Det förstärkta laglottsskyddet vid gåva

3 februari · 2020

Under sin livstid kan man önska ge gåvor till närstående eller anställda som en del i ett generationsskifte eller för att omfördela tillgångar mellan makar under äktenskapet. I ett gåvobrev kan du ställa upp vilka villkor som ska gälla. Det du dock bör tänka på är att om gåvan kränker bröstarvinges laglott så kan det förstärkta laglottskyddet komma att tillämpas, vilket innebär att del av eller hela gåvan kan komma att återgå.

Hur stor är laglotten?

Laglott är en lagstadgad rätt för bröstarvinge att ärva hälften av sin arvslott. Arvslotten motsvarar hela den avlidne förälderns kvarlåtenskap. Om det är tre syskon är vardera syskons arvslott 1/3 och deras laglott blir därmed 1/6.

Vad innebär det förstärkta laglottsskyddet?

Det förstärkta laglottsskyddet tillkom redan år 1928 med syfte att förhindra att arvlåtaren kringgår reglerna om laglottskydd genom att ge gåvor som är att likställa med testamente. Den som erhållit en gåva kan därför bli tvungen att ge tillbaka del av eller hela gåvan till övriga bröstarvingar. Om egendomen inte finns kvar kan gåvotagaren behöva utge ersättning till övriga bröstarvingar. Det kan handla om gåvor långt tillbaka i tiden. Om givaren t.ex. givit en gåva 1970 och avlider 2020 kan gåvan bli föremål för tillämpning av det förstärkta laglottskyddet. Det finns alltså ingen tidsbegränsning.

Vad krävs för att bestämmelsen ska tillämpas?

• Gåvan ska vara att likställa med testamente där gåvogivaren förbereder sin succession, samt att
  • Gåvan kränker bröstarvinges rätt till sin laglott, det vill säga utgör mer än hälften av den avlidnes kvarlåtenskap

I vilka situationer kan det förstärkta laglottsskyddet tillämpas?

Ett vanligt exempel är om gåvogivaren på dödsbädden ger en gåva som överstiger mer än hälften av sin nettoförmögenhet. Detta kan innebära att bröstarvingarnas rätt till laglott kränks eftersom gåvan ges med anledning av dödsfall och för att förberedda sin succession.

Det kan även vara på det viset att det vid gåvotillfället uppställts villkor såsom livslång nyttjanderätt för givaren eller överlåtelseförbud. Villkor som helt enkelt ger givaren fortsatt inflytande över egendomen fram till dennes död.

Andra exempel på situationer som kan falla under bestämmelsen är en fordran som efterskänks eller en försäljning till ett pris som understiger aktuellt marknadsvärde. Vanligt förekommande bland innehavare av jordbruksfastigheter är att inför sin bortgång genomföra ett generationsskifte där fastigheten exempelvis tas över av ett barn. Vid generationsskifte av gods, gårdar och jordbruksfastighet sker överlåtelsen i många fall till ett värde understigande taxeringsvärdet, motiverat av skatteskäl. Detta innebär att bröstarvingens betalning till gåvogivaren ofta är långt under det aktuella marknadsvärdet.

Det förstärkta laglottsskyddet kan aktualiseras även vid fördelning av tillgångar vid bodelning om makarna vid fördelningen går längre än vad giftorätten kräver. Exempelvis om en maka för över alla sina tillgångar på sin make genom bodelning under pågående äktenskap och avsikten är att hennes barn från tidigare förhållande (s.k. särkullbarnen) inte ska få något arv.

Finns det några undantag?

Ja, om man exempelvis av affärsmässiga skäl ger bort bolag, jordbruksfastigheter och dylikt.

Beräkning av laglott och återbäring av gåva, hur går det egentligen till?

För att beräkna laglotten läggs gåvans värde till kvarlåtenskapen (efter eventuell bodelning) såsom den är på givaren/arvlåtarens dödsdag och inte enligt huvudregeln som är värdet vid gåvotillfället.

