Så ska spararnas pensionsmakt öka

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.

5 tips och insikter om korttidspermittering

9 juni · 2020

Visste du att reglerna för korttidspermittering är mest flexibla för de med kollektivavtal, men att de utan kollektivavtal har mer flexibilitet i att hantera en marknadsvändning långsiktigt? Vi delar med oss av 5 heta tips till dig som ansöker om stöd inför sommaren, men även till dig som redan har fått stöd. Missa inte heller vårt erbjudande om en timmes kostnadsfri rådgivning med Novare Pay Consulting.

Under våren har Regeringen vidtagit en rad åtgärder för att mildra coronavirusutbrottets konsekvenser för jobb och företag. Den absolut mest omfattande krisåtgärden är det tidigarelagda systemet för korttidspermittering, där staten ger stöd till arbetsgivare för personal under korttidsarbete.

Grundkraven återspeglas i varje del av regelverket

Grundkraven för att bli beviljad stöd för korttidsarbete är i praktiken inte så många, men ger stort utrymme för tolkning. Det mest omfattande kravet en arbetsgivare måste ha uppfyllt grundar sig i att andra tillgängliga åtgärder ska ha vidtagits för att minska arbetskraftskostnaderna. Det kan bland annat innebära att personal som inte anses verksamhetskritisk måste sägas upp. Bolaget ska även kunna bevisa att de befinner sig i en ekonomisk kris med anledning av den rådande coronapandemin. Tillväxtverket har möjlighet att reglera stödet och kräva återbetalning om aktieutdelningar och bonusutbetalningar görs, eftersom det inte anses tyda på att bolaget befinner sig i en ekonomisk kris.

Nedan har vi sammanställt fem tips till dig som ansöker om stöd, men även till dig som redan har fått preliminärt stöd.

5 heta tips till dig som arbetsgivare inför sommaren:

1. Var tydlig och ärlig

Dokumentera gärna för mycket än för lite. Vid kontroll är det viktigt att kunna motivera och bevisa att korttidsarbetet har genomförts i enlighet med regelverket. Ju tydligare och ärligare ni är, desto mindre är risken att bli återbetalningsskyldiga.

2. Se till att era medarbetare håller koll på sin nya arbetstid

Att lämna felaktiga uppgifter till Tillväxtverket kan ha rättsliga effekter. Det är därför oerhört viktigt att era medarbetare rapporterar rätt arbetad tid och inte arbetar varken för mycket eller för lite än den nivån de är permitterade på.

3. Ha koll på semesterplaneringen

Även fast en arbetstagare endast jobbar exempelvis två dagar i veckan pga. korttidsarbete, rekommenderas sammanhängande semester att läggas ut under arbetsfria dagar om arbetstagaren vill garanteras att vara ledig då. Personen kan såklart ”chansa” på att vara ledig då, men risken är att semesterdagarna samlas på hög om arbetstagaren endast tar ut 40 % av sin semester. Det kan leda till hög semesterfrånvaro vid ett senare tillfälle eller dyra kompensationer i form av semesterersättning.

4. Förbered inför att återgå till det normala

Planera för en vardag efter tiden med korttidspermittering. Var förberedd och planera i god tid för att inte hamna i konflikt med regelverket. Se till att medarbetarna har tillräckligt med arbetsuppgifter och att överlämning sker på bästa sätt. Ha även i åtanke att bolag utan kollektivavtal måste permittera minst 70 % av medarbetarna, vilket är viktigt att tänka på när permitteringen upphör.

5. Håll utkik på Tillväxtverkets webbsida

Tillväxtverkets och Finansdepartementets tolkningar av lagen för korttidsarbete förändras och uppdateras löpande, vilket kan påverka dig som arbetsgivare. I många fall har rutiner och praktisk administration inte satts upp ännu. Se därför till att hålla dig uppdaterad på vad som gäller för dig och dina medarbetare för att minimera risken att rapportera fel.

Mer flexibla regler för de med kollektivavtal – men störst flexibilitet för de utan kollektivavtal

Inte långt efter att stöd för korttidsarbete presenterades uppstod diskussion angående arbetsgivares möjligheter till att ta del av stödet, och hur dessa skiljer sig för de med kollektivavtal och de utan. Lagstiftningen för korttidsarbete kan nämligen anses missgynnande för arbetsgivare utan kollektivavtal på grund av de begränsade möjligheterna till att själva bestämma hur många av medarbetarna som ska permitteras och på vilken nivå.

Arbetsgivare utan kollektivavtal måste ingå i överenskommelse om korttidspermittering med minst 70 % av medarbetarna på driftsenheten (se beskrivning i ruta nedan), medans de med kollektivavtal kan ingå avtal fritt med arbetstagarna. Ytterligare en skillnad är att nivåerna på arbets- och lönereduceringen inte får skilja mellan medarbetarna om kollektivavtal inte finns.

