Skattelättnader med anledning av coronaviruset

20 april · 2020

Med anledning av den pandemi som drar fram över Sverige och resten av världen har det införts omfattande restriktioner. Vi går igenom de främsta åtgärderna som nu finns tillgängliga för företag.

För var och en av oss har vardagen påverkats påtagligt av coronavirusets framfart. För företag inom många branscher har verksamheten kraftigt bromsat in eller helt avstannat. I syfte att överbrygga den akut uppkomna likviditetsbristen har det på kort tid införts en rad med stödåtgärder för företag. Mycket av det som riksdagen fattat beslut om är olika möjligheter att skjuta inbetalning av skatt och avgifter på framtiden då allt återgått till en mer normal situation. Det har även beslutats om några mer bidragsbetonade åtgärder. Vi sammanfattar några av de viktigaste stödåtgärderna som Skatteverket publicerat på sin hemsida

Sex viktiga stödåtgärder för företag:

• En första åtgärd för företagen bör vara att se över sin preliminära debitering och lämna en ny preliminärdeklaration för att minska inbetalningen av preliminärskatt. Även för föregående räkenskapsperiod kan en ny preliminärdeklaration lämnas om det slutliga resultatet blev lägre än det preliminärdebiteringen beräknats på, förutsatt att det ännu inte gått mer än 6 månader sedan det beskattningsårets slut.

• För de som driver verksamhet genom enskild näringsverksamhet och handelsbolag ändras bestämmelserna om största tillåtna avsättning till periodiseringsfond tillfälligt. I deklaration avseende beskattningsåret 2019 får 100% av resultatet sättas av till periodiseringsfond med som mest 1 miljon kronor.

• Företag med anställd personal och som är registrerade för moms kan begära anstånd med inbetalning av arbetsgivaravgifterna och moms med som längst 1 år. Anstånd med betalningen, kan för den med månads- eller kvartalsredovisning begäras för 3 redovisningsperioder/3 månader eller en kvartalsredovisning. För den som redovisar moms årsvis kan betalningsanstånd begäras för 1 period/1 år. För medgivet anstånd med betalning av arbetsgivaravgift och skatt påförs kostnadsränta, som nu är 1,25% per år. Om anståndet kvarstår för längre tid än 6 månader tillkommer en anståndsavgift som är 0,2% per månad.

• För arbetsgivare medges nedsättning av arbetsgivaravgifterna under perioden 1 mars till och med 30 juni 2020. Nedsättningen medges för som mest 30 anställda per företag, eventuell koncerntillhörighet påverkar inte detta. Om företaget har fler än 30 anställda får arbetsgivaren själv välja vilka anställda nedsättning begärs för. Nedsättning av arbetsgivaravgifterna till 10,21%, vilket motsvarar ålderspensionsavgiften, medges för den del av lönen som inte överstiger 25 000 kronor per månad. På den del av lönen som överstiger detta belopp sker ingen nedsättning. Nedsättningen gäller även för den med anställning i eget bolag.

För den som betalar egenavgifter sker nedsättningen genom att det på ett avgiftsunderlag om som mest 100 000 kronor avseende beskattningsåret 2020 enbart ska beräknas ålderspensionsavgift.

• Vid tillfällig minskning av de anställdas arbetstid, s.k. korttidspermittering kan arbetsgivaren ansöka om stöd hos Tillväxtverket. Stödet är tänkt att motsvara 75% av arbetsgivarens kostnader för arbetstidsminskningen, men med ett lönetak vid en lön om 44 000 kronor per månad. För att vara berättigad detta stöd kommer det bland annat krävas att företaget ska ha gjort vad det kunnat för att minska kostnaden för arbetskraften. Ansökan om stöd lämnas hos Tillväxtverket och beviljat stöd tillförs arbetsgivaren genom kreditering av arbetsgivarens skattekonto. Eventuella återkrav av stöd hanteras av Skatteverket.

Finansutskottet har uttalat följande vad gäller villkoren för korttidspermittering: ”När det gäller frågan om aktieutdelningar vill utskottet understryka att en förutsättning för stöd är att arbetsgivaren har allvarliga ekonomiska svårigheter, dvs. att arbetsgivaren i frånvaro av stöd skulle behöva genomföra omfattande uppsägningar. Under sådana förhållanden kan det inte anses försvarligt att arbetsgivare som mottar stöd från det allmänna samtidigt genomför aktieutdelningar och andra liknande utbetalningar”. Frågan blir då hur detta påverkar Tillväxtverkets handläggning av begäran om stöd. Sannolikt inte alls vid ansökningstidpunkten utan istället i någon typ av efterkontroll. Eventuella återkrav av stöd kommer hanteras av Skatteverket.

