Månadsutblick | Februari 2021

Månadsutblick februari

2 februari · 2021

Trots svag avslutning på januari har börsen ändå börjat året starkt. Återställningen efter corona kommer ha sina stökiga perioder men vi bedömer att på helårsbasis kommer det vara fortsatt gynnsamt att äga aktier. I vår taktiska översyn har vi nyligen gjort två förändringar; sänkt betyget på high yield till förmån för investment grade samt höjt betyget på banksektorn på bekostnad av dagligvaror. Förändringarna är en följd av det nya läge vi står inför, när coronaeffekterna börjar ebba ut.

Ladda ner månadsutblicken som PDF

MARKNADSKOMMENTAR

Ett gynnsamt år för aktier väntas

Trots stor smittspridning och omfattande restriktioner har börsåret inletts starkt. Vi bedömer att styrkan håller i sig.

En månad in i det nya året kan vi konstatera att tolkningsföreträdet i marknaden förblivit positivt. Trots de senaste dagarnas oro avslutades månaden på plus sett till världsindex i kronor räknat. Faktorer som bidragit till optimismen är framför allt stimulanser, vaccin, en stark kinesisk återhämtning och ett amerikanskt maktskifte.

Ändå blir det allt tydligare att årets första kvartal rent ekonomiskt kommer att bli svagt. Smittspridningen är fortsatt stor och restriktionerna följaktligen hårt tilltagna. Den andra virusvågen har slagit hårdare än vad många hade kunnat föreställa sig och pandemin präglar tyvärr fortfarande mycket av vår tillvaro.

Prognosbilden är dock ljus. I januari skruvade Internationella Valutafonden upp sina förväntningar på global ekonomisk tillväxt och aktieanalytikerkåren har inlett året på liknande vis, med upprevideringar av vinstestimaten för börsbolagen.

Skäl att betrakta tillvaron med hoppfulla ögon

Kina har visat att med virussmittan under kontroll kan den ekonomiska återhämtningen bli stark. Ännu starkare blir den om många länder drar åt samma håll. Vaccindistributionen fortgår och både centralbanker och stater sänder tydliga signaler om att stimulanser kommer att sättas in så länge det behövs, i den omfattning det behövs. Adderar vi hushållens stora sparande och att vi inte har någon strukturell kris i botten till det, känns plötsligt tron om en stark återhämtning inte särskilt avlägsen. I en perfekt värld ska börsrörelserna följa den ekonomiska tillväxten och eftersom marknaden har siktet inställt något halvår framåt i tiden är det inte orimlig med stigande börskurser, även om nuläget är dystert.

Att marknaden känner stor tillförsikt utgör förstås en risk, men inledningen av rapportsäsongen är ännu en bekräftelse på att det finns skäl att betrakta tillvaron med hoppfulla ögon. Delar av de amerikanska storbankernas avsättningar för kreditförluster återförs, svenska industribolag med stor global marknadsnärvaro visar stark tillväxt i orderböckerna och kostnadsbesparingar har på bred front förbättrat lönsamheten. Dessutom återupptas utdelningar.

Optimism på aktiemarknaden
MSCI ACWI (inkl. utdelningar, SEK)

imagetpfxc.png

Stark inledning på det nya börsåret.

Höga värderingar gör dock läget prekärt, det går inte att bortse ifrån. Förnyade utbrott och nedstängningar i exempelvis Kina, skulle vara förödande för återhämtningen och kräva omtag av rådande uppfattning. Får vi tvärtom snabbt kontroll över den globala smittan och ordentligt snurr på de ekonomiska hjulen, skulle hastigt stigande inflation och räntor eller indragna stimulanser riskera att bli boven.

Idag ser vi risken för en varaktigt hög inflation som låg och potentiell oro relaterat till det som snabbt övergående. Aktier utgör i grund och botten ett inflationsskydd. Däremot skulle ett sådant läge rita om kartan avseende vilken typ av aktier som har störst potential.

