Ansvarsförsäkring för dig som konsult

Ansvarsförsäkring för dig som är konsult

17 oktober · 2018

Att hantera försäkringsfrågor på egen hand kan vara svårt rent praktiskt. Vilket ansvar har egentligen konsultbolag gentemot sina kunder och hur rustar man sig för eventuella konsekvenser? En professionsansvarsförsäkring bör utformas utifrån de utmaningar och krav som är vanligast i just er bransch. Behovet av professionsansvarsförsäkringar har ökat och villkoren är ofta snåriga. Söderberg & Partners har därför gjort en analys av försäkringsbolagens villkor för ett antal olika konsultområden.

Vilket ansvar har konsultbolag gentemot sina kunder?

Konsulter bär ansvaret för de skador som kan uppkomma i samband med rådgivande verksamhet.

Ansvaret avser både en skyldighet att avhjälpa fel och ett ansvar för uppkomna skador. Med fel avses sådant som uppstår i den prestation som konsulten utfört, t.ex. att man i en arbetsritning missat att ritat in en del av det arbete som skall utföras. Felaktigt utförda tjänster eller andra brister i uppdraget kan leda till att stora skadeståndskrav riktas mot konsultbolaget.

De krav som kunder riktar mot konsultbolag grundas i 70 % av fallen på att förväntningarna inte uppfyllts. Orsakerna är ofta att konsultbolaget brustit i kommunikationen till kunden, att dokumentationen varit bristfällig, att arvodeskonflikter uppstår eller projektförsening.

Ett tydligt avtal och en tydlig projektplan kan vara en billig försäkring. Om kundens förväntningar på uppdraget överensstämmer med konsultens minimeras risken för att konsulten i slutet av uppdraget ställs inför en kravsituation.

Vad finns det för försäkringsmöjligheter?

Som konsultbolag kan ni försäkra ert bolag för de risker som är aktuella för just er bransch. En professionsansvarsförsäkring ska i första hand täcka skadeståndskrav för felaktig rådgivning, försvarskostnader och personuppgiftsintrång. Beroende på vilka specifika risker konsultbolaget exponeras för, bör man välja en försäkring som matchar dessa risker utöver det generella skydd som en vanlig ansvarsförsäkringen ger.

Det finns betydande skillnader i försäkringsskydd inom olika professioner beroende på vilken försäkringsgivare och vilket försäkringsvillkor man väljer. Söderberg & Partners har gjort en analys av försäkringsbolagens villkor som riktar sig mot IT-konsulter, tekniska konsulter, managementkonsulter, konsulter inom media och PR samt juridiska konsulter. Vi har analyserat drygt 80 villkor och över 5000 skadeexempel. Analysen används som verktyg för våra rådgivare och fungerar som underlag för all rådgivning till kunder som är i behov av en professionsansvarsförsäkring.

Söderberg & Partners baserar rådgivning på varje enskilt företags förutsättningar med våra analyser som grund. Det gör att vi alltid utgår från er unika situation och hellre pratar om kvalitet och innehåll än premier och priser.

Tips inför er upphandling

Försäkringen som tecknas bör omfatta det ansvar man har som konsult och anpassas för den verksamhet man bedriver. Inför upphandlingen av er försäkringslösning bör ni även tänka på att:

• Välj ett väl ansett och finansiellt stabilt bolag.

• Titta inte bara på priset. En billig försäkring innebär ofta ett mer begränsat skydd. Var noga med att välja en försäkring som ger fullgott försäkringsskydd väl anpassat till just ert företags risker.

• Kontrollera när försäkringen kan tas i anspråk och vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att försäkringen ska träda i kraft.

Var även uppmärksamma på att vissa försäkringar kräver tillägg. Det kan därför vara viktigt att på ett tidigt stadium undersöka om de specifika behov som er verksamhet har kräver tillägg.

Vanliga tillägg är:

• Kontraktsansvar
  • Försvarskostnader
  • Projektförsening
  • Patent och andra immateriella rättigheter

För en skräddarsydd matchning mot just ditt bolag kontakta oss.

Semestertider – Cyberbrottens högtid

8 juni · 2020

Semestertiderna närmar sig. Företag ändrar sina rutiner och har sommarpersonal på plats. Ordinarie personal läser jobbmejl från mobiltelefonen och använder sig av öppna WiFi-nätverk. Allt detta medför stora risker för nätfiske, bluffakturor och att bli hackad. Undvik att gå i cyberfällan genom att säkerställa ditt företags riskhantering inför semestern.

