Skip to main content Skip to main navigation

Varför anlita en försäkringsförmedlare?

Varför anlita en försäkringsförmedlare?

15 februari · 2021

Försäkringsförmedlare är ett gammalt yrke. Redan på 1200-talet kan man läsa från Marco Polos anteckningar om försäkringsmäkleri. I anteckningarna berättar han att den växande världsomspännande handeln underlättades betydligt om skeppslaster kunde försäkras och att man för detta ändamål anlitade mäklare för att hitta personer som var villiga att stå risken att lasten skulle komma fram till sina mottagare oskadd. Och så fungerar det än idag, bortsett från att en mängd kringtjänster och försäkringsprodukter tillkommit.

Försäkring som produkt möjliggör att man kan ta ekonomiska risker

Försäkring som produkt är ett smörjmedel för den globala ekonomin. Utan det skulle många verksamheter inte kunna växa lika snabbt, eller kanske inte startats på grund av de ekonomiska riskerna.

Försäkring som produkt är en förhållandevis abstrakt och komplex företeelse där kunden som köper direkt av producenten ofta inte har den kompetens som krävs för att förstå produktens innehåll fullt ut. Det är här vi försäkringsförmedlare kommer in i bilden. Nog om makroperspektivet och historiken.

Vad bidrar försäkringsförmedlare med?

I Sverige introducerades försäkringsförmedlare på 80-talet, och var på den tiden koncentrerad till att pressa premier och var inte ett välansett yrke. Bara för de riktigt stora kunderna gjordes djupdykningar i försäkringsvillkoren och anpassningar utformade efter kundens specifika riskexponering.

Idag, efter lagregleringar och marknadsanpassningar, arbetar försäkringsförmedlare med en mer holistisk syn på risk och ser även till det som traditionellt sett inte är försäkringsbart. Förmedlare kan idag vara med i det skadeförebyggande arbetet, till exempel hantering av avtalsrisker eller framtagandet av riskrapporter på en industris tillverkande enheter. Förmedlare kan också vara med och skräddarsy försäkringsprodukter anpassade för en speciell kundgrupp eller ta fram egna särskilda lösningar s.k. portföljprogram eller faciliteter där kunder går ihop och har volym- och villkorsfördelar genom att man upphandlar försäkringar i grupp. Detta leder ofta till att kunderna får lägre premier och förbättrade villkor jämfört med om de hade valt att köpa sin företagsförsäkring direkt från ett försäkringsbolag.

 

Sju fördelar med att anlita en försäkringsförmedlare

  • Säkerställer att hela riskexponeringen synliggörs och att produkten som väljs är anpassad efter kundens behov
  • Är skadestöd vid skador
  • Arbetar skadeförebyggande
  • Kan sänka premiekostnader betydligt
  • Utvärderar försäkringsbolagens hållbarhetsarbete och skaderegleringsrenommé
  • Hittar kapacitet för risker som är svåra att försäkra
  • Säkerställer att specifika lagkrav följs i alla länder som kunden är verksam i

Vill du veta mer försäkringsförmedlare och hur vi kan hjälpa er?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Kontakt

Översvämningar och skyfall – har du koll på ert försäkringsskydd?

27 september · 2021

En av de vanligaste naturskadorna i Sverige är översvämningar. Bara nu i somras drabbades Gävleborg och Dalarna hårt av kraftiga skyfall. Enligt SMHI regnade det upp till 160 millimeter under ett dygn medan det normala är 70–80 millimeter under hela augusti. Översvämningar som dessa medför stora skador på fastigheter och egendom, och då gäller det att vara rätt försäkrad. Hur kan man skydda sig mot översvämningar och vad täcker en företags- eller fastighetsförsäkring?

Översvämningsskador vid skyfall ingår i grundskyddet

Ersättning för översvämning vid skyfall ingår vanligen i grundskyddet för en företags- eller fastighetsförsäkring. Det innebär att du får ersättning för skador på byggnad eller däri befintlig egendom om vatten strömmat in genom dörrar, fönster, ventiler och dylikt (ej grunden) eller trängt upp ur avloppsledningen. En förutsättning är dock att skadan uppstår i samband med skyfall vilket innebär att det måste regna minst 1 mm per minut eller 50 mm per dygn.

