Skip to main content Skip to main navigation

Skattelättnader med anledning av coronaviruset

Skattelättnader med anledning av coronaviruset

20 april · 2020

Med anledning av den pandemi som drar fram över Sverige och resten av världen har det införts omfattande restriktioner. Vi går igenom de främsta åtgärderna som nu finns tillgängliga för företag.

För var och en av oss har vardagen påverkats påtagligt av coronavirusets framfart. För företag inom många branscher har verksamheten kraftigt bromsat in eller helt avstannat. I syfte att överbrygga den akut uppkomna likviditetsbristen har det på kort tid införts en rad med stödåtgärder för företag. Mycket av det som riksdagen fattat beslut om är olika möjligheter att skjuta inbetalning av skatt och avgifter på framtiden då allt återgått till en mer normal situation. Det har även beslutats om några mer bidragsbetonade åtgärder. Vi sammanfattar några av de viktigaste stödåtgärderna som Skatteverket publicerat på sin hemsida

Sex viktiga stödåtgärder för företag:

  • En första åtgärd för företagen bör vara att se över sin preliminära debitering och lämna en ny preliminärdeklaration för att minska inbetalningen av preliminärskatt. Även för föregående räkenskapsperiod kan en ny preliminärdeklaration lämnas om det slutliga resultatet blev lägre än det preliminärdebiteringen beräknats på, förutsatt att det ännu inte gått mer än 6 månader sedan det beskattningsårets slut.

  • För de som driver verksamhet genom enskild näringsverksamhet och handelsbolag ändras bestämmelserna om största tillåtna avsättning till periodiseringsfond tillfälligt. I deklaration avseende beskattningsåret 2019 får 100% av resultatet sättas av till periodiseringsfond med som mest 1 miljon kronor.

  • Företag med anställd personal och som är registrerade för moms kan begära anstånd med inbetalning av arbetsgivaravgifterna och moms med som längst 1 år. Anstånd med betalningen, kan för den med månads- eller kvartalsredovisning begäras för 3 redovisningsperioder/3 månader eller en kvartalsredovisning. För den som redovisar moms årsvis kan betalningsanstånd begäras för 1 period/1 år. För medgivet anstånd med betalning av arbetsgivaravgift och skatt påförs kostnadsränta, som nu är 1,25% per år. Om anståndet kvarstår för längre tid än 6 månader tillkommer en anståndsavgift som är 0,2% per månad.

  • För arbetsgivare medges nedsättning av arbetsgivaravgifterna under perioden 1 mars till och med 30 juni 2020. Nedsättningen medges för som mest 30 anställda per företag, eventuell koncerntillhörighet påverkar inte detta. Om företaget har fler än 30 anställda får arbetsgivaren själv välja vilka anställda nedsättning begärs för. Nedsättning av arbetsgivaravgifterna till 10,21%, vilket motsvarar ålderspensionsavgiften, medges för den del av lönen som inte överstiger 25 000 kronor per månad. På den del av lönen som överstiger detta belopp sker ingen nedsättning. Nedsättningen gäller även för den med anställning i eget bolag.

    För den som betalar egenavgifter sker nedsättningen genom att det på ett avgiftsunderlag om som mest 100 000 kronor avseende beskattningsåret 2020 enbart ska beräknas ålderspensionsavgift.

  • Vid tillfällig minskning av de anställdas arbetstid, s.k. korttidspermittering kan arbetsgivaren ansöka om stöd hos Tillväxtverket. Stödet är tänkt att motsvara 75% av arbetsgivarens kostnader för arbetstidsminskningen, men med ett lönetak vid en lön om 44 000 kronor per månad. För att vara berättigad detta stöd kommer det bland annat krävas att företaget ska ha gjort vad det kunnat för att minska kostnaden för arbetskraften. Ansökan om stöd lämnas hos Tillväxtverket och beviljat stöd tillförs arbetsgivaren genom kreditering av arbetsgivarens skattekonto. Eventuella återkrav av stöd hanteras av Skatteverket.

