Skatt - What's cooking

Skatt - What's cooking

7 juni · 2017

Regeringen har i vårpropositionen redovisat sin bedömning av det ekonomiska läget och inriktning för finanspolitiken inför budgeten för 2018. De skatteförslag som är aktuella till årets höstbudget är helt naturligt ett resultat av det parlamentariska läget: En del grön skatteväxling, en del sänkt skatt för pensionärer och sjukskrivna, en ordentlig omgång med höjda skatter för alla andra samt några magra förslag för att underlätta för nystartade företag.

De gröna skatteförslagen i sammandrag är att det införs flygskatt, att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt vilket även påverkar bilförmånsvärdena, indexering av miljöskatter på så sätt att de kopplas till bl. a. KPI, obligatorisk inblandning av biobränsle i bensin och diesel, m.m. Dyrare att resa med flyg och billigare med miljöanpassad bil – för den som har råd.

Höjning av grundavdraget finansierar pensionärernas skattesänkning

Skattesänkningen för pensionärer – och som fyllt 65 år – är tänkt att åstadkommas genom höjning av grundavdraget för de med inkomster upp till 360 000 kr per år. För de med sjukersättning är förslaget en skattereduktion istället, ett slags sjukskatteavdrag. Men det var skattesänkningarna det.

Höjd skatt blir det mest härefter; allt ifrån skattebeläggning av sjukvårdsförsäkringar till utebliven uppräkning av skiktgränserna. 2,6 miljarder räknar regeringen få in på att begränsa uppräkningen av den nedre och den övre skiktgränsen för statlig inkomstskatt, nedre skiktgränsen beräknas uppgå till 445 400 kr och den övre till 647 900 kr.

Om det verkligen blir en skatteintäkt på 2,6 miljarder återstår att se då regeringen kan ha underskattat effekten av ändrat beteende hos skattebetalarna, att en större del väljer att t ex byta höjd lön mot ökad pensionsavsättning.

Nya 3:12-bestämmelser innebär höjd skatt

För delägare i fåmansbolag är förändringarna av de s.k. 3:12-bestämmelserna mer omfattande. Effekten är höjd skatt på utdelning från bolaget. Dels genom att beräkningen av gränsbeloppet försämras och dels genom att skatten på utdelning – som ryms inom gränsbeloppet – höjs från 20 till 25 procent. Vidare ska en större andel av utdelning och vinst kunna beskattas som lön, från nuvarande 5,5 miljoner kronor till 7,4 miljoner.

Regeringen har dock presenterat två förslag vars uttalade syfte är att förbättra förutsättningarna för mindre och nystartade företag. Det ena är att det införs en rabatt på arbetsgivaravgiften när aktiebolag anställer en första person och nedsättningen av avgiften kan som mest bli ca 5 000 kr per månad i ett år.

Skattegynnad personaloption

Det andra är att förmån av personaloption i vissa fall inte ska beskattas som lön utan beskattning sker i kapital när den aktie som köpts genom utnyttjande av personaloptionen säljs. En sådan skattegynnad personaloption ska tillhandahållas av ett mindre företag som inte bedrivit verksamhet i mer än 10 år och som mest har 50 anställda. Företagets omsättning eller balansomslutning får inte heller överstiga 80 miljoner kronor. Rent allmänt låter det som ett förslag i positiv riktning men vanligen hamnar de aktier det här är frågan om i de s.k. 3:12-bestämmelserna. Med andra ord; det regeringen så att säga tar igen på gungorna förloras i karusellen.

Och de som betalar SINK-skatt kan vänta sig en höjning av skatten från 20 till 25 procent. SINK-skatt betalas vanligen av t ex svenska pensionärer som flyttat utomlands och utomlands bosatta som arbetar i Sverige en kortare period. Även om 20 eller 25 procent skatt med svenska mått mät kan låta billigt får det antas att inkomsten beskattas även i mottagaren bosättningsland och att skatten där är högre.

Svenskar som flyttat till Portugal kan få höjd skatt

En mer påtaglig skattehöjning torde vänta för de svenska pensionärer som flyttat till Portugal då finansministern har meddelat sin avsikt att omförhandla skatteavtalet med just Portugal. Effekten av nu gällande skatteavtal – i kombination med Portugals egna bestämmelser – är att pensionen inte alls blir beskattad. Ett uppskattat resultat men eventuellt snart historia.

Andra som har nya förutsättningar att se fram emot är skatterådgivare då regeringen vill att denna yrkeskategori ska rapportera sina råd till Skatteverket. Syftet med en sådan skyldighet för skatterådgivare behöver nog inte närmare förklaras. Finansministerns största oro med utformningen av sådana bestämmelser är att Skatteverket ska få så mycket information att de inte hinner med att hantera den.

Av: Kent Andersson

Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.

Söderberg & Partners nya strategirapport

6 oktober · 2017

Efter flera år av ekonomisk återhämtning räknar nu Söderberg & Partners med att vi börjar närma oss slutet av högkonjunkturen. Det är dock ingen omedelbar fara, men ett antal indikatorer har börjat signalera en ökad risk för recession. Bäst förutsättningar för aktier finns i Europa och Sverige.

Efter en vältajmad riskminskning i mars fortsätter Söderberg & Partners på det något mer försiktiga spåret. I den senaste strategirapporten  behåller de sin neutrala marknadssyn.

– Makroekonomisk statistik fortsätter förvisso att peka på en god utveckling. Det syns bland annat i ledande indikatorer som inköpschefsindex. Men samtidigt har ett antal andra indikatorer börjat signalera en ökad risk för recession, säger Söderberg & Partners chefsstrateg Matthias Gietzelt.

Han menar att vi är sent i cykeln och att ökade inflationstendenser kommer möjliggöra för centralbankerna att trappa ned sina stimulanser. Någon omedelbar fara är det dock inte. Men risken finns att aktiemarknaden kommer att vara tidiga med att prisa in ett förändrat konjunkturläge.

– Många aktiemarknader befinner sig på toppnivåer eller väldigt nära. Samtidigt är värderingarna relativt höga. Dagens penningpolitik ligger till grund för den höga aktievärderingen, men det kommer att förändras när stimulanserna minskar, säger Gietzelt.

Men även om budskapet är försiktigt anser Mattias Gietzelt att det skiljer mellan olika regioner. Risken är just nu störts i USA, där minskade stimulanser kommer att få genomslag först. Han menar också att utvecklingen på tillväxtmarknader gått lite väl snabbt och att det därför finns en risk för besvikelser under hösten.

Europa finns det dock fortsatt goda möjligheter för aktiemarknaden. Konjunkturutsikterna har sedan drygt ett år stärkts markant samtidigt som de politiska ”ödesvalen” i Nederländerna och Frankrike kunnat läggas till handlingarna. Dessutom är värderingen i Europa betydligt lägre än i USA. Vinsttillväxten i Europa förväntas i år hamna på 13,7 procent och 7,8 procent för nästa år.

Den lägre värderingen – i kombination med att de europeiska stimulanserna förväntas pågå längre än USA – gör att det går att se positivt på europiska aktier ytterligare en tid. Det samma gäller för svenska aktier. Förutsättningarna bedöms som bättre än för till exempel amerikanska aktier.

– Även om vinsttillväxten väntas hamna på mer modesta 2,2 procent i år anser vi att dagens värdering är ganska balanserad. Det grundar vi bland annat på att direktavkastningen ligger på fina 3,9 procent, avsluta chefsstrategen.

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande