Spara tid med digitala lösningar för er tjänstepension

22 oktober · 2019

Trenden för digitalisering och automatisering av flödet för tjänstepension växer. Söderberg & Partners erbjuder flera olika lösningar för enklare tjänstepensionshantering

Säker administration

Sedan GDPR slog till med full kraft under 2018, har intresset och behovet för säker administration växt. GDPR har lett till högre krav och större företag jobbar för att kvalitetssäkra och automatisera sina processer för tjänstepension. Söderberg & Partners bemöter detta genom att erbjuda flexibla lösningar för att kunna göra integrationer direkt mellan företagets lönesystem och Söderberg & Partners system.

Mindre företag där digitala integrationer inte är möjligt i samma utsträckningar, blir allt noggrannare med att använda digitala e-tjänster istället för pappershandlingar och e-post för att kunna rapportera personaluppgifter på ett säkert sätt. Oavsett vilken lösning som passar er bäst är trenden tydlig gällande ett ökande behov av digitalisering och automatisering av flödet för tjänstepension.

Kostnadsuppföljning på individnivå

Efter lön är pensionskostnaden hos många företag en av de största kostnaderna. Eftersom det är en så pass stor post är den viktig att ha koll på även på individnivå, på samma sätt som lön. För att göra det på ett effektivt sätt så har Söderberg & Partners tagit fram lösningar där vi möjliggör kostnadsuppföljning på individnivå på ett effektivt sätt.

Bokföringstjänst tillgänglig för mindre företag

En nyhet som lanserades precis innan sommaren är att Söderberg & Partners uppskattade bokföringstjänst, som tidigare endast varit tillgänglig för stora företag, nu även är tillgänglig för mindre företag. För att möta våra kunders behov av välfungerande processer, från rapportering till bokföring av tjänstepension, så har vi tagit fram denna digitala tjänst som är tillgänglig i våra nyare pensionsplaner. Har man en gammal plan är det möjligt att ta del av tjänsten om man tecknar ett nytt avtal för vår senaste pensionsplan.

Är du befintlig kund och vill förbättra din process, kontakta din rådgivare. Är du inte kund? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.

Hur hanterar ni medarbetare som vill arbeta längre än till 65 år?

22 oktober · 2019

Allt fler vill eller behöver jobba längre än till 65 år. Samtidigt fastställer policys och regelverk ofta att pensionspremier inte avsätts därefter. Vad får det för konsekvenser för medarbetaren och företaget?

Det ställs nya krav på företag i samband med att slutåldern för anställning höjts till 67 år, och sannolikt snart kommer höjas till 69 år. Rent affärsmässigt kan dessa personer besitta viktig kompetens som företaget vill ta vara på. För individen kan det hos vissa finnas en önskan om att jobba några extra år, medan andra har svårt att vänja sig vid tanken att det är 67 år som kommer gälla framåt.

Hur ser policys ut för medarbetare över 65?

Vad gäller tjänstepensionernas regelverk och policys för denna gruppering råder det ofta otydlighet. Som det ser ut nu, missar både företag och kollektivavtal viktiga delar kring pensionshanteringen för denna grupp och man gör stor skillnad på om medarbetaren fyllt 65 år eller inte. Exempelvis så har arbetsmarknadens parter inte reagerat i denna fråga och inom kollektivavtal får medarbetaren ingen pensionsavsättning efter fyllda 65 år. Lagen om anställningsskydd (LAS) ger rätt att arbeta fram till 67 år men pensionspremier inbetalas inte efter 65.

Har du som arbetsgivare medarbetare som du vill behålla efter 65 behöver du kunna erbjuda attraktiva villkor. Då det saknas regelverk och policys i de flesta fall kan det vara lämpligt att du som arbetsgivare ser över detta och sätter regler för hur du vill hantera frågan. Det är också viktigt att ta i beaktande hur villkoren ska hanteras i de fall medarbetaren vill fortsätta efter 65 år men där denne saknar kompetens för framtida arbetsuppgifter.

Pensionsplanen har betydelse

Beroende på pensionsplan (förmånsbestämd* eller premiebestämd**) skiljer sig förutsättningarna och struktur åt. Med förmånsbestämd pension står arbetsgivaren för risken om antagen värdeutveckling eller livslängd förändras. Vi kan leka med tanken vad som händer om en förmånsbestämd plan skulle sparas in till 67 år istället för till 65 år som det är idag. Medarbetaren får samma pension vid pensionering men kostnaden sprids över längre tid för företaget, vilket ger lägre månadsinbetalningar. Det skulle också innebära en något högre pension för medarbetaren som har ITPK, där inbetalningarna förlängs över ytterligare två år.