Vi väntar oss att klimatet för aktier kommer att förblir gynnsamt under året och förespråkar, mot bakgrund av ovan, en bred aktieexponering med tyngdpunkt i sektorer som erbjuder hävstång på ekonomisk tillväxt. Trubbiga definitioner som tillväxt- respektive värdebolag lägger vi åt sidan.

Linda Lyth

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Sämre möjligheter inom high yield framöver

Under inledningen av 2020 såg vi små möjligheter inom räntemarknadens high yield-segment. Efter en remarkabel omprissättning under marknads-turbulensen i mars i fjol blev möjligheterna desto bättre och vi valde då att vända på steken och höja betyget. Endast tio månader och en fantastiskt utveckling senare ser vi återigen begränsat med uppsida och sänker vårt betyg till neutral för segmentet.

Kraftiga svängningar under fjolåret

Vid inledningen av fjolåret hade kreditspreadarna, dvs det extra påslag företag får betala i ränta relativt staten på sina lån, fallit till historiskt låga nivåer. Samtidigt så såg vi tydliga tecken på en inbromsande global konjunktur, och det var före vi ens kände till Covid-19.

Inom räntemarknadens mest riskfyllda segment, high yield, var kreditspreadarna på den amerikanska marknaden nere i ca 350 räntepunkter (dvs 3,5 procent över riskfria räntan) medan den mer av ECB stimulerade euromarknaden var nere på ca 300 räntepunkter.

Under marknadsturbulensen i mars steg dessa kreditspreadar, vilka rör sig omvänt mot priset på själva företagsobligationen, till 1085 respektive 870 räntepunkter som mest. Kursfallen brev brutala där både den amerikanska som europeiska marknaden föll med som mest över 20 procent på tre veckors tid.

Omprissättningen skapar möjligheter

Med räntenivåer på över 10 procent valde vi i början av april att höja betyget på high yield då värderingsnivåerna var klart attraktiva. Uppgången sedan botten i slutet av mars har varit kraftfull och överstiger i skrivande stund 30 procent. Vem sa att räntemarknaden var tråkig?

Nackdelen med uppgången är förstås att kreditspreadarna nu åter är nere på de nivåer som rådde före krisen i fjol, vilket är klart under historiskt snitt. Det lämnar små möjligheter för ekonomiska snedsteg framöver och vi har därför i samband med vår strategirapport i januari sänkt betyget för det mest riskfyllda segmentet high yield från ljusgrönt till gult (neutralt). Det finns fortsatt ett visst värde i att vara exponerade mot segmentet, vilket vi fortfarande är, särskilt med tanke på de kraftfulla stimulanserna från centralbankerna som ger stöd åt marknaderna.

Kraftiga svängningar för kreditspreadar

De höga kreditspreadarna (ränteskillnaden mellan en högränte-obligation och riskfria räntan) innebar ett bra investeringstillfälle våren 2020. Nu när spreaden är tillbaka på nivåerna innan corona väljer vi att sänka betyget till gult (neutralt) igen.

Höjt betyg på investment grade

Vi höjer samtidigt betyget för företagsobligationer med bättre rating, investment grade, till gult betyg för att bättre spegla att det återigen är dags att vara lite mer försiktig i sin ränteexponering.

Inom high yield-segmentet fortsätter vi att föredra exponering mot den asiatiska marknaden som uppvisar attraktivare värderingsnivåer än både den amerikanska som europeiska. Att låna ut sina pengar till amerikanska och europeiska high yield-bolag ger idag mellan 3,0 och 3,5 procents årlig avkastning, valutasäkrat till svenska kronor, en av de lägsta nivåerna någonsin.

Mats Gunnå

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Vi lyfter betyget för banksektorn

Banksektorn har sedan finanskrisen pressats av tuffa regleringar, digitala förändringar och ett utmanade lågt ränteläge. Den senaste tidens konjunkturoptimism har däremot fått räntorna att stiga och förutsättningarna att förbättras. Vi lyfter därför betyget för banksektorn till ljusgrönt.

