Skatt - What's cooking

Marknadsbrev

Skatt - What's cooking

7 juni · 2017

Regeringen har i vårpropositionen redovisat sin bedömning av det ekonomiska läget och inriktning för finanspolitiken inför budgeten för 2018. De skatteförslag som är aktuella till årets höstbudget är helt naturligt ett resultat av det parlamentariska läget: En del grön skatteväxling, en del sänkt skatt för pensionärer och sjukskrivna, en ordentlig omgång med höjda skatter för alla andra samt några magra förslag för att underlätta för nystartade företag.

De gröna skatteförslagen i sammandrag är att det införs flygskatt, att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt vilket även påverkar bilförmånsvärdena, indexering av miljöskatter på så sätt att de kopplas till bl. a. KPI, obligatorisk inblandning av biobränsle i bensin och diesel, m.m. Dyrare att resa med flyg och billigare med miljöanpassad bil – för den som har råd.

Höjning av grundavdraget finansierar pensionärernas skattesänkning

Skattesänkningen för pensionärer – och som fyllt 65 år – är tänkt att åstadkommas genom höjning av grundavdraget för de med inkomster upp till 360 000 kr per år. För de med sjukersättning är förslaget en skattereduktion istället, ett slags sjukskatteavdrag. Men det var skattesänkningarna det.

Höjd skatt blir det mest härefter; allt ifrån skattebeläggning av sjukvårdsförsäkringar till utebliven uppräkning av skiktgränserna. 2,6 miljarder räknar regeringen få in på att begränsa uppräkningen av den nedre och den övre skiktgränsen för statlig inkomstskatt, nedre skiktgränsen beräknas uppgå till 445 400 kr och den övre till 647 900 kr.

Om det verkligen blir en skatteintäkt på 2,6 miljarder återstår att se då regeringen kan ha underskattat effekten av ändrat beteende hos skattebetalarna, att en större del väljer att t ex byta höjd lön mot ökad pensionsavsättning.

Nya 3:12-bestämmelser innebär höjd skatt

För delägare i fåmansbolag är förändringarna av de s.k. 3:12-bestämmelserna mer omfattande. Effekten är höjd skatt på utdelning från bolaget. Dels genom att beräkningen av gränsbeloppet försämras och dels genom att skatten på utdelning – som ryms inom gränsbeloppet – höjs från 20 till 25 procent. Vidare ska en större andel av utdelning och vinst kunna beskattas som lön, från nuvarande 5,5 miljoner kronor till 7,4 miljoner.

Regeringen har dock presenterat två förslag vars uttalade syfte är att förbättra förutsättningarna för mindre och nystartade företag. Det ena är att det införs en rabatt på arbetsgivaravgiften när aktiebolag anställer en första person och nedsättningen av avgiften kan som mest bli ca 5 000 kr per månad i ett år.

Skattegynnad personaloption

Det andra är att förmån av personaloption i vissa fall inte ska beskattas som lön utan beskattning sker i kapital när den aktie som köpts genom utnyttjande av personaloptionen säljs. En sådan skattegynnad personaloption ska tillhandahållas av ett mindre företag som inte bedrivit verksamhet i mer än 10 år och som mest har 50 anställda. Företagets omsättning eller balansomslutning får inte heller överstiga 80 miljoner kronor. Rent allmänt låter det som ett förslag i positiv riktning men vanligen hamnar de aktier det här är frågan om i de s.k. 3:12-bestämmelserna. Med andra ord; det regeringen så att säga tar igen på gungorna förloras i karusellen.

Och de som betalar SINK-skatt kan vänta sig en höjning av skatten från 20 till 25 procent. SINK-skatt betalas vanligen av t ex svenska pensionärer som flyttat utomlands och utomlands bosatta som arbetar i Sverige en kortare period. Även om 20 eller 25 procent skatt med svenska mått mät kan låta billigt får det antas att inkomsten beskattas även i mottagaren bosättningsland och att skatten där är högre.