    Finansutskottet har uttalat följande vad gäller villkoren för korttidspermittering: ”När det gäller frågan om aktieutdelningar vill utskottet understryka att en förutsättning för stöd är att arbetsgivaren har allvarliga ekonomiska svårigheter, dvs. att arbetsgivaren i frånvaro av stöd skulle behöva genomföra omfattande uppsägningar. Under sådana förhållanden kan det inte anses försvarligt att arbetsgivare som mottar stöd från det allmänna samtidigt genomför aktieutdelningar och andra liknande utbetalningar”. Frågan blir då hur detta påverkar Tillväxtverkets handläggning av begäran om stöd. Sannolikt inte alls vid ansökningstidpunkten utan istället i någon typ av efterkontroll. Eventuella återkrav av stöd kommer hanteras av Skatteverket.

  • Regeringen har aviserat att man ska genomföra riktade stödåtgärder på 1 miljard kronor till kultur- och idrottssektorn. Det finns dock ännu inga konkreta beslut om hur tilldelning ska ske.

När vi kommit ur coronavirusets grepp kommer det nog krävas andra slags stödåtgärder. Då är det dags att betala i kapp vad som skjutits på framtiden eftersom mycket av åtgärderna nu främst är ett uppskov.

Vill du få hjälp med vilka stödåtgärder ditt företag kan ta del av? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer våra skatteexperter till dig.

 

Kontakt

Viktigt att tänka på inför årsskiftet

10 december · 2020

Nu börjar det bli dags att planera inför deklarationen 2021 – beskattningsår 2020. Det finns en hel del att tänka på vad gäller inkomst av tjänst, kapital och näringsverksamhet. I inkomstslaget tjänst och kapital gäller kontantprincipen vilket innebär att inkomster skall beskattas det år de uppkommer. Därför ska fysiska personer som vill planera sin skatt göra det före årsskiftet.

Kvittning av vinster och förluster

Ett av de effektivaste sätten är att se över sin aktiedepå är att realisera eventuella vinster och/eller förluster i syfte att på bästa möjliga sätt jämna ut resultatet av årets värdepappersförsäljningar. Alla vinster och förluster är inte fullt kvittningsbara mot varandra så det gäller att välja rätt värdepapper att avyttra. Förluster som inte kan kvittas kvoteras till 70 procent innan avdrag får göras i inkomstslaget kapital. Kvittning får ske mellan vinster och förluster på både onoterade och marknadsnoterade aktier, men tänk på att det först sker en kvotering till 5/6 på en förlust på onoterade aktier innan den kvittas.

Vill du behålla en aktie med en orealiserad vinst eller förlust kan du först sälja aktien för att sedan köpa tillbaka den igen. Ett annat alternativ är att föra över innehavet till sitt eget investeringssparkonto (ISK), då en sådan överföring skattemässigt hanteras som en försäljning.

Även eventuella vinster och förluster på fastigheter och bostadsrätter bör ingå i årsskiftesplaneringen. Vinster på försäljning av privatbostadsfastighet och privatbostadsrätt kvoteras till 22/30 innan de kan kvittas mot övriga förluster. Förluster på försäljning av privatbostadsfastighet och privatbostadsrätt är bara kvittningsbara till 50 procent mot andra kapitalvinster.

Uppskov

Det finns primärt två typer av uppskov som man kan använda sig av när man planerar sin skatt. Det vanligaste är uppskov med vinsten vid en tidigare fastighet- eller bostadsrättsförsäljning. Det uppskovet framgår oftast i specifikationen till inkomstdeklarationen och man kan när som helst återföra det uppskovet till beskattning om man t.ex. har förluster på aktier m.m. som inte kan kvittas mot några andra vinster. Minsta belopp som kan återföras till beskattning är 20 000 kr per år. Från och med den 1/1 2021 är uppskovet dock räntefritt vilket innebär att det inte längre finns någon direkt anledning att återföra det. Uppskovet kvoteras till 22/30 och kvittas mot t.ex. 70 procent av förlust på marknadsnoterade aktier. Uppskovet återförs i inkomstdeklarationen som lämnas in våren 2021.

Man kan även ha kvar gamla uppskov på vissa aktiebyten som skedde mellan 1999 och 2001. De vanligaste aktiebytena var AstraZeneca, Pharmacia och ABB. Även dessa uppskov kan man när som helst återföra frivilligt om man behöver ta fram vinster för att kvitta bort förluster.

Skattereduktion vid underskott av kapital

Om det efter all kvittning ändå finns kvar ett totalt underskott i inkomstslaget kapital ger detta en reduktion mot kommunal och statlig inkomstskatt samt mot kommunal fastighetsavgift och statlig fastighetsskatt. Kapitalunderskott som understiger 100 000 kr ger en reduktion med 30 procent medan den del som överstiger 100 000 kr endast ger en reduktion med 21 procent. OBS. Tänk på att man måste ha betalat skatt för att erhålla skattereduktion.

Fåmansföretagare

Att ta ut rätt lön från ett fåmansföretag är viktigt. Det styr inte bara inkomstskatten och de sociala förmånerna, utan löneuttaget har också betydelse för hur stor kapitalbeskattad utdelning man kan ta ut nästa år till en lägre skattesats (20 %) på sina kvalificerade andelar. För att få använda det s.k. lönebaserade utrymmet för utdelning skall den som äger kvalificerade andelar ta ut en lön under 2020 som inte understiger det lägsta av;

400 800 kr ökat med 5 procent av den kontanta lönesumman i företaget eller 641 280 kr.

Det räcker att en person i närståendekretsen uppfyller kravet för löneuttag för att kunna använda det lönebaserade utrymmet.

Det finns även andra inkomstnivåer som man bör ta hänsyn till om man själv har möjlighet att styra storleken på sin inkomst. Det rör sig dels om brytpunkterna för statlig skatt och dels om de inkomstnivåer som ger maximala pensionsrätter eller maximal sjukpenning. Från och med beskattningsåret 2020 är värnskatten slopad vilket innebär att det numera bara finns en brytpunkt. Tabellen nedan visar några av de viktigaste nivåerna;

 

Inkomstnivåer 2020

Skattefri inkomst

Maximal sjukpenning

Maximal föräldrapenning

20 100 kr

378 400 kr

473 000 kr

Maximal pensionsrätt

Statlig skatt - brytpunkt

Brytpunkt , 65 år och äldre

539 076 kr

523 300 kr

575 500 kr

Viktigt att tänka på: På grund av årets pandemi ser förutsättningarna lite annorlunda ut. Enligt Tillväxtverket är det inte okej att höja sin lön nu i december om man har en pågående korttidsersättning. Har man dock ett anställningsavtal som säger att lönen ska höjas med exempelvis 3 % är okej att höja lönen, även om man har korttidsersättning. Tillväxtverket ser inte heller positivt på bonus, om det inte är inskrivet i anställningsavtalet.


Skatt på investeringssparkonto (ISK) och kapitalförsäkring

Statslåneräntan per den 30 november 2019 fastställdes till -0,09 %. Det innebär att skatten för sparformerna ISK och kapitalförsäkring blir 0,375 % för beskattningsåret 2020.

Statslåneräntan per den 30 november 2020 fastställdes till -0,10 %. Det innebär att skatten för sparformerna ISK och kapitalförsäkring blir 0,375 % även för beskattningsåret 2021.


Rot- & rut-avdrag

För att få skattereduktion för beskattningsår 2020 för rot- och rutarbete krävs det att arbetet är utfört och betalat under 2020. Om arbetet är utfört kan man alltså styra, med hjälp av betalningen, vilket år underlaget för skattereduktion skall hänföra sig till. Rot- och rutavdraget räknas ihop och får sammanlagt uppgå till max 50 000 kronor per person och år. Du kan få rotavdrag med som mest 30 procent av arbetskostnaden och rutavdrag med som mest 50 procent av arbetskostnaden. Från och med 1 januari 2020 är det krav på elektronisk betalning för att ha rätt till rot- och rutavdrag. Enligt samma princip som ovan så måste man ha betalat skatt för att erhålla skattereduktion. Man kan alltså hamna i en situation där det är fördelaktigt att realisera vinster i syfte att ”rädda” sina rot- och rutavdrag. Om det ändå saknas inkomster för att erhålla rot- eller rutavdrag kan avdraget flyttas mellan t.ex. makar om båda är ägare till fastigheten/bostaden ifråga.

