Skatt - What's cooking

Marknadsbrev

Skatt - What's cooking

7 juni · 2017

Regeringen har i vårpropositionen redovisat sin bedömning av det ekonomiska läget och inriktning för finanspolitiken inför budgeten för 2018. De skatteförslag som är aktuella till årets höstbudget är helt naturligt ett resultat av det parlamentariska läget: En del grön skatteväxling, en del sänkt skatt för pensionärer och sjukskrivna, en ordentlig omgång med höjda skatter för alla andra samt några magra förslag för att underlätta för nystartade företag.

De gröna skatteförslagen i sammandrag är att det införs flygskatt, att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt vilket även påverkar bilförmånsvärdena, indexering av miljöskatter på så sätt att de kopplas till bl. a. KPI, obligatorisk inblandning av biobränsle i bensin och diesel, m.m. Dyrare att resa med flyg och billigare med miljöanpassad bil – för den som har råd.

Höjning av grundavdraget finansierar pensionärernas skattesänkning

Skattesänkningen för pensionärer – och som fyllt 65 år – är tänkt att åstadkommas genom höjning av grundavdraget för de med inkomster upp till 360 000 kr per år. För de med sjukersättning är förslaget en skattereduktion istället, ett slags sjukskatteavdrag. Men det var skattesänkningarna det.

Höjd skatt blir det mest härefter; allt ifrån skattebeläggning av sjukvårdsförsäkringar till utebliven uppräkning av skiktgränserna. 2,6 miljarder räknar regeringen få in på att begränsa uppräkningen av den nedre och den övre skiktgränsen för statlig inkomstskatt, nedre skiktgränsen beräknas uppgå till 445 400 kr och den övre till 647 900 kr.

Om det verkligen blir en skatteintäkt på 2,6 miljarder återstår att se då regeringen kan ha underskattat effekten av ändrat beteende hos skattebetalarna, att en större del väljer att t ex byta höjd lön mot ökad pensionsavsättning.

Nya 3:12-bestämmelser innebär höjd skatt

För delägare i fåmansbolag är förändringarna av de s.k. 3:12-bestämmelserna mer omfattande. Effekten är höjd skatt på utdelning från bolaget. Dels genom att beräkningen av gränsbeloppet försämras och dels genom att skatten på utdelning – som ryms inom gränsbeloppet – höjs från 20 till 25 procent. Vidare ska en större andel av utdelning och vinst kunna beskattas som lön, från nuvarande 5,5 miljoner kronor till 7,4 miljoner.

Regeringen har dock presenterat två förslag vars uttalade syfte är att förbättra förutsättningarna för mindre och nystartade företag. Det ena är att det införs en rabatt på arbetsgivaravgiften när aktiebolag anställer en första person och nedsättningen av avgiften kan som mest bli ca 5 000 kr per månad i ett år.

Skattegynnad personaloption

Det andra är att förmån av personaloption i vissa fall inte ska beskattas som lön utan beskattning sker i kapital när den aktie som köpts genom utnyttjande av personaloptionen säljs. En sådan skattegynnad personaloption ska tillhandahållas av ett mindre företag som inte bedrivit verksamhet i mer än 10 år och som mest har 50 anställda. Företagets omsättning eller balansomslutning får inte heller överstiga 80 miljoner kronor. Rent allmänt låter det som ett förslag i positiv riktning men vanligen hamnar de aktier det här är frågan om i de s.k. 3:12-bestämmelserna. Med andra ord; det regeringen så att säga tar igen på gungorna förloras i karusellen.

Och de som betalar SINK-skatt kan vänta sig en höjning av skatten från 20 till 25 procent. SINK-skatt betalas vanligen av t ex svenska pensionärer som flyttat utomlands och utomlands bosatta som arbetar i Sverige en kortare period. Även om 20 eller 25 procent skatt med svenska mått mät kan låta billigt får det antas att inkomsten beskattas även i mottagaren bosättningsland och att skatten där är högre.

