Skip to main content Skip to main navigation

Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

Försäkring

Är ditt företag skyddat mot dataintrång?

18 april · 2019

Digitaliseringen har lett till att helt nya risker måste hanteras idag, vilket har gjort att cyberförsäkringar blivit allt viktigare för företag. Men vad täcker egentligen försäkringen och vilka risker kan man skydda sig mot?

Varför behövs en cyberförsäkring?

Den snabba tekniska utvecklingen innebär att företag stöter på helt nya risker idag. De flesta företag och organisationer är beroende av IT, vilket innebär att en cyberattack kan få allvarliga konsekvenser för verksamheten. Även om ett företag har ett basskydd i form av brandväggar och antivirusprogram så ökar antalet intrång lavinartat. Allt strängare regler ställer också höga krav på hur företag hanterar eventuella incidenter och att utbilda personal.

 

Vad täcker en cyberförsäkring?

Traditionella försäkringar täcker inte alltid dessa nya risker, vilket innebär att cyberförsäkring blir allt viktigare bland små såväl som stora företag. En cyberförsäkring täcker flera olika områden:

DATAINTRÅNG

En cyberförsäkring gäller om ditt företag drabbas av ett hackerintrång eller systemfel som påverkar data eller resulterar i ett avbrott av verksamheten. 

RESPONSSERVICE

En viktig del som normalt ingår är en responsservice. Detta innebär att man redan vid misstanke om att ett cyberangrepp har inträffat eller pågår kan ringa ett responsnummer för att få krishjälp inom IT, Juridik och Utpressning.

IT-STÖD

Det initiala behovet är vanligen IT-stöd för att identifiera, isolera och eliminera t.ex. ett datavirus, om filer blivit krypterade eller om man är utsatt för en överbelastningsattack (Ddos-attack).

JURIDISK HJÄLP

Försäkringen erbjuder legal hjälp och ser också till att man får hjälp att rapportera i rätt tid till relevanta myndigheter. Detta är särskilt viktigt om personuppgifter eller konfidentiell information hamnat i orätta händer.

KRISHANTERING

Försäkringen ersätter kostnaden för krishantering inom PR och media för att minimera skadan av en incident. 

UTPRESSNING

Försäkringen betalar också för att hantera hot mot företaget, t.ex. hot om att sprida virus, hot om att utsätta företaget för en överbelastningsattack eller hot om att kryptera eller att förstöra information.

KRAV & UTREDNING

Ett intrång kan leda till skadeståndskrav från tredje man, t.ex. om konfidentiell information har kommit i fel händer. Kostnader för detta täcks av försäkringen.

FÖRLUST AV DATA

Försäkringen gäller dels för att återskapa data som gått förlorad, men också för notifiering till privatpersoner och för kredit- och ID-övervakning. Försäkringen kan också betala dataskyddsrelaterade böter om det anses lagligt att försäkra.

AVBROTT & MERKOSTNADER

En mycket viktig del av cyberförsäkringen är också skydd för avbrott och merkostnader som kan uppkomma som följd av en cyberincident. Dels går det att få skydd för avbrott inom sitt eget nätverk, men även en incident hos en IT-leverantör som leder till ett avbrott kan inkluderas i skyddet. Misstag av personal eller en serverkrasch som leder till ett avbrott kan också omfattas i försäkringen, vilket kan få minst lika stora konsekvenser som en hackerattack.

 

I genomsnitt tar det cirka sex månader innan ett företag blir medvetna om ett dataintrång. Ungefär två tredjedelar av alla intrång drabbar också små- eller medelstora företag. Om man ser detta i ljuset av att kriminella också ändrar attackmönster hela tiden blir en cyberförsäkring ett bra hjälpmedel för att både hantera risk men också vara compliant med GDPR eller annan lagstiftning.

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar Söderberg & Partners dig med förslag på hur du gör företaget säkrare.

 

Kontakta oss

Följer familjen med på tjänsteresan i vinter?

21 november · 2019

När man åker på en tjänsteresa är det inte helt ovanligt att man passar på att lägga årets skid- eller solsemester i anslutning till tjänsteresan. Som vi tidigare skrivit om täcker många hemförsäkringar inte semester i anslutning till tjänsteresa, vilket kan ställa till problem om man inte är vaksam på olika försäkringsgivares villkor.