• Regeringen har aviserat att man ska genomföra riktade stödåtgärder på 1 miljard kronor till kultur- och idrottssektorn. Det finns dock ännu inga konkreta beslut om hur tilldelning ska ske.

När vi kommit ur coronavirusets grepp kommer det nog krävas andra slags stödåtgärder. Då är det dags att betala i kapp vad som skjutits på framtiden eftersom mycket av åtgärderna nu främst är ett uppskov.

Vill du få hjälp med vilka stödåtgärder ditt företag kan ta del av? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer våra skatteexperter till dig.

Hur beskattas utdelning från utländska aktier?

20 april · 2021

Utdelningssäsongen är i gång och utdelningarna har förmodligen redan satts in på aktieägarnas konto. Skatten på svenska aktier skiljer sig beroende på vilken sorts konto aktierna sparats, men skatten på utländska aktier är dock lite svårare att beräkna och kräver mer grundarbete inför deklarationen.

Var svenska aktier sparas påverkar skatten – depå eller ISK?

Så här på våren brukar den stora utdelningssäsongen vara i gång. Kommer utdelningen från en svensk aktie har det för skatten betydelse på vilken sorts konto aktien sparas. Är det en vanlig depå så betalas 70 % av utdelning in på kontot och 30 procent i skatteavdrag. Den slutliga skatten fastställs sedan efter att inkomstdeklarationen granskats året efter, då Skatteverket ger besked om att det finns över- eller underskott på deklarantens skattekonto. Sparas aktien däremot på ett ISK betalas utdelningens bruttobelopp till investeringssparkontot vilket sedan beskattas enligt schablon.

Så här långt brukar de flesta tycka att beräkningen av skatt är relativt enkelt och hanterbart. Men det räcker med att lägga till en utländsk aktie för att även den som är mer erfaren inom skatter behöver stanna upp och tänka efter vad nettobehållningen av utdelningen blir för aktieägaren.

Men innan vi fördjupar oss i utländsk källskatt, skatteavtal, avräkning, restitution, CRS och TRACE, med mera, ska sägas att för svensk kapitalförsäkring och pensionsförsäkring är detta frågor som inte hanteras i innehavarens deklaration – i stället är det försäkringsbolaget som tillhandahåller försäkringen som får hantera detta.

Så fungerar skatten på utländska aktier

Enligt de flesta skatteavtal som Sverige har ingått så har utdelningsstaten rätt att ta 15 % i källskatt. Det finns dock undantag som t.ex. Storbritannien där det är 5 % och Portugal där det är 10 %.

Exempel på skattuträkning vid utdelning av utländsk aktie

Med kombinationen vanlig depå och utländsk aktie blir oftast resultatet, vid en utdelning om 100 kr, att det i utdelningsstaten tas 15 kr i källskatt och resterande 85 kr betalas till innehavarens konto. Aktieägaren redovisar sedan i sin deklaration utdelningen med 100 kr och begär avräkning för utländsk skatt med 15 kr. Skatteverket beslutar om skatt med 30 kr, medger avräkning med 15 kr och kvar att betala i Sverige är då 15 kr.

Slutresultatet blir då som för en svensk aktie men att skatten om 30 kr delats mellan staten där det inkomstbringande företaget finns och Sverige där den berikade aktieägaren är hemmahörande.

Det överskådliga exemplet förutsätter dock två saker, dels att utdelningsstaten tillämpar s.k. direktnedsättning vid källan som metod vid uttag av skatt på utdelningen, dels att aktieägaren har svensk kapitalinkomstskatt att avräkna den utländska skatten mot.

Nedsättning av skatt vid källan innebär att skatt innehålls i samband med att utdelningen betalas ut i utdelningsstaten och att skatt tas ut baserat på den information om aktieägarna som den som administrerar utbetalning av utdelningen har och som vanligen är korrekt.

Avräkning för utländsk skatt är begränsad till vad Sverige och utdelningsstaten kommit överens om att utdelningsstaten får ta i skatt enligt skatteavtalet och den svenska skatten på de utländska inkomsterna. Om aktieägaren har underskott av kapital så medges som mest avräkning med 500 kr.

När utdelning lämnas för utländsk aktie på ISK är den utländska ordningen samma som i fallet med en vanlig depå men att proceduren i Sverige påverkas då ISK schablonbeskattas. Taket för hur mycket av den utländska skatten, som i exemplet är 15 kr, som får avräknas är då alltså den svenska schablonskatten på investeringssparkontot där den utländska aktien sparas.