Svenskar som flyttat till Portugal kan få höjd skatt

En mer påtaglig skattehöjning torde vänta för de svenska pensionärer som flyttat till Portugal då finansministern har meddelat sin avsikt att omförhandla skatteavtalet med just Portugal. Effekten av nu gällande skatteavtal – i kombination med Portugals egna bestämmelser – är att pensionen inte alls blir beskattad. Ett uppskattat resultat men eventuellt snart historia.

Andra som har nya förutsättningar att se fram emot är skatterådgivare då regeringen vill att denna yrkeskategori ska rapportera sina råd till Skatteverket. Syftet med en sådan skyldighet för skatterådgivare behöver nog inte närmare förklaras. Finansministerns största oro med utformningen av sådana bestämmelser är att Skatteverket ska få så mycket information att de inte hinner med att hantera den.

Av: Kent Andersson

Söderberg & Partners är årets komet i Prosperas Private Banking-undersökning

14 december · 2018

Enligt Kantar Sifo Prosperas branschundersökning klättrar Söderberg & Partners mest av Sveriges Private Banking-aktörer. På ett år har Söderberg & Partners klättrat från plats sex till plats två, och nästa år går vi för den totala förstaplatsen!

För fjärde året är Söderberg & Partners med på topplistan i Prosperas Private Banking-undersökning. Undersökningen baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor. I årets undersökning kommer Söderberg & Partners på andra plats när det gäller det samlade betyget, och klättrar mest av alla Private Banking-aktörer. När det gäller service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner rankas bolaget som etta. Magnus Wikner som är ansvarig för affärsområdet Special Clients, är nöjd men känner sig inte helt förvånad över resultatet.

- För att kunna genomgå en sån stor och snabb förändring, att klättra från plats sex till plats två, krävs en organisation som Söderberg & Partners. Vi är snabba och förändringsbenägna. Det vi gör på ett år, har jag svårt att se andra aktörer fixa. Detta är en effekt av vår kultur, där rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. I jämförelse med de andra Private Banking-aktörerna i undersökningen, är Söderberg & Partners ett ungt företag med sina snart femton levnadsår.

Rådgivaren är nyckeln

Många på ledande positioner inom Söderberg & Partners är rådgivare i grunden och förstår vikten av att ha med rådgivarna i beslutningsprocessen. Rådgivarna är de som är i kontakt med kunderna och som vet hur bolaget ska utvecklas för att tillgodose kundens behov.

Det är tydligt att rådgivarens roll är central i leveransen till kund, och den servicen kunden får beror på att Söderberg & Partners involverar rådgivaren i framtagandet av kunderbjudandet.

- Hos oss finns en respekt och förståelse för kunden, men också för rådgivaren. Vi respekterar rådgivarna eftersom det är de som måste ändra i sin vardag efter förändringar och nya bestämmelser. Hos ledningen ligger styrkan i vilka satsningar man måste göra och att se till att få igenom själva förändringen. Detta kräver lagarbete, berättar Magnus Wikner.

Duktiga medarbetare

En annan anledning som ligger bakom det fina betyget är bolagets duktiga och kompetenta medarbetare som växer till antalet för varje år som går. Under åren har Söderberg & Partners rekryterat många kompetenta rådgivare från andra bolag som hjälpt till att bygga upp företaget. Genom att lyckats attrahera duktiga medarbetare som vill vara med och utveckla god rådgivning, fortsätter företaget att utvecklas.

Det personliga mötet

I en värld som blir allt mer digital och där allt fler aktörer går mot digital rådgivning tror Söderberg & Partners fortfarande på det personliga mötet. Söderberg & Partners värdesätter personlig rådgivning och ser det som en av de viktigaste bitarna i kunderbjudandet.

- Det är tydligt att det uppskattas av kunderna som rankat Söderberg & Partners som bäst på både det personliga mötet och service av Sveriges Private Banking-aktörer, säger Magnus Wikner.

