5 nyheter inför 2020

18 dec. 2019
Vad bör du ha koll på under 2020? Vi delar med oss av 5 viktiga nyheter inom pensionsområdet.

Under året är det flera förändringar på gång inom pensionsområdet. Bland annat så höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension, begreppet ”riktålder” införs och den nya flyttlagstiftningen förändras.

Pensionsnyheter 2020:

• Den lägsta åldern för att ta ut allmän pension höjs från 61 år till 62 år. Bakgrunden är att vi lever allt längre, och om vi skulle fortsätta gå i pension vid samma ålder som idag så leder det till att den inkomstgrundande pensionen blir lägre. Vi kommer se ytterligare höjningar framåt då lägsta åldern höjs till 63 år 2023 och till 64 år 2026.

• Begreppet ”riktålder för pension” införs i socialförsäkringsbalken för ett förbättrat grundskydd. Detta innebär att åldern när man som tidigast kan ta ut allmän pension kommer kopplas till medellivslängdens utveckling för att upprätthålla pensionsnivåerna nu när vi lever allt längre.

• Från och med 1 januari 2020 ändras vissa bestämmelser i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Åldersgränsen för rätten att kvarstå i anställning höjs från 67 år till 68 år. Nästa steg i höjningen av LAS-åldern sker 2023, till 69 år. Syftet är att fler ska ha möjlighet att arbeta längre och att anställda själva ska kunna bestämma när de vill gå i pension. För arbetsgivare är det viktigt att uppdatera pensionspolicyn, dvs. om policyn inte sedan tidigare tar höjd för anställda som är äldre än 65 år.

• En annan viktig förändring är den nya flytträttslagstiftningen. Den nya lagstiftningen innehåller några förbättringar men i praktiken inga större förändringar. Riksdagen instruerade dock Regeringen, i samband med beslutet om ny lagstiftning, att skyndsamt återkomma med ett förslag till ny lagstiftning med syfte att sänka avgifterna för att flytta pensionskapital.

• En nyhet för dig som HR-ansvarig är att regeringen vill införa ett ingångsavdrag från 1 juli 2020, vilket innebär en minskad kostnad för arbetsgivare som anställer utsatta grupper t.ex. unga, långtidsarbetslösa eller nyanlända. Detta för att göra det mer attraktivt att anställa personer som står utanför arbetsmarknaden.

Behöver ditt bolag hjälp att uppdatera er pensionspolicy eller har du kanske funderingar hur pensionsflytten fungerar? Kontakta din rådgivare eller beskriv ditt ärende i formuläret nedan så återkommer våra experter till dig!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Valfritt