Nyheter på skatteområdet – 2021

Den 21 september 2020 överlämnade regeringen budgetpropositionen för 2021 till Riksdagen. I den presenterades flera nyheter på skatteområdet. Mycket av innehållet i budgeten har kommunicerats tidigare och var därför inte någon överraskning. Några av de viktigaste nyheterna är;

  • Skatten för personer över 65 år sänks ytterligare genom ett förstärkt grundavdrag för att eliminera skillnaden i beskattning mellan lön och pension. 

  • En skattereduktion för förvärvsinkomster bör införas om 1 500 kr per person och år. Regeringen avser att återkomma under 2020 med ett förslag som kan träda ikraft 1 januari 2021.

  • En tillfällig skattereduktion för arbetsinkomster för att hantera ökade arbetskostnader till följd av pandemin bör införas och gälla 2021 och 2022. Regeringen avser att återkomma med ett förslag som kan träda ikraft under 2021.

  • En skattereduktion för installation av grön teknik, bland annat solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddare till elbil, införs om maximalt 50 000 kr.

  • Rutavdraget utvidgas till att gälla bland annat kemtvätt, vissa flytt- och transporttjänster samt enklare tillsyn av bostad. Det sammanlagda taket för rot- och rutavdrag höjs även från 50 000 kr till 75 000 kr per person varav rotavdraget maximalt får uppgå till 50 000 kr. 

  • Schablonintäkten på uppskovsbelopp från bostadsförsäljningar avskaffas från 1 januari 2021.

  • En tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifterna för personer mellan 19 och 23 år, från 31,42 % till 19,73 %, upp till en lön om 25 000 kronor per månad bör införas från 1 april 2021 till 31 mars 2023.

Vid förra årsskiftet ersattes radio- och tv-avgiften av en public service-avgift som idag betalas via skatten. Alla som har fyllt 18 år och som har en beskattningsbar inkomst ska betala en public service-avgift, även de som inte har en TV. Avgiften blir 1 procent av den beskattningsbara inkomsten upp till ett tak på cirka 1 300 kronor per person och år. Hur mycket var och en har betalat i public service-avgift varje år kommer att synas på slutskattebeskedet.

 

Kontakta oss

Kontakta gärna oss, din rådgivare eller vår Skatteavdelning för ett ett möte om du har frågor eller funderingar kring olika typer av skattefrågor. Vi har stor erfarenhet av alla typer av värdepappersrelaterade transaktioner samt har en djupgående kunskap kring fastighetsaffärer och hantering av utdelningar från fåmansföretag m.m.

Söderberg & Partners Family Office – Skatt

 

 

Kent Andersson
Skattechef
kent.andersson@soderbergpartners.se
08-505 351 04

 

Pernilla Ask Nordström
Deklarationsspecialist
pernilla.nordstrom@soderbergpartners.se
08-505 351 68

 

 

Ovanstående material/information är baserad på källor och information som Söderberg & Partners, SPWM Special Clients Services AB har bedömt vara tillförlitliga. De bedömningar som görs i materialet är enligt vår uppfattning riktiga. Juridiska bedömningar är dock i många fall behäftade med en viss osäkerhet. Söderberg & Partners, SPWM Special Clients AB kan därför inte garantera eller på annat sätt ansvara för de slutliga utfallet av de bedömningar som gjorts.



Kommer arvsskatt, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt återinföras?

17 november · 2020

På något sätt ska skattepengarna in. Hur det sker, varierar över tiden. Nu har vi haft gott om tid att vänja oss vid att varken arvs- eller förmögenhetsskatt debiteras, och att fastighetsskatten byts mot en lägre fastighetsavgift. Men då vi ofta får frågor om dessa skatter kommer tillbaka, så märker vi att det är en farhåga som många funderar över.

Vad motiverade uttagandet av dessa skatter?