Bäst inom flera kategorier

Förutom att Söderberg & Partners har klättrat mest i hela branschen och att man kommer ut som etta när det gäller det personliga möte och service, rankas man dessutom som bäst när det kommer till etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, vilket är fler delar som företaget värdesätter högt och arbetar mycket med.

Enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning är Söderberg & Partners bäst på:

• Service
  • Personliga mötet
  • Etik
  • Familjerätt
  • Rådgivning kring successioner

En varm sommar hindrade inte studiemotiverade ungdomar att delta i årets Summer Camp

1 oktober · 2018

För femte året i rad arrangerade Söderberg & Partners Summer Camp och det blev som vanligt en riktig succé! I somras fick 100 studiemotiverande ungdomar en kostnadsfri lägervecka där undervisningen blandades med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar och där ungdomarna skaffade nya vänner för livet.

- Årets Summer Camp var precis lika lyckat som tidigare år. Det som representerar Summer Camp 2018 var den otroliga gemenskapen som skapades på så kort tid och lärarnas förmåga att inspirera, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Socialt ansvar och engagemang har alltid varit viktigt för Söderberg & Partners. En röd tråd i bolagets CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Summer Camp är en investering i framtiden där rätten till bra utbildning och roliga minnen inte ska vara olika beroende på vart du bor, vart du kommer ifrån eller vilka dina föräldrar är. Det är viljan och ambitionen som styr om du blir antagen till Summer Camp.

Summer Camp är ett kostnadsfritt läger för ungdomar mellan 14–16 som anordnas av Söderberg & Partners. De antagna ungdomarna samlas i Sigtuna för en lägervecka tillsammans med engagerade lärare som brinner för sina ämnen. Alla som deltar har själva ansökt om att få vara med och de flesta har dessutom blivit nominerade av t.ex. en lärare eller familjemedlem. Den gemensamma nämnaren för ungdomarna är deras höga studiemotivation, viljan att plugga samt stora drömmar och mål för framtiden.

- Här får ungdomarna chansen att träffa likasinnade och tillsammans skapas en stämning av att lärande är något roligt. Hela syftet med Summer Camp är att trycka på vikten av att studera och inspirera till vidareutbildning, berättar Johan Silfverswärd.

En solig lägervecka på Söderberg & Partners Summer Camp 2018

I år hölls Summer Camp mellan 25–31 juli, vilket bestod av varma och soliga dagar. Precis som tidigare år, pågår Summer Camp under en veckas tid med obligatorisk undervisning på förmiddagarna i ämnena matematik, kemi, fysik, biologi och engelska. Undervisningen bedrivs på engelska av lärare som undervisar vid utbildningsföretaget Lanterna Education.

På eftermiddagen är det fri tid och ungdomarna får då själva välja mellan olika aktiviteter som att baka pizza, spela fotboll eller delta i workshops anordnade av lärarna. Trots soliga dagar valde majoriteten av eleverna att delta i workshops istället för att bada och njuta av det fina vädret. Under lärarnas workshops tas fascinerade ämnen upp, bland annat svarta hål i rymden, kloning och hur man debatterar som en advokat.

- Deltagandet på alla workshops var helt fantastiskt! Det är spännande ämnen som diskuteras och lärarnas engagemang smittar verkligen av sig, berättar Johan Silfverswärd.

CSR-arbete med fokus på barn och ungdomar

Med Summer Camp vill Söderberg & Partners uppmuntra ungdomar att studera och samtidigt ta ett samhällsansvar. Ett återkommande tema i Söderberg & Partners CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Utöver Summer Camp så stöder bolaget bland annat Barn till ensamma mammor och Barncancerfonden.

Känner du någon som kan vara intresserad av Summer Camp?

Känner du en studiemotiverad ungdom i åldern 14–16 som borde vara med? Information om ansökan till Summer Camp 2019 kommer under första kvartalet nästa år. Håll utkik!

Nyfiken att veta mer om Söderberg & Partners? Följ Söderberg & Partners på Facebook.

Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.