Försäkringsbelopp och självrisk kan variera stort

Översvämningar kan medföra betydande kostnader och det är därför viktigt att man ser över försäkringsskyddets omfattning. Jämför man marknadens villkor för företags- och fastighetsförsäkringar så kan ersättningen skilja sig markant.  

En del försäkringsbolag lämnar ersättning med ett så lågt belopp som 10 prisbasbelopp (476 000 kronor) vid översvämning på grund av skyfall. Bättre villkor erbjuder däremot ersättning upp till 350 prisbasbelopp (16 660 000 kronor). Även om försäkringsskyddets utformning i övrigt inte skiljer sig kan det alltså finnas stora skillnader när det kommer till hur mycket försäkringsbolagen faktiskt betalar ut.

Eftersom översvämningsskador är vanliga naturskador och kan medföra omfattande kostnader bör du därför se till att försäkringsbeloppet är tillräckligt högt. Villkor med låga ersättningsbelopp riskerar nämligen att vara otillräckligt när skadan väl är framme. 

Självrisken mellan marknadens villkor kan också skilja sig åt. Flertalet bolag tillämpar vid dessa skador en förhöjd självrisk som kan innebära att försäkringen inte blir aktuell för mindre skador. Det kan därför vara bra att se över vilken självrisk som din nuvarande försäkring har.

Kontakta oss för mer information

Vill du veta mer om dessa försäkringar eller ta reda på hur just ditt företag står skyddat vid en översvämning? Kontakta din försäkringsförmedlare eller fyll i formuläret längst ner. Vi ser över din befintliga försäkring och säkerställer att ni har rätt skydd om olyckan är framme.

Tips – viktigt att tänka på inför en översvämning


1. Undersök översvämningsrisken

Ett tips är att kontakta din kommun som kan ha information om ditt område varit utsatt för översvämningar tidigare och vilka konsekvenserna blev då. Hos kommunen kan det dessutom finnas information om vattenläget och när en eventuell översvämning beräknas nå ditt område. I MSB:s översvämningsportal finns dessutom kartor över översvämningsrisker utmed svenska vattendrag och kuster.

2. Skaffa en vattenpump

Skaffa en vattenpump i god tid innan en eventuell översvämning och träna på att använda den.

3. Rensa källaren

I källaren är det i regel störst risk för översvämning och du bör därför förvara dyrbara ägodelar på andra ställen (vindsförråd).

4. Säkra golvbrunnar

Golvbrunnar kan skapa särskilda problem om de inte har backventiler. Se därför till att ha filtar och ett tungt föremål i närheten som du kan placera över brunnarna om du skulle behöva stoppa inflödet av vatten.

5. Undersök tak och rännor

För att minska riskerna för översvämning bör du rensa hängrännor, stuprör och dagvattenbrunnar. Du bör vidare kontrollera taket så att allt är i sin ordning.

6. Marken runt huset

Se till att marken runt ditt hus lutar bort från huset och att kantstenar på gatan inte saknas så att rännstensvattnet rinner in mot ditt hus.

Om vatten tränger in i fastigheten

  1. Bryt strömmen eftersom vatten kan vara strömförande
  2. Torka, pumpa eller ös ut vatten så fort som möjligt
  3. Försök avleda vattnet så det rinner bort från fastigheten
  4. Täta ventiler och andra öppningar där det rinner in vatten
  5. Ta bilder på översvämningen och på skadad egendom
  6. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag

Kontakt

Fem försäkringsrisker att se upp för under sommarsemestern

15 juni · 2021

Under sommarsemestern uppstår ett antal försäkringsrisker som du som företagare och medarbetare bör vara medvetna om. Det gäller allt ifrån bedrägeri- och inbrottsrisker, till brandskydd, och vad som händer om företagsmobilen går sönder. Nedan har vi listat de fem vanligaste försäkringsriskerna som är viktiga att se över och säkerställa, så att ni kan njuta av en lugn semester.

