epidemiavbrott. Just nu pågår ett stort antal processer på grund av att försäkringstagare anser att egendomsförsäkringen borde omfattas av avbrott till följd av covid-19, utan ett tillägg för epidemiavbrott. Detta innebär att totalskadan, dvs det avbrott som inte ersätts ur försäkringar och förlusten hos försäkringstagarna är långt mycket större än vad vi vet idag.

Andra försäkringsformer där vi ur ett globalt perspektiv ser ett stort antal skador är;

• Arbetsskadeförsäkring. Främst inom Life Science-sektorn.
  • Cyberförsäkring. Stressade organisationer har inte prioriterat säkerhetsarbete och det stora antalet hemarbetande som innebär en risk.
  • Vd- och styrelseansvarsförsäkring. Krav riktas mot företagsledningar för att de inte vidtagit nödvändiga åtgärder för att skydda sina anställda och därmed äventyrat bl.a. aktieägarnas intressen.
  • Tjänstereseförsäkringen.
  • Ansvars- och produktansvarsförsäkringen. Krav på grund av att man inte iakttagit länders restriktioner och därmed varit vållande till smittspridning.
  • Transportförsäkringen. Olika typer av krav såsom avbrott och kontamination m.m.

Försäkringsgivarna garanterar en viss summa pengar i händelse av skador hos försäkringstagarna vilket driver premiekostnader. Försäkringsbolagen är därför mycket noga med att bedöma de risker man kommer att ställas inför framöver – och därmed hur mycket premier man kommer att behöva ta ut inför framtida behov. För att minska effekterna av dessa faktorer krävs det att mer arbete läggs ner vid varje försäkringsförnyelse. Både av oss som försäkringsförmedlare, försäkringsgivare, och av er som kund.

Andra faktorer som påverkar försäkringsmarknaden är;

• Förändring av Ogden-räntan. Ogdens diskonteringsränta är en beräkning som används för att bestämma hur mycket pengar försäkringsföretag ska betala som ersättning till personer som har fått livsförändrande skador så att de täcker alla deras förutspådda framtida förluster. Det överenskomna avräkningsbeloppet syftar till att återspegla den sökandes framtida inkomstförlust samt täcka eventuella vårdkostnader.
  • Låga räntor. Historiskt sett har vi de lägsta/negativa räntorna över hela världen.
  • Solvens II. Försäkringsgivare behöver mer pengar i sina reserver vilket leder till mindre pengar för investeringar.
  • Allvarliga förluster de senaste åren från orkansäsonger, bränder i USA/ Australien och stora jordbävningar.

Det här innebär också att alla måste börja tänka på risk i en vidare bemärkelse eftersom stora delar av företagens risker inte kommer kunna gå att försäkra. Arbetet med företagens kontinuitetsplanering (Business Continuity Management) och riskidentifiering/riskkvantifiering och alternativ risktransferering kommer därför få en mycket viktig roll i framtiden.

En annan viktig insats på denna marknad är skadeförebyggande arbete samt kvalificerat skadestöd. Söderberg & Partners industriförmedlare har mångårig erfarenhet av det här arbetet och kan hjälpa er med motståndskraft och värdering av risker som inte går att försäkra. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.