Vad är viktigt att tänka på när man snart ska gå i pension?

16 nov. 2021
Att gå i pension är en stor omställning i livet, man ska både hitta nya saker att fylla sina dagar med samtidigt som man står inför nya ekonomiska förutsättningar. Att behöva ställa om sin ekonomi är något som oroar många – hur ska man balansera intäkter mot utgifter och vad är viktigt att tänka på?

Att planera sin ekonomi inför beslut om att arbeta deltid eller gå i pension är en process som många kan uppleva som komplicerad. Människans beslutsprocess baseras ofta på fakta och sunda antaganden, men också känslor som växlar mellan uppfyllelse av positiva målbilder och oro över att levnadsstandarden kan bli lägre. Har man fattat rätt beslut kring sitt pensionssparande, eller har man tagit för lite risk i sin förvaltning av pensionskapitalet så att köpkraften sjunkit över tid på grund av skatter och inflation?

En undersökning som Pensionsmyndigheten genomfört visar att en överraskande hög andel av de som valt att lyfta pension före 65 års ålder ångrar sin val efter 2-3 år. I många fall tycks beslutet om att i förtid aktivera utbetalning av statlig pension ske utan att man beaktat konsekvenserna på kort eller lång sikt.

Tre viktiga saker att tänka på inför din pension

1. Planera ditt pensionsuttag i god tid innan du går i pension

Hur du bäst tar ut din pension kan vara komplext. Du behöver fundera över vilka intäkter i form av pensionsutbetalning som behövs för att täcka dina kostnader för det liv du vill leva som aktiv respektive mer passiv pensionär. Vill du få mer i utbetalning de första 5-10 åren eller vill du ha en mer jämn utbetalning? Utifrån det, i vilken ordning ska du ta ut dina tjänstepensioner och hur ska kvarvarande tjänstepension förvaltas? Förhoppningsvis ska din tjänstepension betalas ut under många år, därför är det viktigt att se över hur din pension förvaltas på bästa sätt.

2. Skaffa en överblick hur mycket du kommer att få i pension

Har du arbetat hos olika arbetsgivare under din arbetstid har du antagligen intjänad tjänstepension hos olika försäkringsbolag. Det är viktigt att få en överblick över all din intjänade tjänstepension, för att du ska kunna säkerställa vilka villkor som gäller och därmed kunna göra en plan för hur du vill ta ut din pension.

3. Vill du att dina efterlevande ska ta del av din kvarvarande tjänstepension?

Vill du att dina efterlevande ska få ta del av din kvarvarande tjänstepension den dagen du avlider behöver du ett återbetalningsskydd. Om du tar bort återbetalningsskyddet får du mer pengar till din tjänstepension samt arvsvinster, vilket betyder att när någon som valt bort återbetalningsskydd går bort går deras insparande tjänstepensionspengar till de jämnåriga som inte har något återbetalningsskydd. Om du avlider går även ditt kvarstående pensionskapital till jämnåriga utan återbetalningsskydd. Det är därför viktigt att se över vad som är bäst för dig och din eventuella familj.

Vi hjälper dig med planering och rådgivning

Det kan vara utmanande att på egen hand hitta rätt nivå och längd på utbetalning av sin pension. Det är viktigt att komma ihåg att upparbetat pensionskapital för en 65-åring är i behov av god förvaltning i förhoppningsvis ytterligare 35-45 år framåt då vi lever allt längre.

Söderberg & Partners har utvecklat ett särskilt rådgivningsformat för arbetsgivare och privatkunder ”Uttagsplanering av pensionskapital” där vi hjälper våra kunder att fatta medvetna beslut inför nedtrappning som yrkesarbetande eller heltidspensionär. Med vår utbetalningsrådgivning får du hjälp att både se över och planera ditt pensionsuttag samt genomföra eventuella ändringar på dina försäkringar för att optimera din pension. Vi hjälper dig att undvika fallgropar och ger dig en känsla av kontroll inför din pensionering.