Hur påverkas du av Nordeas flytt till Finland?

17 oktober · 2018

Nu har flyttlasset gått och från och med 1 oktober 2018 har Nordea sitt säte i Finland. Frågan som många ställer sig nu är ”hur påverkas jag av att Nordea är finländskt och vad händer med skatten?

Under oktober månad har Nordea Bank AB flyttat sitt huvudkontor till Finland. Efter några mer eller mindre komplicerade bolagsrättsliga turer kommer de som har ägt en Nordea Bank AB aktie istället inneha en Nordea Bank Abp. Själva bytet av aktier, från en svensk till en finsk aktie, skedde den 28 september och utlöser i sig inte någon beskattning för de svenska aktieägarna. Den finska Nordeaaktien anses köpt för samma belopp som betalades för den ursprungliga svenska aktien.

Det som förändras är att svenska aktieägare kommer att inneha en finsk aktie. Detta innebär att utdelning som lämnas på aktien inte enbart beskattas hos innehavaren i Sverige utan även i Finland med så kallad kupongskatt.

Enligt skatteavtalet mellan Sverige och Finland får Finland (som källstat) enligt huvudregeln ta 15% i skatt på utdelningen. Den skatten får sedan den svenska aktieägaren vid sin beskattning tillgodoräkna sig som betald skatt på utdelningen, men beroende på var aktien sparas kan slutresultatet bli olika.

Skatt i Finland och Sverige

Om den finska Nordeaaktien sparas på en vanlig depå och utdelning tas emot med 100 kr kommer 85 kr sättas in på aktieägarens svenska depåkonto. De 15 kr som ”fattas” har Finland behållit i kupongskatt. När aktieägaren sedan deklarerar utdelningen på 100 kr kommer Skatteverket räkna fram den svenska kapitalinkomstskatten på utdelningen till 30 kr, men också medge avräkning för den finska kupongskatten mot den svenska. Kvar att betala i Sverige är då 15 kr. Slutresultatet blir således lika jämfört med idag men att en del av skatten som betalas på utdelningen hamnar i Finland och inte enbart i Sverige som tidigare.

Vad händer med Nordeaaktien på ett investeringskonto?

Om aktien istället förvaras på ett investeringssparkonto (ISK) i Sverige tas ingen skatt ut i Sverige på den enskilda utdelningen, istället tas skatt ut på den schablonintäkt som beräknats med utgångspunkt i kapitalet på ISK-kontot. Om den finska Nordeaaktien förvaras på ett ISK medges avräkning för den finska kupongskatten, men något förenklat kan sägas att avräkning inte medges med mer än vad den svenska schablonskatten uppgår till. Med tanke på den låga statslåneräntan som påverkar storleken på schablonskatten, så kan det inte heller uteslutas att kupongskatten överstiger schablonskatten. Den del av den finska kupongskatten som avräkning inte kan medges för får sparas, så kallad carry forward, och användas att kvittas mot framtida svensk skatt på utländska inkomster. Risken är dock att den ej avräknade kupongskatten aldrig kan kvittas mot svensk skatt. Nordeas flytt till Finland kan därför innebära en ökad skattebelastning, jämfört med tidigare, för den som förvarar sin Nordeaaktie på ett ISK.

I stort gäller ovan även för svenska kapitalförsäkringar där det i slutänden är innehavaren som kommer att se uttag ur försäkringen som försäkringsföretaget gör till täckande av den finska kupongskatten på utdelningen.

Innan Nordeas svenska aktieägare börjar att flytta sina aktier från det ena till det andra sparalternativet bör de stanna upp och fundera över vad som är att föredra, 30% kapitalinkomstskatt eller schablon/avkastningsskatt som toppas upp med utländsk kupongskatt. För de flesta sparar nog inte enbart i Nordeaaktier.

Har du frågor och funderingar kring Skatt är du välkommen att kontakta oss på skatt@soderbergpartners.se.

Hur påverkas skattestödet vid hemarbete?

16 september · 2020

Coronavirusets framfart har påverkat alla arbetsplatser i en eller annan utsträckning och många medarbetare har blivit hänvisade till att arbeta hemifrån. Vad som är avdragsgillt och skattefritt när hemmakontoret blivit den nya arbetsplatsen har dock inte förändrats.

Skattestöd för hemarbete bör ses över

Regeringen har vidtagit ett flertal åtgärder för att stödja företag och anställda, men något de verkar förbisett är stöd för de anställda som sedan i mars arbetar hemifrån. Varför får inte Skatteverket i uppdrag att se över och lämna förslag på hur befintliga regler kring kostnadsavdrag för anställd vid arbete i hemmet kan mjukas upp? Framförallt med tanke på att Folkhälsomyndighetens rekommendation, att så många som möjligt ska arbeta hemifrån, kvarstår till och med 31 december 2020.