1. Sommarjobbares omfattning i företagsförsäkringen

När ordinarie personal har semester eller när kunderna blir fler kan företag vara i behov av extra personal. För många företag är tillfälliga anställningar av sommarjobbare en vanlig lösning. För att minska risken för skador och olyckor på arbetsplatsen är det viktigt med en grundlig introduktion och vägledning kring arbetsuppgifter och eventuella risker. Om olyckan ändå är framme är det viktigt att dessa sommarjobbare är försäkrade. Är ert företag bundet till kollektivavtal kommer sommarjobbarna skyddas genom det. Annars är det viktigt att ni som arbetsgivare säkerställer att dessa personer omfattas av företagets befintliga olycksfallsförsäkring.

2. Bedrägeri när ordinarie personal är på semester

När ordinarie personal byts ut mot sommarjobbare blir företag mer sårbara för bedrägerier. Under sommaren bör ni därför vara extra uppmärksamma och skapa tydliga rutiner för den tillfälliga personalen. Risken är annars stor att okända fakturor blir attesterade eller att avtal ingås med okända leverantörer över telefon.

Cyberattacker mot företag ökar även under sommaren eftersom bedragare är medvetna om att ny och tillfällig personal gör företag mer mottagliga för datorvirus och skadlig kod som äventyrar företags IT-system. Här är det viktigt att uppmärksamma den nya personalen på vilka cyberrisker som finns, hur era rutiner ser ut för att förvara och skydda känslig information och hur ni agerar vid en cyberattack. Vi rekommenderar även att ni ser över ert cyberskydd och ert behov av en cyberförsäkring. Vill du veta mer om cyberangrepp och vikten av en försäkring? Läs vår artikel 8 av 10 företag utsätts för cyberangrepp – så skyddar ni er.

3. Fastigheter som står tomma över sommaren

Tomma fastigheter innebär en ökad risk för inbrott, skadegörelse och anlagda bränder. Detta har medfört att vissa försäkringsbolag betraktar tomma fastigheter som högriskfastigheter. Ni bör därför meddela era försäkringsgivare om lokaler lämnas tomma eller utan uppsyn under en längre tid. Om försäkringsbolaget inte får information om ovan kan det innebära att skadegörelse eller stöld inte täcks av försäkringen.

De allra flesta inbrottstjuvar kommer sannolikt försöka bryta sig in i företagets lokaler under natten och smyga sig fram genom den omkringliggande miljön. Bråte och större lösa objekt runt fastigheten kan fungera som tillfälligt skydd för en tjuv som vill bryta sig in i lokalen obemärkt. Genom att hålla utemiljön städad och väl upplyst skapas en avskräckande effekt.

4. Företagsmobil eller dator går sönder under semestern

Många företagsförsäkringar täcker endast skador på företagsmobil och dator under arbetstid. Om företagsmobil och dator ändå omfattas under semestern bör ni se över vilken självrisk som gäller för allriskskador i er företagsförsäkring. I många fall är självrisken så hög att skadan knappt täcks av ersättningen. Medarbetarnas hemförsäkring brukar inte heller gälla för sådant som företaget köpt.

För att skydda er mot skador på företagsmobil och dator under semestern kan ni därför behöva teckna en tilläggsförsäkring som gäller med en lägre självrisk än er befintliga företagsförsäkring. I en tjänstereseförsäkring ingår ofta skada på eller förlust av datorer och mobiltelefoner som ägs av företaget och då utgår i vanliga fall ingen självrisk. Däremot är det viktigt att uppmärksamma att hit räknas inte skador som uppstår under en semesterresa som företas av en privatperson, även om det är företagets egendom som skadats.

5. Brandrisken som ökar under sommaren

För att skydda er fastighet mot bränder under sommaren är det viktigt att inte ha brännbart material eller vegetation i närheten av byggnader. Det är även viktigt att vatten finns nära till hands och att eventuell släckutrustning inventeras. Se även över brandfarliga objekt som köksutrustning, elledningar, belysningsutrustning och övrig kontorsutrustning innan ni lämnar fastigheten över semestern. Försäkringsbolag kräver ofta att vissa säkerhetsåtgärder har vidtagits för att ersättning ska betalas ut vid händelse av brandskada. Här är några exempel på förebyggande åtgärder som ni kan vidta:

  • Utbilda de anställda i hur de ska hantera och lagra farligt material korrekt
  • Utbilda de anställda om potentiella antändningskällor och hur de kontrolleras
  • Kommunicera vilken brandskyddsutrustning som finns för att hantera varje större fara
  • Kommunicera evakueringsprotokoll och hur du använder företagets nödanmälningssystem
  • Skapa en lista som innehåller namn/arbetstitlar på interna brandskyddsvakter

 

Behöver ni hjälp att se över ert försäkringsskydd eller har frågor?

Fyll i formuläret nedan så återkommer en av våra rådgivare till dig.

Kontakt

8 av 10 företag utsätts för cyberangrepp – så skyddar ni er

20 april · 2021

Antalet cyberangrepp mot företag fortsätter att öka och är en högprioriterad risk att hantera. Traditionella försäkringar täcker sällan cyberskador – därför är behovet av en separat cyberförsäkring allt viktigare i dagens digitaliserade värld.

Enligt Ronnie Wallén, försäkringsförmedlare på Söderberg & Partners och specialist på cyberrisker, skapar digitaliseringen nya risker som måste hanteras av företagen och som inte täcks inom ramen för ”vanlig” försäkring. Cyberexponeringar undantas tvärtom i allt större omfattning i traditionell försäkring och cyber har seglat upp som den risk som företag är mest oroliga över jämte avbrott i verksamheten*.

– Cyberangrepp är ett snabbt växande problem och antalet attacker fortsätter att öka i frekvens och omfattning. Åtta av tio bolag i Sverige utsattes för ett cyberangrepp under 2020 enligt PwC-rapporten ”Nordic Cyber Crime Survey”. I samma rapport förutspåddes också att cyberkriminalitet kommer gå om den globala droghandeln i omsättning under 2021, säger Ronnie Wallén.

Vad omfattar en cyberförsäkring?

En cyberförsäkring skyddar ett företag vid en cyberincident. Det försäkrade ”objektet” är företagets IT-infrastruktur och även fel och misstag som personalen gör som kan leda till cyberskador. Skydd ges till exempel för kostnader till följd av ett hackerintrång och en bred försäkring kan även erbjuda skydd vid systemkrascher. Några grundbultar i de flesta cyberförsäkringar är att ersätta kostnader för; 

  • Krishantering: Primärt IT, juridik, PR och utpressning.
  • Skador mot bolaget självt. Det kan till exempel handla om återskapande av data, avbrott i verksamheten och merkostnader.
  • Skador mot tredje man. Det innebär skadeståndskrav kopplat till personuppgifter, konfidentiell information och notifiering.

Allt fler försäkringsbolag erbjuder även gratis tjänster till sina kunder, t.ex. utbildningsmoduler eller annan form av information eller rabatterade tjänster.

En stor fördel med de flesta cyberförsäkringar är att den är responsstyrd och ger tillgång till en panel av experter som bistår med krishantering redan vid misstanke om ett intrång. Som kund kan du ringa ett krisnummer dygnet runt och få hjälp med bland annat IT, juridik, PR och utpressning. Ofta finns det också någon som koordinerar arbetet mellan panelmedlemmarna. Det är företagets nätverk som försäkras vilket också kan inkludera outsourcade miljöer för vissa delar av skyddet. Försäkringen kan täcka skador som inträffar (till exempel avbrott), upptäcks (hackerintrång), eller gälla för krav som framställs mot företaget (skadeståndskrav, ransomware-krav).

Vem skulle attackera oss och varför?