Svenskar som flyttat till Portugal kan få höjd skatt

En mer påtaglig skattehöjning torde vänta för de svenska pensionärer som flyttat till Portugal då finansministern har meddelat sin avsikt att omförhandla skatteavtalet med just Portugal. Effekten av nu gällande skatteavtal – i kombination med Portugals egna bestämmelser – är att pensionen inte alls blir beskattad. Ett uppskattat resultat men eventuellt snart historia.

Andra som har nya förutsättningar att se fram emot är skatterådgivare då regeringen vill att denna yrkeskategori ska rapportera sina råd till Skatteverket. Syftet med en sådan skyldighet för skatterådgivare behöver nog inte närmare förklaras. Finansministerns största oro med utformningen av sådana bestämmelser är att Skatteverket ska få så mycket information att de inte hinner med att hantera den.

Av: Kent Andersson

Ansvarsförsäkring för dig som är konsult

17 oktober · 2018

Att hantera försäkringsfrågor på egen hand kan vara svårt rent praktiskt. Vilket ansvar har egentligen konsultbolag gentemot sina kunder och hur rustar man sig för eventuella konsekvenser? En professionsansvarsförsäkring bör utformas utifrån de utmaningar och krav som är vanligast i just er bransch. Behovet av professionsansvarsförsäkringar har ökat och villkoren är ofta snåriga. Söderberg & Partners har därför gjort en analys av försäkringsbolagens villkor för ett antal olika konsultområden.

Vilket ansvar har konsultbolag gentemot sina kunder?

Konsulter bär ansvaret för de skador som kan uppkomma i samband med rådgivande verksamhet.

Ansvaret avser både en skyldighet att avhjälpa fel och ett ansvar för uppkomna skador. Med fel avses sådant som uppstår i den prestation som konsulten utfört, t.ex. att man i en arbetsritning missat att ritat in en del av det arbete som skall utföras. Felaktigt utförda tjänster eller andra brister i uppdraget kan leda till att stora skadeståndskrav riktas mot konsultbolaget.

De krav som kunder riktar mot konsultbolag grundas i 70 % av fallen på att förväntningarna inte uppfyllts. Orsakerna är ofta att konsultbolaget brustit i kommunikationen till kunden, att dokumentationen varit bristfällig, att arvodeskonflikter uppstår eller projektförsening.

Ett tydligt avtal och en tydlig projektplan kan vara en billig försäkring. Om kundens förväntningar på uppdraget överensstämmer med konsultens minimeras risken för att konsulten i slutet av uppdraget ställs inför en kravsituation.

Vad finns det för försäkringsmöjligheter?

Som konsultbolag kan ni försäkra ert bolag för de risker som är aktuella för just er bransch. En professionsansvarsförsäkring ska i första hand täcka skadeståndskrav för felaktig rådgivning, försvarskostnader och personuppgiftsintrång. Beroende på vilka specifika risker konsultbolaget exponeras för, bör man välja en försäkring som matchar dessa risker utöver det generella skydd som en vanlig ansvarsförsäkringen ger.

Det finns betydande skillnader i försäkringsskydd inom olika professioner beroende på vilken försäkringsgivare och vilket försäkringsvillkor man väljer. Söderberg & Partners har gjort en analys av försäkringsbolagens villkor som riktar sig mot IT-konsulter, tekniska konsulter, managementkonsulter, konsulter inom media och PR samt juridiska konsulter. Vi har analyserat drygt 80 villkor och över 5000 skadeexempel. Analysen används som verktyg för våra rådgivare och fungerar som underlag för all rådgivning till kunder som är i behov av en professionsansvarsförsäkring.

Söderberg & Partners baserar rådgivning på varje enskilt företags förutsättningar med våra analyser som grund. Det gör att vi alltid utgår från er unika situation och hellre pratar om kvalitet och innehåll än premier och priser.

