Ny pensionsplan som möter företagens verkliga behov

Marknadsbrev, HR

Ny pensionsplan som möter företagens verkliga behov

18 maj · 2016

Söderberg & Partners nya Plusplan för medelstora och stora företag har på ett flertal sätt ritat om tjänstepensionskartan från grunden. Vinnarna är de anställda på kundföretagen och företagen själva.

– Tack vare premiecentralen kan vi nu på riktigt utveckla pensionslösningar som möter kundföretagens verkliga behov. Med den nya Plusplanen har vi satt standarden framöver. Med denna nya modell skapas de bästa förutsättningarna för kunderna att erhålla högre pension och bättre försäkringsvillkor. Samtidigt har vi konkurrensutsatt oss själva, säger Anders Bäckström, vd för Söderberg & Partners Insurance Consulting och fortsätter:

– Om vi mot förmodan inte skulle leverera mervärde kan kunderna rösta med fötterna och välja bort delar av vår tjänsteleverans. Som den analysdrivna organisation vi är passar det oss utmärkt.

Slut på tvingande all-inclusive

I den nya Plusplanen kan företag och dess anställda alltså välja leveransnivå på tjänster som de vill ha och därmed välja att betala för dessa eller inte. Men själva grundutbudet, bastjänsten, som ger tillgång till alla upphandlade fördelar får alla ta del av utan att man tvingas köpa den fulla leveransen. Söderberg & Partners har lyckats pressa ned försäkringsavgiften med minst 70 procent och i vissa fall till noll.

– Vi har skapat ett riktigt flexibelt och kostnadseffektivt system istället för som tidigare enbart så kallade all-inclusive lösningar. Till exempel kan kunderna i denna lösning på individnivå bestämma om de vill ha händelsestyrd rådgivning eller inte, säger Anders Bäckström.

I den nya Plusplanen har Söderberg & Partners även infört en prestationsbaserad avgiftsmodell för rådgivningstjänsten. Den innebär att kostnaden kopplas till bolagets analyser.

– Våra kunder kan alltså slå på och av rådgivningen allt eftersom deras behov ändras, vilket är unikt, säger Anders Bäckström.

Anders Bäckström berättar att den kostnad som kunden betalar för rådgivning bara är en bråkdel av det värde som analyserna har skapat historiskt.

– Vi kan självfallet inte garantera att analyserna ska fortsätta leverera på samma nivå. Men vi tror på det så mycket att vi sänker vår ersättning om analysen inte levererar, säger Anders Bäckström.

Dålig hälsa inte längre hinder för att byta bolag

Det är inte ovanligt att dagens pensionslösningar hindrar människor med sämre hälsa från att byta försäkringsbolag för sitt tjänstepensionssparande. Anledningen är att ett byte av en premiedragande tjänstepension i lejonparten av fallen kräver att de måste fylla i en hälsodeklaration. Och är hälsan tillräckligt mycket nedsatt ger försäkringsbolagen många gånger avslag.

– Med hjälp av premiecentralen kan vi separera risk och sparande vilket i praktiken innebär att även de som är sjuka kan byta bolag för sitt sparande. Premiecentralen bidrar också till en mängd andra fördelar, däribland effektivisering som kommer kunderna tillgodo genom bättre försäkringsvillkor.

Fördelar för arbetsgivarna

En stor fördel med nya Plusplanen är att den bidrar till att tydliggöra ansvarsfrågan, att det är den anställda som har ansvaret för sin tjänstepension. Enligt Anders Bäckström är det mycket viktigt. Anledningen är att det inte är ovanligt att medarbetare tror att det är företaget som har det fulla ansvaret, vilket kan leda till framtida problem. Inte minst i samband med pensionsavgångar..

– Vår rådgivningsmodell ska säkerställa vem som har ansvaret och att den anställda har rätt förväntansbild från tidpunkten för anställning till pension, säger Anders Bäckström.

Efter lön är tjänstepension som regel den största förmånen som företag erbjuder sina medarbetare. För arbetsgivarna innebär nya Plusplanen ett kostnadsneutralt erbjudande som öppnar upp för individen att över tid själv välja den lösning som passar bäst.

Omfattande förhandlingar bakom bättre villkor

Söderberg & Partners har fört omfattande förhandlingar med försäkringsbolagen under ett par års tid. Resultatet har blivit kraftigt sänkta försäkringsavgifter och kraftigt förbättrade villkor. För att lyckas med nya Plusplanen har Söderberg & Partners investerat betydande summor i utveckling av premiecentralen Insclear. Utöver att den möjliggör lösningar som tillgodoser de anställdas verkliga behov bidrar den också till att försäkringsbolagen över tid kan bli mer effektiva vilket också skapar värden för kunden.

Söderberg & Partners Strategirapport

18 januari · 2018

Sedan vår senaste betygsförändring i november har läget förblivit relativt oförändrat. Makroekonomiskt pekar statistiken fortsatt på expansion och sentimentet är mycket optimistiskt.

Vårt huvudscenario är en fortsatt god, men utplanande makroekonomisk utveckling, en inflation som förblir måttlig och centralbanker som minskar de penningpolitiska stimulanserna genom att agera med syfte att bibehålla ekonomisk stabilitet. De större riskerna vi ser är framförallt en inflation som stiger snabbare än väntat, geopolitisk chock av något slag, såsom ökade spänningar relaterade till Nordkorea eller tilltagande oro i Mellanöstern alternativt att skuldsituationen i Kina blir mer akut.

Läs mer här
Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.