Skatteändringar i Finland – ökning från 15 till 35 procent

När det gäller vilken skatt som tas i utdelningsstaten är det som sagt vanligt med nedsättning vid källan, men de som äger till exempel finska aktier har redan i år blivit medvetna om att Finland nu ändrat i sitt system (tillämpar TRACE-metoden, Treaty Relief and Compliance Enhancement). Skatten på den finska utdelning som betalas till aktieägare i Sverige har ökat från 15 till 35 procent. De som ännu inte noterat det ökade finska uttaget av skatt torde bli varse dilemmat när Skatteverket nästa år enbart kommer beakta finsk skatt motsvarande 15 procent, som är den skatt länderna kommit överens om i skatteavtal, när de hanterar avräkningen. För att undvika en utdelningsbeskattning om 50 procent, i värsta fall, måste aktieägaren vända sig till den finska skattemyndigheten och begära återbetalning (begära restitution vilket t.ex. de som äger schweiziska aktier är vana vid sedan tidigare) av den skatt om 20 procentenheter som Finland tagit ut i strid med skatteavtalet. Detta får även anses vara pudelns kärna, att det som i exemplet med Finland handlar om att ”förmånlig” beskattning förbehålls de som har rätt till det. Men konsekvensen för aktieägaren är ökad administration och eventuellt en benägenhet att inte investera i ”krångliga” stater.

Det ska avslutningsvis påtalas att i fallet med Finland kan det institut som förvarar de finska aktierna ingå avtal med skattemyndigheten och därefter göra en nedsättning av finsk skatt när utdelningen betalas ut vilket underlättar för aktieägaren. Det kommer nog dock dröja innan sådana avtal kommer på plats då ett villkor i avtalet är att förvaringsinstitutet tar på sig ansvaret för den finska skatten.

Har du frågor eller funderingar om utländsk skatt?

Fyll i formulerat nedan så kommer vår Skatteavdelning att kontakta dig för vidare dialog.

Tips för en lönsammare deklaration

16 februari · 2021

Vid den här tiden på året börjar det bli dags att se över sin deklaration. Något som många tycker är jobbigt och fasar för. För att underlätta och maximera din deklaration har vår skattejurist Pernilla Ask Nordström sammanställt det viktigaste som du behöver tänka på för att din deklaration ska bli så lönsam som möjligt.

Årets deklaration

Den 16 mars 2021 öppnar Skatteverkets e-tjänst för årets deklaration. De som har en digital brevlåda – som exempelvis Kivra - kommer att få sina deklarationsblanketter redan den 3 mars. De som vill göra sin deklaration på papper får vänta tills att deklarationen skickas ut fysiskt mellan den 13 mars och 15 april.

På deklarationsblanketten är många uppgifter redan ifyllda av Skatteverket som har hämtat in information från arbetsgivare, bank och försäkringskassa. Om allt är rätt ifyllt kan du enkelt och snabbt godkänna deklarationen, men det kan vara en bra idé att granska även det ifyllda och se över om det finns avdrag som du kan göra.

–  Det kan löna sig att ägna någon minut åt att granska det förifyllda och inte godkänna deklarationen direkt. Även om det är lockande. Tänk igenom om det finns något som kan påverka din deklaration. Godkända avdrag kan ge pengar tillbaka eller mindre kvarskatt, därför kan det vara gynnsamt att gå igenom deklarationen innan man godkänner den, säger Pernilla Ask Nordström, skattejurist på Söderberg & Partners.

Viktigt att se över och tänka på

Har du köpt rut- eller rottjänster?

Rut- och rotavdraget gäller endast kostnaden för arbetet inklusive moms. Material, verktyg, parkeringsavgifter och resekostnader till och från arbetsplatsen får inte räknas med. Det totala beloppet får inte överstiga 50 000 kronor per person och år.

Äger du en fastighet tillsammans med en partner kan ni fördela rotavdraget sinsemellan och få en fördel om till exempel den ena partnern har för låg skattepliktig inkomst för att beviljas rotavdrag. Omfördelningen gör man i deklarationen genom att kryssa i en ruta under ”Övriga upplysningar”

Har du ett hemmakontor?

Under coronapandemin har många arbetat hemifrån och det är många som undrar om man kan göra avdrag för det i sin deklaration. Skatteverket är dock mycket restriktiva med dessa typer av avdrag. Det kan dock vara aktuellt om din arbetsgivare inte har tillhandahållit en arbetsplats och att det därför funnits ett tydligt behov av ett arbetsrum i din bostad. Arbetsrummet får enbart ha använts för arbete och får inte ingå i bostadsutrymmet.

Har du och din partner gemensamt lån?