Som anställd är utrymmet för kostnadsavdrag vid arbete i hemmet mycket begränsat. Logiken bakom dessa regelverk är uppbyggda på ett moment 22-resonemang. Avdrag medges för kostnader som är nödvändiga för arbetets utförande och kostnader som är nödvändiga för arbetets utförande ska arbetsgivaren ansvara för. Om arbetsgivaren inte vill ta den kostnaden, ja då är den nog inte nödvändig.

Med andra ord är kostnaderna som den anställde har för att få ett fungerande hemmakontor, inklusive kaffe och frukt, inte något den anställde kan förvänta sig avdrag för vid deklarerandet då kostnaderna kommer att ses som privata levnadskostnader. Detta till skillnad för de som är enskilda näringsidkare då de har ett schablonavdrag som i vissa fall är på 4 000 kr (2 000 kr om t.ex. företagaren äger sin bostad) och avser att täcka alla diverse ökade omkostnader för att arbetet utförs i hemmet.

Skattekonsekvenser vid hemarbete

Om det är arbetsgivaren som bekostar iordningställandet av ett nödvändigt hemmakontor som t.ex. ett höj- och sänkbart arbetsbord och en ergonomiskt utformad arbetsstol, och inventarierna ägs av arbetsgivaren men ”tillfälligt” är uppställda i den anställdes hem, bör inte några skattekonsekvenser uppkomma för den anställde. Detsamma gäller för telefoni och internettjänster i hemmet, förutsatt att det är arbetsgivaren som står för abonnemanget.

Om arbetsgivaren betalar hyresersättning för arbetsrum i den anställdes bostad kan det beskattas som en del av lönen eller som kapitalbeskattad hyresinkomst. Det som är avgörande för att ersättningen ska beskattas som kapitalinkomst hos den anställde är att det finns ett hyresavtal mellan den anställde och arbetsgivaren, då arbetsgivaren har ett berättigat behov av ”arbetsrummet”, och att hyresersättningen är marknadsmässig.

Avdragsgillt eller skattefritt kaffe på hemmakontoret?

Det som synes vara mest oklart vad gäller om det kan vara avdragsgillt eller skattefritt för den anställde är kaffe och frukt. Arbetsgivare kan tillhandahålla de anställda kaffe och frukt skattefritt då det ses som en personalvårdsförmån, men detta förutsätter att kaffet eller dylikt tillhandahålls på arbetsplatsen. Kaffe eller annan enklare förfriskning på tjänsteresa ses av Skatteverket som en skattepliktig förmån då det inte tillhandahålls på arbetsplatsen. Så frågan blir då vad som är arbetsplatsen i dessa coronatider. Rimligen väljer Skatteverket att acceptera att arbete i hemmet, p.g.a. coronapandemin, är utfört på ”arbetsplatsen”, men det återstår som sagt att se.

Förhoppningsvis kommer det några klargörande ord från finansministern under hösten gällande frågorna ovan, och Skatteverket kommer sannolikt behöva sätta av lite extra resurser till frågeställningarna. För de frågor som inte besvaras nu kommer behövas hanteras vid deklarationsgranskningen 2021.

Har du några skattefrågor gällande hemarbete? Kontakta oss via formuläret nedan.

Skattelättnader med anledning av coronaviruset

20 april · 2020

Med anledning av den pandemi som drar fram över Sverige och resten av världen har det införts omfattande restriktioner. Vi går igenom de främsta åtgärderna som nu finns tillgängliga för företag.

För var och en av oss har vardagen påverkats påtagligt av coronavirusets framfart. För företag inom många branscher har verksamheten kraftigt bromsat in eller helt avstannat. I syfte att överbrygga den akut uppkomna likviditetsbristen har det på kort tid införts en rad med stödåtgärder för företag. Mycket av det som riksdagen fattat beslut om är olika möjligheter att skjuta inbetalning av skatt och avgifter på framtiden då allt återgått till en mer normal situation. Det har även beslutats om några mer bidragsbetonade åtgärder. Vi sammanfattar några av de viktigaste stödåtgärderna som Skatteverket publicerat på sin hemsida

Sex viktiga stödåtgärder för företag:

• En första åtgärd för företagen bör vara att se över sin preliminära debitering och lämna en ny preliminärdeklaration för att minska inbetalningen av preliminärskatt. Även för föregående räkenskapsperiod kan en ny preliminärdeklaration lämnas om det slutliga resultatet blev lägre än det preliminärdebiteringen beräknats på, förutsatt att det ännu inte gått mer än 6 månader sedan det beskattningsårets slut.