Se upp för nätfiske när du läser mejlen

Under semestern är det vanligt att anställda ser över företagsmejlen i mobilen. Det ökar cyberbrottslingarnas möjlighet att genom mejl med bifogade dokument eller manipulerade länkar komma åt känslig information eller få åtkomst till företagets datasystem. Om man i solstolen ögnar igenom företagsmejlen är det lätt att missa signaler som annars skulle väcka misstanke. Det här beror ofta på att man lägger mindre tid än normalt på varje mejl samt att det är svårare att kontrollera avsändaradresser och länkar i mobilen än på datorn.

Det faktum att mejlen ses över allt mer sällan under semestern kan också innebära att man vid en snabb överblick vidarebefordrar något som framstår som relevant till en kollega på arbetsplatsen. Din vidarebefordran kan då uppfattas som en försäkran om innehållet, vilket gör att en annars uppmärksam kollega riskerar att föra in en skadlig programkod i företagets nätverk. Att vidarebefordra mejl på det här sättet medför särskilda risker eftersom en skadlig programkod i regel gör mer skada på arbetsdatorn än på mobilen.

Bluffakturor och vd-bedrägerier ökar under sommaren

Under sommaren använder sig företag ofta utav oerfaren semesterpersonal. Cyberbrottslingar kan utnyttja detta genom att skicka fakturor på tjänster eller varor ditt företag aldrig beställt. En annan typ av bedrägeri som ökar på sommaren är vd-bedrägerier där förövaren skickar falska mejl under vd-namnet och ber anställda på företaget att föra över stora summor pengar till ett angivet konto. För att minimera riskerna kring bluffakturor och andra cyberbedrägerier är det viktigt att göra semesterpersonalen medveten om den här typen av bedrägerier och att skapa rutiner för hur man hanterar misstänkta fall. Bristande kunskaper inom cybersäkerhet är ofta företagets svagaste punk men kan undvikas genom att ge alla nyanställda en grundläggande utbildning i dessa frågor.

Färre personer och nya ansikten på arbetsplatsen

Att färre personer från den ordinarie arbetsstyrkan befinner sig på arbetsplatsen samtidigt som semesterpersonal fyller företagets kontor medför också risker. Under denna tid blir det enklare för utomstående att obemärkt ta sig in på arbetsplatsen för att på olika sätt få åtkomst till företagets nätverk. För att undvika detta bör man se över rutinerna kring vilka som kan ta sig in på företagets kontor under sommarmånaderna samt lösenordskydda samtliga datorer och mobiler noga.

Öppna WiFi-anslutningar innebär en risk

På semestern är det bekvämt att ansluta sig till caféets eller hotellets WiFi-nätverk, men det kan medföra stora risker. Sådana öppna nätverk är enkla att hacka och i värsta fall kan de helt kontrolleras av hackaren som då kan komma åt mejl, lösenord, bankuppgifter och annan känslig information. Om du inte har något annat alternativ än ett öppet WiFi så bör du undersöka att det faktiskt är hotellets WiFi-nätverk du loggar in på samt undvika nätshopping, bankappar och hemsidor som kräver lösenord. Tänk även på att det är säkrare att surfa via din mobiloperatör än via WiFi eftersom mobilsurfen är krypterad.

6 tips för att minimera riskerna under semestern:

1. Se upp för mejl som innehåller många stavfel och som har en udda disposition. Skicka aldrig vidare sådana mejl till kollegor.

2. Var vaksam över mejl som innehåller en uppmaning för dig att göra något, särskilt om det anges en viss tidsfrist du måste hinna med.

3. Undvik att koppla upp jobbdator eller jobbmobil till ett okänt öppet WiFi-nätverk.

4. Skapa backup för alla dina enheter så att du har en kopia av all viktig information om din mobil eller dator skulle bli stulen eller förstöras under semestern.

5. Se till att hålla företagets datorer uppdaterade med ett starkt antivirusskydd.

6. Säkerställ att datorerna har en hårddiskkryptering och stäng av dem innan du går på semester.

Vill du kunna luta dig tillbaka i solstolen och känna dig trygg med att ditt företag har ett bra cyberskydd i semestertider? Vi på Söderberg & Partners hjälper dig gärna att se över ditt försäkringsskydd kopplat till cyberrisker. Hör av dig till din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Behöver er verksamhet i utlandet vår hjälp?