Avslutande råd till dig som ska ge eller ta emot en gåva

Om du planerar att ge en gåva till make/sambo eller någon av dina barn/barnbarn bör du fundera igenom vad avsikten är och skriva in det i gåvobrevet samt se över vilka villkor som är lämpliga att ha med i ett gåvobrev. Om ett generationsskifte har genomförts av bolag eller fastighet bör du i de fall där det finns andra skäl än affärsmässiga, informera den bröstarvinge som erhållit egendomen att det finns risk att det förstärkta laglottsskyddet kan komma att tillämpas.

Om du vet med dig att en förälder gett bort sin egendom i gåva till något av dina syskon eller make/sambo bör du begära att få se gåvobreven när föräldern avlider. Om du som bröstarvinge önskar påtala det förstärkta laglottsskyddet ska detta ske inom ett år från det att bouppteckningen är avslutad.

Som kund inom Söderberg & Partners Wealth Management får du utöver förmögenhetsrådgivning tillgång till erfarna familjerätts- och skattejurister som dagligen arbetar med generationsskiften, gåvor och testamenten och mycket mer. Vill du veta mer om Wealth Management och vårt erbjudande? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Vad är viktigt att tänka på när man skriver testamente?

21 september · 2021

Oavsett om du lever själv, med en partner, i en kärnfamilj eller i en särkullfamilj är det viktigt att skriva ett testamente där du anger vem eller vilka som ska ärva dig. Det är din möjlighet att säkerställa att det du lämnar efter dig fördelas enligt din vilja. Det menar Söderberg & Partners familjerättsjurist Kristina Myhre som förklarar varför du alltid bör upprätta ett testamente.

Fördelar med att skriva ett testamente

Det finns många fördelar med att skriva ett testamente utöver att fördela sina tillgångar. Du kan förordna om att arvet ska vara mottagarens enskilda egendom, vilket innebär att arvet inte ska bodelas om dina arvtagare skiljer sig i framtiden. Du kan även förordna om att personer eller organisationer som annars inte skulle ha ärvt dig får göra det. Testamentet kan också innehålla dina tankar om begravning samt önskemål om vårdnadshavare om du efterlämnar omyndiga barn.

- I ett testamente kan du skjuta upp åldern för när barn och barnbarn ska kunna förfoga över sitt arv. Du kanske tycker att 25 år är mer lämpligt är 18 år. Du kan även hålla en eventuell expartner borta från arvet som ska tillfalla era gemensamma omyndiga barn, säger Kristina Myhre.

När du dör tillämpas arvslagen i det land där du bor. Som utlandsboende svensk medborgare kan du genom ett testamente istället välja att svensk arvslag ska gälla.

Viktigt att tänka på när du skriver ett testamente

Det är av avgörande vikt att du förstår innebörden av ditt testamentariska förordnande samt att formuleringarna är korrekta och att testamentet uppfyller formkraven.

- När ett testamente ska tolkas görs detta bokstavligt. Du lever inte längre och varken dina efterlevande eller domstolen kan eller får göra fria tolkningar över vad de uppfattar som skäligt och rättvist, säger Kristina Myhre.

Idag skiljer vi oss, gifter om oss och skaffar fler barn med nya partners i en större utsträckning än tidigare generationer, vilket gör det svårt att förutse vad som gäller rent rättsligt och kan skapa osämja och arvstvister bland våra efterlevande. Detta är ännu en anledning till varför du alltid bör ha ett uppdaterat testamente på plats.

Vanliga myter

Det finns en stor och utbredd okunskap kring vad som gäller enligt lag om du inte har skrivit ett testamente. Till exempel myten att gifta par alltid ärver (åtminstone hälften av) varandras kvarlåtenskap eller att barnen ärver ens enskilda egendom som man fått genom gåva eller arv när man dör.

4 tips till dig som vill skriva ett testamente

1. Fundera igenom hur du vill fördela kvarlåtenskapen efter dig. Vem/vilka ska ärva dig? Sannolikt varierar detta under en livstid. Därför bör testamentet vara ett levande dokument som du ser över när din familjesituation förändras.

2. Anlita en familjerättsjurist som kan fungera som en diskussionspartner och förklara lagens innebörd och hjälpa till att upprätta ett tydligt, korrekt och välformulerat testamente som uppfyller formkraven och motsvarar din yttersta vilja.

