Pensioner – Så hanterar du den ökande livslängden

18 jan. 2018
Att vi lever allt längre ställer nya krav på såväl arbetsgivare som löntagare. Arbetsgivare måste koppla ett grepp om kostnader och kompetensutveckling medan arbetstagare måste se om sitt hus. Här tipsar Söderberg & Partners pensionsexpert Magnus Gewert om vad du ska tänka på.

– Vi lever allt längre och alltfler kommer att få uppleva sin 100-årsdag, berättar Magnus Gewert, vd för Söderberg & Partners Compensation & Benefits.

Företag som har förmånsbestämda pensioner har de senaste sju åren fått se kostnaderna öka kraftigt på grund av låga räntor.

– Samtidigt har vi trenden med en ökad livslängd. Den cocktailen kan bli dyr för företag, berättar Magnus Gewert och fortsätter:

– Den ökade livslängden kan också påverka pensionssparare inom premiebestämda system, som riskerar att få lägre pension eftersom pengarna ska fördelas över fler år.

Dags att förbättra ersättningssamtalen

Sammantaget innebär den ökande livslängden stora utmaningar för både arbetsgivare och löntagare. Magnus Gewert råder företag att koppla ett helhetsgrepp och se till medarbetarens totalkostnad när de har lönesamtal, ett samtal som egentligen borde heta ersättningssamtal, enligt Magnus Gewert:

– Sverige skiljer sig från andra länder eftersom lönesamtal just fokuserar ensidigt på lön. Man missar att ta ett helhetsgrepp och att man ska inkludera andra förmåner som kostnad för pension och kompetensutveckling, slår Magnus Gewert fast.

– Både arbetstagare och arbetsgivare har allt att vinna på kompetensutveckling som ska vara en naturlig del i samtalet om utförd arbetsprestation, berättar Magnus Gewert.

För arbetstagaren är det naturligt att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Att även arbetsgivaren har mycket att vinna på kompetensutveckling hänger för det första samman med att säkerställa att ens medarbetare är duktiga, för det andra att man på så sätt kan undvika dyra avvecklingskostnader vid eventuell övertalighet.

– Med våra tjänster har vi stöttat arbetsgivare att ta rätt steg som leder till väl fungerande samtal med medarbetarna. Det leder i sin tur till ökad kostnadskontroll och mer lönsamma verksamheter, berättar Magnus Gewert.

Fakta: Förmånsbestämd och premiebestämd tjänstepension

• Förmånsbestämd tjänstepension innebär att du i förväg är garanterad en viss procent av din lön i tjänstepension. Det är arbetsgivaren som ser till att tillräckligt med pengar betalats in för att du ska få det du har blivit lovad.

• I premiebestämda tjänstepensioner betalar arbetsgivaren in en premie. Hur mycket du sedan får i tjänstepension beror på hur mycket ditt pensionskapital har stigit i värde. Här är det du som anställd som tar ansvar för hur tjänstepensionspengarna placeras.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

T.ex. +46 7X-XXX XX XX

Valfritt