Har du och din partner ett gemensamt lån kan ni fördela räntekostnaden för att få bättre effekt av ränteavdraget. Även denna omfördelning kan göras direkt i deklarationen

Har du sålt din bostad och funderar på att ansöka om uppskov med reavinstskatten?

Du kan ansöka om uppskov med reavinstskatten om du har sålt din permanentbostad med vinst och därefter köpt en ersättningsbostad. Det betyder inte att du slipper att betala skatt utan att du kan skjuta upp att betala hela eller delar av skatten. Från 2008 har uppskovsränta legat på ca 0,5 procent på den uppskjutna skatten.

Från 1 januari 2021 har uppskovsräntan tagits bort. Det innebär att det inte längre kostar något att skjuta på beskattningen. De nya reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov från och med nästa års deklaration. Om du har sålt din bostad med vinst mellan 2015 och 2019 kan det löna sig att begära omprövning hos Skatteverket och ansöka om uppskov i efterhand.

Har du tidigare begärt uppskov?

Att återföra hela eller delar av uppskovsbeloppet i förtid, det vill säga att vinsten från en tidigare försäljning återförs till beskattning, kan möjliggöra kvittning av en förlust för det fall att det saknas andra vinster. När ett uppskovsbelopp återförs till beskattning kan det också ge effekt om den skattepliktiga inkomsten är för låg för att kunna utnyttja rotavdraget.

Har du sparande utanför Sverige?

Sparande i fonder och aktier i annat land ska tas upp i din svenska deklaration. Man är skyldig att redovisa sparandet även om du inte får någon kontrolluppgift.

Sparar du i aktier och/eller fonder?

Med ett investeringssparkonto (ISK) är det enkelt att spara i aktier och fonder. ISK-sparandet redovisas med en schablonintäkt som rapporteras till Skatteverket och blir förifyllda i deklarationen. I och med schablonintäkten ska man vara medveten om att man kan få en oförutsedd restskatt eftersom skatten betalas i efterhand. Men man kan också se det som ett uppskov med skattebetalningen.

Viktiga datum att hålla koll på inför deklarationen 2021

• 25 februari är sista dagen att skaffa sig en digital brevlåda, som Kivra, i vilken du kan få din deklaration tidigare.
  • 3-9 mars kommer deklarationen till din digitala brevlåda.
  • 16 mars öppnar Skatteverket sin e-tjänst för deklaration.
  • 30 mars, sista dagen att godkänna sin deklaration digitalt, utan ändringar och tillägg, för att få skatteåterbäring i april.
  • 7-9 april skatteåterbäring till dem som deklarerat senast 30 mars.
  • 3 maj, sista dagen att deklarera.
  • 8-11 juni skatteåterbäring till dem som deklarerat senast 3 maj.
  • 12 november, sista dagen att betala kvarskatt.

Källa: Skatteverket

Har du frågor om din deklaration?

Du är varmt välkommen att kontakta oss på Söderberg & Partners skatteavdelning om du har några frågor om din deklaration. Våra skatterådgivare är redo att förenkla det som känns krångligt och svårt. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Så fungerar nya skatteuppskovet vid bostadsförsäljning

15 februari · 2021

Från och med årsskiftet gäller nya regler för skatteuppskov vid bostadsförsäljning. Vi reder ut hur de nya reglerna fungerar, vem som kan begära uppskov, och vilken effekt det kan ha på bostadsmarknaden.

För att öka rörligheten på bostadsmarknaden har det under lång tid funnits möjlighet att skjuta upp vinstbeskattningen vid ett bostadsbyte. Reglernas utformning har varierat över tid, och sedan 2008 har det skett en räntebeläggning av uppskovsbeloppen. Att det tagits ut en ”ränta” på uppskovsbeloppet motiverades av lagstiftaren med att fastighetsskatten bytes ut mot en för vissa lägre fastighetsavgift.

Schablonintäkten har beräknats till 1,67 procent av uppskovsbeloppets storlek vid beskattningsårets ingång och beskattas som inkomst av kapital, alltså med 30 %. En uppskjuten vinst om 1 000 000 kronor har därmed årligen kostat bostadsinnehavaren 5 010 kronor i skatt (1 mkr x 1,67 % x 30 % = 5 010 kr).

– Vad man tycker om nivån på räntan är för var och en att bedöma, men omräknat till en ränta som betalas på lån hos banken motsvarar uppskovsräntan en bankränta om ca 3,25 procent vilket kan anses som väl tilltaget vid beaktande av de låga räntor som varit under lång tid, säger Kent Andersson, skattechef på Söderberg & Partners.

