Månadsutblick | Januari 2021

Utblick 2021

5 januari · 2021

Trots turbulensen steg den globala aktiemarknaden med två procent under 2020. Stockholmsbörsen ökade med hela 14,9 procent. Vi är fortsatt optimistiska och bedömer att börserna har goda förutsättningar att gå bra i år också. Regionalt har vi grönt betyg (övervikt) på tillväxtmarknaderna. Återhämtningen har varit stark i Asien och den svagare dollarn ger extra skjuts framöver.

Ladda ner månadsutblicken som PDF

MARKNADSKOMMENTAR

Vi ser goda förutsättningar för 2021

Vi lämnar ett 2020 som inte liknat något annat i historien bakom oss. Tack vare extraordinära stimulanser från stater och regeringar har aktiemarknaden kunnat prisa in en snabb väg tillbaka. Utifrån rådande läge ser vi fortsatt goda förutsättningar för aktiemarknaden även under 2021.

Vi har precis lämnat 2020 bakom oss, ett år där vi fått uppleva en hel konjunkturcykel och som inte liknat något annat i historien. 2020 bjöd på en global hälsokris, den största ekonomiska nedgången sedan den stora depressionen och den snabbaste marknadskollaps vi någonsin skådat. Trots det är de flesta tillgångsslagen på plus på helåret.

Tack vare extraordinära penningpolitiska insatser som skapat en enorm mängd likviditet, har räntor och kreditspreadar hållits nere. Samtidigt har finanspolitiska krispaket förhindrat företag från att gå omkull och hushållen att förlora sina jobb och inkomster. De synkroniserade stimulanser har gjort det möjligt för aktiemarknaden att prisa in en snabb och optimistisk väg tillbaka.

Centralbankerna dikterar förutsättningarna för börsen

2020 är nu historia och det är mer intressant att blicka framåt. Huvudfrågan som kommer styra 2021 års börsutveckling blir när centralbankerna anser att krisläget är över. Efterfrågan på tjänstesidan lär stiga kraftig när världen möter våren vaccinerade mot covid-19, viket bör lyfta inflationen. Det ökar riskerna att centralbankernas stöttande insatser dras tillbaka, frågan är bara när. Genom historien har höga aktievärderingar alltid varit svårare att motivera när penningpolitiken normaliserats. Om marknaden på allvar ser minskade stimulanser inom räckhåll kommer de historiskt höga värderingarna ställas inför en annan verklighet.

Utveckling globala sektorer 2020
MSCI Index nk utd. SEK

Många cykliska tillväxtbolag gick starkt under 2020. Vi tror att trenden fortsätter även under 2021.

Vi tror på en fortsatt stimulativ marknadsmiljö

Med det sagt tror vi centralbankerna är livrädda för att dra tillbaka stimulanserna för tidigt, vilket talar för en fortsatt lågräntemiljö under i alla fall nästa år. I USA ser finans- och penningpolitiken ut att förbli ultralätt, vilket inte bara eliminerar landets positiva räntefördel gentemot omvärlden, utan också leder till ett stort budgetunderskott. Sammantaget gör det att vi bedömer att förra årets trend av svagare dollar fortsätter in i 2021. Det förbättrar tillväxtförutsättningarna för omvärlden och inte minst i tillväxtländerna.

Eftersom vi med största sannolikhet förblir i en lågräntemiljö, omgiven av enorma ekonomiskt stöttande insatser från centralbankerna ser vi fortsatt goda förutsättningar för börsutvecklingen under det kommande året. I dagsläget behåller vår därför vårt ljusgröna betyg på aktier och inom tillgångsslaget föredrar vi bolag av cykliskt tillväxtkaraktär med beredskapen att ändra vår allokering om förutsättningarna drastiskt förändras.

Marcus Tengvall

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Motståndskraftiga portföljer i turbulenta marknader

Det är en underdrift att säga att 2020 blev ett händelserikt år. Berg- och dalbanan började med en bra start på börsåret följt av den svartaste av svarta svanar, en global pandemi, som resulterade i en börsnedgång i den snabbaste takten som någonsin har skådats. Vem kunde tro att vi slutligen summerade den svenska aktiemarknadens utveckling med +14,9 procent?