Reglernas utformning har medfört att många arbetsgivare har sett sig tvungna att snabbt teckna kollektivavtal för att kunna ta del av stödet för korttidsarbete, även fast det kanske inte är det långsiktigt bästa beslutet. Av den anledningen är det viktigt att belysa friheten arbetsgivare utan kollektivavtal besitter och hur denna frihet kan vara avgörande när marknadsvillkoren förändras drastiskt. Samtidigt som korttidspermittering kan vara avgörande för ett bolags framtid, bör andra åtgärder övervägas för att på sikt klara sig ur krisen och återgå till tidigare verksamhet. Paus i tjänstepensionsavsättningar, omförhandling av löner, nedsättning av arbetstid och avslutande av anställningar är mycket mer komplicerat att genomföra för arbetsgivare med kollektivavtal och något arbetsgivare utan kollektivavtal kan ta till sin fördel när marknadsvillkoren förändras drastiskt.

Definition av driftsenhet

Enligt Lagen om Anställningsskydd är en driftsenhet en arbetsplats avgränsad till en geografisk plats. Tillväxtverket meddelar dock att det inte behöver betyda att en del av ett företag som är beläget inom en och samma byggnad inte kan ses som en egen driftsenhet. Du som arbetsgivare har friheten att själv bedöma vad som är en driftsenhet i din organisation. Tänk på er verksamhets olika delar och huruvida dessa är anknutna till varandra. Bedrivs arbetet gemensamt eller är arbetsplatsen organisatoriskt självständig? Vi uppmanar er till att dokumentera er bedömning för att sedan använda som underlag vid en eventuell kontroll.

En timmes kostnadsfri rådgivning

Har ni frågor på hur ni ska resonera kring korttidspermittering eller om Regeringens andra åtgärder? Har ni fått preliminärt stöd redan, men känner er osäkra kring reglerna eller tror att ni riskerar att bli återbetalningsskyldiga? Kontakta oss för vägledning! Vi hjälper dagligen bolag med ersättningsrelaterade frågor där frågeställningar kring praktisk hantering av tjänstepensioner, incitamentsprogram och regerings krisåtgärder uppkommer. Just nu erbjuder vi en timmes kostnadsfri rådgivning som kundanpassas utifrån ert specifika behov och frågeställningar. Tveka inte att höra av er till oss via formuläret nedan för att boka in ett möte.

Hållbara investeringar – en fallskärm i kristider

9 juni · 2020

Under kristider när det ena marknadsindexet störtdyker efter det andra, tycks hållbara investeringar prestera med bättre riskjusterad avkastning än sina traditionella motsvarigheter. Att investera hållbart är inte bara bra för miljön och samhället, utan också för din privatekonomi.

Generellt har hållbara investeringar genererat bättre riskjusterade resultat under det första kvartalet 2020. Hållbarhetsfonder sjönk i snitt med 12,2 % under början av året, medan deras jämförelseindex S&P 500 sjönk med ungefär det dubbla.1 Man kan likna hållbarhetsegenskaper hos investeringarna vid en fallskärm som dämpar nedgångarna. Fenomenet går att observera oavsett geografisk marknad. Index-serien MSCI ”ESG Leaders” består av de 50 % mest hållbara bolagen inom respektive bransch i olika geografiska regioner. Inom samtliga regioner har hållbarhetsindexet presterat bättre än motsvarande marknadsindex utan hållbarhetsfilter.9

En del av förklaringen i överprestationen ligger i att många investeringsprodukter med hållbarhetshänsyn har exkluderat bolag inom fossilt bränsle och energi. Covid-19 har inneburit minskad efterfrågan på fossilt bränsle och rekordlåga oljepriser, vilket har påverkat aktiekurserna i många bolag i energisektorn. Däremot har MSCI ”ESG Leaders” index-serien inte exkluderat fossila bränslen, vilket tyder på att hållbarhetskaraktären har bidragit till överprestationen över alla sektorer. Exkludering av olja är alltså inte hela förklaringen utan det handlar om bolagens inneboende egenskaper. Detta stödjs av ny forskning2 från University of California och University of Zurich som visar att hållbara aktier har varit mest motståndskraftiga under covid-19 kraschen. Detta kan inte förklaras av bolagens finansiella ställning och andra fundamentala nyckeltal. Hållbarhetshänsyn vid investeringsbeslut har därmed en positiv effekt på finansiell avkastning under kristider.