Har man istället en premiebestämd pensionsplan står medarbetaren för investeringsrisken. Med investeringsrisk avses att pension påverkas av premier, värdeutveckling och livslängd. Om medarbetaren väljer att jobba några extra år efter 65, hur kommer det sig att hen inte automatiskt får någon pensionsavsättning? Detta är något som flertalet kollektivavtal helt missat att hantera. Flera års premiebetalning ger högre pensionskapital i slutändan, och är det rätt att företaget ska få denna resurs billigare på grund av att medarbetaren passerar 65 års ålder? Ska företaget behöva administrera och förhandla specialavtal med den enskilda individen vid varje uppkommen situation?

Det är viktigt att besluta om villkor som ska gälla, även om det innefattar att företaget inte ska erbjuda pensionsförmåner efter 65 år. Här behöver chefer instruktioner om hur de ska kommunicera dessa frågor.

Vår rekommendation är att företaget med HR i spetsen ser över sin policy och hantering i denna fråga. Vi hjälper er gärna! Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.

*Förmånsbestämd tjänstepension: Att pensionen är förmånsbestämd betyder att pensionen, men inte premien, är bestämd på förhand

**Premiebestämd tjänstepension: Att pensionen är premiebestämd innebär att premien, men inte pensionen, är bestämd på förhand.

Nytt ställningstagande kring förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring

24 juni · 2019

Sedan den 1 juli 2018 gäller bestämmelser som innebär att förmånen av en sjukvårdsförsäkring som betalas av arbetsgivaren ska värderas till ett belopp som motsvarar premien som arbetsgivaren betalar för försäkringen. I bestämmelserna berörs även att om en sjukvårdsförsäkring omfattar både skattepliktiga och skattefria insatser, vilket nästan alltid är fallet, ska premien proportioneras på en skattepliktig och en skattefri del.

Försäkringsbolagen gjorde inför införandet av bestämmelserna, med stöd av Skatteverket, egna uppskattningar om denna proportionering och många kom fram till att drygt 70% av premien var skattepliktig. Både högre och lägre procentsatser förekom.

Den 10:e juni 2019 publicerade Skatteverket ett nytt ställningstagande i frågan om förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring. Det nya ställningstagandet har drivits fram genom en begäran från Svensk Försäkring och branschrepresentanter mot bakgrund av de sedan 1 juli 2018 gällande bestämmelserna.

I Skatteverkets ställningstagande konstateras att den skattepliktiga förmånen (”förmånsvärdet”) av en sjukvårdsförsäkring kan beräknas till 60% av försäkringspremien. Det nya ställningstagandet anger ingen tidpunkt från när den nya nivån ska gälla. Eftersom tidpunkt inte är angiven i ställningstagandet konstaterar bland annat branchorganisationen Svensk Försäkring att det nya beräkningsunderlaget kan gälla retroaktivt från och med när bestämmelsen trädde i kraft under fjolåret.

Tänkbar skatteeffekt för medarbetare och arbetsgivare

Om vi utgår från att 70% av premien hittills varit föremål för förmånsbeskattning och antar att en anställd medarbetare per den första juli 2018 hade en årspremie om 4 200 kr och marginalskatt om 30%, beräknades dennes förmånsvärde till 2 940 kr och en total förmånsskatt om 882 kr. Givet det nya ställningstagandet beräknas istället förmånsvärdet till 2 520 kr och den totala förmånsskatten landar på 756 kr.

Mer information?

För specifika frågor gällande skatter i allmänhet eller förmånsbeskattningen av sjukvårdsförsäkring bör frågor riktas direkt till en skatteexpert och/eller Skatteverket.

För generella frågor, eller frågor om just er försäkring, kontakta din rådgivare.

Bidra till en bättre värld med Hållbar tjänstepension

19 juni · 2019

Visste du att tjänstepensionskapitalet uppgår till över 2 300 miljarder kronor? Här finns stora möjligheter för företag och medarbetare att ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan, och samtidigt öka engagemanget för tjänstepensionen.

Hur kan mitt tjänstepensionskapital bidra till en bättre värld?