Den globala finanssektorn har utvecklats klart svagare än det samlade världsindexet sedan i våras och sticker ut med relativt låga vinstmultiplar jämfört med övriga sektorer. Marknadens syn är att det saknas en tydlig trigger för sektorn i kombination med tuffa regleringar kring utdelningar och risktagande utmaningar i den digitala förändringen och ett permanent lågt ränteläge. Kan intresset komma att öka eller har den ”gamla” finanssektorn spelat ut sin roll?

Hårda regleringar har pressat bankernas lönsamhet

Backar vi bandet något kan vi konstatera att finanskrisen 2008 har medfört en rad regleringar för banker i form av högre kapitalkrav, uppdelning av affärsområden och kostnader förknippat med penningtvätt. Effekterna av regleringsvågen är förenklat en finanssektor med en mindre affärssida och med större kostnader för risk- och compliance-enheter, vilket inte är särskilt positivt för lönsamheten.

Konjunkturoptimism och högre räntor gynnar sektorn

Även om det finns en historik och en framtid av fortsatt tuffa regleringar för finanssektorn ser vi trots allt ljuspunkter. När pandemin är under kontroll, eventuella kreditförluster tagna och en ekonomisk cykel börjar om gynnas finanssektorn av högre räntor vilket ger bättre marginaler.

Brantare räntekurva gynnar banksektorns marginaler
Inlåning sker med korta löptider och utlåning till längre löptider

imageozy9.png

En brantare räntekurva förbättrar banksektorns lönsamhet då inlåning sker till kortare löptider och utlåning till längre löptider.

Efter vaccinframgångarna under det fjärde kvartalet 2020 och de stigande förväntningar om nya massiva finanspolitiska stimulansåtgärder från den tillträdande demokratiska kongressen, har globala marknadsräntor stigit och förutsättningarna för banksektorn förbättrats. En klassisk positiv signal är en brantare räntekurva (när skillnaden mellan långa och korta räntor ökar) eftersom banker lånar in på korta löptider och ut på längre. En brantare räntekurva är därför positivt för intjäningen i sektorn. Konkurrensen är hård men samtidigt har volymtillväxten de senaste åren varit god vilket i någon mån  kompenserar för högre kostnader från ökade regleringar. Mot den bakgrunden lyfter vi banksektorn till ljusgrönt betyg. Många banker är dessutom välkapitaliserade och möjligheter till god utdelning finns när restriktionerna väl lyfts.

Betygsförändringen finansieras av att vi sänker betyget för dagligvaror ett steg, från orange till rött betyg. I en miljö där konjunkturen förbättrats samtidigt som riskviljan ökar tenderar tydligt defensiva sektorer som dagligvaror att underprestera.

Marcus Tengvall

Veckoanalys | Vecka 30

26 juli · 2021

Ökad osäkerhet och rapportflod

Vi är mitt i en spännande rapportsäsong samtidigt som smittspridningen på nytt väcker oro. Rapportmottagandena är något spretiga, men underliggande syns ett gott efterfrågeläge.

Finansiella marknader

En händelserik vecka, som inleddes med nedgångar men avslutades i mer positiva tongångar, ligger nu bakom oss. Den ökade osäkerheten tillskrevs i första hand den hastiga framfarten av deltavarianten av coronaviruset, vilken riskerar att medföra sänkt fart i världens ekonomiska återhämtning. Rapportsäsongen är i full gång och bidrar även den till rörelse. Under veckan kom exempelvis delårsrapporter från en rad svenska storbolag, däribland Volvo och Nordea. Volvo föll något, i grund och botten kopplat till brist på kapacitet och insatsvaror samt högre råvarupriser, men återhämtade sig senare under veckan. Nordea, som var sist ut bland de svenska storbankerna, överträffade genomgående marknadens förväntningar och steg närmare fyra procent på rapportdagen. Ser vi till rapportskörden i sin helhet hittills kan vi konstatera att efterfrågeläget i många bolag är starkt, men att fortsatta problem på utbudssidan bromsar och ger avtryck i marginalerna. Runt hälften av bolagen har stigit på rapport. I övrigt enades OPEC+ förra söndagen om att öka produktionen av olja då efterfrågan väntas öka i spåren av att pandemin lättar. Det fick oljepriset på fall, men även här syntes senare återhämtning.