• För de som driver verksamhet genom enskild näringsverksamhet och handelsbolag ändras bestämmelserna om största tillåtna avsättning till periodiseringsfond tillfälligt. I deklaration avseende beskattningsåret 2019 får 100% av resultatet sättas av till periodiseringsfond med som mest 1 miljon kronor.

• Företag med anställd personal och som är registrerade för moms kan begära anstånd med inbetalning av arbetsgivaravgifterna och moms med som längst 1 år. Anstånd med betalningen, kan för den med månads- eller kvartalsredovisning begäras för 3 redovisningsperioder/3 månader eller en kvartalsredovisning. För den som redovisar moms årsvis kan betalningsanstånd begäras för 1 period/1 år. För medgivet anstånd med betalning av arbetsgivaravgift och skatt påförs kostnadsränta, som nu är 1,25% per år. Om anståndet kvarstår för längre tid än 6 månader tillkommer en anståndsavgift som är 0,2% per månad.

• För arbetsgivare medges nedsättning av arbetsgivaravgifterna under perioden 1 mars till och med 30 juni 2020. Nedsättningen medges för som mest 30 anställda per företag, eventuell koncerntillhörighet påverkar inte detta. Om företaget har fler än 30 anställda får arbetsgivaren själv välja vilka anställda nedsättning begärs för. Nedsättning av arbetsgivaravgifterna till 10,21%, vilket motsvarar ålderspensionsavgiften, medges för den del av lönen som inte överstiger 25 000 kronor per månad. På den del av lönen som överstiger detta belopp sker ingen nedsättning. Nedsättningen gäller även för den med anställning i eget bolag.

För den som betalar egenavgifter sker nedsättningen genom att det på ett avgiftsunderlag om som mest 100 000 kronor avseende beskattningsåret 2020 enbart ska beräknas ålderspensionsavgift.

• Vid tillfällig minskning av de anställdas arbetstid, s.k. korttidspermittering kan arbetsgivaren ansöka om stöd hos Tillväxtverket. Stödet är tänkt att motsvara 75% av arbetsgivarens kostnader för arbetstidsminskningen, men med ett lönetak vid en lön om 44 000 kronor per månad. För att vara berättigad detta stöd kommer det bland annat krävas att företaget ska ha gjort vad det kunnat för att minska kostnaden för arbetskraften. Ansökan om stöd lämnas hos Tillväxtverket och beviljat stöd tillförs arbetsgivaren genom kreditering av arbetsgivarens skattekonto. Eventuella återkrav av stöd hanteras av Skatteverket.

Finansutskottet har uttalat följande vad gäller villkoren för korttidspermittering: ”När det gäller frågan om aktieutdelningar vill utskottet understryka att en förutsättning för stöd är att arbetsgivaren har allvarliga ekonomiska svårigheter, dvs. att arbetsgivaren i frånvaro av stöd skulle behöva genomföra omfattande uppsägningar. Under sådana förhållanden kan det inte anses försvarligt att arbetsgivare som mottar stöd från det allmänna samtidigt genomför aktieutdelningar och andra liknande utbetalningar”. Frågan blir då hur detta påverkar Tillväxtverkets handläggning av begäran om stöd. Sannolikt inte alls vid ansökningstidpunkten utan istället i någon typ av efterkontroll. Eventuella återkrav av stöd kommer hanteras av Skatteverket.

• Regeringen har aviserat att man ska genomföra riktade stödåtgärder på 1 miljard kronor till kultur- och idrottssektorn. Det finns dock ännu inga konkreta beslut om hur tilldelning ska ske.

När vi kommit ur coronavirusets grepp kommer det nog krävas andra slags stödåtgärder. Då är det dags att betala i kapp vad som skjutits på framtiden eftersom mycket av åtgärderna nu främst är ett uppskov.

Vill du få hjälp med vilka stödåtgärder ditt företag kan ta del av? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer våra skatteexperter till dig.

5 tips för en lönsammare deklaration

2 mars · 2020

Vid den här tiden på året går många och funderar över deklarationen. Finns det några nya avdrag eller är det bäst att bara godkänna deklarationen, snabbt och enkelt via Skatteverkets digitala kanaler?

