Så ska spararnas pensionsmakt öka

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.

5 pensionsnyheter inför 2020

18 december · 2019

Vad bör du ha koll på under 2020? Vi delar med oss av 5 viktiga nyheter inom pensionsområdet.

Under året är det flera förändringar på gång inom pensionsområdet. Bland annat så höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension, begreppet ”riktålder” införs och den nya flyttlagstiftningen förändras.

Pensionsnyheter 2020:

• Den lägsta åldern för att ta ut allmän pension höjs från 61 år till 62 år. Bakgrunden är att vi lever allt längre, och om vi skulle fortsätta gå i pension vid samma ålder som idag så leder det till att den inkomstgrundande pensionen blir lägre. Vi kommer se ytterligare höjningar framåt då lägsta åldern höjs till 63 år 2023 och till 64 år 2026.

• Begreppet ”riktålder för pension” införs i socialförsäkringsbalken för ett förbättrat grundskydd. Detta innebär att åldern när man som tidigast kan ta ut allmän pension kommer kopplas till medellivslängdens utveckling för att upprätthålla pensionsnivåerna nu när vi lever allt längre.

• Från och med 1 januari 2020 ändras vissa bestämmelser i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Åldersgränsen för rätten att kvarstå i anställning höjs från 67 år till 68 år. Nästa steg i höjningen av LAS-åldern sker 2023, till 69 år. Syftet är att fler ska ha möjlighet att arbeta längre och att anställda själva ska kunna bestämma när de vill gå i pension. För arbetsgivare är det viktigt att uppdatera pensionspolicyn, dvs. om policyn inte sedan tidigare tar höjd för anställda som är äldre än 65 år.

• En annan viktig förändring är den nya flytträttslagstiftningen. Den nya lagstiftningen innehåller några förbättringar men i praktiken inga större förändringar. Riksdagen instruerade dock Regeringen, i samband med beslutet om ny lagstiftning, att skyndsamt återkomma med ett förslag till ny lagstiftning med syfte att sänka avgifterna för att flytta pensionskapital.

• En nyhet för dig som HR-ansvarig är att regeringen vill införa ett ingångsavdrag från 1 juli 2020, vilket innebär en minskad kostnad för arbetsgivare som anställer utsatta grupper t.ex. unga, långtidsarbetslösa eller nyanlända. Detta för att göra det mer attraktivt att anställa personer som står utanför arbetsmarknaden.

Behöver ditt bolag hjälp att uppdatera er pensionspolicy eller har du kanske funderingar hur pensionsflytten fungerar? Kontakta din rådgivare eller beskriv ditt ärende i formuläret nedan så återkommer våra experter till dig!

Ett steg på vägen mot enklare pensionsflytt

21 november · 2019

Efter många turer har riksdagen sagt ja till regeringens proposition. Lagändringarna som träder i kraft 1 januari 2020 syftar till att effektivisera möjligheterna att återköpa och flytta livförsäkringar.

Flytträtt innebär att du får flytta värdet i din pensionsförsäkring till ett annat försäkringsbolag. Det bolag som du flyttar från tar vanligtvis ut en avgift för flytten vilket har varit föremål för diskussion under en längre tid. Denna med flera frågeställningar reglas nu och ändringarna kommer att ske gradvis.

– Ur konsumentperspektiv är det största problemet idag att folk sitter fast i en massa gamla lösningar som är ganska dyra och som de inte kan göra något åt. Det kan handla om avgifter men det kanske största problemet är att kunder kan fastna i lågavkastande tillgångar. Du kanske har lejonparten i räntebärande tillgångar fast kunden egentligen vill investera i aktier, det har en enorm kostnad för konsumenten, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef Söderberg & Partners i en artikel i Realtid.

Lagändringen är ett steg i rätt riktning och nedan har vi sammanfattat några av de viktigaste punkterna från lagändringarna:

• Hela värdet i en eller flera pensionsförsäkringar får flyttas till en annan pensionsförsäkring med samma person som försäkrad, utan några beskattningskonsekvenser.
  • Flytt ska kunna göras under tiden din pension betalas ut. Utbetalning får dock inte ha påbörjats från den försäkring som du vill flytta till.
  • Kravet på att den mottagande pensionsförsäkringen ska vara nytecknad slopas.
  • Kravet på att den mottagande försäkringen ska vara tecknad av försäkringstagaren i den ursprungliga försäkringen slopas. Men eftersom flytten fortfarande kräver godkännande från försäkringstagaren till den avgivande försäkringen (i normalfallet arbetsgivaren) så innebär förändringen väldigt lite i praktiken.

Riksdagen meddelade dock att regeringen skyndsamt bör återkomma till riksdagen med ett lagförslag som tydligt skiljer fond- och depåförsäkringar från traditionella livförsäkringar när det gäller vilka avgifter som får tas ut vid flytt och återköp. Syftet är att ytterligare begränsa avgifterna vid återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar. Lagförslaget bör därför utformas utifrån nedanstående riktlinjer:

• Flyttavgifterna ska begränsas kraftigt. De ska enbart motsvara de direkta kostnaderna för den administrativa hanteringen av flytten.
  • Ett avgiftstak på flyttavgiften bör införas.
  • Flytträtten bör gälla för försäkringar tecknade både före och efter den 1 juli 2007, om inte avgörande skäl talar mot detta.
  • Fribelopp vid flytt av små försäkringsvärden och automatisk flytt av försäkringsvärden under fribeloppet vid byte av arbetsgivare ska prövas.

Förändringen kommer att ske gradvis och vi kommer därför att ha anledning att återkomma till detta ämne.

Egenföretagare: 5 tips för högre pension

15 november · 2019

Många tycker att det är svårt och krångligt med pensionen och skjuter det gärna på framtiden. Vi delar med oss av 5 snabba tips på hur du som egenföretagare kan få högre pension. För den som agerar för sent kan alternativen vara begränsade – så se till att agera nu!

Här delar vi med oss av 5 snabba tips som kan förbättra din situation både idag och i framtiden.

1. Säkerställ att du har tjänstepension

Tjänstepensionen är viktig även för dig som egenföretagare. Många egenföretagare glömmer lätt bort tjänstepensionen och riskerar då att bli framtidens fattigpensionärer. Ju tidigare du får koll på din pension – desto större möjlighet har du att påverka den. Som ett första steg gå igenom hur din pension ser ut idag för att skapa en bra bild över din framtida pension.

2. Få ut pengar ur bolaget till så låg kostnad som möjligt

Vill du få ut så mycket pengar som möjligt till en låg kostnad är tjänstepension ett bra alternativ. Till skillnad från lön så utgår inga sociala avgifter på pensionsavsättningar utan istället betalar man in en särskild löneskatt som är ca 6% lägre än sociala avgifter.

3. Se över ditt försäkringsskydd

Vad händer om jag blir sjukskriven? Vem får mina pengar om jag går bort? Försäkringar mot sådana händelser är ofta kopplade till pensionen. Väldigt få vet vad dessa försäkringar innebär trots att de kan vara helt avgörande för ens framtid om något händer. Det kan också vara så att man betalar stora summor i onödan, så säkerställ att du verkligen har rätt skydd utifrån dina förutsättningar.

4. Se över avgifterna i ditt pensionssparande

Många aktörer på pensionsmarknaden tar ut en avgift som dras på det totala beloppet på ditt pensionskonto varje år, trots utebliven service. Vid första anblick kan det se ut som småbelopp men över tid slår det ofta hårt på pensionen man får ut. Får du verkligen den service du betalar för? Med tydliga arvoden vet du priset på rådgivningen och avgör själv om du vill koppla på eller bort den.

5. Skapa förutsättningar för bra avkastning

Se till att du har förutsättningar för en så hög riskjusterad avkastning som möjligt. När du konstaterat vilken långsiktig risk du är bekväm med, se då till att de investeringsalternativ du har att välja på är väl analyserade. Om du inte har tid, intresse eller möjlighet, se till att hitta en pålitlig aktör som hjälper dig att vara proaktiv gällande dina placeringar.

Tycker du fortfarande att det känns komplext med pensionen? Vill du få en pensionslösning på plats eller säkerställa att du får ut så mycket som möjligt av din nuvarande lösning? Då kan det vara läge att ta hjälp av en pensionsrådgivare som är expert på området.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig som egenföretagare!