Reser du en del i ditt arbete kan det vara praktiskt att lägga årets skidresa i anslutning till din tjänsteresa. Med vår nya försäkringslösning PlusTjänsteresa får du och din familj fullt försäkringsskydd i upp till 45 dagar om ni väljer att kombinera tjänsteresan med en privat semester.

Vad är en tjänstereseförsäkring?

En tjänstereseförsäkring ger ett skydd när du på uppdrag av din arbetsgivare åker på en resa i tjänsten. Det krävs inte ens att du lämnar staden du befinner dig i för att en resa ska utgöra en tjänsteresa, vilket gör att även kundbesök inom samma stad kan vara en tjänsteresa.

Vad är viktigt att tänka på?

Det är viktigt att försäkringen täcker de risker du utsätts för när du reser för företagets räkning, allt från borttappat bagage till olycksfall eller krissituationer bör omfattas av försäkringsskyddet. För oss är det också viktigt att mindre företag ska kunna ta del av de bästa villkoren till en bra premie. Det är därför vi på Söderberg & Partners har använt den gemensamma kraften av många små bolag för att kunna skapa en försäkringslösning med goda villkor som gäller både för dig och din familj.

Styrkor i PlusTjänsteresa

Vid en tjänsteresa är marginalerna ofta små och schemat fullspäckat, vilket gör att det inte finns utrymme för krångel. På en skidsemester har man ofta bagaget fullpackat med diverse utrustning som är oumbärlig för den stundande resan. Blir bagaget försenat, skadat, stulet eller förlorat är det viktigt att försäkringen täcker detta. Förutom att ge en hög ersättning för både personlig egendom och arbetsgivarens egendom samt ett generöst avbeställningsskydd om ni inte kan åka, erbjuder vi fördelaktiga villkor som andra aktörer inte inkluderar.

Många tjänstereseförsäkringar undantar riskaktiviteter, så som offpistskidåkning, medan andra kräver närvaro av certifierad guide för att detta ska omfattas av försäkringen. Med PlusTjänsteresa väljer du själv om du vill hålla dig till pisten eller om du vill åka offpist. Detta innebär att du kan ta med hela familjen ut i backen utan att behöva oroa dig för vart respektive familjemedlem väljer att åka.

PlusTjänsteresa erbjuder också ett trygghetspaket för mer extrema situationer som ger ersättning vid kidnappning, gisslantagning, kapning och evakuering ur krigs- och högriskområde. Skyddet gäller även ersättning för merkostnader vid karantän, naturkatastrofer och myndighetsavspärrningar.

Med vår lösning är hjälpen bara ett telefonsamtal bort och du får tillgång till flera servicekontor runt om i hela världen där personalen är skandinavisktalande och har lokalkännedom samt medicinsk expertis.

Kontinuerlig kvalitetssäkring

För att du som kund ska känna dig trygg i att du alltid är försäkrad i en riktigt bra försäkringslösning konkurrensutsätts PlusTjänsteresa löpande. I detta arbete utvärderas hela marknaden avseende villkor, pris och service. Genom detta arbetssätt säkerställer Söderberg & Partners att du som kund alltid har en försäkringslösning av högsta kvalitet.

Lösningen riktar sig till svenskbaserade företag och företagskoncerner med upp till 600 anställda. Tanken bakom konceptet är att små och medelstora företag ska kunna dra nytta av en gemensam upphandlingskraft och på så vis erhålla fördelarna med att tillhöra en stor grupp och samtidigt kunna göra val som passar det enskilda företagets behov.

Är detta något för dig och ditt företag? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

 

Kontakt

Utvärderar din försäkringsförmedlare rätt parametrar?

21 november · 2019

I offertjämförelsen är det är vanligt att man fokuserar på pris och kapacitet. Vi tycker det är viktigt att även väga in andra parametrar i utvärderingen av försäkringsgivarna, vilket jag berättar mer om nedan.