Starkt stöd till aktiemarknaden

Låt oss först backa bandet lite mer. De senaste åren har börsen haft en stark utveckling drivet av en lågräntemiljö som för de flesta har blivit ”det nya normala”. Både finans- och penningpolitiska stimulanser har funnits till hands så fort ekonomin har mattats av och en börsrekyl har inletts.
Det har inte varit lätt att försvara värderingarna redan innan Covid-19, men marknadsaktörer har fokuserat på en närmast obegränsad tillgång till billigt kapital.

Stora svängningar skapar möjligheter

Investeringsalternativen har därmed varit få och i samband med börsnedgången i mars ökade vi vår aktieexponering i portföljerna. Det ledde till att vi fick ett bra bidrag från tillgångsklassfördelningen i våra blandportföljer under året.

Förutom den underliggande styrkan på aktiemarknaderna var det också många andra trender som höll och i vissa fall förstärktes. Teknologi- och sällanköpsvarusektorn hörde återigen till vinnarna och både våra regionala- och sektoriella positioner bidrog till en god utveckling i förvaltningen. Det gjorde även våra enskilda aktieinvesteringar och räntepositioner, medan året bjöd på stora utmaningar inom alternativa investeringar.

Vårt fondanalysteam, som prisbelönades under året, lyckades pricka många goda fondval, men vi har fortsatt haft svårt att identifiera de bästa nordiska aktiefondsförvaltarna. Inför nästa år ser vi därför över just de områden med förbättringspotential.

Global börsutveckling 2020
MSCI AC World ink. utd SEK

OMXS30

imagehlgbr.png

Vi kvarstår med våra positioner

Vi går in i år 2021 med ljusa framtidsutsikter. Trots ansträngande värderingar anser vi att den makroekonomiska återhämtningen kommer att ta fart i takt med att smittspridningen minskar samtidigt som centralbanker väntas kvarstå med stimulanser.

Bolagsvinsterna väntas på global nivå stiga med över 20 procent, en prognos som vi finner rimlig. Vi är alltjämt positionerade med en liten övervikt på aktier och fortsatt övervikt mot den nordamerikanska och asiatiska aktiemarknaden samtidigt som vi ser goda möjligheter på kreditmarknaden. Vi väntar oss även en fortsatt förstärkning av den svenska kronan.

Naturligtvis kvarstår även en rad risker. Vi lär få leva med en viss oro och förhöjd volatilitet och vi är därför också självklart beredda att förändra vår portföljstrategi om så krävs. För en fördjupning av hur vi resonerar rekommenderar vi därför vår nästa strategirapport som släpps den 21:a januari.

Matthias Gietzelt

Chef för Investment Management

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Stjärnorna står rätt för tillväxtmarknaderna

Vi bedömer att utsikterna är fortsatt goda för ett flertalet länder bland de så kallade tillväxtmarknaderna. Vi har ett grönt betyg (övervikt) på regionen och föredrar en asiatisk tilt. Motiveringen bedömer vi är stark och skälen är flera.

Tillväxtmarknaderna drabbades hårt av den coronarelaterade turbulensen under våren 2020 men har återhämtat sig successivt. När vi blickar framåt bedömer vi att ett flertal faktorer fortsatt talar till tillväxtmarknadernas fördel. De långsiktiga och positiva strukturella faktorerna är tydliga, gynnsam demografi medför bättre tillväxtförutsättningar. Medelklassen växer och ger ökad inhemsk köpkraft. Även på kortare sikt ser vi ett antal positiva faktorer.

Stark återhämtning i Kina efter pandemin

Den ekonomiska återhämtningen i Kina är stark och ger positiv draghjälp för hela världsekonomin i allmänhet och för flera kringliggande länder och många tillväxtmarknader i synnerhet. Den kinesiska pandemihanteringen har, i varje fall i ett ekonomiskt perspektiv, varit framgångsrik. Kinas BNP är redan idag tillbaka på nivåerna före virusutbrottet vilket sticker ut i jämförelse med USA och Eurozonen, där dessa regioner bedöms nå tidigare BNP-nivåer först 2022 eller senare. Kinesiska investeringar lyfter efterfrågan på råvaror och insatsvaror vilket ger stöd till prisutvecklingen för exempelvis basmetaller.