Nya regler från årsskiftet

Från och med den 1 januari 2021 gäller dock nya regler som säger att någon schablonintäkt inte längre ska tas upp till beskattning, varför många som tidigare valt att inte begära uppskov nu börjar tänka om. Den årliga beskattningen för en privatperson är möjlig att ändra, om den skattskyldige begär det, intill utgången av det sjätte året närmast efter beskattningsåret. Detta är något som gör det möjligt för de som tidigare valt att inte begära uppskov när de bytt bostad att nu ändra sitt val.

En förutsättning för att nu begära uppskov med vinstbeskattningen i efterhand är dels att ursprungsbostaden avyttrats med vinst som minst uppgår till 50 000 kronor, dels att det köpts en ersättningsbostad senast året efter avyttringsåret där köparen även bosatt sig senast till den 2 maj året närmast därpå.

Storleken på det uppskov som Skatteverket kan bevilja i efterhand påverkas också av hur stort uppskovsbelopp du som mest kunnat bli beviljad under året då bostaden såldes.

År 2015 fram till och med 20 juni 2016 kunde uppskov medges med vinst om som mest 1 450 000 kronor. För avyttringar därefter fram till och med 30 juni 2020 medgavs uppskov med hela vinsten oavsett beloppets storlek, för att från och med 1 juli 2020 ånyo begränsas men då till 3 000 000 kronor.

Detta takbelopp – när sådant funnits – gäller bostaden i sin helhet, varför proportionering ska ske utifrån innehavd andel.

Om villkoren för att uppskov ska kunna medges är uppfyllda och det nu begärs avdrag från försäljningsvinsten av ett uppskovsbelopp genom omprövning, är det till att räkna ut både vad det betyder i återbetald vinstskatt samt skatt att betala för schablonintäkten de år uppskovet har varit beskattningsbart.

Om till exempel en bostad avyttrades med en vinst om 2 500 000 kronor hösten 2017 kan Skatteverket, om omprövning begärs, som mest betala tillbaka 512 425 kr, 550 000 kronor i vinstskatt minskat med 37 575 kr i skatt på schablonintäkten. Exemplet tar inte hänsyn till andra deklarationsposter eller till räntan på skattekontot.

När ersättningsbostaden någon gång i framtiden överlåts ska uppskovsbeloppet tas fram och läggas på toppen av resultatet från försäljningen av ersättningsbostaden. Och finns det då bestämmelser om uppskov vid bostadsbyte kan skatten helt eller delvis fortsatt rullas framåt.

Nya reglerna kan frigöra kapital till kontantinsatser

I teorin kan de nya uppskovsmöjligheterna möjliggöra större kontantinsatser och därmed lägre lånebelopp för vissa bolånetagare. Eva Holmlund, vd på Söderberg & Partners Bolån förklarar:

– Det finns mycket som pekar på att de förmånligare uppskovsreglerna kan öka den möjliga kontantinsatsen vid ett bostadsköp för vissa kunder som har stora vinster med sig från tidigare boenden. Vår tro är dock att detta kommer märkas marginellt och att det finns andra drivkrafter som i högre utsträckning styr hur stora kontantinsatser som läggs i bostadsköpen. Ett exempel är de lagstiftade belåningsgradsgränserna för amorteringskrav - där har vi märkt större skillnad de senaste åren och att de som har möjlighet gärna hamnar under en viss belåningsgrad eller skuldkvotsnivå, säger Eva Holmlund.

Fortsatt uppskovstak kan begränsa rörligheten på bostadsmarknaden

Med mer kapital att använda till kontantinsats vid köp av en ny bostad är det rimligt att anta att de nya uppskovsreglerna kan bidra till ökad rörlighet – men även högre priser - på bostadsmarknaden.

– Gratis uppskov gör det lättare att finansiera köpet av en ny bostad. Det bör öka både bostadspriserna och rörligheten. Det finns dock en risk att kostnadsfria uppskov driver upp priserna så att rörligheten på bostadsmarknaden inte ökar som tänkt, när det blir lika svårt att finansiera ett bostadsköp av samma bostad till ett högre pris. Dessutom blir effekten på rörligheten tyvärr minst i områden där behovet är som störst. Vår bedömning på Erik Olsson Fastighetsförmedling är att effekten av kostnadsfria uppskov begränsas av ett uppskovstak. Taket låser in de äldre man vill ska flytta från sina villor i Stockholmsområdet och i andra regioner där bostäderna ökat mer än 3 mkr i värde de senaste 25 åren, säger Johan Nordenfelt, kommunikationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling.

Överväger du att ansöka om uppskov?

Söderberg & Partners hjälper dig gärna med detta och andra skattefrågor - fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig!