Hur beskattas utdelning från utländska aktier?

20 apr. 2021
Utdelningssäsongen är i gång och utdelningarna har förmodligen redan satts in på aktieägarnas konto. Skatten på svenska aktier skiljer sig beroende på vilken sorts konto aktierna sparats, men skatten på utländska aktier är dock lite svårare att beräkna och kräver mer grundarbete inför deklarationen.

Var svenska aktier sparas påverkar skatten – depå eller ISK?

Så här på våren brukar den stora utdelningssäsongen vara i gång. Kommer utdelningen från en svensk aktie har det för skatten betydelse på vilken sorts konto aktien sparas. Är det en vanlig depå så betalas 70 % av utdelning in på kontot och 30 procent i skatteavdrag. Den slutliga skatten fastställs sedan efter att inkomstdeklarationen granskats året efter, då Skatteverket ger besked om att det finns över- eller underskott på deklarantens skattekonto. Sparas aktien däremot på ett ISK betalas utdelningens bruttobelopp till investeringssparkontot vilket sedan beskattas enligt schablon.

Så här långt brukar de flesta tycka att beräkningen av skatt är relativt enkelt och hanterbart. Men det räcker med att lägga till en utländsk aktie för att även den som är mer erfaren inom skatter behöver stanna upp och tänka efter vad nettobehållningen av utdelningen blir för aktieägaren.

Men innan vi fördjupar oss i utländsk källskatt, skatteavtal, avräkning, restitution, CRS och TRACE, med mera, ska sägas att för svensk kapitalförsäkring och pensionsförsäkring är detta frågor som inte hanteras i innehavarens deklaration – i stället är det försäkringsbolaget som tillhandahåller försäkringen som får hantera detta.

Så fungerar skatten på utländska aktier

Enligt de flesta skatteavtal som Sverige har ingått så har utdelningsstaten rätt att ta 15 % i källskatt. Det finns dock undantag som t.ex. Storbritannien där det är 5 %.

Exempel på skattuträkning vid utdelning av utländsk aktie

Med kombinationen vanlig depå och utländsk aktie blir oftast resultatet, vid en utdelning om 100 kr, att det i utdelningsstaten tas 15 kr i källskatt och resterande 85 kr betalas till innehavarens konto. Aktieägaren redovisar sedan i sin deklaration utdelningen med 100 kr och begär avräkning för utländsk skatt med 15 kr. Skatteverket beslutar om skatt med 30 kr, medger avräkning med 15 kr och kvar att betala i Sverige är då 15 kr.

Slutresultatet blir då som för en svensk aktie men att skatten om 30 kr delats mellan staten där det inkomstbringande företaget finns och Sverige där den berikade aktieägaren är hemmahörande.

Det överskådliga exemplet förutsätter dock två saker, dels att utdelningsstaten tillämpar s.k. direktnedsättning vid källan som metod vid uttag av skatt på utdelningen, dels att aktieägaren har svensk kapitalinkomstskatt att avräkna den utländska skatten mot.

Nedsättning av skatt vid källan innebär att skatt innehålls i samband med att utdelningen betalas ut i utdelningsstaten och att skatt tas ut baserat på den information om aktieägarna som den som administrerar utbetalning av utdelningen har och som vanligen är korrekt.

Avräkning för utländsk skatt är begränsad till vad Sverige och utdelningsstaten kommit överens om att utdelningsstaten får ta i skatt enligt skatteavtalet och den svenska skatten på de utländska inkomsterna. Om aktieägaren har underskott av kapital så medges som mest avräkning med 500 kr.

När utdelning lämnas för utländsk aktie på ISK är den utländska ordningen samma som i fallet med en vanlig depå men att proceduren i Sverige påverkas då ISK schablonbeskattas. Taket för hur mycket av den utländska skatten, som i exemplet är 15 kr, som får avräknas är då alltså den svenska schablonskatten på investeringssparkontot där den utländska aktien sparas.

Skatteändringar i Finland – ökning från 15 till 35 procent

När det gäller vilken skatt som tas i utdelningsstaten är det som sagt vanligt med nedsättning vid källan, men de som äger till exempel finska aktier har redan i år blivit medvetna om att Finland nu ändrat i sitt system (tillämpar TRACE-metoden, Treaty Relief and Compliance Enhancement). Skatten på den finska utdelning som betalas till aktieägare i Sverige har ökat från 15 till 35 procent. De som ännu inte noterat det ökade finska uttaget av skatt torde bli varse dilemmat när Skatteverket nästa år enbart kommer beakta finsk skatt motsvarande 15 procent, som är den skatt länderna kommit överens om i skatteavtal, när de hanterar avräkningen. För att undvika en utdelningsbeskattning om 50 procent, i värsta fall, måste aktieägaren vända sig till den finska skattemyndigheten och begära återbetalning (begära restitution vilket t.ex. de som äger schweiziska aktier är vana vid sedan tidigare) av den skatt om 20 procentenheter som Finland tagit ut i strid med skatteavtalet. Detta får även anses vara pudelns kärna, att det som i exemplet med Finland handlar om att ”förmånlig” beskattning förbehålls de som har rätt till det. Men konsekvensen för aktieägaren är ökad administration och eventuellt en benägenhet att inte investera i ”krångliga” stater.

Det ska avslutningsvis påtalas att i fallet med Finland kan det institut som förvarar de finska aktierna ingå avtal med skattemyndigheten och därefter göra en nedsättning av finsk skatt när utdelningen betalas ut vilket underlättar för aktieägaren. Det kommer nog dock dröja innan sådana avtal kommer på plats då ett villkor i avtalet är att förvaringsinstitutet tar på sig ansvaret för den finska skatten.

Har du frågor eller funderingar om utländsk skatt?

Fyll i formulerat nedan så kommer vår Skatteavdelning att kontakta dig för vidare dialog.

Valfritt