Skip to main content Skip to main navigation

Ny upphandling inom ITP – iRåd hjälper dig med ditt omval

Ny upphandling inom ITP – iRåd hjälper dig med ditt omval

17 oktober · 2018

Den 1 oktober 2018 trädde den nya upphandlingen av tjänstepensionen inom ITP i kraft. Collectum har på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK genomfört denna upphandling. Den har resulterat i att Collectum har valt ut fem försäkringsbolag inom traditionell förvaltning och fem bolag inom fondförvaltning som tjänstemännen kan välja mellan för framtida placeringar. Fondbolagen erbjuder tillsammans 76 valbara fonder.

Inom den nya upphandlingen har villkor och avgifter uppdaterats. Avgifter har sänkts på såväl traditionell försäkring som fondförsäkring. 

Några av de bolag som tidigare varit valbara har bytts ut. Det betyder att den som idag har sitt sparande hos ett av de bolagen som inte blivit utvalt, behöver genomföra ett omval och välja ett nytt bolag för att förvalta sina premier. Av de bolag som inte längre är med i utbudet kan många välja att behålla sin nuvarande placering de kommande fem åren, men behöver då aktivt bekräfta sitt val via blankett som försäkringsbolaget sänt till de individer som har denna möjlighet.

 

Vilka val behöver du som tjänsteman tänka på?

  • Du behöver ta ett beslut om hur du vill att dina premier ska förvaltas och vilket skydd du vill lämna till efterlevande vid eventuellt dödsfall.
  • Gör du inte ett aktivt val om hur dina framtida premier ska placeras från och med den 1 oktober så kommer de att hamna i en traditionell försäkring hos Alecta, som är ITP-planens icke-vals-bolag. Det går alltid att byta förvaltare vid ett senare tillfälle.
  • Det ingår inget efterlevandeskydd per automatik i ITP-planen. Det betyder att du aktivt måste välja antingen återbetalningsskydd eller familjeskydd för att dina efterlevande ska tilldelas någon ersättning vid dödsfall.

 

iRåd hjälper dig med dina val

Med hjälp av Söderberg & Partners digitala rådgivningstjänst iRåd kan du snabbt och enkelt få hjälp att göra dina omval när du vill. Detta förutsätter att din arbetsgivare valt att ansluta till tjänsten iRåd i sitt förmånspaket.

Logga in på S&P Online

Vill du som arbetsgivare veta mer om iRåd eller boka en demo?

Jag vill boka iRåd demo

 

 

Enkelt att lägga till återbetalningsskydd
  • Du kan alltid välja att lägga till återbetalningsskydd på framtida premier utan hälsodeklaration.
  • Önskar du att lägga till återbetalningsskydd på tidigare inbetalda premier kan du behöva fylla i en hälsodeklaration.
  • När du väljer att lägga till återbetalningsskydd på tidigare kapital läggs det till på alla försäkringar via Collectum.
  • Samma gäller för förmånstagarförordnande, när du väljer detta kommer det läggas till på samtliga försäkringar via Collectum.

Hur ser jag till att arv och gåvor blir enskild egendom?

20 februari · 2019

Vill du överlåta egendom såsom pengar, fastigheter och värdepapper, genom gåva eller testamente samt försäkra dig om att egendomen blir enskild för mottagaren? Då finns det flera saker att tänka på för att få ett heltäckande skydd.

Upprätta ett gåvobrev, testamente eller äktenskapsförord

Det enklaste sättet att försäkra sig om att den egendom som tillfaller gåvotagaren eller arvtagaren ska bli enskild egendom är att skriva det som ett villkor i gåvobrev eller testamente. Detta innebär att egendomen hålls utanför bodelning i samband med skilsmässa och bortgång. Huvudregeln är annars att gåvan eller arvet blir mottagarens giftorättsgods om denne är gift och delas därmed lika vid en framtida separation.

Du bör vara uppmärksam på att egendom som är enskild genom föreskrift i gåvobrev och testamente inte direkt tillfaller dina bröstarvingar vid din bortgång om du är gift med gemensamma barn. Då tillfaller egendomen din make med fri förfoganderätt* för att först vid din makes bortgång tillfalla era gemensamma barn. Om du däremot vill att dina barn ska ärva den enskilda egendomen direkt vid din bortgång bör du skriva in detta i ditt testamente.

 

Enskild egendom i efterhand

När du erhållit egendom i gåva eller arv utan föreskrift om enskild egendom går det bra att i efterhand förordna om att du vill att gåvan eller arvet ska utgöra din enskilda egendom vid en eventuell bodelning. Detta gör du genom att du och din make upprättar ett äktenskapsförord som ni undertecknar och registrerar hos Skatteverket. Detta förutsätter dock att ni båda är överens.

 

* Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande utan annan begränsning än förordnande genom testamente har rätt att fritt förfoga över vad som ärvts.

 

Rådgör alltid med en jurist

Det är viktigt att förordnande om enskild egendom utformas på ett korrekt sätt för att få ett heltäckande skydd. Rådgör därför alltid med en jurist vid upprättande av gåvobrev och testamente.

På Söderberg & Partners har vi erfarna jurister som är specialiserade inom ekonomisk familjerätt, arvsrätt och förmögenhetsrätt. Om du önskar rådgivning kring och hjälp med upprättande av juridiska handlingar är du välkommen att kontakta våra jurister på familjejuridik@soderbergpartners.se eller via formulär nedan.

 

 

 

 

Nytt EU-direktiv ställer krav på transparens kring ersättning

20 februari · 2019

I juni 2019 träder det reviderade Aktieägarrättsdirektivet i kraft. Du har väl inte missat vad du behöver tänka på kring ersättning till ledande befattningshavare? 