Tjänstepensionskapitalet uppgår till 2 300 miljarder kronor. Kapitalet är placerat hos försäkringsbolag och i fonder där fondförvaltarna kan lyfta fram spararnas röster till ledningen. På så sätt har de möjlighet att påverka genom att ta upp och driva de frågor som är viktiga för spararna. Tjänstepensionskapitalet utgör alltså en enorm möjlighet att bedriva påverkansarbete.

Vad är Hållbar tjänstepension?

- Hållbar tjänstepension är en tjänst som hjälper företag att bidra till påverkansarbetet med sina egna tjänstepensionspremier. Många företag har en hållbarhetspolicy men har däremot inte inkluderat hållbarhet i pensionspolicyn. Oavsett hur långt företaget har kommit i sitt hållbarhetsarbete kan Hållbar tjänstepension hjälpa både företaget och de anställda. Till en början kan företag löpande följa upp tjänstepensionens hållbarhetsnivå och utvärdera dess effekter. För företag som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten möjlighet att påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor som de anställda tycker är viktiga, säger Lingyi Lu, hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Hållbar tjänstepension är en fristående lösning som enkelt kan implementeras hos företagen. Tjänsten består av ett grunderbjudande och två tilläggsnivåer som kan anpassas efter företagets behov med utgångspunkt från grunderbjudandet. I grunderbjudandet hjälper vi företagen att addera hållbarhet i pensionspolicyn. Företaget får också tillgång till en nulägesanalys om tjänstepensionens hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys. Därefter följs hållbarhetsnivån upp tillsammans med rådgivaren i avstämningsmöten och företaget sätter mål för kommande period tillsammans med rådgivaren.

För företag som vill ge sina anställda bättre underlag att fatta medvetna och hållbara beslut om sin tjänstepension hjälper vi kunden med den interna kommunikationen. Detta inkluderar introduktionsbrev till anställda, texter till intranätet och informationsbroschyrer, samt en onlineutbildning om hållbart sparande. Det går även att skala upp tjänsten ytterligare, med specifika anpassningar efter kundens behov. Här får anställda möjlighet att rösta på hållbarhetsfrågor som är allra viktigast för dem och tillgång till temabaserade specialanalyser och rapporter. Som exempel, när organisationer valt temat klimatförändring och minskat klimatavtryck som mål att jobba mot, kan vi göra mätningar på kapitalets klimatavtryck och rapportera detta till kunden. Vi kan även hjälpa till med den externa kommunikationen där hållbarhet i tjänstepension kan bli ett delmål i organisationens hållbarhetsarbete. Söderberg & Partners har också nyligen, på den internationella dagen mot barnarbete presenterat rapporten ”Vem arbetar för dina pengar? – En rapport om svenska sparpengar och risker med barnarbete”. Just barnarbete är en fråga som engagerar många sparare.

Förutom att ta ansvar för företagets hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet ger konceptet möjlighet att öka intresset för tjänstepensionen.

- Det är viktigt att ställa sig frågan ”vilken värld vill jag gå i pension i?” Tjänstepensionskapitalet kan till en början kännas litet och man kan fundera över om ens egna pensionspremie verkligen gör skillnad. Men i takt med att tjänstepensionskapitalet växer, så växer också ditt kapitals möjlighet att skapa en positiv förändring. Och tillsammans är vi många, vilket blir en enorm kraft. Samtidigt som det över tid också kan påverka avkastningen positivt, säger Lingyi Lu.

Hållbar tjänstepension är en helhetslösning för företag som vill ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet. Generellt är intresset för tjänstepension svalt bland anställda, särskilt bland de yngre, trots att det är en viktig förmån som inte är en självklarhet. Intresset för hållbarhet och att bidra till en bättre värld är desto större, vilket ger konceptet Hållbar tjänstepension möjlighet att öka engagemanget hos medarbetare som via sin tjänstepension kan göra skillnad.

Vilka möjligheter eller verktyg har jag som kund idag att göra medvetna val kring min pension?

Våra kunder har tillgång till hållbarhetsanalyser av fonder, pensionsbolag och fondförsäkringsbolag. Vi har även en ny fondstrategi som heter ’Aktiv Påverkan’ för våra kunder. Strategin har ett hållbarhetsfokus och handlar specifikt om att påverka i frågor som är viktiga för spararna. Sist men inte minst, så kan företag ansluta sig till Hållbar tjänstepension för en bredare lösning som vänder sig till alla medarbetare.

Vill du veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss via formuläret nedan så hör vi av oss till dig.