Svag dollar gynnar tillväxtmarknader

Amerikanska dollarn har försvagats, och vi bedömer att det läget består, vilket är tydligt positivt för många bolag på tillväxtmarknaderna som generellt är hänvisade till dollarfinansiering. Svagare dollar ger lägre skuld i lokal valuta och minskade finansieringskostnader. Samtidigt har den kinesiska valutan stärkts rejält vilket får till effekt att den kinesiska konsumenten får ytterligare köpkraft när importerade varor blir billigare.

Real GDP levels
Index level, rebased to 100 at 1Q 2006

imageqzl5.png

Diagrammet visar den snabba återhämtningen för den kinesiska ekonomin relativt USA, Storbritannien och Eurozonen

I våra portföljförslag har vi valt exponering mot tillväxt-marknader genom två fonder, Vontobel Sustainable Emerging Market Leaders samt UBS Asian Smaller companies.

Vontobelfonden är kvalitetsfokuserad med en bred inriktning inom tillväxtmarknader. I dagsläget är dock över åttio procent allokerat till de asiatiska marknaderna, vilket är i linje med den exponering vi söker för tillfället. De största innehaven utgörs av Alibaba (Kina), Tencent (Kina), Samsung (Korea), Taiwan Semi. (Taiwan) samt HDFC Bank (Indien).

UBS-fonden är helt Asieninriktad och fokuserar på små- och medelstora bolag som bedöms ha goda tillväxtförutsätt-ningar. Konsument- och teknikinriktade bolag utgör de största branschexponeringarna i fonden vilket vi bedömer har fortsatt intressant potential givet den positiva makro-ekonomiska utvecklingen vi ser framför oss.

Carl Christian Ottander

Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter

Orion (kl 11.00), IBM (prel datum), Manpower (prel datum)

Övrigt

Stämmor:  Endomines (extra), Seatwirl (extra), Sprint Bioscience (extra) Exklusive utdelning: - Dividend Sweden (0:25 SEK extra, andra del utav 0:50 SEK)

Tisdag

Rapporter

Billerud Korsnäs (kl 7.00), Bonava (kl 7.00), SKF (kl 7.00), Stendörren (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Cellavision (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), Alfa Laval (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Qliro (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Alimak (kl 8.00), Arise (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Nordic Waterproofing (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), Eniro (ändrat datum) (kl 8.30), Pricer (kl 8.30), Epiroc (kl 11.30), MTG (kl 14.00), Nolato (kl 14.00), Vattenfall (kl 8.00)

Utl. rapporter

Atria (kl 7.00), Telenor (kl 7.00), Oriola (kl 7.30), Wärtsilä (kl 7.30), Kone (kl 11.30), Pareto Bank, BHP (operativ uppdatering), Coca-Cola (prel datum), Lockheed Martin (prel datum), Netflix (efter USA-börsernas stängning), UBS

Onsdag

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Telia (kl 7.00), NCC (kl 7.10), Evolution (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Saab (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Thule (kl 7.45), Concentric (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Prevas (kl 8.30), Addnode (kl 10.30), Studsvik (kl 11.30)

Utl. rapporter

Alma Media (kl 7.00), SRV Yhtiöt (kl 7.30), Acerinox (prel datum), ASML, Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), Daimler, Novartis, Texas Instruments (prel datum), Verizon

Övrigt

Stämmor: Brighter, Jondetech (extra)

Rapporter

ABB (kl 7.00), BHG (kl 7.00), Fingerprint Cards (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Actic (kl 7.45), Boliden (kl 7.45), Annehem (kl 8.00), Attendo (kl 8.00), CTT (kl 8.00), ELUX PRO (kl 8.00), Karo Pharma (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Midsona (kl 8.00), Invisio (kl 8.30), VBG (kl 11.00), Trelleborg (kl 13.00), EQT m.fl

Utl. rapporter

REC Silicon (kl 7.00), TGS (kl 7.00), Huhtamäki (kl 7.30), PGS (kl 8.00), UPM-Kymmene (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 13.00)Abbott Labs, AT&T, Dow (prel datum), Freeport-Mcmoran (prel datum), Nucor (prel datum), Roche, Snap (efter USA-börsernas stängning), Twitter, Unilever, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: - Fractal (extra), Exklusive utdelning: Cibus (0:07 EUR månadsvis)

Övrigt: Tokyobörsen stängd

Fredag

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Poolia (kl 7.00), Kindred (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Medicover (kl 7.45), Bilia (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Infrea (kl 8.30), Moment Group (kl 8.30), Veoneer (kl 12.00), Fenix