Det som ytterligare talar emot exkluderingar är påverkansaspekten, för om du vill göra skillnad på riktigt har exkluderingar begränsad effekt på hållbar utveckling. Då är det nämligen påverkansarbete som gäller.

Vad innebär det att exkludera?

Exkluderingar är i praktiken att sälja av aktier i hela branscher eller företag som anses kontroversiella enligt samhällsnormen. Exempel på detta kan vara företag som säljer vapen eller tobak. Vd:n på ett av världens största fondbolag har nyligen uttalat att man har planer på att exkludera termiskt kol i alla sina aktivt förvaltade fonder.3 I teorin har exkluderingar av detta slag ingen effekt på företagen. Eftersom aktier oftast handlas på börser kommer andra investerare att köpa aktier som har sålts, och därav blir effekten endast att aktierna byter ägare. Här kan man snarare fråga sig vilka de nya ägarna är och utifrån vilka värderingar de driver bolagen.

En empirisk studie över topp 200 publika företag med störst reserv av olja, gas och kol, visar att företagens aktiepriser påverkas negativt dagen då exkluderingsåtaganden görs publika4. Det finns dock ingen studie än som visar på att exkluderingar har faktiska effekter på företagens produktionsnivåer eller koldioxidutsläpp5. Att investerare väljer att exkludera kolbolag skickar dock ett tydligt signalvärde till samhället om vilka värderingar och normer de vill stödja. En del studier visar att denna stigmatisering av branscher skapar nya normer för hur företag bör agera och kan påskynda klimatomställningen. 6

Varför gör påverkansarbete större skillnad?

Ett alternativ till exkludering är påverkansarbete i syfte att förändra företagens verksamheter i en hållbar riktning. Detta kan ske via informella dialoger med bolagsledning och styrelse, representation på valberedningar där man utser en styrelse med hållbarhetskompetens, eller motionering och röstning på bolagsstämmor. Detta är förstås mer resurskrävande än exkludering men en ägare som lyckas skapa en god relation med bolaget de vill påverka, erhåller förtroende och bolaget blir mer lyhörd till de förändringar som ägaren föreslår.

- Ett framgångsexempel är påverkansdialogerna inom ramen för Climate Action 100+, där investerare har lyckats få några av väldens största oljebolag att sätta mål i linje med Parisavtalet, redovisa klimatrelaterade risker och skapa incitament för bolagsledning att minska verksamhetens koldioxidutsläpp, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalyser och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Legitimitet viktigare än ägarandelens storlek

En vanlig (miss)uppfattning om hållbara investeringar är ägarandelens betydelse för påverkanspotentialen. Till skillnad från vad många tror är ett stort ägande i bolaget inte den mest avgörande faktorn för framgången vid bolagsdialoger i miljö- och sociala frågor. Snarare visar studier på att legitimitet är viktigast. Det kan handla om trovärdighet som en ansvarsfull investerare, vilket kan kopplas till kunnighet i sakfrågan och huruvida investeraren lyckas förmedla till företaget om affärsvärdet i att agera hållbart och ansvarsfullt. 7,8

Hur kan mina investeringar göra skillnad för en hållbar utveckling?

Att investera i en fond gör att man indirekt blir ägare i flertalet bolag. Om fonden dessutom är en ansvarsfull ägare med stor legitimitet, finns det således goda chanser att investeringarna bidrar till en bättre värld. Men trots att det finns många fonder på den svenska marknaden som arbetar aktivt med ägandeskap, så är det oftast inte möjligt att själv vara med och välja vilka frågor en fond ska bedriva påverkansarbete inom. Det vill vi på Söderberg & Partners ändra på genom vår nya produkt Aktiv Påverkan.

Vår hållbarhetsfond Aktiv Påverkan gör skillnad

Aktiv Påverkan är Söderberg & Partners flaggskeppsprodukt när det kommer till aktivt ägandeskap, där vi har tagit påverkansarbete ett steg längre genom att låta alla våra sparare rösta i vilka frågor de tycker är viktigast. Utifrån resultaten investerar vi sedan i svenska bolag där vi kan göra absolut störst skillnad i den vinnande frågan. Första frågan ut var barnarbete, där vi samarbetar med Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business för att identifiera risker och hjälpa bolagen med att hantera barnarbetesfrågan i sina leverantörsled.

Brinner du för jämställdhet? Är det viktigt att företagen som du investerar i främjar arbete i Sverige? Eller är minskade koldioxidutsläpp din hjärtefråga? Välkommen att kontakta oss om du vill vara med och påverka vilken nästa fråga blir!

Referenser:

Bloomberg (2020-03-13), Older ESG Funds Outperform Their Newer Rivals in Market Tumult.