8 juni · 2020

Är ert företag verksamt i fler länder än Sverige? Dyker det upp lokala utmaningar och frågeställningar kring risk- och försäkringsfrågor i landet? I tider som dessa blir det extra tydligt hur viktigt det är med stöttning från en rådgivare som kan hjälpa till med helheten, som har koll på reglerna i de olika länderna och som kan skräddarsy lösningar för er – så att ni kan fokusera på det ni gör bäst!

Få hjälp med din verksamhet i andra länder

Söderberg & Partners har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland samt Nederländerna. Förutom att vi inom Söderberg & Partners gruppen är närvarande med egen personal och kontor i dessa länder, jobbar vi även med andra förmedlarfirmor över hela världen genom ett antal av världen största organisationer för försäkringsförmedlare.

Konceptuellt pratar vi om inom vilket vi hjälper våra kunder i fler än ett nordiskt land. I övriga länder i världen engagerar vi en eller fler nätverkspartners för att assistera vår kund med de utmaningar och frågeställningar som dyker upp lokalt i det landet. Vi hjälper också till på global nivå när det gäller verksamhetens risker och därmed behov av försäkringslösningar.

Det som är signifikant för S&P International är att våra partners är av ”samma skrot och korn” som Söderberg & Partners. Det är entreprenörsdrivna- och ägarledda försäkringsförmedlare vars viktigaste uppgift är att hjälpa våra och därmed sina kunder med rådgivning i diverse risk- och försäkringsfrågor. Tillsammans med våra partners hjälper vi våra kunder att få pensionslösningar på plats samt omhändertagande av personal gällande försäkringslösningar för deras säkerhet i andra länder. Det kan också handla om att hjälpa en kund som ska ingå ett avtal med en leverantör som kräver orimliga försäkringslösningar i sina avtal. Riskbesiktningar på lager eller tillverkningsenheter är också någonting som behövs genomföras regelbundet, dels för säkerheten vid fabriken men också för att moderbolaget ska ha kontroll på hur anläggningarna är i förhållande till varandra. Alla dessa bitar och mycket mer kan vi på S&P International tillsammans med våra samarbetspartners och nätverk hjälpa till med.

Samarbete inom nätverken för att få bästa lösningen på plats

S&P International är främst verksamma i de två ledande nätverken Assurex Global och Worldwide Broker Network (WBN). Gemensamt för båda nätverken är att medlemmarna består av representanter från olika förmedlarfirmor som regelbundet träffas och aktivt jobbar med frågor kring kundservice, affärsutveckling och prospekteringsfrågor. Det gör att vi redan innan vi tar emot en ny kund gemensamt över nätverken är i synk om hur vi gör för att bäst hantera vår multinationella kunds behov av service i de olika länderna.

Er kontaktperson på Söderberg & Partners har också med största sannolikhet träffat de personer som kommer ge service och råd till ert dotterbolag. Det borgar för en mycket bra koordinering av arbetsinsatserna och säkerställer att de Risk Management processer som är i kraft i moderbolaget, också ses över och implementeras med hjälp av försäkringsförmedlarna lokalt i respektive land ni som företag verkar i. Ingen fråga är för liten och för enkel att hantera – så kontakta er rådgivare på Söderberg & Partners idag. Om inte annat för att göra en översyn av ert globala försäkringsskydd!

För att komma i kontakt med S&P International kontakta er rådgivare eller kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Så skyddar du företagets laptop och mobil när du jobbar hemifrån

20 april · 2020

Digitaliseringen innebär att allt fler företag förser sina medarbetare med mobiler och laptops som arbetsredskap. Utvecklingen har medfört att anställda och egenföretagare kan arbeta i princip var som helst. I coronatider har detta blivit extra tydligt då många arbetsgivare uppmuntrat medarbetare att jobba hemifrån för att minimera smittspridning. Men hur ser egentligen försäkringsskyddet ut för arbetsgivarens egendom när du arbetar på annan plats?