Utl. rapporter

Stockmann (kl 7.00), Danske Bank (kl 7.30), Kesko (kl 8.00), Neles (ca kl 8.00), Tikkurila (kl 8.00), Norsk Hydro, American Express (ca kl 13.00), Amazon (prel datum), American Express (prel datum), Honeywell (prel datum), Intel (prel datum), Kimberly-Clark, Komatsu (prel datum), Vodafone (operativ uppdatering)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 28

12 juli · 2021

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

imagepoqd.png

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

imagezl0fb.png

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)

Ocean Yield (kl 20.00)

Tisdag

Rapporter

Bufab (kl 7.00), TF Bank (kl 7.00), Elanders (kl 7.30), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Alligator (kl 8.00), GHP (kl 8.00), JM (kl 8.00), Creades (kl 8.30), Note (kl 8.30), OEM (kl 11.00), Xano (kl 13.00), Bulten (kl 13.30), Feelgood

Utl. rapporter

Nordic Semiconductor (kl 7.00), DNB (kl 7.30), Delta Air Lines (prel datum), JP Morgan (före USA-börsernas öppning), Wells Fargo (prel datum)

Onsdag

Rapporter

Afry (kl 7.00), Eastnine (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Aligro (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Bergman & Beving (kl 7.45), Beijer Electronics (kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Proact (kl 13.00), Lammhults (kl 14.00), NAXS (ca kl 17.45)

Utl. rapporter

Gjensidige Forsikring (kl 7.00), Sats (kl 7.00), Storebrand (kl 7.30), Entra, Nattopharma, Bank of America, BNP Paribas, Citigroup, Tullow Oil (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Catena Media (extra) Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Torsdag

Rapporter

Arjo (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Camurus (kl 7.00), SEB (ca kl 7.00), Collector (kl 7.30), Coor (kl 7.30), Duni (kl 7.45), AQ Group (kl 8.00), Bactiguard (kl 8.00), Byggmax (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Nederman (kl 8.00), Orexo (kl 8.00), SBB (kl 8.00), Vitec (ca kl 8.00), Vitrolife (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Brinova (kl 9.00), BE Group (kl 12.00), Heba (kl 12.00), Rejlers (kl 12.00), Investor (kl 14.00) m.fl

Utl. rapporter

Adevinta (operativ uppdatering) (kl 7.00), Orkla (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Finnair (kl 8.00), Akastor, Aker BP, Aker Solutions, Atea, Basware, Asos, Aurora Cannabis (prel datum), Delta Air Lines (prel datum), Fast Retailing (prel datum), Morgan Stanley (prel datum)

Stämmor: Irras (extra)

Fredag

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Bravida (kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Volati (kl 7.45), Lime (kl 7.50), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Lagercrantz (kl 8.00), Mips (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Nilörn (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Semcon (kl 8.00), Svedbergs (kl 8.30), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Autoliv (kl 12.00), Midway (kl 12.00), Sweco (ca kl 12.00), AAK (kl 13.00), Atlas Copco (kl 13.30) m.fl

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), Verkkokauppa (kl 7.00), Elisa (kl 7.30), HK Scan (kl 7.30), Kemira (kl 7.30), Yara (kl 8.00), Elkem, Norske Skog, Schibsted, Topdanmark

AKTIEINDEX

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

ALLOKERING

Analytikerna bakom veckoanalysen

Månadsutblick juli

6 juli · 2021

Fjorton av de senaste femton månaderna har genererat positiv avkastning på aktiemarknaden vilket understryker kraften i denna återhämtning och nu väntar alla spänt på när centralbankerna tar sitt nästa steg. I vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender ser vi nu vatten som ett intressant investeringsalternativ. Avslutningsvis presenterar vi vår fondanalys för att skapa överavkastning på den utmanande amerikanska marknaden.

MARKNADS­KOMMENTAR

Avvaktande i väntan på Fed

Aktiemarknaderna fortsätter att treva sig uppåt till nya rekordhöjder medan alla väntar på vad, och kanske framför allt när, centralbankerna tar sitt nästa steg.

Även juni månad blev en positiv aktiemarknadsmånad och vi har nu haft positiv avkastning under årets samtliga månader hittills. Faktum är att fjorton av de senaste femton månaderna har varit positiva vilket verkligen understryker kraften i denna återhämtning. Men det är tydligt att marknaderna har tappat lite fart under senvåren och början på sommaren, uppgångarna är inte alls lika övertygande längre, något som med höjda vinstprognoser genererat något så ovanligt som fallande vinstmultiplar såsom till exempel P/E-tal (pris i förhållande till förväntad vinst). Så vad är det som är orosmolnen framöver?