Tips inför er upphandling

Försäkringen som tecknas bör omfatta det ansvar man har som konsult och anpassas för den verksamhet man bedriver. Inför upphandlingen av er försäkringslösning bör ni även tänka på att:

• Välj ett väl ansett och finansiellt stabilt bolag.

• Titta inte bara på priset. En billig försäkring innebär ofta ett mer begränsat skydd. Var noga med att välja en försäkring som ger fullgott försäkringsskydd väl anpassat till just ert företags risker.

• Kontrollera när försäkringen kan tas i anspråk och vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att försäkringen ska träda i kraft.

Var även uppmärksamma på att vissa försäkringar kräver tillägg. Det kan därför vara viktigt att på ett tidigt stadium undersöka om de specifika behov som er verksamhet har kräver tillägg.

Vanliga tillägg är:

• Kontraktsansvar
  • Försvarskostnader
  • Projektförsening
  • Patent och andra immateriella rättigheter

För en skräddarsydd matchning mot just ditt bolag kontakta oss.

Hur påverkas du av Nordeas flytt till Finland?

17 oktober · 2018

Nu har flyttlasset gått och från och med 1 oktober 2018 har Nordea sitt säte i Finland. Frågan som många ställer sig nu är ”hur påverkas jag av att Nordea är finländskt och vad händer med skatten?

Under oktober månad har Nordea Bank AB flyttat sitt huvudkontor till Finland. Efter några mer eller mindre komplicerade bolagsrättsliga turer kommer de som har ägt en Nordea Bank AB aktie istället inneha en Nordea Bank Abp. Själva bytet av aktier, från en svensk till en finsk aktie, skedde den 28 september och utlöser i sig inte någon beskattning för de svenska aktieägarna. Den finska Nordeaaktien anses köpt för samma belopp som betalades för den ursprungliga svenska aktien.

Det som förändras är att svenska aktieägare kommer att inneha en finsk aktie. Detta innebär att utdelning som lämnas på aktien inte enbart beskattas hos innehavaren i Sverige utan även i Finland med så kallad kupongskatt.

Enligt skatteavtalet mellan Sverige och Finland får Finland (som källstat) enligt huvudregeln ta 15% i skatt på utdelningen. Den skatten får sedan den svenska aktieägaren vid sin beskattning tillgodoräkna sig som betald skatt på utdelningen, men beroende på var aktien sparas kan slutresultatet bli olika.

Skatt i Finland och Sverige

Om den finska Nordeaaktien sparas på en vanlig depå och utdelning tas emot med 100 kr kommer 85 kr sättas in på aktieägarens svenska depåkonto. De 15 kr som ”fattas” har Finland behållit i kupongskatt. När aktieägaren sedan deklarerar utdelningen på 100 kr kommer Skatteverket räkna fram den svenska kapitalinkomstskatten på utdelningen till 30 kr, men också medge avräkning för den finska kupongskatten mot den svenska. Kvar att betala i Sverige är då 15 kr. Slutresultatet blir således lika jämfört med idag men att en del av skatten som betalas på utdelningen hamnar i Finland och inte enbart i Sverige som tidigare.

Vad händer med Nordeaaktien på ett investeringskonto?

Om aktien istället förvaras på ett investeringssparkonto (ISK) i Sverige tas ingen skatt ut i Sverige på den enskilda utdelningen, istället tas skatt ut på den schablonintäkt som beräknats med utgångspunkt i kapitalet på ISK-kontot. Om den finska Nordeaaktien förvaras på ett ISK medges avräkning för den finska kupongskatten, men något förenklat kan sägas att avräkning inte medges med mer än vad den svenska schablonskatten uppgår till. Med tanke på den låga statslåneräntan som påverkar storleken på schablonskatten, så kan det inte heller uteslutas att kupongskatten överstiger schablonskatten. Den del av den finska kupongskatten som avräkning inte kan medges för får sparas, så kallad carry forward, och användas att kvittas mot framtida svensk skatt på utländska inkomster. Risken är dock att den ej avräknade kupongskatten aldrig kan kvittas mot svensk skatt. Nordeas flytt till Finland kan därför innebära en ökad skattebelastning, jämfört med tidigare, för den som förvarar sin Nordeaaktie på ett ISK.