Hastig nedgång följdes av återhämtning
MSCI ACWI (ink utdelningar, SEK)

Makrostatistik

När det gäller mer makroekonomiskt betonade händelser och indikatorer var veckan desto lugnare. Den europeiska centralbanken ECB lämnade räntebesked där det framgick att de som väntat håller fast vid sin penningpolitik och i sin skriftliga kommunikation framgår nu tydligare att inflationen varaktigt ska ligga över två procent för att de ska höja räntan. Vi fick också ta del av preliminära inköpschefsindex från framför allt USA och eurozonen. De visar att humöret bland inköpscheferna fortsätter att vara gott och bättre än föregående månad i eurozonen, men marginellt mindre optimistiskt månad över månad i USA. Under innevarande vecka väntar desto mer datapunkter så som tyska IFO-index, en del amerikansk husmarknadsstatistik och den svenska konjunkturbarometern. I första hand är dock blickarna riktade mot amerikanska centralbanken Fed och deras räntebesked på onsdag. Inflationsoron har mildrats då allt fler uppfattar den högre inflationen som tillfällig, men marknaden fortsätter naturligtvis att leta signaler beträffande den eventuellt kommande nedtrappningen av stimulanser.

Tyskland: Affärsklimat
Tyskt affärsklimat har starkt samband med BNP-tillväxt

Lockheed Martin, Philips, Ryanair, Tesla

Rapporter

Eltel (ca kl 8.00), Hexagon (kl 8.00), Hanza (ca kl 8.30)

Utl. rapporter

Uponor (kl 7.00), Neste (ca kl 8.00), 3M (före USA-börsernas öppning), AMD (prel datum), Amgen (prel datum), BP (prel datum), Juniper Networks, LVMH (prel datum), McDonalds (prel datum), Microsoft, Paccar (prel datum), Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Telecom Italia

Rapporter

Lundin Energy (kl 7.30), Traton (kl 8.00), VNV Global (kl 8.00), Arion Banki (efter börsöppning), Lundin Mining (efter kl 22)

Utl. rapporter

Subsea 7 (kl 6.00), Equinor (kl 7.00), Konecranes (kl 7.30), Sanoma (kl 7.30), Metsä Board (kl 11.00), Cargotec (kl 12.30), Banco Santander, Barclays, British American Tobacco, Deutsche Bank, Ford, General Motors (prel datum), Hitachi Construction (prel datum), MAN, Paypal (prel datum), Pfizer, Qualcomm, Rockwell (prel datum), Smurfit Kappa, Vale

Stämmor: MTG (extra)

Torsdag

Rapporter

Nokia (kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Atvexa (kl 8.00), Millicom (kl 12.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), C-Rad (före börsöppning)

Utl. rapporter

Fiskars (kl 7.30), DNO, DSV Panalpina, Acerinox, Airbus (prel datum), Airbus, Alphabet (prel datum), Altria, Amazon, Arcelor Mittal, Baxter, Boston Scientific (prel datum), Bristol-Myers Squibb (prel datum), BT Group, BT Group, Credit Suisse, Drägerwerk, Facebook (prel datum), Int Paper (prel datum), Joyson (prel datum), L´Oreal (prel datum), LG Electronics (prel datum), Merck, Sanofi, Shell, Spotify (prel datum), Stanley Black & Decker (prel datum), Telefonica (prel datum), Terex (prel datum), US Steel (efter USA-börsernas stängning), Volkswagen

