Söderberg & Partners har gått in som delägare i Novare Pay

17 oktober · 2018

Söderberg & Partners har gått in som delägare i Novare Pay för att fördjupa expertisen och bredda tjänsteutbudet inom affärsområdet Compensation & Benefits. Affären slutfördes under sommaren 2018 och Novare Pays tjänster erbjuds nu till Söderberg & Partners kunder. Vi har träffat Erika Andersson, VD på Novare Pay, som svarar på tre snabba frågor.

Vad gör ni på Novare Pay?

Människor är avgörande för framgångsrika företag, och med ett ökande kompetensbehov där många slåss om samma talanger blir det viktigare än någonsin att ha koll på löneläget. Av framgångsrika bolag krävs det att man har rätt nivåer och strukturer på plats som är schyssta mot alla intressenter.

Mer specifikt så stöttar vi företag och organisationer i beslut kring lönesättning, lönerevision och utformning av incitamentsprogram. Vi erbjuder en heltäckande insikt i hur marknadslönen ser ut för olika typer av roller. Vår information är faktabaserad och bygger på detaljerad research kring just den aktuella rollen.

Hur kan ni hjälpa Söderberg & Partners kunder?

Företagskunder hos Söderberg & Partners får idag ett marknadsledande stöd kring tjänstepensioner och riskförsäkring. Genom att addera Novare Pays tjänster kan kunderna få ett helhetsperspektiv kring löner och förmåner. Det blir enkelt att säkerställa att totalersättningen är konkurrenskraftig, effektivt utformad, rätt kommunicerad och anpassad till bolagets specifika situation. Våra kunder får en unik konkurrensfördel!

Vilka trender ser ni inför 2019?

Det finns många områden att ta upp men här är exempel på några trender som vi kan observera och får frågor kring just nu:

* Inför lönerevisionen 2019: I vår årliga rapport På tal om lön 2018 finns mycket statistik som kan vara till hjälp inför den kommande lönerevisionen för ledande befattningshavare, bland annat gällande utvecklingen av lönenivåer. Läs mer och köp rapporten här.  Ange rabattkod: Söderberg&Partners för att få 40% i rabatt på det ordinarie priset 8,5 tkr.

* Rörliga löner: Utfallen har varit höga vilket är ett tecken på god konjunktur. Vi ser att många bolag inte följer upp det totala utfallet av rörlig lön över tid. Vårt tips är inte glömma att räkna på den här komponenten eftersom många ägare, både i onoterade och noterade bolag, ställer allt tuffare krav på att bonusen ska vara kopplad till en långsiktig prestation.

* Nya regelverk: Detta är ett område där det ständigt sker förändringar. Bland annat har de nya personaloptionsreglerna börjat tillämpas i mindre bolag medan noterade bolag måste förhålla sig till kommande EU-direktiv (Aktieägarrättsdirektivet). Dessa direktiv ställer krav på ökad redovisning och transparens kring ersättningar.

Jag vill veta mer om Novare Pay

Läs mer om Söderberg & Partners som delägare i Novare Pay Consulting.

Ansvarsförsäkring för dig som är konsult

17 oktober · 2018

Att hantera försäkringsfrågor på egen hand kan vara svårt rent praktiskt. Vilket ansvar har egentligen konsultbolag gentemot sina kunder och hur rustar man sig för eventuella konsekvenser? En professionsansvarsförsäkring bör utformas utifrån de utmaningar och krav som är vanligast i just er bransch. Behovet av professionsansvarsförsäkringar har ökat och villkoren är ofta snåriga. Söderberg & Partners har därför gjort en analys av försäkringsbolagens villkor för ett antal olika konsultområden.

Vilket ansvar har konsultbolag gentemot sina kunder?

Konsulter bär ansvaret för de skador som kan uppkomma i samband med rådgivande verksamhet.

Ansvaret avser både en skyldighet att avhjälpa fel och ett ansvar för uppkomna skador. Med fel avses sådant som uppstår i den prestation som konsulten utfört, t.ex. att man i en arbetsritning missat att ritat in en del av det arbete som skall utföras. Felaktigt utförda tjänster eller andra brister i uppdraget kan leda till att stora skadeståndskrav riktas mot konsultbolaget.

De krav som kunder riktar mot konsultbolag grundas i 70 % av fallen på att förväntningarna inte uppfyllts. Orsakerna är ofta att konsultbolaget brustit i kommunikationen till kunden, att dokumentationen varit bristfällig, att arvodeskonflikter uppstår eller projektförsening.

Ett tydligt avtal och en tydlig projektplan kan vara en billig försäkring. Om kundens förväntningar på uppdraget överensstämmer med konsultens minimeras risken för att konsulten i slutet av uppdraget ställs inför en kravsituation.