Med 20-års erfarenhet av försäkringsförmedling kan jag konstatera att de offertjämförelser som dagens industrikunder får efter avslutad upphandling är relativt standardiserade och onyanserade. De är också i huvudsak koncentrerade på pris och kapacitet, dvs premier och försäkringsbelopp. Så ser det ut hos majoriteten av våra konkurrenter. Givet komplexiteten i verksamheten hos många av industrikunderna är det förvånande att det skett så lite utveckling inom det här området. På Söderberg & Partners har man lagt ned ett stort arbete på att utveckla och skräddarsy offertjämförelsen utifrån kundens riskexponering där man också tittar på andra parametrar än kronor och mängd.

Kvalitetssäkrad analysmetod

Det jag också kan se är att villkorsanalyserna varierar stort i kvalité och utförande bland förmedlarna, även hos de lite större förmedlarna. Hos Söderberg & Partners är grunden för villkorsanalysen våra villkorsdatabaser, som innehåller i stort sett alla sakförsäkringsvillkor på den svenska marknaden. Villkorsanalysen görs av vårt analysteam som även tar hänsyn till vilken bransch kunden är verksam inom. Analysen görs utifrån kundens kompatibilitet med villkoren. Efter grundanalysen görs justeringar för den specifika kunden av en specialist i våra rådgivningsteam. Både villkorsdatabasen och analyserna uppdateras löpande av vårt analysteam för att vi alltid ska kunna ge kunden en relevant och aktuell villkorsanalys.

Ha med rätt parametrar i offertjämförelse

Utöver en kvalitetssäkrad arbetsmetod för att jämföra villkor har Söderberg & Partners dessutom lagt till två parametrar i offertjämförelsen som särskiljer oss från våra konkurrenter. Den första parametern är skaderegleringsrenommé, dvs. hur nöjd eller missnöjd våra kunder är med en viss försäkringsgivares skadereglering. Här har vi gjort en omfattande analys med hänsyn till ledtider, kvalité, professionalism, bransch och flexibilitet. Frågar ni mig så är detta oftast den absolut viktigaste parametern vid en offertjämförelse och något som enligt min mening borde vara en standard hos alla.

Den andra parametern är att vi betygsatt försäkringsgivarna efter deras hållbarhetsarbete och tittat på om deras skaderegleringsarbete är hållbart. Hur sker återställandet av en nedbrunnen byggnad? Är det med material som är mer miljövänliga och mer beständiga än tidigare använt material? Eller är det priset som får styra? En parameter som också den kan tyckas borde vara en självklarhet att ta med i en offertjämförelse idag.

Givet ovan vill jag sätta ljus på frågan om offertjämförelsens omfattning och parametrarnas relevans samt vikten av att vara medveten om att det finns skillnader i arbetsmetod hos de olika sakförsäkringsförmedlarna. Jag hoppas också att jag har väckt några tankar hos er försäkringsansvariga och att vi kan få utmana era nuvarande försäkringsförmedlare.  

Är ni intresserade eller har frågor kring detta? Hör av er till oss för en kostnadsfri utvärdering av era försäkringar.


Ta del av en kostnadsfri utvärdering av ditt företags försäkringar

PlusKonsult – en omfattande och smidig konsultförsäkring

16 september · 2019

Söderberg & Partners har utvecklat PlusKonsult som är en företagsförsäkring för konsulter med en omsättning upp till 15 MSEK. PlusKonsult är utvecklad med fokus på att vara enkel att förstå och lätt att teckna samtidigt som produkten erbjuder ett omfattande skydd.

Varför ska du välja PlusKonsult?

Det finns olika risker som behöver försäkras beroende på vilken bransch du är verksam inom. Som konsult kan det därför vara svårt att hitta en försäkringslösning som är anpassad efter just din verksamhet. PlusKonsult förenklar processen att hitta en bra försäkring genom ett system där du som kund endast behöver uppge omsättning och antal anställda för att få ett försäkringsskydd som är anpassat för branschen där bolaget är verksamt.

Innehållet i försäkringen är utarbetat genom omfattande villkorsanalyser och ett nära samarbete med Moderna Försäkringar. Till exempel innehåller den enskilt viktigaste försäkringen ’konsultansvarsförsäkringen’ via PlusKonsult flera tillägg som Söderberg & Partners identifierat som viktiga för att ge konsulter ett extra starkt skydd. Konsultansvarsförsäkringen är en ansvarsförsäkring för rena förmögenhetsskador som skyddar företaget vid skadeståndsskyldighet och kostnader som kan uppkomma på grund av felaktigt utförda tjänster.  