Övrigt

Exklusive utdelning: Fastpartner (1:25 SEK i stamaktie D kvartalsvis), NP3 (0:50 SEK i preferensaktie, kvartalsvis), TGS (USD 0,14)

Cavotec (kl 7.00), Medcap

Utl. rapporter

YIT (ca kl 8.00), Air France-KLM, Berkshire Hathaway (prel datum), British American Tobacco, Caterpillar (prel datum), Chevron (prel datum), Exxon Mobil (prel datum), Fresenius Medical Care, Goodyear (prel datum), IAG, Japan Tobacco, Samsung (prel datum), Schneider Electric, Stellantis (prel datum)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter

Orion (kl 11.00), IBM (prel datum), Manpower (prel datum)

Övrigt

Stämmor:  Endomines (extra), Seatwirl (extra), Sprint Bioscience (extra) Exklusive utdelning: - Dividend Sweden (0:25 SEK extra, andra del utav 0:50 SEK)

Rapporter

Billerud Korsnäs (kl 7.00), Bonava (kl 7.00), SKF (kl 7.00), Stendörren (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Cellavision (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), Alfa Laval (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Qliro (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Alimak (kl 8.00), Arise (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Nordic Waterproofing (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), Eniro (ändrat datum) (kl 8.30), Pricer (kl 8.30), Epiroc (kl 11.30), MTG (kl 14.00), Nolato (kl 14.00), Vattenfall (kl 8.00)

Utl. rapporter

Atria (kl 7.00), Telenor (kl 7.00), Oriola (kl 7.30), Wärtsilä (kl 7.30), Kone (kl 11.30), Pareto Bank, BHP (operativ uppdatering), Coca-Cola (prel datum), Lockheed Martin (prel datum), Netflix (efter USA-börsernas stängning), UBS

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Telia (kl 7.00), NCC (kl 7.10), Evolution (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Saab (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Thule (kl 7.45), Concentric (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Prevas (kl 8.30), Addnode (kl 10.30), Studsvik (kl 11.30)

Utl. rapporter

Alma Media (kl 7.00), SRV Yhtiöt (kl 7.30), Acerinox (prel datum), ASML, Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), Daimler, Novartis, Texas Instruments (prel datum), Verizon

Övrigt

Stämmor: Brighter, Jondetech (extra)

Rapporter

ABB (kl 7.00), BHG (kl 7.00), Fingerprint Cards (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Actic (kl 7.45), Boliden (kl 7.45), Annehem (kl 8.00), Attendo (kl 8.00), CTT (kl 8.00), ELUX PRO (kl 8.00), Karo Pharma (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Midsona (kl 8.00), Invisio (kl 8.30), VBG (kl 11.00), Trelleborg (kl 13.00), EQT m.fl

Utl. rapporter

REC Silicon (kl 7.00), TGS (kl 7.00), Huhtamäki (kl 7.30), PGS (kl 8.00), UPM-Kymmene (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 13.00)Abbott Labs, AT&T, Dow (prel datum), Freeport-Mcmoran (prel datum), Nucor (prel datum), Roche, Snap (efter USA-börsernas stängning), Twitter, Unilever, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: - Fractal (extra), Exklusive utdelning: Cibus (0:07 EUR månadsvis)

Övrigt: Tokyobörsen stängd

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Poolia (kl 7.00), Kindred (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Medicover (kl 7.45), Bilia (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Infrea (kl 8.30), Moment Group (kl 8.30), Veoneer (kl 12.00), Fenix

Utl. rapporter

Stockmann (kl 7.00), Danske Bank (kl 7.30), Kesko (kl 8.00), Neles (ca kl 8.00), Tikkurila (kl 8.00), Norsk Hydro, American Express (ca kl 13.00), Amazon (prel datum), American Express (prel datum), Honeywell (prel datum), Intel (prel datum), Kimberly-Clark, Komatsu (prel datum), Vodafone (operativ uppdatering)

Veckoanalys | Vecka 28

12 juli · 2021

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

imagepoqd.png

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

imagezl0fb.png

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)