Vad finns det för försäkringsmöjligheter?

Som konsultbolag kan ni försäkra ert bolag för de risker som är aktuella för just er bransch. En professionsansvarsförsäkring ska i första hand täcka skadeståndskrav för felaktig rådgivning, försvarskostnader och personuppgiftsintrång. Beroende på vilka specifika risker konsultbolaget exponeras för, bör man välja en försäkring som matchar dessa risker utöver det generella skydd som en vanlig ansvarsförsäkringen ger.

Det finns betydande skillnader i försäkringsskydd inom olika professioner beroende på vilken försäkringsgivare och vilket försäkringsvillkor man väljer. Söderberg & Partners har gjort en analys av försäkringsbolagens villkor som riktar sig mot IT-konsulter, tekniska konsulter, managementkonsulter, konsulter inom media och PR samt juridiska konsulter. Vi har analyserat drygt 80 villkor och över 5000 skadeexempel. Analysen används som verktyg för våra rådgivare och fungerar som underlag för all rådgivning till kunder som är i behov av en professionsansvarsförsäkring.

Söderberg & Partners baserar rådgivning på varje enskilt företags förutsättningar med våra analyser som grund. Det gör att vi alltid utgår från er unika situation och hellre pratar om kvalitet och innehåll än premier och priser.

Tips inför er upphandling

Försäkringen som tecknas bör omfatta det ansvar man har som konsult och anpassas för den verksamhet man bedriver. Inför upphandlingen av er försäkringslösning bör ni även tänka på att:

• Välj ett väl ansett och finansiellt stabilt bolag.

• Titta inte bara på priset. En billig försäkring innebär ofta ett mer begränsat skydd. Var noga med att välja en försäkring som ger fullgott försäkringsskydd väl anpassat till just ert företags risker.

• Kontrollera när försäkringen kan tas i anspråk och vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att försäkringen ska träda i kraft.

Var även uppmärksamma på att vissa försäkringar kräver tillägg. Det kan därför vara viktigt att på ett tidigt stadium undersöka om de specifika behov som er verksamhet har kräver tillägg.

Vanliga tillägg är:

• Kontraktsansvar
  • Försvarskostnader
  • Projektförsening
  • Patent och andra immateriella rättigheter

För en skräddarsydd matchning mot just ditt bolag kontakta oss.

Måste man dela pensionen vid en skilsmässa?

17 oktober · 2018

En frågeställning som ofta dyker upp när vi bistår våra kunder med rådgivning inför en skilsmässa är vad som händer med pensionen. Ska den delas med den andre maken i bodelningen eller är den skyddad? Det finns, som ofta i juridikens värld, inte ett direkt svar på den frågan utan en bedömning måste göras från fall till fall.

Här kommer en sammanfattning och förklaring till de stora dragen i bedömningen:

Den stora skillnaden är om det är en tjänstepension eller en privat pension

Privata pensionsförsäkringar och individuellt pensionssparande ingår i bodelningen mellan makar som en vanlig kapitaltillgång och ska därför delas mellan makarna.

Tjänstepensionen är enligt huvudregeln undantagen från bodelning och delas således inte mellan makarna vid bodelningen. Anledningen till detta är att det är arbetsgivaren som äger tjänstepensionen och kravet för att det ska ses som en tjänstepension för arbetsgivarens deklaration är att den är oöverlåtbar. Det ska således inte gå att föra över sin tjänstepension till en annan person eftersom man själv inte äger tjänstepensionen.

Ingen regel utan undantag

Det finns dock undantag till detta om arbetsgivaren och arbetstagaren är samma person, d.v.s. om man äger sitt företag där man själv arbetar. Det innebär i praktiken att man förfogar över tjänstepensionen eftersom man bara behöver sitt eget medgivande för att föra över den på en annan person. Då är tjänstepensionen att anse som en privat pension och ska ingå i bodelningen. Det är därför extra viktigt för egenföretagare att se till att man diskuterat detta och upprättat äktenskapsförord med sin make. Att tjänstepensionen i detta fall ska ingå bland de tillgångar som bodelas vid skilsmässa skapar en tydlig skillnad mellan entreprenören och den anställde.

Det finns även en situation då tjänstepensionen ingår i bodelningen om makarnas ekonomiska förhållande är i obalans, vilket ofta kan ske om makarna haft en fördelning av exempelvis föräldraledigheten vilket har gjort att en make har lägre tjänstepension eller annat sparande. En make kan då åberopa jämkningsregeln för bodelningar och kräva att tjänstepensionen ska ingå i bodelning. En jämkningsregel används alltid restriktivt, men möjligheten finns. Det är dock viktigt att informera här om att en tjänstepension tas upp i bodelningen till sitt värde, och att maken som har den högre tjänstepensionen ska ersätta den andre maken med motsvarande kapital. Det är inte den faktiska tjänstepensionen som ingår, d.v.s. den går inte att dela på hälften så att utbetalningarna faller ut hälften till vardera make efter bodelningen.