 

Vem vänder sig PlusKonsult till?

PlusKonsult vänder sig till konsultbolag med en omsättning upp till 15 MSEK. Produkten möter det växande behovet av en omfattande konsultförsäkring som är lätt att både förstå och teckna. Alla bolag drar dessutom nytta av en gemensam upphandlingskraft som erbjuder bättre villkor till en konkurrenskraftig premie. Vissa konsultgrupper är dock exkluderade från lösningen då de anses vara särskilt riskfyllda. Exempel på dessa är konsulter som ägnar sig åt juridisk rådgivning, skatterådgivning, revision, finansiell rådgivning och patentrådgivning.

Play

Play


Tre paket som är anpassade efter dina behov

PlusKonsult finns i tre storlekar som är anpassade efter dina behov och vilka risker ditt bolag utsätts för. Vilken försäkringsnivå passar dig?

 

Small – För konsultföretag som behöver ett grundläggande skydd

Small ger ett brett skydd för skador som har samband med din rådgivande verksamhet. Som konsult kan försummade tjänster eller felaktiga råd leda till såväl ekonomiska som fysiska skador för dina kunder som du kan bli ansvarig för. Paketet ger skydd för dessa skador samt eventuella skadestånd och rättstvister som kan uppstå i samband med dem. Paketet täcker även ekonomiska skador som drabbar ditt företag om någon anställd begår brott i tjänsten. Det kan handla om exempelvis stöld av pengar, förskingring eller dataintrång. 

Försäkringar som ingår: Konsultansvarsförsäkring, Ansvarsförsäkring för sak- och personskada, Förmögenhetsbrottsförsäkring och Rättsskyddsförsäkring.

 

 Medium – För konsultföretag med tillägg för egendom och tjänsteresa

Medium skyddar, förutom din rådgivande verksamhet, även den egendom som du använder i ditt arbete. Det här paketet rekommenderas om du har ett kontor eftersom du då kan drabbas av både egendomsskador och verksamhetsavbrott till följd av exempelvis en brand, ett inbrott eller någon annan oförutsedd händelse. Dessutom skyddas du mot plötsliga och oförutsedda fysiska skador på datorer och surfplattor som du använder i din verksamhet.

Paketet innehåller även en tjänstereseförsäkring vilket innebär att den här lösningen lämpar sig för dig som reser mycket mellan uppdrag. Det här skyddet omfattar tjänsteresor i hela världen. Dessutom ger paketets olycksfallsförsäkring skydd för dig och dina anställda vid olycksfall under arbetstid samt under färd till och från arbetet. 

Försäkringar som ingår (utöver försäkringar som ingår i Small): Egendomsförsäkring, Avbrotts- och extrakostnadsförsäkring, Tjänstereseförsäkring, Allriskförsäkring för dator och surfplatta och Kollektiv olycksfallsförsäkring.

 

Large – Ett omfattande skydd för konsultföretag med tillägg för cyberförsäkring

Large rekommenderas främst för data- och IT-konsulter. I dagens digitaliserade samhälle har dock de flesta företag någon form av exponering som kan skyddas av ett cybertillägg vilket innebär att även andra konsultgrupper kan behöva tillägget. Det gäller främst dig som bedriver mycket av din verksamhet online och framförallt om du hanterar känslig information som exempelvis personuppgifter.  

Försäkring som ingår (utöver försäkringar som ingår i Medium): Cyberförsäkring.

 

PlusKonsult håller högsta kvalitét

För att du som kund ska vara trygg i att du är kontinuerligt försäkrad i en marknadsledande försäkringslösning konkurrensutsätter Söderberg & Partners PlusKonsult löpande. I detta arbete utvärderas villkor, priser och service på hela konsultförsäkringsmarknaden för att säkerställa att PlusKonsult hela tiden håller högsta kvalitet och ger dig som kund bästa möjliga skydd.

Är du intresserad av att veta mer om PlusKonsult? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

 

Kontakt

Kontakta oss