En syn på förmögenhetsskatten är att den var den progressiva delen av kapitalinkomstbeskattningen med en fördelningspolitisk ambition. Även för arvs- och gåvoskatten får fördelningspolitiska ambitioner anses utgöra ett motiv tillsammans med viljan att förhindra förmögenhetskoncentration. Med fastighetsskatten förhåller det sig lite annorlunda då den alltjämt inbringar i stort samma summor till staten som tidigare, men med en annan fördelning och under nytt namn. Så frågan blir då vad som är motivet att ta ut årlig skatt på den egna bostaden? Svaret är många gånger att det är en stabil skattebas som finns kvar även om ägaren lämnar landet och det påvisbara sambandet mellan bostadsyta och inkomst.

Så innan jag börjar gissa om när någon eller några av dessa skatter åter dyker upp igen, för förr eller senare kommer de tillbaka, bör argumenten varför de skulle slopas belysas.

Varför tog man bort skatterna?

En av de vanligaste förklaringarna till att arvs- och gåvoskatten togs bort var för att den var lätt att planera bort för den som hade ekonomi att köpa sig planeringsrådgivning. Medan den kom att tas ut av de med ett eget hem där lånen amorterats av och taxeringsvärdena stigit. Verkligheten hade ändrats utan att kartan ritats om. De som lagstiftaren avsåg skulle träffas undgick den och istället träffades en ej avsedd grupp ”vanliga löntagare”.

Samma argument fördes fram när förmögenhetsskatten slopades några år senare. Skatten uppfattades som godtycklig och orättvis samt ledde till att stora mängder kapital ”gömdes” utomlands som bättre skulle kunna komma till användning inom landet hos småföretagare som efterfrågade riskvilligt kapital.

Fastighetsskatten reformerades i en delvis semantisk övning och kom ut som en fastighetsavgift på betydligt lägre nivå för vissa. Den semantiska övningen, att döpa om den till avgift, motiverades med att fastighetskatten hade rekordlågt folkligt stöd. Justeringen av nivån motiverades inte minst med att bofasta inom områden som blivit attraktiva fritidshusområden inte hade råd att bo kvar då deras hus inte var en monetär tillgång medan skatten är det till fullo. Men det är lite missvisande att prata om att fastighetsskatten slopats då det i kronor räknat betalas in lika mycket idag, i form av en fastighetsavgift.

Kommer skatterna införas igen?

Om det finns en politisk vilja att återuppliva dessa skatter får vi hoppas att förslagsställaren åtminstone har tagit lärdom av de skäl som föranledde slopandet av dessa och beaktar andra påtagliga brister, inte minst vad avser arvs- och förmögenhetsskatten.

En mycket påtaglig svårighet är hur tillgångar ska värderas. Även om huvuddelen av den tänkta beskattningsbara förmögenheten, när det kommer till arvs- och förmögenhetsskatt, sannolikt är placerad i marknadsnoterade tillgångar är det en betydande andel onoterade tillgångar som ska åsättas värde. Att avgöra hur långt ett snöre är kostar, både för skatteskyldiga och granskande myndigheter med avvikande uppfattning. Vidare riskerar en differentierad värdering av tillgångar leda till att kapitalet placeras där det genererar mindre skatt, men inte där det ekonomiskt gör störst nytta. Till listan kan också läggas att det idag inte ens behövs ett pass för att resa till andra länder och att det är nästan lika enkelt att bosätta sig i ett annat land, som då kan tänkas ha ett förmånligare skatteklimat.

Så svaret på frågan om förmögenhets- och arvskatten återinförs är att det lär de göra för eller senare men när är då den stora frågan. Detsamma torde gälla ett ökat uttag av fastighetsavgift. Att det skulle ske genom att de avskaffade lagarna skulle återinföras framstår inte som sannolikt. Mer sannolikt är att det tillsätts en utredning vars uppgift det blir att lämna förslag som lär bli både debatterat och uppmärksammat innan de når kammaren och gissningsvis rasar debatten som hetast kort tid efter ett riksdagsval och mest troligt efter ett val där skatternas förkämpar uppnått en stabil majoritet.

Har du frågor gällande dessa skatter, eller har du andra skattefrågor? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för vidare diskussion.

Kontakt

Hur påverkas skattestödet vid hemarbete?