Som vanligt sätter Fed takten

Att vi inte kan förvänta oss samma avkastning framöver följer alla naturlagar på marknaden. Uppgångar på nära 100 procent, vilket vi fått med oss sedan botten i mars ifjol, växer inte på träd. Men den ekonomiska återhämtningen är i full blom, i USA når vi förmodligen den högsta tillväxten för den här cykeln när räkenskaperna för det andra kvartalet summeras närmsta månaderna och inflationstakten är tillfälligt riktigt hög. Med det kommer ett ansvar från centralbankerna och då främst amerikanska Fed att åter balansera de extremt stora penningpolitiska stimulanserna. En höjning av styrräntan kan vi glömma på några år utan det är främst genom hanteringen av balansräkningen som centralbankerna kommer att agera framöver. Att trycka nya pengar (var femte dollar som fanns vid årsskiftet fanns inte ett år tidigare) för att stödköpa stats- och företagsobligationer håller inte i längden. Än så länge har Fed varit avvaktande i den frågan men under deras närmaste möten måste frågan adresseras. Förmodligen börjar de minska sin balansräkning redan under slutet av året vilket gör marknaderna lite oroliga om hur detta ska ske. Baksidan är nämligen stigande obligationsräntor och frågan är hur mycket av den varan som dagens värderingar orkar med.

Stark börsutveckling i återhämtningens spår

Sedan pandemiutbrottet har börsuppgången varit otroligt stark.

Fortsatt trevande men positiv marknad under andra halvåret

Vår bedömning är att Fed lärt sig mycket från misstagen 2013 och kommer ta det lugnt och varsamt denna gång, något som borde uppskattas av aktiemarknaden. Vidare är tillväxt- och vinstutsikterna goda vilket en relativt bra aktiemarknadsmiljö att verka i. Vi ser framför oss ett andra halvår av försiktigt stigande obligationsräntor vilket borde vara tillräckligt odramatisk för att inte i stort utmana aktiemarknaden. Eventuella börsnedgångar, vilket alltid dyker upp oavsett var i cykeln man befinner sig, betraktar vi närmare som ett bra tillfälle att öka på sin aktieexponering.

Trevlig sommar!

Mats Gunnå

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Vattenbrist – en utmaning i vardande

”Sol, vind och vatten, är det bästa som jag vet” sjöng Ted Gärdestad i den folkkära balladen. Sol och vind utmärkte sig starkt förra året. Även vattenbolagen erbjuder intressanta investeringsmöjligheter att räkna med i framtiden.

Ungefär 70 procent av jordens yta täcks av vatten, vilket motsvarar 1400 miljoner kubikkilometer. Knappt tre procent är sötvatten men endast 0,3 procent avvänds till dricksvatten. På global basis finns det ett tydligt samband mellan tillgång till rent vatten  och BNP per capita. Ungefär 70 procent av färskvattnet räknas gå till jordbruket. Vattenbrist är sedan flera år tillbaka ett av de stora globala orosmolnen enligt World Economic Forum.  Redan idag lever knappt 2,4 miljarder människor i områden med vattenbrist. Många bolag är mycket innovativa i jakten att hantera den tilltagande vattenbristen.

Spretande mattrender

De demografiska förändringarna med tillhörande urbaniseringstrender ökar strukturellt på efterfrågan mot den knappa resursen vatten. Vattenavtrycket är avsevärt större för nötkött än för gris och kyckling och i synnerhet frukt och grönsaker. Mattrenderna spretar dock åt olika håll runtom i världen. Å ena sidan har vi ett utökat intresse för kost och hälsa i den utvecklade världen som minskar på köttkonsumtionen medan tillväxtländerna går mot en mer västerländsk livsstil och de facto ökar sin köttkonsumtion.  Den ökade vattenbristen påverkar de globala ekosystemen, människors hälsa och har även stor påverkan på den tryggade livsmedelsförsörjningen. Cirka av 80 procent av sjukdomarna i tillväxtländer kan härledas till osäkert dricksvatten och spridningen av vattenburna sjukdomar.

