Full fart på årets Summer Camp!

Marknadsbrev, HR

Full fart på årets Summer Camp!

3 november · 2016

För tredje året i rad arrangerades Summer Camp. På lägret, som gick av stapeln på Sigtuna Internatskola i augusti, deltog 100 ungdomar. Under en vecka fick de möjlighet att kombinera studier med roliga aktiviteter.

– Veckan var otroligt inspirerande och det känns verkligen som att Summer Camp gör skillnad för ungdomarna, berättar Marina Nygren som är ansvarig för Summer Camp på Söderberg & Partners.

Summer Camp är ett kostnadsfritt läger för studiemotiverade ungdomar i åldrarna 14-16 år. Under en vecka blandas undervisning med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar. Undervisningen sker i ämnena biologi, engelska, fysik, kemi och matematik.

– Med Summer Camp vill vi skapa ett sammanhang där ungdomar kan få en push i skolarbetet och få inspiration till fortsatta studier, berättar Marina Nygren.

För studiemotiverade ungdomar
I vissa ungdomssammanhang kan det i bland uppfattas negativt att vara intresserad av att studera. Ett kriterium för att antas till Summer Camp är att man är studiemotiverad. Lärarna, som är unga och drivna, är ofta doktorander från olika toppuniversitet i Europa.

– Här kan ungdomarna träffa likasinnade och även få mycket inspiration från lärarna och aktivitetsledarna. Det är roligt att se hur alla tillsammans skapar en stämning av att lärande är roligt. Att nå mål blir ett självändamål, inte något som är pålagt utifrån, berättar Marina Nygren.

Med Summer Camp vill vi skapa ett sammanhang där ungdomar kan få en push i skolarbetet och få inspiration till fortsatta studier.
Marina Nygren

Undervisning på förmiddagen, bakning på eftermiddagen
Undervisningen sker på förmiddagarna. På eftermiddagarna har ungdomarna fullt upp med att antingen gå på valfria lektioner eller vara med i aktiviteter som exempelvis fotboll, bad och bakning. Sedan Söderberg & Partners startade Summer Camp för tre år sedan har utbudet av frivilliga lektioner på eftermiddagar ökat för varje år.

– Ungdomarnas törst efter kunskap är nästan omättligt!, säger Marina Nygren glatt och berättar att lärarna skapar extralektioner inom områden som de själva brinner för, till exempel universums utveckling och interaktiv medicin.

– De lektionerna är så intressanta att jag själv gärna hade velat vara med!

Summer camp ger energi
De utvärderingar som har genomförts visar att Summer Camp ger eleverna mer energi. Dessutom blir det intresserade av nya ämnen och det har man lärarna att tacka för, berättar Marina Nygren.

– Vi står för finansieringen och planeringen. Men det är lärarna som förmedlar såväl den kunskap och det engagemang som väcker ungdomarnas studiemotivation.

Lärarna finns på skolan hela tiden och fungerar även som bollplank åt eleverna i frågor som rör allt från studieteknik till framtida studieval. Även Söderberg & Partners medarbetare finns på plats och deltar i aktiviteterna på eftermiddagarna.

Välkommen att ansöka till Summer Camp
Summer Camp tar emot 100 ungdomar och antalet ansökningar har ökat varje år. Vid urvalet prioriteras att ungdomarna ska vara studiemotiverade, men motiveringar om varför de ska vara med väger också tungt.

– Vissa kan behöva extra studiemotivation eftersom de till exempel har drabbats av sjukdom i familjen eller av andra motgångar. Sådant väger vi in i bedömningen när vi diskuterar vilka som får komma till Summer Camp.

Söderberg & Partners Strategirapport

18 januari · 2018

Sedan vår senaste betygsförändring i november har läget förblivit relativt oförändrat. Makroekonomiskt pekar statistiken fortsatt på expansion och sentimentet är mycket optimistiskt.

Vårt huvudscenario är en fortsatt god, men utplanande makroekonomisk utveckling, en inflation som förblir måttlig och centralbanker som minskar de penningpolitiska stimulanserna genom att agera med syfte att bibehålla ekonomisk stabilitet. De större riskerna vi ser är framförallt en inflation som stiger snabbare än väntat, geopolitisk chock av något slag, såsom ökade spänningar relaterade till Nordkorea eller tilltagande oro i Mellanöstern alternativt att skuldsituationen i Kina blir mer akut.

Läs mer här
Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.