Mahmoud, Ola and Meyer, Julia, Sustainability in the Time of Uncertainty (2020).

3 The Guardian (2020-01-14), World's biggest fund manager vows to divest from thermal coal.

4 Dordi, T. & Weber, O. (2019) The impact of divestment announcements on the share price of fossil fuel stocks. Sustainability, 11: 3122.

5 Sjöström, E. (2020), Active ownership on environmental and social issues: What works? A summary of the recent academic literature, Misum, Stockholm School of Economics & Stockholm Sustainable Finance Centre.

6 Ayling, J. & Gunningham, N. (2017) Non-state governance and climate policy: the fossil fuel divestment movement, Climate Policy, 17(2): 131–149.

7 Gifford, J. (2010) Effective shareholder engagement: The factors that contribute to shareholder salience. Journal of Business Ethics, 92(1): 79–97.

8 Santos, J.C., Sealey, J. & Onuoha, AGC (2014). Shareholder engagement and Chevron’s policy 520 on human rights: The role played by the United States Jesuit Committee on Investment Responsibility. Socially Responsible Investment in the 21st Century: Does it make a difference for society? Emerald Group Publishing.

9 Nagy & Giese (2020-04-22), MSCI ESG Indexes during the coronavirus crisis, MSCI.

Behöver er verksamhet i utlandet vår hjälp?

8 juni · 2020

Är ert företag verksamt i fler länder än Sverige? Dyker det upp lokala utmaningar och frågeställningar kring risk- och försäkringsfrågor i landet? I tider som dessa blir det extra tydligt hur viktigt det är med stöttning från en rådgivare som kan hjälpa till med helheten, som har koll på reglerna i de olika länderna och som kan skräddarsy lösningar för er – så att ni kan fokusera på det ni gör bäst!

Få hjälp med din verksamhet i andra länder

Söderberg & Partners har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland samt Nederländerna. Förutom att vi inom Söderberg & Partners gruppen är närvarande med egen personal och kontor i dessa länder, jobbar vi även med andra förmedlarfirmor över hela världen genom ett antal av världen största organisationer för försäkringsförmedlare.

Konceptuellt pratar vi om inom vilket vi hjälper våra kunder i fler än ett nordiskt land. I övriga länder i världen engagerar vi en eller fler nätverkspartners för att assistera vår kund med de utmaningar och frågeställningar som dyker upp lokalt i det landet. Vi hjälper också till på global nivå när det gäller verksamhetens risker och därmed behov av försäkringslösningar.

Det som är signifikant för S&P International är att våra partners är av ”samma skrot och korn” som Söderberg & Partners. Det är entreprenörsdrivna- och ägarledda försäkringsförmedlare vars viktigaste uppgift är att hjälpa våra och därmed sina kunder med rådgivning i diverse risk- och försäkringsfrågor. Tillsammans med våra partners hjälper vi våra kunder att få pensionslösningar på plats samt omhändertagande av personal gällande försäkringslösningar för deras säkerhet i andra länder. Det kan också handla om att hjälpa en kund som ska ingå ett avtal med en leverantör som kräver orimliga försäkringslösningar i sina avtal. Riskbesiktningar på lager eller tillverkningsenheter är också någonting som behövs genomföras regelbundet, dels för säkerheten vid fabriken men också för att moderbolaget ska ha kontroll på hur anläggningarna är i förhållande till varandra. Alla dessa bitar och mycket mer kan vi på S&P International tillsammans med våra samarbetspartners och nätverk hjälpa till med.

Samarbete inom nätverken för att få bästa lösningen på plats

S&P International är främst verksamma i de två ledande nätverken Assurex Global och Worldwide Broker Network (WBN). Gemensamt för båda nätverken är att medlemmarna består av representanter från olika förmedlarfirmor som regelbundet träffas och aktivt jobbar med frågor kring kundservice, affärsutveckling och prospekteringsfrågor. Det gör att vi redan innan vi tar emot en ny kund gemensamt över nätverken är i synk om hur vi gör för att bäst hantera vår multinationella kunds behov av service i de olika länderna.

Er kontaktperson på Söderberg & Partners har också med största sannolikhet träffat de personer som kommer ge service och råd till ert dotterbolag. Det borgar för en mycket bra koordinering av arbetsinsatserna och säkerställer att de Risk Management processer som är i kraft i moderbolaget, också ses över och implementeras med hjälp av försäkringsförmedlarna lokalt i respektive land ni som företag verkar i. Ingen fråga är för liten och för enkel att hantera – så kontakta er rådgivare på Söderberg & Partners idag. Om inte annat för att göra en översyn av ert globala försäkringsskydd!

För att komma i kontakt med S&P International kontakta er rådgivare eller kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.