Torkan centralt problem i halvledarbristen

Vi har under året fått se hur Taiwans värsta torka på decennier har medfört en global halvledarbrist och en ofrivilligt lägre produktion hos ett flertal stora fordonstillverkare såsom till exempel Volvo, Scania, Volkswagen och Nissan. Chipproduktionen är en väldigt vattenkrävande verksamhet och världens ledande halvledarföretag TSMC använder ca 156 000 ton vatten per dag för att den tänkta produktionen ska kunna upprätthållas.

Vattenbolag vs världsindex

Diagrammet visar utvecklingen för ett brett vattenbolagsindex i jämförelse med ett brett globalt aktieindex.

Marknaden för reparationer och övervakningar av vattenledningar växer kraftigt då många ledningar är eftersatta. Länder i Nordafrika och Mellanöstern väntas bli särskilt drabbade av vattenbrist de kommande årtiondena. 90 procent av de tre miljarder som jordens befolkning väntas öka med till och med år 2050, kommer att leva i någon  av tillväxtländerna.

Vatten som investeringstema

Vattenkraft utgör med sina reglerbara egenskaper en utmärkt reservkraft och komplement till sol- och vindenergi.  Bolag verksamma inom vattenresurser fokuserar på bevattningssystem, anläggningar för hantering av avloppsvatten samt allmännyttiga företag och leverantörer av infrastruktur. En del företag fokuserar även på vattenkvalitet och reningsteknik inom sjukhus- och laboratoriemiljöer. Vatten som tema kommer att präglas av lösningsorienterad innovation för en lång tid framöver och utgör en del i vår globala temaportfölj som placerar i framtidsinriktade globala megatrender.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Effektiv marknad – en utmaning för förvaltare

USA är en maktfaktor inom många områden, inte minst inom aktiemarknaden där avkastningen på USA-börsen det senaste decenniet har utklassat andra utvecklade länders. Värdepappersfonder i dagens form föddes i USA och det finns en uppsjö kända investerare med bakgrund i landet. Med detta i beaktande borde det vara relativt enkelt att hitta bra aktiva förvaltare, eller?

Förvaltarkvalité och möjligheter att generera alfa inom en specifik marknad eller ett tillgångsslag är ett viktigt steg i vår process. Analysen kan förstås göras på många olika sätt beroende på tillgång på data och tid. För att få en snabb överblick över fonders förmåga att generera alfa inom en marknad kan en fondkategoris genomsnittliga avkastning studeras i förhållande till ett index, se graf nedan.

Grafen visar avkastningen för fonder som investerar i stora bolag utan någon specifik stiltillhörighet. Källa: Morningstar

Som grafen visar så har dessa fonder i genomsnitt missat att leverera en avkastning över index under alla år förutom tre sedan 2007. Det finns förstås brister i urvalet ovan som gör att en jämförelse inte blir helt rättvis. Till exempel är avkastningen beräknad inklusive fulla avgifter och fonderna är både aktivt och passivt förvaltade i den här kategorin.

Justerar vi för detta ser det lite ljusare ut men snittavkastningen är fortfarande sämre än index. Faktum är att över längre tidsperioder så är det endast en tredjedel av de aktiva förvaltarna som slår index.

Don’t be mean, some managers are better than the average

Varför lägga ödet i händerna på aktiva förvaltare som i genomsnitt avkastar sämre än index? Räknat efter avgifter är en passiv fonds avkastning lägre än index. Det kan även finnas andra skäl till att inte enbart välja passiva fonder, såsom obalanser på marknaden. I USA får exempelvis en investerare i en passiv fond en stor andel av sin portfölj koncentrerad till fem bolag Facebook, Apple, Amazon, Microsoft och Google (FAAMG). Även om snittavkastningen är sämre än index så finns det förvaltare som lyckas att över tid leverera en avkastning som är bättre.

Det är förstås svårt att förutse exakt vilka som kommer att lyckas och vår ambition är istället att välja förvaltare som har förutsättningar att göra det. Där blir filosofi, process och människor centrala delar av den analys som vi gör. Vi letar kompletterande förvaltarstrategier och inom kategorin Nordamerika lyfter vi fram en indexfond (SPP Aktiefond USA A SEK), en tillväxtfond MS INVF US Advantage A USD samt en värdefond (T. Rowe Price US Lg Cap Val Eq A USD).

Nader Hakimi Fard

Manager Research