I rapporten Cybersäkerhet i Sverige från 2020 sammanfattar MSB hot, metoder, brister och beroenden och konstaterar att cyberattackerna är mångfacetterade. MSB skriver att det bland annat är statliga aktörer med hög uthållighet och med politiska eller militära incitament som ligger bakom många attacker. Den andra falangen är attacker från kriminella aktörer som primärt drivs av ekonomiska intressen. I vissa fall har en attack också en ideologisk bakgrund.

- Företag som har drabbats hårt är många och ett antal av dessa har vi kunnat läsa om i media, till exempel Maersk, Norsk Hydro, Addtech, Mekonomen, Synsam och Gunnebo. Det är dock inte bara stora bolag som är i farozonen, två tredjedelar som drabbas är faktiskt små- eller medelstora företag, säger Ronnie Wallén.

Med andra ord kan alla företag vara i riskzonen. Utgångspunkten bör vara att om man sitter på information som är värd mycket för företaget – är den av värde för kriminella. Det är viktigt att kunna svara på frågan ”Hur skulle ett avbrott eller förlust av data påverka ert företags intäkter, och vilket ansvar kan ett intrång medföra till tredje man?”

Vilka trender och skadetyper ser vi inom cyberbrotten?

TrueSec skriver i rapporten Threat Intelligence Report 2021 att trenden för cyberbrott domineras av organiserad brottslighet, från statliga aktörer och av mindre sofistikerade aktörer. Kriminella aktörer drivs av pengar och är ofta innovativa och sofistikerade. De lägger ned stora resurser och tid på att identifiera och stjäla kritisk och känslig data, för att sedan framställa krav på ransomware.

De skadetyper som har dominerar är enligt TrueSec ransomware-attacker, dataintrång kopplat till ransomware och någon form av ”transaction hijacking”, till exempel hackad email och stöld av data. Även dataintrång i syfte att kartlägga miljöer finns med på listan såväl som hackerattacker i syfte att använda någons nätverk, exempelvis genom att skicka spam eller virus. Pandemin har också gjort att väldigt många arbetar hemifrån vilket har skapat nya säkerhetsutmaningar då företag snabbt tvingats sätta upp nya plattformar för detta. TrueSec konstaterar i sin rapport att antalet attacker kopplat till covid-19 ökade lavinartat under sommaren 2020.

- Inte sällan följs intrånget av ett avbrott i verksamheten och ett behov av att återskapa IT-miljöer och information – om det ens är möjligt. Oavsett konsekvenserna kan det bli kostsamt att hantera. Avbrott i verksamheten är det som kostat absolut mest pengar, och inte själva ransomware-kraven, säger Ronnie Wallén.

Vem ska teckna en cyberförsäkring?

Idag tecknar företag inom alla branscher cyberförsäkring, men detta grundas i olika behov och riskscenarion. Det är därför unikt för varje företag hur just deras situation ser ut.

Det är viktigt att komma ihåg att en cyberförsäkring inte är tänkt att ersätta det grundjobb som förväntas göras hos ett företag, det bör i stället ses som ett katastrofskydd och som komplement till det löpande och cykliska säkerhetsarbetet. Allt fler företag ställer också kontraktskrav på att även en cyberförsäkring ska upprätthållas. Med andra ord måste detta ses över från legalt perspektiv.

Söderberg & Partners hjälper er att säkerställa ert cyberskydd

Söderberg & Partners analysavdelning granskar löpande försäkringsvillkor allt eftersom produkten utvecklas. Cyberförsäkringars omfattning kan skilja sig åt mycket och då det är en ”ung” produkt och då även en snabb villkorsutveckling.

Om ni inte har koll på ert cyberskydd eller har frågor om cyberförsäkring – kontakta Söderberg & Partners försäkringsförmedlare, så hjälper vi er! Fyll i formuläret nedan så kommer vi återkomma till er för fortsatt dialog.

 

*Allianz Risk Barometer från 2020

**AIG Cyber Claims Report

Kontakt

Kontakta oss