3. Vid mer komplexa generationsskiften av släktägda gårdar och företag så bör du starta i god tid, kommunicera med berörda och ta professionell hjälp av sakkunniga jurister, skatteexperter och värderingsmän.

4. Kom ihåg att ditt testamente ska återspegla din vilja. Följ ditt hjärta, din magkänsla och inre kompass av rättvisa. Låt dig inte påverkas för mycket av vad alla andra tycker och vill. Detta är ditt arv och din sista vilja. Låt dock dina arvtagare veta att du har upprättat ett testamente och vart det finns förvarat.

Vill du ha hjälp att upprätta ett testamente?

Eller har frågor om arvsrätt? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Överlåtelse av bostad inom familjen - hur fungerar det?

15 juni · 2021

Att överlåta en bostad inom familjen kanske inte låter så svårt, men reglerna skiljer sig åt om det avser en fastighet eller bostadsrätt. Kristina Myhre, chef för familjejuridik på Söderberg & Partners, reder ut skillnaden och förklarar närmare vad som är viktigt att tänka på och vilka skatteeffekter överlåtelsen kan få.

– Det är inte helt ovanligt att familjemedlemmar äger en fastighet gemensamt som de efter en tid vill överlåta till varandra, eller att en förälder vill överlåta en bostadsrätt till sitt barn. Överlåtelsen kan ha inslag av både gåva och försäljning, och reglerna skiljer sig åt om det avser en fastighet eller en bostadsrätt, säger Kristina Myhre.

Reglerna för fastighet

Vid överlåtelse av fastighet gäller helhetsprincipen. Det innebär att överlåtelsen antingen ses som en försäljning eller som en gåva rent skatterättsligt – beroende på hur stor ersättningen är i förhållande till fastighetens taxeringsvärde.

För att överlåtelsen rent skatterättsligt ska anses som en gåva måste ersättningen vara lägre än överlåtelseårets taxeringsvärde. Då utlöses ingen vinstskatt. Gåvomottagaren övertar givarens anskaffningsvärde och kan inte tillgodoräkna sig den ersättning som erlagts. Vanligtvis betalar man ingen stämpelskatt (lagfartskostnad) vid fastighetsöverlåtelser genom arv eller gåva. Detta förutsätter dock att eventuell ersättning för fastigheten understiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde året innan det år som lagfart beviljas.

Om fastigheten i stället överlåts till ett pris som överstiger taxeringsvärdet så anses hela överlåtelsen skatterättsligt som ett köp. Anskaffningsvärdet på fastigheten motsvarar då köpeskillingen. Överlåtaren beskattas då för mellanskillnaden mellan överlåtelsepriset och sitt eget anskaffningsvärde.

Reglerna för bostadsrätt

Om du överlåter en bostadsrätt helt utan ersättning räknas det som en gåva och utlöser ingen skatteplikt. Gåvotagaren övertar gåvogivarens anskaffningsvärde i sin helhet. Överlåter du bostadsrätten mot en ersättning som understiger marknadsvärdet så finns det inslag av både försäljning och gåva i transaktionen och detta kallas blandat fång. För bostadsrätter gäller då den så kallade delningsprincipen. Till den del ersättningen motsvarar marknadsvärdet på den överlåtna bostadsrätten anses denna del ha sålts och mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och ersättningen utgör en gåva.

Räkneexempel

Bengt överlåter en bostadsrätt till sin dotter Lisa för 1 miljon kronor. Marknadsvärdet på bostadsrätten är vid överlåtelsetillfället 2 miljoner kronor. Bengts anskaffningsvärde är 1 miljon. Bengt vill sälja bostadsrätten till sin dotter Lisa för samma pris som han köpte den för och därmed ge dottern ett förmånligt pris, samtidigt som han hoppas slippa betala kapitalvinstskatt då han säljer bostadsrätten för samma pris som han köpte den för.

Den så kallade delningsprincipen innebär dock att Bengt anses ha sålt hälften av bostadsrätten för 1 miljon (= marknadsmässigt pris för 50 % av bostadsrätten) och den andra halvan av bostadsrätten anses han ha överlåtit till Lisa som gåva.

Då Bengt endast anses ha sålt halva bostadsrätten får han, vid inkomstbeskattningen, endast räkna med hälften av sitt anskaffningsvärde, 500 000 kronor, och kommer därmed att redovisa en vinst vid försäljning av 50 % av bostadsrätten med 500 000 kronor (1 000 000 – 500 000) som han ska betala 22 % vinstskatt på ( =110 000 kronor).

Då detta utgör ett s.k. blandat fång kommer Lisa att få två anskaffningsvärden på bostadsrätten. 50 % har hon köpt för 1 miljon kronor och 50 % har hon fått i gåva av sin far Bengt och övertar därmed hans anskaffningsvärde på denna del; 500 000 kronor. Lisas totala anskaffningsvärde blir alltså 1,5 miljon kronor.

Viktigt att tänka på

För att en överlåtelse av en bostadsrätt i sin helhet ska ses som en gåva får transaktionen aldrig ske mot betalning. Observera att om den nya ägaren övertar ansvaret för lån som den gamla ägaren hade på bostadsrätten ses även detta som en betalning.

Vill du veta mer om överlåtelse av fastighet och bostadsrätt?

Vill du veta mer, eller funderar på att överlåta en bostad till en familjemedlem? Kontakta våra erfarna jurister inom skatt och juridik genom att fylla i formuläret nedan – så hjälper vi dig.

Dags att börja spara till barnen? – Tänk på detta!

15 februari · 2021

När dina barn eller barnbarn har fyllt 18 år får de själva bestämma över all egendom som de har fått genom gåvor, månadssparande och arv. 18 år kan för många kännas för tidigt då tonåringar gärna spendera sina pengar på resor och konsumtion. Med särskild förvaltning kan du undvika att pengarna går till fel saker och hjälpa dina barn eller barnbarn till en trygg start i vuxenlivet.

Varför särskild förvaltning?

Med särskild förvaltning kan du som sparar åt dina barn eller barnbarn bestämma att pengarna betalas ut när barnet fyller 25 år istället för 18, eller ännu senare om så önskas. Fram till dess portioneras pengar ut under kontrollerade former till ändamål som du bestämt, såsom körkort, studier och eller köp av bostad. På så sätt kan du känna dig trygg att sparpengarna går till rätt saker och att och dina barn eller barnbarn får en trygg start i vuxenlivet.

Vad innebär särskild förvaltning?

Syftet med särskild förvaltning är att trygga dina barns eller barnbarns framtid genom att överlåta kapital med särskilda villkor. Särskild förvaltning förordnas genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande i försäkring. Vid förordnandet anges vem som ska vara särskild förvaltare, hur länge förvaltningen ska pågå och vilka villkor som ska gälla. Förälder får inte vara särskild förvaltare till omyndigt barn och får heller inte ha något medbestämmande vid förvaltningen enligt Föräldrabalken 12:1.

Genom att förordna om särskild förvaltning behöver du inte ta hänsyn till Föräldrabalkens regler om förmyndarkontroll. Detta innebär bland annat att om sparandet överstiger 8 prisbasbelopp (386 400 kronor) så slipper du inhämta överförmyndarens samtycke vid placering av kapitalet och du slipper den årliga redovisningen. Som frånskild kanske man föredrar att en extern part förvaltar sitt barns pengar framför den andra föräldern, och mor- och farförälder kanske vill försäkra sig om att pengarna man överlåter förvaltas professionellt och tillfaller barnen enligt sina önskemål utan föräldrarnas inblandning.

Vi hjälper dig med förvaltning och säkerställer att villkoren efterlevs

Söderberg & Partners Family Office erbjuder särskild förvaltning till alla våra kunder. Hos oss förvaltas kapitalet diskretionärt av Söderberg & Partners kapitalförvaltning och våra jurister säkerställer att villkoren du ställt upp i gåvobrev och/eller testamente efterlevs. Vill du veta mer om särskild förvaltning eller önskar vår hjälp med upprättande av gåvobrev eller testamente? Fyll i kontaktformulär nedan så återkommer våra erfarna familjerättsjurister till dig.