I juni 2019 kommer det reviderade Aktieägarrättsdirektivet (SRD II*) att träda i kraft. Syftet är att tackla tillkortakommanden i bolagsstyrningen i europeiska noterade bolag. Direktivets huvudfokus ligger på att möjliggöra ett aktivt och långsiktigt deltagande från aktieägarnas sida, såväl gällande institutioner, fonder, röstrådgivare och andra investerare.

 

Aktieägarrättsdirektivet i korthet

  • EU-kommissionen har arbetat fram Aktieägarrättsdirektivet. Förslaget på lagändring lades fram i januari 2019 och de första bestämmelserna träder i kraft i juni 2019.
  • Direktivet berör bolagsstyrningsfrågor, där ett aktivt aktieägarengagemang och transparens står i fokus.
  • På ersättningsområdet är de två viktigaste punkterna de förändrade kraven för ersättningsriktlinjerna samt kravet på publicering av en separat ersättningsrapport.

 

Direktivet om ersättning

  • Ersättningsriktlinjer

På ersättningsfronten innebär direktivet ett antal viktiga nyheter för noterade bolag. Bland annat kommer bolagets ersättningsriktlinjer inte behöva innefatta fler ledande befattningshavare än VD, vice VD och styrelsen. Riktlinjerna kommer inte heller behöva tas till röstning på stämman mer än vart fjärde år. Däremot ställs det nu högre krav på de riktlinjer som vi vanligen ser på stämmorna.

  • Ersättningsrapport

Det kommer även krav på att bolagen ska publicera en ersättningsrapport som komplement till årsredovisningen. Ersättningsrapporten ska redovisa all utbetald ersättning för samma grupp som riktlinjerna berör där ersättningen bland annat ska ställas i direkt relation till bolagets resultat och lönen för den genomsnittlige anställde.

Ersättningsfrågorna är i ständigt fokus. Med ny reglering med mål att öka transparensen blir det spännande att se hur utvecklingen kommer se ut i våra svenska börsbolag framåt.

Har du frågor på ersättningsområdet eller om Aktieägarrättsdirektivet? Vi hjälper dig bland annat att:

  • Tolka de nya reglerna och hur de ska tillämpas i praktiken på ditt bolag.
  • Bevaka hur de implementeras på marknaden och hur andra bolag går tillväga.
  • Stötta i den praktiska hanteringen och redovisningen.

 

* Shareholders Rights Directive II

 

 

Har du koll på hur mycket du får i pension?

20 februari · 2019

Nu är det orangea kuvertet, som fyller 20 år i år, på väg ut till 5,9 miljoner pensionssparare. Ändå är det väldigt få personer som vet hur mycket de kommer att få i pension och vad som krävs för att få den pension som de önskar.

Det orangea kuvertet innehåller årsbesked om den allmänna pensionen från staten, dvs. inkomstpensionen och premiepensionen. Om du vill veta mer om din totala pension, inklusive tjänstepension och privata pensionsförsäkringar så finns en sammanställning på Söderberg & Partners Online.

Vi lever allt längre vilket medför att vi behöver arbeta längre eller spara mer för att pensionen ska kunna bibehållas på samma nivå som tidigare. I nedanstående exempel visar vi hur stort pensionskapital och hur stort sparande som behövs vid vissa åldrar för att kunna få en pension motsvarande 70% av slutlönen för en person som planerar att gå i pension vid 65 respektive 67 års ålder.

För en 65-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 6 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.

För en 67-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 5,5 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.  

* Givet att risknivån är låg i det placerade kapitalet när pensionen betalas ut.

Beloppet ovan inkluderar den allmänna pensionen men för att nå hela vägen med en vanlig löneutveckling och normala kollektivavtalade pensionsavtal krävs ett stort eget sparande fram till pensionen. Pensionssparande avser tjänstepensionsavsättning från arbetsgivaren och eget sparande avser privat sparande av skattade medel i till exempel fonder eller ISK.

Tabellen nedan visar ungefär vilka nivåer av sparande som krävs vid vilken ålder för att ”vara på spåret” på vägen till pensionen. Exemplen är baserade på medel- till lågriskplacering under din aktiva karriär.

 

tabell-pension4.PNG


Tjänstepensionssparandet ovan motsvarar den vanligaste nivån inom kollektivavtalen, dvs 4,5 % av lönen. För att nå det egna sparandet krävs för ovan exempel ett privat sparande om ca 2000 kr per månad för en 65-åring eller motsvarande ca 1000 kr per månad för en 67-åring.

Allt fler kommer in senare på arbetsmarknaden och det innebär också att det sparande som krävs både via tjänstepensionen och privat behöver vara högre för att kunna behålla samma pensionsnivå som tidigare generationer. Påfrestningarna på det allmänna pensionssystemet är också stort till följd av att allt fler kommer in sent eller inte alls på arbetsmarknaden.

Det är viktigt att ha kontroll på hur pensionssituationen ser ut. Både för att veta om sparandet behöver höjas men också för att känna sig tryggare med sin situation.  Så öppna ditt orangea kuvert och titta på hur din pensionsprognos ser ut. Analysera din situation och se över ditt privata sparande och justera vid behov. Att undersöka möjligheten till löneväxling via arbetsgivaren kan också vara ett alternativ. Det viktigaste är att du är medveten om din situation och att du gjort aktiva val inför framtiden även om den känns avlägsen.

Behöver du hjälp att se över hela din situation, kontakta din rådgivare.

 

Kontakta oss