– Det kan löna sig att ägna någon minut och granska det förifyllda, säger Pernilla Ask Nordström, Skattejurist på Söderberg & Partners.

Årets inkomstdeklaration bjuder inte på några större nyheter under 2020. Alla som bara ska godkänna sin deklaration, utan ändringar eller tillägg och som gör det digitalt senast den 31 mars kan i år få sin skatteåterbäring redan i april.

– Å ena sidan låter det enkelt och bra, säger Pernilla Ask Nordström, å andra sidan kan det bidra till att många godkänner deklarationen för snabbt och missar möjliga avdrag.

Pernilla Ask Nordström ger rådet att först tänka igenom om det finns något som kan påverka deklarationen.

– Med tanke på att över sex miljoner svenskar godkände fjolårets deklaration utan att göra någon ändring kan man fundera över om någon missade att göra avdrag eller inte kände till vad man kan har rätt att göra avdrag för, säger hon. Godkända avdrag kan ge pengar tillbaka eller mindre kvarskatt. Det är värt att gå igenom deklarationen innan man godkänner den.

Vad kan man tänka på när man går igenom deklarationen?

Har du köpt rut- eller rottjänster?

– Kom då ihåg att makar eller sambor som äger en fastighet tillsammans kan fördela rotavdraget sinsemellan och få en fördel om till exempel den ena partnern har för låg skattepliktig inkomst för att beviljas rotavdrag, säger Pernilla Ask Nordström.

Tänk också på att rut- och rotavdraget endast gäller kostnaden för arbetet inklusive moms. Material och verktyg, parkeringsavgifter och resekostnader till och från arbetsplatsen får inte räknas med. Det totala beloppet får inte överstiga 50 000 kronor per person och år.

Har ni gemensamma lån?

Då kan makar och sambor fördela räntekostnaden för att få en större del av skattereduktionen.

Har du sålt en lägenhet eller fastighet och begärt uppskov?

– Då kan det bli intressant att återföra hela eller delar av uppskovsbeloppet i förtid, det vill säga att vinsten från försäljningen återförs till beskattning. På så sätt kan man kvitta en förlust ifall att det saknas andra vinster, säger Pernilla Ask Nordström.

När ett uppskovsbelopp återförs till beskattning kan det också ge effekt om den skattepliktiga inkomsten är för låg för att kunna utnyttja rotavdraget.

Har du sparande utanför Sverige?

Sparande i fonder och aktier i annat land ska tas upp i din svenska deklaration.

– Det är din skyldighet att redovisa sparandet även om du inte får någon kontrolluppgift eller att summan är förifylld i din deklaration, säger Pernilla Ask Nordström.

Sparar du i aktier?

Med ett investeringssparkonto (ISK) är det enkelt att spara i aktier, fonder och värdepapper utan depå. ISK-sparandet redovisas med en schablonintäkt som skickas till Skatteverket och blir förifyllda i deklarationen.

Pernilla Ask Nordström påpekar att man ska vara medveten om att man i och med schablonintäkten kan få en oförutsedd restskatt eftersom skatten betalas i efterhand. Men man kan också se det som ett uppskov med skattebetalningen. Hon påminner avslutningsvis om att möjligheten att göra avdrag för förvaltningskostnader slopades 2016.

Viktiga datum 2020

31 mars är sista dagen att godkänna deklarationen digitalt, utan ändringar och tillägg, för att få skatteåterbäring mellan den 7–8 april.

4 maj vid midnatt är sista tidpunkten för att skicka in inkomstdeklarationen för inkomståret 2019. Lämna in deklarationen i tid så riskerar du inte eventuella förseningsavgifter på upp till 3 750 kronor.

9–12 juni betalas skatteåterbäringen ut till de som deklarerat senast den 4 maj på papper eller digitalt.

4–7 augusti är datumet för återbäring för de som har haft anstånd och deklarerat senast den 15 juni. Eventuell kvarskatt meddelas också i augusti.

12 november ska eventuell kvarskatt vara inbetald av personer som fick slutskattebeskedet i augusti.

12 december ska eventuell kvarskatt vara inbetald av personer som fick slutskattebeskedet i september.

12 mars 2021 skall eventuell kvarskatt vara inbetald av personer som fick slutskattebeskedet i december.

Har du frågor om din deklaration?

Du är varmt välkommen att kontakta oss på Söderberg & Partners Skatteavdelning. Våra skatterådgivare är redo att förenkla det som verkar krångligt. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig!

Använd vår rådgivning och få hjälp med din deklaration och redovisning av t.ex.:

• Aktieförsäljning
  • Näringsverksamhet