Semestertider – Cyberbrottens högtid

Semestertiderna närmar sig. Företag ändrar sina rutiner och har sommarpersonal på plats. Ordinarie personal läser jobbmejl från mobiltelefonen och använder sig av öppna WiFi-nätverk. Allt detta medför stora risker för nätfiske, bluffakturor och att bli hackad. Undvik att gå i cyberfällan genom att säkerställa ditt företags riskhantering inför semestern.

Se upp för nätfiske när du läser mejlen

Under semestern är det vanligt att anställda ser över företagsmejlen i mobilen. Det ökar cyberbrottslingarnas möjlighet att genom mejl med bifogade dokument eller manipulerade länkar komma åt känslig information eller få åtkomst till företagets datasystem. Om man i solstolen ögnar igenom företagsmejlen är det lätt att missa signaler som annars skulle väcka misstanke. Det här beror ofta på att man lägger mindre tid än normalt på varje mejl samt att det är svårare att kontrollera avsändaradresser och länkar i mobilen än på datorn.

Det faktum att mejlen ses över allt mer sällan under semestern kan också innebära att man vid en snabb överblick vidarebefordrar något som framstår som relevant till en kollega på arbetsplatsen. Din vidarebefordran kan då uppfattas som en försäkran om innehållet, vilket gör att en annars uppmärksam kollega riskerar att föra in en skadlig programkod i företagets nätverk. Att vidarebefordra mejl på det här sättet medför särskilda risker eftersom en skadlig programkod i regel gör mer skada på arbetsdatorn än på mobilen.

Bluffakturor och vd-bedrägerier ökar under sommaren

Under sommaren använder sig företag ofta utav oerfaren semesterpersonal. Cyberbrottslingar kan utnyttja detta genom att skicka fakturor på tjänster eller varor ditt företag aldrig beställt. En annan typ av bedrägeri som ökar på sommaren är vd-bedrägerier där förövaren skickar falska mejl under vd-namnet och ber anställda på företaget att föra över stora summor pengar till ett angivet konto. För att minimera riskerna kring bluffakturor och andra cyberbedrägerier är det viktigt att göra semesterpersonalen medveten om den här typen av bedrägerier och att skapa rutiner för hur man hanterar misstänkta fall. Bristande kunskaper inom cybersäkerhet är ofta företagets svagaste punk men kan undvikas genom att ge alla nyanställda en grundläggande utbildning i dessa frågor.

Färre personer och nya ansikten på arbetsplatsen

Att färre personer från den ordinarie arbetsstyrkan befinner sig på arbetsplatsen samtidigt som semesterpersonal fyller företagets kontor medför också risker. Under denna tid blir det enklare för utomstående att obemärkt ta sig in på arbetsplatsen för att på olika sätt få åtkomst till företagets nätverk. För att undvika detta bör man se över rutinerna kring vilka som kan ta sig in på företagets kontor under sommarmånaderna samt lösenordskydda samtliga datorer och mobiler noga.

Öppna WiFi-anslutningar innebär en risk

På semestern är det bekvämt att ansluta sig till caféets eller hotellets WiFi-nätverk, men det kan medföra stora risker. Sådana öppna nätverk är enkla att hacka och i värsta fall kan de helt kontrolleras av hackaren som då kan komma åt mejl, lösenord, bankuppgifter och annan känslig information. Om du inte har något annat alternativ än ett öppet WiFi så bör du undersöka att det faktiskt är hotellets WiFi-nätverk du loggar in på samt undvika nätshopping, bankappar och hemsidor som kräver lösenord. Tänk även på att det är säkrare att surfa via din mobiloperatör än via WiFi eftersom mobilsurfen är krypterad.

6 tips för att minimera riskerna under semestern:

1. Se upp för mejl som innehåller många stavfel och som har en udda disposition. Skicka aldrig vidare sådana mejl till kollegor.

2. Var vaksam över mejl som innehåller en uppmaning för dig att göra något, särskilt om det anges en viss tidsfrist du måste hinna med.

3. Undvik att koppla upp jobbdator eller jobbmobil till ett okänt öppet WiFi-nätverk.

4. Skapa backup för alla dina enheter så att du har en kopia av all viktig information om din mobil eller dator skulle bli stulen eller förstöras under semestern.

5. Se till att hålla företagets datorer uppdaterade med ett starkt antivirusskydd.

6. Säkerställ att datorerna har en hårddiskkryptering och stäng av dem innan du går på semester.

Vill du kunna luta dig tillbaka i solstolen och känna dig trygg med att ditt företag har ett bra cyberskydd i semestertider? Vi på Söderberg & Partners hjälper dig gärna att se över ditt försäkringsskydd kopplat till cyberrisker. Hör av dig till din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Kontakta oss!

Vill du ha hjälp att se över företagets försäkringsbehov? Fyll i formuläret så blir du kontaktad.