Idag väljer många medarbetare att arbeta hemifrån eller när man är på resande fot. En fråga som uppstår i samband med detta är hur de traditionella försäkringslösningarna täcker eventuella skador och stölder av sådan utrustning på olika platser. Det finns ofta ett samspel mellan en företagsförsäkring, hemförsäkring och tjänstereseförsäkring som avgör vilket skydd du har när du nyttjar företagets egendom på och utanför arbetsplatsen.

Hur ser försäkringsskyddet ut för arbetsgivarens egendom på följande platser?

På arbetsplatsen

Din företagsförsäkring täcker i regel stöld och skada av företagets egendom som befinner sig inom den ordinarie arbetsplatsen. Det innebär att egendom på arbetsplatsen kommer att ersättas vid exempelvis brand, vattenläckor, strömavbrott, inbrott och skadegörelse. Har du ett allrisktillägg kommer i regel även plötsliga och oförutsedda skador att ersättas, exempelvis om en anställd spiller kaffe över datorn. Det är dock viktigt att tänka på att laptops och mobiler klassas som stöldbegärlig egendom vilket innebär att de är förenade med särskilda aktsamhetskrav, ersättningstak och självrisker.

Om din laptop eller mobil skadas eller blir stulen kommer möjligheten till ersättning i hög grad bero på vilken självrisk och vilket ersättningstak som gäller. Det är därför viktigt att kolla upp att du har ett skydd som är väl anpassat till värdet på dina mobila enheter. Använder företaget avancerade laptops kan ett högt ersättningsbelopp vara viktigt, har man istället billigare produkter kan självrisken vara avgörande för om det är värt att nyttja försäkringen.

I hemmet eller på annan plats utanför kontoret

Den ordinarie företagsförsäkringen täcker i regel inte skador på arbetsgivarens egendom utanför arbetsplatsen. Det här är viktigt att tänka på om du tar hem din jobbdator eller tar med den på lunchen. Vill man skydda datorn i sådana situationer kan dock företagsförsäkringen ofta anpassas genom ett särskilt tilläggsvillkor. I ett sådant tillägg kan man välja vilken egendom man vill skydda och får då täckning för plötsliga och oförutsedda skador även utanför arbetsplatsen.

En vanlig missuppfattning kan vara att hemförsäkringen gäller utanför arbetsplatsen eftersom den i regel ersätter skador eller stöld av egendom du äger, hyr eller lånar. Hemförsäkringen omfattar dock endast lånad egendom som används för privat bruk. Om du tar hem företagets laptop kan det vara svårt att visa att den endast använts i privat syfte vilket innebär att hemförsäkringen inte kommer täcka eventuella skador eller stölder.

Vid tjänsteresa

Vid tjänsteresan ersätter tjänstereseförsäkringen företagets egendom vid exempelvis stöld, rån eller inbrott under tjänsteresan. För stöldbegärlig egendom som dator eller mobil kan det ställas vissa krav, exempelvis att de ska låsas in i skåp, resväska eller dylikt när man lämnar den tillfälliga bostaden. Följer man aktsamhetskraven kommer tjänstereseförsäkringen innebära ett gott skydd där ersättningen dessutom följer utan självrisk.

Det kan vara bra att ha i åtanke att tjänstereseförsäkringen inte gäller om du tappar bort mobil eller dator vid flygplats, hamn eller järnvägsstation trots att det skett under tjänsteresan. Tjänstereseförsäkringen avser alltså skada eller stöld av egendom och i regel inte borttappad egendom.

Vid privat semester

Tjänsteförsäkringen skyddar dig inte bara under själva tjänsteresan, utan den kan även gälla under semester som följer i direkt anslutning till tjänsteresan. Det innebär att egendomsskyddet då fortsätter att gälla under semestern. Här bör du dock ta reda på hur många dagar försäkringen gäller efter tjänsteresans slut eftersom detta kan skilja sig åt beroende på försäkring.

Om du tar med din jobbdator på en privat semester utan anknytning till tjänsteresa beror skyddet för arbetsgivarens egendom till stor del på omfattningen i din tjänstereseförsäkring. Vissa tjänstereseförsäkringar innehåller nämligen ett egendomsskydd även på dina privata resor som gäller utan självrisk. Däremot är det viktigt att tänka på att din hemförsäkring i regel inte omfattar företagets egendom oavsett om du är hemma eller ute på resande fot.

Behöver du hjälp med att se över egendomsskyddet i dina försäkringar? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.