Juridisk rådgivning är alltid lösningen

Om man känner sig osäker på hur pensionen kommer att hanteras vid en eventuell skilsmässa ska man alltid ta hjälp av juridisk rådgivning, och upprätta äktenskapsförord.

Har du frågor kring bodelning? Kontakta oss på familjejuridik@soderbergpartners.se för att boka in en tid för rådgivningsmöte så hjälper vi dig!

Läs mer om familjerätt här.

Hur påverkas du av Nordeas flytt till Finland?

17 oktober · 2018

Nu har flyttlasset gått och från och med 1 oktober 2018 har Nordea sitt säte i Finland. Frågan som många ställer sig nu är ”hur påverkas jag av att Nordea är finländskt och vad händer med skatten?”

Under oktober månad har Nordea Bank AB flyttat sitt huvudkontor till Finland. Efter några mer eller mindre komplicerade bolagsrättsliga turer kommer de som har ägt en Nordea Bank AB aktie istället inneha en Nordea Bank Abp. Själva bytet av aktier, från en svensk till en finsk aktie, skedde den 28 september och utlöser i sig inte någon beskattning för de svenska aktieägarna. Den finska Nordeaaktien anses köpt för samma belopp som betalades för den ursprungliga svenska aktien.

Det som förändras är att svenska aktieägare kommer att inneha en finsk aktie. Detta innebär att utdelning som lämnas på aktien inte enbart beskattas hos innehavaren i Sverige utan även i Finland med så kallad kupongskatt.

Enligt skatteavtalet mellan Sverige och Finland får Finland (som källstat) enligt huvudregeln ta 15% i skatt på utdelningen. Den skatten får sedan den svenska aktieägaren vid sin beskattning tillgodoräkna sig som betald skatt på utdelningen, men beroende på var aktien sparas kan slutresultatet bli olika.

Skatt i Finland och Sverige

Om den finska Nordeaaktien sparas på en vanlig depå och utdelning tas emot med 100 kr kommer 85 kr sättas in på aktieägarens svenska depåkonto. De 15 kr som ”fattas” har Finland behållit i kupongskatt. När aktieägaren sedan deklarerar utdelningen på 100 kr kommer Skatteverket räkna fram den svenska kapitalinkomstskatten på utdelningen till 30 kr, men också medge avräkning för den finska kupongskatten mot den svenska. Kvar att betala i Sverige är då 15 kr. Slutresultatet blir således lika jämfört med idag men att en del av skatten som betalas på utdelningen hamnar i Finland och inte enbart i Sverige som tidigare.

Vad händer med Nordeaaktien på ett investeringskonto?

Om aktien istället förvaras på ett investeringssparkonto (ISK) i Sverige tas ingen skatt ut i Sverige på den enskilda utdelningen, istället tas skatt ut på den schablonintäkt som beräknats med utgångspunkt i kapitalet på ISK-kontot. Om den finska Nordeaaktien förvaras på ett ISK medges avräkning för den finska kupongskatten, men något förenklat kan sägas att avräkning inte medges med mer än vad den svenska schablonskatten uppgår till. Med tanke på den låga statslåneräntan som påverkar storleken på schablonskatten, så kan det inte heller uteslutas att kupongskatten överstiger schablonskatten. Den del av den finska kupongskatten som avräkning inte kan medges för får sparas, så kallad carry forward, och användas att kvittas mot framtida svensk skatt på utländska inkomster. Risken är dock att den ej avräknade kupongskatten aldrig kan kvittas mot svensk skatt. Nordeas flytt till Finland kan därför innebära en ökad skattebelastning, jämfört med tidigare, för den som förvarar sin Nordeaaktie på ett ISK.

I stort gäller ovan även för svenska kapitalförsäkringar där det i slutänden är innehavaren som kommer att se uttag ur försäkringen som försäkringsföretaget gör till täckande av den finska kupongskatten på utdelningen.

Innan Nordeas svenska aktieägare börjar att flytta sina aktier från det ena till det andra sparalternativet bör de stanna upp och fundera över vad som är att föredra, 30% kapitalinkomstskatt eller schablon/avkastningsskatt som toppas upp med utländsk kupongskatt. För de flesta sparar nog inte enbart i Nordeaaktier.

Har du frågor och funderingar kring Skatt är du välkommen att kontakta oss på skatt@soderbergpartners.se.