16 september · 2020

Coronavirusets framfart har påverkat alla arbetsplatser i en eller annan utsträckning och många medarbetare har blivit hänvisade till att arbeta hemifrån. Vad som är avdragsgillt och skattefritt när hemmakontoret blivit den nya arbetsplatsen har dock inte förändrats.

Skattestöd för hemarbete bör ses över

Regeringen har vidtagit ett flertal åtgärder för att stödja företag och anställda, men något de verkar förbisett är stöd för de anställda som sedan i mars arbetar hemifrån. Varför får inte Skatteverket i uppdrag att se över och lämna förslag på hur befintliga regler kring kostnadsavdrag för anställd vid arbete i hemmet kan mjukas upp? Framförallt med tanke på att Folkhälsomyndighetens rekommendation, att så många som möjligt ska arbeta hemifrån, kvarstår till och med 31 december 2020.

Som anställd är utrymmet för kostnadsavdrag vid arbete i hemmet mycket begränsat. Logiken bakom dessa regelverk är uppbyggda på ett moment 22-resonemang. Avdrag medges för kostnader som är nödvändiga för arbetets utförande och kostnader som är nödvändiga för arbetets utförande ska arbetsgivaren ansvara för. Om arbetsgivaren inte vill ta den kostnaden, ja då är den nog inte nödvändig.

Med andra ord är kostnaderna som den anställde har för att få ett fungerande hemmakontor, inklusive kaffe och frukt, inte något den anställde kan förvänta sig avdrag för vid deklarerandet då kostnaderna kommer att ses som privata levnadskostnader. Detta till skillnad för de som är enskilda näringsidkare då de har ett schablonavdrag som i vissa fall är på 4 000 kr (2 000 kr om t.ex. företagaren äger sin bostad) och avser att täcka alla diverse ökade omkostnader för att arbetet utförs i hemmet.

Skattekonsekvenser vid hemarbete

Om det är arbetsgivaren som bekostar iordningställandet av ett nödvändigt hemmakontor som t.ex. ett höj- och sänkbart arbetsbord och en ergonomiskt utformad arbetsstol, och inventarierna ägs av arbetsgivaren men ”tillfälligt” är uppställda i den anställdes hem, bör inte några skattekonsekvenser uppkomma för den anställde. Detsamma gäller för telefoni och internettjänster i hemmet, förutsatt att det är arbetsgivaren som står för abonnemanget.

Om arbetsgivaren betalar hyresersättning för arbetsrum i den anställdes bostad kan det beskattas som en del av lönen eller som kapitalbeskattad hyresinkomst. Det som är avgörande för att ersättningen ska beskattas som kapitalinkomst hos den anställde är att det finns ett hyresavtal mellan den anställde och arbetsgivaren, då arbetsgivaren har ett berättigat behov av ”arbetsrummet”, och att hyresersättningen är marknadsmässig.

Avdragsgillt eller skattefritt kaffe på hemmakontoret?

Det som synes vara mest oklart vad gäller om det kan vara avdragsgillt eller skattefritt för den anställde är kaffe och frukt. Arbetsgivare kan tillhandahålla de anställda kaffe och frukt skattefritt då det ses som en personalvårdsförmån, men detta förutsätter att kaffet eller dylikt tillhandahålls på arbetsplatsen. Kaffe eller annan enklare förfriskning på tjänsteresa ses av Skatteverket som en skattepliktig förmån då det inte tillhandahålls på arbetsplatsen. Så frågan blir då vad som är arbetsplatsen i dessa coronatider. Rimligen väljer Skatteverket att acceptera att arbete i hemmet, p.g.a. coronapandemin, är utfört på ”arbetsplatsen”, men det återstår som sagt att se.

Förhoppningsvis kommer det några klargörande ord från finansministern under hösten gällande frågorna ovan, och Skatteverket kommer sannolikt behöva sätta av lite extra resurser till frågeställningarna. För de frågor som inte besvaras nu kommer behövas hanteras vid deklarationsgranskningen 2021.

Har du några skattefrågor gällande hemarbete? Kontakta oss via formuläret nedan.

Kontakt

Kontakta oss