I stort gäller ovan även för svenska kapitalförsäkringar där det i slutänden är innehavaren som kommer att se uttag ur försäkringen som försäkringsföretaget gör till täckande av den finska kupongskatten på utdelningen.

Innan Nordeas svenska aktieägare börjar att flytta sina aktier från det ena till det andra sparalternativet bör de stanna upp och fundera över vad som är att föredra, 30% kapitalinkomstskatt eller schablon/avkastningsskatt som toppas upp med utländsk kupongskatt. För de flesta sparar nog inte enbart i Nordeaaktier.

Har du frågor och funderingar kring Skatt är du välkommen att kontakta oss på skatt@soderbergpartners.se.

Söderberg & Partners har gått in som delägare i Novare Pay

17 oktober · 2018

Söderberg & Partners har gått in som delägare i Novare Pay för att fördjupa expertisen och bredda tjänsteutbudet inom affärsområdet Compensation & Benefits. Affären slutfördes under sommaren 2018 och Novare Pays tjänster erbjuds nu till Söderberg & Partners kunder. Vi har träffat Erika Andersson, VD på Novare Pay, som svarar på tre snabba frågor.

Vad gör ni på Novare Pay?

Människor är avgörande för framgångsrika företag, och med ett ökande kompetensbehov där många slåss om samma talanger blir det viktigare än någonsin att ha koll på löneläget. Av framgångsrika bolag krävs det att man har rätt nivåer och strukturer på plats som är schyssta mot alla intressenter.

Mer specifikt så stöttar vi företag och organisationer i beslut kring lönesättning, lönerevision och utformning av incitamentsprogram. Vi erbjuder en heltäckande insikt i hur marknadslönen ser ut för olika typer av roller. Vår information är faktabaserad och bygger på detaljerad research kring just den aktuella rollen.

Hur kan ni hjälpa Söderberg & Partners kunder?

Företagskunder hos Söderberg & Partners får idag ett marknadsledande stöd kring tjänstepensioner och riskförsäkring. Genom att addera Novare Pays tjänster kan kunderna få ett helhetsperspektiv kring löner och förmåner. Det blir enkelt att säkerställa att totalersättningen är konkurrenskraftig, effektivt utformad, rätt kommunicerad och anpassad till bolagets specifika situation. Våra kunder får en unik konkurrensfördel!

Vilka trender ser ni inför 2019?

Det finns många områden att ta upp men här är exempel på några trender som vi kan observera och får frågor kring just nu:

* Inför lönerevisionen 2019: I vår årliga rapport På tal om lön 2018 finns mycket statistik som kan vara till hjälp inför den kommande lönerevisionen för ledande befattningshavare, bland annat gällande utvecklingen av lönenivåer. Läs mer och köp rapporten här.  Ange rabattkod: Söderberg&Partners för att få 40% i rabatt på det ordinarie priset 8,5 tkr.

* Rörliga löner: Utfallen har varit höga vilket är ett tecken på god konjunktur. Vi ser att många bolag inte följer upp det totala utfallet av rörlig lön över tid. Vårt tips är inte glömma att räkna på den här komponenten eftersom många ägare, både i onoterade och noterade bolag, ställer allt tuffare krav på att bonusen ska vara kopplad till en långsiktig prestation.

* Nya regelverk: Detta är ett område där det ständigt sker förändringar. Bland annat har de nya personaloptionsreglerna börjat tillämpas i mindre bolag medan noterade bolag måste förhålla sig till kommande EU-direktiv (Aktieägarrättsdirektivet). Dessa direktiv ställer krav på ökad redovisning och transparens kring ersättningar.

Jag vill veta mer om Novare Pay

Läs mer om Söderberg & Partners som delägare i Novare Pay Consulting.